Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji – metoda 4 (korelacji indywidualnych)

    Metoda 4 wymaga przeprowadzenia dodatkowych pomiarów emisji, na podstawie których określa się korelacje specyficzne dla ocenianej instalacji. Dalszy sposób postępowania po wyznaczeniu korelacji i pozostałe wymagania metody 4 są analogiczne do metody 3.

    Spośród czterech metod określonych w Protokole metoda 4 jest najbardziej zaawansowana i dokładna, pod warunkiem że pomiary zostaną przeprowadzone poprawnie pod względem technicznym oraz na wystarczającym zbiorze elementów. Zestaw pomiarowy musi umożliwić zmierzenie strumienia masy (emisji) oraz stężenia na powierzchni elementów (screening value). Metoda stosowana przez US EPA do wykonywania pomiarów bazuje na workach pomiarowych pozwalających określić strumień objętości oparów oraz ich skład. Zestaw pomiarowy umożliwiający wyznaczenie korelacji jest analogiczny do zastosowanego przez US EPA do prac nad metodą 3.

    Metoda 4 pozwala wyznaczyć korelacje dla dowolnej instalacji. Decydująca przy wyborze tej mody jest wstępna ocena możliwości zastosowania korelacji US EPA. Jeżeli z tej oceny wynika, że opracowanie korelacji jest uzasadnione ekonomicznie, lub konieczne z innych względów, należy w drugim kroku ocenić adekwatność korelacji US EPA do warunków instalacji. Sposób oceny opisano w punkcie 2.3.4 Protokołu. Polega on na porównaniu zmierzonych wielkości emisji z wynikami uzyskanymi na podstawie korelacji US EPA. W przypadku gdy wyniki pomiarów potwierdzą nieadekwatność korelacji US EPA, właściwe jest wyznaczenie korelacji specyficznych dla instalacji. Sposób postępowania przy wyznaczaniu korelacji przedstawiono w punkcie 2.3.4 Protokołu.

    Opracowanie przez US EPA jednego zestawu korelacji dla wszystkich gałęzi przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI może wobec niektórych instalacji powodować znaczne błędy. Korelacje nie uwzględniają wielkości elementów, specyfiki mediów, ciśnień i temperatur roboczych, materiałów, z których wykonane są uszczelnienia, itd. Z drugiej strony opracowanie korelacji uogólnionych umożliwiło wykorzystanie obszernych zbiorów wyników. Poniżej przedstawiamy przykładowy zbiór wyników wykorzystanych do wyznaczenia korelacji dla połączeń.

    metoda4_1.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, rysunek B-1

    metoda4_2.jpg

    metoda4_3.jpg

    metoda4_4.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela B-1-1

    Aktualności
    • 17
      styczeń
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2018 r. (II SA/Wr 452/18) oddalający skargę na zarządzenie pokontrolne D. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska zobowiązujące do podjęcia działań eliminujących nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska w instalacji do przerobu odpadów z żużla pohutniczego. WSA we Wrocławiu nie uznał nawierzchni twardej nieulepszonej określonej Polską Normą PN-S-06102:1997 "Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie" za drogę utwardzoną spełniającą wymagania najlepszej dostępnej techniki, której obowiązek stosowania wynikał z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji. Oprócz uzasadnienia wyroku artykuł zawiera również odniesienie do klasyfikacji drogi do dróg utwardzonych lub nieutwardzonych przyjętej w metodyce obliczeniowej emisji Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska U.S. EPA oraz przywołanie parametrów charakteryzujących nawierzchnię (silt loading SL, silt content SC). Opisywane orzeczenie WSA we Wrocławiu odnosi się również do zasady przezorności wynikającej z art. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska i jej znaczenia dla stosowania najlepszych dostępnych technik w sytuacji potencjalnego, a nie zaistniałego negatywnego oddziaływania na środowisko.
    • 05
      styczeń
      Zapraszamy na 15. Międzynarodową Konferencję Termiczne przekształcanie odpadów zorganizowaną przez ABRYS Sp. z o.o. w dniach od 29 do 31 stycznia 2019 w Rzeszowie. Tematami konferencji będą między innymi kluczowe problemy nurtujące obecnie branżę WtE, czyli perspektywę zakwalifikowania żużli jako odpadów niebezpiecznych, zakaz finansowania instalacji WtE procedowany w Parlamencie Europejskim oraz perspektywę 2030, czyli możliwy zakaz przetwarzania odpadów w ITPOK. Zaproszeni eksperci opowiedzą również o doświadczeniach z eksploatacji instalacji WtE oraz zagospodarowaniu odpadów procesowych. Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji, w tym zwiedzanie nowo otwartej Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.
    • 05
      styczeń
      W związku z wdrażaniem systemu udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu przed złożeniem wniosku sugerujemy kontakt telefoniczny z właściwym regionalnym wydziałem monitoringu środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Wnioski o udostępnianie informacji dla poszczególnych województw zamieszczone są na stronie http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/519-uwaga-udostepnianie-informacji-o-tle-substancji-w-powietrzu
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska
    Spalanie odpadów Konferencja Szkolenie
    Operat FB
    f-gazy szkolenie
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Single programming document 2019 2021 (11.01.2019)

    ochrona środowiska EEA
     © EEA

    EPA Releases Proposal to Revise MATS Supplemental Cost Finding and “Risk and Technology Review” (28.12.2018)

    Kontrole NIK w 2019 roku (27.12.2018)

    zanieczyszczenie powietrza NIK
    © NIK

    EEA: Primary energy consumption by fuel (21.12.2019)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (19.12.2018)

    EEA: EU goal on phase-down of F-gases remains on track (19.12.2018)

    EEA: Total greenhouse gas emission trends and projections (19.12.2018)

    NIK: O jakości powietrza w Polsce i Europie na COP24 (07.12.2018)

    EPA Proposes 111(b) Revisions to Advance Clean Energy Technology (06.12.2018)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2019 and Biomass Based Diesel Volumes for 2020 (30.11.2018)

    EPA, Wheeler Rock Products settle Clean Air Act permit violations (29.11.2018)

    Fact-Check: Obama Administration Pushed "Worst-Case Scenario" In Climate Assessment (28.11.2018)

    EEA: Annual mean PM2.5 concentrations observed at background stations, 2016 (22.11.2018)

    EEA: 90.4 percentile of daily mean PM10 concentrations observed at background stations, 2016 (22.11.2018)

    EEA: Progress of EU transport sector towards itsenvironment and climate objectives (22.11.2018)

    EEA: Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectivesTERM 2018: Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) repor (22.11.2018)

    EPA Takes Steps to Improve Regulations for Wood Heaters (21.11.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Predicting indoor con- centrations of black carbon in residential environments

    Three-dimensional delayed detached-eddy simulation of wind flow and particle dispersion in the urban environment

    Field investigations for evaluating green infrastructure effects on air quality in open-road conditions

    Aviation's emissions and contribution to the air quality in China

    Important role of aromatic hydrocarbons in SOA formation from unburned gasoline vapor

    Assessment of atmospheric metal deposition by moss biomonitoring in a region under the influence of a long standing active aluminium smelter

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2019/56 z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.34045 (2013/C) (ex 2012/NN) udzielonej przez Niemcy dużym odbiorcom energii elektrycznej na podstawie § 19 StromNEV (16.01.2019)

    niedozwolona pomoc państwa energetyka
    © 123rf.com

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (31.12.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (31.12.2018)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2079 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (28.12.2018)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (21.12.2018)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (21.12.2018)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2029 z dnia 18 grudnia 2018 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2019 r. (20.12.2018)