Emisja trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie

    28 stycznia 2016 r. Europejska Agencja Środowiska opublikowała raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” (Persistent organic pollutant emissions; POPs). Do grupy związków objętych raportem należą:

    - heksachlorobenzen (HCB),

    - polichlorowane bifenyle (PCB),

    - dioksyny i furany (PCDD/F),

    - wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH, WWA).

    Cechą wspólną ww. substancji jest oprócz ich trwałości również toksyczność wobec organizmów żywych oraz zdolność bioakumulacji, w wyniku czego człowiek może być szczególnie narażony na ich działanie. Substancje te różnią się natomiast potencjałem toksyczności, kancerogenności oraz wpływem na działanie systemu odpornościowego i rozrodczość.

    Trendy zmian emisji na przestrzeni lat 1990 – 2013 przedstawiają się następująco:

     

    Heksachlorobenzen:

    Widoczny na rysunku 1 gwałtowny spadek emisji sześciochlorobenzenu był w głównej mierze spowodowany znaczną redukcją emisji w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 1998 – 1999, która nastąpiła w wyniku ograniczenia stosowania heksachloroetanu (HCE) w przemyśle przetwórczym aluminium. W wyniku wprowadzonych przepisów prawnych udział emisji Wielkiej Brytanii w całkowitym ładunku sześciochlorobenzenu z krajów objętych monitoringiem EEA zmniejszył się z poziomu 59% w roku 1990 do 12% w roku 2013.

    Łączna redukcja emisji HCB na przestrzeni lat 1990 – 2013 wyniosła 96%.

    Polichlorowane bifenyle:

    Za wyjątkiem Portugalii i Hiszpanii wszystkie kraje objęte Raportem EEA wskazały na redukcję emisji polichlorowanych dwufenyli. Sumaryczna emisja PCB zmniejszyła się na przestrzeni lat 1990 – 2013 o 76%. Jako główne przyczyny obserwowanego trendu EEA wskazuje obniżenie emisji przemysłowych oraz emisji związanych z wykorzystaniem produktów.

    Dioksyny i furany:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 sumaryczna emisja dioksyn i furanów uległa zmniejszeniu o 84%. Jedynie Malta i Łotwa wykazały w badanym okresie wzrost emisji. Obniżenie emisji sumarycznej było zdaniem EEA spowodowane głównie redukcją w sektorze produkcji i dystrybucji energii (28%), gospodarki odpadami (23%) oraz sektorze handlu i usług, sektorze publicznym i gospodarstw domowych (22%). Sektor ten w roku 2013 był odpowiedzialny za 40% całkowitej emisji PCDD/F, podczas gdy wykorzystanie energii w przemyśle odpowiadało 18% emisji, na równi z gospodarką odpadami (18%).

    Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 w 33 państwach objętych monitoringiem EEA sumaryczna emisja WWA uległa zmniejszeniu o 62%. Większość państw wykazała znaczącą redukcję emisji, natomiast pięć krajów (Dania, Finlandia, Islandia, Włochy, Malta) wskazały na zwiększenie emisji WWA. Jako jedną z przyczyn wzrostu emisji EEA podaje przyjęcie polityki promującej wykorzystywanie paliw odnawialnych, wskazując jako przykład sektor komunalny w Danii. Polityka ukierunkowana na łagodzenie zmian klimatu, poprzez zwiększenie emisji WWA powstających w trakcie spalania biomasy może również przynieść niezamierzone skutki w postaci lokalnego zwiększenia zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.

    Udział poszczególnych sektorów gospodarki w całkowitej emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie przedstawia poniższy diagram.

    W roku 2013 najbardziej znaczącymi źródłami emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych  był:

    - sektor handlu i usług, sektor publiczny i gospodarstwa domowe (2/3 całkowitej emisji WWA, 40% całkowitej emisji dioksyn i furanów). Według EEA całkowita emisja WWA uległa obniżeniu względem roku 1990 w wyniku zmniejszenia wykorzystania węgla w paleniskach domowych,

    - procesy przemysłowe i emisje towarzyszące wykorzystaniu produktów (blisko połowa całkowitej emisji PCB, przy czym emisja w tym sektorze od roku 1990 uległa zmniejszeniu o 80% w wyniku poprawy skuteczności oczyszczania odgazów przemyśle metalurgicznym).

    W Raporcie szczegółowo omówiono działania prawne jakie przyczyniły się do redukcji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych na przestrzeni lat 1990 – 2013. Wskazano również na zobowiązania wynikające z Protokołu w Aarhus oraz Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości.

    Raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” dostępny jest na stronie:

    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    źródło rysunków:
    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    Szczegółową analizę emisji i imisji WWA w Polsce przedstawia raport Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2014 roku.

    Raport Komisji z roku 2015 dotyczący emisji dioksyn i furanów z sektora komunalnego oraz inne źródła danych z tej dziedziny przedstawiamy jest na stronie http://wszystkooemisjach.pl/184/dioksyny

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)