Prawo – orzeczenia WSA – stanowiska pomiarowe

    Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 listopada 2005 r. (II SA/Gd 530/03) – odnoszący się do podstaw i zasad określenia obowiązku usytuowania stanowisk do pomiaru emisji – uchylający zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatowego z dnia 7 sierpnia 2001 r., nr [...], i określający, że decyzje te nie mogą być wykonane – ze skargi A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 3 marca 2003 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia dopuszczalnych do wprowadzenia do powietrza rodzajów i ilości substancji zanieczyszczających – w uzasadnieniu orzeczenia WSA w Gdańsku wskazał między innymi:

    „W decyzji z dnia 7 sierpnia 2001 r. nr [...] Starosta Powiatowy w punkcie pierwszym i drugim rozstrzygnięcia ustalił dla A Spółki z o.o. w K. rodzaje i ilość substancji zanieczyszczających, obowiązujących do 31 grudnia 2002 r., dopuszczonych do wprowadzania do powietrza atmosferycznego dla źródeł emitorów zlokalizowanych na terenie zakładu zgodnie z załącznikami tabelarycznymi nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, stanowiącymi jej integralną całość. W punkcie trzecim decyzji nałożono na A obowiązki, wymienione w podpunktach od 1 do 7, w tym – obowiązek wyrażony w podpunkcie 2, polegający na przygotowaniu emitorów do przeprowadzenia na nich pomiarów kontrolnych, wykonania stanowisk pomiarowych oraz zamontowania króćców pomiarowych na wszystkich emitorach objętych niniejszą decyzją do dnia 31 grudnia 2001 r., zgodnie z Polską Normą PN-Z-04030-7/94 w porozumieniu z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska. W uzasadnieniu organ podał, iż decyzję powyższą wydał na wniosek Spółki, domagającej się ustalenia dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń do powietrza za źródeł i emitorów technologicznych z procesu produkcji elementów plastikowych obudów do telewizorów.”

    „W odwołaniu od powyższej decyzji A wniosła o wprowadzenie zmian do tegoż rozstrzygnięcia w zakresie punktu III podpunktu drugiego w następujący sposób: "przygotowanie emitorów nr E 11 – E 16 i E 22 – E 24 do przeprowadzenia na nich pomiarów kontrolnych, wykonania stanowisk pomiarowych oraz zamontowania na nich króćców pomiarowych do dnia 31 grudnia 2001 r., zgodnie z Polska Normą PN-Z-04030/7/94 w porozumieniu z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska. Wykonanie dwukrotnych badań emisji zanieczyszczeń na dwóch losowo wybranych emitorach kabin lakierniczych (E11 – E16) w zakresie oznaczeń dla rozpuszczalników organicznych, w tym glikolu i butanolu oraz pyłu". Zdaniem odwołującej, w emitorach E1 – E6, E7- E 10, E17 – E18, E19 – E21 nie ma technicznych możliwości wykonania przekrojów pomiarowych, które będą zgodne z Polską Normą PN-Z-04030-7/94 i wykonania pomiarów zanieczyszczeń. Zgodnie z tą normą przekrój pomiarowy powinien być usytuowany na prostym, wolnym od zaburzeń przepływu, odcinku kanału o stałej średnicy hydraulicznej i jeżeli jest to możliwe na odcinku pionowym o określonej w tej normie długości przed przekrojem pomiarowym i o określonej w normie długości za przekrojem pomiarowym. W przypadku niemożności spełnienia tych wymagań przekrój pomiarowy można zlokalizować zgodnie z załącznikiem nr 1 do tejże normy, według którego najmniejsza długość odcinków prostych kanału pomiarowego ma wskazaną w tym załączniku odległość przed i za przekrojem pomiarowym. Następnie odwołująca szczegółowo wyliczyła poszczególne wartości dla posiadanych przez siebie emitorów, konkludując, że nie ma technicznych możliwości, by sprostać wymaganiom tejże normy.”

    „Decyzją z dnia 3 marca 2003 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze zaskarżoną decyzję w całości utrzymało w mocy.”

    „W skardze na powyższą decyzję A Spółka z o.o. w K. wniosła o stwierdzenie jej nieważności w całości, bądź jej uchylenie. W uzasadnieniu podała, że w odwołaniu od decyzji organu pierwszej instancji wskazała, że w konstrukcji emitorów dachowych E1-E10, E17-E21 brak jest technicznych możliwości wykonania przekrojów pomiarowych, odpowiadających wymaganiom Polskiej Normy PN-Z-04030-7/94. Kolegium jednak nie uwzględniło powyższej okoliczności, ustalając że przygotowanie emitorów do przeprowadzania na nich kontroli nie musi oznaczać że emitory te na stałe muszą posiadać odpowiednie przekroje i długości pomiarowe zgodne z powołaną normą. Stanowisko takie, zdaniem skarżącej, nie jest oparte na żadnym przepisie prawa, upoważniającym do dokonywania takich "przeróbek" lub "doróbek". Ponadto, w ocenie skarżącej, Kolegium niejako narzuciło jej techniczne wykonanie tych przekrojów pomiarowych w sposób sprzeczny tą normą i dopuszczalnymi od niej odstępstwami, gdyż wskazało, że "za wystarczające dla możliwości kontroli uznać należy np.: przygotowanie odpowiednich przewodów rurowych, przymocowanych do wentylatora na czas pomiaru". Skarżąca zarzuciła tym samym organowi odwoławczemu przekroczenie swych kompetencji, poprzez narzucanie stronie rozwiązań sprzecznych z Polską Normą i nie popartych odpowiednią wiedzą fachową. Nadto, jej zdaniem sprzeczne ze stanem faktycznym jest twierdzenie Kolegium, że brak wykonania przekrojów pomiarowych przez skarżącą uniemożliwi weryfikację rodzaju i ilości substancji wprowadzanych do powietrza, czyniąc decyzję wydaną w tym zakresie fikcyjną. Zdaniem skarżącej bowiem, fakt braku warunków technicznych do wykonania tychże przekrojów nie oznacza, że nie są dokonywane badania emisji zanieczyszczeń z tych emitorów.”

    „W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze wniosło o jej oddalenie, podtrzymując stanowisko wyrażone w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.”

    „Wojewódzki Sąd administracyjny zważył, co następuje: … Zarzuty skargi uznać należy za częściowo uzasadnione.”

    „Skarżąca Spółka kwestionuje zapis punktu III podpunktu 2 decyzji organu pierwszej instancji, nakładający obowiązek przygotowania emitorów do przeprowadzania na nich pomiarów kontrolnych, wykonania stanowisk pomiarowych oraz zamontowania króćców pomiarowych na wszystkich emitorach objętych decyzją do dnia 31 grudnia 2001 r. zgodnie z Polską Normą PN-Z-04030-7/94 w porozumieniu z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska. Zdaniem skarżącej w emitorach E1-E6, E7-E10, E17-E21 nie ma technicznych możliwości wykonania przekrojów pomiarowych, odpowiadających wymaganiom polskiej normy PN-Z-04030-7/94.”

    „Odnosząc się do tej kwestii wskazać należy, iż w pełni zasadne jest stanowisko organu odwoławczego wyrażone w odpowiedzi na skargę, zgodnie z którym Polska Norma nie jest regułą o charakterze powszechnie obowiązującej normy prawnej. Faktycznie bowiem żaden przepis ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, a także rozporządzeń wydanych na jej podstawie, nie odwołuje się do Polskiej Normy, jako reguł technicznych oferujących ujednolicony wzorzec weryfikacji aktów stosowania prawa z zakresu ochrony środowiska. Słuszne jest tym samym stwierdzenie organu odwoławczego, że rozstrzygnięcie zawarte w punkcie III podpunkcie 2 decyzji organu pierwszej instancji mogłoby odwoływać się do zupełnie innego niż Polska Norma wzorca kontroli. Dla skuteczności jednak wydanej decyzji i jej zgodności z zasadą pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa, wyrażoną w art. 8 k.p.a., niezbędnym jest, by sposób przygotowania emitorów do przeprowadzania na nich pomiarów kontrolnych, wykonania stanowisk pomiarowych oraz zamontowania króćców na wszystkich emitorach został określony w sposób konkretny, nie budzący wątpliwości i wiążący. Za nieprawidłowe w tej sytuacji uznać należy stanowisko Kolegium, w którym z jednej strony organ ten utrzymuje w całości decyzję organu pierwszej instancji, a z drugiej zaś stwierdza w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, że przygotowanie emitorów do przeprowadzenia na nich kontroli nie musi odpowiadać wymogom Polskiej Normy, czyli wymogom postawionym skarżącej przez organ pierwszej instancji w kwestionowanym przez nią zapisie rozstrzygnięcia. Oznacza to bowiem brak kryteriów, w oparciu o które mają być przeprowadzane pomiary kontrolne na emitorach. W ocenie Sądu, nawet jeśli organ zamierzał uwzględnić wniosek skarżącej wynikający z odwołania, prowadzący do uznania, iż wobec poszczególnych emitorów nie ma technicznych możliwości dostosowania ich do wymogów Polskiej Normy PN-Z-04030-7/94, to w każdym wypadku organ powinien był określić inną metodę dokonywania weryfikacji pomiarów z emitorów. W obecnej bowiem sytuacji nie zostały określone żadne inne niż Polska Norma kryteria weryfikacji pomiarów z emitorów, co jednocześnie czyni decyzję organu pierwszej instancji w punkcie III podpunkcie 2 iluzoryczną i niesprawdzalną. Tym samym też, status skarżącej, jako podmiotu emitującego zanieczyszczenia do powietrza, nie jest jednoznacznie określony wobec braku wskazania konkretnych i wiążących stronę kryteriów, w oparciu o które jej działalność związana z emitowaniem zanieczyszczeń będzie kontrolowana.”

    „Mając powyższe na względzie, Wojewódzki Sąd Administracyjny na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) i art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) orzekł, jak w sentencji wyroku.”

    „Przy ponownym rozpoznaniu sprawy organy administracji powinny rozstrzygnięcie w zakresie przygotowania emitorów do przeprowadzania na nich pomiarów kontrolnych oprzeć na jasnych i sprawdzalnych kryteriach, umożliwiających ich jednoznaczną weryfikację, opartą na zasadach przejrzystych zarówno dla skarżącej, jak i organów administracji.”. Całość orzeczenia WSA dostępna jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C4FF0B8402.

    Aktualności
    • 22
      kwiecień
      Można już zgłaszać chęć udziału w wydarzeniu inaugurującym INCITE (poprzez dostęp do transmisji w internecie lub osobiście w Sevilli). Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Preregistration_INCITE Agenda wydarzenia jest dostępna pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-04/18.04.18%20-INCITE%20Agenda.pdf INCITE jest częścią nowego systemu wynikającego ze zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (tak zwanej dyrektywy IED 2.0). Zmiana dyrektywy ma charakter bardzo poważnej zmiany systemowej w zakresie pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian szczegółowo opisujemy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/554/zmiana-dyrektywy-o-emisjach-przemyslowych-2024 INCITE stanie się centralnym punktem odniesienia w Unii (platformą skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, ogół społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską), w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym.
    • 12
      kwiecień
      Miło nam potwierdzić termin szkolenia na dzień 4 czerwca br. Szkolenie w całości będzie poświęcone zmianie dyrektywy 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwanej dyrektywie IED 2.0. Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski: ekspert, który brał udział w pracach nad rewizją dyrektywy (ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej). Szczegółowe informacje o szkoleniu i zmianie dyrektywy o emisjach przemysłowych na stronie: www.wszystkooemisjach.pl/543
    • 02
      kwiecień
      Wkrótce w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostanie opublikowana znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwana dyrektywa IED 2.0. Wprowadza ona wiele nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych oraz fundamentalne zmiany w uzgadnianiu warunków pozwoleń zintegrowanych, które odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż objętych obecnie pozwoleniami zintegrowanymi, np. w zakresie: - ustalania w pozwoleniach dopuszczalnych wielkości emisji na podstawie analiz wskazujących najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT-AELs, - zwiększenia udziału społeczeństwa, - wiążącego charteru niektórych poziomów przygotowania środowiskowego BAT-AEPLs, - planów transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji. Szczegółowy opis zmian dyrektywy 2010/75/EU zamieściliśmy na stronie www.wszystkooemisjach.pl/543, która jest jednocześnie stroną szkolenia zaplanowanego na 4 czerwca 2024 r.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/ KOBiZE/ IOŚ-PIB dotycząca synergii systemu EU ETS z innymi politykami (19.04.2024)

    2024 04 21 EXPLORING SYNERGIES BETWEEN THE EU ETS AND OTHER EU CLIMATE POLICY MEASURES - CARBON REMOVAL - HYDROGEN SECTORAL TRANSPORT POLICY
    ©CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB

    U.S. EPA [PFAS] Biden-Harris Administration Finalizes Critical Rule to Clean up PFAS Contamination to Protect Public Health (19.04.2024)

    GIOŚ: Drony kluczowym narzędziem w walce z przestępczością środowiskową (19.04.2024)

    EEA: EU indicator framework for chemicals (17.04.2024)

    KOBiZE: Konieczność aktualizacji planów metodyki monitorowania (17.04.2024)

    KOBiZE: Film instruktażowy jak wypełnić raport CBAM (17.04.2024)

    IPPC Bureau: Expression of Interests to join the INCITE Launch Event are open! (16.04.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in Europe (16.04.2024)

    EEA: Hydrofluorocarbon phase-down in Europe (16.04.2024)

    EPA [niewystarczające dowody na brak emisji związków toksycznych z turbin spalających paliwa] Takes Action to Maintain Public Health Protections for Communities Near Stationary Combustion Turbines (15.04.2024)

    EPA [ochrona przed pyleniem podczas  dekontaminacji gruntu] Approves Plan to Remove PCB Contamination at the North Austin Community Center in Chicago (15.04.2024)

    KOBiZE: Wejście w życie rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/331, a przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (15.04.2024)

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - sprawozdanie CBAM za pierwszy kwartał 2024 roku oraz Rejestr przejściowy CBAM i wytyczne w języku polskim (04.04.2024)

    U.S. EPA [20 000 000 000 $ na mobilizację prywatnego kapitału i dostarczanie rozwiązań w zakresie czystej energii i klimatu] Biden-Harris Administration Announces $20 Billion in Grants to Mobilize Private Capital and Deliver Clean Energy and Climate Solutions to Communities Across America (04.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie: pożar hali magazynowej – zakończenie sprawy ze względu na brak  zagrożeń dla środowiska (29.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Finalizes Strongest Ever Greenhouse Gas Standards for Heavy-Duty Vehicles to Protect Public Health and Address the Climate Crisis While Keeping the American Economy Moving (29.03.2024)

    NIK: kontrola terminów rozpatrywania spraw przez marszałków – na przykładzie postępowań dla wybranych spalarni odpadów (27.03.2024)

    EEA: Change in energy consumption of EU Member States between 2005 and 2022 (26.03.2024)

    EPA [postój autobusów z włączonym silnikiem] enforcement action leads to settlement with school bus transportation company for alleged Clean Air Act violations (26.03.2024)

    NIK: Miasta nadal przegrywają walkę ze spalinami (25.03.2024)

    EEA: Share of energy from renewable sources, by country (25.03.2024)

    EPA [PFAS narażenie poprzez powietrze] issues PFAS test order as part of National Testing Strategy (25.03.2024)

    EEA: Progress towards renewable energy source targets for EU-27 (21.03.2024)

    MKiŚ: Informacje o zmianach w Centralnym Rejestrze Operatorów – CRO (22.03.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluating a simplified oxidation flow reactor configuration to characterize fresh and aged emissions from traditional and plancha-type cookstoves under field-like conditions

    Particle-size correlation and prediction models of atmospheric heavy metals

    Particulate matter annual emission factors for dairy facilities and cattle feedlots of Texas, USA

    Atmospheric chemistry regimes in intercontinental air traffic corridors: Ozone versus NOx sensitivity

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (19.04.2024)

    Rozporządzenie Komisji UE 2024/1103 z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń i oddzielnych powiązanych regulatorów oraz uchylające rozporządzenie Komisji UE 2015/1188 (19.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (17.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/1127 z dnia 8 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (16.04.2024)

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)