Nadzór nad urządzeniami ochronnymi

    Powszechnie przyjęty w zakładach przemysłowych system nadzoru nad urządzeniami ochronnymi opiera się na współdziałaniu służb na dwóch poziomach:

    - służb utrzymania ruchu lub jednostek produkcyjnych: które sprawują bieżącą kontrolę nad urządzeniami, są odpowiedzialne za wymianę materiałów eksploatacyjnych i skuteczność oczyszczania gazów odlotowych,

    - komórki ochrony środowiska: pełniącej funkcje nadrzędną, sprawującą nadzór nad realizacją obowiązku kontroli i serwisu urządzeń oraz ocenę efektów pracy urządzenia.

    Za wyjątkiem cyklonów stosowanych w niektórych operacjach, wszystkie rodzaje urządzeń oczyszczających odgazy wymagają kontroli okresowych lub nadzoru stałego. Częstotliwość kontroli wynika ze specyfiki procesu i urządzenia. Jest także związana z systemem automatycznego sterowania pracą urządzenia. Wypracowanie poprawnej procedury kontroli i serwisu urządzenia wymaga uwzględnienia:

    - warunków określonych w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia (DTR),

    - doświadczenia eksploatacyjnego.

    Wymagania DTR

    Producenci urządzeń określają w dokumentacji DTR ogólne wymagania wobec:

    - bieżącego nadzoru,

    - kontroli okresowych,

    - wymiany zużywających się elementów ,

    - regulacji pracy urządzenia,

    - działań niezbędnych do podjęcia w przypadku zakłóceń w oczyszczaniu gazów odlotowych.

    Informacje podane przez dostawcę urządzenia powinny umożliwić opracowanie karty przeglądów i prac serwisowych „checklisty”, ułatwiającej nadzór nad urządzeniem i stanowiącej jednocześnie dokument potwierdzający wykonanie obowiązkowych sprawdzeń i wymiany elementów. Poniżej przedstawiamy przykłady list kontrolnych dla dwóch powszechnie stosowanych rodzajów filtrów (filtrów kieszeniowych i pulsacyjnych filtrów workowych).

    Filtr kieszeniowy z wkładami wymiennymi (ze wskazaniem oporu filtracji)

    Data

    Kontrola codzienna A

    Przegląd tygodniowy B

    Przegląd miesięczny C

    Wymiana wkładów D

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - sprawdzenie wskazania czujnika różnicy ciśnień oraz ogólna kontrola wzorkowa urządzenia,

    B - kontrola wkładów (braku uszkodzeń, rozerwania materiału),

    C - kontrola ułożenia wkładów i uszczelnień,

    D - częstotliwość wymiany: według wskazania różnicy ciśnień, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

    Pulsacyjny filtr workowy (z sygnalizacją oporu filtracji presostatem i automatycznym odbiorem pyłu)

    Data

    Kontrola interwencyjna po zgłoszeniu automatycznego systemu sterowania i kontroli

    Przegląd tygodniowy A

    Przegląd miesięczny B

    Wymiana worków C

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - kontrola worków (braku uszkodzeń, rozerwania materiału), kontrola ścian pod kątem osadzania się pyłu, kontrola układu sprężonego powietrza (kontrola separatora, sprawdzenie ustawień),

    B - kontrola układu sprężonego powietrza (pełna), kontrola elementów ruchomych, elektrozaworów, mocowań,

    C - częstotliwość wymiany: przy braku możliwości regeneracji wymuszonej, przewidzianej procedurą, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.

    UWAGA: podane częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych stanowią przykład. Czas eksploatacji wkładów zależy zarówno od czynników procesowych, jak i warunków technicznych urządzenia i jest określany przez jego dostawcę.

    Doświadczenie eksploatacyjne

    oczyszczanie gazów odlotowych efektW początkowym okresie eksploatacji urządzenia szczególnej uwagi wymaga kontrola skuteczności z jaką przebiega oczyszczanie gazów odlotowych, wrażliwość urządzenia na zmiany parametrów procesu oraz ryzyko wystąpienia zakłóceń w pracy lub awarii. Za wyjątkiem zastosowań typowych, np. filtrów spawalniczych oraz separatorów konkretnych rodzajów materiałów, takich jak trociny, mąka, wapno, etc., urządzenia przewidziane do zastosowania na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego na innych źródłach emisji, podobnych do docelowego, zostają poddane ostatecznemu sprawdzeniu dopiero w warunkach rzeczywistych. Zapewnienie właściwej efektywności i dyspozycyjności urządzenia może wymagać dostosowania parametrów pracy do warunków procesu, co przeważnie dostawcy urządzeń oferują w ramach usługi dostawy. Urządzenia wyposażone w automatyczny system sterowania, takie jak filtry pulsacyjne, absorbery, dopalacze w pewnym zakresie parametrów same dostosowują charakterystykę pracę. Natomiast urządzenia manualne mogą wymagać pełnej oceny i regulacji.

    Sprawdzenie pracy urządzenia powinno obejmować co najmniej:

    - pomiary emisji: pozwalające ocenić dotrzymanie stężeń substancji na wylocie z urządzenia, gwarantowanych przez dostawcę oraz dotrzymanie wartości emisji dopuszczalnej lub określonej w zgłoszeniu,

    - ocenę przyjętej częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych: w szczególności wobec najprostszych urządzeń wyposażonych we wkłady wymienne, wobec których błąd w założonym czasie eksploatacji wkładów może skutkować ich zablokowaniem, a w konsekwencji brakiem przepływu i skuteczności układu odbierania odgazów lub uszkodzeniem wentylatorów,

    - ocenę odporności na warunki fizykochemiczne: zwłaszcza temperaturę i obecność substancji powodujących korozję.

    Przeprowadzenie oceny pracy urządzenia w ww. aspektach pozwala na dostosowanie wymagań określonych w DTR do warunków eksploatacyjnych. Zmiany parametrów polegające na zmniejszeniu częstotliwości kontroli i wymiany elementów powinny być konsultowane z dostawcą urządzenia. Zakończenie procedury sprawdzenia i dostosowania uznaje się za potwierdzenie właściwego sposobu zabezpiecza środowiska przed nadmiernymi emisjami.

    Aktualności
    • 24
      lipiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Poznaniu  z dnia 1 lipca 2020 r. (IV SA/Po 553/20) – stwierdzający nieważność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie zakazu stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe. WSA przyznał rację wojewodzie, który wskazał w skardze, że jedynie sejmik województwa może, w drodze uchwały, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji domowych palenisk. Uzasadnienie decyzji sądu odnosi się do regulacji w zakresie prawa ochrony środowiska i planowania przestrzennego. Orzeczenie zostało dodane do strony http://wszystkooemisjach.pl/72/nsa-program-ochrony-powietrza
    • 23
      czerwiec
      Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (U.S. EPA) poinformowała o wniosku o dodanie 1-bromopropanu (CAS 106-94-5) do listy substancji normowanych w ustawie o czystym powietrzu (the Clean Air Act), ze względu na niebezpieczne własności substancji i powszechne wykorzystywanie w wielu produktach i procesach, w tym w czyszczeniu na sucho, czyszczeniu elektroniki i metali, procesach farmaceutycznych i produktach rolniczych oraz przy aplikacji klejów w sprayu. Substancji tej nie ma również obecnie w polskim systemie prawnym (standardów emisyjnych, standardów jakości powietrza i wartości odniesienia). Kryteria jakości powietrza w zakresie bromopochodnych węglowodorów ustalono jedynie dla bromoetanu (74-96-4) i bromometanu (74-83-9). Informacje o procedurze U.S. EPA dostępne są na stronach: https://www.epa.gov/newsreleases/washington-examiner-epa-add-new-hazardous-air-pollutant-list-regulated-substances-first https://www.epa.gov/newsreleases/epa-grants-first-ever-petition-add-hazardous-air-pollutants-list-under-clean-air-act
    • 23
      czerwiec
      Zawarte w artykule orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 26 października 2017 r. uzupełniliśmy o wyrok NSA z 2020 r. (II OSK 627/18), w którym podtrzymano stanowisko WSA, oddalając skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. NSA wyraził pogląd, zgodnie z którym ograniczenie stron postępowania o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (art. 185 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska) do prowadzącego instalację oraz władających powierzchnią ziemi na obszarze ograniczonego użytkowania nie wyłącza stosowania art. 28 k.p.a. w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów zamieszczonych w dziale III –"Odpowiedzialność administracyjna" (art. 362 – 375). Nie wyłącza go również art. 372 POŚ, ani żaden inny przepis Prawa ochrony środowiska, w tym art. 365 i art. 367. Tym samym w postępowaniu WIOŚ o wstrzymanie użytkowania instalacji oraz w postępowaniu o podjęcie wstrzymanej działalności władający nieruchomościami narażonymi na oddziaływanie instalacji mają przymiot strony w postępowaniu administracyjnym. Mają bowiem interes prawny, aby chronić w toku tego postępowania przysługujące im prawa zgodnie z art. 28 k.p.a., według którego „Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. Oba orzeczenia dostępne są na stronie: Strony postępowania o wstrzymanie / wznowienie użytkowania instalacji - orzeczenia WSA, NSA
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 28.10.2020 Webinarium / 29-30.10.2020 Warsztaty on-line
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021
    Kongres biomasy 2020

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MK / MŚ:

    U.S. EPA - CCS: In Cheyenne, EPA Announces Wyoming’s Primacy for Class VI Underground Injection Control Program, Highlights Final Power Plant Effluent Limitation Guidelines Rule (03.09.2020)

    EPA and DOJ Reach Settlement Agreement with Ferrellgas, Inc. to Prevent Chemical Accidents at Florida Facility (03.09.2020)

    EPA settlement penalizes Superior Concrete Materials For Clean Air Act violations at former D.C. location (02.09.2020)

    JRC: New rules on cleaner and safer cars start to apply across Europe (01.09.2020)

    nowe standardy emisja spalin samochody
    © Pixabay Andreas Lischka

    EPA Air Monitoring Finds Limited Impacts to Air Quality Following Hurricane Laura (01.09.2020)

    EPA Urges Communities Affected by Hurricane Laura to Avoid Indoor Air Dangers (31.09.2020)

    NIK: Termomodernizacja budynków w Piekarach Śląskich (25.08.2020)

    EPA, U.S. Department of Defense, and State Partners Launch Technical Challenge Seeking Innovative Ways to Destroy PFAS in Firefighting Foam (25.08.2020)

    U.S. EPA: Administrator Wheeler, Congressman Hudson Highlight Trump Administration Action on PFAS at Roundtable in Fayetteville (25.08.2020)

    U.S. EPA Administrator Wheeler Statement on Cancellation of Bipartisan PFAS Destruction Research Squashed by Obama EPA Leadership (25.08.2020)

    U.S. EPA: In Maine, EPA Finalizes Action on Certain Marine Diesel Engines Providing Regulatory Relief for American Lobstermen and Pilot Boat Captains (20.08.2020)

    EEA: Average carbon dioxide emissions from new passenger cars (13.08.2020)

    CO2 samochody osobowe
    © EEA

    EEA: Average CO2 emissions from newly registered motor vehicles in Europe (13.08.2020)

    EPA Action Ensures that West Springfield, Mass. Industrial Laundry Will Reduce Air Emissions (05.08.2020)

    EPA Celebrates 50 Years of Research for a Healthier Environment (03.08.2020)

    EPA Awards $4 Million to Develop New Approaches for Evaluating Chemical Toxicokinetics (03.08.2020)

    EPA Week in Review: PFAS Edition (31.07.2020)

    EPA Supports States in Addressing PFAS Across the Southeast (29.07.2020)

    U.S. EPA: Trump EPA Continues to Aggressively Address PFAS on the Federal, State, and Local Level (28.07.2020)

    EPA, Federal Family, and the National Academies Collaborate on Public Workshop to Review Federal Research on PFAS (27.07.2020)

    EEA: European Union emission inventory report 1990-2018 (23.07.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Yearlong measure- ments of monoter- penes and isoprene in a Mediterranean city (Athens): Natural vs anthropogenic origin

    Thirty years of the Clean Air Act Amendments: Impacts on haze in remote regions of the United States (1990–2018)

    Developing a statistical model to explain the observed decline of atmospheric mercury

    Detection of gaseous dimethylamine using vocus proton-transfer-reaction time-of-flight mass spectrometry

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1232 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji wysokosprawnego generatora w 12-woltowych zespołach silnikowo-prądnicowych przeznaczonych do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, w tym w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych i pojazdach, które mogą być zasilane paliwami alternatywnymi, jako technologii innowacyjnej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (28.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1222 z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych zasilanych silnikiem spalinowym w odniesieniu do warunków NEDC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (27.08.2020)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1203 z dnia 9 czerwca 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 odnośnie do wpisu dotyczącego kwasu perfluorooktanosulfonowego (PFOS) i jego pochodnych (18.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1167 z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, technologii stosowanej w wysokosprawnym 48-woltowym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC, przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym oraz niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych będących hybrydowymi pojazdami elektrycznymi jako technologii innowacyjnej (07.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2020/1168 z dnia 6 sierpnia 2020 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi (07.08.2020)

    Rozporządzenie Komisji 2020/1149 z dnia 3 sierpnia 2020 r. zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do diizocyjanianów (04.08.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1102 z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie zatwierdzenia […] technologii stosowanej w 48-woltowym wysokosprawnym zespole silnikowo-prądnicowym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym i określonych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym oraz lekkich pojazdach użytkowych jako technologii innowacyjnej (27.07.2020)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1079 z dnia 20 lipca 2020 r. w sprawie weryfikacji i korekty danych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/956 w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (22.07.2020)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 2020 r. – Komisja Europejska / Rumunia  - Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza (20.07.2020)