Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024

    Zakres szkolenia – Nowelizacja dyrektywy o emisjach przemysłowych (IED 2.0)

    Znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych (IED) zostanie opublikowana w maju lub pierwszej połowie czerwca 2024 r. (ostateczny tekst został zatwierdzony 12 kwietnia przez Radę Unii Europejskiej), z dwudziestodwumiesięcznym terminem przewidzianym na  transpozycję do przepisów krajowych. Można więc przyjąć, że za 2 lata w Polsce i całej EU zaczną  obowiązywać regulacje wynikające z nowej dyrektywy IED. Należy jednak zaznaczyć, że jest to pewne uproszczenie gdyż przepisy przejściowe w znowelizowanej dyrektywie są dość rozbudowane i poszczególne wymagania zaczną obowiązywać w różnym czasie. Będzie to uzależnione m.in. od tego czy dana instalacja należy do branży objętej już obecnie zakresem IED czy może do któregoś z nowych sektorów takich jak np. produkcja baterii czy wydobycie ród metali. Stosowanie niektórych przepisów powiązano też w wielu przypadkach z publikacją nowych Konkluzji BAT lub zmianą pozwolenia zintegrowanego wynikającą z przesłanek, o których mowa w art. 21 ust 5 IED – choć akurat w krajowym systemie prawnym ten drugi przypadek zdarza się bardzo rzadko. Tym niemniej zmian jest wiele  i należy działać już teraz

    Dyrektywa IED 2.0 wprowadza dużo nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych, znaczny wzrost uznaniowości na etapie uzgadniania warunków pozwoleń (np. wybór poziomu emisji z zakresu BAT – co prowadzić będzie do ostrzejszych wymagań).

    Zaplanowane zmiany odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż od energetyki, przez chemię, hutnictwo, przemysł mineralny po przetwarzanie odpadów oraz chów i hodowlę zwierząt – łącznie z nowymi branżami.

    Warto wskazać chociażby na następujące kwestie:

    a)  Wielkości dopuszczalnej emisji ustalane w pozwoleniu na podstawie analizy przeprowadzonej przez prowadzącego instalację, wskazującej najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT AELs

    b)  Monitoring jakości środowiska w przypadku uzyskania odstępstwa od BAT AELs, gdzie decyzja czy taki obowiązek nałożyć czy nie pozostaje w dużej mierze w gestii organu ochrony środowiska

    c)   Zwiększenie zakresu udziału społeczeństwa, co będzie wymagało istotnego doprecyzowania obowiązujących przepisów zarówno na poziomie rozporządzeń jak i wytycznych/poradników

    d)  Wiążący charter niektórych poziomów przygotowania środowiskowego (BAT AEPLs)

    e)  Rozbudowany zakres obowiązkowego systemu zarządzania środowiskiem (EMS) obejmujący m.in. inwentaryzację substancji chemicznych oraz ocenę wpływu tych substancji na ludzi i środowisko jak również analizę możliwości ich zastąpienia bezpieczniejszymi odpowiednikami

    f)   Powołanie centrum innowacji i promocja tychże w Konkluzjach BAT np. poprzez dłuższy (6-cio letni) okres na dostosowanie. Istotne będzie zaangażowanie krajowej administracji jak i przemysłu w proces identyfikacji innowacji mających potencjał na zaistnienie w przyszłych Konkluzjach BAT

    g)  Opracowanie do 30 czerwca 2030 (dla branż energochłonnych) Planów Transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji

    h)  Obowiązek okresowej weryfikacji aktualności i poprawności Planów Transformacji oraz EMS przez nieżelazne jednostki/podmioty weryfikujące lub certyfikujące

    i)   Nowe reguły oceny zasadności udzielenia odstępstwa od BAT AELs oraz oceny uznawania wielkości dopuszczalnej emisji za dotrzymane – obydwa zagadnienia mają zostać doprecyzowane w formie osobnych decyzji wykonawczych Komisji. Będzie to wymagało zaangażowania ze strony krajowej administracji jak prawdopodobnie wsparcia ze strony przemysłu

    j)   Pozwolenia zintegrowane dla nowych branż nieobjętych dotychczas zakresem dyrektywy

    k)  Wdrożenie nowych przepisów dotyczących odszkodowań i kar, tak by właściwie odzwierciedlić zapisy dyrektywy bez tworzenia nadregulacji i w sposób umożliwiających ich proporcjonalne i racjonalne stosowanie

    Ww. zagadnienia są przedmiotem szkolenia zaplanowanego na dzień 4 czerwca 2024

    Należy także pamiętać, że nowelizacja IED zbiega się w czasie z rozpoczęciem drugiego cyklu rewizji dokumentów referencyjnych BAT (BREFów), który zaowocuje publikacją zaktualizowanych Konkluzji BAT i kolejnym procesem aktualizacji pozwoleń oraz dostosowania instalacji, już wg. nowych zasad. Program prac Biura IPPC w tym zakresie nie jest jeszcze znany, jednak Komisja komunikowała, że począwszy od roku 2024 planuje co roku rozpoczynać prace nad dwom BREFami – jednym dla branży istniejącej i jednym dla branży nowej (obejmuje to także BREF dla składowania odpadów gdyż do tej pory dla tej działalności BREF nie został opracowany).

    Informacja o wykładowcy

    Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski – ekspert w zakresie pozwoleń zintegrowanych oraz Najlepszych Dostępnych Technik BAT. Od ponad 15 lat zajmujący się regulacjami prawnymi dotyczącymi emisji przemysłowych opracowywanych na poziomie krajowym oraz europejskim. Przedstawiciel krajowy podczas prac w Radzie UE nad rewizją dyrektywy ws. emisji przemysłowych IED. Członek Technicznych Grup Roboczych opracowujących Konkluzje BAT. Ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej.

    Oferowane przez nas szkolenie będzie wyjątkową okazją, aby poznać u źródła nadchodzącą, fundamentalną zmianę w pozwoleniach zintegrowanych, i właściwie wykorzystać krótki czas jaki przewidziano na przygotowanie do zmian.

    Do kogo adresowane jest szkolenie „Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych”?

    Zakres i treść szkolenia zostały opracowane z myślą o trzech grupach odbiorców:

    - specjalistach ds. ochrony środowiska w zakładach podlegających pod pozwolenie zintegrowane

    - urzędnikach wydających pozwolenia zintegrowane

    - firmach konsultingowych w ochronie środowiska

    Co jest celem szkolenia?  

    Celem szkolenia jest umożliwienie osobom zajmującym się pozwoleniami zintegrowanymi i instalacjami, które ich wymagają uzyskanie wiedzy o zmianach w dyrektywie o emisjach przemysłowych, tak aby właściwie przygotować się do nadchodzących zmian w prawie, w szczególności w zakresie wymagań względem pozwoleń zintegrowanych i wymagań technicznych wobec instalacji.

    Formuła szkolenia o zmianie dyrektywy IED

    Szkolenie stanowi kompendium wiedzy o zmianach w dyrektywie 2010/75/UE, nie wyłączając żadnego z komponentów środowiskowych, prawnych, ani technicznych. Będzie poprowadzone w nowoczesnej formule szkolenia online live łączącej zalety szkolenia tradycyjnego (możliwość zadawania pytań i przedyskutowania ważnych dla Uczestników tematów) z atutami szkolenia internetowego (brak dojazdu, etc.). Szkolenie dot. nowej dyrektywy IED jest zaplanowane na jeden dzień, i obejmuje 3 bloki wykładów oraz panel dyskusyjny.

    Cena Szkolenia

    Koszt szkolenia wynosi 950 zł netto od osoby.

    Prosimy o zapoznanie się z programem i regulaminem Szkolenia oraz o przesłanie formularza zgłoszeniowego znajdującego się na dole strony.

    Program Szkolenia Nowelizacja dyrektywy o emisjach przemysłowych (IED 2.0)

       9:15   

    Rozpoczęcie

    9:15÷11:00  

    1.   Cele i założenia rewizji dyrektywy

    2.   Nowe oraz zmienione definicje istotnych pojęć

    3.   Zmiany w Załączniku I – nowe rodzaje działalności

    4.   Zmiany usprawniające istniejące mechanizmy

    a.   Określanie dopuszczanych wielkości emisji w pozwoleniu zintegrowanym na podstawie BAT AELs

    b.   Nowa rola poziomów przygotowania środowiskowego BAT AEPLs

    c.   Kontrola wpływu instalacji na jakość środowiska

    d.   Ocena zgodności z dopuszczalnymi wielkościami emisji

    e.   BAT AELs vs. Standardy emisyjne

    f.    Udział społeczeństwa

    5.   Nowe elementy pozwoleń zintegrowanych

    a.   System zarządzania środowiskowego

    i.    System zarządzania chemikaliami

    ii.   Benchmarks

    iii. Udostępnianie

    b.   Plan Transformacji

    c.   Nowo pojawiające się techniki i innowacje

    d.   Dostęp do pozwoleń

    11:00÷11:30   

    Przerwa

    11:30÷13:00   

    6.   Mechanizmy elastyczne

    a.   Odstępstwa od BAT AELs

    b.   Odstępstwa od BAT AEPLs

    c.   Derogacja kryzysowa

    7.   Zasady rewizji/opracowywania wymagań BAT

    a.   Zmiany w dokumentach BREF

    b.   Usprawnienie/przyspieszenie procesu Sewilskiego

    c.   INCITE – (tzw. centrum innowacji)

    d.   Nowy cykl rewizji wymagań BAT

    13:00÷13:30   

    Przerwa

    13:30÷15:00   

    8.   Sankcje

    a.   Odszkodowania

    b.   Kary pieniężne

    9.   Instalacje do chowu lub hodowli drobiu lub świń

    a.   Nowe progi określające skalę działalności

    b.   Złagodzenie obciążeń administracyjnych

    c.   Zapobieganie dzieleniu instalacji

    d.   Zasady operacyjne

    10. Transpozycja i przepisy przejściowe

    11. Panel dyskusyjny

    15:00   

    Zakończenie

    Powyższy program odpowiada typowemu przebiegowi szkolenia przy standardowej intensywności zadawania pytań i może zostać dostosowany do bieżących potrzeb wydarzenia.

    Przejdź do regulaminu szkolenia

    Dane kontaktowe:

    Telefon:

    +48 57 70 55 551
    +48 781 660 335

    e-mail:

    szkolenia@wszystkooemisjach.pl

     

    Formularz zgłoszeniowy


    pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
    Aktualności
    • 13
      styczeń
      Na stronie KOBiZE (w zbiorze materiałów pomocniczych) zostało opublikowane opracowanie pt. Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raportach do Krajowej bazy za lata 2022-2024. Opracowanie jest dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/MATERIAL_wskazniki_male_zrodla_spalania_paliw_2022-2024.pdf W zbiorze poradników dotyczących sporządzania i wprowadzania raportów do Krajowej bazy znajduje się natomiast opracowanie pt. Kotły i inne stacjonarne urządzenia techniczne, w których następuje proces spalania paliw (w celu wytworzenia ciepła lub energii elektrycznej), w raportach do Krajowej bazy za lata 2023-2024. Jest ono dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/Poradnik_KB-ISP_2023-2024v1.pdf
    • 13
      styczeń
      Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego zostały opublikowane terminy złożenia sprawozdania OS-1 (sprawozdania o emisji zanieczyszczeń powietrza oraz o stanie urządzeń oczyszczających). Sprawozdanie z danymi za rok 2024 będzie można składać od dnia 10.02.2025 r. do dnia 27.02.2025 r. Terminy oraz wzór sprawozdania OS-1 zostały opublikowane pod adresem: https://form.stat.gov.pl/formularze/2025/index.htm Logowanie do portalu sprawozdawczego oraz informacje dodatkowe są dostępne pod adresem: https://raport.stat.gov.pl/gus.ps/login/login.pa;JSESSIONID_PS=GdReymF8QDJCd_dfTEf98p93jF5Oc-T7BDPZ9JNxvSkgzkLKLx0y!-459486469
    • 07
      styczeń
      Zimowa edycja szkolenia Specjalista ds. Emisji odbędzie się w dniach 4-5 marca 2025. Szkolenie jest adresowane do specjalistów ds. ochrony środowiska w zakładach produkcyjnych, specjalistów z firm konsultingowych oraz urzędników. Dwa intensywne dni szkolenia poświęcamy w całości zarządzaniu emisjami do powietrza w zakładach przemysłowych. Zakres szkolenia obejmuje: - obliczenia emisji - wymagania prawne - sprawozdawczość i opłaty - nadzór nad dokumentacją, w tym nad wnioskami o pozwolenia - szczegółowe omówienie postępowań kompensacyjnych z art. 225 P.o.ś. - przygotowanie instalacji do pomiarów Szczegółowe informacje o szkoleniu są dostępne na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/585/specjalista-ds-emisji-szkolenie-4-5032025
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 4-5 marca 2025
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ: Szkolenia z elementami warsztatów dla samorządów: Jak opracować lub zaktualizować Miejski Plan Adaptacji oraz przygotować efektywne inwestycje adaptacyjne? (10.01.2025)

    EPA [transport] and Justice Department Reach Settlement with White’s Diesel Performance for Failure to Respond to Information Requests and Selling and Installing Defeat Devices (10.01.2025)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za IV kwartał 2024 roku (9.01.2025)

    IOŚ: Nowa publikacja ZMAiK na temat zmian zanieczyszczeń powietrza w kontekście rozwoju elektromobilności (9.01.2025)

    JRC: Air pollution from heating and cooling: stepping up clean energy use urgently needed (7.01.2025)

    EPA [PFAS] Adds Nine Additional PFAS to the Toxics Release Inventory (3.01.2025)

    MKiŚ: Posiedzenie Zespołu ds. rozwoju technologii CCSU - wychwytu, składowania i wykorzystania CO2 (2.01.2025)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na webinary Copernicus C3S (2.01.2025)

    GIOŚ: Uruchomienie stacji monitoringu oddziaływania transportu na jakość powietrza w Gdańsku (2.01.2025)

    EPA [CCS-UIC] issues first ever underground injection permits for carbon sequestration in California (31.12.2024)

    EEA: Air pollution in EU cities (20.12.2024)

    KOBiZE: Nowe wskaźniki emisyjności dla energii elektrycznej (19.12.2024)

    GIOŚ: Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2023 roku (19.12.2024)

    IOŚ-PIB: Webinar na temat produktów i usług Serwisu Zmian Klimatu Copernicus (18.12.2024)

    GIOŚ: Jakość powietrza w Polsce w roku 2023 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska (18.12.2024)

    GIOŚ: Raport na temat jakości powietrza w uzdrowiskach w Polsce w roku 2023 (18.12.2024)

    EPA [chlorek winylu, aldehyd octowy, akrylonitryl, benzenamina, MBOCA] Begins Five Chemical Risk Evaluations Under Toxic Substances Control Act, Starts Process for the Next Five Chemicals (18.12.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Rada uzgadnia stanowisko w sprawie ograniczenia strat granulatu z tworzyw sztucznych (17.12.2024)

    U.S. EPA [funkcjonalność aplikacji AirNow] Updated EPA’s AirNow Mobile Device App Allows Public to Receive Air Quality Forecasts via Push Notification (16.12.2024)

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (16.12.2024)

    Rada EU ds. Środowiska: tematy na posiedzenie 17 grudnia 2024 (13.12.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Fines Culbertson, Nebraska, Company for Alleged Chemical Accident Prevention Violations (13.12.2024)

    GIOŚ: Analiza wyników modelowania na potrzeby oceny udziału źródeł transgranicznych w Polsce w roku 2023 (13.12.2024)

    KOBiZE: Wartości opałowe WO i wskaźniki emisji CO2 WE w roku 2022 do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za rok 2025 (12.12.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Assessing the impact of climate change on summertime tropospheric ozone in the Eastern Mediterranean: Insights from meteorological and air quality modeling

    Operational ozone forecasting system in Mexico City: A machine learning framework integrating forecasted weather and historical ozone data

    Quantitative impacts of VOC sources on atmospheric oxidation capacity and O3 formation from a megacity in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Zmiana klimatu i jej wpływ na gospodarkę (10.01.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/18 z dnia 9 stycznia 2025 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, kukurydzy, słonecznika, soi i rzepaku na Węgrzech (10.01.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/3210 z dnia 18 grudnia 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/956 w odniesieniu do rejestru CBAM (30.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3214 z dnia 16 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw (27.12.2024)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji UE 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3176 z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą UE 2022/602 w sprawie zatwierdzenia dobrowolnego systemu International Sustainability & Carbon Certification – ISCC EU w odniesieniu do biomasy leśnej, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3180 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu CertifHy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3181 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program Zatwierdzania Certyfikacji Lasów – PEFC na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

     Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3191 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program zrównoważonej biomasy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej UE 2022/1657 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3194 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu REDcert-EU na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/605 (20.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3215 z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie sprostowania niektórych wersji językowych rozporządzenia delegowanego UE 2021/2139 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (19.12.2024)