Emisja niezorganizowana – program LDAR z wykorzystaniem kamery termowizyjnej

    Pomiary emisji EkoNorm


     
     

       www.ekonorm.pl
       mail: poczta@ekonorm.pl

    LDAR to skrót angielskojęzycznej nazwy programu mającego na celu detekcję występowania nieszczelności w instalacjach przemysłowych służących do produkcji, przesyłu i magazynowania substancji organicznych: Leak Detection And Repair – wykryj nieszczelność i napraw, który został opracowany został przez Agencję Ochrony Środowiska USA (EPA) w celu monitorowania i kontrolowania szczelności instalacji przemysłowych.

    W europejskim prawodawstwie wymogi dotyczące monitorowania, wprowadza Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych. Monitorowanie przeprowadza się zgodnie z normami CEN lub zgodnie z normami ISO (Art. 70).

    Dyrektywa nakazuje operatorom instalacji, w tym instalacji z użyciem rozpuszczalników organicznych, prowadzenie i monitorowanie instalacji zgodnie z wymogami tzw. BAT Conclusions (Art. 16).

    BAT Conclusions są wydawane w formie decyzji wykonawczych Komisji Europejskiej. Pierwsze BAT Conclusions zawierające wymóg prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej zostały wydane dla przemysłu: Rafinacja ropy naftowej i gazu (Decyzja 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r.) Decyzja nakazuje m.in..

    • BAT 6. W ramach BAT należy monitorować rozproszone emisje LZO do powietrza na terenie całego zakładu min. z zastosowaniem techniki optycznego obrazowania gazów;
    • BAT 18. Aby zapobiec rozproszonym emisjom LZO lub je ograniczyć, w ramach BAT należy stosować poniższe techniki związane z eksploatacją obiektu: Stosowanie programu wykrywania nieszczelności i napraw opartego na analizie ryzyka (LDAR) w celu identyfikacji nieszczelnych elementów i usuwania nieszczelności.

    Obowiązek prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej z nieszczelności wszystkich instalacji sektora chemicznego wprowadziła decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym. Wymagane monitorowanie niezorganizowanych emisji LZO obejmuje następujące techniki (BAT 5):

    • I, III - metoda próbkowania wycieku „sniffing” (np. z wykorzystaniem ręcznych detektorów FID lub PID) w połączeniu z obliczeniami emisji na podstawie uzyskanych wyników i matematycznych krzywych korelacji,
    • II - metody optycznego obrazowania gazów (Optical Gas Imaging, OGI).

    W obu Konkluzjach BAT w opisie technik służących zapobieganiu emisjom do powietrza i ich kontroli wymieniony jest Program LDAR, do którego realizacji służy np. metoda optycznego obrazowania gazów (OGI).

    pomiary emisji IR

    TY WIDZISZ TO TAK                      MY WIDZIMY TO TAK

    Wdrożenie systemu umożliwia wykrycie nieszczelności, co daje w konsekwencji wymierne korzyści operatorom instalacji:

    • ogranicza ich straty surowcowe i produktowe,
    • redukuje potencjał wystąpienia awarii przemysłowej, związanej z niekontrolowanym wydobywaniem się substancji o charakterze toksycznym, palnym, wybuchowym lub złowonnym,
    • minimalizuje emisję substancji chemicznych do środowiska i umożliwia wiarygodne oszacowanie emisji niezorganizowanej, w szczególności do powietrza,
    • zmniejsza oddziaływanie instalacji na stan atmosfery i ogranicza koszty korzystania ze środowiska,
    • optymalizuje koszty remontów i wymiany armatury,
    • pozwala na kontrolę jakości wykonanych prac remontowych i modernizacyjnych w zakresie ich szczelności.

    LDAR kamera IR

    Kamera termowizyjna, która jest jednym z wymienionych narzędzi w Dyrektywie  stwarza możliwość detekcji gazów organicznych na odległość, bez konieczności natrafienia sondą detektora bezpośrednio w chmurę wycieku, jak ma to miejsce w przypadku kontroli tradycyjnych, co stanowi olbrzymią zaletę metod mobilnych i zdalnych.

    W skład innowacyjnego mobilnego zestawu badawczego do kontroli szczelności instalacji, rurociągów gazowych i pomiarów emisji niezorganizowanej wchodzi specjalistyczna kamera termowizyjna i detektor gazów. Kamera jest urządzeniem wyposażonym w technologię, która do niedawna stosowana była w USA i Izraelu wyłącznie do celów wojskowych i bezpieczeństwa. Posiada wbudowany detektor, dostosowany do detekcji i obrazowania gazów organicznych z wykorzystaniem promieniowania podczerwonego, co pozwala wykrywać nawet małe wycieki gazów.

    Dzięki temu w krótkim czasie wykonywania pojedynczego pomiaru możliwe jest przyspieszenie przebiegu kontroli szczelności instalacji lub rurociągu i objęcie nią znacznie większego obszaru – także w rejonach niedostępnych lub trudno dostępnych dla operatorów pieszych, używających konwencjonalnych detektorów.

    Wyniki pomiarów i obserwacji, w tym zdjęcia i filmy dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu mogą być wykorzystane do tworzenia przejrzystych i kompleksowych raportów z badań.

    Zastosowanie specjalistycznej kamery termowizyjnej, umożliwia wykrycie na odległość do kilkunastu metrów, w czasie rzeczywistym wycieku substancji organicznych przez nieszczelności w instalacji, oraz cyfrowe udokumentowanie jej wizualizacji i lokalizacji.

    Umożliwia wykrywanie min. metanu, etanu, propanu, butanu, pentanu, heksanu, heptanu, oktanu, etylenu, propylenu, 1-butenu, 1-pentenu, 1-heksenu, 1,3-butadienu, izobutylenu, izoprenu, tlenku etylenu, tlenku propylenu, octanu etylu, octanu winylu, metyloetyloketonu, propanolu, kwasu octowego, metanolu, etanolu, izopropanolu, benzenu, toluenu, ksylenu, styrenu, etylobenzenu, metyloizobutyloketonu, metylobutadienu, chlorku winylu, EDC (dwuchloroetan).

    Zestaw spełnia wymagania zalecane przez EPA i pozwala na wykorzystanie dwóch metod badawczych:

    • zarówno stosowanej od ponad dwóch dekad tzw. Metody 21 – Określanie wycieku lotnych związków organicznych (M21), jak również
    • przyjętych w 2008 r. Alternatywnych Praktyk Zawodowych (AWP).

    Obok Kamery, w skład zestawu wchodzi przenośny miernik PID do kontroli lotnych związków organicznych (LZO)  umożliwiający bezpośredni pomiar stężeń substancji wydobywających się z nieszczelności. Przenośny detektor sumy LZO MiniRAE 3000 posiada dopuszczenie przez ATEX, oraz pompowy pobór próbki. Zasilany jest akumulatorem Li-Ion.
    Wyposażenie PID posiada dodatkowo pamięć wewnętrzną i oprogramowanie ProRAE do przesyłania i obróbki danych pomiarowych.
    Mierzone gazy  to suma LZO 0-15.000 ppm i izobutylen (lampa 10.6 eV)

    pomiary emisji TOC

    Dodatkowym analizatorem w pomiarach chmury wykrytych wycieków gazów jest ręczny płomieniowy detektor lotnych substancji organicznych w powietrzu MicroFID z dopuszczeniem Ex.

    Branże przemysłowe, gdzie program LDAR znajduje zastosowanie to m.in.:

    • rafinerie,
    • zakłady petrochemiczne i chemiczne stosujące substancje organiczne,
    • instalacje do przesyłu, magazynowania i dystrybucji paliw ciekłych i gazowych, w tym gazu ziemnego, CNG, LNG, LPG,
    • instalacje komunalne emitujące metan (biogaz, gaz wysypiskowy): oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, kompostownie.

    Przykładowe elementy instalacji, z których najczęściej stwierdza się występowanie nieszczelności to:

    • połączenia kołnierzowe,
    • zawory regulacyjne,
    • zawory bezpieczeństwa,
    • infrastruktura przeładunkowa,
    • wymienniki,
    • kompresory,
    • pompy,
    • dachy pływające zbiorników magazynowych.

    Dedykowani odbiorcy usługi:

    • działy utrzymania ruchu,
    • działy ochrony środowiska,
    • działy zarządzania bezpieczeństwem,
    • działy odpowiedzialne za odbiory inwestycji,
    • firmy instalacyjne, montażowe i remontowe,
    • zakłady produkcyjne armatury przemysłowej,
    • administratorzy składowisk odpadów,
    • firmy ubezpieczeniowe.
    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)