Dyrektywa w sprawie ograniczenia emisji ze średnich obiektów energetycznego spalania

    zanieczyszczenie powietrza dyrektywa28 listopada 2015 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L313 opublikowana została Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.

    Jako jeden z argumentów uzasadniających potrzebę uregulowania emisji z obiektów spalania paliw o średniej mocy wskazano ich coraz większy udział w zanieczyszczeniu powietrza, przede wszystkim ze względu na wzrost wykorzystania biomasy jako paliwa w wyniku stosowania polityki klimatyczno-energetycznej.

    Dyrektywa określa dopuszczalne wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) i pyłu dla obiektów energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW (dalej zwane „obiektami”) oraz nowych obiektów o mocy równej lub przekraczającej 50 MW, wynikającej z połączenia obiektów mniejszych, za wyjątkiem obiektów objęty zakresem stosowania rozdziału III dyrektywy 2010/75/UE, dla których:

    • gazy odlotowe są odprowadzane przez wspólny komin, lub
    • w ocenie właściwego organu, przy uwzględnieniu czynników technicznych i ekonomicznych, gazy odlotowe mogłyby być odprowadzane przez wspólny komin.

    Rodzaje źródeł, wobec których nie stosuje się przepisów dyrektywy wyszczególniono w art. 2.2, między innymi:

    • obiektów, w których gazowe produkty spalania wykorzystywane są do bezpośredniego ogrzewania, suszenia lub dowolnej innej obróbki przedmiotów lub materiałów,
    • obiektów, w których gazowe produkty spalania wykorzystywane są bezpośrednio w gazowym ogrzewaniu pomieszczeń w celu poprawy warunków pracy,
    • obiektów oczyszczania gazów odlotowych przeznaczonych do oczyszczania gazów odlotowych pochodzących z procesów przemysłowych przez spalanie i które nie są eksploatowane jako niezależne obiekty energetycznego spalania,
    • reaktorów wykorzystywanych w przemyśle chemicznym,
    • obiektów do działalności badawczej, działalności rozwojowej lub do testowania średnich obiektów energetycznego spalania.

    Zgodnie z dyrektywą obiektem energetycznego spalania jest każde urządzenie techniczne, w którym paliwa są utleniane w celu wykorzystania wytworzonego w ten sposób ciepła. Istniejący obiekt energetycznego spalania oznacza obiekt oddany do użytkowania przed dniem 20 grudnia 2018 r. lub dla którego przed dniem 19 grudnia 2017 r. uzyskano pozwolenie na podstawie przepisów krajowych, pod warunkiem że obiekt ten został oddany do użytkowania nie później niż w dniu 20 grudnia 2018 r. Nowy obiekt energetycznego spalania oznacza obiekt inny niż istniejący.

    Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do implementacji jej zapisów do dnia 19 grudnia 2017 r.

    Dopuszczalne wielkości emisji

    Od dnia 20.12.2018 r. emisje do powietrza SO2, NOx i pyłu z obiektów nowych nie mogą przekraczać emisji określonych w załączniku II dyrektywy, część 2, to jest:

    Dopuszczalne wielkości emisji (mg/Nm3) dla obiektów nowych, innych niż silniki i turbiny gazowe – część 2 tabela 1

    Zanieczyszczenie

    Biomasa stała

    Inne paliwa stałe

    Olej napędowy

    Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

    Gaz ziemny

    Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

    SO2

    200 1

    400

    350 2

    35 3, 4

    NOx

    300 5

    300 5

    200

    300 6

    100

    200

    Pył

    20 7

    20 7

    20 8

    Dopuszczalne wielkości emisji określa się w temperaturze 273,15 K, przy ciśnieniu 101,3 kPa i po korekcie uwzględniającej zawartość pary wodnej w gazach odlotowych, przy znormalizowanej zawartości O2 wynoszącej 6 % dla obiektów stosujących paliwa stałe, 3 % dla obiektów wykorzystujących paliwa ciekłe i gazowe innych niż silniki i turbiny gazowe.
    1. Wielkość nie ma zastosowania do obiektów opalanych wyłącznie drewnianą biomasą stałą.
    2. Do dnia 01.01.2025 r. – 1700 mg/Nm3 dla obiektów należących do małych systemów wydzielonych (SIS) lub mikrosystemów wydzielonych (MIS).
    3. 400 mg/Nm3 dla niskokalorycznych gazów koksowniczych i 200 mg/Nm3 dla niskokalorycznych gazów wielkopiecowych w hutnictwie żelaza i stali.
    4. 100 mg/Nm3 w przypadku biogazu.
    5. 500 mg/Nm3 dla obiektów o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW.
    6. Do dnia 01.01.2025 r. – 450 mg/Nm3 w przypadku spalania ciężkiego oleju opałowego zawierającego od 0,2 % do 0,3 % N oraz 360 mg/Nm3 w przypadku spalania ciężkiego oleju opałowego zawierającego mniej niż 0,2 % N w odniesieniu do obiektów należących do SIS lub MIS.
    7. 50 mg/Nm3 dla obiektów o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW oraz 30 mg/Nm3 dla obiektów o całkowitej nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW i nie większej niż 20 MW.
    8. 50 mg/Nm3 dla obiektów o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW.

    Dopuszczalne wielkości emisji (mg/Nm3) dla nowych silników i turbin gazowych – część 2 tabela 2

    Zanieczyszczenie

    Rodzaj obiektu

    Olej napędowy

    Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

    Gaz ziemny

    Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

    SO2

    Silniki i turbiny gazowe

    120 1

    15 2

    NOx

    Silniki 3, 4

    190 5

    190 5, 6

    95 7

    190

    Turbiny gazowe 8

    75

    75 9

    50

    75

    Pył

    Silniki i turbiny gazowe

    10 10, 11

    Dopuszczalne wielkości emisji określa się w temperaturze 273,15 K, przy ciśnieniu 101,3 kPa i po korekcie uwzględniającej zawartość pary wodnej w gazach odlotowych, przy znormalizowanej zawartości O2 wynoszącej 15 % dla silników i turbin gazowych.
    1. Do dnia 01.01.2025 r. – 590 mg/Nm3 dla silników Diesla należących do SIS lub MIS.
    2. 40 mg/Nm3 dla biogazu.
    3. Silniki o czasie funkcjonowania od 500 do 1 500 godzin w ciągu roku mogą zostać zwolnione z obowiązku przestrzegania tych dopuszczalnych wielkości emisji, jeżeli zastosowano w nich pierwotne środki ograniczenia emisji NOx oraz jeżeli spełniają dopuszczalne wielkości emisji określone w przypisie 4.
    4. Do dnia 01.01. 2025 r. w SIS i MIS – 1 850 mg/Nm3 dla silników dwupaliwowych w trybie zasilania paliwem ciekłym i 380 mg/Nm3 w trybie zasilania paliwem gazowym; 1 300 mg/Nm3 dla silników Diesla o prędkości obrotowej ≤ 1 200 obr./min i całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 20 MW i 1 850 mg/Nm3 dla silników Diesla o całkowitej nominalnej mocy cieplnej większej niż 20 MW; 750 mg/Nm3 dla silników Diesla o prędkości obrotowej > 1 200 obr./min.
    5. 225 mg/Nm3 dla silników dwupaliwowych w trybie zasilania paliwem ciekłym.
    6. 225 mg/Nm3 dla silników Diesla o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 20 MW i prędkości obrotowej ≤ 1 200 obr./min.
    7. 190 mg/Nm3 dla silników dwupaliwowych w trybie zasilania paliwem gazowym.
    8. Zastosowanie jedynie powyżej 70 % obciążenia.
    9. Do dnia 01.01.2025 r. – 550 mg/Nm3 dla obiektów należących do SIS lub MIS.
    10. Do dnia 01.01.2025 r. – 75 mg/Nm3 dla silników Diesla należących do SIS lub MIS.
    11. 20 mg/Nm3 dla obiektów o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW.

    Od dnia 01.01.2025 r. emisje SO2, NOx i pyłu z istniejącego obiektu o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW nie mogą przekraczać emisji określonych w załączniku II dyrektywy, część 1 tabela 2 i 3, to jest:

    Dopuszczalne wielkości emisji (mg/Nm3) dla obiektów istniejących, o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW, innych niż silniki i turbiny gazowe – część 1 tabela 2

    Zanieczyszczenie

    Biomasa stała

    Inne paliwa stałe

    Olej napędowy

    Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

    Gaz ziemny

    Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

    SO2

    200 1, 2

    400 3

    350 4

    35 5, 6

    NOx

    650

    650

    200

    650

    200

    250

    Pył

    30 7

    30 7

    30

    Dopuszczalne wielkości emisji określa się w temperaturze 273,15 K, przy ciśnieniu 101,3 kPa i po korekcie uwzględniającej zawartość pary wodnej w gazach odlotowych, przy znormalizowanej zawartości O2 wynoszącej 6 % dla obiektów stosujących paliwa stałe, 3 % dla obiektów wykorzystujących paliwa ciekłe i gazowe innych niż silniki i turbiny gazowe.
    1. Wielkość nie ma zastosowania do obiektów opalanych wyłącznie drewnianą biomasą stałą.
    2. 300 mg/Nm3 w przypadku obiektów opalanych słomą.
    3. 1 100 mg/Nm3 w przypadku obiektów o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW i nie większej niż 20 MW.
    4. Do dnia 01.01.2030 r. – 850 mg/Nm 3 dla obiektów o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW i nie większej niż 20 MW, opalanych ciężkim olejem opałowym.
    5. 400 mg/Nm3 dla niskokalorycznych gazów koksowniczych i 200 mg/Nm3 dla niskokalorycznych gazów wielkopiecowych w hutnictwie żelaza i stali.
    6. 170 mg/Nm3 dla biogazu.
    7. 50 mg/Nm3 w przypadku obiektów o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW i nie większej niż 20 MW.

    Dopuszczalne wielkości emisji (mg/Nm3) dla istniejących silników i turbin gazowych – część 1 tabela 3

    Zanieczyszczenie

    Rodzaj obiektu

    Olej napędowy

    Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

    Gaz ziemny

    Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

    SO2

    Silniki i turbiny gazowe

    120

    15 1, 2

    NOx

    Silniki

    190 3, 4

    190 3, 5

    190 6

    190 6

    Turbiny gazowe 7

    200

    200

    150

    200

    Pył

    Silniki i turbiny gazowe

     –

    10 8

    Dopuszczalne wielkości emisji określa się w temperaturze 273,15 K, przy ciśnieniu 101,3 kPa i po korekcie uwzględniającej zawartość pary wodnej w gazach odlotowych, przy znormalizowanej zawartości O2 wynoszącej 15 % dla silników i turbin gazowych.
    1. 60 mg/Nm3 w przypadku biogazu.
    2. 130 mg/Nm3 w przypadku niskokalorycznych gazów koksowniczych i 65 mg/Nm3 w przypadku niskokalorycznych gazów wielkopiecowych w hutnictwie żelaza i stali.
    3. 1 850 mg/Nm3 w następujących przypadkach: I - dla silników Diesla, których budowę rozpoczęto przed dniem 18.05.2006 r.; II - dla silników dwupaliwowych w trybie zasilania paliwem ciekłym.
    4. 250 mg/Nm3 w przypadku silników o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW.
    5. 250 mg/Nm3 w przypadku silników o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 5 MW; 225 mg/Nm3 w przypadku silników o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW i nie większej niż 20 MW.
    6. 380 mg/Nm3 dla silników dwupaliwowych w trybie zasilania paliwem gazowym.
    7. Zastosowanie jedynie powyżej 70 % obciążenia.
    8. 20 mg/Nm3 w przypadku obiektów o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i nie większej niż 20 MW.

    Od dnia 01.01.2030 r. emisje SO2, NOx i pyłu z istniejącego obiektu o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW nie mogą przekraczać emisji określonych w załączniku II część 1 tabela 1 i 3, to jest:

    Dopuszczalne wielkości emisji (mg/Nm3) dla obiektów istniejących, o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW, innych niż silniki i turbiny gazowe – część 1 tabela 1

    Zanieczyszczenie

    Biomasa stała

    Inne paliwa stałe

    Olej napędowy

    Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy

    Gaz ziemny

    Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny

    SO2

    200 1, 2

    1 100

    350

    200 3

    NOx

    650

    650

    200

    650

    250

    250

    Pył

    50

    50

    50

    Dopuszczalne wielkości emisji określa się w temperaturze 273,15 K, przy ciśnieniu 101,3 kPa i po korekcie uwzględniającej zawartość pary wodnej w gazach odlotowych, przy znormalizowanej zawartości O2 wynoszącej 6 % dla obiektów stosujących paliwa stałe, 3 % dla obiektów wykorzystujących paliwa ciekłe i gazowe innych niż silniki i turbiny gazowe.
    1. Wielkość nie ma zastosowania do obiektów opalanych wyłącznie drewnianą biomasą stałą.
    2. 300 mg/Nm3 w przypadku obiektów opalanych słomą.
    3. 400 mg/Nm3 w przypadku niskokalorycznych gazów koksowniczych w hutnictwie żelaza i stali.

    Tabelę określającą emisje dopuszczalne z silników i turbin przedstawiono w części dotyczącej obiektów o mocy cieplnej większej od 5 MW.

    Od przedstawionych powyżej dopuszczalnych wartości emisji przewidziano szereg odstępstw i zwolnień, wyszczególnionych w art. 6 dyrektywy.

    W obecnym kształcie dyrektywy nie określono emisji dopuszczalnych tlenku węgla (CO). Zgodnie z art. 12.2 dyrektywy do dnia 01.01.2023 r. Komisja oceni, czy w przypadku niektórych lub wszystkich rodzajów średnich obiektów energetycznego spalania istnieje potrzeba uregulowania emisji CO. Kolejne przeglądy będą prowadzone co 10 lat i obejmą ocenę zasadności wprowadzenia bardziej rygorystycznych dopuszczalnych wielkości emisji, zwłaszcza w odniesieniu do obiektów nowych.

    Pomiary emisji i monitorowanie pracy urządzeń ochronnych

    Podstawowy zakres monitoringu obejmuje pomiary emisji wykonywane z częstością:

    • raz na trzy lata w przypadku obiektów o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 20 MW,
    • raz w roku w przypadku obiektów o nominalnej mocy cieplnej większej niż 20 MW.

    W dyrektywie przewidziano również alternatywny sposób określania częstości pomiarów (załącznik III, część 1, punkt 1). Przewidziano również możliwość określenia przez państwo członkowskie obowiązku prowadzenia pomiarów ciągłych. Zakres substancji objętych obowiązkowym monitoringiem obejmuje zanieczyszczenia, dla których określono dla danego źródła wielkości emisji dopuszczalnych oraz każdorazowo tlenek węgla.

    W przypadku zastosowania urządzeń oczyszczających spaliny w celu dotrzymania emisji dopuszczalnych, operator będzie zobowiązany do przechowywania zapisów lub informacji wykazujących rzeczywiste ciągłe funkcjonowanie takich urządzeń. Ogólne zasady nadzoru nad urządzeniami ochronnymi oraz wzory list kontrolnych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w artykule Nadzór nad urządzeniami ochronnymi.

    Obowiązek prowadzenia zapisów z nadzoru nad urządzeniami służącymi do wtórnej redukcji emisji dotyczy również każdej ich niesprawności lub awarii, stając się równie ważnym aspektem nadzoru nad instalacją jak rodzaj i ilość wykorzystanych paliw lub pomiary emisji.

    Na uwagę zasługuje również wskazanie w dyrektywie na potrzebę zmniejszenia obciążenia nakładanego na małe i średnie przedsiębiorstwa eksploatujące średnie obiekty energetycznego spalania, zgodnie z którym należy zapewnić proporcjonalność obowiązków administracyjnych operatorów, które dotyczą informowania, monitorowania i sprawozdawczości, i unikać ich powielania, zapewniający przy tym, by obowiązki te umożliwiały właściwemu organowi przeprowadzenie skutecznej weryfikacji zgodności.

    Efektywność energetyczna

    Zgodnie z art. 12.1 do dnia 01.01.2020 r. Komisja dokona przeglądu postępów w dziedzinie efektywności energetycznej w średnich obiektach i oceni korzyści z wprowadzenia minimalnych norm efektywności energetycznej zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT).

    Dyrektywa dostępna jest na stronie:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L:2015:313:TOC

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie SZKOLENIE
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Size of the vehicle fleet (22.06.2017)

    JRC: Chemicals in Europe: understanding impacts on human health and the environment (15.06.2017)

    EPA Proposes Longer Stay of Portions of Oil and Gas Standards (13.06.2017)

    EPA: United States Resets Climate Change Discussion At G7  (12.06.2017)

    EU: Better Regulation policy simplifies environmental reporting: more information for citizens, less administrative burden (09.06.2017)

    EPA to Extend Deadline for 2015 Ozone NAAQS Area Designations (06.06.2017)

    EEA: Monitoring, reporting and evaluation systems for adaptation in Europe (02.06.2017)

    © EEA

    JRC: Car emissions and safety: Commission welcomes Member States' agreement on stricter rules (29.05.2017)

    EPA Takes Action to Postpone Costly Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (25.05.2017)

    EPA Budget Returns Focus to Core Statutory Mission (23.05.2017)

    EPA Stays Landfill Methane Rules (23.05.2017)

    United States Files Complaint Against Fiat Chrysler Automobiles for Alleged Clean Air Act Violation (23.05.2017)

    EPA Administrator Meets With Congressional Coal Caucus (22.05.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Identification of biased sectors in emission data using a combination of chemical transport model and receptor model (24.06.2017)

    NO to NO2 conversion rate analysis and implications for dispersion model chemistry methods using Las Vegas, Nevada near-road field measurements (17.06.2017)

    Impact of LULCC on the emission of BVOCs during the 21st century (15.06.2017)

    Isotopic signatures of anthropogenic CH4 sources in Alberta, Canada (12.06.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1015 z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE na każde państwo członkowskie za rok 2014 (16.06.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla (13.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (02.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (31.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2017 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii (sprawa C-488/15) Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Jakość powietrza - Dzienne i roczne dopuszczalne wartości stężeń PM10 - Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych (29.05.2017)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci (24.05.2017)

    Skarga - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej -  Stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (15.05.2017)

    Komunikat Komisji – Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości  z dnia 8 marca 2017 r. System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej - Zaprzestanie działalności instalacji - Zwrot niewykorzystanych uprawnień (08.05.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/785 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania w napędzanych przez konwencjonalny silnik spalinowy samochodach osobowych wysoko- sprawnych 12-woltowych zespołów silnikowo- prądnicowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 (06.05.2017)