Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – spalanie odpadów

    Zakres substancji wymagających uwzględnienia w systemie opłat w przybliżeniu odpowiada rodzajom związków, dla których ustalone zostały standardy emisyjne, rozszerzonym o dwutlenek węgla. Do substancji tych należą:

    • tlenki azotu w przeliczeniu na dwutlenek azotu,

    • pył ogółem (pył całkowity),

    • tlenek węgla,

    • dwutlenek siarki,

    • substancje organiczne w postaci gazów i par wyrażone jako całkowity węgiel organiczny,

    • chlorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • fluorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • metale ciężkie i ich związki wyrażone jako metal: kadm, tal, rtęć, antymon, arsen, ołów, chrom, kobalt, miedź, mangan, nikiel, wanad (również inne metale, w zależności od składu spalanych odpadów),

    • dioksyny i furany,

    • dwutlenek węgla.

    Wobec substancji monitorowanych w sposób ciągły podstawą naliczania opłat są wyniki z systemu pomiarowego. Warunkiem uznania ich za poprawne jest spełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206 poz. 1291) oraz wymagania dodatkowe określone w obowiązującym instalację pozwoleniu, w szczególności dotrzymanie procedur zapewniających odpowiedni poziom jakości pomiarów w tym kalibracji i walidacji. Wymogi wobec systemu pomiarów ciągłych opisano szerzej w zakładce Spalanie paliw w źródłach wyposażonych z system do ciągłego pomiaru emisji.

    Wobec pozostałych substancji podstawą naliczenia opłaty za emisję są głównie wyniki pomiarów, do których prowadzący instalacje zobowiązani są na podstawie ww. rozporządzenia, lub na podstawie innych obowiązków określonych w pozwoleniu. Warunkiem uznania wyników pomiarów za poprawne jest wykonanie pomiarów przez laboratorium akredytowane, lub laboratorium własne objęte systemem zarządzania jakością, zgodnie z art. 147a ustawy Prawo ochrony środowiska. Stanowiska pomiarowe pomiarów ciągłych, porównawczych jak i pomiarów okresowych powinny spełniać wymagania normy PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. Wymagania techniczne lokalizacji stanowisk opisano w dziale Prawo w zakładce Stanowiska pomiarowe.

    Ogólne zasady wyznaczania wskaźników emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych opisano w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy  oraz w dziale Obliczenia emisji w zakładce Spalanie paliw. Przy wyborze sposobu wyznaczania wskaźników oraz metod obliczeniowych emisji ze spalania odpadów szczególnej uwagi wymaga analiza zmienności składu odpadów, warunków prowadzenia procesu oraz pracy urządzeń oczyszczających odgazy. Zasady ogólne należy wobec instalacji spalania odpadów uszczegółowić w następującym zakresie:

    • emisje dioksyn i furanów odnieść do emisji pyłu (wskaźnik ng/kg emitowanego pyłu),

    • rodzaje metali objętych obliczeniami ustalić na podstawie analizy spalanych odpadów lub osadów ściekowych oraz emitowanych pyłów, obejmując cynk i inne metale specyficzne dla spalanego strumienia,

    • wykluczyć lub określić emisję wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych,

    • uwzględnić emisję substancji specyficznych dla instalacji spalania odpadów niebezpiecznych,

    • dla instalacji wyposażonych w układ SCR określić emisję amoniaku.

    Odrębnej oceny w systemie naliczania opłat wymaga emisja dwutlenku węgla. Ogólny wskaźnik emisji CO2 podany w Dokumencie Referencyjnym dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006) odzwierciedla zakres 0,7 – 1,7 Mg/Mg odpadów. Zaleca się wyznaczanie emisji CO2 na podstawie bilansu węgla zawartego w spalanych odpadach.

    Poniżej przedstawiono przykładowe wielkości emisji ze spalarni odpadów komunalnych w Belgii i Austrii (źródło: Dokument Referencyjny dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006), tabela 3.9):

    • tlenki azotu: 189 ÷ 2141 g/Mg odpadów,

    • tlenek węgla: 101 ÷ 126 g/Mg odpadów,

    • dwutlenek siarki: 24,8 ÷ 129 g/Mg odpadów,

    • pył: 7 ÷ 165 g/Mg odpadów,

    • chlorowodór: 4 ÷ 70 g/Mg odpadów.

    Opłaty za emisję w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych

    W przypadku gdy do emisji w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych dochodzi poprzez emitor podstawowy, na którym zainstalowany jest system pomiaru ciągłego, ładunki substancji uwalnianych w tych warunkach są ujmowane w raportach z pomiarów ciągłych. Gdy jednak do emisji dochodzi z pominięciem punktu monitoringowego, np. poprzez emitor rezerwowy lub w wyniku otwarcia komory pieca, ładunki te powinny zostać oszacowane i uwzględnione w opłacie sumarycznej.

    Opłaty za emisję przy niesprawnym systemie do pomiaru ciągłego

    Standardowo oprogramowanie przetwarzające dane z systemu do pomiaru ciągłego jest wyposażone w algorytmy danych zastępczych, przyjmowanych na czas niesprawności poszczególnych układów pomiarowych systemu. Gdy jednak awaria systemu uniemożliwia zastosowanie przewidzianej procedury, wielkość emisji w czasie awarii powinna być obliczana metodą alternatywną (zewnętrzną). Sposobem umożliwiającym uniknięcie braku danych o emisji jest wcześniejsze wyznaczenie wskaźników emisji, które mogą zostać zastosowane w czasie pracy instalacji z niesprawnym systemem do pomiaru ciągłego. Dodatkowe działania do jakich jest zobowiązany prowadzący instalację w przypadku niesprawności systemu do pomiaru ciągłego określa punkt 6 pouczenia zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody (Dz.U. Nr 206, poz. 1291).

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Mimo iż ponad 99,9 % całkowitej kwoty za emisję substancji do powietrza z instalacji spalania odpadów może być związana z procesem spalania odpadów, w systemie opłat powinny zostać również uwzględnione źródła pomniejsze. Zgodnie z ogólnymi zasadami wyznaczania emisji ze źródeł tego rodzaju obliczenia mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności, co odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych jakie mogą występować w ramach instalacji spalania paliw lub na terenie zakładu eksploatującego spalarnię uwzględnienia wymagają:

    • magazyn odpadów (jeśli powietrze wentylacyjne nie jest w całości pobierane do procesu spalania),

    • zbiorniki i silosy materiałów pomocniczych,

    • maszyny robocze wyposażone w silniki spalinowe (ładowarki, wózki widłowe),

    • układ przeładunku i przetwarzania pozostałości po spaleniu,

    • laboratorium.

    Aktualności
    • 23
      styczeń
      Na stronie Biura IPPC opublikowane zostały zaktualizowane dokumenty BREF: - WGC Common Waste Gas Management and Treatment Systems in the Chemical Sector: BREF 01.2023 - TXT Textiles Industry: BREF 01.2023 Konkluzje BAT, które zostały dodane do dokumentów referencyjnych BREF przywołaliśmy na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat
    • 23
      styczeń
      W styczniu br. opublikowane zostały nowe wskaźniki emisji z małych źródeł spalania paliw, pt. Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raporcie do Krajowej bazy za rok 2022. Różnice pomiędzy wskaźnikami emisji z roku 2023 i 2022 dotyczą zarówno niektórych wartości, jak i klasyfikacji źródeł. W zakresie wartości zmianie uległ np. wskaźnik emisji NOx ze spalania paliw gazowych, który wynosi obecnie 40 g/GJ zamiast dotychczasowej wartości 50 g/GJ. Przykładem różnic w zakresie klasyfikacji źródeł może być zmiana w obrębie dotychczasowej kategorii Ogrzewacze pomieszczeń niespełniające wymogów Ekoprojektu o nominalnej mocy cieplnej ≤ 0,05 MW, zasilane węglem kamiennym, którą podzielono na 2 grupy: Piecokuchnie, piece wolnostojące, inne piece oraz Piece kaflowe. Nowe wskaźniki KOBiZE zostały implementowane do programu do obliczania opłat za emisję zanieczyszczeń do atmosfery OPŁATY I WYKAZY dostępnego na stronie PROEKO R.S. oraz do modułu Spalanie w popularnym pakiecie programów Operat FB.
    • 02
      styczeń
      Zapraszamy na szkolenia Specjalista ds. Emisji, które odbędzie się 7 i 8 marca 2023 r. W ciągu dwóch dni będziemy omawiali praktyczne aspekty zarządzania emisjami w zakładach przemysłowych, w tym: - identyfikację źródeł emisji, rodzajów emitowanych związków i  wielkości emisji - postępowania kompensacyjne - wymagania prawne wobec instalacji - bazy danych o emisjach - metody obliczeniowe, analizy statystyczne i budowę arkuszy obliczeniowych - obowiązki sprawozdawcze KOBiZE, GUS, PRTR vs. opłaty za korzystanie ze środowiska - zagadnienia techniczne, takie jak przygotowanie instalacji do pomiarów i nadzór nad ich wykonaniem, efektywne korzystanie ze sprawozdań pomiarowych oraz nadzór na urządzeniami oczyszczającymi odgazy. Szkolenie poprowadzi troje ekspertów z dziedziny emisji przemysłowych, analiz statystycznych i pomiarów. Całość szkolenia, zarówno wykłady, jak i warsztaty, będą prowadzone w formule on-line Live.  Szczegółowe informacje przedstawiamy na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/499/specjalista-ds-emisji--szkolenie-7-8032023
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 7-8 marca 2023
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Targi EKOTECH 2023
    Operat FB

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    U.S. EPA [transport] 1023 Diesel & Fleet of Wasilla, AK., fined $65,000 for Clean Air Act Violations (02.02.2023)

    EPA [jakość powietrza w pomieszczeniach] Opens Public Comment Period for Indoor airPLUS Program Update (01.02.2023)

    MKiŚ: Konsultacje w związku z przygotowaniem stanowiska Rządu do projektu rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla (30.01.2023)

    MKiŚ: Raporty do Komisji Europejskiej za 2022 r. w zakresie F-gazów oraz SZWO (30.01.2023)

    MKiŚ: Sprawozdania w zakresie F-GAZÓW i SZWO do Bazy Danych Sprawozdań (30.01.2023)

    MKiŚ: Deklaracje na kontyngenty na przywóz HFC w 2024 r. (25.01.2023)

    U.S. EPA [emisje z lokomotyw] Genesee & Wyoming Railroad Services Inc. to Address Clean Air Act Violations in Settlement with United States (24.01.2023)

    WIOŚ Wrocław: Inspektorat ma już 7 bezzałogowych statków powietrznych (19.01.2023)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques (BAT) Reference Document for the Textiles Industry has been published (19.01.2023)

    EPA [podziemne składowanie CO2] Announces Availability of $50 Million to Support States and Tribes Developing Programs for Carbon Sequestration and Groundwater Protection (19.01.2023)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] Dyno Nobel, Inc. resolves chemical emergency release notification violations at Cheyenne, Wyo. Facility (18.01.2023)

    IPPC Bureau: The Best Available Techniques (BAT) Reference Document for Common Waste Gas Management and Treatment Systems in the Chemical Sector has been published (16.01.2023)

    EPA [tlenek etylenu, sterylizatory] to Host January 24 Community Meeting for Villalba, Puerto Rico Residents Regarding Air Pollutant from Sterilizer Facility (12.01.2023)

    WIOŚ Kraków: Uciążliwość zapachowa w Trzebini. Trwa kontrola WIOŚ w Krakowie w zakładzie ORLEN POŁUDNIE S.A. (12.01.2023)

    KOBiZE: Wartości opałowe WO i wskaźniki emisji CO2 WE w roku 2020 do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za rok 2023 (30.12.2022)

    WIOŚ w Krakowie: Uciążliwość zapachowa w Trzebini (23.12.2022)

    IOŚ: Zmiany klimatu i adaptacja do zmian klimatu w ocenach oddziaływania na środowisko. PODRĘCZNIK (23.12.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Measurement of tyre dust particles in the atmosphere using chemical tracers Open access

    Source apportionment of black carbon aerosols in winter across China

    Airborne microplastics in a suburban location in the desert southwest: Occurrence and identification challenges

    Emission characteristic of OVOCs, I/SVOCs, OC and EC from wood combustion at different moisture contents

    Zobacz EUR-Lex:

    Regulamin ONZ nr 49 – Jednolite przepisy dotyczące działań, jakie mają zostać podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników o zapłonie samoczynnym oraz z silników o zapłonie iskrowym stosowanych w pojazdach 2023/64 (16.01.2023)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2024 r. (12.01.2023)

    Sprawa C-873/19: Wyrok Trybunału z dnia 8 listopada 2022 r.  Środowisko naturalne – Dostęp do wymiaru sprawiedliwości – Czynna legitymacja procesowa stowarzyszenia ochrony środowiska do występowania przed sądem w celu zakwestionowania homologacji typu WE przyznanej określonym pojazdom – Silnik o zapłonie samoczynnym – Emisje zanieczyszczeń – Zawór recyrkulacji spalin EGR – Redukcja emisji tlenków azotu NOx – Urządzenie ograniczające skuteczność działania (09.01.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakiet energetyczny w sprawie gazu, wodoru i emisji metanu (30.12.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych (30.12.2022)

    Normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dla lekkich pojazdów użytkowych – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii (27.12.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2400 z dnia 23 listopada 2022 r. zmieniającego załączniki IV i V do rozporządzenia (UE) 2019/1021 dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (22.12.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rola technologii usuwania dwutlenku węgla w dekarbonizacji europejskiego” (21.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2508 z dnia 9 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do przemysłu włókienniczego (20.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2509 z dnia 15 grudnia 2022 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2023 r. (20.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do wspólnych systemów gospodarowania gazami odlotowymi i oczyszczania gazów odlotowych w sektorze chemicznym (12.12.2022)