Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w produktach

    Za określenie zawartości LZO (VOC) w produktach całkowitą odpowiedzialność ponosi ich producent. W przypadku niektórych rodzajów procesów poprawne jest, lub bez uszczerbku dla poprawności bilansu możliwe jest założenie zerowej zawartości LZO (VOC) w produktach. Do procesów tych należy m.in. większość technik druku, czyszczenie materiałów oraz powlekanie z wykorzystaniem preparatów, w których wiązanie powłoki jest skutkiem wyłącznie odparowania rozpuszczalników, jak również produkcja niektórych farmaceutyków. Z kolei wśród procesów, w których oznaczenie LZO (VOC) w produktach jest decydujące dla bilansu znajduje się wytwarzanie mieszanin powlekających, farb i spoiw, impregnowanie drewna z zastosowaniem niektórych rodzajów preparatów, laminowanie i nakładanie spoiwa.

    Spośród wymienionych powyżej działalności szczególnej staranności wymaga określanie zawartości LZO (VOC) w farbach, lakierach i spoiwach. Oprócz dodatkowych wymagań prawnych limitujących ilość LZO (VOC) w wyrobach oraz standardów określonych dla tego rodzaju działalności, prowadzący instalację muszą uwzględniać wymagania odbiorców, którzy podlegają standardom emisyjnym z racji stosowania preparatów w swoich instalacjach. Ich naturalnym oczekiwaniem jest obok wymagań jakościowych i technologicznych, również jak najmniejsza zawartość LZO (VOC) w preparatach, umożliwiająca osiągnięcie nominalnego zużycia rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji lub niska emisyjność pozwalająca dotrzymać standardy. To z kolei wymusza na producentach preparatów przeniesienie ciężaru identyfikacji LZO (VOC) na strumienie surowców. Bez wiarygodnych informacji o zawartości LZO (VOC) w tych strumieniach nie ma bowiem możliwości poprawnego określenia ich zawartości w produktach. W praktyce nie występują instalacje, w których w dwóch następujących po sobie latach nie ulegają zmianie receptury oraz asortyment produktów i surowców. Z tej perspektywy bilansowanie LZO (VOC) jest procesem ciągłym i powinno podlegać rozwiązaniom systemowym takim jak kontrola dokładności określenia zawartości LZO (VOC) w surowcach oraz walidacja metod prognozowania ilości LZO (VOC) w produktach. Dodatkowym czynnikiem wymuszającym modyfikację receptur jest również wymóg zastępowania substancji stwarzających zagrożenie określony w art. 58 dyrektywy IED oraz w § 51. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Treść obu przepisów przedstawiono w zakładce Lotne związki organiczne zawarte w surowcach.

    W bilansowaniu niektórych rodzajów działalności zastępuje się wyznaczanie LZO (VOC) zawartych w produktach i surowcach na rzecz określenia straty LZO (VOC) podczas procesu. Sposób taki stosuje się np. dla procesu laminowania oraz nakładania niektórych rodzajów spoiw. Metodę tę oraz wskaźniki wyznaczone na przykładzie żywic poliestrowych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Laminowanie żywicami poliestrowymi.

    Przywołane powyżej dodatkowe wymagania prawne limitujące zawartość LZO w produktach są aktualnie określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 8 sierpnia 2016 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych zawartych w niektórych farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1353), zastępującym rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1569).

    Odmiennie niż w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1546) lotne związki organiczne zdefiniowano w ww. rozporządzeniu jako LZO o początkowej temperaturze wrzenia mniejszej lub równej 250ºC, mierzonej w warunkach ciśnienia normalnego 101,3 kPa. W przypadku niektórych związków chemicznych różnice w klasyfikacji mogą powodować błędy w bilansie. W takim przypadku należy ujednolicić kryterium klasyfikacji, przyjmując dla instalacji podlegających pod standardy emisyjne definicję zawartą w rozporządzeniu o standardach oraz definicję zawartą w rozporządzeniu o LZO zawartych o farbach i lakierach dla instalacji, które nie podlegają pod standardy emisyjne, ale produkowane w nich wyroby muszą spełniać wymagania rozporządzenia.

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w mieszaninach do odnawiania pojazdów wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Mieszaniny do przygotowania i czyszczenia
    Mieszaniny do przygotowania
    850
    Mieszaniny do czyszczenia
    200
    Kity szpachlowe, szpachlówki
    Wszystkie rodzaje
    250
    Farby do gruntowania
    Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu
    540
    Grunt reaktywny
    780
    Farby nawierzchniowe
    Wszystkie rodzaje
    420
    Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi
    Wszystkie rodzaje
    840

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Farby matowe na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem mniejszym lub równym 25 jednostkom przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    30
    Farby z połyskiem na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem większym od 25 jednostek przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby na zewnętrzne mury
    Farby wodne
    40
    Farby rozpuszczalnikowe
    430
    Farby kryjące do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych i okładzin z drewna, metalu lub tworzyw sztucznych
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    300
    Lakiery do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych oraz bejce, włącznie z nieprzezroczystymi
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    400
    Bejce cienkopowłokowe do wnętrz i na zewnątrz
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    700
    Farby do gruntowania
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    350
    Farby do gruntowania o właściwościach wiążących
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    750
    Farby jednoskładnikowe wysokojakościowe
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby dwuskładnikowe wysokojakościowe do specjalnego stosowania, w szczególności na podłogi
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby tworzące powłoki wielobarwne
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby z efektem dekoracyjnym
    Farby wodne
    200
    Farby rozpuszczalnikowe
    200

    W przedstawionych powyżej limitach zawartości LZO nie uwzględnia się lotnych związków organicznych, które reagują chemicznie podczas schnięcia, wbudowując się w powłokę.

    Stronę zaktualizowano 30.08.2016 r.

    Aktualności
    • 22
      marzec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 497) opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Środowiska. Opublikowano również (poz. 498) rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Aktywów Państwowych polegającego na wyłączeniu komórek organizacyjnych obsługujących sprawy działu energia oraz pracowników obsługujących sprawy tego działu. Wyłączone komórki organizacyjne i pracownicy zostają włączeni do Ministerstwa klimatu na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Klimatu (poz. 499).
    • 20
      marzec
      Z uwagi na stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (koronawirus) terminy zaplanowanych konferencji i szkoleń zostały zmienione: - szkolenie z modelowania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu odbędzie się 15 września br. - Kongres Biomasy 2020 zaplanowany jest na dni 18-19 maja br. Miejsca i programy Wydarzeń nie ulegają zmianie. Dokonane zgłoszenia utrzymują rezerwację miejsc.
    • 26
      luty
      Zapraszamy na I Kongres Biomasy – Wschodnioeuropejskie Spotkanie Kupców i Dostawców, które odbędzie się w Poznaniu 17 i 18 marca. To zupełnie nowa jakość na branżowym rynku konferencyjnym. Mniej prelekcji – więcej rozmów o biznesie! Swój udział w wydarzeniu potwierdzili przedstawiciele branży biomasowej, między innymi z Litwy, Białorusi i Rosji. 
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Kongres Biomasy 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Settlement with Concrete and Stone Producer Resolves Clean Air Violations in N. Attleborough, Mass. 13.03.2020

    EEA: Assessing air quality through citizen science 12.03.2020

    pył zawieszony PM10
    © EEA

    EPA to Review Lead Ambient Air Standards 12.03.2020

    EEA: Member States must cut emissions across all sectors to achieve EU climate targets by 2030 10.03.2020

    EPA settles diesel emissions cases against three northwest companies 05.03.2020

    EPA: Agency Releases Annual Automotive Trends Report Showing Marginal Increases in Fuel Economy 02.03.2020

    EPA Releases PFAS Action Plan: Program Update 26.02.2020

    EPA Continues to Act on PFAS, Proposes to Close Import Loophole and Protect American Consumers (20.02.2020)

    EPA and OXARC, Inc. settle Clean Air Act violations at company’s Pasco facility (20.02.2020)

    EPA’s 2019 Power Plant Emissions Data Demonstrate Significant Progress (19.02.2020)

    EPA Proposes Additional Amendments to the Regulations for Coal Combustion Residuals (19.02.2020)

    EPA Announces 2019 Annual Environmental Enforcement Results (19.02.2020)

    EPA Announces Community-Scale Air Toxics Monitoring Grant Competition (13.02.2020)

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (06.02.2020)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2019 Data reported by companies on the production, import,export, destruction and feedstock use of fluorinated greenhouse gases in the European Union, 2007-2018 (04.02.2020)

    f-gazy
    © EEA

    EEA: European Union continues to phase-down its use of climate-warming fluorinated gases (04.02.2020)

    EEA: Consumption of controlled ozone-depleting substances (04.02.2020)

    EEA: Transport: increasing oilconsumption andgreenhouse gas emissionshamper EU progresstowards environment andclimate objectives (03.02.2020)

    EPA Settlement with Gulfport Energy to Reduce Emissions from Oil and Natural Gas Operations by 313 Tons Per Year (22.01.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Near-road vehicle emissions air quality monitoring for exposure modeling

    The impact of biomass burning on the oxidative potential of PM2.5 in the metropolitan area of Milan

    Physical and chemical properties of non-exhaust particles generated from wear between pavements and tyres

    Where air quality has been impacted by weather changes in the United States over the last 30 years?

    Emission and simulation of primary fine and submicron particles and water-soluble ions from domestic coal combustion in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 6/2020 „Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa” 11.03.2020

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie przekazania przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmienionego przejściowego planu krajowego, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych 26.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Zjednoczeni w realizacji unii energetycznej i działań w dziedzinie klimatu – Przygotowanie fundamentów w celu zapewnienia udanego przejścia na czystą energię«” 11.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska” 11.02.2020

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2021 r. 06.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonej Europy 2030: działania następcze w związku z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, transformacją ekologiczną i porozumieniem klimatycznym z Paryża 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wdrażanie pakietu „Czysta energia”: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym i terytorialnym w dziedzinie klimatu oraz energii aktywnej i pasywnej 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Inteligentne miasta – nowe wyzwania dla sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej: jak osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju? 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)