Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024
Zakres szkolenia – Nowelizacja dyrektywy o emisjach przemysłowych (IED 2.0)
Znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych (IED) zostanie opublikowana w maju lub pierwszej połowie czerwca 2024 r. (ostateczny tekst został zatwierdzony 12 kwietnia przez Radę Unii Europejskiej), z dwudziestodwumiesięcznym terminem przewidzianym na transpozycję do przepisów krajowych. Można więc przyjąć, że za 2 lata w Polsce i całej EU zaczną obowiązywać regulacje wynikające z nowej dyrektywy IED. Należy jednak zaznaczyć, że jest to pewne uproszczenie gdyż przepisy przejściowe w znowelizowanej dyrektywie są dość rozbudowane i poszczególne wymagania zaczną obowiązywać w różnym czasie. Będzie to uzależnione m.in. od tego czy dana instalacja należy do branży objętej już obecnie zakresem IED czy może do któregoś z nowych sektorów takich jak np. produkcja baterii czy wydobycie ród metali. Stosowanie niektórych przepisów powiązano też w wielu przypadkach z publikacją nowych Konkluzji BAT lub zmianą pozwolenia zintegrowanego wynikającą z przesłanek, o których mowa w art. 21 ust 5 IED – choć akurat w krajowym systemie prawnym ten drugi przypadek zdarza się bardzo rzadko. Tym niemniej zmian jest wiele i należy działać już teraz
Dyrektywa IED 2.0 wprowadza dużo nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych, znaczny wzrost uznaniowości na etapie uzgadniania warunków pozwoleń (np. wybór poziomu emisji z zakresu BAT – co prowadzić będzie do ostrzejszych wymagań).
Zaplanowane zmiany odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż od energetyki, przez chemię, hutnictwo, przemysł mineralny po przetwarzanie odpadów oraz chów i hodowlę zwierząt – łącznie z nowymi branżami.
Warto wskazać chociażby na następujące kwestie:
a) Wielkości dopuszczalnej emisji ustalane w pozwoleniu na podstawie analizy przeprowadzonej przez prowadzącego instalację, wskazującej najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT AELs
b) Monitoring jakości środowiska w przypadku uzyskania odstępstwa od BAT AELs, gdzie decyzja czy taki obowiązek nałożyć czy nie pozostaje w dużej mierze w gestii organu ochrony środowiska
c) Zwiększenie zakresu udziału społeczeństwa, co będzie wymagało istotnego doprecyzowania obowiązujących przepisów zarówno na poziomie rozporządzeń jak i wytycznych/poradników
d) Wiążący charter niektórych poziomów przygotowania środowiskowego (BAT AEPLs)
e) Rozbudowany zakres obowiązkowego systemu zarządzania środowiskiem (EMS) obejmujący m.in. inwentaryzację substancji chemicznych oraz ocenę wpływu tych substancji na ludzi i środowisko jak również analizę możliwości ich zastąpienia bezpieczniejszymi odpowiednikami
f) Powołanie centrum innowacji i promocja tychże w Konkluzjach BAT np. poprzez dłuższy (6-cio letni) okres na dostosowanie. Istotne będzie zaangażowanie krajowej administracji jak i przemysłu w proces identyfikacji innowacji mających potencjał na zaistnienie w przyszłych Konkluzjach BAT
g) Opracowanie do 30 czerwca 2030 (dla branż energochłonnych) Planów Transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji
h) Obowiązek okresowej weryfikacji aktualności i poprawności Planów Transformacji oraz EMS przez nieżelazne jednostki/podmioty weryfikujące lub certyfikujące
i) Nowe reguły oceny zasadności udzielenia odstępstwa od BAT AELs oraz oceny uznawania wielkości dopuszczalnej emisji za dotrzymane – obydwa zagadnienia mają zostać doprecyzowane w formie osobnych decyzji wykonawczych Komisji. Będzie to wymagało zaangażowania ze strony krajowej administracji jak prawdopodobnie wsparcia ze strony przemysłu
j) Pozwolenia zintegrowane dla nowych branż nieobjętych dotychczas zakresem dyrektywy
k) Wdrożenie nowych przepisów dotyczących odszkodowań i kar, tak by właściwie odzwierciedlić zapisy dyrektywy bez tworzenia nadregulacji i w sposób umożliwiających ich proporcjonalne i racjonalne stosowanie
Ww. zagadnienia są przedmiotem szkolenia zaplanowanego na dzień 4 czerwca 2024
Należy także pamiętać, że nowelizacja IED zbiega się w czasie z rozpoczęciem drugiego cyklu rewizji dokumentów referencyjnych BAT (BREFów), który zaowocuje publikacją zaktualizowanych Konkluzji BAT i kolejnym procesem aktualizacji pozwoleń oraz dostosowania instalacji, już wg. nowych zasad. Program prac Biura IPPC w tym zakresie nie jest jeszcze znany, jednak Komisja komunikowała, że począwszy od roku 2024 planuje co roku rozpoczynać prace nad dwom BREFami – jednym dla branży istniejącej i jednym dla branży nowej (obejmuje to także BREF dla składowania odpadów gdyż do tej pory dla tej działalności BREF nie został opracowany).
Informacja o wykładowcy
Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski – ekspert w zakresie pozwoleń zintegrowanych oraz Najlepszych Dostępnych Technik BAT. Od ponad 15 lat zajmujący się regulacjami prawnymi dotyczącymi emisji przemysłowych opracowywanych na poziomie krajowym oraz europejskim. Przedstawiciel krajowy podczas prac w Radzie UE nad rewizją dyrektywy ws. emisji przemysłowych IED. Członek Technicznych Grup Roboczych opracowujących Konkluzje BAT. Ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej.
Oferowane przez nas szkolenie będzie wyjątkową okazją, aby poznać u źródła nadchodzącą, fundamentalną zmianę w pozwoleniach zintegrowanych, i właściwie wykorzystać krótki czas jaki przewidziano na przygotowanie do zmian.
Do kogo adresowane jest szkolenie „Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych”?
Zakres i treść szkolenia zostały opracowane z myślą o trzech grupach odbiorców:
- specjalistach ds. ochrony środowiska w zakładach podlegających pod pozwolenie zintegrowane
- urzędnikach wydających pozwolenia zintegrowane
- firmach konsultingowych w ochronie środowiska
Co jest celem szkolenia?
Celem szkolenia jest umożliwienie osobom zajmującym się pozwoleniami zintegrowanymi i instalacjami, które ich wymagają uzyskanie wiedzy o zmianach w dyrektywie o emisjach przemysłowych, tak aby właściwie przygotować się do nadchodzących zmian w prawie, w szczególności w zakresie wymagań względem pozwoleń zintegrowanych i wymagań technicznych wobec instalacji.
Formuła szkolenia o zmianie dyrektywy IED
Szkolenie stanowi kompendium wiedzy o zmianach w dyrektywie 2010/75/UE, nie wyłączając żadnego z komponentów środowiskowych, prawnych, ani technicznych. Będzie poprowadzone w nowoczesnej formule szkolenia online live łączącej zalety szkolenia tradycyjnego (możliwość zadawania pytań i przedyskutowania ważnych dla Uczestników tematów) z atutami szkolenia internetowego (brak dojazdu, etc.). Szkolenie dot. nowej dyrektywy IED jest zaplanowane na jeden dzień, i obejmuje 3 bloki wykładów oraz panel dyskusyjny.
Cena Szkolenia
Koszt szkolenia wynosi 950 zł netto od osoby.
Prosimy o zapoznanie się z programem i regulaminem Szkolenia oraz o przesłanie formularza zgłoszeniowego znajdującego się na dole strony.
Program Szkolenia Nowelizacja dyrektywy o emisjach przemysłowych (IED 2.0)
9:15 |
Rozpoczęcie |
9:15÷11:00 |
1. Cele i założenia rewizji dyrektywy 2. Nowe oraz zmienione definicje istotnych pojęć 3. Zmiany w Załączniku I – nowe rodzaje działalności 4. Zmiany usprawniające istniejące mechanizmy a. Określanie dopuszczanych wielkości emisji w pozwoleniu zintegrowanym na podstawie BAT AELs b. Nowa rola poziomów przygotowania środowiskowego BAT AEPLs c. Kontrola wpływu instalacji na jakość środowiska d. Ocena zgodności z dopuszczalnymi wielkościami emisji e. BAT AELs vs. Standardy emisyjne f. Udział społeczeństwa 5. Nowe elementy pozwoleń zintegrowanych a. System zarządzania środowiskowego i. System zarządzania chemikaliami ii. Benchmarks iii. Udostępnianie b. Plan Transformacji c. Nowo pojawiające się techniki i innowacje d. Dostęp do pozwoleń |
11:00÷11:30 |
Przerwa |
11:30÷13:00 |
6. Mechanizmy elastyczne a. Odstępstwa od BAT AELs b. Odstępstwa od BAT AEPLs c. Derogacja kryzysowa 7. Zasady rewizji/opracowywania wymagań BAT a. Zmiany w dokumentach BREF b. Usprawnienie/przyspieszenie procesu Sewilskiego c. INCITE – (tzw. centrum innowacji) d. Nowy cykl rewizji wymagań BAT |
13:00÷13:30 |
Przerwa |
13:30÷15:00 |
8. Sankcje a. Odszkodowania b. Kary pieniężne 9. Instalacje do chowu lub hodowli drobiu lub świń a. Nowe progi określające skalę działalności b. Złagodzenie obciążeń administracyjnych c. Zapobieganie dzieleniu instalacji d. Zasady operacyjne 10. Transpozycja i przepisy przejściowe 11. Panel dyskusyjny |
15:00 |
Zakończenie |
Powyższy program odpowiada typowemu przebiegowi szkolenia przy standardowej intensywności zadawania pytań i może zostać dostosowany do bieżących potrzeb wydarzenia.
Przejdź do regulaminu szkolenia
Dane kontaktowe:
Telefon:
+48 57 70 55 551
+48 781 660 335
e-mail:
szkolenia@wszystkooemisjach.pl