Prawo – opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza

    Przedstawione w poniższej tabeli stawki opłat uwzględniają:

    • obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718),
    • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875).

    Zestawienie wszystkich stawek opłat za emisję substancji do powietrza wraz z komentarzem do rozporządzeń przedstawiamy w dziale Opłaty, w zakładce Zmiany stawek opłat.

    Obowiązek ponoszenia opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza został zapisany w art. 273 punkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Opłata może zostać wniesiona na podstawie:

    • art. 284 punkt 1, zgodnie z którym podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego za dany rok kalendarzowy w terminie ustalonym w art. 285, to jest do dnia 31 marca następnego roku (w obecnym brzmieniu art. 285 obowiązującym do 31.12.2016),

    • art. 288 punkt 1, jeżeli podmiot korzystający ze środowiska:

    1) nie przedłożył wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, wykazu, o którym mowa w art. 286 ust. 2 – marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;

    2) zamieścił w wykazie zawierającym informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu.

    W przypadku nieprawidłowego naliczenia opłaty na podstawie art. 284, marszałek województwa dokonuje jej weryfikacji. Opis sytuacji takiej zawiera orzeczenie NSA z dnia 6 lutego 2014 r. (II OSK 2136/12), według którego „w toku postępowania administracyjnego zasadnie podniesiono, że w świetle danych wykazanych w sprawozdaniu PRTR w okresie, za który należna była opłata, skarżąca wyemitowała więcej rodzajów zanieczyszczeń, aniżeli wynika to z wykazu sporządzonego na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji w myśl art. 288 ust. 2 ustawy marszałek województwa ma obowiązek dokonać ustaleń własnych…”. Pozostałe orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat za wprowadzanie substancji do powietrza przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce NSA - weryfikacja opłat.

    Zgodnie z art. 289 ustawy Prawo ochrony środowiska nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których roczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł.

    Zgodnie z art. 291 minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż do dnia 31 października każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość stawek opłat na rok następny. Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2017 zawiera obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2016 zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 zawiera obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 (Monitor Polski poz. 790). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 zawiera obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 (Monitor Polski poz. 729).

    Poniżej przedstawiamy stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017, 2016, 2015 oraz lata wcześniejsze (2008-2014) dotyczące emisji substancji do powietrza. Kolorem czerwonym zaznaczono wprowadzenie stawki lub jej znaczące zwiększenie.

    Rodzaj substancji
    Jednostkowa stawka opłat [zł/kg]
    2017
    2016
    2015
    2014
    2013
    2012
    2011
    2010
    2009
    2008
    Alkohole alifatyczne i ich pochodne
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    1,03
    Amoniak
    0,44
    0,44
    0,44
    0,44
    0,42
    0,40
    0,39
    0,38
    0,36
    0,35
    HCFC
    60,37
    60,37
    60,37
    59,83
    57,70
    55,32
    53,92
    52,10
    50,00
    3,09
    Dwutlenek siarki
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    0,44
    0,43
    Dwutlenek węgla (stawka w zł/Mg)
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    0,24
    0,23
    Metan (stawka w zł/Mg)
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    0,24
    0,23
    Pierwiastki metaliczne i ich związki
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    1,03
    Pierwiastki niemetaliczne
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    1,03
    Podtlenek azotu (stawka w zł/Mg)
    86,09
    86,09
    86,09
    85,32
    82,28
    78,89
    76,89
    74,29
    71,30
    Pyły ze spalania paliw
    0,35
    0,35
    0,35
    0,35
    0,34
    0,33
    0,32
    0,31
    0,30
    0,29
    Substancje organiczne
    6,39
    6,39
    6,39
    6,33
    6,10
    5,85
    5,7
    5,51
    5,29
    5,16
    Tlenek węgla
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    Tlenki azotu (w przeliczeniu na NO2)
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    0,44
    0,43
    Węglowodory alifatyczne i ich pochodne
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11

    Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017, 2016, 2015 i lata wcześniejsze dla wszystkich 67 rodzajów substancji przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce Zmiany stawek opłat.

    W przypadku braku wymaganego pozwolenia podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone o 500 % za wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów, zgodnie z art. 276 oraz 292 ustawy. Natomiast w przypadku przekroczenia określonych w pozwoleniu ilości lub rodzajów gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wymierza na podstawie art. 298 ustawy administracyjną karę pieniężną. Podstawą stwierdzenia przez WIOŚ naruszenia mogą być zgodnie z art. 299:

    • kontrole, a w szczególności dokonane w ich trakcie pomiary lub inne środki dowodowe,

    • pomiary prowadzone przez podmiot korzystający ze środowiska, obowiązany do dokonania takich pomiarów.

    Pozostałe zasady dotyczące postępowania w przedmiocie wymierzania kar zawierają art. 300 – 313 ustawy Prawo ochrony środowiska. Orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat podwyższonych i kar przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładkach: NSA - opłaty podwyższone oraz NSA - kary.

    Podmiot korzystający ze środowiska zgodnie z art. 277 ustawy wnosi należne kwoty na rachunek:

    • w przypadku opłat za korzystanie ze środowiska - na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska,

    • wobec opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikających z eksploatacji urządzeń, wnosi się je na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska,

    • wobec kary pieniężnej podmiot korzystający ze środowiska wnosi ją na rachunek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, który wydał decyzje w przedmiocie wymierzenia kary.

    Stronę zaktualizowano 16.11.2015 r.; 08.08.2016 r. 

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie SZKOLENIE
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Size of the vehicle fleet (22.06.2017)

    JRC: Chemicals in Europe: understanding impacts on human health and the environment (15.06.2017)

    EPA Proposes Longer Stay of Portions of Oil and Gas Standards (13.06.2017)

    EPA: United States Resets Climate Change Discussion At G7  (12.06.2017)

    EU: Better Regulation policy simplifies environmental reporting: more information for citizens, less administrative burden (09.06.2017)

    EPA to Extend Deadline for 2015 Ozone NAAQS Area Designations (06.06.2017)

    EEA: Monitoring, reporting and evaluation systems for adaptation in Europe (02.06.2017)

    © EEA

    JRC: Car emissions and safety: Commission welcomes Member States' agreement on stricter rules (29.05.2017)

    EPA Takes Action to Postpone Costly Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (25.05.2017)

    EPA Budget Returns Focus to Core Statutory Mission (23.05.2017)

    EPA Stays Landfill Methane Rules (23.05.2017)

    United States Files Complaint Against Fiat Chrysler Automobiles for Alleged Clean Air Act Violation (23.05.2017)

    EPA Administrator Meets With Congressional Coal Caucus (22.05.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Identification of biased sectors in emission data using a combination of chemical transport model and receptor model (24.06.2017)

    NO to NO2 conversion rate analysis and implications for dispersion model chemistry methods using Las Vegas, Nevada near-road field measurements (17.06.2017)

    Impact of LULCC on the emission of BVOCs during the 21st century (15.06.2017)

    Isotopic signatures of anthropogenic CH4 sources in Alberta, Canada (12.06.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1015 z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE na każde państwo członkowskie za rok 2014 (16.06.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla (13.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (02.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (31.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2017 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii (sprawa C-488/15) Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Jakość powietrza - Dzienne i roczne dopuszczalne wartości stężeń PM10 - Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych (29.05.2017)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci (24.05.2017)

    Skarga - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej -  Stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (15.05.2017)

    Komunikat Komisji – Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości  z dnia 8 marca 2017 r. System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej - Zaprzestanie działalności instalacji - Zwrot niewykorzystanych uprawnień (08.05.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/785 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania w napędzanych przez konwencjonalny silnik spalinowy samochodach osobowych wysoko- sprawnych 12-woltowych zespołów silnikowo- prądnicowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 (06.05.2017)