Dioksyny – zainteresowanie Komisji Europejskiej emisją z palenisk domowych opalanych węglem

    Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) opublikowało wyniki badań stężeń „dioksyn” (PCDD/F) w spalinach z pieców domowych opalanych węglem kamiennym (niska emisja komunalna). W badaniach wykorzystano węgiel pochodzący z Polski o zawartości związków chloru z przedziału od 0,074% do 0,31%. W komunikacie podkreślono, że mimo prognozy zmniejszenia wykorzystania drewna i węgla w paleniskach domowych na terenach miast Europy, trend ten nie jest obserwowany, a nawet w niektórych miejscach widoczny jest proces odwrotny. Przyczyną mogą być wysokie ceny energii, które skłaniają gospodarstwa o niskich dochodach do wyboru tańszych metod ogrzewania. Dlatego dioksyny powstające podczas spalania węgla w piecach domowych nadal stanowią problem ochrony środowiska, który wymaga rozwiązania. Według JRC w celu ograniczenia emisji dioksyn, powinno się unikać stosowania w paleniskach domowych węgla o wysokiej zawartości związków chloru. Całość artykułu dostępna jest na stronie https://ec.europa.eu/jrc/en/news/high-chlorine-coal-affects-pollution-from-domestic-stoves?search

    Wyniki badań prowadzonych przez JRC odnoszą się nie tylko do jakości paliwa, ale również warunków spalania węgla, w szczególności schładzania spalin. Pomiary wykonano dla różnych układów kominowych, obejmujących przewód izolowany, przewód bez izolacji oraz układy z wymiennikami ciepła o różnej sprawności. Zestawienie wskaźników emisji (także innych rodzajów zanieczyszczeń emitowanych z palenisk domowych o małej mocy) zawiera artykuł Dioxin emisions from coal combustion in domestic stove: formation in the chimney and coal chlorine content influence

    Opublikowane wyniki pomiarów wskazują na duże różnice stężeń w jakich dioksyny mogą występować w spalinach, w zależności od zawartości w węglu związków chloru i warunków procesu. Przy spalaniu węgla o niskiej zawartości związków chloru stężenia nie przekroczyły poziomu 0,5 ng TEQ/m3 (w przeliczeniu na 11% zawartość tlenu w spalinach). W przypadku spalania węgla o wysokiej zawartości związków chloru oraz w warunkach procesu sprzyjających powstawaniu dioksyn, najwyższe stężenie odnotowano na poziomie przekraczającym 100 ng TEQ/m3

    Emisje dioksyn z zakładów przemysłowych

    Wymagania wobec emisji polichlorowanych dibenzodioksyn/dibenzofuranów określono dla kilku sektorów przemysłowych, w tym:

    • w dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) – dla spalarni i współspalarni odpadów,
    • w konkluzjach BAT – dla produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu (2013/163/UE), produkcji żelaza i stali (2012/135/UE) oraz rafinacji ropy naftowej i gazu (2014/738/UE),
    • w projekcie konkluzji BAT – dla dużych źródeł spalania,
    • w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów – dla instalacji i urządzeń spalania odpadów oraz współspalania odpadów.

    W dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) dopuszczalne stężenie w jakim dioksyny i furany mogą występować w spalinach z instalacji spalania lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/Nm3 (jako średnie w okresie pobierania próbek wynoszącym minimalnie 6 godzin, a maksymalnie 8 godzin). Dopuszczalna wielkość emisji odnosi się do całkowitego stężenia dioksyn i furanów obliczonego zgodnie z częścią 2 załącznika VI  - Współczynniki toksyczności dla dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów.

    Poziom emisji PCDD/F związany z BAT (BAT-AEL) przy produkcji cementu określono dla gazów odlotowych pochodzących z procesów wypalania w piecach na poziomie <0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3 (dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 10 % tlenu, jako średnia z okresu pobierania próbek 6 – 8 godzin), wyszczególniając jednocześnie techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • staranny wybór i kontrola wsadu pieca (surowców) pod kątem zawartości chloru, miedzi i lotnych związków organicznych,
    • staranny wybór i kontrola paliw piecowych pod kątem zawartości chloru i miedzi,
    • ograniczenie/unikanie stosowania odpadów zawierających chlorowane substancje organiczne,
    • unikanie podawania paliw o wysokiej zawartości halogenów (np. chloru) do spalania wtórnego,
    • szybkie chłodzenie gazów odlotowych z pieca do temperatury niższej niż 200 °C i minimalizacja czasu przebywania spalin i tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C,
    • wstrzymanie współspalania odpadów przy operacjach takich jak uruchomienie  lub zatrzymanie pieca.

    Analogiczny pułap emisji (<0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3, dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 11% tlenu) przyjęto dla procesu wypalania w piecach w przemyśle wapienniczym, definiując techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • wybieranie paliw o niskiej zawartości chloru,
    • ograniczanie wprowadzania miedzi w paliwie,
    • minimalizacja czasu przebywania gazów odlotowych i zawartości tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C.

    Inne poziomy emisji PCDD/F określono dla produkcji żelaza i stali:

    • w hutach zintegrowanych – emisje z taśm spiekalniczych: < 0,05–0,2 ng I- TEQ/Nm3 (w warunkach: 273,15 K; 101,3 kPa; po odliczeniu zawartości pary wodnej) w przypadku filtra workowego i < 0,2–0,4 ng-I-TEQ/Nm3 w przypadku nowoczesnego elektrofiltra (na podstawie próbki losowej pobieranej w okresie 6–8 godzin w warunkach stanu ustalonego),
    • w stalowniach elektrycznych – emisje z pieców łukowych: < 0,1 ng I-TEQ/Nm3.

    Dla obu procesów jako jedną z podstawowych technik osiągnięcia niskich poziomów emisji dioksyn i furanów wymieniono wyselekcjonowanie do produkcji złomu i innych surowców o odpowiedniej jakości. W przypadku złomu BAT mają na celu przeprowadzenie odpowiedniej kontroli pod kątem widocznych zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do powstawania polichlorowanych (PCDD/F). Dodatkowo dla pieców łukowych BAT obejmuje stosowanie jednej z następujących technik lub ich kombinacji, w połączeniu z odpowiednim systemem usuwania pyłu:

    • odpowiednie oczyszczanie gazów po spalaniu,
    • odpowiednie szybkie chłodzenie,
    • wdmuchiwanie odpowiednich środków adsorpcyjnych do traktu spalinowego przed odpylaniem.

    Szczególne techniki ograniczania emisji PCDD/F wymieniono także w konkluzjach BAT dla procesu rafinacji ropy naftowej i gazu (tylko dla jednostki reformingu katalitycznego):

    • stosowanie aktywatora w celu ograniczenia do minimum ilości (PCDD/F) podczas regeneracji,
    • oczyszczanie gazów spalinowych z regeneracji:
    • zamknięty układ recyklingu gazu z regeneracji ze złożem adsorpcyjnym,
    • oczyszczanie na mokro,
    • elektrofiltr (ESP).

    W projekcie konkluzji BAT dla dużych źródeł spalania zaproponowano następujące stężenia PCDD/F w spalinach:

    • 0,001 – 0,100 ng I-TEQ/Nm3 dla źródeł w przemyśle chemicznym, wykorzystujących paliwa pochodzące z procesów chemicznych, w których wykorzystywane są substancje chlorowane,
    • < 0,002 – 0,03 ng I-TEQ/Nm3 dla współspalania paliw i odpadów.

    W rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów  dopuszczalne stężenie PCDD/F w odgazach z instalacji i urządzeń spalania odpadów lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/m3u, w odniesieniu do warunków:

    • zawartości 11% tlenu w gazach odlotowych dla instalacji i urządzeń, których dotyczy załącznik nr 7 do rozporządzenia,
    • zawartości 10% tlenu w gazach odlotowych dla pieców do produkcji klinkieru cementowego, w których są współspalane odpady,
    • zawartości 6% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa stałe,
    • zawartości 3% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa ciekłe.
    Aktualności
    • 05
      październik
      W Dzienniku Ustaw (poz. 1890 - 1893) opublikowane zostały 4 rozporządzenia Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. dotyczące paliw stałych: - w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, - w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych, - w sprawie metod badania jakości paliw stałych, - w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych. Rozporządzenia stanowią akty wykonawcze do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2018 r. poz. 427, 650, 1654 i 1669). © Pixabay
    • 01
      październik
      W Monitorze Polskim (poz. 923) opublikowane zostało coroczne Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wykazu miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracji, w których wartość wskaźnika średniego narażenia przekracza wartość pułapu stężenia ekspozycji… Spośród 30  ocenianych aglomeracji i miast dla 16 wartość wskaźnika średniego narażenia uległa zmniejszeniu (min. dla aglomeracji Wrocławskiej, Warszawskiej), 4 zwiększeniu, a 10 nie uległa zmianie. Pierwszy raz w historii ocen dla  miasta Wałbrzycha i aglomeracji lubelskiej wskaźnik średniego narażenia nie przekroczył pułapu stężenia ekspozycji wynoszącego 20 µg/m3.  Najwyższą wartość wskaźnika w roku 2017 określono dla aglomeracji krakowskiej (32 µg/m3) oraz górnośląskiej (30 µg/m3). Najniższą dla miasta Koszalina (13 µg/m3). Zobacz szczegółowe zestawienie wskaźników © Pixabay
    • 04
      czerwiec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 1022) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody. Rozporządzenie wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 313). Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie obowiązku wykonywania okresowych pomiarów emisji, co najmniej raz na trzy lata, ze źródeł spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW, z których emisja wymaga zgłoszenia. Dla źródeł istniejących pierwsze pomiary przeprowadza się nie później niż do dnia 1 stycznia 2024 r. lub 1 stycznia 2029 r., w zależności od mocy źródła. Dla źródeł nowych pierwsze pomiary przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwolenia zintegrowanego albo dokonania zgłoszenia, albo od daty rozpoczęcia użytkowania źródła. przejdź do rozporządzenia..
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie f-gazy
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    Szkolenia Bilans LZO
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Utah Physicians for a Healthy Environment receives $120,000 for air quality project in Summit County, Utah (04.10.2018)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (02.10.2018)

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (02.10.2018)

    zanieczyszczenie powietrza kwaśne deszcze
    © EEA

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for crops, 2015 (02.10.2018)

    ozon zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for forest, 2015 (02.10.2018)

    EEA: Agricultural area in EEA member countries for each ozone exposure class (02.10.2018)

    EEA: Trend in EU mercury emissions to air 1990 2016 (28.09.2018)

    emisja rtęci
    © EEA

    EPA Recognizes Supermarkets Across America for Smart Refrigerant Management (25.09.2018)

    EPA and DOJ Settle with Derive Systems over Vehicle Emissions Control Defeat Devices (24.09.2018)

    EEA: Mercury pollution remains a problem in Europe and globally (19.09.2018)

    EEA: Mercury in Europe's environment (19.09.2018)

    emisja rtęci Polska
     © Pixabay

    NIK: Czysto, cicho, bezszelestnie - czyli strefy czystego transportu po polsku (17.09.2018)

    NIK i ETO o wpływie zanieczyszczenia powietrza na zdrowie obywateli (15.09.2018)

    EEA: Ozone-depleting substances 2018 (14.09.2018)

    emisja freony f-gazy
    © EEA

    EPA: Pittsburgh, Pa. group wins contest for developing air quality monitors in Wildland Fire Sensors Challenge (13.09.2018)

    NIK: Emisja z sektora przemysłowego i z transportu (12.09.2018)

    emisje NIK
    © NIK

    EPA: Manchester, New Hampshire Municipal Waste Incinerator to Reduce Mercury Emissions Under Settlement with United State (12.09.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

     

    Impact of biomass burning and its control on particulate matter over a city in mainland Southeast Asia during a smog episode

    Impact of particulate matter (PM) emissions from ships, locomotives, and freeways in the communities near the ports of Los Angeles (POLA) and Long Beach (POLB) on the air quality in the Los Angeles county

    Lattice-Boltzmann Large-Eddy Simulation of pollutant dispersion in street canyons including tree planting effects

    kanion uliczny
    © Pixabay

    Emissions of Volatile Organic Compounds from road marking paints

    Zobacz EUR-Lex:

    emisja zanieczyszczeń ETO

    Sprawozdanie specjalne ETO nr 23/2018 Zanieczyszczenie powietrza. Nasze zdrowie nadal nie jest wystarczająco chronione (13.09.2018)

    © ETO

    Decyzja wykonawcza Komisji 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów (17.08.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Działania UE na rzecz poprawy przestrzegania prawa ochrony środowiska i zarządzania środowiskiem (10.08.2019)

    Wyrok Trybunału z dnia 7 czerwca 2018 r. - wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (Sprawa C-160/17) - Ocena skutków wywieranych przez niektóre plany i programy na środowisko naturalne - Obszar miejski objęty scaleniem - Możliwość odstępstw od obowiązujących założeń zagospodarowania przestrzennego - Zmiana „planów i programów” (30.07.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Komunikat Komisji: Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej (25.07.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 31 maja 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska (Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 2011/92/WE - Ocena oddziaływania na środowisko odwiertów w celu poszukiwania lub rozpoznawania złóż gazu łupkowego - Głębokie wiercenia - Kryteria selekcji - Ustalenie progów -  Sprawa C-526/16 (23.07.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/504 w odniesieniu do dostosowania przepisów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych do wartości granicznych emisji dla etapu V (18.07.2018) 

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/656 określającego wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/654 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/985 z dnia 12 lutego 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników, a także uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/987 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/655 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do monitorowania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników spalinowych wewnętrznego spalania w trakcie eksploatacji zamontowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach (18.07.2018)