Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024

    Przedstawiamy poniżej komunikat Rady Unii Europejskiej dotyczący zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych. Czcionką koloru niebieskiego dodaliśmy ważne komentarze do komunikatu Rady.

    Charakter zmiany dyrektywy IED i jej kontekst

    Na wstępie należy zauważyć, że dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych zostaje zmieniona po 14 latach od uchwalenia; przy świadomości wysokiej skuteczności systemu handlu emisjami CO2; w tle Zielonego Ładu; po szacunkach kosztów zdrowotnych zanieczyszczenia środowiska Europy i przy coraz bardziej powszechnych żądaniach w zakresie sprawiedliwości środowiskowej. Łatwo jest więc wywnioskować, że zmiana ma na celu zarówno poprawę skuteczności ograniczania emisji przemysłowych, jak i znaczące zwiększenie wymagań środowiskowych. Taki też obraz wyłania się z analizy poszczególnych zapisów dyrektywy.

    Perspektywy zmiany wymagań dla instalacjach w związku z nowelizacją dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych

    Z perspektywy prawodawcy kluczowe wydaje się wyeliminowanie z dyrektywy o emisjach przemysłowych rozwiązań nieskutecznych oraz skuteczne zrealizowanie celów wymienionych w poniższym komunikacie Rady.

    Z perspektywy prowadzących instalacje zmiana dyrektywy IED może stanowić bardzo poważne wyzwanie, a dla niektórych instalacji koszty trudne lub niemożliwe do udźwignięcia.

    Z perspektywy organów wydających pozwolenia oraz organów kontrolnych zmiana dyrektywy oznacza konieczność gruntownego zrewidowania podejścia do zarzadzania emisjami przemysłowymi.

    Z perspektywy społeczności narażonych na niesprawiedliwość środowiskową zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych może łagodzić niektóre ryzyka związane z obecnością zakładów przemysłowych w sąsiedztwie miejsc zamieszkania, ale wiąże się również z ryzykiem dotyczącym utraty miejsc pracy.

    Komunikat prasowy Rady Unii Europejskiej z dnia 12 kwietnia 2024 r.

    Emisje przemysłowe: Rada zatwierdza zaktualizowane przepisy mające na celu lepszą ochronę środowiska

    Rada przyjęła dziś zmienioną dyrektywę o emisjach przemysłowych (IED) oraz rozporządzenie o utworzeniu portalu dotyczącego emisji przemysłowych (IEP) – dwa uzupełniające się akty prawne, których celem jest regulowanie i monitorowanie wpływu działalności przemysłowej na środowisko.

    Nowe przepisy zapewnią lepszą ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska dzięki ograniczeniu szkodliwych emisji z instalacji przemysłowych, przy jednoczesnym promowaniu efektywności energetycznej, gospodarki o obiegu zamkniętym i dekarbonizacji.

    Był to ostatni element formalno-prawnej układanki, zamykający negocjacje nad treścią nowych regulacji. Warto jednak zaznaczyć, że podczas głosowania w Radzie nie wszyscy zaprezentowali pozytywny stosunek do  nowej IED – jeden Kraj Członkowski był przeciw a kilka wstrzymało się od głosu. Tym niemniej projekt pewnie uzyskał wymaganą większość głosów.

    Zaplanowane zmiany odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż od energetyki, przez chemię, hutnictwo, przemysł mineralny po przetwarzanie odpadów oraz chów i hodowlę zwierząt – łącznie z nowymi branżami (takimi jak wydobycie ród metali czy produkcja baterii). Szczegółowe omówienie zaplanowanych zmian przedstawiamy na stronie Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024

    Wraz z komunikatem Rady przedstawiono grafikę ilustrującą zmiany emisji przemysłowych w Europie. Poniżej przedstawiamy jej wersję zaktualizowaną według najnowszych danych Europejskiej Agencji Środowiska (z uwzględnieniem roku 2021)

    dyrektywa o emisjach przemysłowych zmiana 2024 emisje do powietrza

    Źródło: Komisja Europejska, Europejska Agencja Środowiska: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/trend-of-pollutant-releases-into-2

    W cieniu prac nad IED 2.0 toczyły się dyskusje nad zmianami w rozporządzeniu 166/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR). Przyczyni się to do podniesienia jakości sprawozdawczości środowiskowej, tak by stworzyć bardziej kompleksowy i zintegrowany portal dotyczący emisji przemysłowych.

    Rozporządzenie E-PRTR ustanawia nowy portal zawierający bardziej kompleksowe i zintegrowane informacje na temat emisji przemysłowych, zastępujący istniejący Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (E-PRTR).

    W kontekście przewidzianej w Zielonym Ładzie ambicji dotyczącej osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń nowy portal zwiększy publiczny dostęp do informacji związanych z emisjami przemysłowymi i ułatwi udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska, w tym w identyfikacji źródeł zanieczyszczeń.

    Szerszy zakres ograniczenia emisji przemysłowych

    Dyrektywa o emisjach przemysłowych jest głównym instrumentem UE regulującym kwestię zanieczyszczeń z instalacji przemysłowych i dużych gospodarstw prowadzących intensywny chów zwierząt. Instalacje regulowane już dyrektywą – w tym elektrownie, rafinerie i przetwarzanie odpadów – odpowiadają w UE za około 40% emisji gazów cieplarnianych i 20% emisji zanieczyszczeń do powietrza i wody.

    Aby jeszcze bardziej ograniczyć emisje przemysłowe, zakres stosowania zmienionej dyrektywy obejmuje więcej dużych gospodarstw prowadzących intensywny chów zwierząt, w tym trzody chlewnej i drobiu. Do zakresu dyrektywy dodano również działalność wydobywczą (obejmująca na razie rudy metali) i produkcję baterii na dużą skalę: z zastrzeżeniem przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zakres ten może zostać rozszerzony również na minerały przemysłowe.

    Mniej biurokracji dzięki e-pozwoleniom

    Instalacje muszą otrzymać pozwolenia, ponieważ muszą udowodnić, że zachowują zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi redukcji emisji przemysłowych, w tym z odpowiednimi środkami i dopuszczalnymi wielkościami emisji.

    Nowa dyrektywa sprawi, że wydawanie pozwoleń stanie się skuteczniejsze i mniej uciążliwe – na przykład państwa członkowskie będą miały obowiązek ustanowienia do 2035 r. elektronicznego systemu pozwoleń (e-pozwolenia).

    Wprowadzenie systemu elektronicznych pozwoleń, w razie ich standaryzacji (wprowadzenia jednolitego formularza oraz wymagań technicznych do jego wypełnienia) zapewnia wiele możliwości łatwego wglądu w warunki korzystania ze środowiska określone w pozwoleniach zintegrowanych – także np. porównywania wymagań dla podobnych instalacji zlokalizowanych w różnych miejscach w kraju czy nawet w różnych Państwach Członkowskich. System taki może też przynieść wiele korzyści przy wydawaniu pozwoleń, np. wyeliminować błędy w określaniu emisji dopuszczalnej w zakresie normowanych substancji lub jednostek (kg/h, mg/m3)

    Ponadto, szeroko zakrojona informatyzacja systemu może ułatwiać dokonywanie zmian w decyzjach czy ujednolicanie ich treści.

    Skuteczne egzekwowanie przepisów i kary

    Państwa członkowskie ustanowią skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary, które będą nakładane w przypadku nieprzestrzegania przepisów dyrektywy. W razie poważnych naruszeń podmioty gospodarcze mogą być zobowiązane do zapłaty kar w wysokości co najmniej 3% ich rocznego obrotu w Unii.

    Potwierdza się tym samy stanowisko, jakie prezentowaliśmy na szkoleniach organizowanych w ramach projektu wszystkooemisjach.pl, zgodnie z którym wymagania dyrektywy o emisjach przemysłowych warto traktować ze szczególną uwagą, zwłaszcza przy dostosowaniu instalacji do wymagań konkluzji BAT. Zgodnie z tym stanowiskiem system określony w dyrektywie IED po pierwszym etapie funkcjonowania osiągnie wysoką skuteczność (wzorowaną systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2), a wszelkie zaniedbania w dostosowaniu do konkluzji BAT i nadmiernie łagodne oceny spełnienia wymagań będą stanowiły poważne ryzyko dla prowadzących instalacje. Warto przy tej okazji przypomnieć, że Komisja dookreśli w formie decyzji wykonawczych, szczegółowe kryteria uznawania wielkości dopuszczalnej emisji za dotrzymane, tak jak i zasady występowania o odstępstwa od BAT AEL’s.

    Dyrektywa wprowadza również prawo przysługujące osobom, których zdrowie ucierpiało, do dochodzenia rekompensaty od osób fizycznych lub prawnych naruszających dyrektywę.

    Informacje i udział społeczeństwa

    Zmieniona dyrektywa poza narzędziami ułatwiającymi dostęp do informacji takimi jak chociażby wspominany elektroniczny system pozwoleń zintegrowanych, zwiększa też uprawnienia społeczeństwa w zakresie udziału w postępowaniach administracyjnych mających na celu dostosowanie pozwoleń do Konkluzji BAT. Tym samym zapewnia zgodność z postanowieniami Konwencji z Aarhus.

    Co dalej?

    Teraz dyrektywa o emisjach przemysłowych zostanie podpisana i prawdopodobnie w maju ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Państwa członkowskie UE będą mieć następnie 22 miesiące na przeniesienie przepisów aktu do prawa krajowego.

    Powyższy termin należy traktować jako informację ogólną, gdyż przepisy przejściowe w znowelizowanej dyrektywie są dość rozbudowane i poszczególne wymagania zaczną obowiązywać w różnym czasie. Zróżnicowanie terminów omawiamy na stronie Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024

    W 2028 r. (a następnie co pięć lat) Komisja dokona przeglądu i oceny wdrażania dyrektywy, z uwzględnieniem dynamiki stosowania nowych technik/innowacji. Ponadto do 2026 r. Komisja musi ocenić, w jaki sposób najlepiej rozwiązać problem emisji pochodzących z chowu bydła i z produktów rolnych wprowadzanych do obrotu w UE.

    W równoległym systemie ograniczenia emisji CO2 mechanizm stymulujący redukcję z instalacji na terenie Unii (system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS) uzupełniono podatkiem dla towarów sprowadzanych spoza Unii w tak zwanym mechanizmie CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

    Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE rozporządzenie o nowym portalu dotyczącym emisji przemysłowych stanie się wiążące i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich od 2028 r.

    Kontekst

    W Europejskim Zielonym Ładzie wezwano do zmiany środków UE przeciwko zanieczyszczeniom pochodzącym z dużych instalacji przemysłowych. Podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy obywatele europejscy wyrazili poparcie dla tego, by UE walczyła z zanieczyszczeniem wody, gleby i powietrza oraz ograniczyła emisje metanu.

    5 kwietnia 2022 r. Komisja przedłożyła projekt dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych – po raz pierwszy przyjętej w 2010 r. – oraz równoległy i uzupełniający projekt zmiany rozporządzenia w sprawie Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń – przyjętego w 2006 r.

    Negocjacje między dwoma współprawodawcami w sprawie ostatecznego kształtu aktu rozpoczęły się 19 lipca. Po trzech rundach negocjacji 28 listopada 2023 r. osiągnięto wstępne porozumienie w sprawie obu aktów ustawodawczych.

    → Zmieniona dyrektywa o emisjach przemysłowych

    → Rozporządzenie o nowym portalu dotyczącym emisji przemysłowych

    Komunikat Rady dostępny jest na stronie https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2024/04/12/industrial-emissions-council-signs-off-on-updated-rules-to-better-protect-the-environment/

    Aktualności
    • 13
      wrzesień
      „Napędzając przyszłość - Strategie LNG i bioLNG dla Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności” pod takim hasłem przewodnim w dniach 2-3 października odbędzie się w Gdyni VIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. To jedno z kluczowych wydarzeń w branży, które zgromadzi czołowych ekspertów, decydentów oraz przedstawicieli firm związanych z rynkiem gazu, biogazu i biometanu. Tegoroczna edycja skupi się na najnowszych trendach, regulacjach oraz innowacjach technologicznych, które napędzają rozwój sektora w Polsce i na świecie. LNG i bioLNG stają się kluczowymi paliwami dla zrównoważonego rozwoju transportu, a ich znaczenie dla polskiej gospodarki rośnie wraz z dążeniem do dekarbonizacji. Według najnowszych danych IEA (International Energy Agency) , światowy rynek LNG rośnie o 6% rocznie, a w Polsce zapotrzebowanie na to paliwo wzrosło o 15% w ciągu ostatnich dwóch lat [czytaj dalej…]
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2024

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ w Warszawie: Awaria instalacji amoniakalnej na terenie zakładu produkcyjnego w gm. Baranowo (12.09.2024)

    U.S. EPA [PFAS] Awards Two Texas Institutions $3.2 Million for Research on PFAS Exposure and Reduction in Agriculture (12.09.2024)

    ETO: EU recovery fund probably not as green as claimed (11.09.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Informacja dotycząca wyników pomiarów benzenu w Koniecpolu w związku z pożarem na terenie ARW BALTIC Sp. z o.o.

    U.S. EPA [ograniczanie emisji z centrów logistycznych] Approves South Coast AQMD’s Groundbreaking Rule to Reduce Southern California Air Pollution Associated with Warehouses (11.09.2024)

    EU-BRITE: On 17/09/2024, the IED Article 75 Committee will give its opinion on the draft Commission Implementing Decisions establishing BAT conclusions for the smitheries and foundries industry SF (10.09.2024)

    U.S. EPA [transport] North Carolina Auto Parts Seller and its Owner to Pay $10M for Making, Selling and Installing Emissions Defeat Devices on Motor Vehicles (10.09.2024)

    EPA [postępowanie administracyjne w oparciu o wyniki monitoringu powietrza] Announces Settlement with Federal Cartridge Co. in Anoka, Minnesota, for Alleged Clean Air Act Violations (06.09.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Issues Enforcement Alert to Address Illegal Import of Hydrofluorocarbons into the United States (06.09.2024)

    EPA [mapa dymu z pożarów lasów] and Forest Service Release Updated AirNow Fire and Smoke Map (05.09.2024)

    EPA [bezwodny moniak] Fines Norfolk, Nebraska, Company for Alleged Chemical Risk Prevention Violations (03.09.2024)

    EEA: Uppsala has cleanest city air in Europe (29.08.2024)

    EPA [zielona chemia] Calls for Nominations for 2025 Green Chemistry Challenge Awards (29.08.2024)

    EEA: European city air quality viewer (21.08.2024)

    EPA [monitorowanie rtęci] Settlement with AES Requires More Monitoring and Payment of Penalty for Clean Air Act Violations in Guayama, Puerto Rico (19.08.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] orders Connecticut winter sports park to correct alleged violation of the Clean Air Act (19.08.2024)

    NIK: Resort zdrowia nie dostrzega problemu zanieczyszczenia powietrza w uzdrowiskach (19.08.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Lung cell injury risks of PM2.5 exposure in the high humidity and low solar radiation environment of southwestern China

    Estimating 1-km PM2.5 concentrations based on a novel spatiotemporal parallel network STMSPNet in the Beijing-Tianjin-Hebei region

    Evaluation of the PM2.5 concentrations in South America: Climatological patterns and trend analysis

    A hybrid approach for integrating micro-satellite images and sensors network-based ground measurements using deep learning for high-resolution prediction of fine particulate matter (PM2.5) over an indian city, lucknow

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2215 z dnia 6 września 2024 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, minimalne wymogi dotyczące wydawania certyfikatów osobom fizycznym i prawnym oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, organicznych obiegów Rankine’a i agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych chłodni, przyczep chłodni, samochodów dostawczych chłodni, kontenerów intermodalnych oraz wagonów kolejowych zawierających fluorowane gazy cieplarniane lub rozwiązania alternatywne, a także uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2015/2067 (09.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2195 z dnia 4 września 2024 r. określające format składania sprawozdań zawierających dane, o których mowa w art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 1191/2014 (05.09.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 5 lipca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na lata 2024 i 2025 do rejestru Unii (04.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2174 z dnia 2 września 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w odniesieniu do formatu etykiet dla niektórych produktów i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji 2015/2068 (03.09.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2165 z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021 (21.08.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 czerwca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii i Finlandii do dziennika transakcji Unii Europejskiej (21.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE (09.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zabezpieczenie naszej przyszłości – Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa (09.08.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2024/2053 z dnia 30 lipca 2024 r. przydzielające prawa do produkcji wodorofluorowęglowodorów na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych producentom, którzy wyprodukowali takie substancje w 2022 r. (01.08.2024)