Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji – metoda 3 (metoda korelacji)

    W metodzie 3 wynik pomiaru stężenia LZO (VOC) na powierzchni elementu (screening value) jest argumentem funkcji (korelacji) pozwalającej obliczyć wielkość emisji. Korelacje zostały określone dla następujących rodzajów elementów:

    • w przemyśle syntetycznych związków organicznych SOCMI:

      • zawory gazowe,

      • zawory cieczy,

      • pompy,

      • sprężarki,

      • zawory upustowe (ciśnieniowe),

      • uszczelniania mieszadeł,

      • połączenia,

    • przemysł petrochemiczny (rafinerie, terminale załadunkowe, przemysł wydobywczy ropy i gazu):

      • zawory,

      • pompy,

      • połączenia,

      • otwarte końce rur,

      • inna aparatura, ramiona załadunkowe, zawory upustowe (ciśnieniowe), odpowietrzniki.

    Poniżej przedstawiono korelacje dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI wraz z przykładowymi wynikami obliczeń rocznej emisji z pojedynczego elementu pracującego na medium stanowiącym 100% LZO (VOC), na którym najwyższe zmierzone stężenie wynosi 10 ppm.

    Typ wyposażenia

    Korelacja

    Emisja LR (kg/rok) dla SV = 10 ppmV

    Zawory gazowe

    LR (kg/h) = 1,87∙10-6 ∙ (SV)0,873

    0,12

    Zawory cieczy lekkich

    LR (kg/h) = 6,41∙10-6 ∙ (SV)0,797

    0,35

    Pompy cieczy lekkich

    LR (kg/h) = 1,90∙10-5 ∙ (SV)0,824

    1,1

    Połączenia

    LR (kg/h) = 3,05∙10-6 ∙ (SV)0,885

    0,21

    Źródło korelacji: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-9

    LR – wielkość wycieku (leak rate),

    SV – najwyższe stężenie na powierzchni elementu (screening value), ppmV

    Obliczenie emisji niezorganizowanej z instalacji z wykorzystaniem metody 3 wymaga następujących danych:

    • wyników pomiarów stężeń LZO (VOC) występujących na powierzchni elementów,

    • określenia liczby elementów z poszczególnych rodzajów – „składników” instalacji (zaworów, połączeń, pomp, itd.),

    • określenia medium dla każdego składnika (gaz, „ciecz lekka”, „ciecz ciężka”),

    • określenia stężenia TOC w strumieniach,

    • określenia czasu pracy (obciążenia medium) składników.

    Dla wyników pomiarów równych zeru (gdy próg detekcji nie przekracza 1 ppm) w Protokole określono wartości zastępcze. Stwierdzono bowiem, że wymaga tego skala przypadków, w których mimo obserwowanego stężenia równego zeru, strumień masy (emisji) jest dodatni. Wartości „zera zastępczego” dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI przedstawiono w poniższej tabeli.

    metoda3_1.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-11

    W przypadku zastosowania do pomiarów analizatora o progu detekcji większym niż 1 ppm, jako wartość do wyznaczenia poziomu „zera zastępczego” US EPA zaleca przyjęcie połowy wartości progu detekcji i zastosowanie właściwych korelacji. Zasady przyjmowania wartości zastępczych dotyczą również wyników równych lub mniejszych od poziomu tła w miejscu wykonywania pomiaru.

    W Protokole określono także wartości zastępcze dla wyników przekraczających zakres pomiarowy, odnosząc się do poziomu 10 000 ppm oraz 100 000 ppm. W przypadku gdy nie jest możliwe zastosowanie rozcieńczania próbek lub nie zastosowano rozcieńczania, możliwe jest przyjęcie wartości zastępczych, których przykładowe zestawienie dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI przedstawiono w poniższej tabeli.

    metoda3_2.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-13

    Pozostałe zasady stosowania metody 3 przedstawia punkt 2.3.3 Protokołu.

    Zgodnie z metodologią US EPA pojedynczy wynik powinno się wykorzystać wyłącznie do wyznaczenia emisji z elementu, który poddano pomiarowi. Niepoprawne jest wyznaczanie wartości średnich i obliczanie na ich podstawie emisji z grupy elementów. Ponieważ w przypadku wielu instalacji wykonanie pomiaru na znacznej części elementów nie jest możliwe i uzasadnione ekonomicznie, np. z uwagi na izolację termiczną, obliczenie emisji z instalacji na podstawie ograniczonego zbioru wyników wymaga zastosowania dodatkowych algorytmów. Nie są one jednak częścią metodologii US EPA.

    Aktualności
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    • 12
      czerwiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 maja 2019 r. (II SA/Gd 181/19) w sprawie ze sprzeciwu od decyzji SKO uchylającej decyzję organu I instancji i kierującej do ponownego rozpatrzenia sprawę o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozdrabnianiu materiału pochodzącego z rozbiórki budynków. Orzeczenie cenne z uwagi na czytelny opis błędów postępowania sądowo-administracyjnego, jak i komentarze do analiz merytorycznych. Poruszone przez SKO i WSA kwestie dotyczą, między innymi możliwości odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, interpretacji zasady zrównoważonego rozwoju, zapewnienia oceny merytorycznej przewidywanego oddziaływania na środowisko poprzez instytucję biegłego oraz znaczenie konfliktu społecznego w postępowaniu o decyzję środowiskową. © Pixabay
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Announces Biofuel and Small Refinery Exemption Priorities (09.08.2019)

    EPA: Sixteen Organizations Receive 2019 Emergency Planning Awards at EPA Conference in Omaha (09.08.2019)

    NIK: Bomby ekologiczne wciąż trują (05.08.2019)

    IOŚ-PIB stworzy bazę informacji o urządzeniach grzewczych 

    EPA Proposes Amendments to the Coal Ash Regulations, Reconsiders the Beneficial Use Provisions and Provides Greater Clarity on Managing Piles of Coal Ash (30.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza PM10 lotny popiół EPA
    © Pixabay

    EU Member States make only mixed progress in reducing emissions under UN convention, latest air pollution data shows (22.07.2019)

    redukcja emisji przemysłowych EEA
    © Pixabay

    NIK o termomodernizacji – efekty są, choć mniejsze niż oczekiwano (26.07.2019)

    efekty ekologiczne termomodernizacja NIK
    © NIK

    GDOŚ: Dodatkowe informacje dotyczące nowelizacji ustawy OOŚ (25.07.2019)

    zmiana ustawy OOŚ 100 m zanieczyszczenie powietrza
    © GDOŚ

    JRC: New database to monitor national energy use and CO2 emissions (22.07.2019)

    emisje do powietrza narzędzia JRC PM10
    © JRC

    EPA: Air Pollution Trends Show Cleaner Air, Growing Economy (17.08.2019)

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Reliable data from low cost ozone sensors in a hierarchical network

    1951–2017 changes in the frequency of days with visibility higher than 10 km and 20 km in Italy

    Atmospheric dry deposition processes of particles on urban and suburban surfaces: Modelling and validation works

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)