Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji

    Metodologię szacowania i obliczania emisji z nieszczelności instalacji opisują następujące dokumenty:

    • Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, zwany dalej Protokołem,

    • norma EN 15446:2008 Fugitive and diffuse emissions of common concern to industry sectors - Measurement of fugitive emission of vapours generating from equipment and piping leaks, dostępna również jako PN-EN 15446 Niekontrolowana i rozproszona emisja w sektorze przemysłowym – pomiar emisji par wydobywających się z nieszczelności instalacji i przewodów: metodyka zawarta w normie w znacznym zakresie bazuje na metodologii US EPA, przywołując między innymi określone w niej korelacje (załącznik C).

    Podstawę do zastosowania ww. dokumentów stanowi odniesienie zawarte w raporcie JRC Reference Report on Monitoring of emissions from IED-installations, 10.2013. Na tle pozostałych sposobów wyznaczania emisji niezorganizowanej wymienionych w ww. raporcie oraz dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (Reference Document on the General Principles of Monitoring, 07.2003), metodę korelacji wyróżniają następujące cechy:

    • korelacje wyznaczone zostały na podstawie pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów i pomiarów wielkości emisji (metoda worków),

    • obliczenia emisji wykorzystują wyznaczone korelacje przyjmując jako argumenty funkcji wyniki pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów ocenianej instalacji: wyniki pomiarów w porównaniu z innymi metodami wyznaczania emisji niezorganizowanej obarczone są niewielką niepewnością,

    • prostota i uniwersalność pomiaru ręcznym detektorem LZO (VOC).

    Na poniższym schemacie przedstawiamy zestaw pomiarowy, z wykorzystaniem którego opracowano korelacje dla poszczególnych gałęzi przemysłu oraz rodzajów elementów instalacji.

    nieszczelnosc.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, rys. 4-1

    Metoda korelacji wymaga zapewnienia znacznej ilości danych:

    • wyników pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów instalacji (dotyczy opisanej poniżej metody 2 i 3),

    • pełnego zbioru danych o ilości elementów w rozbiciu na rodzaje i strumienie procesowe.

    Ograniczeniami metody są natomiast:

    • brak możliwości ocenienia emisji z elementów, na których nie ma możliwości wykonania pomiaru, np. z uwagi na ich lokalizację na znacznej wysokości,

    • konieczność zdjęcia izolacji na czas wykonywania pomiarów.

    W protokole wyszczególniono 4 metody obliczeniowe (uporządkowane rosnąco wg dokładności wyników obliczeń emisji):

    • metoda 1 (średnich wskaźników emisji): metoda nie wymaga pomiarów stężeń, wymaga natomiast podania ilości oraz charakterystyki elementów instalacji. Wielkość emisji wyznaczana jest jako iloczyn wskaźnika oraz parametrów charakteryzujących instalację,

    • metoda 2 (metoda emisja/brak emisji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1. Pomiar stężeń umożliwia przypisanie poszczególnym elementom wskaźników odpowiadających jednemu z dwóch poziomów, to jest dla stężeń LZO na powierzchni elementu < 10 000 ppm oraz ≥10 000 ppm,

    • metoda 3 (korelacji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1 i 2. Wyniki pomiarów (screening value) stanowią argument funkcji wyznaczonych dla poszczególnych rodzajów elementów (zaworów, połączeń kołnierzowych, itd.),

    • metoda 4 (korelacji indywidualnych): metoda wymaga danych jak dla metody 3 oraz pomiarów emisji w grupie elementów, na podstawie których zostają wyznaczone korelacje charakterystyczne dla ocenianej instalacji.

    Dla metody 1, 2 i 3 w protokole US EPA podano wskaźniki dla następujących gałęzi przemysłu:

    • przemysł syntetycznych związków organicznych SOCMI,

    • rafinerie,

    • terminale załadunkowe,

    • przemysł wydobywczy ropy i gazu.

    W kolejnych zakładkach przedstawiamy główne cechy metod 1, 2, 3 i 4 oraz proponowany sposób prowadzenia obliczeń emisji niezorganizowanej, zasady wykonywania pomiarów i metody wizualizacji nieszczelności instalacji.

    Aktualności
    • 17
      styczeń
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2018 r. (II SA/Wr 452/18) oddalający skargę na zarządzenie pokontrolne D. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska zobowiązujące do podjęcia działań eliminujących nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska w instalacji do przerobu odpadów z żużla pohutniczego. WSA we Wrocławiu nie uznał nawierzchni twardej nieulepszonej określonej Polską Normą PN-S-06102:1997 "Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie" za drogę utwardzoną spełniającą wymagania najlepszej dostępnej techniki, której obowiązek stosowania wynikał z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji. Oprócz uzasadnienia wyroku artykuł zawiera również odniesienie do klasyfikacji drogi do dróg utwardzonych lub nieutwardzonych przyjętej w metodyce obliczeniowej emisji Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska U.S. EPA oraz przywołanie parametrów charakteryzujących nawierzchnię (silt loading SL, silt content SC). Opisywane orzeczenie WSA we Wrocławiu odnosi się również do zasady przezorności wynikającej z art. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska i jej znaczenia dla stosowania najlepszych dostępnych technik w sytuacji potencjalnego, a nie zaistniałego negatywnego oddziaływania na środowisko.
    • 05
      styczeń
      Zapraszamy na 15. Międzynarodową Konferencję Termiczne przekształcanie odpadów zorganizowaną przez ABRYS Sp. z o.o. w dniach od 29 do 31 stycznia 2019 w Rzeszowie. Tematami konferencji będą między innymi kluczowe problemy nurtujące obecnie branżę WtE, czyli perspektywę zakwalifikowania żużli jako odpadów niebezpiecznych, zakaz finansowania instalacji WtE procedowany w Parlamencie Europejskim oraz perspektywę 2030, czyli możliwy zakaz przetwarzania odpadów w ITPOK. Zaproszeni eksperci opowiedzą również o doświadczeniach z eksploatacji instalacji WtE oraz zagospodarowaniu odpadów procesowych. Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji, w tym zwiedzanie nowo otwartej Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.
    • 05
      styczeń
      W związku z wdrażaniem systemu udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu przed złożeniem wniosku sugerujemy kontakt telefoniczny z właściwym regionalnym wydziałem monitoringu środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Wnioski o udostępnianie informacji dla poszczególnych województw zamieszczone są na stronie http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/519-uwaga-udostepnianie-informacji-o-tle-substancji-w-powietrzu
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska
    Spalanie odpadów Konferencja Szkolenie
    Operat FB
    f-gazy szkolenie
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Single programming document 2019 2021 (11.01.2019)

    ochrona środowiska EEA
     © EEA

    EPA Releases Proposal to Revise MATS Supplemental Cost Finding and “Risk and Technology Review” (28.12.2018)

    Kontrole NIK w 2019 roku (27.12.2018)

    zanieczyszczenie powietrza NIK
    © NIK

    EEA: Primary energy consumption by fuel (21.12.2019)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (19.12.2018)

    EEA: EU goal on phase-down of F-gases remains on track (19.12.2018)

    EEA: Total greenhouse gas emission trends and projections (19.12.2018)

    NIK: O jakości powietrza w Polsce i Europie na COP24 (07.12.2018)

    EPA Proposes 111(b) Revisions to Advance Clean Energy Technology (06.12.2018)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2019 and Biomass Based Diesel Volumes for 2020 (30.11.2018)

    EPA, Wheeler Rock Products settle Clean Air Act permit violations (29.11.2018)

    Fact-Check: Obama Administration Pushed "Worst-Case Scenario" In Climate Assessment (28.11.2018)

    EEA: Annual mean PM2.5 concentrations observed at background stations, 2016 (22.11.2018)

    EEA: 90.4 percentile of daily mean PM10 concentrations observed at background stations, 2016 (22.11.2018)

    EEA: Progress of EU transport sector towards itsenvironment and climate objectives (22.11.2018)

    EEA: Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectivesTERM 2018: Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) repor (22.11.2018)

    EPA Takes Steps to Improve Regulations for Wood Heaters (21.11.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Predicting indoor con- centrations of black carbon in residential environments

    Three-dimensional delayed detached-eddy simulation of wind flow and particle dispersion in the urban environment

    Field investigations for evaluating green infrastructure effects on air quality in open-road conditions

    Aviation's emissions and contribution to the air quality in China

    Important role of aromatic hydrocarbons in SOA formation from unburned gasoline vapor

    Assessment of atmospheric metal deposition by moss biomonitoring in a region under the influence of a long standing active aluminium smelter

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2019/56 z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.34045 (2013/C) (ex 2012/NN) udzielonej przez Niemcy dużym odbiorcom energii elektrycznej na podstawie § 19 StromNEV (16.01.2019)

    niedozwolona pomoc państwa energetyka
    © 123rf.com

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (31.12.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (31.12.2018)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2079 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (28.12.2018)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (21.12.2018)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (21.12.2018)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2029 z dnia 18 grudnia 2018 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2019 r. (20.12.2018)