Bilans LZO – zakres zastosowania

    Oprócz instalacji, dla których określono standardy emisyjne bilans LZO sporządza się również dla instalacji o zużyciu rozpuszczalników poniżej progów klasyfikujących do grupy instalacji objętych standardami, jak również dla instalacji wykorzystujących rozpuszczalniki w innych rodzajach procesów niż określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji. Metoda bilansowania strumieni zawierających LZO (VOC) umożliwia wyznaczenie emisji z bardzo wielu rodzajów instalacji, przez co jest jednym z najbardziej uniwersalnych sposobów określenia podstawy naliczania opłat za korzystanie ze środowiska, jak i wielkości emisji wymagających raportowania w systemach sprawozdawczych. Bilans LZO umożliwia ponadto:

    • ocenę spełnienia wymogów BAT (dla niektórych rodzajów instalacji),

    • sprawdzenie dotrzymania niektórych warunków pozwolenia oraz innych wymagań określonych w ww. rozporządzeniu (np. emisji substancji szczególnie niebezpiecznych wprowadzanych do powietrza atmosferycznego wyłącznie w sposób zorganizowany),

    • określenie maksymalnych emisji rocznych na etapie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwoleń zintegrowanych.

    Bilans LZO obejmuje następujące rodzaje strumieni:

    • LZO (VOC) wprowadzone do instalacji, w tym zawarte w surowcach i materiałach pomocniczych takich jak rozpuszczalniki wykorzystywane do zmiany własności fizycznych mieszanin (rozcieńczalniki), preparatach do czyszczenia maszyn i wyposażenia oraz produktów (wg zasad określonych w zał. nr 7),

    • LZO (VOC) zawarte w produktach o wartości handlowej (wobec niektórych produktów strumień ten jest równy zeru, lub przyjmuje się go takim gdy jego oznaczenie jest niemożliwe do wykonania albo ekonomicznie nieuzasadnione, a założenie to nie skutkuje ryzykiem niedotrzymania standardu),

    • LZO (VOC) zawarte w odpadach, stanowiące sumę rozpuszczalników zawartych w poszczególnych rodzajach lub strumieniach odpadów,

    • LZO (VOC) zawarte w ściekach,

    • LZO (VOC) wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany (z zachowaniem zasad określonych w § 33.4. oraz § 33.5. ww. rozporządzenia dla instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych):

      • § 33.4. „LZO wprowadzane do powietrza przez systemy wentylacji grawitacyjnej, z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO, traktuje się jak LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany”,

      • § 33.5. „jako LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany traktuje się także LZO wprowadzane do powietrza przez:

    1) systemy mechanicznej wentylacji ogólnej,

    2) zawory bezpieczeństwa i zawory odpowietrzające w instalacjach do magazynowania LZO,

    z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO.”,

    • LZO (VOC) zatrzymane lub zneutralizowane w urządzeniach ograniczających wielkość emisji i nieuwzględnione w odpadach i ściekach (np. LZO utlenione w dopalaczach termicznych i katalitycznych lub biofiltrach, LZO (VOC) zatrzymane w filtrach z wypełnieniem z węgla aktywnego lub z innych sorbentów, LZO  (VOC) wychwycone w wykraplaczach i urządzeniach do wymrażania),

    • LZO (VOC) odzyskane i wycofane z instalacji, np. jako brudny rozpuszczalnik odzyskany w destylarkach, którego nie można ponownie wykorzystać w procesie.

    Oprócz ww. strumieni, sprawdzenie niektórych standardów emisyjnych wymaga wyznaczenia LZO (VOC) odzyskanych i ponownie zawróconych do procesu, np. w wyniku pracy układów destylacji strumieni odpadowych, lub odzyskanych w niektórych typach urządzeń ochronnych atmosfery jak adsorbery z regeneracją.

    Określając ww. strumienie, nie tylko wobec surowców i produktów, ale w niektórych przypadkach również odpadów, należy rozważyć potrzebę uwzględnienia stanów magazynowych z początku i końca okresu rozliczeniowego. Pominąć je można, gdy różnica zgormadzonych materiałów jest nieznaczna i bez wpływu na wielkość emisji i ocenę dotrzymania standardów.

    Bilans uproszczony

    Wobec wielu instalacji z uwagi na brak poszczególnych składowych bilansu (odpadów, ścieków, LZO zneutralizowanych) równanie wyznaczające wielkość strat całkowitych rozpuszczalników przyjmuje uproszczoną postać. Jego skrajną formą jest jednoskładnikowy szacunek emisji oparty na założeniu 100 % straty LZO zawartych w wykorzystywanych materiałach, np. gaz nośny preparatów do konserwacji maszyn, LZO w środkach antyadhezyjnych do form, rozpuszczalniki wykorzystywane do czyszczenia drukarek oznaczeń partii produktów. Przypadki te opisaliśmy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Lotne związki organiczne (LZO).

    Definicja LZO

    Za lotne związki organiczne (LZO, VOC) uznaje się związki organiczne o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężności par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    logP = A – B/(C+T)

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    prawo ochrony środowiska
    Operat FB
    Renexpo 2017
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Emissions of the main air pollutants in Europe (15.08.2017)


    © EEA

    EEA: Heavy metal emissions (15.08.2017)


    © EEA

    EEA: Persistent organic pollutant emissions (15.08.2017)


    © EEA

    EPA: Waterbury, Conn., Incinerator to Control Mercury Emissions (15.08.2017)

    EPA Issues Guidance on State Coal Ash Management Permit Programs (10.08.2017)

    Popioły lotne US EPA

    EPA, DOT Open Comment Period On Reconsideration of GHG Standards for Cars and Light Trucks (10.08.2017)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (09.08.2017)

    EPA Continues to Work With States on 2015 Ozone Designations (02.08.2017)

    Air Quality Continues to Improve, While U.S. Economy Continues to Grow (02.08.2017)

    Commission proposes to review all permits of large combustion plants in order to tackle pollution (31.07.2017)

    NIK: Wnioski NIK uwzględnione w kodeksie urbanistyczno-budowlanym (28.07.2017)

    JRC: Potential for further photovoltaic capacity in EU Member States (19.07.2017)

    EEA: Air pollution from agriculture: ammonia exceeds emission limits in 2015 (12.07.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Recent changes in the oxidized to reduced nitrogen ratio in atmospheric precipitation (12.08.2017)

    Trees in urban parks and forests reduce O3, but not NO2 concen- trations in Baltimore, MD, USA (10.08.2017)

    Nitrous acid in a street canyon environment: Sources and contributions to local oxidation capacity (10.08.2017)

    A chemometric investigation of aromatic emission profiles from a marine engine in comparison with residential wood combustion and road traffic: Implications for source apportionment inside and outside sulphur emission control (10.08.2017)

    Evaluation of regional and local atmospheric dispersion models for the analysis of traffic-related air pollution in urban areas (10.08.2017)

    Indicators of residential traffic exposure: Modelled NOx, traffic proximity, and self-reported exposure in RHINE III (09.08.2017)

    Characterizing the seasonal cycle and vertical structure of ozone in Paris, France using four years of ground based LIDAR measurements in the lowermost troposphere (09.08.2017)

    Source contributions to United States ozone and particulate matter over five decades from 1970 to 2020 (08.08.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie oszczędnego gospodarowania zasobami: ku gospodarce o obiegu zamkniętym (11.08.2017)

    Rezerwa zapewniająca stabilność rynku dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (11.08.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1402 z dnia 28 lipca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia funkcji automatycznego odłączania silnika na biegu jałowym BMW AG jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (29.07.2017)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2017/1375 z dnia 25 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze 1191/2014 określające format i sposób składania sprawozdania, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych (26.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji  2017/1347 z dnia 13 lipca 2017 r. w sprawie sprostowania dyrektywy 2007/46/WE, rozporządzenia Komisji  582/2011 oraz rozporządzenia Komisji 2017/1151 uzupełniającego rozporządzenie 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych Euro 5 i Euro 6 (24.07.2017)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących, wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych i klimakonwektorów wentylatorowych (14.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji 2017/1262 z dnia 12 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie 142/2011 w odniesieniu do wykorzystania obornika zwierząt gospodarskich jako paliwa w obiektach energetycznego spalania (13.07.2017)