Konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania LCP

    Konkluzje BAT LCP

    Opisane w tym dziale zagadnienia omawiamy również na organizowanym cyklicznie szkoleniu Specjalista ds. Emisji. Najbliższe szkolenie odbędzie się 24-25.09.2024 r. Zakres szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/561

    30 listopada 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L 469) opublikowana została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiająca konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania LCP zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE.

    Ww. decyzja została przyjęta po wyroku TSUE z dnia 27 stycznia 2021 r. (w sprawie T-699/17) stwierdzającym nieważność wcześniejszej decyzji Komisji dot. konkluzji BAT dla LCP (2017/1442). Opis procesu legislacyjnego w kontekście weryfikacji TSUE zawarty jest w ww. decyzji pod adresem https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021D2326, w tym:

    -  przyjęcie nowej decyzji przy jednoczesnym odwołaniu Komisji od wyroku TSUE
    -  zapewnienie ciągłości prawnej pomiędzy decyzjami
    -  ponowne przyjęcie konkluzji bez zmian
    -  przyjęcie do definicja „nowego obiektu” daty publikacji decyzji wykonawczej 2017/1442 z dnia 17 sierpnia 2017 r.

    Wyrok TSUE jest dostępny na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:62017TJ0699

    Uchylona przez TSUE decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 17 sierpnia 2017 r. (L 212).

    Zgodnie z art 215 ust. 1 ustawy Poś organ właściwy do wydania pozwolenia dokonuje analizy warunków pozwolenia zintegrowanego do 16 lutego 2018 r. Zgodnie z art. 215. 4. pkt 2 w przypadku gdy analiza dokonana na podstawie ust. 1 wykazała konieczność zmiany pozwolenia zintegrowanego, organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie wzywa prowadzącego instalację do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia w terminie roku od dnia doręczenia wezwania, określając zakres tego wniosku mający związek ze zmianami wynikającymi z dokonanej analizy. Prowadzący instalację mają czas na ich dostosowanie do konkluzji BAT do dnia 16 sierpnia 2021 r.

    Zawarte w decyzji 2017/1442 wymagania dotyczą rodzajów działalności określonych w sekcjach 1.1; 1.4 (a i b) oraz 5.2 (a i b) załącznika I do dyrektywy 2010/75/UE, to jest:

    - spalania paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej (sekcja 1.1),

    - zgazowania węgla lub innych paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 20 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność jest bezpośrednio związana z obiektem energetycznego spalania (sekcja 1.4),

    - unieszkodliwiania lub odzysku odpadów we współspalarniach odpadów w odniesieniu do odpadów innych niż niebezpieczne, o wydajności przekraczającej 3 tony na godzinę lub w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych, o wydajności przekraczającej 10 ton na dobę, tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania objętych ppkt 1.1.

    Konkluzje BAT dla ww. działalności obejmują właściwe procesy wytwórcze wraz z procesami i operacjami poprzedzającymi, np. operowaniem paliwami, oraz integralne procesy następcze, np. przetwarzanie energii, gospodarkę odpadami. W niektórych przypadkach dla procesów poprzedzających i następczych wyszczególniono techniki zapobiegania i ograniczania emisji (techniki kontroli).

    Zakres zastosowania odnosi się do określonych rodzajów paliw z kategorii paliw stałych, w tym biomasy, paliw ciekłych i gazowych, a także odpadów (z wyjątkiem niektórych odpadów, w tym komunalnych odpadów zmieszanych) i ubocznych strumieni procesowych w przemyśle, np. przemyśle chemicznym i hutnictwie.

    Konkluzje BAT dla LCP nie obejmują jednostek spalania o nominalnej mocy cieplnej poniżej 15 MW (wyłączenie z sumowania mocy zgodnie z art. 29. 3 Dyrektywy IED), obiektów energetycznych korzystających z odstępstw oraz niektórych instalacji zgazowania paliw, pieców procesowych i podgrzewaczy, urządzeń dopalających, pochodni (wymagania określone w konkluzjach BAT dla wspólnych dla sektora chemicznego technik oczyszczania ścieków i gazów odlotowych i zarządzania nimi CWW), kotłów odzysknicowych, źródeł spalania objętych konkluzjami BAT dla rafinerii i spalarni odpadów. Konkluzje BAT nie określają poziomów emisji BAT-AEL dla turbin i silników opalanych paliwem ciekłym i paliwem gazowym do stosowania w sytuacji awaryjnej, użytkowanych mniej niż 500 godzin rocznie, kiedy takie stosowanie w sytuacji awaryjnej nie zapewnia przestrzegania BAT.

    W zakresie emisji substancji do powietrza konkluzje BAT określają wymagania wobec:

    -    systemów zarządzania środowiskowego,
    -    ograniczania emisji niezorganizowanych pyłów,
    -    ograniczania oddziaływania odorów,
    -    monitoringu, w tym w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych,
    -    poziomów emisji BAT-AELs oraz wskaźnikowych poziomów emisji (wskaźników pomocniczych),
    -    poziomów sprawności energetycznej BAT-AEELs,
    -    technik zapobiegania emisjom uznawanym za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik ograniczania emisji uznawanych za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik osiągania wysokiego poziomu sprawności spalania i efektywności energetycznej,
    -    technik osiągania wysokiej ogólnej efektywności środowiskowej.

    Prowadzący instalację może stosować inne techniki, niż wymienione w decyzji pod warunkiem, że zapewnią one co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska.

    Systemy zarządzania środowiskowego

    Analogicznie jak we wszystkich opublikowanych wcześniej konkluzjach w decyzji 2017/1442 określono obowiązek wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego. Uszczegółowienie ogólnych wymagań systemowych dla LCP stanowi:

    -    program zapewniania i kontroli jakości paliwa,
    -    plan zarządzania emisjami w warunkach odbiegających od normalnych (w tym w trakcie uruchamiania i zatrzymywania  obiektu), w celu ograniczania tych emisji,
    -    plan zarządzania pyłem, w celu ograniczania emisji niezorganizowanej z przeładunku, magazynowania i operowania paliwem, dodatkami, odpadami,
    -    identyfikację potencjalnych emisji do środowiska i metody radzenia sobie z nimi, w szczególności emisji związanych z samonagrzewaniem lub samozapłonem magazynowanego paliwa,
    -    plan zarządzania zapachami w przypadku spalania, zgazowania lub współspalania substancji o przykrym zapachu.

    Po raz pierwszy w konkluzjach BAT wprowadzono obowiązek uzasadnienia w pozwoleniu zintegrowanym odstępstwa od któregoś z elementów systemu zarządzania środowiskowego dla przypadków, gdy z oceny instalacji wynika brak konieczności stosowania.

    Rozwinięciem stosowanego dotychczas obowiązkowego zakresu systemu środowiskowego jest określenie wymagań uwzględnienia na etapie projektowania nowego obiektu i przez cały okres jego użytkowania wpływu na środowisko wynikającego z ostatecznego wycofania instalacji z użytkowania, obejmującego:

    -    unikanie stosowania konstrukcji podziemnych,
    -    wprowadzenie właściwości ułatwiających demontaż,
    -    dobór nawierzchni, które można łatwo oczyszczać,
    -    zastosowanie wyposażenia, które ogranicza gromadzenie chemikaliów na terenie zakładu i ułatwia ich usuwanie lub oczyszczanie terenu,
    -    projektowanie sprzętu, który umożliwia stopniowe zakończenie pracy zakładu,
    -    stosowanie, o ile jest to możliwe, materiałów biodegradowalnych i nadających się do recyklingu.

    Monitoring emisji

    Konkluzje BAT LCP ustalają następujący zakres monitoringu obowiązkowego:

    Pomiar ciągły:

    -    NH3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR) lub selektywnej niekatalitycznej redukcji (SNCR), z uwagi na dozowanie do spalin amoniaku),
    -    NOX
    -    CO
    -    SO2
    -    pył

    Podstawa wyników z pomiaru ciągłego są według BAT ważne wartości średnie godzinne. Zgodnie z definicją z konkluzji BAT średnią godzinną uznaje się za ważną, jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.

    Do oceny dopuszczalnych poziomów emisji BAT-AEL na podstawie wyników pomiaru ciągłego będą wykorzystywane średnie wartości dobowe (średnie z okresu 24 godzin obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych) oraz średnie wartości roczne (średnie z okresu jednego roku obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych).

    Pomiar okresowy:

    -    N2O (podtlenek azotu): dla wszystkich obiektów spalających w kotłach fluidalnych węgiel kamienny, węgiel brunatny, biomasę stałą lub torf,
    -    SO3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w SCR),
    -    metale i metaloidy z wyjątkiem rtęci (As, Cd, Co, Cr, Cu, Mn, Ni, Pb, Sb, Se, Tl, V, Zn),
    -    formaldehyd (wyłącznie silniki o zapłonie iskrowym opalanych gazem ziemnym o mieszance ubogiej i dwupaliwowych),
    -    CH4 (wyłącznie silniki zasilane gazem ziemnym),
    -    dioksyny i furany PCDD/F (wyłącznie przy współspalaniu odpadów i spalaniu w kotłach paliw procesowych z przemysłu chemicznego).

    Wyniki pomiarów okresowych będą zgodnie z konkluzjami BAT stanowiły podstawę obliczania średnich z okresu pobierania próbek (średnich wartości uzyskanych na podstawie trzech kolejnych pomiarów, z których każdy trwa co najmniej 30 minut, przy czym jeżeli ze względu na ograniczenia w pobieraniu próbek lub ograniczenia analityczne, zastosowanie 30-minutowego pomiaru jest niewłaściwe, stosuje się właściwy okres pobierania próbek, a w przypadku PCDD/F stosuje się okres pobierania próbek trwający od 6 do 8 godzin) oraz średnich z wyników uzyskanych w ciągu jednego roku.

    Pomiar ciągły lub okresowy:

    -    chlorki gazowe, wyrażone jako HCl,
    -    nieorganiczne gazowe związki fluoru, wyrażone jako HF,
    -    rtęć (Hg),
    -    całkowite LZO.

    Dodatkowy monitoring okresowy dotyczy emisji z oczyszczania spalin do wody.

    Pomiar parametrów paliwa:

    W ramach programu zarządzania paliwem najlepsze dostępne techniki dla LCP stanowią również pomiary podstawowych parametrów paliwa i ich składu, o różnym zakresie, w zależności od rodzaju paliwa. Dla węgla kamiennego obowiązkowy monitoring paliwa odnosi się do następującym pomiarów:

    -    wartość opałowa (LHV),
    -    wilgotność,
    -    zawartość substancji lotnych,
    -    zawartość części niepalnych,
    -    wartość współczynnika „fixed carbon”, C, H, N, O, S,
    -    zawartość związków bromu, chloru i fluoru,
    -    zawartość związków metali i półmetali (As, Cd, Co, Cr, Cu, Hg, Mn, Ni, Pb, Sb, Tl, V, Zn).

    System prognozowania emisji:

    Z uwagi na rygorystyczne poziomy emisji dopuszczalnej (BAT-AEL) w wielu obiektach / źródłach sterowanie procesem spalania będzie musiało być prowadzone w ścisłym powiązaniu z systemem monitoringu emisji, parametrów procesu i paliwa, tak, by nie dopuszczać do przekroczenia stężeń średniodobowych i rocznych. Konkluzje BAT LCP opisują ten system jako system monitoringu emisji przewidywanych (PEMS), stosowany do określania stężeń emisji substancji zanieczyszczającej z emitora w sposób ciągły, w oparciu o ich powiązanie z szeregiem charakterystycznych, monitorowanych w sposób ciągły parametrów procesu (np. zużyciem paliwa gazowego, stosunkiem powietrza do paliwa) i danymi dotyczącymi jakości paliwa lub surowca zasilającego (np. zawartością siarki).

    Monitoring i zarządzanie emisjami w warunkach odbiegających od normalnych:

    Konkluzje BAT LCP wprowadzają obowiązek oceny znaczenia emisji w warunkach odbiegających od normalnych jako podstawy wdrożenia rozwiązania systemowego (planu zarządzania) dla tych emisji. W ocenie należy uwzględnić co najmniej:

    -    znaczenie warunków procesu dla emisji,
    -    reagowanie na warunki odbiegające od normalnych,
    -    rejestrowanie emisji w warunkach odbiegających od normalnych: monitorowanie może być prowadzone na podstawie bezpośredniego pomiaru emisji lub parametrów zastępczych. Emisje podczas uruchamiania i zatrzymywania mogą być oceniane na podstawie szczegółowych pomiarów emisji przeprowadzanych dla typowej procedury uruchomienia / zatrzymania - co najmniej raz do roku, i wykorzystywane do wyznaczenia emisji ze wszystkich uruchomień / zatrzymań w danym roku.

    Poziomy emisji odpowiadające najlepszym dostępnym technikom BAT-AELs

    Konkluzje BAT określają poziomy emisji dopuszczalnej dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania biomasy stałej lub torfu (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego* w kotłach (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju opałowego w silnikach tłokowych (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania oleju napędowego w turbinach gazowych (SO2, pył),
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w silnikach (NOX, formaldehyd, CH4),
    -    spalania gazów procesowych powstałych przy produkcji żelaza i stali (NOX, SO2, pył),
    -    spalania paliw gazowych w turbinach gazowych w obiegu otwartym na platformach morskich (NOX),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, PCDD/F, LZO),
    -    współspalania odpadów z węglem kamiennym, węglem brunatnym, biomasą lub torfem – poza ww. (Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, Cd + Tl, PCDD/F, LZO),
    -    zgazowania zintegrowanego ze spalaniem IGCC (NOX, SO2, pył, Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, rtęć),
    oraz dodatkowo BAT-AELs NH3 dla instalacji wyposażonych w SCR i SNCR.

    * w artykule umownie użyto określenia zawartego w polskim tłumaczeniu decyzji Komisji jako olej napędowy. Zakres stosowania dotyczy frakcji destylacyjnej ropy naftowej przywołanej w decyzji.

    Dla porównania wartości emisji dopuszczalnych przedstawiamy poniżej dopuszczalne stężenia określane przez konkluzje BAT dla LCP oraz rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. Poz. 1546) - dla nowych kotłów fluidalnych opalanych węglem kamiennym o nominalnej mocy cieplnej  ponad 300 MW.

    Rodzaj substancji
    Poziom emisji BAT-AEL (konkluzje BAT LCP)
    Standard emisyjny
    Wartości średnie dobowe
    Definicja średniej dobowej: średnia z okresu 24 godzin obliczona dla ważnych średnich wartości godzinnych uzyskanych w wyniku ciągłych pomiarów.
    Ważna (średnia godzinna): jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.
    Warunek dotrzymania standardu na podstawie średnich dobowych: standard emisyjny uznaje się za dotrzymany, jeżeli żadna z zatwierdzonych średnich dobowych wartości stężeń substancji nie przekracza 110% standardów emisyjnych.
    Definicja obiektu nowego: obiekt energetycznego spalania, który po raz pierwszy uzyskał pozwolenie w instalacji po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT lub całkowicie zastąpiony na istniejących fundamentach po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT
    Definicja źródła nowego: źródło spalania paliw, dla którego pozwolenie na budowę wydano po dniu 6 stycznia 2013 r. lub które zostało oddane do użytkowania po dniu 7 stycznia 2014 r.
    NOX
    80 - 125
    165 (150 + 10%)
    SO2
    25 - 110
    220 (200 + 10%)
    pył
    3 - 10
    11 (10 + 10%)
    HCl
    1 - 3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    HF
    < 1 - 2 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    rtęć
    < 1 - 2 μg/Nm3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    CO poziom wskaźnikowy
    < 30 - 140
    Nie określono standardu
     

    Poziomy wskaźnikowe emisji CO

    Oprócz poziomów emisji BAT-AELs konkluzje BAT LCP wprowadzają wskaźniki emisji tlenku węgla i NOX jako wartości pomocnicze. Wskaźniki emisji CO określono dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego,
    -    spalania biomasy stałej lub torfu,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w kotłach,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w silnikach tłokowych,
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (OCGT, CCGT oraz istniejące turbiny gazowe w napędach mechanicznych),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach i silnikach,
    -    spalania gazów procesowych z produkcji żelaza i stali (100%),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach,
    -    zgazowania zintegrowanych ze spalaniem w blokach gazowo-parowych.

    Poziomy wskaźnikowe emisji NOX

    Wskaźniki emisji tlenków azotu w przeliczeniu na NO2 określono dla spalania oleju napędowego w dwupaliwowych turbinach gazowych do awaryjnego stosowania użytkowanych < 500 godz./rok.

    Najlepsze dostępne techniki dla urządzeń oczyszczających spaliny:

    -    wszystkie rodzaje urządzeń: odpowiednie zaprojektowanie, eksploatacja i konserwacja, umożliwiające stosowanie systemów redukcji emisji z optymalną wydajnością i dyspozycyjnością, z uwzględnieniem efektywności oczyszczania spalin z różnych składników,
    -    SCR, SNCR: optymalizowanie projektu lub pracy SCR, SNCR, np. poprzez optymalizowanie udziału reagenta do zawartości NOX, homogeniczny rozkład reagenta i optymalny rozmiar kropel reagenta,
    -    płukanie, mieszanie i komponowanie paliwa w celu ograniczenia / zmniejszenia zawartości rtęci lub poprawy wychwytywania w urządzeniach ograniczających emisję,
    -    zaawansowany system kontroli: automatyczny system komputerowy do kontroli wydajności spalania oraz wspierania zapobiegania emisjom lub ich ograniczania, obejmujący również wysoce wydajne monitorowanie,
    -    stosowanie konstrukcji mokrego komina,
    -    optymalizacja spalania.

    Decyzja Komisji dostępna jest na stronie:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017D1442&from=PL

    strone zaktualizowano 29.01.2022 r.

    Aktualności
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    • 24
      czerwiec
      21 czerwca w Sewilli odbyło się wydarzenie inauguracyjne INCITE (Innovation Centre for Industrial Transformation and Emissions). INCITE zostało powołane na mocy dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 i ma stanowić platformę skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską, w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Transmisja z wydarzenia inaugurującego jest dostępna na stronie INCITE pod adresem: https://innovation-centre-for-industrial-transformation.ec.europa.eu/incite-launch-event
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM (przypomnienie) oraz składanie sprawozdań z opóźnieniem (26.07.2024)

    U.S. EPA [nadanie wysokiego priorytetu 5 substancjom chemicznym] Biden-Harris Administration Takes Latest Action Under Toxic Substances Control Act to Protect Public from Exposure to Harmful Chemicals (24.07.2024)

    IOŚ: Mapowanie interesariuszy w procesie inwestycyjnym w gospodarce bioodpadami i produkcji biogazu (24.07.2024)

    MKiŚ: Kontyngenty HFC (24.07.2024)

    U.S. EPA [emisje z huty aluminium] Intalco to pay $5 million penalty for major Clean Air Act violations at former Ferndale smelter (23.07.2024)

    EPA [łączenie celów klimatycznych z redukcją niskiej emisji: kotły olejowe – pompy ciepła] announces $38 million to cut climate pollution, improve air quality, and advance environmental justice in Alaska (23.07.2024)

    IOŚ: Zaproszenie na webinar 30 lipca dot. oceny potencjału biogazowego bioodpadów i substratów rolniczych w regionie (18.07.2024)

    ETO: Renewable hydrogen-powered EU: auditors call for a reality check (17.07.2024)

    JRC: In cities, less biomass burning for better air quality (16.07.2024)

    EPA [rekordowa wysokość kary za emisję do powietrza] and Justice Department Announce $241.5M Settlement with Marathon Oil to Reduce Climate- and Health-Harming Emissions in North Dakota (11.07.2024)

    MKiŚ: Zestawienie substancji i mieszanin będących F-gazami do CRO (09.07.2024)

    U.S. EPA [uwolnienia gazowego chloru] Clearwater Paper to pay over $367,000 for failing to properly report extremely hazardous chlorine releases (09.07.2024)

    U.S. EPA [program LDAR] Multi-agency settlement resolves Clean Air Act violations at Meeker Gas Plant (09.07.2024)

    EPA [emisje LZO] and NMED Inspections Identify Widespread Emissions at Oil and Gas Facilities in the Permian Basin Area (05.07.2024)

    CBAM: EU-India advance cooperation on CBAM (05.07.2024)

    U.S. EPA [transport] General Motors Agrees to Retire 50 million Metric Tons of Greenhouse Gas Credits to Resolve Excess Emissions from 5.9 million Vehicles (03.07.2024)

    EPA [klimat] Releases Updated Climate Indicators Report Showing How Climate Change is Impacting People’s Health and the Environment (02.07.2024)

    JRC: Mitigating aluminium industry emissions: industrial carbon management could reduce costs (01.07.2024)

    ETO: The future for hydrogen in the EU – a real solution or a lot of hot air? (01.07.2024)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za II kwartał 2024 roku (01.07.2024)

    IOŚ: monografia „Międzynarodowe negocjacje w ramach konwencji klimatycznej” (28.06.2024)

    ETO: How to design an EU industrial policy? (28.06.2024)

    EEA: Air pollution in Europe: 2024 reporting status under the National Emission reduction Commitments Directive (25.06.2024)

    EEA: European Union emission inventory report 1990‑2022 (25.06.2024)

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 2005-2022 (25.06.2024)

    EEA: Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, Air Convention) 1990-2022 (25.06.2024)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] fines Gloucester, Mass. company for alleged violations of the Clean Air Act (25.06.2024)

    EPA [spalanie drewna w paleniskach domowych] awards over $8.8 million to reduce air pollution from wood heaters (25.06.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Contiguous hourly variations and relativeness of polycyclic aromatic hydrocarbons and their chlorinated derivatives in urban PM2.5

    On ozone's weekly cycle for different seasons in Arizona

    Health benefits of phasing out coal-fired power plants in Ontario, Alberta, and Canada

    Zobacz EUR-Lex:

    Akt przygotowawczy: Unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Ramy obejmujące środki na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produktów o zerowej emisji netto (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Wzmocnienie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, a także uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956 (24.07.2024)

    Sprawa C-166/23 Wyrok Trybunału z dnia 6 czerwca 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Dyrektywa 2003/87/WE –Zanieczyszczenie powietrza – System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – Wyłączenie jednostek spalania odpadów niebezpiecznych lub odpadów komunalnych – Znaczenie celu spalania (22.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) i dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1789 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmiany rozporządzeń UE nr 1227/2011, 2017/1938, 2019/942 i  2022/869 oraz decyzji  2017/684, a także uchylenia rozporządzenia WE nr 715/2009 (15.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniająca dyrektywę UE 2023/1791 i uchylająca dyrektywę 2009/73/WE (15.07.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/1884 z dnia 10 lipca 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji UE 2020/2126 w odniesieniu do całkowitych ilości anulowanych uprawnień w ramach EU ETS, które można uwzględnić na użytek oceny zgodności niektórych państw członkowskich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/842 (11.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę UE 2019/1937 i rozporządzenie UE 2023/2859T (05.07.2024)

    Decyzja Rady UE 2024/1873 z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załącznika II do umowy, oraz wspólnych procedur operacyjnych i norm technicznych powiązania (05.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie UE 2018/1724 (28.06.2024)

    Decyzja Komisji (UE) 2024/1797 z dnia 27 czerwca 2024 r. zmieniająca decyzję (UE) 2023/2440 w odniesieniu do dostosowania liczby uprawnień i przekazania uprawnień do funduszu innowacyjnego (28.06.2024)

    Regulamin ONZ nr 83 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik 2024/1312 (27.06.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/1769 z dnia 26 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2015/2174 w odniesieniu do aktualizacji indykatywnego kompendium towarów i usług związanych z ochroną środowiska oraz rodzajów działalności gospodarczej (27.06.2024)