Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w produktach

    Za określenie zawartości LZO (VOC) w produktach całkowitą odpowiedzialność ponosi ich producent. W przypadku niektórych rodzajów procesów poprawne jest, lub bez uszczerbku dla poprawności bilansu możliwe jest założenie zerowej zawartości LZO (VOC) w produktach. Do procesów tych należy m.in. większość technik druku, czyszczenie materiałów oraz powlekanie z wykorzystaniem preparatów, w których wiązanie powłoki jest skutkiem wyłącznie odparowania rozpuszczalników, jak również produkcja niektórych farmaceutyków. Z kolei wśród procesów, w których oznaczenie LZO (VOC) w produktach jest decydujące dla bilansu znajduje się wytwarzanie mieszanin powlekających, farb i spoiw, impregnowanie drewna z zastosowaniem niektórych rodzajów preparatów, laminowanie i nakładanie spoiwa.

    Spośród wymienionych powyżej działalności szczególnej staranności wymaga określanie zawartości LZO (VOC) w farbach, lakierach i spoiwach. Oprócz dodatkowych wymagań prawnych limitujących ilość LZO (VOC) w wyrobach oraz standardów określonych dla tego rodzaju działalności, prowadzący instalację muszą uwzględniać wymagania odbiorców, którzy podlegają standardom emisyjnym z racji stosowania preparatów w swoich instalacjach. Ich naturalnym oczekiwaniem jest obok wymagań jakościowych i technologicznych, również jak najmniejsza zawartość LZO (VOC) w preparatach, umożliwiająca osiągnięcie nominalnego zużycia rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji lub niska emisyjność pozwalająca dotrzymać standardy. To z kolei wymusza na producentach preparatów przeniesienie ciężaru identyfikacji LZO (VOC) na strumienie surowców. Bez wiarygodnych informacji o zawartości LZO (VOC) w tych strumieniach nie ma bowiem możliwości poprawnego określenia ich zawartości w produktach. W praktyce nie występują instalacje, w których w dwóch następujących po sobie latach nie ulegają zmianie receptury oraz asortyment produktów i surowców. Z tej perspektywy bilansowanie LZO (VOC) jest procesem ciągłym i powinno podlegać rozwiązaniom systemowym takim jak kontrola dokładności określenia zawartości LZO (VOC) w surowcach oraz walidacja metod prognozowania ilości LZO (VOC) w produktach. Dodatkowym czynnikiem wymuszającym modyfikację receptur jest również wymóg zastępowania substancji stwarzających zagrożenie określony w art. 58 dyrektywy IED oraz w § 51. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Treść obu przepisów przedstawiono w zakładce Lotne związki organiczne zawarte w surowcach.

    W bilansowaniu niektórych rodzajów działalności zastępuje się wyznaczanie LZO (VOC) zawartych w produktach i surowcach na rzecz określenia straty LZO (VOC) podczas procesu. Sposób taki stosuje się np. dla procesu laminowania oraz nakładania niektórych rodzajów spoiw. Metodę tę oraz wskaźniki wyznaczone na przykładzie żywic poliestrowych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Laminowanie żywicami poliestrowymi.

    Przywołane powyżej dodatkowe wymagania prawne limitujące zawartość LZO w produktach są aktualnie określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 8 sierpnia 2016 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych zawartych w niektórych farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1353), zastępującym rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1569).

    Odmiennie niż w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1546) lotne związki organiczne zdefiniowano w ww. rozporządzeniu jako LZO o początkowej temperaturze wrzenia mniejszej lub równej 250ºC, mierzonej w warunkach ciśnienia normalnego 101,3 kPa. W przypadku niektórych związków chemicznych różnice w klasyfikacji mogą powodować błędy w bilansie. W takim przypadku należy ujednolicić kryterium klasyfikacji, przyjmując dla instalacji podlegających pod standardy emisyjne definicję zawartą w rozporządzeniu o standardach oraz definicję zawartą w rozporządzeniu o LZO zawartych o farbach i lakierach dla instalacji, które nie podlegają pod standardy emisyjne, ale produkowane w nich wyroby muszą spełniać wymagania rozporządzenia.

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w mieszaninach do odnawiania pojazdów wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Mieszaniny do przygotowania i czyszczenia
    Mieszaniny do przygotowania
    850
    Mieszaniny do czyszczenia
    200
    Kity szpachlowe, szpachlówki
    Wszystkie rodzaje
    250
    Farby do gruntowania
    Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu
    540
    Grunt reaktywny
    780
    Farby nawierzchniowe
    Wszystkie rodzaje
    420
    Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi
    Wszystkie rodzaje
    840

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Farby matowe na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem mniejszym lub równym 25 jednostkom przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    30
    Farby z połyskiem na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem większym od 25 jednostek przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby na zewnętrzne mury
    Farby wodne
    40
    Farby rozpuszczalnikowe
    430
    Farby kryjące do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych i okładzin z drewna, metalu lub tworzyw sztucznych
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    300
    Lakiery do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych oraz bejce, włącznie z nieprzezroczystymi
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    400
    Bejce cienkopowłokowe do wnętrz i na zewnątrz
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    700
    Farby do gruntowania
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    350
    Farby do gruntowania o właściwościach wiążących
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    750
    Farby jednoskładnikowe wysokojakościowe
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby dwuskładnikowe wysokojakościowe do specjalnego stosowania, w szczególności na podłogi
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby tworzące powłoki wielobarwne
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby z efektem dekoracyjnym
    Farby wodne
    200
    Farby rozpuszczalnikowe
    200

    W przedstawionych powyżej limitach zawartości LZO nie uwzględnia się lotnych związków organicznych, które reagują chemicznie podczas schnięcia, wbudowując się w powłokę.

    Stronę zaktualizowano 30.08.2016 r.

    Aktualności
    • 22
      grudzień
      Przedstawiamy postanowienie WSA w Łodzi w sprawie ze skargi na uchwałę Rady Gminy w Czarnożyłach w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnożyły. Argumentacja stron konfrontuje różne interpretacje uciążliwości wykraczającej poza granice działki, do której inwestor posiada tytuł prawny, przeciwstawiając rozumienie pojęcia jako każde, choćby najmniejsze oddziaływanie z interpretacją uciążliwości ponadnormatywnych, czyli przekraczających normy oddziaływań określonych w obowiązujących przepisach prawa.
    • 22
      grudzień
      Artykuł zawiera fragmenty wyroku WSA w Łodzi z dnia 30 listopada 2017 r. oceniającego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ostrówek. Jedną z kluczowych nieprawidłowości było pominięcie w prognozie oddziaływania na środowisko wpływu na ludzi i powietrze projektowanej eksploatacji złoża węgla brunatnego. Sąd za trafne uznał argumenty strony skarżącej, według których w prognozie, mimo uwag do projektu Studium, nie uwzględniono wpływu eksploatacji węgla brunatnego metodą odkrywkową na zanieczyszczenie powietrza w gminie w związku z emisją pyłów, głównie z wyrobiska i zwałowiska zewnętrznego odkrywki. Wobec istotnego naruszenia zasad sporządzania studium WSA w Łodzi stwierdził nieważność w całości studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Fuel Economy Reaches New Record, Manufacturers Meet Greenhouse Gas Standards, EPA Reports Show (11.01.2018)

    EPA Offers Tips to Burn Smarter and Cleaner During Winter Season (02.01.2018)

    EPA, DOJ Announce Settlement with Carbon Black Producer Columbian Chemicals Company (22.12.2017)

    EPA Advances Cooperative Federalism Through Designation Process for Sulfur Dioxide and Ozone Standards (22.12.2017)

    JRC: The chemical industry can achieve a 36% reduction in annual greenhouse gas emissions by 2050, study shows (21.12.2017)

    EPA: Settlement requires Clean Air Act compliance at ArcelorMittal Monessen Coke Plant (20.12.2017)

    EPA Announces Next Steps After Proposed Clean Power Plan Repeal (18.12.2017)

    EEA: Production and consumption of ozone-depleting substances (14.12.2017)


    © EEA

    Agreement on Commission proposal to tighten rules for safer and cleaner cars (08.12.2017)

    EEA: Use of renewable fuels in transport (08.12.2017)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2017 (07.12.2017)

    f-gazy
    © EEA

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    The isotopic composition of CO in vehicle exhaust (12.01.2018)

    Optimal redistribution of an urban air quality monitoring network using atmospheric dispersion model and genetic algorithm (10.01.2018)

    Impacts of a large boreal wildfire on ground level atmospheric concentrations of PAHs, VOCs and ozone (10.01.2018) OPEN ACCESS

    Experimental study on the particulate matter and nitrogenous compounds from diesel engine retrofitted with DOC+CDPF+SCR (08.01.2018)

    Characteristics of inorganic aerosol formation over ammonia-poor and ammonia-rich areas in the Pearl River Delta region, China (05.01.2018)

    Increases in wintertime PM2.5 sodium and chloride linked to snowfall and road salt application (04.01.2018)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2377 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE przypadających na poszczególne państwa członkowskie za rok 2015 (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2379 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania Kanady dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji  2017/2356 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia przedstawionego przez Australię sprawozdania dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (16.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2333 z dnia 13 grudnia 2017 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2018 r. (15.12.2017)

    L323 Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (07.12.2017)

    konkluzje BAT
    © 123rf

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)