Konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania LCP

    Konkluzje BAT LCP>>> najbliższe szkolenie: Specjalista ds. Emisji   21-22.06.2022

    30 listopada 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L 469) opublikowana została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania LCP zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE.

    Ww. decyzja została przyjęta po wyroku TSUE z dnia 27 stycznia 2021 r. (w sprawie T-699/17) stwierdzającym nieważność wcześniejszej decyzji Komisji dot. konkluzji BAT dla LCP (2017/1442). Opis procesu legislacyjnego w kontekście weryfikacji TSUE zawarty jest w ww. decyzji pod adresem https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021D2326, w tym:

    -  przyjęcie nowej decyzji przy jednoczesnym odwołaniu Komisji od wyroku TSUE
    -  zapewnienie ciągłości prawnej pomiędzy decyzjami
    -  ponowne przyjęcie konkluzji bez zmian
    -  przyjęcie do definicja „nowego obiektu” daty publikacji decyzji wykonawczej 2017/1442 z dnia 17 sierpnia 2017 r.

    Wyrok TSUE jest dostępny na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:62017TJ0699

    Uchylona przez TSUE decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 17 sierpnia 2017 r. (L 212).

    Zgodnie z art 215 ust. 1 ustawy Poś organ właściwy do wydania pozwolenia dokonuje analizy warunków pozwolenia zintegrowanego do 16 lutego 2018 r. Zgodnie z art. 215. 4. pkt 2 w przypadku gdy analiza dokonana na podstawie ust. 1 wykazała konieczność zmiany pozwolenia zintegrowanego, organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie wzywa prowadzącego instalację do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia w terminie roku od dnia doręczenia wezwania, określając zakres tego wniosku mający związek ze zmianami wynikającymi z dokonanej analizy. Prowadzący instalację mają czas na ich dostosowanie do konkluzji BAT do dnia 16 sierpnia 2021 r.

    Zawarte w decyzji 2017/1442 wymagania dotyczą rodzajów działalności określonych w sekcjach 1.1; 1.4 (a i b) oraz 5.2 (a i b) załącznika I do dyrektywy 2010/75/UE, to jest:

    - spalania paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej (sekcja 1.1),

    - zgazowania węgla lub innych paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 20 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność jest bezpośrednio związana z obiektem energetycznego spalania (sekcja 1.4),

    - unieszkodliwiania lub odzysku odpadów we współspalarniach odpadów w odniesieniu do odpadów innych niż niebezpieczne, o wydajności przekraczającej 3 tony na godzinę lub w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych, o wydajności przekraczającej 10 ton na dobę, tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania objętych ppkt 1.1.

    Konkluzje BAT dla ww. działalności obejmują właściwe procesy wytwórcze wraz z procesami i operacjami poprzedzającymi, np. operowaniem paliwami, oraz integralne procesy następcze, np. przetwarzanie energii, gospodarkę odpadami. W niektórych przypadkach dla procesów poprzedzających i następczych wyszczególniono techniki zapobiegania i ograniczania emisji (techniki kontroli).

    Zakres zastosowania odnosi się do określonych rodzajów paliw z kategorii paliw stałych, w tym biomasy, paliw ciekłych i gazowych, a także odpadów (z wyjątkiem niektórych odpadów, w tym komunalnych odpadów zmieszanych) i ubocznych strumieni procesowych w przemyśle, np. przemyśle chemicznym i hutnictwie.

    Konkluzje BAT dla LCP nie obejmują jednostek spalania o nominalnej mocy cieplnej poniżej 15 MW (wyłączenie z sumowania mocy zgodnie z art. 29. 3 Dyrektywy IED), obiektów energetycznych korzystających z odstępstw oraz niektórych instalacji zgazowania paliw, pieców procesowych i podgrzewaczy, urządzeń dopalających, pochodni (wymagania określone w konkluzjach BAT dla wspólnych dla sektora chemicznego technik oczyszczania ścieków i gazów odlotowych i zarządzania nimi CWW), kotłów odzysknicowych, źródeł spalania objętych konkluzjami BAT dla rafinerii i spalarni odpadów. Konkluzje BAT nie określają poziomów emisji BAT-AEL dla turbin i silników opalanych paliwem ciekłym i paliwem gazowym do stosowania w sytuacji awaryjnej, użytkowanych mniej niż 500 godzin rocznie, kiedy takie stosowanie w sytuacji awaryjnej nie zapewnia przestrzegania BAT.

    W zakresie emisji substancji do powietrza konkluzje BAT określają wymagania wobec:

    -    systemów zarządzania środowiskowego,
    -    ograniczania emisji niezorganizowanych pyłów,
    -    ograniczania oddziaływania odorów,
    -    monitoringu, w tym w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych,
    -    poziomów emisji BAT-AELs oraz wskaźnikowych poziomów emisji (wskaźników pomocniczych),
    -    poziomów sprawności energetycznej BAT-AEELs,
    -    technik zapobiegania emisjom uznawanym za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik ograniczania emisji uznawanych za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik osiągania wysokiego poziomu sprawności spalania i efektywności energetycznej,
    -    technik osiągania wysokiej ogólnej efektywności środowiskowej.

    Prowadzący instalację może stosować inne techniki, niż wymienione w decyzji pod warunkiem, że zapewnią one co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska.

    Systemy zarządzania środowiskowego

    Analogicznie jak we wszystkich opublikowanych wcześniej konkluzjach w decyzji 2017/1442 określono obowiązek wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego. Uszczegółowienie ogólnych wymagań systemowych dla LCP stanowi:

    -    program zapewniania i kontroli jakości paliwa,
    -    plan zarządzania emisjami w warunkach odbiegających od normalnych (w tym w trakcie uruchamiania i zatrzymywania  obiektu), w celu ograniczania tych emisji,
    -    plan zarządzania pyłem, w celu ograniczania emisji niezorganizowanej z przeładunku, magazynowania i operowania paliwem, dodatkami, odpadami,
    -    identyfikację potencjalnych emisji do środowiska i metody radzenia sobie z nimi, w szczególności emisji związanych z samonagrzewaniem lub samozapłonem magazynowanego paliwa,
    -    plan zarządzania zapachami w przypadku spalania, zgazowania lub współspalania substancji o przykrym zapachu.

    Po raz pierwszy w konkluzjach BAT wprowadzono obowiązek uzasadnienia w pozwoleniu zintegrowanym odstępstwa od któregoś z elementów systemu zarządzania środowiskowego dla przypadków, gdy z oceny instalacji wynika brak konieczności stosowania.

    Rozwinięciem stosowanego dotychczas obowiązkowego zakresu systemu środowiskowego jest określenie wymagań uwzględnienia na etapie projektowania nowego obiektu i przez cały okres jego użytkowania wpływu na środowisko wynikającego z ostatecznego wycofania instalacji z użytkowania, obejmującego:

    -    unikanie stosowania konstrukcji podziemnych,
    -    wprowadzenie właściwości ułatwiających demontaż,
    -    dobór nawierzchni, które można łatwo oczyszczać,
    -    zastosowanie wyposażenia, które ogranicza gromadzenie chemikaliów na terenie zakładu i ułatwia ich usuwanie lub oczyszczanie terenu,
    -    projektowanie sprzętu, który umożliwia stopniowe zakończenie pracy zakładu,
    -    stosowanie, o ile jest to możliwe, materiałów biodegradowalnych i nadających się do recyklingu.

    Monitoring emisji

    Konkluzje BAT LCP ustalają następujący zakres monitoringu obowiązkowego:

    Pomiar ciągły:

    -    NH3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR) lub selektywnej niekatalitycznej redukcji (SNCR), z uwagi na dozowanie do spalin amoniaku),
    -    NOX
    -    CO
    -    SO2
    -    pył

    Podstawa wyników z pomiaru ciągłego są według BAT ważne wartości średnie godzinne. Zgodnie z definicją z konkluzji BAT średnią godzinną uznaje się za ważną, jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.

    Do oceny dopuszczalnych poziomów emisji BAT-AEL na podstawie wyników pomiaru ciągłego będą wykorzystywane średnie wartości dobowe (średnie z okresu 24 godzin obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych) oraz średnie wartości roczne (średnie z okresu jednego roku obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych).

    Pomiar okresowy:

    -    N2O (podtlenek azotu): dla wszystkich obiektów spalających w kotłach fluidalnych węgiel kamienny, węgiel brunatny, biomasę stałą lub torf,
    -    SO3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w SCR),
    -    metale i metaloidy z wyjątkiem rtęci (As, Cd, Co, Cr, Cu, Mn, Ni, Pb, Sb, Se, Tl, V, Zn),
    -    formaldehyd (wyłącznie silniki o zapłonie iskrowym opalanych gazem ziemnym o mieszance ubogiej i dwupaliwowych),
    -    CH4 (wyłącznie silniki zasilane gazem ziemnym),
    -    dioksyny i furany PCDD/F (wyłącznie przy współspalaniu odpadów i spalaniu w kotłach paliw procesowych z przemysłu chemicznego).

    Wyniki pomiarów okresowych będą zgodnie z konkluzjami BAT stanowiły podstawę obliczania średnich z okresu pobierania próbek (średnich wartości uzyskanych na podstawie trzech kolejnych pomiarów, z których każdy trwa co najmniej 30 minut, przy czym jeżeli ze względu na ograniczenia w pobieraniu próbek lub ograniczenia analityczne, zastosowanie 30-minutowego pomiaru jest niewłaściwe, stosuje się właściwy okres pobierania próbek, a w przypadku PCDD/F stosuje się okres pobierania próbek trwający od 6 do 8 godzin) oraz średnich z wyników uzyskanych w ciągu jednego roku.

    Pomiar ciągły lub okresowy:

    -    chlorki gazowe, wyrażone jako HCl,
    -    nieorganiczne gazowe związki fluoru, wyrażone jako HF,
    -    rtęć (Hg),
    -    całkowite LZO.

    Dodatkowy monitoring okresowy dotyczy emisji z oczyszczania spalin do wody.

    Pomiar parametrów paliwa:

    W ramach programu zarządzania paliwem najlepsze dostępne techniki dla LCP stanowią również pomiary podstawowych parametrów paliwa i ich składu, o różnym zakresie, w zależności od rodzaju paliwa. Dla węgla kamiennego obowiązkowy monitoring paliwa odnosi się do następującym pomiarów:

    -    wartość opałowa (LHV),
    -    wilgotność,
    -    zawartość substancji lotnych,
    -    zawartość części niepalnych,
    -    wartość współczynnika „fixed carbon”, C, H, N, O, S,
    -    zawartość związków bromu, chloru i fluoru,
    -    zawartość związków metali i półmetali (As, Cd, Co, Cr, Cu, Hg, Mn, Ni, Pb, Sb, Tl, V, Zn).

    System prognozowania emisji:

    Z uwagi na rygorystyczne poziomy emisji dopuszczalnej (BAT-AEL) w wielu obiektach / źródłach sterowanie procesem spalania będzie musiało być prowadzone w ścisłym powiązaniu z systemem monitoringu emisji, parametrów procesu i paliwa, tak, by nie dopuszczać do przekroczenia stężeń średniodobowych i rocznych. Konkluzje BAT LCP opisują ten system jako system monitoringu emisji przewidywanych (PEMS), stosowany do określania stężeń emisji substancji zanieczyszczającej z emitora w sposób ciągły, w oparciu o ich powiązanie z szeregiem charakterystycznych, monitorowanych w sposób ciągły parametrów procesu (np. zużyciem paliwa gazowego, stosunkiem powietrza do paliwa) i danymi dotyczącymi jakości paliwa lub surowca zasilającego (np. zawartością siarki).

    Monitoring i zarządzanie emisjami w warunkach odbiegających od normalnych:

    Konkluzje BAT LCP wprowadzają obowiązek oceny znaczenia emisji w warunkach odbiegających od normalnych jako podstawy wdrożenia rozwiązania systemowego (planu zarządzania) dla tych emisji. W ocenie należy uwzględnić co najmniej:

    -    znaczenie warunków procesu dla emisji,
    -    reagowanie na warunki odbiegające od normalnych,
    -    rejestrowanie emisji w warunkach odbiegających od normalnych: monitorowanie może być prowadzone na podstawie bezpośredniego pomiaru emisji lub parametrów zastępczych. Emisje podczas uruchamiania i zatrzymywania mogą być oceniane na podstawie szczegółowych pomiarów emisji przeprowadzanych dla typowej procedury uruchomienia / zatrzymania - co najmniej raz do roku, i wykorzystywane do wyznaczenia emisji ze wszystkich uruchomień / zatrzymań w danym roku.

    Poziomy emisji odpowiadające najlepszym dostępnym technikom BAT-AELs

    Konkluzje BAT określają poziomy emisji dopuszczalnej dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania biomasy stałej lub torfu (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego* w kotłach (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju opałowego w silnikach tłokowych (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania oleju napędowego w turbinach gazowych (SO2, pył),
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w silnikach (NOX, formaldehyd, CH4),
    -    spalania gazów procesowych powstałych przy produkcji żelaza i stali (NOX, SO2, pył),
    -    spalania paliw gazowych w turbinach gazowych w obiegu otwartym na platformach morskich (NOX),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, PCDD/F, LZO),
    -    współspalania odpadów z węglem kamiennym, węglem brunatnym, biomasą lub torfem – poza ww. (Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, Cd + Tl, PCDD/F, LZO),
    -    zgazowania zintegrowanego ze spalaniem IGCC (NOX, SO2, pył, Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, rtęć),
    oraz dodatkowo BAT-AELs NH3 dla instalacji wyposażonych w SCR i SNCR.

    * w artykule umownie użyto określenia zawartego w polskim tłumaczeniu decyzji Komisji jako olej napędowy. Zakres stosowania dotyczy frakcji destylacyjnej ropy naftowej przywołanej w decyzji.

    Dla porównania wartości emisji dopuszczalnych przedstawiamy poniżej dopuszczalne stężenia określane przez konkluzje BAT dla LCP oraz rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. Poz. 1546) - dla nowych kotłów fluidalnych opalanych węglem kamiennym o nominalnej mocy cieplnej  ponad 300 MW.

    Rodzaj substancji
    Poziom emisji BAT-AEL (konkluzje BAT LCP)
    Standard emisyjny
    Wartości średnie dobowe
    Definicja średniej dobowej: średnia z okresu 24 godzin obliczona dla ważnych średnich wartości godzinnych uzyskanych w wyniku ciągłych pomiarów.
    Ważna (średnia godzinna): jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.
    Warunek dotrzymania standardu na podstawie średnich dobowych: standard emisyjny uznaje się za dotrzymany, jeżeli żadna z zatwierdzonych średnich dobowych wartości stężeń substancji nie przekracza 110% standardów emisyjnych.
    Definicja obiektu nowego: obiekt energetycznego spalania, który po raz pierwszy uzyskał pozwolenie w instalacji po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT lub całkowicie zastąpiony na istniejących fundamentach po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT
    Definicja źródła nowego: źródło spalania paliw, dla którego pozwolenie na budowę wydano po dniu 6 stycznia 2013 r. lub które zostało oddane do użytkowania po dniu 7 stycznia 2014 r.
    NOX
    80 - 125
    165 (150 + 10%)
    SO2
    25 - 110
    220 (200 + 10%)
    pył
    3 - 10
    11 (10 + 10%)
    HCl
    1 - 3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    HF
    < 1 - 2 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    rtęć
    < 1 - 2 μg/Nm3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    CO poziom wskaźnikowy
    < 30 - 140
    Nie określono standardu
     

    Poziomy wskaźnikowe emisji CO

    Oprócz poziomów emisji BAT-AELs konkluzje BAT LCP wprowadzają wskaźniki emisji tlenku węgla i NOX jako wartości pomocnicze. Wskaźniki emisji CO określono dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego,
    -    spalania biomasy stałej lub torfu,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w kotłach,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w silnikach tłokowych,
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (OCGT, CCGT oraz istniejące turbiny gazowe w napędach mechanicznych),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach i silnikach,
    -    spalania gazów procesowych z produkcji żelaza i stali (100%),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach,
    -    zgazowania zintegrowanych ze spalaniem w blokach gazowo-parowych.

    Poziomy wskaźnikowe emisji NOX

    Wskaźniki emisji tlenków azotu w przeliczeniu na NO2 określono dla spalania oleju napędowego w dwupaliwowych turbinach gazowych do awaryjnego stosowania użytkowanych < 500 godz./rok.

    Najlepsze dostępne techniki dla urządzeń oczyszczających spaliny:

    -    wszystkie rodzaje urządzeń: odpowiednie zaprojektowanie, eksploatacja i konserwacja, umożliwiające stosowanie systemów redukcji emisji z optymalną wydajnością i dyspozycyjnością, z uwzględnieniem efektywności oczyszczania spalin z różnych składników,
    -    SCR, SNCR: optymalizowanie projektu lub pracy SCR, SNCR, np. poprzez optymalizowanie udziału reagenta do zawartości NOX, homogeniczny rozkład reagenta i optymalny rozmiar kropel reagenta,
    -    płukanie, mieszanie i komponowanie paliwa w celu ograniczenia / zmniejszenia zawartości rtęci lub poprawy wychwytywania w urządzeniach ograniczających emisję,
    -    zaawansowany system kontroli: automatyczny system komputerowy do kontroli wydajności spalania oraz wspierania zapobiegania emisjom lub ich ograniczania, obejmujący również wysoce wydajne monitorowanie,
    -    stosowanie konstrukcji mokrego komina,
    -    optymalizacja spalania.

    Decyzja Komisji dostępna jest na stronie:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017D1442&from=PL

    strone zaktualizowano 29.01.2022 r.

    Aktualności
    • 16
      maj
      Stronę dotyczącą Rocznych ocen jakości powietrza uzupełniliśmy o zestawienie ocena za rok 2021. Dokumenty te będą obowiązywały do daty publikacji kolejnych ocen (za rok 2022), prawdopodobnie do końca kwietnia 2023 r. Aktualizacja rocznych ocen jakości powietrza ma szczególne znaczenie dla określania obszarów, na których uzyskanie pozwolenia emisyjnego dla instalacji nowych i istotnie zmienionych jest możliwe po przeprowadzeniu postępowania kompensacyjnego (zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska) oraz dla ustalania wartości tła zanieczyszczenia powietrza wydawanego przez wydziały regionalne GIOŚ. Adresy rocznych ocen zostały przedstawione w dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA, w zakładce Roczna ocena jakości powietrza za rok 2021, 2020, 2019
    • 02
      maj
      Zapraszamy na V Narodowy Kongres Biometanu, który odbędzie się 30 i 31 maja 2022 w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Tegoroczny Kongres będzie dotyczył perspektyw produkcji biometanu w Polsce, technicznych aspektów zatłaczania biometanu do sieci gazowej, wsparcia dla biometanu oraz potencjału „zielonego” wodoru produkowanego z biometanu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Organizatora – wydawcy magazynu Biomasa.pl: https://wszystkooemisjach.pl/480/v-narodowy-kongres-biometanu  
    • 07
      kwiecień
      Ruszyły zapisy na letnią edycję szkoleń z Obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i Specjalisty ds. Emisji. Szczegółowe informacje o szkoleniach oraz formularze zgłoszeń dostępne są na stronach: - Specjalista ds. Emisji – szkolenie 21-22.06.2022 - Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu - 31.05.2022 Webinarium / 01.06.2022 Warsztaty on-line
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB

    W sesji jesiennej 2022 roku odbęda się następujące szkolenia:

    - bilans LZO

    - specjalista ds. emisji

    - metodyka referencyjna obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu (przygotowanie dokumentacji i weryfikacja)

    Trwają prace przygotowawcze stron szkoleń i uzgodnienia terminów

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [praca urządzeń ochronnych], IDEM Reach Settlement with Metalworking Lubricants Company on Clean Air Act Violations (05.08.2022)

    EEA: Exposure of agricultural area to ozone in EEA member countries (05.08.2022)

    EEA: Exposure of forest area to ozone in EEA member countries (05.08.2022)

    MKiŚ: Konsultacje Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (03.08.2022)

    EPA [tlenek etylenu] Launches Community Engagement Efforts on New Ethylene Oxide Risk Information (03.08.2022)

    GIOŚ: 1 000 000 zł kary dla właściciela składowiska odpadów w Kamieńcu (01.08.2022)

    U.S. EPA [transport] FCA US LLC Sentenced in Connection with Conspiracy to Cheat U.S. Emissions Tests (01.08.2022)

    U.S. EPA [transport] Flo~Pro Performance Exhaust and Thunder Diesel & Performance Company to Halt Sales of Illegal Vehicle Emission Control Defeat Devices and Pay a $1.6 Million Penalty (29.07.2022)

    WIOŚ Wrocław: Kontrola w zakładzie garbarskim, powodującym nieprzyjemny i uciążliwy dla okolicznych mieszkańców zapach (27.07.2022)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (27.07.2022)

    U.S. EPA [uwolnienia awaryjne] Kern County Company to pay $214K Penalty for Violations of Clean Air Act, Emergency Notification Requirements (27.07.2022)

    ETO [zakończenie uzależnienia UE od paliw kopalnych i szybkie przejście na czystą energię] Opinion 04/2022 (26.07.2022)

    U.S. EPA [pochodnie] LyondellBasell Companies Agree to Reduce Air Pollution at Chemical Plant in Morris, Illinois (25.07.2022)

    GIOŚ: Nowa stacja monitoringu powietrza w Zielonej Górze (25.07.2022)

    EPA [nieszczelności instalacji], Justice Department, and State of Colorado settlement with DCP Operating Company LP Resolves Clean Air Act Violations at natural gas plants in Colorado Agreement reflects joint efforts to reduce harmful air pollution in Colorado communities (25.07.2022)

    ETO: Opinion 03/2022 concerning the Commission’s proposal for a Council Regulation on the methods and procedurę for making available own resources based on the Emissions Trading System, the Carbon Border Adjustment Mechanism and reallocated profits, and on the measures to meet cash requirements (15.07.2022)

    EEA: European Union emissions inventory report under the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution LRTAP  (11.07.2022)

    EEA: National Emission reduction Commitments Directive reporting status 2022 (11.07.2022)

    EPA [transport] fines Oxnard manufacturer over $1 million for selling ‘defeat devices’, harming air quality (07.07.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Effects of long-term exposure to major outdoor air pollutants for the risk of chronic inflammatory airway diseases in adults with potential interaction detection in Taiwan Biobank

    Effects of aerosol on terrestrial gross primary productivity in Central Asia

    Assessment of the Madrid region air quality zoning based on mesoscale modelling and k-means clustering OPEN ACCESS

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1362 z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 (05.08.2022)

    Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 10/22/COL z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniająca Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. 2022/1353 (04.08.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającego załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)  Dz.U. L 222 z 29.8.2017 (04.08.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2026 z dnia 19 grudnia 2018 r. zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) Dz.U. L 325 z 20.12.2018  (04.08.2022)

    Sprawa T-92/21: Wyrok Sądu z dnia 8 czerwca 2022 r. – Darment/Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Elektroniczny rejestr kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów – Decyzja o wpisaniu – Zezwolenie na użycie kontyngentu – Wykonanie wyroku Sądu – Zasada dobrej administracji (01.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Jakie warunki są niezbędne do społecznej akceptacji transformacji energetycznej i przejścia na gospodarkę niskoemisyjną?”(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji francuskiej w Radzie UE (29.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Strategia UE na rzecz ochrony gleb 2030 – Korzyści ze zdrowych gleb dla ludzi, żywności, przyrody i klimatu (29.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Gotowi na 55" osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej (18.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby (13.07.2022)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/716 z dnia 6 maja 2022 r. w sprawie zatwierdzenia jako technologii innowacyjnej, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, inteligentnego podgrzewacza oleju napędowego do stosowania w konwencjonalnych silnikach spalinowych oraz niektórych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym i lekkich pojazdach użytkowych (07.07.2022)

    Wyrok TSUE z dnia 12 maja 2022 r. – Komisja Europejska/Republika Włoska [Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 i załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku azotu (NO2) w określonych strefach i aglomeracjach włoskich – Artykuł 23 ust. 1 – Załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie środki (04.07.2022)

    Wyrok TSUE z dnia 12 maja 2022 r. – Komisja Europejska/Republika Bułgarii [Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 i załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekraczanie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku siarki (SO2) w strefie BG0006 (południowo-wschodniej), Bułgaria – Artykuł 23 ust. 1 i załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie działania (04.07.2022)