Emisja niezorganizowana – program LDAR z wykorzystaniem kamery termowizyjnej

    Pomiary emisji EkoNorm


     
     

       www.ekonorm.pl
       mail: poczta@ekonorm.pl

    LDAR to skrót angielskojęzycznej nazwy programu mającego na celu detekcję występowania nieszczelności w instalacjach przemysłowych służących do produkcji, przesyłu i magazynowania substancji organicznych: Leak Detection And Repair – wykryj nieszczelność i napraw, który został opracowany został przez Agencję Ochrony Środowiska USA (EPA) w celu monitorowania i kontrolowania szczelności instalacji przemysłowych.

    W europejskim prawodawstwie wymogi dotyczące monitorowania, wprowadza Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych. Monitorowanie przeprowadza się zgodnie z normami CEN lub zgodnie z normami ISO (Art. 70).

    Dyrektywa nakazuje operatorom instalacji, w tym instalacji z użyciem rozpuszczalników organicznych, prowadzenie i monitorowanie instalacji zgodnie z wymogami tzw. BAT Conclusions (Art. 16).

    BAT Conclusions są wydawane w formie decyzji wykonawczych Komisji Europejskiej. Pierwsze BAT Conclusions zawierające wymóg prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej zostały wydane dla przemysłu: Rafinacja ropy naftowej i gazu (Decyzja 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r.) Decyzja nakazuje m.in..

    • BAT 6. W ramach BAT należy monitorować rozproszone emisje LZO do powietrza na terenie całego zakładu min. z zastosowaniem techniki optycznego obrazowania gazów;
    • BAT 18. Aby zapobiec rozproszonym emisjom LZO lub je ograniczyć, w ramach BAT należy stosować poniższe techniki związane z eksploatacją obiektu: Stosowanie programu wykrywania nieszczelności i napraw opartego na analizie ryzyka (LDAR) w celu identyfikacji nieszczelnych elementów i usuwania nieszczelności.

    Obowiązek prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej z nieszczelności wszystkich instalacji sektora chemicznego wprowadziła decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym. Wymagane monitorowanie niezorganizowanych emisji LZO obejmuje następujące techniki (BAT 5):

    • I, III - metoda próbkowania wycieku „sniffing” (np. z wykorzystaniem ręcznych detektorów FID lub PID) w połączeniu z obliczeniami emisji na podstawie uzyskanych wyników i matematycznych krzywych korelacji,
    • II - metody optycznego obrazowania gazów (Optical Gas Imaging, OGI).

    W obu Konkluzjach BAT w opisie technik służących zapobieganiu emisjom do powietrza i ich kontroli wymieniony jest Program LDAR, do którego realizacji służy np. metoda optycznego obrazowania gazów (OGI).

    pomiary emisji IR

    TY WIDZISZ TO TAK                      MY WIDZIMY TO TAK

    Wdrożenie systemu umożliwia wykrycie nieszczelności, co daje w konsekwencji wymierne korzyści operatorom instalacji:

    • ogranicza ich straty surowcowe i produktowe,
    • redukuje potencjał wystąpienia awarii przemysłowej, związanej z niekontrolowanym wydobywaniem się substancji o charakterze toksycznym, palnym, wybuchowym lub złowonnym,
    • minimalizuje emisję substancji chemicznych do środowiska i umożliwia wiarygodne oszacowanie emisji niezorganizowanej, w szczególności do powietrza,
    • zmniejsza oddziaływanie instalacji na stan atmosfery i ogranicza koszty korzystania ze środowiska,
    • optymalizuje koszty remontów i wymiany armatury,
    • pozwala na kontrolę jakości wykonanych prac remontowych i modernizacyjnych w zakresie ich szczelności.

    LDAR kamera IR

    Kamera termowizyjna, która jest jednym z wymienionych narzędzi w Dyrektywie  stwarza możliwość detekcji gazów organicznych na odległość, bez konieczności natrafienia sondą detektora bezpośrednio w chmurę wycieku, jak ma to miejsce w przypadku kontroli tradycyjnych, co stanowi olbrzymią zaletę metod mobilnych i zdalnych.

    W skład innowacyjnego mobilnego zestawu badawczego do kontroli szczelności instalacji, rurociągów gazowych i pomiarów emisji niezorganizowanej wchodzi specjalistyczna kamera termowizyjna i detektor gazów. Kamera jest urządzeniem wyposażonym w technologię, która do niedawna stosowana była w USA i Izraelu wyłącznie do celów wojskowych i bezpieczeństwa. Posiada wbudowany detektor, dostosowany do detekcji i obrazowania gazów organicznych z wykorzystaniem promieniowania podczerwonego, co pozwala wykrywać nawet małe wycieki gazów.

    Dzięki temu w krótkim czasie wykonywania pojedynczego pomiaru możliwe jest przyspieszenie przebiegu kontroli szczelności instalacji lub rurociągu i objęcie nią znacznie większego obszaru – także w rejonach niedostępnych lub trudno dostępnych dla operatorów pieszych, używających konwencjonalnych detektorów.

    Wyniki pomiarów i obserwacji, w tym zdjęcia i filmy dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu mogą być wykorzystane do tworzenia przejrzystych i kompleksowych raportów z badań.

    Zastosowanie specjalistycznej kamery termowizyjnej, umożliwia wykrycie na odległość do kilkunastu metrów, w czasie rzeczywistym wycieku substancji organicznych przez nieszczelności w instalacji, oraz cyfrowe udokumentowanie jej wizualizacji i lokalizacji.

    Umożliwia wykrywanie min. metanu, etanu, propanu, butanu, pentanu, heksanu, heptanu, oktanu, etylenu, propylenu, 1-butenu, 1-pentenu, 1-heksenu, 1,3-butadienu, izobutylenu, izoprenu, tlenku etylenu, tlenku propylenu, octanu etylu, octanu winylu, metyloetyloketonu, propanolu, kwasu octowego, metanolu, etanolu, izopropanolu, benzenu, toluenu, ksylenu, styrenu, etylobenzenu, metyloizobutyloketonu, metylobutadienu, chlorku winylu, EDC (dwuchloroetan).

    Zestaw spełnia wymagania zalecane przez EPA i pozwala na wykorzystanie dwóch metod badawczych:

    • zarówno stosowanej od ponad dwóch dekad tzw. Metody 21 – Określanie wycieku lotnych związków organicznych (M21), jak również
    • przyjętych w 2008 r. Alternatywnych Praktyk Zawodowych (AWP).

    Obok Kamery, w skład zestawu wchodzi przenośny miernik PID do kontroli lotnych związków organicznych (LZO)  umożliwiający bezpośredni pomiar stężeń substancji wydobywających się z nieszczelności. Przenośny detektor sumy LZO MiniRAE 3000 posiada dopuszczenie przez ATEX, oraz pompowy pobór próbki. Zasilany jest akumulatorem Li-Ion.
    Wyposażenie PID posiada dodatkowo pamięć wewnętrzną i oprogramowanie ProRAE do przesyłania i obróbki danych pomiarowych.
    Mierzone gazy  to suma LZO 0-15.000 ppm i izobutylen (lampa 10.6 eV)

    pomiary emisji TOC

    Dodatkowym analizatorem w pomiarach chmury wykrytych wycieków gazów jest ręczny płomieniowy detektor lotnych substancji organicznych w powietrzu MicroFID z dopuszczeniem Ex.

    Branże przemysłowe, gdzie program LDAR znajduje zastosowanie to m.in.:

    • rafinerie,
    • zakłady petrochemiczne i chemiczne stosujące substancje organiczne,
    • instalacje do przesyłu, magazynowania i dystrybucji paliw ciekłych i gazowych, w tym gazu ziemnego, CNG, LNG, LPG,
    • instalacje komunalne emitujące metan (biogaz, gaz wysypiskowy): oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, kompostownie.

    Przykładowe elementy instalacji, z których najczęściej stwierdza się występowanie nieszczelności to:

    • połączenia kołnierzowe,
    • zawory regulacyjne,
    • zawory bezpieczeństwa,
    • infrastruktura przeładunkowa,
    • wymienniki,
    • kompresory,
    • pompy,
    • dachy pływające zbiorników magazynowych.

    Dedykowani odbiorcy usługi:

    • działy utrzymania ruchu,
    • działy ochrony środowiska,
    • działy zarządzania bezpieczeństwem,
    • działy odpowiedzialne za odbiory inwestycji,
    • firmy instalacyjne, montażowe i remontowe,
    • zakłady produkcyjne armatury przemysłowej,
    • administratorzy składowisk odpadów,
    • firmy ubezpieczeniowe.
    Aktualności
    • 10
      listopad
      Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961) zostało sprostowane.  Poprawiono błąd braku stawki dla spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2 tabela D lp. 32) „silniki w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach”. Zamiast braku stawki dla oleju napędowego ON (kolumna 7) obowiązuje stawka 22,21 zł. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. o sprostowaniu błędu dostępne jest na stronie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20200001015
    • 02
      listopad
      Stronę „Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – zmiany stawek opłat” uzupełniliśmy o stawki na rok 2021, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961). Stawki opłat dla roku 2021 będą na poziomie nieznacznie wyższym niż dla roku 2020 (w przybliżeniu o wskaźnik inflacji). W stosunku do stawek opłat obowiązujących w roku 2020, w roku 2021 nieznacznej zmianie ulegają również: - jednostkowe stawki opłaty za gazy wprowadzane do powietrza powstające przy przeładunku benzyn silnikowych (załącznik nr 2, tabela B), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane (załącznik nr 2, tabela C), - jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu (załącznik nr 2, tabela E). Stawki opłat dostępne są na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat
    • 28
      wrzesień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2019, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 8 września 2020 r. (M. P. 2020 poz. 799). W stosunku do roku 2018 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 18 w ocenie za rok 2018 do 14 za rok 2019. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 9.12.2020 Webinarium / 10-11.12.2020 Warsztaty on-line
    szkolenie bilans LZO 2020 2021
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [tlenek etylenu] Continues Action to Address Ethylene Oxide (19.11.2020)

    EPA [emisje ze strzępiarek złomu] Settlement with Connecticut and Rhode Island Scrap Metal Companies Reduces Air Pollution (17.11.2020)

    EEA: Exposure of Europe's ecosystems to ozone (13.11.2020)

    ozon zanieczyszczenie powietrza obszary wiejskie EEA

    ozon zanieczyszczenie powietrza las EEA
    © EEA

    U.S. EPA [efektywność ochrony ludzi i środowiska]: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Delivers Results (13.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA's Lean Management System Delivers Results on Brownfields Projects in Maine (12.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Helps the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention Deliver Results (12.11.2020)

    U.S. EPA: Greenhouse Gas Emissions Continue to Decline as the American Economy Flourishes Under the Trump Administration (09.11.2020)

    EPA [ryzyko uwolnień amoniaku z układów chłodniczych] U.S. EPA fines Safeway over chemical safety violations at ice cream facility (29.10.2020)

    EPA [uwolnienia amoniaku] U.S. EPA finalizes settlement with chemical manufacturer in Cochise County, Ariz., will protect workers and the community (29.10.2020)

    EPA [emisje ze strzepiarek złomu] EPA and Rhode Island Scrap Metal Facility Resolve Clean Air Act Claims (16.10.2020)

    EPA [emisje NOx z elektrowni i odległe formowanie ozonu] EPA Proposes Revised Cross-State Air Pollution Rule Update for 2008 Ozone NAAQS (15.10.2020)

    EPA [zasady postępowania z chlorem] EPA settles with Honolulu-based BEI Hawaii over a Chlorine Gas Release and Pesticides Violations (15.10.2020)

    EPA [nanosrebro] EPA and Electrolux Reach Settlement for Illegal Imports of Air Filter Products Incorporating Nanosilver (15.10.2020)

    EPA [monitoring emisji rozproszonych z nieszczelności instalacji] EPA Reaches Settlement with Hydrite Chemical Co. of Wisconsin regarding Air Pollution (15.10.2020)

    EEA: Moving towards zero pollution in Europe (15.10.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Bioavailability of elements in atmospheric PM2.5 during winter episodes at Central Eastern European urban background site

    Characterizing start emissions of gasoline vehicles and the seasonal, diurnal and spatial variabilities in China

    Air quality impacts of new public transport provision: A causal analysis of the Jubilee Line Extension in London

    Reducing power sector emissions under the 1990 Clean Air Act Amendments: A retrospective on 30 years of program development and implementation

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2020/1722 z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (18.11.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1604 z dnia 23 października 2020 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z tym rozporządzeniem (03.11.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego »Nowa strategia przemysłowa dla Europy«” (28.10.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Mechanizmy podatkowe na rzecz zmniejszenia emisji CO2” (28.10.2020)

    ZALECENIE KOMISJI (UE) 2020/1563 z dnia 14 października 2020 r. dotyczące ubóstwa energetycznego (27.10.2020)

    Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania art. 2, 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (22.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1492 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do przyjęcia wspólnych procedur operacyjnych (16.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1493 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników I i II do umowy oraz przyjęcia norm technicznych powiązania (16.10.2020)