Nadzór nad urządzeniami ochronnymi

    Powszechnie przyjęty w zakładach przemysłowych system nadzoru nad urządzeniami ochronnymi opiera się na współdziałaniu służb na dwóch poziomach:

    - służb utrzymania ruchu lub jednostek produkcyjnych: które sprawują bieżącą kontrolę nad urządzeniami, są odpowiedzialne za wymianę materiałów eksploatacyjnych i skuteczność oczyszczania gazów odlotowych,

    - komórki ochrony środowiska: pełniącej funkcje nadrzędną, sprawującą nadzór nad realizacją obowiązku kontroli i serwisu urządzeń oraz ocenę efektów pracy urządzenia.

    Za wyjątkiem cyklonów stosowanych w niektórych operacjach, wszystkie rodzaje urządzeń oczyszczających odgazy wymagają kontroli okresowych lub nadzoru stałego. Częstotliwość kontroli wynika ze specyfiki procesu i urządzenia. Jest także związana z systemem automatycznego sterowania pracą urządzenia. Wypracowanie poprawnej procedury kontroli i serwisu urządzenia wymaga uwzględnienia:

    - warunków określonych w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia (DTR),

    - doświadczenia eksploatacyjnego.

    Wymagania DTR

    Producenci urządzeń określają w dokumentacji DTR ogólne wymagania wobec:

    - bieżącego nadzoru,

    - kontroli okresowych,

    - wymiany zużywających się elementów ,

    - regulacji pracy urządzenia,

    - działań niezbędnych do podjęcia w przypadku zakłóceń w oczyszczaniu gazów odlotowych.

    Informacje podane przez dostawcę urządzenia powinny umożliwić opracowanie karty przeglądów i prac serwisowych „checklisty”, ułatwiającej nadzór nad urządzeniem i stanowiącej jednocześnie dokument potwierdzający wykonanie obowiązkowych sprawdzeń i wymiany elementów. Poniżej przedstawiamy przykłady list kontrolnych dla dwóch powszechnie stosowanych rodzajów filtrów (filtrów kieszeniowych i pulsacyjnych filtrów workowych).

    Filtr kieszeniowy z wkładami wymiennymi (ze wskazaniem oporu filtracji)

    Data

    Kontrola codzienna A

    Przegląd tygodniowy B

    Przegląd miesięczny C

    Wymiana wkładów D

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - sprawdzenie wskazania czujnika różnicy ciśnień oraz ogólna kontrola wzorkowa urządzenia,

    B - kontrola wkładów (braku uszkodzeń, rozerwania materiału),

    C - kontrola ułożenia wkładów i uszczelnień,

    D - częstotliwość wymiany: według wskazania różnicy ciśnień, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

    Pulsacyjny filtr workowy (z sygnalizacją oporu filtracji presostatem i automatycznym odbiorem pyłu)

    Data

    Kontrola interwencyjna po zgłoszeniu automatycznego systemu sterowania i kontroli

    Przegląd tygodniowy A

    Przegląd miesięczny B

    Wymiana worków C

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - kontrola worków (braku uszkodzeń, rozerwania materiału), kontrola ścian pod kątem osadzania się pyłu, kontrola układu sprężonego powietrza (kontrola separatora, sprawdzenie ustawień),

    B - kontrola układu sprężonego powietrza (pełna), kontrola elementów ruchomych, elektrozaworów, mocowań,

    C - częstotliwość wymiany: przy braku możliwości regeneracji wymuszonej, przewidzianej procedurą, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.

    UWAGA: podane częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych stanowią przykład. Czas eksploatacji wkładów zależy zarówno od czynników procesowych, jak i warunków technicznych urządzenia i jest określany przez jego dostawcę.

    Doświadczenie eksploatacyjne

    oczyszczanie gazów odlotowych efektW początkowym okresie eksploatacji urządzenia szczególnej uwagi wymaga kontrola skuteczności z jaką przebiega oczyszczanie gazów odlotowych, wrażliwość urządzenia na zmiany parametrów procesu oraz ryzyko wystąpienia zakłóceń w pracy lub awarii. Za wyjątkiem zastosowań typowych, np. filtrów spawalniczych oraz separatorów konkretnych rodzajów materiałów, takich jak trociny, mąka, wapno, etc., urządzenia przewidziane do zastosowania na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego na innych źródłach emisji, podobnych do docelowego, zostają poddane ostatecznemu sprawdzeniu dopiero w warunkach rzeczywistych. Zapewnienie właściwej efektywności i dyspozycyjności urządzenia może wymagać dostosowania parametrów pracy do warunków procesu, co przeważnie dostawcy urządzeń oferują w ramach usługi dostawy. Urządzenia wyposażone w automatyczny system sterowania, takie jak filtry pulsacyjne, absorbery, dopalacze w pewnym zakresie parametrów same dostosowują charakterystykę pracę. Natomiast urządzenia manualne mogą wymagać pełnej oceny i regulacji.

    Sprawdzenie pracy urządzenia powinno obejmować co najmniej:

    - pomiary emisji: pozwalające ocenić dotrzymanie stężeń substancji na wylocie z urządzenia, gwarantowanych przez dostawcę oraz dotrzymanie wartości emisji dopuszczalnej lub określonej w zgłoszeniu,

    - ocenę przyjętej częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych: w szczególności wobec najprostszych urządzeń wyposażonych we wkłady wymienne, wobec których błąd w założonym czasie eksploatacji wkładów może skutkować ich zablokowaniem, a w konsekwencji brakiem przepływu i skuteczności układu odbierania odgazów lub uszkodzeniem wentylatorów,

    - ocenę odporności na warunki fizykochemiczne: zwłaszcza temperaturę i obecność substancji powodujących korozję.

    Przeprowadzenie oceny pracy urządzenia w ww. aspektach pozwala na dostosowanie wymagań określonych w DTR do warunków eksploatacyjnych. Zmiany parametrów polegające na zmniejszeniu częstotliwości kontroli i wymiany elementów powinny być konsultowane z dostawcą urządzenia. Zakończenie procedury sprawdzenia i dostosowania uznaje się za potwierdzenie właściwego sposobu zabezpiecza środowiska przed nadmiernymi emisjami.

    Aktualności
    • 10
      czerwiec
      W minionym tygodniu zostały opublikowane następujące artykuły o jakości powietrza w Europie: -    podsumowanie oceny narażenia mieszkańców miast według aktualnych i nowych standardów jakości powietrza (opracowanie Europejskiej Agencji Środowiska EEA) -    artykuł Atmospheric Environment pt. Future scenarios for air quality in Europe […] An assessment for the Gothenburg protocol review Opracowanie EEA zawiera przyjazne dla użytkownika zobrazowanie stężeń występujących w roku 2022 i 2023 na tle obowiązujących obecnie standardów oraz wytycznych WHO, które stanowiły podstawę rewizji dyrektyw w sprawie jakości powietrza atmosferycznego. Zobrazowanie jest dostępne dla 5 substancji: pyłu zawieszonego PM10; PM2,5; ozonu; NO2 oraz BaP. W artykule Atmospheric Environment przedstawiono natomiast wyniki modelowania średnich rocznych stężeń PM2,5 i NO2 dla różnych scenariuszy emisji, w tym scenariusza maksymalnej możliwej technicznie redukcji (MFR). Wskazują one, że w scenariuszu bazowym do 2030 r. 75% populacji UE będzie w dalszym ciągu narażonych na działanie pyłu PM 2,5 powyżej poziomu WHO wynoszącego 5 µg/m3, a w roku 2050 - 40%. Dopiero scenariusz maksymalnej redukcji MFR umożliwia do roku 2050 ograniczenie liczby mieszkańców narażonych na przekroczenia poziomu WHO do 14%.
    • 28
      maj
      Pakiet programów komputerowych Operat FB został poszerzony o nowy moduł MSKP (Modelowanie Stężeń Korygowanych Pomiarowo). Moduł umożliwia wykonywanie obliczeń stężeń godzinowych z uwzględnieniem korekty wynikającej z pomiarów prowadzonych w sieci mierników monitorujących stężenia wokół zakładu. Nowy moduł Operatu FB został opracowany z myślą o zakładach prowadzących monitoring jakości powietrza wokół instalacji, dla których jest trudne uzyskanie wysokiej dokładności obliczeń emisji lub propagacji zanieczyszczeń w powietrzu, np. dla oczyszczalni ścieków. Program pobiera automatycznie dane meteorologiczne z serwera weatherstack, a następnie na ich podstawie określa stan równowagi atmosfery i oblicza stężenia w powietrzu. W kolejnym kroku obliczone stężenia są korygowane względem wyników pomiarów z mierników (mnożone przez odpowiednie współczynniki z zastosowaniem metody odwrotności odległości). Szczegółowy opis modułu MSKP znajduje się na stronie https://www.proekors.pl/operatfb-modul-mskp.php
    • 06
      maj
      W minionym tygodniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r., które tworzy nowy Europejski Portal Emisji Przemysłowych zamiast obecnego E-PRTR. Pełny tytuł i link do rozporządzenia: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 166/2006 W założeniu zmiana systemu sprawozdawczego ma poprawić dostęp społeczeństwa do informacji dotyczących środowiska i poprawić efektywność udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska oraz w  identyfikacji źródeł zanieczyszczeń. Wprowadzana zmiana systemu sprawozdawczego jest związana z gruntowną zmianą systemu zarządzania emisjami przemysłowymi w państwach członkowskich UE, zawartą w zmienionej w ostatnim czasie dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych. Szczegółowy opis zmian dyrektywy IED przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543 oraz https://wszystkooemisjach.pl/554 Nowe rozporządzenie jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich - od dnia 1 stycznia 2028 r., co oznacza, że prowadzący instalacje po raz pierwszy będą wprowadzać dane o emisjach do nowego systemu za rok 2027.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Europe's air quality status 2024 (06.06.2024)

    zanieczyszczenie powietrza w Europie i Polsce pył zawieszony PM10 PM2,5 nowe standardy jakości powietrza
    © EEA

    U.S. EPA [emisje z galwanizerni] Portland company fined $139,000 for Clean Air Act violations (06.06.2024)

    EPA [N-metylopirolidon] Proposes Requirements to Protect Workers and Consumers from Exposure to Toxic Solvent N-Methylpyrrolidone (05.06.2024)

    IPPC Bureau: rozpoczęcie prac nad BREFem dla wydobywania rud metali (04.06.2024)

    JRC: Cross-border and emerging risks (04.06.2024)

    EPA [transport] penalizes Murfreesboro-based seller of automobile ‘defeat devices’ (04.06.2024)

    KOBiZE: Procedura składania wniosków o przydział uprawnień do emisji na lata 2026-2030 (04.06.2024)

    EPA [transport] cracks down on Louisville-based seller of automobile emissions ‘defeat devices’ that increase air pollution (04.06.2024)

    KOBiZE: Zmiana poziomu znaczącej redukcji emisji do 30,4% dla sieci ciepłowniczych (03.06.2024)

    JRC [produkcja wodoru -  parowy reforming metanu, elektroliza vs transport wodoru pod ciśnieniem, wodoru płynnego lub związanego chemicznie]: Delivering hydrogen to EU’s industry: which are the greenest options? (31.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: UE obszarem wolnym od rtęci - Rada zatwierdza rozporządzenie zmierzające do osiągnięcia zerowego poziomu emisji rtęci (30.05.2024)

    U.S. EPA [niszczenie i regeneracja HFC] Biden-Harris Administration Selects Five Recipients to Receive Nearly $15M in Grants to Address Climate-Damaging Hydrofluorocarbons as Part of Investing in America Agenda (28.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: przyjęła rozporządzenie o śledzeniu i redukcji emisji metanu (27.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: rozporządzenie ustanawiające ramy dla przemysłu neutralnego emisyjnie (27.05.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Zakończyła się kontrola w firmie prowadzącej prace na hałdzie Charlotta w Rydułtowach. Sprawa została zgłoszona do Prokuratury 

    emisja niezorganizowana pylenie hałdy zanieczyszczenie powietrza Pm10 PM25
    © WIOŚ Katowice

    EPA [bezpieczeństwo chemiczne] Enforcement Actions at Facilities in Arizona, California and Nevada Address Chemical Safety Deficiencies (23.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: nowe regulacje dla rynku gazu ziemnego,  wodoru i gazów odnawialnych w ramach pakietu Fit for 55 (21.05.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie eksplozjom, butadien] Texas Petrochemical Company Pleads Guilty to Clean Air Act Violation, Fined More than $30 Million in Criminal Fines and Civil Penalties Related to Explosions at Its Facility in Port Neches (21.05.2024)

    MKiŚ: Publikacja projektów 2 rozporządzeń KE w zakresie F-gazów (14.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdziła bardziej rygorystyczne normy emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich i cel osiągnięcia przez autobusy miejskie 100-procentowej bezemisyjności do roku 2035 (13.05.2024)

    GIOŚ: Pożar składowiska odpadów w Siemianowicach Śląskich (13.05.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Future scenarios for air quality in Europe, the Western Balkans and EECCA countries: An assessment for the Gothenburg protocol review

    Intercomparison of methods for atmospheric reactive mercury observations: Evidences to interpret what we are actually measuring

    The role of roadside green infrastructure in improving air quality in and around elderly care centres in Nanjing, China

    Ultrafine particles formation from ozonolysis of gas- and particle-phases of cigarette smoke

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/956Tekst mający znaczenie dla EOG (06.06.2024)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2023 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (03.06.2024)

    Sprostowanie do dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2024/1405 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającej załącznik IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 w odniesieniu do dodawania surowców do produkcji biopaliw i biogazu (27.05.2024)

    Dyrektywa delegowana Komisji UE 2024/1405 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniająca załącznik IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 w odniesieniu do dodawania surowców do produkcji biopaliw i biogazu (17.05.2023)

    Decyzja Komisji z dnia 12 marca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Czech, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Węgier, Austrii, Polski, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (15.05.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze UE 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (15.05.2023)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (15.05.2023)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (13.05.2023)

    URZĄD NADZORU EFTA – Decyzja nr 039/24/COL z dnia 27 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego obejmującego spalanie odpadów oraz z podatku od emisji CO2 obejmującego gaz płynny (LPG) i gaz ziemny w przypadku przedsiębiorstw objętych systemem ETS – Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią II art. 4 ust. 4 i częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do wyżej wymienionych środków (08.05.2024)

    P9_TA(2023)0394 – Homologacja typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatorów (Euro7) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7) oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 (COM(2022)0586 – C9-0375/2022 – 2022/0365 COD - Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie (08.05.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1257 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów, w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7), zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009, rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 oraz rozporządzenie Komisji (UE) 2022/1362 (08.05.2024)