Prawo – orzeczenia NSA – tło zanieczyszczenia powietrza

    Wyrok NSA z dnia 26 września 2013 r. (II OSK 1644/13) – odnoszący się do sposobu wyznaczania wartości tła zanieczyszczenia powietrza – oddalający skargę kasacyjną Stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 1728/11 w sprawie ze skarg [...] Towarzystwa Przyrodniczego [...] z siedzibą w K. i Stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w G. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia – w uzasadnieniu orzeczenia NSA wskazał między innymi:

    „Sąd pierwszej instancji nie stwierdził niewłaściwie przedstawionego oddziaływania inwestycji na stan powietrza, co wiąże się z ochroną zdrowia ludzi i miasta, jak próbowało to wywieść skarżące Stowarzyszenie w postępowaniu sądowoadministracyjnym, wskazując na przyjęcie w obliczeniach zaniżonych poziomów tła zanieczyszczeń powietrza. […] Przedstawiona w raporcie analiza oddziaływania przedsięwzięcia na powietrze wykonana została w oparciu o referencyjną metodę modelowania poziomów substancji w powietrzu. Metoda ta została określona na podstawie Prawo ochrony środowiska i rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87). Według załącznika nr 3 ww rozporządzenia zatytułowanego "Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu" pkt 1 "Dane do obliczeń poziomów substancji w powietrzu" pkt 1.1 "Tło substancji, dla których są określone dopuszczalne poziomy w powietrzu, stanowi aktualny stan jakości powietrza określony przez właściwy inspektorat ochrony środowiska jako stężenie uśrednione dla roku. Do pozostałych substancji uwzględnia się w wysokości 10 % wartości odniesienia uśrednione dla roku". […] W obliczeniach dotyczących poziomów dopuszczalnych uwzględniono, zatem wymienione wartości tła, zaś wobec braku unormowania dla dwutlenku siarki uwzględniono tło w wysokości 10 % wartości odniesienia uśrednionej dla roku, czyli 2 µg/m³ (z 20 µg/m³)”. Całość orzeczenia nsa dostępna jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C25D092FA8.

    Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2013 r. (II OSK 495/12) – odnoszący się lokalizacji przedsięwzięcia w pobliżu źródła powodującego ponadnormatywne skażenie powietrza – uchylający zaskarżony wyrok i przekazujący sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania – ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 października 2011 r. sygn. akt IV SA/Wa 1067/11 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia – w uzasadnieniu orzeczenia NSA wskazał między innymi:

    „Zarzut, że nie została przeprowadzona rzetelna analiza usytuowania projektowanego przedsięwzięcia związku z ponadnormatywnym skażeniem powietrza z przebiegającej w najbliższym sąsiedztwie tranzytowej arterii komunikacyjnej, zdaniem Sądu I instancji, jest w istocie zarzutem naruszenia art. 144 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm. – dalej jako "p.o.ś."). Z materiału dowodowego wynika, że eksploatacja instalacji w postaci garaży nie będzie skutkowała przekroczeniem standardów jakości środowiska. Nie może być podstawą odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia okoliczność, że inna instalacja powoduje przekroczenie standardów jakości środowiska. Taka sytuacja uzasadnia ewentualnie podjęcie czynności skutkujących tym, by instalacja powodująca przekroczenie standardów jakości środowiska była eksploatowana tak, żeby standardy te nie były przekraczane.”. Całość orzeczenia nsa dostępna jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/8D82223727.

    Aktualności
    • 26
      styczeń
      Zapraszamy na relację z konferencji Najwyższej Izby Kontroli o europejskim audycie jakości powietrza. Na konferencji  prezes Krzysztof Kwiatkowski przedstawił cele i zakres kontroli,  która obejmie 15 państw, w tym Polskę. Obok NIK koordynatorem kontroli będzie najwyższy organ kontroli Holandii. Na konferencji poruszono również kwestie niedostatecznego monitoringu jakości powietrza w polskich uzdrowiskach, o czym informują wyniki przedstawionego w dniu 25 stycznia audytu uzdrowisk.
    • 16
      styczeń
      Artykuł zawiera fragmenty wyroku WSA w Białymstoku z dnia 13 grudnia 2016 r. (II SA/Bk 570/16) odnoszącego się do sposobu ustalenia stron w postępowaniu środowiskowym. Według tezy  wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko w postępowaniu poprzedzającym wydanie decyzji środowiskowej oceniany jest poprzez pryzmat określonych w przepisach prawa administracyjnego dopuszczalnych norm substancji i energii. W konsekwencji w oparciu o te same normy prawne oceniany jest też interes prawny podmiotów do materialnoprawnego uczestnictwa w postępowaniu środowiskowym. W konsekwencji nie może rodzić skutków prawnych w takim postępowaniu powoływanie się na negatywny wpływ takich substancji odorowych, co do których dotychczas nie ma obowiązujących przepisów ustalających dopuszczalne normy tych substancji. W uzasadnieniu szeroko oceniono sposób określania stron postepowania przez organy I i II instancji. Oceniono również znaczenie informacji przedstawianych przez inwestora w formie określenia na mapie ewidencyjnej granicy zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – ograniczających zasięg oddziaływania do terenu własnej działki.
    • 16
      styczeń
      W ocenie NIK podejmowane przez skontrolowane gminy działania na rzecz ograniczania niskiej emisji z kotłowni przydomowych i gminnych nie były skuteczne, co wynika z niewystarczającego tempa i skali przedsięwzięć podejmowanych przez te jednostki. Czynnikiem, który obniżał w części skontrolowanych jednostek efektywność wykorzystania zasobów przeznaczonych na przeciwdziałanie niskiej emisji było finansowanie ze środków publicznych projektów niezapewniających osiągnięcia znaczącego efektu w postaci ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, w tym głównie montażu instalacji solarnych, których stosowanie przynosi efekty niewspółmiernie niskie w stosunku do zaangażowanych środków. Na to mało efektywne działanie tylko w kontrolowanych gminach wydatkowano w latach 2013-2015 łącznie 3,1 mln. zł, z czego około 2,5 mln. zł w trzech gminach, w których wydatki na kolektory słoneczne stanowiły od 4 % do 36 % wszystkich środków przeznaczonych na przeciwdziałanie niskiej emisji. Przeznaczenie tych środków na inne działania, np. likwidację starego kotła na paliwo stałe (poprzez jego wymianę lub przyłączenie nieruchomości do sieci ciepłowniczej) spowodowałoby wielokrotnie większe obniżenie emisji, a tym samym znacznie szybszą poprawę jakości powietrza. (na podstawiehttps://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-ograniczaniu-niskiej-emisji-z-kotlowni-przydomowych-i-gminnych-w-wojewodztwie-slaskim.html).
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    InEnerg 2017 targi
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    Szkolenie f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU State aid: Commission green-lights German green cars infrastructure (13.02.2017)

    Environmental Implementation Review: new way to help Member States apply EU rules benefits citizens, administrations and economy (06.02.2017)

    U.S. EPA commits Sanger, Calif., poultry processor to protect workers, local community from risk of chemical releases (06.02.2017)

    - JRC: Commission presents guidance for Member States to enforce ban on defeat devices (26.01.2017)

    NIK o statusie uzdrowisk (25.01.2017)

    Konferencja prasowa NIK o raporcie Europejskiej Agencji Środowiska na temat stanu jakości powietrza i międzynarodowej kontroli jakości powietrza [26.01.2017 transmisja on-line] (25.01.2017)

    Działania NIK na rzecz poprawy jakości powietrza od 2000 roku (18.01.2017)

    -  EPA: Tauber Oil Company Settles Allegations of Selling Unregistered Fuel Additive in Violation of Clean Air Act (18.01.2017)

    NIK o ograniczaniu niskiej emisji z kotłowni przydomowych i gminnych w województwie śląskim (13.01.2017)


    © NIK

    EPA: For the First Time in 40 Years EPA to Put in Place a Process to Evaluate Chemicals that May Pose Risk (13.01.2017)

    EPA: Carbon Pollution Standards for Cars and Light Trucks to Remain Unchanged Through 2025 (13.01.2017)

    EPA: 2015 TRI National Analysis is Available (13.01.2017)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (11.01.2017)


    © EEA

    EPA: Volkswagen Agrees to Plead Guilty, Pay $4.3 Billion in Criminal and Civil Penalties (11.10.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Origins and trends in ethane and propane in the United Kingdom from 1993 to 2012 (20.02.2017)

    Development of land-use regression models for exposure assessment to ultrafine particles in Rome, Italy (20.02.2017)

    Developing high- resolution urban scale heavy- duty truck emission inventory using the data-driven truck activity model output (12.02.2017)

    High-resolution modelling of air pollution and deposition over the Netherlands with plume, grid and hybrid modelling (10.02.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/302 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do intensywnego chowu drobiu lub świń zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE  (21.02.2017)

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie powiadomienia przez Republikę Finlandii o zmienionym przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (15.02.2017)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2018 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2018 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (10.02.2017)

    Decyzja Komisji 2017/176 z dnia 25 stycznia 2017 r. ustalająca kryteria oznako- wania ekologicznego UE dla drewnopochodnych, korkopochodnych i bambusopochodnych pokryć podłogowych (02.02.2017)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluoro- węglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2018 r. (18.01.2017)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji 2014/687/UE z dnia 26 września 2014 r. ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do produkcji masy włóknistej, papieru i tektury (06.01.2017)