Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji

    Metodologię szacowania i obliczania emisji z nieszczelności instalacji opisują następujące dokumenty:

    • Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, zwany dalej Protokołem,

    • norma EN 15446:2008 Fugitive and diffuse emissions of common concern to industry sectors - Measurement of fugitive emission of vapours generating from equipment and piping leaks, dostępna również jako PN-EN 15446 Niekontrolowana i rozproszona emisja w sektorze przemysłowym – pomiar emisji par wydobywających się z nieszczelności instalacji i przewodów: metodyka zawarta w normie w znacznym zakresie bazuje na metodologii US EPA, przywołując między innymi określone w niej korelacje (załącznik C).

    Podstawę do zastosowania ww. dokumentów stanowi odniesienie zawarte w raporcie JRC Reference Report on Monitoring of emissions from IED-installations, 10.2013. Na tle pozostałych sposobów wyznaczania emisji niezorganizowanej wymienionych w ww. raporcie oraz dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (Reference Document on the General Principles of Monitoring, 07.2003), metodę korelacji wyróżniają następujące cechy:

    • korelacje wyznaczone zostały na podstawie pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów i pomiarów wielkości emisji (metoda worków),

    • obliczenia emisji wykorzystują wyznaczone korelacje przyjmując jako argumenty funkcji wyniki pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów ocenianej instalacji: wyniki pomiarów w porównaniu z innymi metodami wyznaczania emisji niezorganizowanej obarczone są niewielką niepewnością,

    • prostota i uniwersalność pomiaru ręcznym detektorem LZO (VOC).

    Na poniższym schemacie przedstawiamy zestaw pomiarowy, z wykorzystaniem którego opracowano korelacje dla poszczególnych gałęzi przemysłu oraz rodzajów elementów instalacji.

    nieszczelnosc.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, rys. 4-1

    Metoda korelacji wymaga zapewnienia znacznej ilości danych:

    • wyników pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów instalacji (dotyczy opisanej poniżej metody 2 i 3),

    • pełnego zbioru danych o ilości elementów w rozbiciu na rodzaje i strumienie procesowe.

    Ograniczeniami metody są natomiast:

    • brak możliwości ocenienia emisji z elementów, na których nie ma możliwości wykonania pomiaru, np. z uwagi na ich lokalizację na znacznej wysokości,

    • konieczność zdjęcia izolacji na czas wykonywania pomiarów.

    W protokole wyszczególniono 4 metody obliczeniowe (uporządkowane rosnąco wg dokładności wyników obliczeń emisji):

    • metoda 1 (średnich wskaźników emisji): metoda nie wymaga pomiarów stężeń, wymaga natomiast podania ilości oraz charakterystyki elementów instalacji. Wielkość emisji wyznaczana jest jako iloczyn wskaźnika oraz parametrów charakteryzujących instalację,

    • metoda 2 (metoda emisja/brak emisji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1. Pomiar stężeń umożliwia przypisanie poszczególnym elementom wskaźników odpowiadających jednemu z dwóch poziomów, to jest dla stężeń LZO na powierzchni elementu < 10 000 ppm oraz ≥10 000 ppm,

    • metoda 3 (korelacji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1 i 2. Wyniki pomiarów (screening value) stanowią argument funkcji wyznaczonych dla poszczególnych rodzajów elementów (zaworów, połączeń kołnierzowych, itd.),

    • metoda 4 (korelacji indywidualnych): metoda wymaga danych jak dla metody 3 oraz pomiarów emisji w grupie elementów, na podstawie których zostają wyznaczone korelacje charakterystyczne dla ocenianej instalacji.

    Dla metody 1, 2 i 3 w protokole US EPA podano wskaźniki dla następujących gałęzi przemysłu:

    • przemysł syntetycznych związków organicznych SOCMI,

    • rafinerie,

    • terminale załadunkowe,

    • przemysł wydobywczy ropy i gazu.

    W kolejnych zakładkach przedstawiamy główne cechy metod 1, 2, 3 i 4 oraz proponowany sposób prowadzenia obliczeń emisji niezorganizowanej, zasady wykonywania pomiarów i metody wizualizacji nieszczelności instalacji.

    Aktualności
    • 10
      listopad
      Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961) zostało sprostowane.  Poprawiono błąd braku stawki dla spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2 tabela D lp. 32) „silniki w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach”. Zamiast braku stawki dla oleju napędowego ON (kolumna 7) obowiązuje stawka 22,21 zł. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. o sprostowaniu błędu dostępne jest na stronie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20200001015
    • 02
      listopad
      Stronę „Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – zmiany stawek opłat” uzupełniliśmy o stawki na rok 2021, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961). Stawki opłat dla roku 2021 będą na poziomie nieznacznie wyższym niż dla roku 2020 (w przybliżeniu o wskaźnik inflacji). W stosunku do stawek opłat obowiązujących w roku 2020, w roku 2021 nieznacznej zmianie ulegają również: - jednostkowe stawki opłaty za gazy wprowadzane do powietrza powstające przy przeładunku benzyn silnikowych (załącznik nr 2, tabela B), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane (załącznik nr 2, tabela C), - jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu (załącznik nr 2, tabela E). Stawki opłat dostępne są na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat
    • 28
      wrzesień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2019, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 8 września 2020 r. (M. P. 2020 poz. 799). W stosunku do roku 2018 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 18 w ocenie za rok 2018 do 14 za rok 2019. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 9.12.2020 Webinarium / 10-11.12.2020 Warsztaty on-line
    szkolenie bilans LZO 2020 2021
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [tlenek etylenu] Continues Action to Address Ethylene Oxide (19.11.2020)

    EPA [emisje ze strzępiarek złomu] Settlement with Connecticut and Rhode Island Scrap Metal Companies Reduces Air Pollution (17.11.2020)

    EEA: Exposure of Europe's ecosystems to ozone (13.11.2020)

    ozon zanieczyszczenie powietrza obszary wiejskie EEA

    ozon zanieczyszczenie powietrza las EEA
    © EEA

    U.S. EPA [efektywność ochrony ludzi i środowiska]: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Delivers Results (13.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA's Lean Management System Delivers Results on Brownfields Projects in Maine (12.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Helps the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention Deliver Results (12.11.2020)

    U.S. EPA: Greenhouse Gas Emissions Continue to Decline as the American Economy Flourishes Under the Trump Administration (09.11.2020)

    EPA [ryzyko uwolnień amoniaku z układów chłodniczych] U.S. EPA fines Safeway over chemical safety violations at ice cream facility (29.10.2020)

    EPA [uwolnienia amoniaku] U.S. EPA finalizes settlement with chemical manufacturer in Cochise County, Ariz., will protect workers and the community (29.10.2020)

    EPA [emisje ze strzepiarek złomu] EPA and Rhode Island Scrap Metal Facility Resolve Clean Air Act Claims (16.10.2020)

    EPA [emisje NOx z elektrowni i odległe formowanie ozonu] EPA Proposes Revised Cross-State Air Pollution Rule Update for 2008 Ozone NAAQS (15.10.2020)

    EPA [zasady postępowania z chlorem] EPA settles with Honolulu-based BEI Hawaii over a Chlorine Gas Release and Pesticides Violations (15.10.2020)

    EPA [nanosrebro] EPA and Electrolux Reach Settlement for Illegal Imports of Air Filter Products Incorporating Nanosilver (15.10.2020)

    EPA [monitoring emisji rozproszonych z nieszczelności instalacji] EPA Reaches Settlement with Hydrite Chemical Co. of Wisconsin regarding Air Pollution (15.10.2020)

    EEA: Moving towards zero pollution in Europe (15.10.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Bioavailability of elements in atmospheric PM2.5 during winter episodes at Central Eastern European urban background site

    Characterizing start emissions of gasoline vehicles and the seasonal, diurnal and spatial variabilities in China

    Air quality impacts of new public transport provision: A causal analysis of the Jubilee Line Extension in London

    Reducing power sector emissions under the 1990 Clean Air Act Amendments: A retrospective on 30 years of program development and implementation

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2020/1722 z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (18.11.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1604 z dnia 23 października 2020 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z tym rozporządzeniem (03.11.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego »Nowa strategia przemysłowa dla Europy«” (28.10.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Mechanizmy podatkowe na rzecz zmniejszenia emisji CO2” (28.10.2020)

    ZALECENIE KOMISJI (UE) 2020/1563 z dnia 14 października 2020 r. dotyczące ubóstwa energetycznego (27.10.2020)

    Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania art. 2, 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (22.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1492 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do przyjęcia wspólnych procedur operacyjnych (16.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1493 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników I i II do umowy oraz przyjęcia norm technicznych powiązania (16.10.2020)