Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – spalanie odpadów

    Zakres substancji wymagających uwzględnienia w systemie opłat w przybliżeniu odpowiada rodzajom związków, dla których ustalone zostały standardy emisyjne, rozszerzonym o dwutlenek węgla. Do substancji tych należą:

    • tlenki azotu w przeliczeniu na dwutlenek azotu,

    • pył ogółem (pył całkowity),

    • tlenek węgla,

    • dwutlenek siarki,

    • substancje organiczne w postaci gazów i par wyrażone jako całkowity węgiel organiczny,

    • chlorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • fluorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • metale ciężkie i ich związki wyrażone jako metal: kadm, tal, rtęć, antymon, arsen, ołów, chrom, kobalt, miedź, mangan, nikiel, wanad (również inne metale, w zależności od składu spalanych odpadów),

    • dioksyny i furany,

    • dwutlenek węgla.

    Wobec substancji monitorowanych w sposób ciągły podstawą naliczania opłat są wyniki z systemu pomiarowego. Warunkiem uznania ich za poprawne jest spełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206 poz. 1291) oraz wymagania dodatkowe określone w obowiązującym instalację pozwoleniu, w szczególności dotrzymanie procedur zapewniających odpowiedni poziom jakości pomiarów w tym kalibracji i walidacji. Wymogi wobec systemu pomiarów ciągłych opisano szerzej w zakładce Spalanie paliw w źródłach wyposażonych z system do ciągłego pomiaru emisji.

    Wobec pozostałych substancji podstawą naliczenia opłaty za emisję są głównie wyniki pomiarów, do których prowadzący instalacje zobowiązani są na podstawie ww. rozporządzenia, lub na podstawie innych obowiązków określonych w pozwoleniu. Warunkiem uznania wyników pomiarów za poprawne jest wykonanie pomiarów przez laboratorium akredytowane, lub laboratorium własne objęte systemem zarządzania jakością, zgodnie z art. 147a ustawy Prawo ochrony środowiska. Stanowiska pomiarowe pomiarów ciągłych, porównawczych jak i pomiarów okresowych powinny spełniać wymagania normy PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. Wymagania techniczne lokalizacji stanowisk opisano w dziale Prawo w zakładce Stanowiska pomiarowe.

    Ogólne zasady wyznaczania wskaźników emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych opisano w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy  oraz w dziale Obliczenia emisji w zakładce Spalanie paliw. Przy wyborze sposobu wyznaczania wskaźników oraz metod obliczeniowych emisji ze spalania odpadów szczególnej uwagi wymaga analiza zmienności składu odpadów, warunków prowadzenia procesu oraz pracy urządzeń oczyszczających odgazy. Zasady ogólne należy wobec instalacji spalania odpadów uszczegółowić w następującym zakresie:

    • emisje dioksyn i furanów odnieść do emisji pyłu (wskaźnik ng/kg emitowanego pyłu),

    • rodzaje metali objętych obliczeniami ustalić na podstawie analizy spalanych odpadów lub osadów ściekowych oraz emitowanych pyłów, obejmując cynk i inne metale specyficzne dla spalanego strumienia,

    • wykluczyć lub określić emisję wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych,

    • uwzględnić emisję substancji specyficznych dla instalacji spalania odpadów niebezpiecznych,

    • dla instalacji wyposażonych w układ SCR określić emisję amoniaku.

    Odrębnej oceny w systemie naliczania opłat wymaga emisja dwutlenku węgla. Ogólny wskaźnik emisji CO2 podany w Dokumencie Referencyjnym dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006) odzwierciedla zakres 0,7 – 1,7 Mg/Mg odpadów. Zaleca się wyznaczanie emisji CO2 na podstawie bilansu węgla zawartego w spalanych odpadach.

    Poniżej przedstawiono przykładowe wielkości emisji ze spalarni odpadów komunalnych w Belgii i Austrii (źródło: Dokument Referencyjny dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006), tabela 3.9):

    • tlenki azotu: 189 ÷ 2141 g/Mg odpadów,

    • tlenek węgla: 101 ÷ 126 g/Mg odpadów,

    • dwutlenek siarki: 24,8 ÷ 129 g/Mg odpadów,

    • pył: 7 ÷ 165 g/Mg odpadów,

    • chlorowodór: 4 ÷ 70 g/Mg odpadów.

    Opłaty za emisję w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych

    W przypadku gdy do emisji w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych dochodzi poprzez emitor podstawowy, na którym zainstalowany jest system pomiaru ciągłego, ładunki substancji uwalnianych w tych warunkach są ujmowane w raportach z pomiarów ciągłych. Gdy jednak do emisji dochodzi z pominięciem punktu monitoringowego, np. poprzez emitor rezerwowy lub w wyniku otwarcia komory pieca, ładunki te powinny zostać oszacowane i uwzględnione w opłacie sumarycznej.

    Opłaty za emisję przy niesprawnym systemie do pomiaru ciągłego

    Standardowo oprogramowanie przetwarzające dane z systemu do pomiaru ciągłego jest wyposażone w algorytmy danych zastępczych, przyjmowanych na czas niesprawności poszczególnych układów pomiarowych systemu. Gdy jednak awaria systemu uniemożliwia zastosowanie przewidzianej procedury, wielkość emisji w czasie awarii powinna być obliczana metodą alternatywną (zewnętrzną). Sposobem umożliwiającym uniknięcie braku danych o emisji jest wcześniejsze wyznaczenie wskaźników emisji, które mogą zostać zastosowane w czasie pracy instalacji z niesprawnym systemem do pomiaru ciągłego. Dodatkowe działania do jakich jest zobowiązany prowadzący instalację w przypadku niesprawności systemu do pomiaru ciągłego określa punkt 6 pouczenia zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody (Dz.U. Nr 206, poz. 1291).

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Mimo iż ponad 99,9 % całkowitej kwoty za emisję substancji do powietrza z instalacji spalania odpadów może być związana z procesem spalania odpadów, w systemie opłat powinny zostać również uwzględnione źródła pomniejsze. Zgodnie z ogólnymi zasadami wyznaczania emisji ze źródeł tego rodzaju obliczenia mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności, co odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych jakie mogą występować w ramach instalacji spalania paliw lub na terenie zakładu eksploatującego spalarnię uwzględnienia wymagają:

    • magazyn odpadów (jeśli powietrze wentylacyjne nie jest w całości pobierane do procesu spalania),

    • zbiorniki i silosy materiałów pomocniczych,

    • maszyny robocze wyposażone w silniki spalinowe (ładowarki, wózki widłowe),

    • układ przeładunku i przetwarzania pozostałości po spaleniu,

    • laboratorium.

    Aktualności
    • 28
      wrzesień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2019, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 8 września 2020 r. (M. P. 2020 poz. 799). W stosunku do roku 2018 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 18 w ocenie za rok 2018 do 14 za rok 2019. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 24
      lipiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Poznaniu  z dnia 1 lipca 2020 r. (IV SA/Po 553/20) – stwierdzający nieważność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie zakazu stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe. WSA przyznał rację wojewodzie, który wskazał w skardze, że jedynie sejmik województwa może, w drodze uchwały, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji domowych palenisk. Uzasadnienie decyzji sądu odnosi się do regulacji w zakresie prawa ochrony środowiska i planowania przestrzennego. Orzeczenie zostało dodane do strony http://wszystkooemisjach.pl/72/nsa-program-ochrony-powietrza
    • 23
      czerwiec
      Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (U.S. EPA) poinformowała o wniosku o dodanie 1-bromopropanu (CAS 106-94-5) do listy substancji normowanych w ustawie o czystym powietrzu (the Clean Air Act), ze względu na niebezpieczne własności substancji i powszechne wykorzystywanie w wielu produktach i procesach, w tym w czyszczeniu na sucho, czyszczeniu elektroniki i metali, procesach farmaceutycznych i produktach rolniczych oraz przy aplikacji klejów w sprayu. Substancji tej nie ma również obecnie w polskim systemie prawnym (standardów emisyjnych, standardów jakości powietrza i wartości odniesienia). Kryteria jakości powietrza w zakresie bromopochodnych węglowodorów ustalono jedynie dla bromoetanu (74-96-4) i bromometanu (74-83-9). Informacje o procedurze U.S. EPA dostępne są na stronach: https://www.epa.gov/newsreleases/washington-examiner-epa-add-new-hazardous-air-pollutant-list-regulated-substances-first https://www.epa.gov/newsreleases/epa-grants-first-ever-petition-add-hazardous-air-pollutants-list-under-clean-air-act
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 28.10.2020 Webinarium / 29-30.10.2020 Warsztaty on-line
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021
    Kongres biomasy 2020

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MK / MŚ:

    EPA settlement with MarkWest addresses Clean Air Act violations at Evans City, Pa. Plant (25.09.2020)

    WIOŚ Kraków: Jakość powietrza w Krakowie. Podsumowanie wyników badań (24.09.2020)

    EEA: Ozone depleting substances 2020 Publication (18.09.2020) 

    emisja ozonu EEA
    © EEA

    EPA Seeks Small Businesses Input on Risk Management Rulemakings for Methylene Chloride and 1-Bromopropane (16.09.2020)

    EEA: 2020 Industrial pollution country profiles (14.09.2020) 

    emisja PM10 Polska

    emisja PM2,5 Polska
    © EEA

    EPA - U.S. Reaches $1.5 Billion Settlement with Daimler AG Over Emissions Cheating in Mercedes-Benz Diesel Vehicles (14.09.2020)

    WIOŚ Kraków: Valeo – kontrole i działania WIOŚ (09.09.2020)

    JRC: Global CO2 emissions continue to rise but EU bucks global trend (09.09.2020)

    EEA: PM2.5 annual mean in 2018 (09.09.2020)

    PM2,5 2018 emisja
    © EEA

    U.S. EPA - CCS: In Cheyenne, EPA Announces Wyoming’s Primacy for Class VI Underground Injection Control Program, Highlights Final Power Plant Effluent Limitation Guidelines Rule (03.09.2020)

    EPA and DOJ Reach Settlement Agreement with Ferrellgas, Inc. to Prevent Chemical Accidents at Florida Facility (03.09.2020)

    EPA settlement penalizes Superior Concrete Materials For Clean Air Act violations at former D.C. location (02.09.2020)

    JRC: New rules on cleaner and safer cars start to apply across Europe (01.09.2020)

    EPA Air Monitoring Finds Limited Impacts to Air Quality Following Hurricane Laura (01.09.2020)

    EPA Urges Communities Affected by Hurricane Laura to Avoid Indoor Air Dangers (31.09.2020)

    NIK: Termomodernizacja budynków w Piekarach Śląskich (25.08.2020)

    EPA, U.S. Department of Defense, and State Partners Launch Technical Challenge Seeking Innovative Ways to Destroy PFAS in Firefighting Foam (25.08.2020)

    U.S. EPA: Administrator Wheeler, Congressman Hudson Highlight Trump Administration Action on PFAS at Roundtable in Fayetteville (25.08.2020)

    U.S. EPA Administrator Wheeler Statement on Cancellation of Bipartisan PFAS Destruction Research Squashed by Obama EPA Leadership (25.08.2020)

    U.S. EPA: In Maine, EPA Finalizes Action on Certain Marine Diesel Engines Providing Regulatory Relief for American Lobstermen and Pilot Boat Captains (20.08.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Indoor use of essential oils: Emission rates, exposure time and impact on air quality

    High-emitting vehicle identification by on-road emission remote sensing with scarce positive labels

    Yearlong measure- ments of monoter- penes and isoprene in a Mediterranean city (Athens): Natural vs anthropogenic origin

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1232 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji wysokosprawnego generatora w 12-woltowych zespołach silnikowo-prądnicowych przeznaczonych do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, w tym w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych i pojazdach, które mogą być zasilane paliwami alternatywnymi, jako technologii innowacyjnej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (28.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1222 z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych zasilanych silnikiem spalinowym w odniesieniu do warunków NEDC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (27.08.2020)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1203 z dnia 9 czerwca 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 odnośnie do wpisu dotyczącego kwasu perfluorooktanosulfonowego (PFOS) i jego pochodnych (18.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1167 z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, technologii stosowanej w wysokosprawnym 48-woltowym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC, przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym oraz niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych będących hybrydowymi pojazdami elektrycznymi jako technologii innowacyjnej (07.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1168 z dnia 6 sierpnia 2020 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi (07.08.2020)

    Rozporządzenie Komisji 2020/1149 z dnia 3 sierpnia 2020 r. zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do diizocyjanianów (04.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1102 z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie zatwierdzenia […] technologii stosowanej w 48-woltowym wysokosprawnym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym i określonych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym oraz lekkich pojazdach użytkowych jako technologii innowacyjnej (27.07.2020)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1079 z dnia 20 lipca 2020 r. w sprawie weryfikacji i korekty danych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/956 w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (22.07.2020)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 2020 r. – Komisja Europejska / Rumunia  - Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza (20.07.2020)