Emisja trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie

    28 stycznia 2016 r. Europejska Agencja Środowiska opublikowała raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” (Persistent organic pollutant emissions; POPs). Do grupy związków objętych raportem należą:

    - heksachlorobenzen (HCB),

    - polichlorowane bifenyle (PCB),

    - dioksyny i furany (PCDD/F),

    - wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH, WWA).

    Cechą wspólną ww. substancji jest oprócz ich trwałości również toksyczność wobec organizmów żywych oraz zdolność bioakumulacji, w wyniku czego człowiek może być szczególnie narażony na ich działanie. Substancje te różnią się natomiast potencjałem toksyczności, kancerogenności oraz wpływem na działanie systemu odpornościowego i rozrodczość.

    Trendy zmian emisji na przestrzeni lat 1990 – 2013 przedstawiają się następująco:

     

    Heksachlorobenzen:

    Widoczny na rysunku 1 gwałtowny spadek emisji sześciochlorobenzenu był w głównej mierze spowodowany znaczną redukcją emisji w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 1998 – 1999, która nastąpiła w wyniku ograniczenia stosowania heksachloroetanu (HCE) w przemyśle przetwórczym aluminium. W wyniku wprowadzonych przepisów prawnych udział emisji Wielkiej Brytanii w całkowitym ładunku sześciochlorobenzenu z krajów objętych monitoringiem EEA zmniejszył się z poziomu 59% w roku 1990 do 12% w roku 2013.

    Łączna redukcja emisji HCB na przestrzeni lat 1990 – 2013 wyniosła 96%.

    Polichlorowane bifenyle:

    Za wyjątkiem Portugalii i Hiszpanii wszystkie kraje objęte Raportem EEA wskazały na redukcję emisji polichlorowanych dwufenyli. Sumaryczna emisja PCB zmniejszyła się na przestrzeni lat 1990 – 2013 o 76%. Jako główne przyczyny obserwowanego trendu EEA wskazuje obniżenie emisji przemysłowych oraz emisji związanych z wykorzystaniem produktów.

    Dioksyny i furany:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 sumaryczna emisja dioksyn i furanów uległa zmniejszeniu o 84%. Jedynie Malta i Łotwa wykazały w badanym okresie wzrost emisji. Obniżenie emisji sumarycznej było zdaniem EEA spowodowane głównie redukcją w sektorze produkcji i dystrybucji energii (28%), gospodarki odpadami (23%) oraz sektorze handlu i usług, sektorze publicznym i gospodarstw domowych (22%). Sektor ten w roku 2013 był odpowiedzialny za 40% całkowitej emisji PCDD/F, podczas gdy wykorzystanie energii w przemyśle odpowiadało 18% emisji, na równi z gospodarką odpadami (18%).

    Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 w 33 państwach objętych monitoringiem EEA sumaryczna emisja WWA uległa zmniejszeniu o 62%. Większość państw wykazała znaczącą redukcję emisji, natomiast pięć krajów (Dania, Finlandia, Islandia, Włochy, Malta) wskazały na zwiększenie emisji WWA. Jako jedną z przyczyn wzrostu emisji EEA podaje przyjęcie polityki promującej wykorzystywanie paliw odnawialnych, wskazując jako przykład sektor komunalny w Danii. Polityka ukierunkowana na łagodzenie zmian klimatu, poprzez zwiększenie emisji WWA powstających w trakcie spalania biomasy może również przynieść niezamierzone skutki w postaci lokalnego zwiększenia zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.

    Udział poszczególnych sektorów gospodarki w całkowitej emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie przedstawia poniższy diagram.

    W roku 2013 najbardziej znaczącymi źródłami emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych  był:

    - sektor handlu i usług, sektor publiczny i gospodarstwa domowe (2/3 całkowitej emisji WWA, 40% całkowitej emisji dioksyn i furanów). Według EEA całkowita emisja WWA uległa obniżeniu względem roku 1990 w wyniku zmniejszenia wykorzystania węgla w paleniskach domowych,

    - procesy przemysłowe i emisje towarzyszące wykorzystaniu produktów (blisko połowa całkowitej emisji PCB, przy czym emisja w tym sektorze od roku 1990 uległa zmniejszeniu o 80% w wyniku poprawy skuteczności oczyszczania odgazów przemyśle metalurgicznym).

    W Raporcie szczegółowo omówiono działania prawne jakie przyczyniły się do redukcji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych na przestrzeni lat 1990 – 2013. Wskazano również na zobowiązania wynikające z Protokołu w Aarhus oraz Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości.

    Raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” dostępny jest na stronie:

    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    źródło rysunków:
    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    Szczegółową analizę emisji i imisji WWA w Polsce przedstawia raport Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2014 roku.

    Raport Komisji z roku 2015 dotyczący emisji dioksyn i furanów z sektora komunalnego oraz inne źródła danych z tej dziedziny przedstawiamy jest na stronie http://wszystkooemisjach.pl/184/dioksyny

    Aktualności
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    • 27
      wrzesień
      Strona dotycząca stawek opłat za korzystanie ze środowiska została zaktualizowana o stawki na rok 2018. Podstawą naliczania opłat za emisję substancji do powietrza w roku 2018 będzie Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875).
    • 26
      wrzesień
      Strona dedykowana ocenie narażenia na pył zawieszony PM2,5 w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracjach została zaktualizowana o wartości wskaźników za rok 2016. Zgodnie z danymi zawartymi w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2017 r. w 19 z 30 miast i aglomeracji podlegających ocenie wskaźnik średniego narażenia przekroczył w 2016 roku pułap stężenia ekspozycji pyłu zawieszonego PM2,5. W stosunku do klasyfikacji za rok 2015 i wcześniejsze lata zmianie uległa ocena dla aglomeracji białostockiej. Według oceny za rok 2016 w aglomeracji tej nie miało miejsca przekroczenie kryterium jakości powietrza atmosferycznego.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Konkluzje BAT
    Operat FB
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Administrator Pruitt Advances Effort to Keep EPA within Regulatory Lane with Proposed Repeal of Glider Provisions from Heavy-Duty Truck Rule (09.11.2017)

    EEA Report: The EU ETS in 2017 (07.11.2017)

    EEA ETS
    © EEA

    EEA: Projected cumulated gaps with regard to the Effort Sharing Decision (ESD) targets, 2013-2020 (07.11.2017)

    EPA Releases Guidance on Reporting Air Emissions of Hazardous Substances from Animal Waste at Farms (26.10.2017)

    EPA Honors 2017 Green Power Leaders (23.10.2017)

    EEA: Exceedance of air quality limit values in urban areas (20.10.2017)

    JRC: Global CO2 emissions stalled for the third year in a row (20.10.2017)

    EPA: Administrator Pruitt Issues Directive to End EPA "Sue & Settle" (16.10.2017)

    EEA: 93.2 percentile of O3 maximum daily 8-hours mean in 2015 (12.10.2017)


    © EEA

    EEA: Annual mean lead (Pb) concentrations in 2015 (12.10.2017)

    JRC launches two new products for regional authorities (12.10.2017)

    EEA: Air quality in europe - 2017 report (11.10.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    A new modeling approach for assessing the contribution of industrial and traffic emissions to ambient image concentrations (07.11.2017)

    DIDEM - An integrated model for comparative health damage costs calculation of air pollution (07.11.2017)

    Understanding the PM2.5 imbalance between a far and near-road location: Results of high temporal frequency source apportionment and parameterization of black carbon (01.11.2017) OPEN ACCESS

    Zobacz EUR-Lex:

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)

    Decyzja Rady UE 2017/1757 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie przyjęcia w imieniu Unii Europejskiej zmiany Protokołu z 1999 r. do Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości w zakresie przeciwdziałania zakwaszeniu, eutrofizacji i powstawaniu ozonu w warstwie przyziemnej z 1979 r. (27.09.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Zdrowie w miastach: wspólne dobro (15.09.2017)

    Decyzja Rady 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Poprawki do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Zanieczyszczenie powietrza z powodu nielegalnego palenia odpadów - Zasada „zanieczyszczający płaci” - Odpowiedzialność solidarna właściciela nieruchomości oraz sprawcy zanieczyszczenia (04.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Prawo publicznego dostępu do dokumentów instytucji Unii Europejskiej (04.09.2017)