Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024

    Przedstawiamy poniżej komunikat Rady Unii Europejskiej dotyczący zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych. Czcionką koloru niebieskiego dodaliśmy ważne komentarze do komunikatu Rady.

    Charakter zmiany dyrektywy IED i jej kontekst

    Na wstępie należy zauważyć, że dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych zostaje zmieniona po 14 latach od uchwalenia; przy świadomości wysokiej skuteczności systemu handlu emisjami CO2; w tle Zielonego Ładu; po szacunkach kosztów zdrowotnych zanieczyszczenia środowiska Europy i przy coraz bardziej powszechnych żądaniach w zakresie sprawiedliwości środowiskowej. Łatwo jest więc wywnioskować, że zmiana ma na celu zarówno poprawę skuteczności ograniczania emisji przemysłowych, jak i znaczące zwiększenie wymagań środowiskowych. Taki też obraz wyłania się z analizy poszczególnych zapisów dyrektywy.

    Perspektywy zmiany wymagań dla instalacjach w związku z nowelizacją dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych

    Z perspektywy prawodawcy kluczowe wydaje się wyeliminowanie z dyrektywy o emisjach przemysłowych rozwiązań nieskutecznych oraz skuteczne zrealizowanie celów wymienionych w poniższym komunikacie Rady.

    Z perspektywy prowadzących instalacje zmiana dyrektywy IED może stanowić bardzo poważne wyzwanie, a dla niektórych instalacji koszty trudne lub niemożliwe do udźwignięcia.

    Z perspektywy organów wydających pozwolenia oraz organów kontrolnych zmiana dyrektywy oznacza konieczność gruntownego zrewidowania podejścia do zarzadzania emisjami przemysłowymi.

    Z perspektywy społeczności narażonych na niesprawiedliwość środowiskową zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych może łagodzić niektóre ryzyka związane z obecnością zakładów przemysłowych w sąsiedztwie miejsc zamieszkania, ale wiąże się również z ryzykiem dotyczącym utraty miejsc pracy.

    Komunikat prasowy Rady Unii Europejskiej z dnia 12 kwietnia 2024 r.

    Emisje przemysłowe: Rada zatwierdza zaktualizowane przepisy mające na celu lepszą ochronę środowiska

    Rada przyjęła dziś zmienioną dyrektywę o emisjach przemysłowych (IED) oraz rozporządzenie o utworzeniu portalu dotyczącego emisji przemysłowych (IEP) – dwa uzupełniające się akty prawne, których celem jest regulowanie i monitorowanie wpływu działalności przemysłowej na środowisko.

    Nowe przepisy zapewnią lepszą ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska dzięki ograniczeniu szkodliwych emisji z instalacji przemysłowych, przy jednoczesnym promowaniu efektywności energetycznej, gospodarki o obiegu zamkniętym i dekarbonizacji.

    Był to ostatni element formalno-prawnej układanki, zamykający negocjacje nad treścią nowych regulacji. Warto jednak zaznaczyć, że podczas głosowania w Radzie nie wszyscy zaprezentowali pozytywny stosunek do  nowej IED – jeden Kraj Członkowski był przeciw a kilka wstrzymało się od głosu. Tym niemniej projekt pewnie uzyskał wymaganą większość głosów.

    Zaplanowane zmiany odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż od energetyki, przez chemię, hutnictwo, przemysł mineralny po przetwarzanie odpadów oraz chów i hodowlę zwierząt – łącznie z nowymi branżami (takimi jak wydobycie ród metali czy produkcja baterii). Szczegółowe omówienie zaplanowanych zmian przedstawiamy na stronie Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024

    Wraz z komunikatem Rady przedstawiono grafikę ilustrującą zmiany emisji przemysłowych w Europie. Poniżej przedstawiamy jej wersję zaktualizowaną według najnowszych danych Europejskiej Agencji Środowiska (z uwzględnieniem roku 2021)

    dyrektywa o emisjach przemysłowych zmiana 2024 emisje do powietrza

    Źródło: Komisja Europejska, Europejska Agencja Środowiska: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/trend-of-pollutant-releases-into-2

    W cieniu prac nad IED 2.0 toczyły się dyskusje nad zmianami w rozporządzeniu 166/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR). Przyczyni się to do podniesienia jakości sprawozdawczości środowiskowej, tak by stworzyć bardziej kompleksowy i zintegrowany portal dotyczący emisji przemysłowych.

    Rozporządzenie E-PRTR ustanawia nowy portal zawierający bardziej kompleksowe i zintegrowane informacje na temat emisji przemysłowych, zastępujący istniejący Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR).

    W kontekście przewidzianej w Zielonym Ładzie ambicji dotyczącej osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń nowy portal zwiększy publiczny dostęp do informacji związanych z emisjami przemysłowymi i ułatwi udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska, w tym w identyfikacji źródeł zanieczyszczeń.

    Szerszy zakres ograniczenia emisji przemysłowych

    Dyrektywa o emisjach przemysłowych jest głównym instrumentem UE regulującym kwestię zanieczyszczeń z instalacji przemysłowych i dużych gospodarstw prowadzących intensywny chów zwierząt. Instalacje regulowane już dyrektywą – w tym elektrownie, rafinerie i przetwarzanie odpadów – odpowiadają w UE za około 40% emisji gazów cieplarnianych i 20% emisji zanieczyszczeń do powietrza i wody.

    Aby jeszcze bardziej ograniczyć emisje przemysłowe, zakres stosowania zmienionej dyrektywy obejmuje więcej dużych gospodarstw prowadzących intensywny chów zwierząt, w tym trzody chlewnej i drobiu. Do zakresu dyrektywy dodano również działalność wydobywczą (obejmująca na razie rudy metali) i produkcję baterii na dużą skalę: z zastrzeżeniem przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zakres ten może zostać rozszerzony również na minerały przemysłowe.

    Mniej biurokracji dzięki e-pozwoleniom

    Instalacje muszą otrzymać pozwolenia, ponieważ muszą udowodnić, że zachowują zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi redukcji emisji przemysłowych, w tym z odpowiednimi środkami i dopuszczalnymi wielkościami emisji.

    Nowa dyrektywa sprawi, że wydawanie pozwoleń stanie się skuteczniejsze i mniej uciążliwe – na przykład państwa członkowskie będą miały obowiązek ustanowienia do 2035 r. elektronicznego systemu pozwoleń (e-pozwolenia).

    Wprowadzenie systemu elektronicznych pozwoleń, w razie ich standaryzacji (wprowadzenia jednolitego formularza oraz wymagań technicznych do jego wypełnienia) zapewnia wiele możliwości łatwego wglądu w warunki korzystania ze środowiska określone w pozwoleniach zintegrowanych – także np. porównywania wymagań dla podobnych instalacji zlokalizowanych w różnych miejscach w kraju czy nawet w różnych Państwach Członkowskich. System taki może też przynieść wiele korzyści przy wydawaniu pozwoleń, np. wyeliminować błędy w określaniu emisji dopuszczalnej w zakresie normowanych substancji lub jednostek (kg/h, mg/m3)

    Ponadto, szeroko zakrojona informatyzacja systemu może ułatwiać dokonywanie zmian w decyzjach czy ujednolicanie ich treści.

    Skuteczne egzekwowanie przepisów i kary

    Państwa członkowskie ustanowią skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary, które będą nakładane w przypadku nieprzestrzegania przepisów dyrektywy. W razie poważnych naruszeń podmioty gospodarcze mogą być zobowiązane do zapłaty kar w wysokości co najmniej 3% ich rocznego obrotu w Unii.

    Potwierdza się tym samy stanowisko, jakie prezentowaliśmy na szkoleniach organizowanych w ramach projektu wszystkooemisjach.pl, zgodnie z którym wymagania dyrektywy o emisjach przemysłowych warto traktować ze szczególną uwagą, zwłaszcza przy dostosowaniu instalacji do wymagań konkluzji BAT. Zgodnie z tym stanowiskiem system określony w dyrektywie IED po pierwszym etapie funkcjonowania osiągnie wysoką skuteczność (wzorowaną systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2), a wszelkie zaniedbania w dostosowaniu do konkluzji BAT i nadmiernie łagodne oceny spełnienia wymagań będą stanowiły poważne ryzyko dla prowadzących instalacje. Warto przy tej okazji przypomnieć, że Komisja dookreśli w formie decyzji wykonawczych, szczegółowe kryteria uznawania wielkości dopuszczalnej emisji za dotrzymane, tak jak i zasady występowania o odstępstwa od BAT AEL’s.

    Dyrektywa wprowadza również prawo przysługujące osobom, których zdrowie ucierpiało, do dochodzenia rekompensaty od osób fizycznych lub prawnych naruszających dyrektywę.

    Informacje i udział społeczeństwa

    Zmieniona dyrektywa poza narzędziami ułatwiającymi dostęp do informacji takimi jak chociażby wspominany elektroniczny system pozwoleń zintegrowanych, zwiększa też uprawnienia społeczeństwa w zakresie udziału w postępowaniach administracyjnych mających na celu dostosowanie pozwoleń do Konkluzji BAT. Tym samym zapewnia zgodność z postanowieniami Konwencji z Aarhus.

    Co dalej?

    Teraz dyrektywa o emisjach przemysłowych zostanie podpisana i prawdopodobnie w maju ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Państwa członkowskie UE będą mieć następnie 22 miesiące na przeniesienie przepisów aktu do prawa krajowego.

    Powyższy termin należy traktować jako informację ogólną, gdyż przepisy przejściowe w znowelizowanej dyrektywie są dość rozbudowane i poszczególne wymagania zaczną obowiązywać w różnym czasie. Zróżnicowanie terminów omawiamy na stronie Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024

    W 2028 r. (a następnie co pięć lat) Komisja dokona przeglądu i oceny wdrażania dyrektywy, z uwzględnieniem dynamiki stosowania nowych technik/innowacji. Ponadto do 2026 r. Komisja musi ocenić, w jaki sposób najlepiej rozwiązać problem emisji pochodzących z chowu bydła i z produktów rolnych wprowadzanych do obrotu w UE.

    W równoległym systemie ograniczenia emisji CO2 mechanizm stymulujący redukcję z instalacji na terenie Unii (system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS) uzupełniono podatkiem dla towarów sprowadzanych spoza Unii w tak zwanym mechanizmie CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

    Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE rozporządzenie o nowym portalu dotyczącym emisji przemysłowych stanie się wiążące i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich od 2028 r.

    Kontekst

    W Europejskim Zielonym Ładzie wezwano do zmiany środków UE przeciwko zanieczyszczeniom pochodzącym z dużych instalacji przemysłowych. Podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy obywatele europejscy wyrazili poparcie dla tego, by UE walczyła z zanieczyszczeniem wody, gleby i powietrza oraz ograniczyła emisje metanu.

    5 kwietnia 2022 r. Komisja przedłożyła projekt dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych – po raz pierwszy przyjętej w 2010 r. – oraz równoległy i uzupełniający projekt zmiany rozporządzenia w sprawie Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń – przyjętego w 2006 r.

    Negocjacje między dwoma współprawodawcami w sprawie ostatecznego kształtu aktu rozpoczęły się 19 lipca. Po trzech rundach negocjacji 28 listopada 2023 r. osiągnięto wstępne porozumienie w sprawie obu aktów ustawodawczych.

    → Zmieniona dyrektywa o emisjach przemysłowych

    → Rozporządzenie o nowym portalu dotyczącym emisji przemysłowych

    Komunikat Rady dostępny jest na stronie https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2024/04/12/industrial-emissions-council-signs-off-on-updated-rules-to-better-protect-the-environment/

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Kongres Biogazu i Expo 16-17 grudnia 2025 Warszawa
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: Rola biomasy w polityce Europejskiego Zielonego Ładu (12.12.2025)

    GIOŚ: Ocena zanieczyszczenia powietrza na stacjach monitoringu tła regionalnego w Polsce w roku 2024 w zakresie składu pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz depozycji metali ciężkich i WWA (12.12.2025)

    EPA Unveils Clean Air Act-Related Resource to Provide Transparency for Data Center Developers, Local Communities, Tribes (11.12.2025)

    EEA: Monitoring report on progress towards the 8th EAP objectives 2025 (10.12.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Cel klimatyczny na 2040 r.: Rada i Parlament zgodne co do redukcji emisji o 90% (10.12.2025)

    WIOŚ we Wrocławiu: Szkolenie antysmogowe (10.12.2025)

    GIOŚ: Pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska autorami nowego kanału pomiarowego z regulacją przepływu gazu (10.12.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada i Parlament za uproszczeniem wymogów dotyczących sprawozdawczości i należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju w celu zwiększenia konkurencyjności UE (9.12.2025)

    EPA [amoniak] Enforcement Action Against Lodi Facility Results in Significant Chemical Safety Improvements (8.12.2025)

    KOBiZE: Rejestr docelowy CBAM i możliwość składania wniosków o status upoważnionego zgłaszającego – dodatkowe informacje (5.12.2025)

    MKiŚ: Jak uzyskać status upoważnionego zgłaszającego CBAM i dostęp do portalu? (3.12.2025)

    JRC: Charakterystyka cząstek dymu z pożaru akumulatora litowo-jonowego: morfologia, wielkość i skład (3.12.2025)

    EEA: Premature deaths normalized by population attributable to exposure to PM₂.₅ at country level in 2005 and 2023, and percentage of change (1.12.2025)

    EEA: Premature deaths attributable to exposure to PM2.5 at NUTS3 level per 100,000 inhabitants over 30 years, 2023 (1.12.2025)

     EEA: Premature deaths attributable to exposure to fine particulate matter (PM₂.₅), EU (1.12.2025)

    EEA: Harm to human health from air pollution in Europe: burden of disease status, 2025 (1.12.2025)

    EEA: Air quality improving, but just over 180,000 deaths still attributable to air pollution in EU (1.12.2025)

    JRC: W kierunku transformacji przemysłowej na Śląsku (1.12.2025)

    JRC: Europejskie mapy radonu w pomieszczeniach 2024 (1.12.2025)

    JRC: Kraje muszą jasno określić rolę usuwania dwutlenku węgla w swoich zobowiązaniach klimatycznych (1.12.2025)

    KOBiZE: Nowa publikacja CAKE/KOBIZE w ramach projektu LIFE ENSPIRE pt. „CBAM and Budgetary Revenue. Prospects for the EU and Poland” (1.12.2025)

    JRC: Urban PM2.5 Atlas Air Quality in European Cities, 2025 Report (30.11.2025)

    JRC: Urban PM2.5 Atlas. Air Quality in Cities of Countries involved in the EU Enlargement policy (30.11.2025)

    EEA: Air quality around ports and airports (27.11.2025)

    KOBiZE: Dostęp do rejestru CBAM oraz możliwość składania wniosków o status upoważnionego zgłaszającego CBAM (28.11.2025)

    MKiŚ: CCUS – Ministra Paulina Hennig-Kloska na rozmowach w Norwegii (27.11.2025)

    EEA [coraz większe znaczenie emisji z portów i lotnisk] Better air quality monitoring needed amid rising air pollution from ports and airports (27.11.2025)

    Instrat: Dekarbonizacja przemysłu daleko w tyle za energetyką (27.11.2025)

    EPA [LZO] Issues Final Rule to Extend Unrealistic Biden-era Compliance Deadlines for Oil and Gas Industry, Saves Hundreds of Millions in Costs (26.11.2025)

    JRC: Raport o emisjach gazów cieplarnianych (25.11.2025)

    EPA [energetyka węglowa] Proposes to Extend the Compliance Deadline for Certain Coal-Fired Facilities (25.11.2025)

    JRC: Quantification of Hotspot Methane Emissions Using Sentinel-5P TROPOMI Observations (24.11.2025)

    EPA [przykłady działań U.S. EPA] Delivers Additional 100 Top Environmental Accomplishments, 300 Environmental Wins Now Highlighted Since President Trump Took Office in January (21.11.2025)

    IOŚ: Polskie samorządy w obliczu rosnącego ryzyka klimatycznego. Poradnik ekspertek IOŚ-PIB wskazuje kierunek zmian (21.11.2025)

    MKiŚ: Sejm przyjął ustawę wdrażającą CBAM - tarczę dla polskiego przemysłu (21.11.2025)

    Instrat: Metan kopalniany – czy Polska wyjaśni wątpliwości ws. emisji i ich weryfikacji? (20.11.2025)

    KOBiZE: Komentarz Roberta Jeszke dla BIZNES24 dotyczący aktualnej sytuacji wokół systemu ETS2 (18.11.2025)

    EEA: Municipal waste landfill rates in Europe by country - 2010 and 2023 (18.11.2025)

    IOŚ: Dziura ozonowa – co się z nią stało? (18.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada odracza do 2028 r. przepisy o klasyfikacji, oznakowaniu i pakowaniu chemikaliów (17.11.2025)

    JRC: Raport UNEP dotyczący luki emisyjnej 2025 – Rozdział 2 Globalne trendy emisji CO2 (17.11.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Impact of ambient air pollutants on influenza-like illness, influenza A and influenza B: A nationwide time-series study in China

    Exposure assessment and particle number size distribution in train carriages in the London subway

    Revealing long-term anthropogenic influence on PM10 through lead isotope signatures in a post-mining region

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 121/25/COL z dnia 9 lipca 2025 r. zmieniająca zasady merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez wprowadzenie nowych Ram środków pomocy państwa na rzecz wsparcia Paktu dla czystego przemysłu (ramy pomocy państwa na potrzeby Paktu dla czystego przemysłu) (11.12.2025)

    Zawiadomienie dotyczące zharmonizowanej klasyfikacji ditlenku tytanu jako substancji rakotwórczej kategorii 2 działającej przez drogi oddechowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (10.12.2025)

    Wytyczne Komisji – Zawiadomienie Komisji: wytyczne dotyczące stosowania w praktyce definicji miejsca, zakładu i instalacji, określonych w art. 13 lit. h) rozporządzenia o Europejskim Portalu Emisji Przemysłowych (rozporządzenie (UE) 2024/1244) (4.12.2025)

    Decyzja Rady (UE) 2025/2468 z dnia 13 listopada 2025 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dotyczących wspólnego obszaru sanitarnego i fitosanitarnego między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do Wielkiej Brytanii oraz w celu powiązania systemów handlu emisjami gazów cieplarnianych Zjednoczonego Królestwa i Unii (4.12.2025)

    P10_TA(2025)0108 – Zmiana rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 22 maja 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (2.12.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2365 z dnia 12 listopada 2025 r. w sprawie zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku (26.11.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/2359 z dnia 8 lipca 2025 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom niskoemisyjnym (21.11.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2335 z dnia 20 listopada 2025 r. ustanawiające emisje odniesienia CO2 na okres sprawozdawczy roku 2019 (21.11.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/2310 z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/781 poprzez skreślenie emisji odniesienia CO2 (19.11.2025)

    WYROK TRYBUNAŁU z dnia 21 maja 2025 r. w sprawie E-18/24 – Państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway: Środowisko – dyrektywa 2011/92/UE – ocena skutków wywieranych przez przedsięwzięcia na środowisko – art. 3 ust. 1 – przedsięwzięcia objęte zakresem załącznika I – wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, które zostaną sprzedane osobom trzecim – zasada lojalnej współpracy – wymóg usunięcia bezprawnych skutków naruszenia prawa EOG (13.11.2025)