Konkluzje BAT

    Do chwili obecnej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostały decyzje wykonawcze Komisji Europejskiej dla następujących rodzajów działalności (wymienione chronologicznie):

    • konkluzje BAT dla przemysłu włókienniczego (decyzja 2022/2508 z dnia 9 grudnia 2022 r.)
    • konkluzje BAT dla wspólnych dla przemysłu chemicznego systemów gospodarowania gazami odlotowymi i ich oczyszczania (decyzja 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r.)
    • konkluzje BAT dla przetwórstwa metali żelaznych (decyzja 2022/2110 z dnia 11 października 2022 r.)
    • konkluzje BAT dla obróbki powierzchniowej z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych, w tym konserwacji drewna i produktów z drewna produktami chemicznymi (decyzja 2020/2009 z dnia 22 czerwca 2020 r.)
    • konkluzje BAT dla przemysłu spożywczego, produkcji napojów i przemysłu mleczarskiego (decyzja 2019/2031 z dnia 12 listopada 2019 r.)
    • konkluzje BAT dla spalania odpadów (decyzja 2019/2010 z dnia 12 listopada 2019 r.)
    • konkluzje BAT dla przetwarzania odpadów (decyzja 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r.)
    • konkluzje BAT dla wielkotonażowej produkcji organicznych substancji chemicznych (decyzja 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r.)
    • konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania LCP:
      • konkluzje BAT LCP  (decyzja 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r.)
      • wyrok TSUE z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie T-699/17 – nieważność decyzji wykonawczej (UE) 2017/1442
      • konkluzje BAT LCP  (decyzja 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r.)
    • konkluzje BAT dla intensywnego chowu drobiu lub świń (decyzja 2017/302 z dnia 15 lutego 2017 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji metali nieżelaznych (decyzja 2016/1032 z dnia 13 czerwca 2016 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji chemikaliów i oczyszczania ścieków: wspólne dla sektora chemicznego systemy  oczyszczania ścieków i gazów odlotowych oraz systemy zarządzania (decyzja 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r.; sprostowanie z dnia 27.10.2016 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji płyt drewnopochodnych (decyzja 2015/2119 z dnia 20 listopada 2015 r.)
    • konkluzje BAT dla rafinacji ropy naftowej i gazu (decyzja 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji masy włóknistej, papieru i tektury (decyzja nr 2014/687/UE z dnia 26 września 2014 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji chloro-alkaliów (decyzja nr 2013/732/UE z dnia 9 grudnia 2013 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu (decyzja nr 2013/163/UE z dnia 26 marca 2013 r.)
    • konkluzje BAT dla garbowania skór (decyzja nr 2013/84/UE z dnia 11 lutego 2013 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji żelaza i stali (decyzja nr 2012/135/UE z dnia 28 lutego 2012 r.)
    • konkluzje BAT dla produkcji szkła (decyzja nr 2012/134/UE z dnia 28 lutego 2012 r.)

    Wyżej wymienione decyzje dostępne są w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod następującymi adresami:

    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2508 z dnia 9 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do przemysłu włókienniczego: L 325 z dnia 20.12.2022 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do wspólnych systemów gospodarowania gazami odlotowymi i oczyszczania gazów odlotowych w sektorze chemicznym: L 318 z dnia 12.12.2022 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2110 z dnia 11 października 2022 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do przetwórstwa metali żelaznych: L 284 z dnia 4.11.2022 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/2009 z dnia 22 czerwca 2020 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do obróbki powierzchniowej z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych, w tym konserwacji drewna i produktów z drewna produktami chemicznymi zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 414 z dnia 09.12.2020 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2031 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 313 z dnia 04.12.2019 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2010 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do spalania odpadów: L 312 z dnia 03.12.2019 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do przetwarzania odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 208 z dnia 17.08.2018 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 323 z dnia 07.12.2017 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania LCP zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 469 z dnia 30.12.2021 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania LCP zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 212 z dnia 17.08.2017 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/302 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do intensywnego chowu drobiu lub świń zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 43/231 z dnia 21.02.2017 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1032 z dnia 13 czerwca 2016 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do przemysłu metali nieżelaznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 174/32 opublikowany 30.06.2016 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 152/23 opublikowany 9 czerwca 2016 r., wraz ze Sprostowaniem do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/902 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do wspólnych systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania nimi w sektorze chemicznym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 292/52 z dnia 27.10.2016 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 20 listopada 2015 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do produkcji płyt drewnopochodnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE: L 306/31 z dnia 24.11.2015 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 9 października 2014 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych: L 307/38 z dnia 28.10.2014 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 26 września 2014 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do produkcji masy włóknistej, papieru i tektury: L 284/76 z dnia 30.09.2014 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 9 grudnia 2013 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do produkcji chloro-alkalicznej: L 332/34 z dnia 11.12.2013 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 26 marca 2013 r. ustanawiająca konkluzje BAT, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu: L 100/1 z dnia 09.04.2013 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 11 lutego 2013 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych w odniesieniu do garbowania skór: L 45/13 z dnia 16.02.2013 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 28 lutego 2012 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do produkcji żelaza i stali: L 70/63 z dnia 08.03.2012 r.
    • DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI z dnia 28 lutego 2012 r. ustanawiająca konkluzje BAT zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do produkcji szkła: L 70/1 z dnia 08.03.2012 r.

    Poniżej przedstawiamy terminy dokonania analizy pozwolenia zintegrowanego oraz terminy dostosowania do konkluzji BAT dla poszczególnych rodzajów instalacji:

    Konkluzja BAT – rodzaj działalności przemysłowej
    Data publikacji konkluzji BAT
    Termin analizy warunków pozwolenia zintegrowanego
    Termin dostosowania do wymagań konkluzji BAT
    Konkluzje BAT dla przemysłu włókienniczego 20 grudnia 2022 20 czerwca 2023 20 grudnia 2026
    Konkluzje BAT dla wspólnych dla przemysłu chemicznego systemów gospodarowania gazami odlotowymi i ich oczyszczania 12 grudnia 2022 12 grudnia 2026
    Konkluzje BAT dla przetwórstwa metali żelaznych 4 listopada 2022 4 maja 2023 4 listopada 2026
    Konkluzje BAT dla obróbki powierzchniowej z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych, w tym konserwacji drewna i produktów z drewna produktami chemicznymi 9 grudnia 2020 9 czerwca 2021 9 grudnia 2024
    Konkluzje BAT dla przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego 4 grudnia 2019 4 czerwca 2020 4 grudnia 2023
    Konkluzje BAT dla spalania odpadów
    3 grudnia 2019
    3 czerwca 2020
    3 grudnia 2023
    Konkluzje BAT dla przetwarzania odpadów
    17 sierpnia 2018
    17 lutego 2019
    17 sierpnia 2022
    Konkluzje BAT dla produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych
    7 grudnia 2017
    7 czerwca 2018
    7 grudnia 2021
    Konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania LCP
    17 sierpnia 2017
    17 lutego 2018
    17 sierpnia 2021
    Konkluzje BAT dla intensywnego chowu drobiu lub świń
    21 lutego 2017
    21 sierpnia 2017
    21 lutego 2021
    Konkluzje BAT dla przemysłu metali nieżelaznych
    30 czerwca 2016
    30 grudnia 2016
    30 czerwca 2020
    Konkluzje BAT dla systemów oczyszczania ścieków/gazów odlotowych i zarządzania ściekami/gazami w sektorze chemicznym
    9 czerwca 2016
    9 grudnia 2016
    9 czerwca 2020
    Konkluzje BAT dla produkcji płyt drewnopochodnych
    24 listopada 2015
    24 maja 2016
    24 listopada 2019
    Konkluzje BAT dla rafinacji ropy naftowej i gazu
    28 października 2014
    28 kwietnia 2015
    28 października 2018
    Konkluzje BAT dla produkcji masy włóknistej, papieru i tektury
    30 września 2014
    30 marca 2015
    30 września 2018
    Konkluzje BAT dla produkcji chloro-alkalicznej
    11 grudnia 2013
    4 września 2015
    4 września 2018
    Konkluzje BAT dla  produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu
    9 kwietnia 2013
    4 września 2015
    4 września 2018
    Konkluzje BAT dla  garbowania skór
    16 lutego 2013
    4 września 2015
    4 września 2018
    Konkluzje BAT dla produkcji żelaza i stali
    8 marca 2012
    4 września 2015
    4 września 2018
    Konkluzje BAT dla produkcji szkła
    8 marca 2012
    4 września 2015
    4 września 2018
     

    Cztery decyzje Komisji ustanawiające konkluzje BAT spośród wyżej wymienionych opisaliśmy w oddzielnych zakładkach działu Prawo:

    Niektóre z pozostałych decyzji ustanawiających konkluzje BAT przedstawiamy poniżej w formie porównania najważniejszych zagadnień dotyczących emisji substancji do powietrza:

    • rodzajów substancji objętych konkluzjami i sposobu definiowania grup substancji,
    • sposobów określania poziomów emisji BAT-AEL,
    • metod ograniczania emisji niezorganizowanej,
    • monitoringu emisji.

    Rodzaje substancji objęte konkluzjami BAT:

    Konkluzja BAT – rodzaj działalności przemysłowej
    Rodzaje i grupy substancji
    Produkcja szkła (sektor szkła opakowaniowego)
    Pył
    Suma tlenku azotu (NO) i dwutlenku azotu (NO2) wyrażona jako NO2,  amoniak dla metody SCR, SNCR
    Suma dwutlenku siarki (SO2) i trójtlenku siarki (SO3) wyrażona jako SO2
    Wszystkie chlorki gazowe wyrażone jako HCl
    Wszystkie fluorki gazowe wyrażone jako HF
    Metale (As, Co, Ni, Cd, Se, Cr VI,  Sb, Pb, Cr III , Cu, Mn, V, Sn)
    Związki tytanu wyrażone jako Ti
    Związki cyny, w tym związki cynoorganiczne, wyrażone jako Sn
    Produkcja żelaza i stali (stalownie elektryczne)
    Pył
    Rtęć
    Polichlorowane dibenzodioksyny/dibenzofurany (PCDD/F)
    Garbowanie skór
    Lotne związki organiczne (LZO)
    Pyły
    Odory
    Produkcja cementu
    Pył
    Suma tlenku azotu (NO) i dwutlenku azotu (NO2) wyrażona jako NO2, amoniak dla metody SCR, SNCR
    Suma dwutlenku siarki (SO2) i trójtlenku siarki (SO3) wyrażona jako SO2
    Tlenek węgla
    Lotne związki organiczne (TOC)
    Wszystkie chlorki gazowe wyrażone jako HCl
    Wszystkie fluorki gazowe wyrażone jako HF
    Polichlorowane dibenzodioksyny/dibenzofurany (PCDD/F)
    Metale (Hg, Cd, Tl,  As, Sb, Pb, Cr, Co, Cu, Mn, Ni, V)
    Produkcja chloro-alkaliów
    Suma chloru (Cl2) i dwutlenku chloru (ClO2), mierzona wspólnie i wyrażona jako chlor (Cl2)
    Produkcja masy włóknistej, papieru i tektury
    Silne i słabe gazy złowonne
    TRS –  „całkowita siarka zredukowana” – suma następujących „zredukowanych” złowonnych związków siarki wytworzonych w procesie roztwarzania: siarkowodór, merkaptan metylu, siarczek dimetylu i disiarczek dimetylu, wyrażone jako siarka.
    Suma tlenku azotu (NO) i dwutlenku azotu (NO2) wyrażona jako NO2,  amoniak dla metody SNCR
    SO2
    Lotne związki organiczne (LZO)
    Pył
    Rafinacja ropy naftowej i gazu
    Lotne związki organiczne (LZO), niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO)
    Benzen
    Suma tlenku azotu (NO) i dwutlenku azotu (NO2) wyrażona jako NO2,  amoniak dla metody SCR, SNCR
    Suma dwutlenku siarki (SO2) i tritlenku siarki (SO3) wyrażona jako SO2
    Tlenek węgla
    Siarkowodór (nie uwzględniono siarczku karbonylu i merkaptanu)
    Wszystkie chlorki gazowe wyrażone jako HCl
    Wszystkie fluorki gazowe wyrażone jako HF
    Pył
     
    Podstawową jednostką w jakiej wyrażane są poziomy emisji powiązane z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT-AEL) jest stężenie zanieczyszczeń - określone w mg/Nm3, w zdefiniowanych warunkach (wilgotność i zawartość tlenu w gazach) oraz dla ustalonego czasu uśredniania. Sposób określania poziomów BAT-AEL poprzez stężenie wynika wprost z założeń najlepszych dostępnych technik odnoszących się do poziomu zaawansowania technologii oczyszczania odgazów. Jako przykład umożliwiający ocenę zakresu stężeń BAT-AEL przyjętych w konkluzjach przedstawiamy wartości charakteryzujące emisję pyłu.
     
    Konkluzja BAT – rodzaj działalności przemysłowej
    Poziomy emisji pyłu powiązane z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT-AEL)
    Produkcja szkła (sektor szkła opakowaniowego)
    Piec do topienia:
    < 10–20  mg/Nm3
    < 0,015–0,06  kg/t wytopionego szkła
    Produkcja żelaza i stali (stalownie elektryczne)
    < 5 mg/Nm3 (wartość średniodobowa).
    Odpowiadająca BAT ogólna skuteczność odpylania wynosi > 98 %.
    Garbowanie skór
    Stężenie pyłu w odgazach: 3-6 mg/Nm3  (wartości średniej  trzydziestominutowej).
    Produkcja cementu
    Skanalizowane emisje pyłowe z operacji, przy których występuje duże zapylenie (innych niż procesy wypalania w piecach, chłodzenia i główne procesy mielenia):
    <10 mg/Nm3 (liczone jako średnia z okresu pobierania próbek – pomiary punktowe przez minimum pół godziny).
    Wypalanie w piecu:
    <10–20 mg/Nm3 ( liczone jako średnia wartość dobowa).
    Produkcja masy włóknistej, papieru i tektury (roztwarzanie siarczanowej masy celulozowej)
    Kocioł regeneracyjny:
    - nowa instalacja lub istotna renowacja:  10 — 25  mg/Nm3 przy 6 % O2 (średnia roczna);  0,02 — 0,20  kg pyłu/ADt (średnia roczna)
    - istniejąca instalacja:  10 — 40*  mg/Nm3 przy 6 % O2 (średnia roczna);  0,02 — 0,3 kg pyłu/ADt (średnia roczna).
    Piec do wypalania wapna:
    - nowa instalacja lub istotne renowacje:  10 — 25  mg/Nm3 przy 6 % O2 (średnia roczna);  0,005 — 0,02  kg pyłu/ADt (średnia roczna)
    - istniejąca instalacja:  10 — 30*  mg/Nm3 przy 6 % O2 (średnia roczna);  0,005 — 0,03 kg pyłu/ADt (średnia roczna).
    Rafinacja ropy naftowej i gazu
    Regenerator w procesie krakingu katalitycznego:
    - nowa jednostka:  10 — 25  mg/Nm3 (średnia miesięczna),
    - istniejąca jednostka:  10 — 50  mg/Nm3 (średnia miesięczna).
    Jednostka do kalcynowania surowego koksu:
    - 10 — 50  mg/Nm3 (średnia miesięczna),
    Jednostki energetycznego spalania wielopaliwowego, z wyjątkiem turbin gazowych:
    - nowa jednostka o mocy < 50 MW: 5–25 mg/Nm3 (średnia miesięczna),
    - istniejąca jednostka: 5–50 mg/Nm3 (średnia miesięczna).
     

    Szczególne miejsce w konkluzjach BAT zajmują metody ograniczania emisji niezorganizowanej. Dotyczą one zarówno technik ogólnych, odnoszących się do emisji pyłu, jak i rozwiązań sektorowych dla poszczególnych rodzajów działalności i grup substancji specyficznych:

    Konkluzja BAT – rodzaj działalności przemysłowej
    Sposoby ograniczenia emisji niezorganizowanej
    Produkcja szkła
    Zapobieganie lub redukcja emisji pyłów z magazynowania surowców poprzez:
    -  przechowywanie sproszkowanych materiałów luzem w zamkniętych silosach wyposażonych w układ odpylający (np. filtr tkaninowy),
    -  przechowywanie miałkich materiałów w zamkniętych pojemnikach lub szczelnie zamkniętych workach,
    -  przechowywanie pylących gruboziarnistych materiałów w przykrytych stosach,
    -  wykorzystywanie pojazdów do czyszczenia dróg oraz stosowanie technik zwilżania wodą.
    Zapobieganie lub redukcja emisji pyłów z przygotowania surowców, m.in. poprzez:
    -  stosowanie przenośników zamkniętych,
    -  w przypadku transportu pneumatycznego stosowanie zamkniętego układu wyposażonego w filtr do czyszczenia powietrza wykorzystywanego do transportu przed jego uwolnieniem do atmosfery,
    -  stosowanie niewielkiego podciśnienia wewnątrz pieca,
    -  zastosowanie systemu wyciągowego, który odprowadza zanieczyszczenia do systemu filtracji, w procesach, w przypadku których występuje prawdopodobieństwo wytworzenia pyłu,
    -  stosowanie zamkniętych podajników ślimakowych,
    -  obudowane kieszenie zasypowe.
    Zapobieganie lub redukcja emisji gazów z magazynowania i przygotowania surowców w postaci lotnej, m.in. poprzez:
    - pokrywanie zbiorników farbą o niskiej absorpcji promieniowania słonecznego,
    - kontrolowanie temperatury przy składowaniu surowców w postaci lotnej,
    - zarządzanie zapasami,
    - stosowanie systemów transportu z urządzeniami zawracającymi dla oparów w przypadku przemieszczania lotnych cieczy (np. z samochodu cysterny do zbiornika magazynowego).
    Produkcja żelaza i stali
    Stalownie elektryczne -  w odniesieniu do przetwarzania żużla na miejscu redukcja emisji pyłu poprzez zastosowanie jednej z następujących technik lub ich kombinacji:
    -  efektywne wydzielanie emisji pyłu z kruszarki żużla oraz urządzeń przesiewających, a następnie, w odpowiednich przypadkach, oczyszczanie gazów odlotowych,
    -  transport żużla nie poddanego obróbce za pomocą ładowarek,
    -  wychwytywanie emisji lub zwilżanie węzłów przesypowych przenośników rozkruszonego materiału,
    -  nawilżanie hałd żużla,
    -  stosowanie mgły wodnej w trakcie ładowania pokruszonego żużla.
    Huty zintegrowane - ogólne konkluzje BAT:
    -  zoptymalizowanie skuteczności wychwytywania, a następnie oczyszczania dzięki odpowiednim technikom, takim jak opisane poniżej. Preferowana jest technika polegająca na odbiorze emisji cząstek stałych jak najbliżej źródła:
    a)   utworzenie w ramach systemu zarządzania środowiskiem huty stali powiązanego z tym systemem planu działania w odniesieniu do niezorganizowanych emisji pyłów,
    b)  rozważenie czasowego zaprzestania niektórych operacji w tych przypadkach, w których są one rozpoznane jako źródło PM10 , dające wysoki odczyt w otoczeniu; w tym celu konieczne będzie posiadanie odpowiednich wskaźników kontrolnych PM10 , a także monitorowanie kierunku i siły wiatru, aby można było wyznaczyć metodą triangulacji i określić kluczowe źródła drobnych pyłów,
    c)  techniki zapobiegania uwolnieniom pyłu w trakcie obsługi i transportu surowców luzem, m.in.:
    -  usytuowanie długich pryzm wzdłuż przeważającego kierunku wiatru,
    -  zainstalowanie barier przeciwwietrznych lub wykorzystanie naturalnego terenu jako osłony,
    -  kontrolowanie wilgotności dostarczonego materiału,
    -  staranne przestrzeganie procedur w celu uniknięcia zbędnej obsługi materiałów i nieosłoniętych zrzutów z dużej wysokości,
    -  odpowiednia obudowa bezpieczeństwa na przenośnikach i w lejach samowyładowczych itp.,
    -  wykorzystanie zraszaczy wodnych do ograniczenia pylenia, w stosownych przypadkach z dodatkami takimi jak lateks,
    -  rygorystyczne standardy w zakresie utrzymania sprzętu,
    -  wysokie standardy w zakresie utrzymania porządku, w szczególności czyszczenia i nawilżania dróg,
    -  zastosowanie pojazdów do zamiatania dróg o zmniejszonej emisji do regularnego czyszczenia dróg o twardej nawierzchni,
    d)  techniki w odniesieniu do działalności związanej z dostawami, magazynowaniem i odzyskiwaniem materiałów obejmują m.in.:
    -  całkowite zamknięcie lejów samowyładowczych w budynku wyposażonym w wyciąg z filtrem w przypadku materiałów pylących lub stosowanie lejów samowyładowczych wyposażonych w przegrody zatrzymujące pył i połączenie krat rozładunkowych z systemem odprowadzania i wychwytywania pyłu,
    -  ograniczenie w miarę możliwości wysokości zrzutu do maksymalnie 0,5 m,
    -  wykorzystanie całkowicie obudowanych urządzeń do odbioru z zasobników,
    -  minimalizacja naruszania pryzm,
    -  ograniczenie wysokości i kontrola ogólnego kształtu pryzm,
    -  hydroobsiew składowisk odpadów i hałd żużla,
    -  wdrożenie zazieleniania terenu poprzez pokrycie niewykorzystanych obszarów warstwą glebową i zasadzeniu trawy, krzewów i innej pokrywy roślinnej,
    e)  techniki rozładunku pociągów lub ciężarówek obejmują  w razie potrzeby, ze względu na występowanie emisji pyłów stosowanie specjalnego sprzętu do wyładunku o zamkniętej budowie,
    f)  techniki obsługi i obróbki żużla obejmują  utrzymywanie granulatu żużla w stanie nawilżonym oraz  wykorzystanie obudowanego sprzętu do kruszenia żużla, wyposażonego w skuteczny system odpylania i filtry workowe,
    g)  techniki obsługi złomu obejmują  magazynowanie złomu pod przykryciem lub na betonowych posadzkach w celu ograniczenia do minimum pylenia wywołanego ruchem pojazdów,
    h)  techniki do rozważenia w trakcie transportu materiałowego obejmują m.in.:
    -  ograniczenie do minimum liczby punktów dostępu z dróg publicznych,
    -  zastosowanie sprzętu do czyszczenia kół, aby zapobiec przenoszeniu błota i pyłu na drogi publiczne,
    -  zastosowanie twardych nawierzchni na drogach transportowych (beton lub asfalt) w celu ograniczenia do minimum wytwarzania chmur pyłu w trakcie transportu materiałów oraz czyszczenie dróg,
    -  zraszanie pylących dróg wodą, np. w trakcie obsługi żużla,
    -  dopilnowanie, by materiał na przewożących je pojazdach był przykryty,
    -  ograniczenie do minimum liczby przewozów,
    -  stosowanie zamkniętych lub obudowanych przenośników,
    -  odpylanie węzłów przesypowych na przenośnikach.
    Produkcja cementu
    Dla operacji, przy których występuje duże zapylenie, m.in.:
    -  obudowanie/zamknięcie miejsca prowadzenia operacji, przy których występuje duże zapylenie, takich jak mielenie, przesiewanie i mieszanie,
    -  stosowanie osłon przenośników i elewatorów, które powinny być konstruowane jako systemy zamknięte dla materiałów powodujących pylenie,
    -  ograniczenie nieszczelności i punktów wysypywania się materiałów,
    -  wentylacja i odpylanie na filtrach tkaninowych,
    - stosowanie zamkniętego składowania z automatycznymi systemami transportu.
    Dla miejsc składowania materiałów sypkich:
    - przykrywanie lub obudowanie miejsca składowania materiałów sypkich ekranami, ścianami lub barierą pionowo rosnącej zieleni (umieszczenie sztucznych lub naturalnych barier w celu ochrony otwartych pryzm przed wiatrem),
    - stosowanie ochrony otwartych pryzm przed wiatrem,
    - stosowanie spryskiwania wodą i chemicznych środków ograniczających pylenie,
    - utwardzenie podłoża, zwilżanie drogi i utrzymywanie czystości,
    - nawilżanie pryzm,
    - dopasowanie wysokości rozładunku do zmieniającej się wysokości pryzmy.
    Produkcja masy włóknistej, papieru i tektury
    Roztwarzanie siarczanowej masy celulozowej:
    Aby ograniczyć emisje zapachów i całkowitej siarki zredukowanej pochodzące z silnych i słabych gazów złowonnych, w ramach BAT należy zapobiegać emisjom niezorganizowanym, wychwytując wszystkie technologiczne gazy odlotowe zawierające siarkę, w tym wszystkie źródła emisji zawierających siarkę, poprzez stosowanie wszystkich poniższych technik:
    -  pokrywy, okapy odciągowe, kanały i układ wyciągowe o wystarczającej mocy,
    -  układ stałego wykrywania nieszczelności,
    -  środki i urządzenia bezpieczeństwa,
    -  spalanie silnych i słabych gazów niekondensujących,
    -  zapisywanie braku dostępności systemu spalania  silnych gazów złowonnych  i wszystkich wynikłych emisji.
    Roztwarzanie siarczynowe:
    Aby zapobiec emisjom SO2 i je ograniczyć, w ramach BAT należy gromadzić wszystkie strumienie gazów o dużym stężeniu SO2 pochodzące z produkcji kwaśnych cieczy, z warników, dyfuzorów lub ze zbiorników nadmuchowych, a także należy odzyskiwać komponenty zawierające siarkę.
    Aby zapobiec niezorganizowanym emisjom zawierającym siarkę i gazy złowonne z płukania, sortowania i odparowywania oraz aby ograniczać takie emisje, w ramach BAT należy gromadzić takie słabe gazy i stosować  spalanie w kotle regeneracyjnym lub mokry skruber.
    Rafinacja ropy naftowej i gazu
    Zapobieganie rozproszonym emisjom LZO lub ich ograniczenie w ramach BAT poprzez stosowanie poniższych technik:
    -  techniki związane z projektem obiektu,
    -  techniki związane z wykonaniem obiektu i jego rozruchem,
    -  techniki związane z eksploatacją obiektu:  stosowanie programu wykrywania nieszczelności i napraw opartego na analizie ryzyka (LDAR) w celu identyfikacji nieszczelnych elementów i usuwania nieszczelności
    Zapobieganie emisji pyłu w trakcie magazynowania i przenoszenia materiałów pylących lub, jeżeli jest to niemożliwe, redukcja tych emisji w ramach BAT poprzez stosowanie następujących technik lub ich kombinacji:
    -  przechowywanie sproszkowanych materiałów luzem w zamkniętych silosach wyposażonych w układ odpylający (np. filtr tkaninowy),
    -  przechowywanie miałkich materiałów w zamkniętych pojemnikach lub szczelnie zamkniętych workach,
    -  przechowywanie pylącego gruboziarnistego materiału w zwilżonych stosach, ustabilizowanie powierzchni środkami tworzącymi skorupę, lub przechowywanie w przykrytych stosach,
    -  wykorzystanie pojazdów do czyszczenia dróg.
     

    Zakres monitoringu określonego w konkluzjach BAT jest pochodną poziomów BAT-AEL oraz wymagań dotyczących rozwiązań technicznych przewidzianych dla poszczególnych rodzajów działalności i procesów lub urządzeń oczyszczających odgazy. Wymagania wobec monitoringu emisji niezorganizowanej zostały określone w zarówno jako ilościowa ocena emisji (produkcja żelaza i stali, rafinacja ropy naftowej i gazu), jak i ocena jakościowa – techniki obserwowania instalacji i reagowania na pojawiające się nieszczelności (rafinacja ropy naftowej i gazu):

    Konkluzja BAT – rodzaj działalności przemysłowej
    Zakres monitoringu
    Częstotliwość / zakres zastosowania
    Produkcja szkła
    Prowadzenie ciągłych pomiarów pyłu, emisji NOX i SO2 lub pomiarów nieciągłych co najmniej dwa razy w roku, w ramach kontroli parametrów zastępczych, aby zapewnić właściwe działanie układu oczyszczania między pomiarami.
    Zastosowanie ogólne.
    Prowadzenie ciągłych pomiarów lub regularnych okresowych pomiarów emisji NH3, jeżeli stosowana jest technika selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) lub selektywnej redukcji niekatalitycznej (SNCR).
    Prowadzenie ciągłych pomiarów lub regularnych okresowych pomiarów emisji CO, jeżeli w celu redukcji emisji NOX stosuje się techniki podstawowe lub techniki chemicznej redukcji paliwem lub może wystąpić spalanie częściowe.
    Prowadzenie regularnych okresowych pomiarów emisji HCl, HF, CO oraz metali, szczególnie jeżeli stosowane są surowce zawierające takie substancje lub może wystąpić spalanie częściowe.
    Stałe monitorowanie parametrów zastępczych, aby zapewnić odpowiednie działanie układu oczyszczania gazu odlotowego oraz utrzymanie poziomów emisji między pomiarami nieciągłymi. Monitorowane parametry zastępcze obejmują: doprowadzanie odczynników, temperaturę, doprowadzanie wody, napięcie, usuwanie pyłu, prędkość obrotów wentylatora itp.
    Produkcja żelaza i stali
    Stalownie elektryczne - ciągły pomiar emisji pyłów z wielkich elektrycznych pieców łukowych.  W przypadku innych emisji BAT mają na celu rozważenie zastosowania ciągłego monitorowania emisji w zależności od przepływu masowego i cech emisji.
    Konkluzje ogólne:
    - ciągły pomiar emisji ze źródeł głównych,
    - w odniesieniu do źródeł emisji niewymienionych jako źródła główne BAT ma na celu prowadzenie okresowych i nieciągłych pomiarów emisji zanieczyszczeń ze wszystkich procesów uwzględnionych w pkt 1.2–1.7 oraz z opalanych gazem procesowym elektrowni hut żelaza i stali, a także wszystkich istotnych składników/zanieczyszczeń gazowych pochodzących z procesów technologicznych. Obejmuje to nieciągłe monitorowanie gazów z procesów technologicznych, emisji z kominów, polichlorowanych dibenzodioksyn i dibenzofuranów (PCDD/F), z wyłączeniem emisji niezorganizowanych,
    -  określenie rzędu wielkości emisji niezorganizowanych z odpowiednich źródeł za pomocą metod przedstawionych poniżej. Jeżeli tylko jest to możliwe, lepiej jest stosować metody bezpośredniego pomiaru zamiast metod lub ocen pośrednich opartych na obliczeniach z wykorzystaniem wskaźników emisji:
    a)  metody pomiaru bezpośredniego polegające na pomiarze emisji w samym źródle. W tym przypadku można zmierzyć lub określić stężenia i strumienie masowe,
    b)  metody pośredniego pomiaru, w przypadku gdy emisja jest określana w pewnej odległości od źródła; nie ma możliwości bezpośredniego pomiaru stężeń i strumienia masowego,
    c)  obliczenia z wykorzystaniem wskaźników emisji. 1)
    Garbowanie skór
    Monitorowanie emisji lotnych związków organicznych przy wylocie urządzenia do ograniczania emisji oraz rejestrowanie produkcji.
    Ciągle lub okresowo.
    Orientacyjne monitorowanie spadku ciśnienia w filtrach workowych.
    Regularnie.
    Badanie efektywności wychwytywania w odniesieniu do systemów płukania na mokro (skrubing).
    Raz na rok.
    Produkcja cementu
    Pomiary ciągłe emisji NH3 , gdy stosowana jest SNCR
    Zastosowanie ogólne.
    Pomiary ciągłe emisji pyłu, NOx , SOx i CO
    Zastosowanie do procesów w piecach.
    Okresowe pomiary emisji PCDD/F i metali
    Ciągłe lub okresowe pomiary emisji HCl, HF i całkowitego węgla organicznego
    Ciągłe lub okresowe pomiary emisji pyłu
    Zastosowanie do rodzajów działalności niezwiązanych z piecami. W przypadku małych źródeł emisji (<10 000 Nm3/h) z operacji, przy których występuje duże zapylenie, innych niż chłodzenie i główne procesy mielenia, częstotliwość pomiarów lub kontroli działania powinna być wyznaczona w oparciu o system obsługi technicznej.
    Produkcja chloro-alkaliów
    Chlor i dwutlenek chloru, wyrażone jako Cl2 z  wylotu jednostki absorbującej chlor
    Pomiar ciągły i okresowy.
    Produkcja masy włóknistej, papieru i tektury
    NOx i SO2
    Okresowo lub w trybie ciągłym.
    Pył
    TRS (w tym H2S)
    NH3  (kocioł regeneracyjny wyposażony w SNCR)
    Okresowo.
    Rafinacja ropy naftowej i gazu
    SOX, NOX i pył z niektórych jednostek
    Monitoring ciągły lub  raz w roku i po znacznych zmianach paliwa.  Pomiar bezpośredni lub monitorowanie pośrednie.
    NH3 ze wszystkich jednostek z SCR lub SNCR
    Monitoring ciągły.  Pomiar bezpośredni.
    CO z niektórych jednostek
    Monitoring ciągły lub  raz na sześć miesięcy.  Pomiar bezpośredni.
    Metale: nikiel (Ni), antymon (Sb), wanad (V)  z niektórych jednostek
    Raz na sześć miesięcy i po znacznych zmianach w jednostce.  Pomiar bezpośredni lub analiza oparta na zawartości metali w drobinkach katalizatora i w paliwie.
    Polichlorowane dwubenzodioksyny/dwubenzofurany (PCDD/F)  z niektórych jednostek
    Raz w roku lub raz na regenerację, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.  Pomiar bezpośredni.
    W ramach BAT należy monitorować rozproszone emisje LZO do powietrza na terenie całego zakładu z zastosowaniem wszystkich poniższych technik:
    -  metoda detekcji zapachu powiązana z krzywymi korelacji w odniesieniu do kluczowego wyposażenia,
    -  techniki optycznego obrazowania gazów,
    -  obliczenia przewlekłych emisji na podstawie czynników emisji weryfikowane pomiarami okresowo (np. raz na dwa lata).
    Przydatną uzupełniającą techniką jest kontrola i oznaczenie ilościowe emisji na miejscu na zasadzie okresowych kampanii z wykorzystaniem technik optycznych opartych na absorpcji, takich jak lidar absorpcji różnicowej (differential absorption light detection and ranging, DIAL), lub przenikanie promieniowania słonecznego (solar occultation flux, SOF).
     
      1) Opis metod szacowania emisji niezorganizowanej – ogólne konkluzje BAT dla produkcji żelaza i stali:
     

    -   pomiar bezpośredni lub prawie bezpośredni: pomiary w tunelach aerodynamicznych, pod wyciągami lub inne metody jak pomiary quasi-emisji na dachu instalacji przemysłowej. W tym ostatnim przypadku mierzy się prędkość wiatru oraz powierzchnię odpowietrznika na dachu i oblicza się wskaźnik przepływu,

    -   pomiary pośrednie: wykorzystanie gazów wskaźnikowych, metody odwróconego modelowania dyspersji (RDM) oraz metodę bilansu masowego z zastosowaniem technologii LIDAR,

    -   obliczenia emisji z wykorzystaniem wskaźników emisji: oszacowanie niezorganizowanych emisji pyłu z magazynowania i obsługi materiałów luźnych oraz unoszenia pyłu z dróg w wyniku ruchu drogowego według metody:

    -    VDI 3790 Część 3,

    -    US EPA AP 42.

    Stronę zaktualizowano 29.03.2017 r.; 11.12.2019 r.; 29.01.2022 r.; 21.11.2022 r.; 21.01.2023 r.
    Aktualności
    • 12
      maj
      Serdecznie zapraszamy na szkolenia zaplanowane na wrzesień br.: - Specjalista ds. Emisji - Bilans LZO - Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Cykl szkoleń w sesji jesiennej rozpoczyna dwudniowe szkolenie Specjalista ds. Emisji, które odbędzie się w dniach 12-13 września br. Szkolenie poprowadzi prof. Agnieszka Goroncy, Bartosz Kuśmidrowicz i Konrad Jabłoński. Szczegółowe informacje o szkoleniu zamieściliśmy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/513 W kolejnym tygodniu września odbędzie się szkolenie z Bilansów LZO (webinarium live 19.09.2023, warsztaty 20.09.2023). Szczegóły szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/517 Jesienny cykl szkoleń zamyka szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu, które odbędzie się 26-27 września (webinarium live oraz warsztaty). Szkolenie poprowadzi Bartosz Kuśmidrowicz oraz Ryszard Samoć. Szczegółowe informacje o szkoleniu na stronie https://wszystkooemisjach.pl/515
    • 12
      maj
      Stronę z rocznymi ocenami jakości powietrza, zamieszczoną w dziale Operaty Ochrony Powietrza, uzupełniliśmy o publikacje GIOŚ za rok 2022. Stronę uzupełniliśmy również o Najważniejsze informacje o rocznych ocenach jakości powietrza. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza Dokumenty opublikowane przez GIOŚ stanowią podstawę oceny, czy na danym obszarze wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a także pozwolenia zintegrowanego wymaga wcześniejszego postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska. Publikacja rocznych ocen jakości powietrza zamyka również etap weryfikacji danych monitoringowych za rok 2022 i umożliwia aktualizację informacji o tle zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Ustalone wartości będą obowiązywały przez kolejny rok. Artykuł o zasadach sporządzania informacji o tle zamieściliśmy na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/487/tlo-zanieczyszczenia-powietrza-aktualny-stan-jakosci-powietrza
    • 03
      kwiecień
      W minionym tygodniu (28.03) w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L 90/46) zostało opublikowane Zalecenie Komisji (UE) 2023/688 z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie pomiaru liczby cząstek stałych do celów okresowej kontroli technicznej pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Oprócz względów środowiskowych i ekonomicznych, genezą zalecenia są wnioski z badań, które wskazują, że „nawet pojazdy z uszkodzonymi lub poddanymi ingerencji filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla mogą pomyślnie przejść badanie zadymienia, a wadliwe działanie nie zostanie zauważone”. Zdaniem Komisji „aby móc wykryć pojazdy z wadliwymi filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla, należy wprowadzić w ramach okresowych kontroli technicznych pojazdów pomiar liczby cząstek stałych „PN” – według metodyki wspólnej dla wszystkich krajów członkowskich Unii. System obejmie pojazdy lekkie z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2013 r. (Euro 5b i nowsze) oraz pojazdy ciężarowe o dużej ładowności z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2014 r. (Euro VI i nowsze). Opublikowane zalecenie ma stanowić pierwszy krok w kierunku zharmonizowanego pomiaru liczby cząstek stałych „PN” podczas badań zdatności do ruchu drogowego w całej Unii. Załącznik do zalecenia zawiera Wytyczne dotyczące pomiaru liczby cząstek stałych. Zalecenie 2023/688 jest dostępne na stronie eur-lex
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 12 - 13 września 2023
    szkolenie Bilans LZO 19 20 września 2023
    szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 26 27 września 2023
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [zmiany jakości powietrza w USA  latach 1990-2022] Releases Annual Air Report, Highlighting Trends through 2022 (23.05.2023)

    IPPC Bureau: The eighteenth meeting of the IED Article 13 forum took place on 22 May 2023. The forum expressed its opinion on the best available techniques reference documents for the Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products industries – SA BREF (22.05.2023)

    EPA [nadchlorany] Awards Nearly $2.5M for Research to Assess Perchlorate after Firework Events (22.05.2023)

    IPPC Bureau: The Final Meeting for the review of the best available techniques reference document for the Smitheries and Foundries Industry SF BREF (21/05.05.2023)

    EPA [nowe standardy w sektorze energetycznym] Proposes New Carbon Pollution Standards for Fossil Fuel-Fired Power Plants to Tackle the Climate Crisis and Protect Public Health (11.05.2023)

    IOS: Convention on long-range transboundary air pollution (11.05.2023)

    EPA [praca silników na biegu jałowym] Ensures that Hartford Bus Company Reduces Engine Idling (11.05.2023)

    U.S. EPA [jakość powietrza w portach] Biden-Harris Administration Announces $4 Billion Through the Investing in America Agenda for Clean Port Upgrades and Clean Heavy-Duty Vehicles to Improve Air Quality and Protect Public Health (05.05.2023)

    GIOŚ: Kontrole zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym w instalacjach oraz w oleju napędowym na statkach żeglugi śródlądowej (05.05.2023)

    U.S. EPA [LDAR] Georgetown, South Carolina Chemical Plant to Address Clean Air Act Violations Under Settlement (03.05.2023)

    EEA: European environment and health atlas goes live — check your place (03.05.2023)

    JRC: The EU 2022 wildfire season was the second worst on record (02.05.2023)

    EPA [CCS] Opens Public Comment on Proposal Granting Louisiana Primacy for Carbon Sequestration and Protection of Drinking Water Sources (28.04.2023)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (27.04.2023)

    U.S. EPA [NOx] Tesoro to Pay $27.5 Million For Violating Previous Court Order Requiring Them to Reduce Air Pollution at Their Martinez, Calif. Refinery (27.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Ireneusz Zyska na IV. Posiedzeniu Rady Koordynacyjnej ds. Gospodarki Wodorowej (26.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, chloropren] Announces Public Hearing on Proposal to Strengthen Standards for Chemical and Polymers Plants (26.04.2023)

    KOBiZE: Projekty aktów prawnych dot. unijnej polityki klimatycznej przyjęte w kwietniu 2023 r. przez Parlament Europejski i Radę UE (26.04.2023)

    NIK: wnioski o zmianę powszechnych praktyk w planowaniu przestrzennym, w tym dla lokalizacji przedsięwzięć (25.04.2023)

    EEA: European city air quality viewer (25.04.2023)

    EPA [bezwodny amoniak; uwolnienie awaryjne] Settlement with Arctic Glacier USA Resolves Chemical Emergency Release Notification Violations at Grayling, Michigan Facility (25.04.2023)

    U.S. EPA [uwolnienie awaryjne, śmierć pracowników] DuPont and former employee sentenced for plant explosion that killed four (25.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Edward Siarka wziął udział w otwarciu Laboratorium Konwersji Biomasy (25.04.2023)

    EPA Releases Report Showing Health Impacts of Climate Change on Children in the United States (25.04.2023)

    EEA: Europe's air quality status 2023 (24.04.2023)

    EEA: Air pollution and children's health (24.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, LDAR] Settlement with Evonik Will Reduce Air Toxics in St. John the Baptist Parish, La. (24.04.2023)

    EEA: Trends in EU-27 emissions of selected air pollutants, as percentage of 2005 levels (24.04.2023)

    EEA: Percentages of contribution to primary emissions of major hazardous air pollutants by source EU-27, 2020 (24.04.2023)

    U.S. EPA [emisje z nieszczelności instalacji z gazem ziemnym] The Williams Companies and Related Entities Resolve Clean Air Act Violations at Alabama Natural Gas Processing Plant and 14 Other Facilities (20.04.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Impact of oxygenated fuels on atmospheric emissions in major Colombian cities

    Unraveling the O3-NOX-VOCs relationships induced by anomalous ozone in industrial regions during COVID-19 in Shanghai

    Impact of land use change on the urban-rural temperature disparity in Eastern China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Budownictwo drewniane na rzecz redukcji emisji CO2 w sektorze budowlanym”. Opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji szwedzkiej (25.05.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla”(COM(2022) 672 final – 2022/0394 (25.05.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/1006 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na jedenastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do załącznika A do tej konwencji (24.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 22 marca 2023 r. [f-gazy] Sprawy T-825/19 i T-826/19 – Tazzetti/Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Elektroniczny rejestr kontyngentów na wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu – Przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym – Jeden producent lub importer – Akt niekorzystny – Interes prawny – Dopuszczalność – Wniosek o dostosowanie skargi – Niedopuszczalność – Zarzut niezgodności z prawem – Wykładnia rozporządzenia wykonawczego zgodna z rozporządzeniem podstawowym – Uprawnienia wykonawcze Komisji (22.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 23 marca 2023 r.: Sprawa C-70/21 – Komisja Europejska/Republika Grecka – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 – Załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekraczanie wartości dopuszczalnych dla pyłu zawieszonego (PM10) w aglomeracji Saloniki (EL 0004) – Artykuł 23 ust. 1 – Załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie środki (15.05.2023)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2022 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (15.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 16 marca 2023 r.: Sprawa C-174/21 – Komisja Europejska/Republika Bułgarii – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Wyrok Trybunału stwierdzający uchybienie – Artykuł 260 ust. 2 TFUE – Obowiązek podjęcia środków zapewniających wykonanie takiego wyroku – Zarzucane przez Komisję Europejską uchybienie temu obowiązkowi – Brak jasności wezwania do usunięcia uchybienia co do kwestii, czy w dniu odniesienia wyrok należało jeszcze wykonać – Zasada pewności prawa – Niedopuszczalność (08.05.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/900 z dnia 25 kwietnia 2023 r. ustanawiająca infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych ACTRIS ERIC (03.05.2023)

    Decyzja Komisji z dnia 22 lutego 2023 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Austrii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (02.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 9 marca 2023 r., sprawa C-375/21 – odmowa przyznania odstępstwa od wymagań dyrektywy o emisjach przemysłowych IED w przypadku ryzyka przekroczenia norm jakości powietrza (02.05.2023)

    wyrok TSUE dyrektywa o emisjach przemysłowych IED zanieczyszczenie powietrza
    ©Pixabay

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/866 z dnia 24 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE (28.04.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy” COM(2022) 542 final — 2022/0347 (27.04.2023)