Konkluzje BAT dotyczące wspólnych dla sektora chemicznego systemów oczyszczania ścieków i gazów odlotowych oraz systemów zarządzania

    Konkluzje BATW dniu 9 czerwca 2016 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L152/23) opublikowana została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE.

    Zgodnie z art 215 ust. 1 ustawy Poś organ właściwy do wydania pozwolenia dokonuje analizy warunków pozwolenia zintegrowanego do 8 grudnia 2016 r. Zgodnie z art. 215. 4. pkt 2 w przypadku gdy analiza dokonana na podstawie ust. 1 wykazała konieczność zmiany pozwolenia zintegrowanego, organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie wzywa prowadzącego instalację do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia w terminie roku od dnia doręczenia wezwania, określając zakres tego wniosku mający związek ze zmianami wynikającymi z dokonanej analizy. Prowadzący instalację mają czas na ich dostosowanie do konkluzji BAT do dnia 9 czerwca 2020 r.

    Do ww. decyzji wydane zostało sprostowanie uwzględniające niektóre nieścisłości tłumaczenia, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 27.10.2016 r. (L 292/52).

    Zawarte w decyzji wymagania dotyczą rodzajów działalności określonych w sekcjach 4 i 6.11 załącznika I do dyrektywy 2010/75/UE, to jest:

    - przemysłu chemicznego (sekcja 4), obejmującego:

    - produkcję organicznych substancji chemicznych, w tym węglowodorów prostych i pochodnych węglowodorów, związków metaloorganicznych, tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, barwników i pigmentów, produktów i środków powierzchniowo czynnych,

    - produkcję nieorganicznych substancji chemicznych, w tym produkcję gazów, kwasów, zasad, soli i innych związków nieorganicznych,

    - produkcję nawozów na bazie fosforu, azotu i potasu,

    - produkcję środków ochrony roślin lub biocydów,

    - produkcję produktów farmaceutycznych łącznie z produktami pośrednimi,

    - produkcję materiałów wybuchowych,

    - oczyszczania ścieków (sekcja 6.11) nieobjętych dyrektywą Rady 91/271/EWG i pochodzących z instalacji wykonujących czynności objęte sekcją 4 załącznika I do dyrektywy 2010/75/UE, prowadzone przez niezależnego operatora.

    W zakresie emisji substancji do powietrza konkluzje BAT określają wymagania wobec:

    - systemów zarządzania środowiskowego,

    - zarządzania gazami odpadowymi (odgazami), ich zbieranie i oczyszczanie,

    - spalania gazów w pochodniach,

    - emisj rozproszonych lotnych związków organicznych (LZO, VOC),

    - emisji odorów.

    Wymogi określone w decyzji KE 2016/902 stanowią uzupełnienie wymagań zawartych w konkluzjach BAT i dokumentach referencyjnych właściwych dla poszczególnych gałęzi przemysłu chemicznego i oczyszczania ścieków, dziedzin wspólnych (monitoringu, magazynowania, efektywności energetycznej, etc.) oraz wymagań dyrektywy 2010/75/UE i pozostałych decyzji Komisji.

    Prowadzący instalacje może stosować inne techniki, niż wymienione w decyzji pod warunkiem, że zapewnią one co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska.

    Systemy zarządzania środowiskowego i wykaz strumieni gazów odpadowych

    Analogicznie jak we wszystkich opublikowanych wcześniej konkluzjach w decyzji KE 2016/902 określono obowiązek wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego oraz sprawowanie nadzoru nad emisjami poprzez rozwiązania systemowe. Brak systemu zarządzania środowiskowego stwarza ryzyko pomijania istotnych oddziaływań lub niską efektywność działań korygujących. Opublikowane konkluzje BAT zawierają zestawienie aspektów, które muszą być uwzględnione w systemie zarządzania środowiskowego (BAT 1). Szczególną rolę w systemie odgrywa wykaz strumieni gazów odpadowych (BAT 2), obejmujący dla każdego strumienia:

    - identyfikację procesów pokazującą pochodzenie emisji,

    - charakterystykę technik zintegrowanych z procesem i ograniczania emisji u źródła (ogólna zasada BAT zaleca w pierwszej kolejności przeanalizowanie i zastosowanie możliwości ograniczenia emisji poprzez ingerencję w jej źródło, np. zmianę parametrów procesu, modyfikację bazy paliw, surowców lub środków pomocniczych, a dopiero w  drugim kroku stosowanie technik oczyszczania końcowego odgazów),

    - charakterystykę strumieni odgazów:

    - wartości średnie przepływu i temperatury oraz ich zmienność ,

    - średnie stężenia i ładunki poszczególnych zanieczyszczeń oraz ich zmienność,

    - cechy (palność, górna/dolna granica wybuchowości, reaktywność),

    - obecność innych substancji mogących wpływać na układ oczyszczania gazu odlotowego lub bezpieczeństwo zespołu urządzeń (np. tlenu, azotu, pary wodnej, pyłu).

    Monitoring emisji

    Opublikowane konkluzje BAT przewidują dla wszystkich instalacji należących do sektora chemicznego okresowe monitorowanie emisji rozproszonych ze wszystkich istotnych źródeł z wykorzystaniem techniki I i III, lub w przypadku gdy duża ilość LZO jest poddawana obróbce, z wykorzystaniem techniki I, II i III (BAT 5):

    I – metody próbkowania wycieku (np. z wykorzystaniem ręcznych detektorów) w połączeniu z krzywymi korelacji dla poszczególnych typów wyposażenia (połączeń kołnierzowych, zaworów, etc.). Metodę te opisaliśmy szczegółowo w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce US EPA 1995 metoda 3. Przywołana w konkluzjach BAT norma  EN 15446 dostępna jest również jako PN-EN 15446 Niekontrolowana i rozproszona emisja w sektorze przemysłowym – Pomiar emisji par wydobywających się z nieszczelnych instalacji i przewodów i bazuje na metodologii US EPA, którą opisujemy na stronie Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji oraz w kolejnych zakładkach działu Emisja niezorganizowana,

    II – metody optycznego obrazowania gazów, metodę tę opisujemy w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Program LDAR z wykorzystaniem kamery IR,

    III -  obliczanie emisji na podstawie wskaźników emisji weryfikowanych okresowo pomiarami (np. raz na dwa lata).

    Stosowanie (obowiązkowe) techniki I i II umożliwia uzyskanie pełnej charakterystyki emisji z nieszczelności instalacji, obejmującej rodzaje i wielkości emisji (kg/h, kg/rok) dla poszczególnych elementów instalacji oraz dowolną aglomerację uzyskanych wyników, np. dla poszczególnych typów armatury lub układów technologicznych. Dzięki temu możliwa jest ocena emisji, podjęcie działań korygujących oraz ocena ich skuteczności. Obliczenia z wykorzystaniem techniki I-III dają również prowadzącemu instalację możliwość prawidłowego raportowania emisji oraz naliczenia opłat za korzystanie ze środowiska.

    Zgodnie z przywołaną na wstępie zasadą BAT możliwości stosowania innych technik, zapewniających co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska w monitoringu emisji rozproszonych nie jest dozwolone stosowanie metod o niższej wiarygodności (metody 1 – średnich wskaźników emisji, metody 2 - leak/no-leak). Możliwe jest natomiast zastosowanie metody bardziej dokładnej, to jest metody 4 – korelacji indywidualnych. Szczegółowy opis metodyki US EPA zawiera strona US EPA 1995 obliczenia emisji w dziale Emisja niezorganizowana.

    Przy dużych strumieniach LZO poddawanych obróbce, techniki I-III mogą być uzupełnione metodą absorpcji różnicowej (DIAL Differential Infrared Absorption LIDAR*), lub metodą przenikania promieniowania słonecznego (SOF Solar Occultation Flux**).

    * Lidar absorpcji różnicowej (DIAL): jest laserową techniką wykorzystującą lidar absorpcji różnicowej, który jest optycznym odpowiednikiem techniki RADAR opartej na falach radiowych. Technika ta opiera się na rozpraszaniu wstecznym impulsów wiązki lasera przez aerozole atmosferyczne oraz analizie właściwości spektralnych powracającego światła wychwyconego za pomocą teleskopu.

    ** Przenikanie promieniowania słonecznego (SOF): technika oparta jest na zasadzie zapisu i analizy spektrometrycznej z transformacją Fouriera szerokopasmowego spektrum podczerwonego lub ultrafioletowego / widocznego spektrum promieniowania słonecznego na określonej trasie, krzyżującej się z kierunkiem wiatru i przecinającej chmurę lotnych związków organicznych.

    Wobec instalacji, które mogą powodować lub powodują uciążliwość odorową konkluzje BAT przewidują obowiązek monitorowania emisji odorów ze znaczących źródeł (BAT 6). Monitoring może być prowadzony z wykorzystaniem techniki olfaktometrii dynamicznej według normy EN 13725 (polska wersja normy PN-EN 13725:2007 Jakość powietrza - Oznaczanie stężenia zapachowego metodą olfaktometrii dynamicznej). Pomiary emisji mogą być uzupełnione pomiarami lub oszacowaniem narażenia na odory lub oszacowaniem skutków takiego narażenia.

    Zamykanie źródeł emisji i obróbka gazów odpadowych

    BAT 15 przewiduje ogólną zasadę zamykania (obudowywania) źródeł emisji i obróbkę odgazów zamiast ich wprowadzania do atmosfery. Zastosowanie tej zasady może być w praktyce znacząco ograniczone wymaganiami operacyjnymi (konieczność zapewnienia stałego dostępu do maszyn) i względami bezpieczeństwa (zagrożenie wybuchem, narażenie operatora na wysokie stężenia). W niektórych przypadkach hermetyzacja źródeł emisji oprócz ograniczenia ilości substancji deponowanych do powietrza umożliwia również odzyskanie związków z gazowych strumieni odpadowych.

    Oczyszczanie odgazów

    BAT 16 przewiduje stosowanie strategii zintegrowanego zarządzania i obróbki odgazami, która obejmuje zarówno techniki ograniczania emisji zintegrowane z procesem, jak i oczyszczanie odgazów. Podstawą strategii jest inwentaryzacja gazowych strumieni odpadowych (BAT 2) i zasada pierwszeństwa ograniczania emisji poprzez ingerencję w źródło, przed technikami oczyszczania odgazów.

    Spalanie gazów odpadowych w pochodniach

    BAT 17 przewiduje spalanie gazów w pochodni wyłącznie ze względów bezpieczeństwa lub w przypadku nierutynowych warunków eksploatacyjnych (np. przy uruchamianiu i wyłączaniu) oraz wykorzystanie jednej lub obydwu poniższych technik.

     

    Technika BAT

    Opis

    Zakres zastosowania

    a)

    Właściwe zaprojektowanie układu

    System przechwytywania gazu ma wystarczającą przepustowość i pojemność oraz wykorzystuje zawory bezpieczeństwa o wysokim poziomie integralności.

    Ogólnie technika znajduje zastosowanie w nowych zakładach. W istniejącym zespole urządzeń system odzysku gazu może zostać zmodernizowany.

    b)

    Zarządzanie pracą zakładu

    Technika obejmuje bilansowanie systemu paliwa gazowego i stosowanie zaawansowanej kontroli procesu.

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

     

    W sytuacjach gdy spalanie gazów w pochodni jest konieczne, najlepszymi dostępnymi technikami są (BAT 18):

     

    Technika BAT

    Opis

    Zakres zastosowania

    a)

    Właściwa konstrukcja urządzeń do spalania w pochodni

    Optymalizacja wysokości, ciśnienia, wspomagania parą, powietrzem lub gazem, rodzaju zakończenia pochodni (zamknięty lub osłonięty), itp., tak, aby  zapewnić bezdymne i niezawodne działanie oraz efektywne spalania nadmiarów gazów.

    Ogólnie technika znajduje zastosowanie w nowych flarach. Wobec istniejących instalacji zastosowanie może być ograniczone ze względu na np. czas obsługi technicznej podczas przerwy w eksploatacji zakładu.

    b)

    Monitorowanie i rejestrowanie danych w ramach zarządzania pochodniami

    Stałe monitorowanie gazu wysyłanego do pochodni, pomiary przepływu gazu i oszacowanie innych parametrów (np. skład, ciepła, współczynnik wspomagania, prędkość, natężenie przepływu purge-gazów, emisje zanieczyszczeń (np. NOx, CO, węglowodorów, hałasu). Rejestrowanie przypadków spalania w pochodni obejmuje zazwyczaj oszacowany / zmierzony skład gazu spalanego w pochodniach, oszacowaną / zmierzoną ilość gazu spalanego w pochodniach i czas trwania operacji. Rejestrowanie umożliwia ilościowe wyznaczenie emisji i potencjał zapobiegania przyszłym przypadkom spalania.

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

     

    Emisje rozproszone LZO

    Opublikowane konkluzje BAT odnoszą się do emisji lotnych związków organicznych ze źródeł rozproszonych (diffuse VOC emissions), rozumianych jako emisje LZO, do których dochodzi w inny sposób, niż poprzez przewidziane do tego celu przewody, np. ze źródeł powierzchniowych (zbiorników) albo źródeł punktowych (uszczelnień kołnierzowych połączeń rur). Zakres definicji określono jedynie w odniesieniu do dwóch rodzajów emisji niezorganizowanej (diffuse VOC emissions, fugitive VOC emissions). Szerszy opis podziału źródeł emisji niezorganizowanej przedstawiamy w dziale Prawo w zakładce Emisja niezorganizowana – dokumenty referencyjne BAT. Wobec emisji rozproszonych LZO za najlepsze dostępne techniki uznaje się (BAT 19):

     

    Technika BAT

    Zakres zastosowania

    Techniki związane z konstrukcją urządzeń

    a)

    Ograniczenie liczby potencjalnych źródeł emisji

    Możliwość zastosowania może być ograniczona w przypadku istniejących urządzeń ze względu na wymagania eksploatacyjne.

    b)

    Maksymalizowanie środków uszczelniających właściwych dla procesu

    c)

    Wybór urządzeń o wysokim poziomie integralności*

    d)

    Ułatwienie czynności konserwacyjnych dzięki zapewnieniu dostępu do elementów, w których mogą potencjalnie występować nieszczelności

    Techniki związane z budową instalacji / urządzeń, jego montażem i uruchomieniem

    e)

    Zapewnienie ściśle określonych i kompleksowych procedur dotyczących budowy i montażu instalacji / wyposażenia. Obejmuje to stosowanie właściwego projektowanego naprężenia uszczelek dla połączeń kołnierzowych**

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

    f)

    Zapewnienie rzetelnych procedur uruchamiania instalacji / wyposażenia i procedury przekazywania kontroli zgodnie z wymogami konstrukcyjnymi

    Techniki związane z eksploatacją zespołu urządzeń

    g)

    Zapewnienie odpowiedniej obsługi technicznej i terminowej wymiany wyposażenia

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

    h)

    Stosowanie programu wykrywania i naprawy nieszczelności (LDAR), opierającego się na analizie ryzyka***

    i)

    W stopniu, w jakim jest to rozsądne, zapobieganie powstawaniu emisji rozproszonych LZO, zbieranie ich u źródła oraz poddawanie ich oczyszczeniu

     

    Monitoring właściwy dla ww. technik jest opisany w BAT 5.

    * Urządzenia o wysokim poziomie integralności obejmują:

    - zawory z podwójnym uszczelnieniem dławicowym,

    - pompy / sprężarki / mieszalniki z napędem magnetycznym,

    - pompy / sprężarki / mieszalniki wyposażone w mechaniczne uszczelnienia zamiast uszczelnienia dławicowego,

    - uszczelki o wysokim poziomie integralności (takie jak uszczelki spiralnie zwijane, połączenia pierścieniowe) do zastosowań w krytycznych warunkach,

    - urządzenia odporne na korozję.

    ** Stosowanie zaprojektowanego (właściwego) naprężenia uszczelki dla połączenia kołnierzowego obejmuje:

    - uzyskanie certyfikowanej uszczelki wysokiej jakości, np. zgodnie z normą EN 13555,

    - obliczenie najwyższego możliwego obciążenia śrub, np. zgodnie z normą EN 1591–1,

    - uzyskanie kwalifikowanego sprzętu do mocowania kołnierza,

    - nadzór nad dokręceniem śrub przez wykwalifikowanego instalatora.

    *** Program wykrywania i naprawy nieszczelności (LDAR)

    Metodyczne podejście mające na celu ograniczenie niezorganizowanych punktowych emisji LZO (fugitive VOC emissions) poprzez wykrywanie, a następnie naprawę lub wymianę nieszczelnych komponentów instalacji. Obecnie do wykrywania nieszczelności dostępna jest metoda detekcji wycieków (opisana w normie EN 15446) oraz metoda optycznego obrazowania gazów.

    Metoda detekcji wycieków

    Pierwszym krokiem jest wykrywanie za pomocą ręcznego analizatora LZO, służącego do dokonywania pomiarów stężenia w bezpośrednim sąsiedztwie urządzenia (np. poprzez zastosowanie jonizacji płomieniowej lub fotojonizacji). Drugi krok obejmuje umieszczenie komponentu w worku w celu przeprowadzenia bezpośrednich pomiarów emisji ze źródła (dotychczas w Polsce nie zastosowano tej metody. Opisujemy ją w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce US EPA 1995 metoda 4). Drugi krok zastępuje się czasami zastosowaniem matematycznych krzywych korelacji, wyprowadzanych z danych statystycznych przedstawiających wyniki otrzymane ze znacznej liczby wcześniejszych pomiarów przeprowadzonych na podobnych komponentach (metoda zastosowana w Polsce. Opisujemy ja w zakładce US EPA 1995 metoda 3 Zgodnie z BAT 5 metoda ta jest metodą podstawową i jest obowiązkowa dla wszystkich instalacji (wszystkich znaczących źródeł) operujących lotnymi związkami organicznymi.

    Metody optycznego obrazowania gazów

    W przypadku obrazowania optycznego wykorzystuje się małe ręczne kamery o lekkiej konstrukcji umożliwiające wizualizację przecieków gazu w czasie rzeczywistym, które wraz z normalnym obrazem danego komponentu są widoczne na urządzeniu w postaci „dymu”, pozwalając na łatwą i szybką lokalizację znacznych wycieków LZO. Kamery wyposażone w systemy aktywne wytwarzają obraz z rozproszonym wstecznie światłem promieni lasera, które odbija się na komponencie i jego otoczeniu. Systemy pasywne opierają się na naturalnym promieniowaniu podczerwonym urządzeń i otoczenia. Przykład obrazów wizualizacji wycieków z wykorzystaniem kamery przedstawiamy w zakładce Program LDAR z wykorzystaniem kamery IR Zgodnie z BAT 5 metoda ta jest metodą uzupełniającą i jest obowiązkowa dla wszystkich instalacji (wszystkich znaczących źródeł) operujących znacznymi strumieniami lotnych związkach organicznych.

    Emisje odorów

    BAT 20 przewiduje zapobieganie występowaniu emisji odorów lub, jeżeli jest to niemożliwe, ich ograniczenia. W ramach BAT należy opracować, wdrożyć i regularnie przeglądać plan zarządzania odorami, jako część systemu zarządzania środowiskowego (BAT 1), który obejmuje wszystkie następujące elementy:

    I - protokół zawierający odpowiednie działania i harmonogram,

    II - protokół monitorowania odorów,

    III - protokół reagowania na incydenty emisji odorów,

    IV - program zapobiegania występowaniu odorów i ich ograniczania mający na celu określenie ich źródeł, pomiar / oszacowanie narażenia na odory, określenie udziału poszczególnych źródeł oraz wprowadzanie środków zapobiegawczych lub łagodzących.

    Monitoring właściwy dla ww. planu jest opisany w BAT 6.

    Możliwość zastosowania BAT 20 jest ograniczona do przypadków, gdy można spodziewać się uciążliwego odoru lub gdy jego występowanie zostało stwierdzone.

    Wobec zbierania i oczyszczania ścieków oraz oczyszczania osadu przewidziano stosowanie BAT 21, który ma umożliwić zapobieganie występowaniu emisji odorów lub, jeżeli jest to niemożliwe, ich ograniczanie. W ramach BAT należy stosować jedną z następujących technik lub ich kombinację:

     

    Technika BAT

    Opis

    Zakres zastosowania

    a)

    Minimalizacja czasu przebywania

    Minimalizacja czasu przebywania ścieków i osadów w systemach zbierania i magazynowania, w szczególności w warunkach beztlenowych.

    Możliwość zastosowania może być ograniczona w przypadku istniejących systemów zbierania i magazynowania.

    b)

    Metody chemiczne

    Stosowanie chemikaliów w celu niszczenia związków złowonnych lub ograniczenia ich powstawania (np. utlenianie lub wytrącanie siarkowodoru).

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

    c)

    Zoptymalizowanie rozkładu aerobowego

    Technika może obejmować:

    I - kontrolowanie zawartości tlenu,

    II - częstą obsługę techniczną systemu napowietrzania,

    III - stosowanie czystego tlenu,

    IV - usuwanie piany w zbiornikach.

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

    d)

    Obudowanie

    Pokrycie lub obudowanie urządzeń do zbierania i oczyszczania ścieków i osadu w celu zbierania gazów złowonnych do dalszej obróbki.

    Powszechnie możliwa do zastosowania.

    e)

    Techniki końca rury

    Technika może obejmować:

    I - oczyszczanie biologiczne,

    II - utlenianie termiczne.

    Oczyszczanie biologiczne ma zastosowanie tylko do związków, które są łatwo rozpuszczalne w wodzie i łatwo ulegające rozkładowi biologicznemu.

     
    Decyzja Komisji dostępna jest na stronie:
     
    Sprostowanie z dnia 27.10.2016 r. do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/902 dostępne jest na stronie:
     
    Stronę zaktualizowano: 02.11.2016 r.
    Aktualności
    • 12
      maj
      Serdecznie zapraszamy na szkolenia zaplanowane na wrzesień br.: - Specjalista ds. Emisji - Bilans LZO - Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Cykl szkoleń w sesji jesiennej rozpoczyna dwudniowe szkolenie Specjalista ds. Emisji, które odbędzie się w dniach 12-13 września br. Szkolenie poprowadzi prof. Agnieszka Goroncy, Bartosz Kuśmidrowicz i Konrad Jabłoński. Szczegółowe informacje o szkoleniu zamieściliśmy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/513 W kolejnym tygodniu września odbędzie się szkolenie z Bilansów LZO (webinarium live 19.09.2023, warsztaty 20.09.2023). Szczegóły szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/517 Jesienny cykl szkoleń zamyka szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu, które odbędzie się 26-27 września (webinarium live oraz warsztaty). Szkolenie poprowadzi Bartosz Kuśmidrowicz oraz Ryszard Samoć. Szczegółowe informacje o szkoleniu na stronie https://wszystkooemisjach.pl/515
    • 12
      maj
      Stronę z rocznymi ocenami jakości powietrza, zamieszczoną w dziale Operaty Ochrony Powietrza, uzupełniliśmy o publikacje GIOŚ za rok 2022. Stronę uzupełniliśmy również o Najważniejsze informacje o rocznych ocenach jakości powietrza. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza Dokumenty opublikowane przez GIOŚ stanowią podstawę oceny, czy na danym obszarze wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a także pozwolenia zintegrowanego wymaga wcześniejszego postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska. Publikacja rocznych ocen jakości powietrza zamyka również etap weryfikacji danych monitoringowych za rok 2022 i umożliwia aktualizację informacji o tle zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Ustalone wartości będą obowiązywały przez kolejny rok. Artykuł o zasadach sporządzania informacji o tle zamieściliśmy na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/487/tlo-zanieczyszczenia-powietrza-aktualny-stan-jakosci-powietrza
    • 03
      kwiecień
      W minionym tygodniu (28.03) w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L 90/46) zostało opublikowane Zalecenie Komisji (UE) 2023/688 z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie pomiaru liczby cząstek stałych do celów okresowej kontroli technicznej pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Oprócz względów środowiskowych i ekonomicznych, genezą zalecenia są wnioski z badań, które wskazują, że „nawet pojazdy z uszkodzonymi lub poddanymi ingerencji filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla mogą pomyślnie przejść badanie zadymienia, a wadliwe działanie nie zostanie zauważone”. Zdaniem Komisji „aby móc wykryć pojazdy z wadliwymi filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla, należy wprowadzić w ramach okresowych kontroli technicznych pojazdów pomiar liczby cząstek stałych „PN” – według metodyki wspólnej dla wszystkich krajów członkowskich Unii. System obejmie pojazdy lekkie z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2013 r. (Euro 5b i nowsze) oraz pojazdy ciężarowe o dużej ładowności z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2014 r. (Euro VI i nowsze). Opublikowane zalecenie ma stanowić pierwszy krok w kierunku zharmonizowanego pomiaru liczby cząstek stałych „PN” podczas badań zdatności do ruchu drogowego w całej Unii. Załącznik do zalecenia zawiera Wytyczne dotyczące pomiaru liczby cząstek stałych. Zalecenie 2023/688 jest dostępne na stronie eur-lex
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 12 - 13 września 2023
    szkolenie Bilans LZO 19 20 września 2023
    szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 26 27 września 2023
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [zmiany jakości powietrza w USA  latach 1990-2022] Releases Annual Air Report, Highlighting Trends through 2022 (23.05.2023)

    IPPC Bureau: The eighteenth meeting of the IED Article 13 forum took place on 22 May 2023. The forum expressed its opinion on the best available techniques reference documents for the Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products industries – SA BREF (22.05.2023)

    EPA [nadchlorany] Awards Nearly $2.5M for Research to Assess Perchlorate after Firework Events (22.05.2023)

    IPPC Bureau: The Final Meeting for the review of the best available techniques reference document for the Smitheries and Foundries Industry SF BREF (21/05.05.2023)

    EPA [nowe standardy w sektorze energetycznym] Proposes New Carbon Pollution Standards for Fossil Fuel-Fired Power Plants to Tackle the Climate Crisis and Protect Public Health (11.05.2023)

    IOS: Convention on long-range transboundary air pollution (11.05.2023)

    EPA [praca silników na biegu jałowym] Ensures that Hartford Bus Company Reduces Engine Idling (11.05.2023)

    U.S. EPA [jakość powietrza w portach] Biden-Harris Administration Announces $4 Billion Through the Investing in America Agenda for Clean Port Upgrades and Clean Heavy-Duty Vehicles to Improve Air Quality and Protect Public Health (05.05.2023)

    GIOŚ: Kontrole zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym w instalacjach oraz w oleju napędowym na statkach żeglugi śródlądowej (05.05.2023)

    U.S. EPA [LDAR] Georgetown, South Carolina Chemical Plant to Address Clean Air Act Violations Under Settlement (03.05.2023)

    EEA: European environment and health atlas goes live — check your place (03.05.2023)

    JRC: The EU 2022 wildfire season was the second worst on record (02.05.2023)

    EPA [CCS] Opens Public Comment on Proposal Granting Louisiana Primacy for Carbon Sequestration and Protection of Drinking Water Sources (28.04.2023)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (27.04.2023)

    U.S. EPA [NOx] Tesoro to Pay $27.5 Million For Violating Previous Court Order Requiring Them to Reduce Air Pollution at Their Martinez, Calif. Refinery (27.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Ireneusz Zyska na IV. Posiedzeniu Rady Koordynacyjnej ds. Gospodarki Wodorowej (26.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, chloropren] Announces Public Hearing on Proposal to Strengthen Standards for Chemical and Polymers Plants (26.04.2023)

    KOBiZE: Projekty aktów prawnych dot. unijnej polityki klimatycznej przyjęte w kwietniu 2023 r. przez Parlament Europejski i Radę UE (26.04.2023)

    NIK: wnioski o zmianę powszechnych praktyk w planowaniu przestrzennym, w tym dla lokalizacji przedsięwzięć (25.04.2023)

    EEA: European city air quality viewer (25.04.2023)

    EPA [bezwodny amoniak; uwolnienie awaryjne] Settlement with Arctic Glacier USA Resolves Chemical Emergency Release Notification Violations at Grayling, Michigan Facility (25.04.2023)

    U.S. EPA [uwolnienie awaryjne, śmierć pracowników] DuPont and former employee sentenced for plant explosion that killed four (25.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Edward Siarka wziął udział w otwarciu Laboratorium Konwersji Biomasy (25.04.2023)

    EPA Releases Report Showing Health Impacts of Climate Change on Children in the United States (25.04.2023)

    EEA: Europe's air quality status 2023 (24.04.2023)

    EEA: Air pollution and children's health (24.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, LDAR] Settlement with Evonik Will Reduce Air Toxics in St. John the Baptist Parish, La. (24.04.2023)

    EEA: Trends in EU-27 emissions of selected air pollutants, as percentage of 2005 levels (24.04.2023)

    EEA: Percentages of contribution to primary emissions of major hazardous air pollutants by source EU-27, 2020 (24.04.2023)

    U.S. EPA [emisje z nieszczelności instalacji z gazem ziemnym] The Williams Companies and Related Entities Resolve Clean Air Act Violations at Alabama Natural Gas Processing Plant and 14 Other Facilities (20.04.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Impact of oxygenated fuels on atmospheric emissions in major Colombian cities

    Unraveling the O3-NOX-VOCs relationships induced by anomalous ozone in industrial regions during COVID-19 in Shanghai

    Impact of land use change on the urban-rural temperature disparity in Eastern China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Budownictwo drewniane na rzecz redukcji emisji CO2 w sektorze budowlanym”. Opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji szwedzkiej (25.05.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla”(COM(2022) 672 final – 2022/0394 (25.05.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/1006 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na jedenastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do załącznika A do tej konwencji (24.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 22 marca 2023 r. [f-gazy] Sprawy T-825/19 i T-826/19 – Tazzetti/Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Elektroniczny rejestr kontyngentów na wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu – Przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym – Jeden producent lub importer – Akt niekorzystny – Interes prawny – Dopuszczalność – Wniosek o dostosowanie skargi – Niedopuszczalność – Zarzut niezgodności z prawem – Wykładnia rozporządzenia wykonawczego zgodna z rozporządzeniem podstawowym – Uprawnienia wykonawcze Komisji (22.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 23 marca 2023 r.: Sprawa C-70/21 – Komisja Europejska/Republika Grecka – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 – Załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekraczanie wartości dopuszczalnych dla pyłu zawieszonego (PM10) w aglomeracji Saloniki (EL 0004) – Artykuł 23 ust. 1 – Załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie środki (15.05.2023)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2022 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (15.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 16 marca 2023 r.: Sprawa C-174/21 – Komisja Europejska/Republika Bułgarii – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Wyrok Trybunału stwierdzający uchybienie – Artykuł 260 ust. 2 TFUE – Obowiązek podjęcia środków zapewniających wykonanie takiego wyroku – Zarzucane przez Komisję Europejską uchybienie temu obowiązkowi – Brak jasności wezwania do usunięcia uchybienia co do kwestii, czy w dniu odniesienia wyrok należało jeszcze wykonać – Zasada pewności prawa – Niedopuszczalność (08.05.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/900 z dnia 25 kwietnia 2023 r. ustanawiająca infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych ACTRIS ERIC (03.05.2023)

    Decyzja Komisji z dnia 22 lutego 2023 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Austrii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (02.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 9 marca 2023 r., sprawa C-375/21 – odmowa przyznania odstępstwa od wymagań dyrektywy o emisjach przemysłowych IED w przypadku ryzyka przekroczenia norm jakości powietrza (02.05.2023)

    wyrok TSUE dyrektywa o emisjach przemysłowych IED zanieczyszczenie powietrza
    ©Pixabay

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/866 z dnia 24 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE (28.04.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy” COM(2022) 542 final — 2022/0347 (27.04.2023)