Metody identyfikacji źródeł emisji

    źródła emisji schematW artykule tym prezentujemy metody jakie wykorzystujemy do identyfikacji źródeł emisji w instalacjach przemysłowych i zakładach wytwórczych. Mogą one być stosowane zarówno wobec instalacji, które poddajemy weryfikacji po raz pierwszy (poznawanych), jak i do sprawdzenia kompletności źródeł z instalacji znajdujących się w systemie bilansowania emisji (nadzorowanych w sposób stały). Skierowanie pytania do pracowników służb utrzymania ruchu o emitory funkcjonujące w poszczególnych obiektach pozwala na skuteczną identyfikację wyłącznie pojedynczych, znaczących wylotów. W sytuacji gdy obiekt wyposażony jest w wiele podobnych emitorów, wskazanie które z nich stanowią źródło emisji substancji do powietrza, a którymi uwalniane są obojętne składniki powietrza jest bardzo trudne i w praktyce nie przynosi zakładanych efektów. Skuteczną i efektywną metodą identyfikacji emitorów jest postępowanie dwuetapowe, obejmujące:

    - etap I: wyodrębnienie spośród wszystkich fizycznie istniejących wylotów emitorów wskazanych na podstawie jednej z opisanych poniżej metod,

    - etap II: ocena pozostałych wylotów pod kątem możliwości emisji substancji innych niż obojętne składniki powietrza.

    Identyfikacja źródeł emisji na podstawie analizy procesów jednostkowych

    A. Określenie procesów oraz surowców, materiałów pomocniczych, produktów i odpadów:

    Poznanie ogólnej charakterystyki procesu wytwórczego oraz strumieni procesowych pozwala określić potencjalne obszary, w których może dochodzić do emisji substancji do powietrza. Zakres analizy procesów powinien obejmować co najmniej:

    - transport surowców i materiałów pomocniczych, ich rozładunek i magazynowanie,

    - przygotowanie surowców z wykorzystaniem procesów fizycznych lub chemicznych,

    - właściwe procesy wytwórcze,

    - procesy obróbki wykończeniowej produktu, magazynowania i załadunku do ekspedycji,

    - procesy zagospodarowania odpadowych strumieni procesowych,

    - zagospodarowanie odpadów stałych, ścieków, strumieni gazowych,

    - źródła pozyskania energii w procesie spalania paliw,

    - pracę instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności podczas uruchomienia i zatrzymywania,

    - rozruch instalacji (pierwsze uruchomienie), zakończenie eksploatacji instalacji.

    B. Identyfikacja procesów i operacji emisyjnych:

    Uszczegółowienie każdego z ww. elementów pozwala na wytypowanie operacji lub całych procesów, którym towarzyszy unos substancji do powietrza. Przykładem mogą być operacje przeładunku surowców, mediów i produktów. Przemieszczaniu materiałów sypkich w zależności od sposobu transportu może towarzyszyć uwalnianie zapylonego gazu transportującego (transport pneumatyczny) lub unos pyłu z przesypów przenośników mechanicznych, z kolei transportowi cieczy łatwo parujących może towarzyszyć uwalnianie „oparów” ze zbiorników w trakcie ich napełniania. Prześledzenie drogi każdego komponentu umożliwia zadanie operatorowi / projektantowi precyzyjnych pytań pozwalających wskazać miejsca unosu lub emisji do atmosfery, między innymi:

    - o wyloty gazu transportującego materiały sypkie (przeważnie powietrza lub azotu), zwierającego pozostałości pyłu po separacji transportowanego materiału z gazu nośnego,

    - sposób postępowania z „oparami” ciekłych substancji lotnych magazynowanych w zbiornikach bezciśnieniowych (wylot do atmosfery, zawrót wahadłem gazowym, kolektorowanie i neutralizacja).

    Trudniejsze do identyfikacji są operacje w obrębie procesów przygotowawczych i właściwych procesów wytwórczych. Analizę poszczególnych operacji można poprzedzić uzyskaniem informacji o obszarach, w których procesy są prowadzone w założeniu w sposób hermetyczny, lub w których odbierane z aparatów / sekcji odgazy są kolektorowane. Zabieg ten pozwala ograniczyć zakres szczegółowej analizy procesów do obszarów pozostałych.

    Analiza procesów jednostkowych stanowi źródło informacji między innymi o odpadowych strumieniach procesowych. Ocena przebiegu operacji, którym są one poddawane powinna obejmować wszystkie etapy obróbki strumieni, łącznie z zagospodarowaniem ostatecznym lub neutralizacją. Zasada ta dotyczy również odpadów, które mogą stanowić źródło emisji pyłu, lotnych związków organicznych, amoniaku oraz ścieków zawierających LZO i stanowiących potencjalne źródło emisji do powietrza.

    Przegląd procesu dostarcza również informacje o charakterystyce energetycznej, stanowiącej punkt wyjścia do określenia:

    - źródeł ciepła, w tym źródeł spalania paliw,

    - układów grzewczych (nośników ciepła), w tym układów dowthermowych,

    - układów chłodniczych, w tym układów zawierających amoniak, substancje kontrolowane lub f-gazy.

    Oprócz określenia procesów i operacji właściwych dla normalnych warunków pracy instalacji uwagi wymagają warunki odbiegające od normalnych, przy których może dochodzić do emisji innych rodzajów substancji lub o innej skali niż w warunkach normalnych, np. zrzuty gazów procesowych w trakcie uruchamiania instalacji przemysłowych, przedmuch azotem instalacji po zatrzymaniu, prowadzony w ramach przygotowania do rewizji lub remontu.

    Szczególnym przypadkiem emisji w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych jest rozruch (pierwsze uruchomienie po wybudowaniu) oraz przygotowanie do zakończenia eksploatacji instalacji. Sytuacje te wymagają analizy przebiegu operacji i identyfikacji etapów mogących powodować znaczące emisje.

    Identyfikacja źródeł emisji na podstawie wizji lokalnej

    źródła emisji emitoryMetoda obserwacji obiektów i sprecyzowanie pytań o poszczególne wyloty jest skuteczna wobec:

    - pojedynczych, wyodrębnionych urządzeń i wylotów znajdujących się poza budynkami,

    - odciągów odgazów z łatwo dostępnych maszyn i urządzeń zlokalizowanych wewnątrz hal,

    - układów wentylacji mechanicznej pomieszczeń produkcyjnych i niektórych pomieszczeń magazynowych.

    W wymienionych przypadkach wyloty odgazów dają się łatwo zidentyfikować, dzięki czemu jest możliwe ich wiarygodne przypisanie do procesu oraz ocena, czy stanowią źródło emisji, czy też wprowadzają do powietrza wyłącznie substancje inertne.

    Podstawą oceny emisji z mechanicznych układów wentylacji ogólnej hal jest obserwacja urządzeń i procesów, z których zanieczyszczenia mogą być uwalniane do wnętrza pomieszczeń. Źródło unosu mogą również stanowić nieszczelności instalacji znajdującej się w hali, w której wykorzystywane są lotne związki organiczne. Jednym ze sposobów weryfikacji emisji z układów wentylacyjnych jest analiza wyników pomiarów czynników chemicznych na stanowiskach pracy. Wyniki potwierdzające obecność substancji w powietrzu wewnątrz hali wskazują również na prawdopodobną emisję z układu wentylacyjnego do atmosfery.

    Identyfikacja źródeł emisji niezorganizowanej

    Emisja z nieszczelności instalacji:

    Istnieje zasadnicza różnica w ocenie możliwości występowania emisji z nieszczelności instalacji wobec substancji gazowych (głównie lotnych związków organicznych) oraz pyłów. Jeśli w obrębie zakładu eksploatowana jest instalacja, w której znajdują się LZO, z bardzo wysokim prawdopodobieństwem można przyjąć, że stanowi ona jako całość źródło emisji niezorganizowanej (szerzej zagadnienia te opisujemy w dziale Emisja niezorganizowana, w zakładce Nieszczelności instalacji). Kwestią oceny pozostają jedynie rodzaje emitowanych substancji oraz skala emisji. Instalacje operujące materiałami stałymi mogą być natomiast narażone na nieszczelności w obrębie niektórych układów lub wrażliwych urządzeń. Pozostała część instalacji może być skutecznie zhermetyzowana. Identyfikacja nieszczelności wymaga przeprowadzenia wizji lokalnej i zebrania dodatkowych informacji o historii incydentów rozszczelnień.

    Pozostałe źródła niezorganizowanej emisji pyłów:

    Ocena możliwości występowania emisji niezorganizowanej pyłu z większości rodzajów źródeł sprowadza się do stwierdzenia ich obecności (występowanie źródła oznacza emisję). Do źródeł tych należą:

    - drogi i place o nawierzchni utwardzonej kruszywami lub zanieczyszczonej nawierzchni asfaltowej lub betonowej,

    - drogi nieutwardzone,

    - operacje przeładunku materiałów sypkich (leje zasypowe taśmociągów, miejsca wyładunku z taśmociągów, przeładunek z wykorzystaniem ładowarek lub dźwigów),

    - hałdy magazynowe.

    Źródłem, które wymaga szczegółowej oceny są drogi utwardzone. W przypadku gdy powierzchnia drogi jest pozbawiona cząstek wolnych, nie ma możliwości wyznaczenia emisji pyłu. Tym samym przyjmuje się, że droga ta lub jej odcinek nie stanowi źródła emisji wtórnej. Sprawdzenie można wykonać według procedury Procedures for sampling surface/bulk dust loading zawartej w załączniku C.1 Emissions Factors & AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors US EPA.

    Emisja z układów chłodniczych:

    Podstawą określenia możliwości emisji z układów chłodniczych jest identyfikacja sposobu wymiany ciepła i czynnika chłodniczego. Dla układów zamkniętych, w których znajdują się substancje kontrolowane lub f-gazy możliwość emisji dotyczy wyłącznie uwolnień niezmierzonych, powodowanych uszkodzeniami aparatów. Układy otwarte (wodne) wymagają natomiast oceny podatności na zanieczyszczenie wody substancjami, które mogą następnie dyfundować do powietrza.

    Opisane powyżej metody pozwalają na efektywne przeprowadzenie pierwszego etapu charakteryzowania emisji z instalacji, to jest na identyfikację źródeł. Stanowią jednocześnie podstawę wyboru metod jej parametryzacji:

    - indywidualnie dla każdego zidentyfikowanego źródła,

    - zbiorczo dla grup źródeł, np. na podstawie bilansu LZO,

    i w dalszej kolejności wdrożenia systemu monitorowania i zarządzania emisjami.

    Aktualności
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    • 24
      czerwiec
      21 czerwca w Sewilli odbyło się wydarzenie inauguracyjne INCITE (Innovation Centre for Industrial Transformation and Emissions). INCITE zostało powołane na mocy dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 i ma stanowić platformę skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską, w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Transmisja z wydarzenia inaugurującego jest dostępna na stronie INCITE pod adresem: https://innovation-centre-for-industrial-transformation.ec.europa.eu/incite-launch-event
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM (przypomnienie) oraz składanie sprawozdań z opóźnieniem (26.07.2024)

    U.S. EPA [nadanie wysokiego priorytetu 5 substancjom chemicznym] Biden-Harris Administration Takes Latest Action Under Toxic Substances Control Act to Protect Public from Exposure to Harmful Chemicals (24.07.2024)

    IOŚ: Mapowanie interesariuszy w procesie inwestycyjnym w gospodarce bioodpadami i produkcji biogazu (24.07.2024)

    MKiŚ: Kontyngenty HFC (24.07.2024)

    U.S. EPA [emisje z huty aluminium] Intalco to pay $5 million penalty for major Clean Air Act violations at former Ferndale smelter (23.07.2024)

    EPA [łączenie celów klimatycznych z redukcją niskiej emisji: kotły olejowe – pompy ciepła] announces $38 million to cut climate pollution, improve air quality, and advance environmental justice in Alaska (23.07.2024)

    IOŚ: Zaproszenie na webinar 30 lipca dot. oceny potencjału biogazowego bioodpadów i substratów rolniczych w regionie (18.07.2024)

    ETO: Renewable hydrogen-powered EU: auditors call for a reality check (17.07.2024)

    JRC: In cities, less biomass burning for better air quality (16.07.2024)

    EPA [rekordowa wysokość kary za emisję do powietrza] and Justice Department Announce $241.5M Settlement with Marathon Oil to Reduce Climate- and Health-Harming Emissions in North Dakota (11.07.2024)

    MKiŚ: Zestawienie substancji i mieszanin będących F-gazami do CRO (09.07.2024)

    U.S. EPA [uwolnienia gazowego chloru] Clearwater Paper to pay over $367,000 for failing to properly report extremely hazardous chlorine releases (09.07.2024)

    U.S. EPA [program LDAR] Multi-agency settlement resolves Clean Air Act violations at Meeker Gas Plant (09.07.2024)

    EPA [emisje LZO] and NMED Inspections Identify Widespread Emissions at Oil and Gas Facilities in the Permian Basin Area (05.07.2024)

    CBAM: EU-India advance cooperation on CBAM (05.07.2024)

    U.S. EPA [transport] General Motors Agrees to Retire 50 million Metric Tons of Greenhouse Gas Credits to Resolve Excess Emissions from 5.9 million Vehicles (03.07.2024)

    EPA [klimat] Releases Updated Climate Indicators Report Showing How Climate Change is Impacting People’s Health and the Environment (02.07.2024)

    JRC: Mitigating aluminium industry emissions: industrial carbon management could reduce costs (01.07.2024)

    ETO: The future for hydrogen in the EU – a real solution or a lot of hot air? (01.07.2024)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za II kwartał 2024 roku (01.07.2024)

    IOŚ: monografia „Międzynarodowe negocjacje w ramach konwencji klimatycznej” (28.06.2024)

    ETO: How to design an EU industrial policy? (28.06.2024)

    EEA: Air pollution in Europe: 2024 reporting status under the National Emission reduction Commitments Directive (25.06.2024)

    EEA: European Union emission inventory report 1990‑2022 (25.06.2024)

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 2005-2022 (25.06.2024)

    EEA: Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, Air Convention) 1990-2022 (25.06.2024)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] fines Gloucester, Mass. company for alleged violations of the Clean Air Act (25.06.2024)

    EPA [spalanie drewna w paleniskach domowych] awards over $8.8 million to reduce air pollution from wood heaters (25.06.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Contiguous hourly variations and relativeness of polycyclic aromatic hydrocarbons and their chlorinated derivatives in urban PM2.5

    On ozone's weekly cycle for different seasons in Arizona

    Health benefits of phasing out coal-fired power plants in Ontario, Alberta, and Canada

    Zobacz EUR-Lex:

    Akt przygotowawczy: Unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Ramy obejmujące środki na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produktów o zerowej emisji netto (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Wzmocnienie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, a także uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956 (24.07.2024)

    Sprawa C-166/23 Wyrok Trybunału z dnia 6 czerwca 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Dyrektywa 2003/87/WE –Zanieczyszczenie powietrza – System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – Wyłączenie jednostek spalania odpadów niebezpiecznych lub odpadów komunalnych – Znaczenie celu spalania (22.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) i dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1789 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmiany rozporządzeń UE nr 1227/2011, 2017/1938, 2019/942 i  2022/869 oraz decyzji  2017/684, a także uchylenia rozporządzenia WE nr 715/2009 (15.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniająca dyrektywę UE 2023/1791 i uchylająca dyrektywę 2009/73/WE (15.07.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/1884 z dnia 10 lipca 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji UE 2020/2126 w odniesieniu do całkowitych ilości anulowanych uprawnień w ramach EU ETS, które można uwzględnić na użytek oceny zgodności niektórych państw członkowskich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/842 (11.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę UE 2019/1937 i rozporządzenie UE 2023/2859T (05.07.2024)

    Decyzja Rady UE 2024/1873 z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załącznika II do umowy, oraz wspólnych procedur operacyjnych i norm technicznych powiązania (05.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie UE 2018/1724 (28.06.2024)

    Decyzja Komisji (UE) 2024/1797 z dnia 27 czerwca 2024 r. zmieniająca decyzję (UE) 2023/2440 w odniesieniu do dostosowania liczby uprawnień i przekazania uprawnień do funduszu innowacyjnego (28.06.2024)

    Regulamin ONZ nr 83 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik 2024/1312 (27.06.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/1769 z dnia 26 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2015/2174 w odniesieniu do aktualizacji indykatywnego kompendium towarów i usług związanych z ochroną środowiska oraz rodzajów działalności gospodarczej (27.06.2024)