Bilans LZO – zakres zastosowania

    Oprócz instalacji, dla których określono standardy emisyjne bilans LZO sporządza się również dla instalacji o zużyciu rozpuszczalników poniżej progów klasyfikujących do grupy instalacji objętych standardami, jak również dla instalacji wykorzystujących rozpuszczalniki w innych rodzajach procesów niż określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji. Metoda bilansowania strumieni zawierających LZO (VOC) umożliwia wyznaczenie emisji z bardzo wielu rodzajów instalacji, przez co jest jednym z najbardziej uniwersalnych sposobów określenia podstawy naliczania opłat za korzystanie ze środowiska, jak i wielkości emisji wymagających raportowania w systemach sprawozdawczych. Bilans LZO umożliwia ponadto:

    • ocenę spełnienia wymogów BAT (dla niektórych rodzajów instalacji),

    • sprawdzenie dotrzymania niektórych warunków pozwolenia oraz innych wymagań określonych w ww. rozporządzeniu (np. emisji substancji szczególnie niebezpiecznych wprowadzanych do powietrza atmosferycznego wyłącznie w sposób zorganizowany),

    • określenie maksymalnych emisji rocznych na etapie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwoleń zintegrowanych.

    Bilans LZO obejmuje następujące rodzaje strumieni:

    • LZO (VOC) wprowadzone do instalacji, w tym zawarte w surowcach i materiałach pomocniczych takich jak rozpuszczalniki wykorzystywane do zmiany własności fizycznych mieszanin (rozcieńczalniki), preparatach do czyszczenia maszyn i wyposażenia oraz produktów (wg zasad określonych w zał. nr 7),

    • LZO (VOC) zawarte w produktach o wartości handlowej (wobec niektórych produktów strumień ten jest równy zeru, lub przyjmuje się go takim gdy jego oznaczenie jest niemożliwe do wykonania albo ekonomicznie nieuzasadnione, a założenie to nie skutkuje ryzykiem niedotrzymania standardu),

    • LZO (VOC) zawarte w odpadach, stanowiące sumę rozpuszczalników zawartych w poszczególnych rodzajach lub strumieniach odpadów,

    • LZO (VOC) zawarte w ściekach,

    • LZO (VOC) wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany (z zachowaniem zasad określonych w § 33.4. oraz § 33.5. ww. rozporządzenia dla instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych):

      • § 33.4. „LZO wprowadzane do powietrza przez systemy wentylacji grawitacyjnej, z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO, traktuje się jak LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany”,

      • § 33.5. „jako LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany traktuje się także LZO wprowadzane do powietrza przez:

    1) systemy mechanicznej wentylacji ogólnej,

    2) zawory bezpieczeństwa i zawory odpowietrzające w instalacjach do magazynowania LZO,

    z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO.”,

    • LZO (VOC) zatrzymane lub zneutralizowane w urządzeniach ograniczających wielkość emisji i nieuwzględnione w odpadach i ściekach (np. LZO utlenione w dopalaczach termicznych i katalitycznych lub biofiltrach, LZO (VOC) zatrzymane w filtrach z wypełnieniem z węgla aktywnego lub z innych sorbentów, LZO  (VOC) wychwycone w wykraplaczach i urządzeniach do wymrażania),

    • LZO (VOC) odzyskane i wycofane z instalacji, np. jako brudny rozpuszczalnik odzyskany w destylarkach, którego nie można ponownie wykorzystać w procesie.

    Oprócz ww. strumieni, sprawdzenie niektórych standardów emisyjnych wymaga wyznaczenia LZO (VOC) odzyskanych i ponownie zawróconych do procesu, np. w wyniku pracy układów destylacji strumieni odpadowych, lub odzyskanych w niektórych typach urządzeń ochronnych atmosfery jak adsorbery z regeneracją.

    Określając ww. strumienie, nie tylko wobec surowców i produktów, ale w niektórych przypadkach również odpadów, należy rozważyć potrzebę uwzględnienia stanów magazynowych z początku i końca okresu rozliczeniowego. Pominąć je można, gdy różnica zgormadzonych materiałów jest nieznaczna i bez wpływu na wielkość emisji i ocenę dotrzymania standardów.

    Bilans uproszczony

    Wobec wielu instalacji z uwagi na brak poszczególnych składowych bilansu (odpadów, ścieków, LZO zneutralizowanych) równanie wyznaczające wielkość strat całkowitych rozpuszczalników przyjmuje uproszczoną postać. Jego skrajną formą jest jednoskładnikowy szacunek emisji oparty na założeniu 100 % straty LZO zawartych w wykorzystywanych materiałach, np. gaz nośny preparatów do konserwacji maszyn, LZO w środkach antyadhezyjnych do form, rozpuszczalniki wykorzystywane do czyszczenia drukarek oznaczeń partii produktów. Przypadki te opisaliśmy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Lotne związki organiczne (LZO).

    Definicja LZO

    Za lotne związki organiczne (LZO, VOC) uznaje się związki organiczne o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężności par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    logP = A – B/(C+T)

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015

    Aktualności
    • 04
      kwiecień
      Z wprowadzonego w jednym ze stanów (stanie Arizona) nakazu pozostania w domach wyłączono tak zwane sektory / działalności niezbędne. Zaliczono do nich działalność firmy zajmującej się supresją emisji niezorganizowanej pyłów (SOILWORKS®). Dzięki tej klasyfikacji walka o życie i zdrowie mieszkańców w związku z epidemią koronawirusa nie pogorsza znacząco efektów stałych starań o łagodzenie skutków zdrowotnych zanieczyszczenia powietrza, w tym przedwczesnych zgonów związanych z emisją pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5
    • 22
      marzec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 497) opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Środowiska. Opublikowano również (poz. 498) rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Aktywów Państwowych polegającego na wyłączeniu komórek organizacyjnych obsługujących sprawy działu energia oraz pracowników obsługujących sprawy tego działu. Wyłączone komórki organizacyjne i pracownicy zostają włączeni do Ministerstwa klimatu na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Klimatu (poz. 499).
    • 20
      marzec
      Z uwagi na stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (koronawirus) terminy zaplanowanych konferencji i szkoleń zostały zmienione: - szkolenie z modelowania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu odbędzie się 15 września br. - Kongres Biomasy 2020 zaplanowany jest na dni 18-19 maja br. Miejsca i programy Wydarzeń nie ulegają zmianie. Dokonane zgłoszenia utrzymują rezerwację miejsc.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Kongres Biomasy 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Settlement with Concrete and Stone Producer Resolves Clean Air Violations in N. Attleborough, Mass. 13.03.2020

    EEA: Assessing air quality through citizen science 12.03.2020

    pył zawieszony PM10
    © EEA

    EPA to Review Lead Ambient Air Standards 12.03.2020

    EEA: Member States must cut emissions across all sectors to achieve EU climate targets by 2030 10.03.2020

    EPA settles diesel emissions cases against three northwest companies 05.03.2020

    EPA: Agency Releases Annual Automotive Trends Report Showing Marginal Increases in Fuel Economy 02.03.2020

    EPA Releases PFAS Action Plan: Program Update 26.02.2020

    EPA Continues to Act on PFAS, Proposes to Close Import Loophole and Protect American Consumers (20.02.2020)

    EPA and OXARC, Inc. settle Clean Air Act violations at company’s Pasco facility (20.02.2020)

    EPA’s 2019 Power Plant Emissions Data Demonstrate Significant Progress (19.02.2020)

    EPA Proposes Additional Amendments to the Regulations for Coal Combustion Residuals (19.02.2020)

    EPA Announces 2019 Annual Environmental Enforcement Results (19.02.2020)

    EPA Announces Community-Scale Air Toxics Monitoring Grant Competition (13.02.2020)

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (06.02.2020)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2019 Data reported by companies on the production, import,export, destruction and feedstock use of fluorinated greenhouse gases in the European Union, 2007-2018 (04.02.2020)

    f-gazy
    © EEA

    EEA: European Union continues to phase-down its use of climate-warming fluorinated gases (04.02.2020)

    EEA: Consumption of controlled ozone-depleting substances (04.02.2020)

    EEA: Transport: increasing oilconsumption andgreenhouse gas emissionshamper EU progresstowards environment andclimate objectives (03.02.2020)

    EPA Settlement with Gulfport Energy to Reduce Emissions from Oil and Natural Gas Operations by 313 Tons Per Year (22.01.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Near-road vehicle emissions air quality monitoring for exposure modeling

    The impact of biomass burning on the oxidative potential of PM2.5 in the metropolitan area of Milan

    Physical and chemical properties of non-exhaust particles generated from wear between pavements and tyres

    Where air quality has been impacted by weather changes in the United States over the last 30 years?

    Emission and simulation of primary fine and submicron particles and water-soluble ions from domestic coal combustion in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 6/2020 „Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa” 11.03.2020

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie przekazania przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmienionego przejściowego planu krajowego, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych 26.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Zjednoczeni w realizacji unii energetycznej i działań w dziedzinie klimatu – Przygotowanie fundamentów w celu zapewnienia udanego przejścia na czystą energię«” 11.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska” 11.02.2020

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2021 r. 06.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonej Europy 2030: działania następcze w związku z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, transformacją ekologiczną i porozumieniem klimatycznym z Paryża 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wdrażanie pakietu „Czysta energia”: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym i terytorialnym w dziedzinie klimatu oraz energii aktywnej i pasywnej 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Inteligentne miasta – nowe wyzwania dla sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej: jak osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju? 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)