Ekologia

    ekologia wstęp

    Ekologia przemysłu obejmuje ocenę wszystkich sposobów i skutków oddziaływania na środowisko spowodowanych funkcjonowaniem zakładów, w szczególności:

    • bezpośrednie oddziaływanie emisji na ekosystemy i zdrowie ludzi,
    • znaczenie w procesach globalnych (niszczenie warstwy ozonowej, efekt cieplarniany),
    • pozyskanie surowców,
    • użytkowanie wyrobów,
    • kształtowanie postaw konsumenckich,
    • postęp naukowo-techniczny,
    • transport surowców, materiałów pomocniczych, produktów i odpadów.

    Powszechnie ekologia produkcji jest kojarzona głównie z ograniczaniem emisji zanieczyszczeń. W rzeczywistości jest to zagadnienie bardzo rozległe i złożone.  Niejednokrotnie aspekty ekologiczne, takie jak energochłonność produktów lub czas ich życia mają nieporównywalnie większe znaczenie dla środowiska niż emisje towarzyszące produkcji. Wśród czynników decydujących o ich kształtowaniu na szczególną uwagę zasługują:

    • popyt na produkty proekologiczne,
    • rentowność produkcji,
    • ograniczenia prawne.

    Promocja ekologii oraz zdrowego trybu życia umożliwia zmianę przyzwyczajeń i potrzeb konsumenckich, jednak tylko w obszarze tematów popularnych: zużycia paliw i energii, zaufania do produktów chemicznych, potrzeby oddychania czystym powietrzem. Jednocześnie w wielu państwach, w tym w Polsce, wyborowi produktów ekologicznych skutecznie przeciwdziałają ich wyższe ceny, czego wymownym przykładem jest popularność pieców do ogrzewania budynków jednorodzinnych zasilanych węglem i o tradycyjnej lub nieznacznie zmodyfikowanej konstrukcji, powodującej powstawanie relatywnie dużych emisji. W przesunięciu równowagi na stronę rozwiązań proekologicznych mają pomóc regulacje prawne i systemy ułatwiające dostosowanie się do nich, przyjmowane na różnych szczeblach administracji, począwszy od porozumień międzypaństwowych, aż do działań o charakterze lokalnym, na poziomie gmin. Radykalnym sposobem ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko niektórych produktów jest wprowadzenie przepisów prawnych zakazujących lub ograniczających stosowanie substancji w nich zawartych. Skuteczność tego rodzaju rozwiązań ilustruje zmiana freonów wykorzystywanych w różnych produktach, do której zmusiły producentów regulacje przyjęte po Konwencji Wiedeńskiej w sprawie ochrony warstwy ozonowej. Wymagania prawne dotyczące procesów produkcyjnych przedstawiamy w postaci ogólnego opisu w zakładce Ochrona środowiska oraz szczegółowo w odniesieniu do różnych dziedzin w dziale Prawo  oraz Oplaty.

    Równolegle z kontrolą stanu istniejącego i przestrzegania przepisów prawnych w niektórych zakładach produkcyjnych uwzględniania się aspekty środowiskowe w planowaniu zmian w procesie produkcyjnym i produktach. Ocena konsekwencji zmian może dotyczyć bezpośrednio emisji, np. substancji zawartych w surowcach lub powstających w trakcie operacji technologicznych, jak i pośrednich – energochłonności lub trwałości produktu. Cel ten może być realizowany poprzez poprawnie zaprojektowany i wdrożony system zarządzania środowiskowego opracowany według normy ISO14001 lub rozporządzenia EMAS. Może być również realizowany z pominięciem tych systemów, w oparciu o politykę ochrony środowiska przyjętą w przedsiębiorstwie.

    Aktualności
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    • 27
      wrzesień
      Strona dotycząca stawek opłat za korzystanie ze środowiska została zaktualizowana o stawki na rok 2018. Podstawą naliczania opłat za emisję substancji do powietrza w roku 2018 będzie Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875).
    • 26
      wrzesień
      Strona dedykowana ocenie narażenia na pył zawieszony PM2,5 w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracjach została zaktualizowana o wartości wskaźników za rok 2016. Zgodnie z danymi zawartymi w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2017 r. w 19 z 30 miast i aglomeracji podlegających ocenie wskaźnik średniego narażenia przekroczył w 2016 roku pułap stężenia ekspozycji pyłu zawieszonego PM2,5. W stosunku do klasyfikacji za rok 2015 i wcześniejsze lata zmianie uległa ocena dla aglomeracji białostockiej. Według oceny za rok 2016 w aglomeracji tej nie miało miejsca przekroczenie kryterium jakości powietrza atmosferycznego.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Konkluzje BAT
    Operat FB
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Administrator Pruitt Advances Effort to Keep EPA within Regulatory Lane with Proposed Repeal of Glider Provisions from Heavy-Duty Truck Rule (09.11.2017)

    EEA Report: The EU ETS in 2017 (07.11.2017)

    EEA ETS
    © EEA

    EEA: Projected cumulated gaps with regard to the Effort Sharing Decision (ESD) targets, 2013-2020 (07.11.2017)

    EPA Releases Guidance on Reporting Air Emissions of Hazardous Substances from Animal Waste at Farms (26.10.2017)

    EPA Honors 2017 Green Power Leaders (23.10.2017)

    EEA: Exceedance of air quality limit values in urban areas (20.10.2017)

    JRC: Global CO2 emissions stalled for the third year in a row (20.10.2017)

    EPA: Administrator Pruitt Issues Directive to End EPA "Sue & Settle" (16.10.2017)

    EEA: 93.2 percentile of O3 maximum daily 8-hours mean in 2015 (12.10.2017)


    © EEA

    EEA: Annual mean lead (Pb) concentrations in 2015 (12.10.2017)

    JRC launches two new products for regional authorities (12.10.2017)

    EEA: Air quality in europe - 2017 report (11.10.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    A new modeling approach for assessing the contribution of industrial and traffic emissions to ambient image concentrations (07.11.2017)

    DIDEM - An integrated model for comparative health damage costs calculation of air pollution (07.11.2017)

    Understanding the PM2.5 imbalance between a far and near-road location: Results of high temporal frequency source apportionment and parameterization of black carbon (01.11.2017) OPEN ACCESS

    Zobacz EUR-Lex:

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)

    Decyzja Rady UE 2017/1757 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie przyjęcia w imieniu Unii Europejskiej zmiany Protokołu z 1999 r. do Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości w zakresie przeciwdziałania zakwaszeniu, eutrofizacji i powstawaniu ozonu w warstwie przyziemnej z 1979 r. (27.09.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Zdrowie w miastach: wspólne dobro (15.09.2017)

    Decyzja Rady 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Poprawki do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Zanieczyszczenie powietrza z powodu nielegalnego palenia odpadów - Zasada „zanieczyszczający płaci” - Odpowiedzialność solidarna właściciela nieruchomości oraz sprawcy zanieczyszczenia (04.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Prawo publicznego dostępu do dokumentów instytucji Unii Europejskiej (04.09.2017)