Prawo – opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza

    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska stawki opłat


    Przedstawione w poniższej tabeli stawki opłat uwzględniają:

    • Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2019 (M. P. poz. 1038),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490),
    • Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875),
    • Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875).

    Zestawienie wszystkich stawek opłat za emisję substancji do powietrza wraz z komentarzem do rozporządzeń przedstawiamy w dziale Opłaty, w zakładce Zmiany stawek opłat.

    Obowiązek ponoszenia opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza został zapisany w art. 273 punkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Opłata może zostać wniesiona na podstawie:

    • art. 284 punkt 1, zgodnie z którym podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego za dany rok kalendarzowy w terminie ustalonym w art. 285, to jest do dnia 31 marca następnego roku (w obecnym brzmieniu art. 285 obowiązującym do 31.12.2018),

    • art. 288 punkt 1, jeżeli podmiot korzystający ze środowiska:

    1) nie przedłożył wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, wykazu, o którym mowa w art. 286 ust. 2 – marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;

    2) przedłożył wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, ale zamieścił w nim informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu.

    W przypadku nieprawidłowego naliczenia opłaty na podstawie art. 284, marszałek województwa dokonuje jej weryfikacji. Opis sytuacji takiej zawiera orzeczenie NSA z dnia 6 lutego 2014 r. (II OSK 2136/12), według którego „w toku postępowania administracyjnego zasadnie podniesiono, że w świetle danych wykazanych w sprawozdaniu PRTR w okresie, za który należna była opłata, skarżąca wyemitowała więcej rodzajów zanieczyszczeń, aniżeli wynika to z wykazu sporządzonego na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji w myśl art. 288 ust. 2 ustawy marszałek województwa ma obowiązek dokonać ustaleń własnych…”. Pozostałe orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat za wprowadzanie substancji do powietrza przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce NSA - weryfikacja opłat.

    Zgodnie z art. 289 ustawy Prawo ochrony środowiska nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których roczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł.

    Zgodnie z art. 291 minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż do dnia 31 października każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość stawek opłat na rok następny. Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2019 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2019 (M. P. poz. 1038) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2018 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2017 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (M. P. poz. 718). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska w roku 2016 zawiera Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2015 (Monitor Polski poz. 790). Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 zawiera Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014 (Monitor Polski poz. 729).

    Poniżej przedstawiamy stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 oraz lata wcześniejsze (2010-2014) dotyczące emisji substancji do powietrza. Kolorem czerwonym zaznaczono wprowadzenie stawki lub jej znaczące zwiększenie.

    Rodzaj substancji
    Jednostkowa stawka opłat [zł/kg]
    2019
    2018
    2017
    2016
    2015
    2014
    2013
    2012
    2011
    2010
    Alkohole alifatyczne i ich pochodne
    1,31
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    Amoniak
    0,45
    0,44
    0,44
    0,44
    0,44
    0,44
    0,42
    0,40
    0,39
    0,38
    HCFC
    61,58
    60,37
    60,37
    60,37
    60,37
    59,83
    57,70
    55,32
    53,92
    52,10
    Dwutlenek siarki
    0,54
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    Dwutlenek węgla (stawka w zł/Mg)
    0,30
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    Metan (stawka w zł/Mg)
    0,30
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,29
    0,28
    0,27
    0,26
    0,25
    Pierwiastki metaliczne i ich związki
    1,31
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    Pierwiastki niemetaliczne
    1,31
    1,28
    1,28
    1,28
    1,28
    1,27
    1,22
    1,17
    1,14
    1,10
    Podtlenek azotu (stawka w zł/Mg)
    87,81
    86,09
    86,09
    86,09
    86,09
    85,32
    82,28
    78,89
    76,89
    74,29
    Pyły ze spalania paliw
    0,36
    0,35
    0,35
    0,35
    0,35
    0,35
    0,34
    0,33
    0,32
    0,31
    Substancje organiczne
    6,52
    6,39
    6,39
    6,39
    6,39
    6,33
    6,10
    5,85
    5,7
    5,51
    Tlenek węgla
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    Tlenki azotu (w przeliczeniu na NO2)
    0,54
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,53
    0,51
    0,49
    0,48
    0,46
    Węglowodory alifatyczne i ich pochodne
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11
    0,11


    Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 i lata wcześniejsze dla wszystkich 67 rodzajów substancji przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładce Zmiany stawek opłat.

    W przypadku braku wymaganego pozwolenia podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone o 500 % za wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów, zgodnie z art. 276 oraz 292 ustawy. Natomiast w przypadku przekroczenia określonych w pozwoleniu ilości lub rodzajów gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wymierza na podstawie art. 298 ustawy administracyjną karę pieniężną. Podstawą stwierdzenia przez WIOŚ naruszenia mogą być zgodnie z art. 299:

    • kontrole, a w szczególności dokonane w ich trakcie pomiary lub inne środki dowodowe,

    • pomiary prowadzone przez podmiot korzystający ze środowiska, obowiązany do dokonania takich pomiarów.

    Pozostałe zasady dotyczące postępowania w przedmiocie wymierzania kar zawierają art. 300 – 313 ustawy Prawo ochrony środowiska. Orzeczenia sądów w sprawach dotyczących opłat podwyższonych i kar przedstawiamy w dziale Opłaty w zakładkach: NSA - opłaty podwyższone oraz NSA - kary.

    Podmiot korzystający ze środowiska zgodnie z art. 277 ustawy wnosi należne kwoty na rachunek:

    • w przypadku opłat za korzystanie ze środowiska - na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska,

    • wobec opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikających z eksploatacji urządzeń - na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska,

    • wobec kary pieniężnej - na rachunek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, który wydał decyzje w przedmiocie wymierzenia kary.

    Stronę zaktualizowano 16.11.2015 r.; 08.08.2016 r.; 04.10.2017 r.; 04.01.2018 r.; 13.11.2018 r.

    Aktualności
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    • 12
      czerwiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 maja 2019 r. (II SA/Gd 181/19) w sprawie ze sprzeciwu od decyzji SKO uchylającej decyzję organu I instancji i kierującej do ponownego rozpatrzenia sprawę o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozdrabnianiu materiału pochodzącego z rozbiórki budynków. Orzeczenie cenne z uwagi na czytelny opis błędów postępowania sądowo-administracyjnego, jak i komentarze do analiz merytorycznych. Poruszone przez SKO i WSA kwestie dotyczą, między innymi możliwości odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, interpretacji zasady zrównoważonego rozwoju, zapewnienia oceny merytorycznej przewidywanego oddziaływania na środowisko poprzez instytucję biegłego oraz znaczenie konfliktu społecznego w postępowaniu o decyzję środowiskową. © Pixabay
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Announces Biofuel and Small Refinery Exemption Priorities (09.08.2019)

    EPA: Sixteen Organizations Receive 2019 Emergency Planning Awards at EPA Conference in Omaha (09.08.2019)

    NIK: Bomby ekologiczne wciąż trują (05.08.2019)

    IOŚ-PIB stworzy bazę informacji o urządzeniach grzewczych 

    EPA Proposes Amendments to the Coal Ash Regulations, Reconsiders the Beneficial Use Provisions and Provides Greater Clarity on Managing Piles of Coal Ash (30.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza PM10 lotny popiół EPA
    © Pixabay

    EU Member States make only mixed progress in reducing emissions under UN convention, latest air pollution data shows (22.07.2019)

    redukcja emisji przemysłowych EEA
    © Pixabay

    NIK o termomodernizacji – efekty są, choć mniejsze niż oczekiwano (26.07.2019)

    efekty ekologiczne termomodernizacja NIK
    © NIK

    GDOŚ: Dodatkowe informacje dotyczące nowelizacji ustawy OOŚ (25.07.2019)

    zmiana ustawy OOŚ 100 m zanieczyszczenie powietrza
    © GDOŚ

    JRC: New database to monitor national energy use and CO2 emissions (22.07.2019)

    emisje do powietrza narzędzia JRC PM10
    © JRC

    EPA: Air Pollution Trends Show Cleaner Air, Growing Economy (17.08.2019)

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Reliable data from low cost ozone sensors in a hierarchical network

    1951–2017 changes in the frequency of days with visibility higher than 10 km and 20 km in Italy

    Atmospheric dry deposition processes of particles on urban and suburban surfaces: Modelling and validation works

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)