Tło zanieczyszczenia powietrza (aktualny stan jakości powietrza)

    Zagadnienia opisane w tym dziale omawiamy również na cyklicznych szkoleniach pt. Obliczanie rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu. Najbliższe szkolenie odbędzie się 29-30.10.2024 r. Zakres szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/565

    Na tej stronie prezentujemy najważniejsze zagadnienia dotyczące tła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, w tym aktualność informacji z GIOŚ, zakres związków i sposób postępowania w razie braku niektórych substancji, optymalizację pracy przy uwzględnianiu tła w modelowaniu stężeń imisyjnych.

    Termin ważności

    We wcześniejszych latach w różnych województwach otrzymywaliśmy zaktualizowane dane o tle zanieczyszczenia powietrza w różnych terminach po zakończeniu roku kalendarzowego (w pierwszych tygodniach stycznia, po dłuższym czasie lub dopiero po opublikowaniu rocznych ocen jakości powietrza). Z doświadczenia roku 2022 wynika, że termin aktualizacji informacji o tle został ujednolicony dla wszystkich Regionalnych Wydziałów Monitoringu Środowiska GIOŚ. Zgodnie z aktualną informacją GIOŚ (pismo z dnia 29.08.2022 r.) „Aktualny stan jakości powietrza (tło substancji) określany jest na podstawie ostatniej rocznej oceny jakości powietrza wykonanej przez GIOŚ dla danego województwa […] Na przykład w roku 2022 wojewódzkie oceny jakości powietrza za rok 2021 zostały wykonane do dnia 30 kwietnia 2022 r. i po tym terminie rozkłady stężeń, opracowane do ocen poszczególnych substancji, są podstawą przygotowania i udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu. Informacje te będą aktualne do czasu wykonania kolejnej rocznej oceny jakości powietrza, czyli oceny za rok 2022. Zatem w okresie od 1 maja 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r. aktualny stan jakości powietrza (tło substancji) określany jest na podstawie wyników oceny jakości powietrza za rok 2021.”

    Zapewnienie aktualności danych o tle w przewidywalnym terminie ma szczególne znaczenie dla postępowań administracyjnych dotyczących decyzji środowiskowych oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleń zintegrowanych i zgłoszeń instalacji. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu znika obszar niepewności dotyczący aktualności tła i potrzeba wezwania do jego wyjaśnienia.

    Aktualność rocznych ocen jakości powietrza można sprawdzić na stronie GIOŚ/Publikacje/Roczna ocena… lub na stronie portalu wszystkooemisjach.pl Roczna ocena jakości powietrza za rok 2021, 2020, 2019

    Zakres substancji

    Podstawą określenia tła przez GIOŚ jest punkt 1.1 referencyjnej metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu, zawartej w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2010 Nr 16 poz. 87), zgodnie z którym:

    -    tło substancji, dla których są określone dopuszczalne poziomy w powietrzu, stanowi aktualny stan jakości powietrza określony przez właściwy inspektorat ochrony środowiska jako stężenie uśrednione dla roku

    -    dla pozostałych substancji tło uwzględnia się w wysokości 10 % wartości odniesienia uśrednionej dla roku

    -    tło opadu substancji pyłowej uwzględnia się w wysokości 10 % wartości odniesienia opadu substancji pyłowej

    W teorii ww. regulacja wydaje się prosta do zastosowania. Dla związków o określonych poziomach dopuszczalnych tło zanieczyszczenia powietrza podaje GIOŚ. Dla pozostałych należy przyjąć 10 % wartości odniesienia dla roku. W praktyce często jednak nie udaje się tego zrealizować.

    Zgodnie z zapisem punktu 1.1 aktualny stan jakości powietrza powinien zostać określony przez GIOŚ dla związków wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 września 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (t.j. Dz.U. 2021 poz. 845), zatytułowanym Poziomy dopuszczalne dla niektórych substancji w powietrzu […], czyli dla następujących związków:

    -    benzenu

    -    dwutlenku azotu

    -    tlenków azotu w przeliczeniu na dwutlenek azotu

    -    dwutlenku siarki

    -    ołowiu i jego związków w pyle zawieszonym PM10

    -    PM2,5

    -    PM10

    Dyskusyjne, ale nie problematyczne w postępowaniach administracyjnosadowych jest określanie tła dla tlenku węgla. Został bowiem dla tego związku określony poziom dopuszczalny, ale nie dla roku. Nie ma to większego znaczenia, ponieważ nie ma również normatywu jakości powietrza dla roku wyrażonego wartością odniesienia. Problematyczne może być nieokreślenie przez niektóre wydziały GIOŚ tła zanieczyszczenia powietrza dla NOx. Część wydziałów udziela informacji o NOx, jeżeli uwzględnimy ten związek we wniosku (na standardowym formularzu wystarczy samodzielnie dodać pole NOx). Poniżej przedstawiamy fragmenty oryginalnych odpowiedzi GIOŚ z różnych województw, pokazujące różnice pomiędzy tłem NOx i NO2:

    aktualny stan zanieczyszczenia powietrza

    Jeżeli we wniosku o udzielenie informacji spełniliśmy obowiązek wynikający z ww. punktu 1.1 (we wniosku o udostępnienie informacji było zawarte żądanie podania tła dla NOx w przeliczeniu na NO2) oraz nie uzyskaliśmy odpowiedzi z GIOŚ, do określenia tła dla NOx możemy wykorzystać informację o stężeniu NO2. Niedopuszczalne jest natomiast zignorowanie informacji o tle NO2 i przyjęcie tła dla NOx według ogólnej zasady 10 % poziomu dopuszczalnego. Konieczne jest uwzględnienie oczywistego warunku logicznego „jeżeli tło zanieczyszczenia powietrza NO2 ma pewną wartość, to tło sumy NO2 i NO (czyli tlenków azotu) nie może mieć niższej wartości”, na przykład:

    -    otrzymaliśmy informację z GIOŚ o tle NO2 na poziomie 20 µg/m3

    -    nie otrzymaliśmy informacji o tle NOx

    -    tło zanieczyszczenia powietrza NOx nie może wynosić 10 % z 30 µg/m3, czyli 3 µg/m3, ponieważ tło samego dwutlenku azotu, który stanowi jeden ze składników NOx wynosi 20 µg/m3

    Oprócz oczywistego warunku logicznego zastosowanie ogólnej zasady 10 % poziomu dopuszczalnego nie odpowiada interpretacji językowej punktu 1.1, który w zakresie zasady 10 % odwołuje się wyłącznie do wartości odniesienia, a przywołana wartość 30 µg/m3 jest poziomem dopuszczalnym, a nie wartością odniesienia.

    Rozporządzenie w sprawie wartości odniesienia nie daje nam również podstaw do samodzielnego oszacowania tła zanieczyszczenia powietrza NOx na wyższym poziomie niż NO2. Chociaż różnice pomiędzy stężeniami NO2 i NOx możemy obserwować na każdej stacji monitoringowej (w zależności od odległości stacji od źródeł emisji są one większe lub mniejsze, ale zawsze mają wartość większą od zera, co oznacza, że w powietrzu tlenków azotu jest więcej niż dwutlenku azotu), nie wolno nam tej różnicy dodać do poziomu NO2. Wiążącą moc dla postępowania administracyjnego ma wyłącznie informacja uzyskana z GIOŚ (aktualny stan jakości powietrza).

    Znaczenie zmiany tła dla oceny wyników modelowania i optymalizacja pracy w Operacie FB

    Dla użytkowników programu obliczeniowego Operat FB ważna może być informacja o zasadach dokonywania w programie oceny wartości odniesienia (różnicy pomiędzy wartością dopuszczalną i tłem zanieczyszczenia). Dane o tle zanieczyszczenia powietrza są całkowicie niezależne od wyników obliczeń, co oznacza, że po zmianie danych o tle nie ma potrzeby wykonywania ponownych obliczeń. Program dokonuje jedynie ponownej oceny uzyskanych wcześniej wyników ze zaktualizowanymi wartościami dyspozycyjnymi.

    Pracę przy wprowadzaniu danych do programu optymalizujemy w dwóch krokach:

    •    krok I: wybieramy funkcję „Oblicz z Da”. Program obliczy tło zanieczyszczenia powietrza dla wszystkich związków na poziomie 10 % wartości odniesienia określonej dla roku i poziomów dopuszczalnych (NOx, PM2,5), a dla tlenku węgla przyjmie wartość 0:

    tło zanieczyszczenia powietrza

    •    krok II: wpisujemy wartości tła związków, dla których otrzymaliśmy informację z GIOŚ

    tło zanieczyszczenia powietrza w Polsce

    Aktualności
    • 13
      wrzesień
      „Napędzając przyszłość - Strategie LNG i bioLNG dla Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności” pod takim hasłem przewodnim w dniach 2-3 października odbędzie się w Gdyni VIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. To jedno z kluczowych wydarzeń w branży, które zgromadzi czołowych ekspertów, decydentów oraz przedstawicieli firm związanych z rynkiem gazu, biogazu i biometanu. Tegoroczna edycja skupi się na najnowszych trendach, regulacjach oraz innowacjach technologicznych, które napędzają rozwój sektora w Polsce i na świecie. LNG i bioLNG stają się kluczowymi paliwami dla zrównoważonego rozwoju transportu, a ich znaczenie dla polskiej gospodarki rośnie wraz z dążeniem do dekarbonizacji. Według najnowszych danych IEA (International Energy Agency) , światowy rynek LNG rośnie o 6% rocznie, a w Polsce zapotrzebowanie na to paliwo wzrosło o 15% w ciągu ostatnich dwóch lat [czytaj dalej…]
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2024

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ w Warszawie: Awaria instalacji amoniakalnej na terenie zakładu produkcyjnego w gm. Baranowo (12.09.2024)

    U.S. EPA [PFAS] Awards Two Texas Institutions $3.2 Million for Research on PFAS Exposure and Reduction in Agriculture (12.09.2024)

    ETO: EU recovery fund probably not as green as claimed (11.09.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Informacja dotycząca wyników pomiarów benzenu w Koniecpolu w związku z pożarem na terenie ARW BALTIC Sp. z o.o.

    U.S. EPA [ograniczanie emisji z centrów logistycznych] Approves South Coast AQMD’s Groundbreaking Rule to Reduce Southern California Air Pollution Associated with Warehouses (11.09.2024)

    EU-BRITE: On 17/09/2024, the IED Article 75 Committee will give its opinion on the draft Commission Implementing Decisions establishing BAT conclusions for the smitheries and foundries industry SF (10.09.2024)

    U.S. EPA [transport] North Carolina Auto Parts Seller and its Owner to Pay $10M for Making, Selling and Installing Emissions Defeat Devices on Motor Vehicles (10.09.2024)

    EPA [postępowanie administracyjne w oparciu o wyniki monitoringu powietrza] Announces Settlement with Federal Cartridge Co. in Anoka, Minnesota, for Alleged Clean Air Act Violations (06.09.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Issues Enforcement Alert to Address Illegal Import of Hydrofluorocarbons into the United States (06.09.2024)

    EPA [mapa dymu z pożarów lasów] and Forest Service Release Updated AirNow Fire and Smoke Map (05.09.2024)

    EPA [bezwodny moniak] Fines Norfolk, Nebraska, Company for Alleged Chemical Risk Prevention Violations (03.09.2024)

    EEA: Uppsala has cleanest city air in Europe (29.08.2024)

    EPA [zielona chemia] Calls for Nominations for 2025 Green Chemistry Challenge Awards (29.08.2024)

    EEA: European city air quality viewer (21.08.2024)

    EPA [monitorowanie rtęci] Settlement with AES Requires More Monitoring and Payment of Penalty for Clean Air Act Violations in Guayama, Puerto Rico (19.08.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] orders Connecticut winter sports park to correct alleged violation of the Clean Air Act (19.08.2024)

    NIK: Resort zdrowia nie dostrzega problemu zanieczyszczenia powietrza w uzdrowiskach (19.08.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Lung cell injury risks of PM2.5 exposure in the high humidity and low solar radiation environment of southwestern China

    Estimating 1-km PM2.5 concentrations based on a novel spatiotemporal parallel network STMSPNet in the Beijing-Tianjin-Hebei region

    Evaluation of the PM2.5 concentrations in South America: Climatological patterns and trend analysis

    A hybrid approach for integrating micro-satellite images and sensors network-based ground measurements using deep learning for high-resolution prediction of fine particulate matter (PM2.5) over an indian city, lucknow

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2215 z dnia 6 września 2024 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, minimalne wymogi dotyczące wydawania certyfikatów osobom fizycznym i prawnym oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, organicznych obiegów Rankine’a i agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych chłodni, przyczep chłodni, samochodów dostawczych chłodni, kontenerów intermodalnych oraz wagonów kolejowych zawierających fluorowane gazy cieplarniane lub rozwiązania alternatywne, a także uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2015/2067 (09.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2195 z dnia 4 września 2024 r. określające format składania sprawozdań zawierających dane, o których mowa w art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 1191/2014 (05.09.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 5 lipca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na lata 2024 i 2025 do rejestru Unii (04.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2174 z dnia 2 września 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w odniesieniu do formatu etykiet dla niektórych produktów i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji 2015/2068 (03.09.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2165 z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021 (21.08.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 czerwca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii i Finlandii do dziennika transakcji Unii Europejskiej (21.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE (09.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zabezpieczenie naszej przyszłości – Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa (09.08.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2024/2053 z dnia 30 lipca 2024 r. przydzielające prawa do produkcji wodorofluorowęglowodorów na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych producentom, którzy wyprodukowali takie substancje w 2022 r. (01.08.2024)