Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w produktach

    Za określenie zawartości LZO (VOC) w produktach całkowitą odpowiedzialność ponosi ich producent. W przypadku niektórych rodzajów procesów poprawne jest, lub bez uszczerbku dla poprawności bilansu możliwe jest założenie zerowej zawartości LZO (VOC) w produktach. Do procesów tych należy m.in. większość technik druku, czyszczenie materiałów oraz powlekanie z wykorzystaniem preparatów, w których wiązanie powłoki jest skutkiem wyłącznie odparowania rozpuszczalników, jak również produkcja niektórych farmaceutyków. Z kolei wśród procesów, w których oznaczenie LZO (VOC) w produktach jest decydujące dla bilansu znajduje się wytwarzanie mieszanin powlekających, farb i spoiw, impregnowanie drewna z zastosowaniem niektórych rodzajów preparatów, laminowanie i nakładanie spoiwa.

    Spośród wymienionych powyżej działalności szczególnej staranności wymaga określanie zawartości LZO (VOC) w farbach, lakierach i spoiwach. Oprócz dodatkowych wymagań prawnych limitujących ilość LZO (VOC) w wyrobach oraz standardów określonych dla tego rodzaju działalności, prowadzący instalację muszą uwzględniać wymagania odbiorców, którzy podlegają standardom emisyjnym z racji stosowania preparatów w swoich instalacjach. Ich naturalnym oczekiwaniem jest obok wymagań jakościowych i technologicznych, również jak najmniejsza zawartość LZO (VOC) w preparatach, umożliwiająca osiągnięcie nominalnego zużycia rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji lub niska emisyjność pozwalająca dotrzymać standardy. To z kolei wymusza na producentach preparatów przeniesienie ciężaru identyfikacji LZO (VOC) na strumienie surowców. Bez wiarygodnych informacji o zawartości LZO (VOC) w tych strumieniach nie ma bowiem możliwości poprawnego określenia ich zawartości w produktach. W praktyce nie występują instalacje, w których w dwóch następujących po sobie latach nie ulegają zmianie receptury oraz asortyment produktów i surowców. Z tej perspektywy bilansowanie LZO (VOC) jest procesem ciągłym i powinno podlegać rozwiązaniom systemowym takim jak kontrola dokładności określenia zawartości LZO (VOC) w surowcach oraz walidacja metod prognozowania ilości LZO (VOC) w produktach. Dodatkowym czynnikiem wymuszającym modyfikację receptur jest również wymóg zastępowania substancji stwarzających zagrożenie określony w art. 58 dyrektywy IED oraz w § 51. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Treść obu przepisów przedstawiono w zakładce Lotne związki organiczne zawarte w surowcach.

    W bilansowaniu niektórych rodzajów działalności zastępuje się wyznaczanie LZO (VOC) zawartych w produktach i surowcach na rzecz określenia straty LZO (VOC) podczas procesu. Sposób taki stosuje się np. dla procesu laminowania oraz nakładania niektórych rodzajów spoiw. Metodę tę oraz wskaźniki wyznaczone na przykładzie żywic poliestrowych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Laminowanie żywicami poliestrowymi.

    Przywołane powyżej dodatkowe wymagania prawne limitujące zawartość LZO w produktach są aktualnie określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 8 sierpnia 2016 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych zawartych w niektórych farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1353), zastępującym rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1569).

    Odmiennie niż w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1546) lotne związki organiczne zdefiniowano w ww. rozporządzeniu jako LZO o początkowej temperaturze wrzenia mniejszej lub równej 250ºC, mierzonej w warunkach ciśnienia normalnego 101,3 kPa. W przypadku niektórych związków chemicznych różnice w klasyfikacji mogą powodować błędy w bilansie. W takim przypadku należy ujednolicić kryterium klasyfikacji, przyjmując dla instalacji podlegających pod standardy emisyjne definicję zawartą w rozporządzeniu o standardach oraz definicję zawartą w rozporządzeniu o LZO zawartych o farbach i lakierach dla instalacji, które nie podlegają pod standardy emisyjne, ale produkowane w nich wyroby muszą spełniać wymagania rozporządzenia.

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w mieszaninach do odnawiania pojazdów wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Mieszaniny do przygotowania i czyszczenia
    Mieszaniny do przygotowania
    850
    Mieszaniny do czyszczenia
    200
    Kity szpachlowe, szpachlówki
    Wszystkie rodzaje
    250
    Farby do gruntowania
    Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu
    540
    Grunt reaktywny
    780
    Farby nawierzchniowe
    Wszystkie rodzaje
    420
    Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi
    Wszystkie rodzaje
    840

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Farby matowe na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem mniejszym lub równym 25 jednostkom przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    30
    Farby z połyskiem na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem większym od 25 jednostek przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby na zewnętrzne mury
    Farby wodne
    40
    Farby rozpuszczalnikowe
    430
    Farby kryjące do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych i okładzin z drewna, metalu lub tworzyw sztucznych
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    300
    Lakiery do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych oraz bejce, włącznie z nieprzezroczystymi
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    400
    Bejce cienkopowłokowe do wnętrz i na zewnątrz
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    700
    Farby do gruntowania
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    350
    Farby do gruntowania o właściwościach wiążących
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    750
    Farby jednoskładnikowe wysokojakościowe
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby dwuskładnikowe wysokojakościowe do specjalnego stosowania, w szczególności na podłogi
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby tworzące powłoki wielobarwne
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby z efektem dekoracyjnym
    Farby wodne
    200
    Farby rozpuszczalnikowe
    200

    W przedstawionych powyżej limitach zawartości LZO nie uwzględnia się lotnych związków organicznych, które reagują chemicznie podczas schnięcia, wbudowując się w powłokę.

    Stronę zaktualizowano 30.08.2016 r.

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Filtry odpylanie
    Renexpo 2017
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Air pollution from agriculture: ammonia exceeds emission limits in 2015 (12.07.2017)


    © EEA

    EEA: European Union emission inventory report 1990–2015 under the UNECE Convention on Long-range Transboundary Air Pollution LRTAP (12.07.2017)


    © EEA

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by Directive 2001/80/EC (10.07.2017)

    EEA: Releases of pollutants to the environment from Europe's industrial sector – 2015 (09.07.2017)


    © EEA

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (07.07.2017)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected air quality standards of the air quality Directive, by country (05.07.2017)


    © EEA

    EEA: Air pollution in Europe: Countries struggle to meet emission limits due to emissions from agriculture and transport (03.07.2017)

    EEA: NEC Directive reporting status 2017 - The need to reduce air pollution in Europe (03.07.2017)

    EPA: Agreement with Rocky Mountain Bottle Company to reduce air emissions, improve compliance at Colorado facility (30.06.2017)

    EU: Commission takes further steps to enhance business transparency on social and environmental matters (26.06.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Comparison of air pollutant emissions and household air quality in rural homes using improved wood and coal stoves (18.07.2017)

    New insights on humic-like substances associated with wintertime urban aerosols from central and southern Europe: Size-resolved chemical characterization and optical properties (18.07.2017)

    Comparing on-road real-time simultaneous in-cabin and outdoor particulate and gaseous concentrations for a range of ventilation scenarios (14.07.2017)

    Ship emission inventory and its impact on the PM2.5 air pollution in Qingdao Port, North China (13.07.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących, wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych i klimakonwektorów wentylatorowych (14.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji 2017/1262 z dnia 12 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie 142/2011 w odniesieniu do wykorzystania obornika zwierząt gospodarskich jako paliwa w obiektach energetycznego spalania (13.07.2017)

    Bilans alkoholu etylowego w UE-28 za rok 2016 (13.07.2017)

    Decyzje Komisji ustanawiające kryteria oznakowania ekologicznego niektórych detergentów (12.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji 2017/1221 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie nr 692/2008 w odniesieniu do metody oznaczania emisji par (07.07.2017)

    Rozporządzenia Komisji uzupełniające rozporządzenie 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz zmieniające rozporządzenie 293/2012 i rozporządzenie 1014/2010 (07.07.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku nowej strategii UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu – zintegrowane podejście (30.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Rewitalizacja miast portowych oraz terenów portowych (30.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/1138 z dnia 19 czerwca 2017 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na pierwszym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (27.06.2017)