Prawo – opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza

    Przedstawione w poniższej tabeli stawki opłat uwzględniają:

    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490),
    • Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875),
    • Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875).

    Zestawienie wszystkich stawek opłat za emisję substancji do powietrza wraz z komentarzem do rozporządzeń przedstawiamy w dziale Opłaty, w zakładce Zmiany stawek opłat.

    Obowiązek ponoszenia opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza został zapisany w art. 273 punkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Opłata może zostać wniesiona na podstawie:

    • art. 284 punkt 1, zgodnie z którym podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego za dany rok kalendarzowy w terminie ustalonym w art. 285, to jest do dnia 31 marca następnego roku (w obecnym brzmieniu art. 285 obowiązującym do 31.12.2018),

    • art. 288 punkt 1, jeżeli podmiot korzystający ze środowiska:

    1) nie przedłożył wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, wykazu, o którym mowa w art. 286 ust. 2 – marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;

    2) przedłożył wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, ale zamieścił w nim informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu.

    W przypadku nieprawidłowego naliczenia opłaty na podstawie art. 284, marszałek województwa dokonuje jej weryfikacji. Opis sytuacji takiej zawiera orzeczenie NSA z dnia 6 lutego 2014 r. (II OSK 2136/12), według którego „w toku postępowania administracyjnego zasadnie podniesiono, że w świetle danych wykazanych w sprawozdaniu PRTR w okresie, za który należna była opłata, skarżąca wyemitowała więcej rodzajów zanieczyszczeń, aniżeli wynika to z wykazu sporządzonego na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji w myśl art. 288 ust. 2 ustawy marszałek województwa ma obowiązek dokonać ustaleń własnych…”. Pozostałe orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat za wprowadzanie substancji do powietrza przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce NSA - weryfikacja opłat.

    Zgodnie z art. 289 ustawy Prawo ochrony środowiska nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których roczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł.

    Zgodnie z art. 291 minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż do dnia 31 października każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość stawek opłat na rok następny. Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2018 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2017 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2016 zawiera Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 (Monitor Polski poz. 790). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 (Monitor Polski poz. 729).

    Poniżej przedstawiamy stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018, 2017, 2016, 2015 oraz lata wcześniejsze (2009-2014) dotyczące emisji substancji do powietrza. Kolorem czerwonym zaznaczono wprowadzenie stawki lub jej znaczące zwiększenie.

    Rodzaj substancji
    Jednostkowa stawka opłat [zł/kg]
    2018
    2017
    2016
    2015
    2014
    2013
    2012
    2011
    2010
    2009
    Alkohole alifatyczne i ich pochodne
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    Amoniak
    0,44
    0,44
    0,44
    0,44
    0,44
    0,42
    0,40
    0,39
    0,38
    0,36
    HCFC
    60,37
    60,37
    60,37
    60,37
    59,83
    57,70
    55,32
    53,92
    52,10
    50,00
    Dwutlenek siarki
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    0,44
    Dwutlenek węgla (stawka w zł/Mg)
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    0,24
    Metan (stawka w zł/Mg)
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    0,24
    Pierwiastki metaliczne i ich związki
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    Pierwiastki niemetaliczne
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    1,06
    Podtlenek azotu (stawka w zł/Mg)
    86,09
    86,09
    86,09
    86,09
    85,32
    82,28
    78,89
    76,89
    74,29
    71,30
    Pyły ze spalania paliw
    0,35
    0,35
    0,35
    0,35
    0,35
    0,34
    0,33
    0,32
    0,31
    0,30
    Substancje organiczne
    6,39
    6,39
    6,39
    6,39
    6,33
    6,10
    5,85
    5,7
    5,51
    5,29
    Tlenek węgla
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    Tlenki azotu (w przeliczeniu na NO2)
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    0,44
    Węglowodory alifatyczne i ich pochodne
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11


    Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018, 2017, 2016, 2015 i lata wcześniejsze dla wszystkich 67 rodzajów substancji przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce Zmiany stawek opłat.

    W przypadku braku wymaganego pozwolenia podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone o 500 % za wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów, zgodnie z art. 276 oraz 292 ustawy. Natomiast w przypadku przekroczenia określonych w pozwoleniu ilości lub rodzajów gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wymierza na podstawie art. 298 ustawy administracyjną karę pieniężną. Podstawą stwierdzenia przez WIOŚ naruszenia mogą być zgodnie z art. 299:

    • kontrole, a w szczególności dokonane w ich trakcie pomiary lub inne środki dowodowe,

    • pomiary prowadzone przez podmiot korzystający ze środowiska, obowiązany do dokonania takich pomiarów.

    Pozostałe zasady dotyczące postępowania w przedmiocie wymierzania kar zawierają art. 300 – 313 ustawy Prawo ochrony środowiska. Orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat podwyższonych i kar przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładkach: NSA - opłaty podwyższone oraz NSA - kary.

    Podmiot korzystający ze środowiska zgodnie z art. 277 ustawy wnosi należne kwoty na rachunek:

    • w przypadku opłat za korzystanie ze środowiska - na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska,

    • wobec opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikających z eksploatacji urządzeń - na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska,

    • wobec kary pieniężnej - na rachunek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, który wydał decyzje w przedmiocie wymierzenia kary.

    Stronę zaktualizowano 16.11.2015 r.; 08.08.2016 r.; 04.10.2017 r.; 04.01.2018 r.

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Emisja samochody
    © EEA

    EPA Approves First Underground Injection Control Program Primacy for Carbon Sequestration Wells to North Dakota (10.04.2018)

    EPA Administrator Pruitt: GHG Emissions Standards for Cars and Light Trucks Should Be Revised (02.04.2018)

    JRC: Commission welcomes ambitious agreement on first ever EU legislation to monitor and report CO2 emissions from heavy-duty vehicles (27.03.2018)

    EPA (infrared camera, VOC) XTO Energy Inc. to make system upgrades and reduce air pollution on the Fort Berthold Indian Reservation in North Dakota (26.03.2018)

    LZO VOC emisja
    © 123rf.com

    NIK o realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (23.03.2018)

    Emisje elektrownia jądrowa
    © NIK

    EEA: Aviation and shipping emissions in focus (15.03.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Emission characteris- tics of NOx, CO, NH3 and VOCs from gas-fired industrial boilers based on field measurements in Beijing city, China

    Using a gradient boosting model to improve the performance of low-cost aerosol monitors in a dense, heterogeneous urban environment

    Secondary organic aerosol and ozone formation from photo-oxidation of unburned diesel fuel in a surrogate atmospheric environment

    The effect of heat recovery on near-source plume dispersion of a simple cycle gas turbine

    A national-scale review of air pollutant concentrations measured in the U.S. near-road monitoring network during 2014 and 2015

    Identification of specific sources of airborne particles emitted from within a complex industrial (steelworks) site

    Variability in impact of air pollution on subjective well-being

    Zobacz EUR-Lex:

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska (13.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2019 r. (20.01.2019)

    Decyzja Komisji z dnia 18 stycznia 2018 r. ustanawiająca grupę ekspertów ds. przestrzegania prawa ochrony środowiska i zarządzania środowiskiem (19.01.2018)

    Zaproszenie do składania wniosków oraz powiązane działania w ramach planu pracy Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych na 2018 r. (16.01.2018)