Emisja niezorganizowana – program LDAR z wykorzystaniem kamery termowizyjnej

    Pomiary emisji EkoNorm


     
     

       www.ekonorm.pl
       mail: poczta@ekonorm.pl

    LDAR to skrót angielskojęzycznej nazwy programu mającego na celu detekcję występowania nieszczelności w instalacjach przemysłowych służących do produkcji, przesyłu i magazynowania substancji organicznych: Leak Detection And Repair – wykryj nieszczelność i napraw, który został opracowany został przez Agencję Ochrony Środowiska USA (EPA) w celu monitorowania i kontrolowania szczelności instalacji przemysłowych.

    W europejskim prawodawstwie wymogi dotyczące monitorowania, wprowadza Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych. Monitorowanie przeprowadza się zgodnie z normami CEN lub zgodnie z normami ISO (Art. 70).

    Dyrektywa nakazuje operatorom instalacji, w tym instalacji z użyciem rozpuszczalników organicznych, prowadzenie i monitorowanie instalacji zgodnie z wymogami tzw. BAT Conclusions (Art. 16).

    BAT Conclusions są wydawane w formie decyzji wykonawczych Komisji Europejskiej. Pierwsze BAT Conclusions zawierające wymóg prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej zostały wydane dla przemysłu: Rafinacja ropy naftowej i gazu (Decyzja 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r.) Decyzja nakazuje m.in..

    • BAT 6. W ramach BAT należy monitorować rozproszone emisje LZO do powietrza na terenie całego zakładu min. z zastosowaniem techniki optycznego obrazowania gazów;
    • BAT 18. Aby zapobiec rozproszonym emisjom LZO lub je ograniczyć, w ramach BAT należy stosować poniższe techniki związane z eksploatacją obiektu: Stosowanie programu wykrywania nieszczelności i napraw opartego na analizie ryzyka (LDAR) w celu identyfikacji nieszczelnych elementów i usuwania nieszczelności.

    Obowiązek prowadzenia monitoringu emisji niezorganizowanej z nieszczelności wszystkich instalacji sektora chemicznego wprowadziła decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym. Wymagane monitorowanie niezorganizowanych emisji LZO obejmuje następujące techniki (BAT 5):

    • I, III - metoda próbkowania wycieku „sniffing” (np. z wykorzystaniem ręcznych detektorów FID lub PID) w połączeniu z obliczeniami emisji na podstawie uzyskanych wyników i matematycznych krzywych korelacji,
    • II - metody optycznego obrazowania gazów (Optical Gas Imaging, OGI).

    W obu Konkluzjach BAT w opisie technik służących zapobieganiu emisjom do powietrza i ich kontroli wymieniony jest Program LDAR, do którego realizacji służy np. metoda optycznego obrazowania gazów (OGI).

    pomiary emisji IR

    TY WIDZISZ TO TAK                      MY WIDZIMY TO TAK

    Wdrożenie systemu umożliwia wykrycie nieszczelności, co daje w konsekwencji wymierne korzyści operatorom instalacji:

    • ogranicza ich straty surowcowe i produktowe,
    • redukuje potencjał wystąpienia awarii przemysłowej, związanej z niekontrolowanym wydobywaniem się substancji o charakterze toksycznym, palnym, wybuchowym lub złowonnym,
    • minimalizuje emisję substancji chemicznych do środowiska i umożliwia wiarygodne oszacowanie emisji niezorganizowanej, w szczególności do powietrza,
    • zmniejsza oddziaływanie instalacji na stan atmosfery i ogranicza koszty korzystania ze środowiska,
    • optymalizuje koszty remontów i wymiany armatury,
    • pozwala na kontrolę jakości wykonanych prac remontowych i modernizacyjnych w zakresie ich szczelności.

    LDAR kamera IR

    Kamera termowizyjna, która jest jednym z wymienionych narzędzi w Dyrektywie  stwarza możliwość detekcji gazów organicznych na odległość, bez konieczności natrafienia sondą detektora bezpośrednio w chmurę wycieku, jak ma to miejsce w przypadku kontroli tradycyjnych, co stanowi olbrzymią zaletę metod mobilnych i zdalnych.

    W skład innowacyjnego mobilnego zestawu badawczego do kontroli szczelności instalacji, rurociągów gazowych i pomiarów emisji niezorganizowanej wchodzi specjalistyczna kamera termowizyjna i detektor gazów. Kamera jest urządzeniem wyposażonym w technologię, która do niedawna stosowana była w USA i Izraelu wyłącznie do celów wojskowych i bezpieczeństwa. Posiada wbudowany detektor, dostosowany do detekcji i obrazowania gazów organicznych z wykorzystaniem promieniowania podczerwonego, co pozwala wykrywać nawet małe wycieki gazów.

    Dzięki temu w krótkim czasie wykonywania pojedynczego pomiaru możliwe jest przyspieszenie przebiegu kontroli szczelności instalacji lub rurociągu i objęcie nią znacznie większego obszaru – także w rejonach niedostępnych lub trudno dostępnych dla operatorów pieszych, używających konwencjonalnych detektorów.

    Wyniki pomiarów i obserwacji, w tym zdjęcia i filmy dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu mogą być wykorzystane do tworzenia przejrzystych i kompleksowych raportów z badań.

    Zastosowanie specjalistycznej kamery termowizyjnej, umożliwia wykrycie na odległość do kilkunastu metrów, w czasie rzeczywistym wycieku substancji organicznych przez nieszczelności w instalacji, oraz cyfrowe udokumentowanie jej wizualizacji i lokalizacji.

    Umożliwia wykrywanie min. metanu, etanu, propanu, butanu, pentanu, heksanu, heptanu, oktanu, etylenu, propylenu, 1-butenu, 1-pentenu, 1-heksenu, 1,3-butadienu, izobutylenu, izoprenu, tlenku etylenu, tlenku propylenu, octanu etylu, octanu winylu, metyloetyloketonu, propanolu, kwasu octowego, metanolu, etanolu, izopropanolu, benzenu, toluenu, ksylenu, styrenu, etylobenzenu, metyloizobutyloketonu, metylobutadienu, chlorku winylu, EDC (dwuchloroetan).

    Zestaw spełnia wymagania zalecane przez EPA i pozwala na wykorzystanie dwóch metod badawczych:

    • zarówno stosowanej od ponad dwóch dekad tzw. Metody 21 – Określanie wycieku lotnych związków organicznych (M21), jak również
    • przyjętych w 2008 r. Alternatywnych Praktyk Zawodowych (AWP).

    Obok Kamery, w skład zestawu wchodzi przenośny miernik PID do kontroli lotnych związków organicznych (LZO)  umożliwiający bezpośredni pomiar stężeń substancji wydobywających się z nieszczelności. Przenośny detektor sumy LZO MiniRAE 3000 posiada dopuszczenie przez ATEX, oraz pompowy pobór próbki. Zasilany jest akumulatorem Li-Ion.
    Wyposażenie PID posiada dodatkowo pamięć wewnętrzną i oprogramowanie ProRAE do przesyłania i obróbki danych pomiarowych.
    Mierzone gazy  to suma LZO 0-15.000 ppm i izobutylen (lampa 10.6 eV)

    pomiary emisji TOC

    Dodatkowym analizatorem w pomiarach chmury wykrytych wycieków gazów jest ręczny płomieniowy detektor lotnych substancji organicznych w powietrzu MicroFID z dopuszczeniem Ex.

    Branże przemysłowe, gdzie program LDAR znajduje zastosowanie to m.in.:

    • rafinerie,
    • zakłady petrochemiczne i chemiczne stosujące substancje organiczne,
    • instalacje do przesyłu, magazynowania i dystrybucji paliw ciekłych i gazowych, w tym gazu ziemnego, CNG, LNG, LPG,
    • instalacje komunalne emitujące metan (biogaz, gaz wysypiskowy): oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, kompostownie.

    Przykładowe elementy instalacji, z których najczęściej stwierdza się występowanie nieszczelności to:

    • połączenia kołnierzowe,
    • zawory regulacyjne,
    • zawory bezpieczeństwa,
    • infrastruktura przeładunkowa,
    • wymienniki,
    • kompresory,
    • pompy,
    • dachy pływające zbiorników magazynowych.

    Dedykowani odbiorcy usługi:

    • działy utrzymania ruchu,
    • działy ochrony środowiska,
    • działy zarządzania bezpieczeństwem,
    • działy odpowiedzialne za odbiory inwestycji,
    • firmy instalacyjne, montażowe i remontowe,
    • zakłady produkcyjne armatury przemysłowej,
    • administratorzy składowisk odpadów,
    • firmy ubezpieczeniowe.
    Aktualności
    • 24
      lipiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Poznaniu  z dnia 1 lipca 2020 r. (IV SA/Po 553/20) – stwierdzający nieważność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie zakazu stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe. WSA przyznał rację wojewodzie, który wskazał w skardze, że jedynie sejmik województwa może, w drodze uchwały, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji domowych palenisk. Uzasadnienie decyzji sądu odnosi się do regulacji w zakresie prawa ochrony środowiska i planowania przestrzennego. Orzeczenie zostało dodane do strony http://wszystkooemisjach.pl/72/nsa-program-ochrony-powietrza
    • 23
      czerwiec
      Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (U.S. EPA) poinformowała o wniosku o dodanie 1-bromopropanu (CAS 106-94-5) do listy substancji normowanych w ustawie o czystym powietrzu (the Clean Air Act), ze względu na niebezpieczne własności substancji i powszechne wykorzystywanie w wielu produktach i procesach, w tym w czyszczeniu na sucho, czyszczeniu elektroniki i metali, procesach farmaceutycznych i produktach rolniczych oraz przy aplikacji klejów w sprayu. Substancji tej nie ma również obecnie w polskim systemie prawnym (standardów emisyjnych, standardów jakości powietrza i wartości odniesienia). Kryteria jakości powietrza w zakresie bromopochodnych węglowodorów ustalono jedynie dla bromoetanu (74-96-4) i bromometanu (74-83-9). Informacje o procedurze U.S. EPA dostępne są na stronach: https://www.epa.gov/newsreleases/washington-examiner-epa-add-new-hazardous-air-pollutant-list-regulated-substances-first https://www.epa.gov/newsreleases/epa-grants-first-ever-petition-add-hazardous-air-pollutants-list-under-clean-air-act
    • 23
      czerwiec
      Zawarte w artykule orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 26 października 2017 r. uzupełniliśmy o wyrok NSA z 2020 r. (II OSK 627/18), w którym podtrzymano stanowisko WSA, oddalając skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. NSA wyraził pogląd, zgodnie z którym ograniczenie stron postępowania o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (art. 185 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska) do prowadzącego instalację oraz władających powierzchnią ziemi na obszarze ograniczonego użytkowania nie wyłącza stosowania art. 28 k.p.a. w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów zamieszczonych w dziale III –"Odpowiedzialność administracyjna" (art. 362 – 375). Nie wyłącza go również art. 372 POŚ, ani żaden inny przepis Prawa ochrony środowiska, w tym art. 365 i art. 367. Tym samym w postępowaniu WIOŚ o wstrzymanie użytkowania instalacji oraz w postępowaniu o podjęcie wstrzymanej działalności władający nieruchomościami narażonymi na oddziaływanie instalacji mają przymiot strony w postępowaniu administracyjnym. Mają bowiem interes prawny, aby chronić w toku tego postępowania przysługujące im prawa zgodnie z art. 28 k.p.a., według którego „Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. Oba orzeczenia dostępne są na stronie: Strony postępowania o wstrzymanie / wznowienie użytkowania instalacji - orzeczenia WSA, NSA
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 28.10.2020 Webinarium / 29-30.10.2020 Warsztaty on-line
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021
    Kongres biomasy 2020

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MK / MŚ:

    EPA settlement with MarkWest addresses Clean Air Act violations at Evans City, Pa. Plant (25.09.2020)

    WIOŚ Kraków: Jakość powietrza w Krakowie. Podsumowanie wyników badań (24.09.2020)

    EEA: Ozone depleting substances 2020 Publication (18.09.2020) 

    emisja ozonu EEA
    © EEA

    EPA Seeks Small Businesses Input on Risk Management Rulemakings for Methylene Chloride and 1-Bromopropane (16.09.2020)

    EEA: 2020 Industrial pollution country profiles (14.09.2020) 

    emisja PM10 Polska

    emisja PM2,5 Polska
    © EEA

    EPA - U.S. Reaches $1.5 Billion Settlement with Daimler AG Over Emissions Cheating in Mercedes-Benz Diesel Vehicles (14.09.2020)

    WIOŚ Kraków: Valeo – kontrole i działania WIOŚ (09.09.2020)

    JRC: Global CO2 emissions continue to rise but EU bucks global trend (09.09.2020)

    EEA: PM2.5 annual mean in 2018 (09.09.2020)

    PM2,5 2018 emisja
    © EEA

    U.S. EPA - CCS: In Cheyenne, EPA Announces Wyoming’s Primacy for Class VI Underground Injection Control Program, Highlights Final Power Plant Effluent Limitation Guidelines Rule (03.09.2020)

    EPA and DOJ Reach Settlement Agreement with Ferrellgas, Inc. to Prevent Chemical Accidents at Florida Facility (03.09.2020)

    EPA settlement penalizes Superior Concrete Materials For Clean Air Act violations at former D.C. location (02.09.2020)

    JRC: New rules on cleaner and safer cars start to apply across Europe (01.09.2020)

    EPA Air Monitoring Finds Limited Impacts to Air Quality Following Hurricane Laura (01.09.2020)

    EPA Urges Communities Affected by Hurricane Laura to Avoid Indoor Air Dangers (31.09.2020)

    NIK: Termomodernizacja budynków w Piekarach Śląskich (25.08.2020)

    EPA, U.S. Department of Defense, and State Partners Launch Technical Challenge Seeking Innovative Ways to Destroy PFAS in Firefighting Foam (25.08.2020)

    U.S. EPA: Administrator Wheeler, Congressman Hudson Highlight Trump Administration Action on PFAS at Roundtable in Fayetteville (25.08.2020)

    U.S. EPA Administrator Wheeler Statement on Cancellation of Bipartisan PFAS Destruction Research Squashed by Obama EPA Leadership (25.08.2020)

    U.S. EPA: In Maine, EPA Finalizes Action on Certain Marine Diesel Engines Providing Regulatory Relief for American Lobstermen and Pilot Boat Captains (20.08.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Indoor use of essential oils: Emission rates, exposure time and impact on air quality

    High-emitting vehicle identification by on-road emission remote sensing with scarce positive labels

    Yearlong measure- ments of monoter- penes and isoprene in a Mediterranean city (Athens): Natural vs anthropogenic origin

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1232 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji wysokosprawnego generatora w 12-woltowych zespołach silnikowo-prądnicowych przeznaczonych do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, w tym w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych i pojazdach, które mogą być zasilane paliwami alternatywnymi, jako technologii innowacyjnej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (28.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1222 z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych zasilanych silnikiem spalinowym w odniesieniu do warunków NEDC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (27.08.2020)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1203 z dnia 9 czerwca 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 odnośnie do wpisu dotyczącego kwasu perfluorooktanosulfonowego (PFOS) i jego pochodnych (18.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1167 z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, technologii stosowanej w wysokosprawnym 48-woltowym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC, przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym oraz niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych będących hybrydowymi pojazdami elektrycznymi jako technologii innowacyjnej (07.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1168 z dnia 6 sierpnia 2020 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi (07.08.2020)

    Rozporządzenie Komisji 2020/1149 z dnia 3 sierpnia 2020 r. zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do diizocyjanianów (04.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1102 z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie zatwierdzenia […] technologii stosowanej w 48-woltowym wysokosprawnym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym i określonych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym oraz lekkich pojazdach użytkowych jako technologii innowacyjnej (27.07.2020)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1079 z dnia 20 lipca 2020 r. w sprawie weryfikacji i korekty danych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/956 w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (22.07.2020)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 2020 r. – Komisja Europejska / Rumunia  - Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza (20.07.2020)