Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – opłaty na podstawie wyników pomiarów okresowych

    Obliczenia emisji z wykorzystaniem wyników pomiarów okresowych są jedną z najczęściej stosowanych metod naliczania opłat. Jeśli wskaźniki emisji są wyznaczone prawidłowo, metoda ta spełnia wymagania ustawy Prawo ochrony środowiska wobec naliczania opłat za faktycznie wyemitowaną ilość substancji. Wybór sposobu przetwarzania wyników pomiarów okresowych powinien umożliwiać obliczanie emisji w danym okresie rozliczeniowym w sposób najbardziej wiarygodny, to znaczy odpowiadający w najwyższym możliwym stopniu emisji rzeczywistej. Zastosowanie techniki opartej wyłącznie na wynikach pomiarów okresowych (bez obliczeń dodatkowych) może być ograniczone w następujących sytuacjach:

    • braku możliwości usytuowania stanowiska pomiarowego zgodnie z normą PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną, lub w przypadku wyników uzyskanych na podstawie pomiarów prowadzonych z wykorzystaniem stanowiska, które nie spełnia ww. wymagań,

    • wyników nieakredytowanych,

    • występowania niskich stężeń lub niskich prędkości przepływu odgazów, uniemożliwiających zebranie wystarczającej ilości wiarygodnych wyników,

    • dużej zmienności emisji (wymaga uzyskania znacznej liczby wyników),

    • braku możliwości spełnienia warunku izokinetyczności pomiaru stężeń pyłu (dotyczy obliczeń emisji pyłu).

    Poza ww. sytuacjami wyniki pomiarów okresowych są rekomendowane jako podstawa naliczania opłat, która zapewnia wysokie prawdopodobieństwo zobrazowania emisji rzeczywistej, bowiem uwzględnia sumę czynników decydujących o emisji. Stanowi tym samym wobec znacznej części źródeł podstawę bardziej wiarygodną niż literaturowe, uniwersalne wskaźniki emisji, które zostały wyznaczone w oparciu o wyniki pomiarów z różnych źródeł.

    Poprawność wysokości opłat w głównej mierze zależy od sposobu określenia wskaźników, na podstawie których obliczany jest ładunek substancji uwolnionych do powietrza w danym okresie rozliczeniowym. Poniżej wymieniono najczęściej stosowane sposoby przetwarzania wyników pomiarów okresowych:

    • obliczenie średniej arytmetycznej wartości emisji godzinowej (kg/h): najprostszy sposób wyznaczenia wskaźnika średniego; nie uwzględnia warunków procesu panujących w trakcie pomiarów ani zmienności warunków w okresie rozliczeniowym; poprawny wyłącznie przy bardzo wysokiej częstotliwości wykonywania pomiarów lub dla źródeł o nieznacznej skali emisji,

    • przyjęcie wyników właściwych dla poszczególnych podokresów (kg/h): w założeniu wysokość opłaty wynika z ładunków wyznaczonych w kolejnych podokresach, w których wykonano pomiary; ograniczenia zastosowania tej metody są analogiczne do obliczeń średniej arytmetycznej,

    • obliczenie średnich kroczących wartości emisji godzinowej (kg/h): sposób stanowiący kombinację obu ww. metod,

    • wskaźniki sparametryzowane: wyniki pomiarów odniesione do parametru charakteryzującego proces w trakcie wykonywania pomiarów lub innej substancji w zależności od argumentu funkcji wykorzystywanej do obliczeń wielkości emisji, np. g/GJ, g/Mg (paliwa lub CO2), szerzej sposób wyznaczania opłat na podstawie wskaźników sparametryzowanych opisano w dziale Obliczenia emisji w zakładce Obliczenia emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych.

    Zgodnie ze wzorem wykazów zawartym w załączniku nr 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska (Dz.U. 2014 poz. 274) wpisując wielkość emisji ze wskazanej instalacji lub działalności należy podać również wskaźniki emisji i wyniki pomiarów. Według informacji zawartych w objaśnieniach (punkt 6, 7) w opisie należy podać warunki eksploatacyjne występujące w trakcie pomiarów; w przypadku pomiarów ciągłych − średnie emisje dobowe, z wyłączeniem informacji dotyczących wyników pomiarów dołączonych do wykazu. Spełnienie wymogów ww. rozporządzenia może nastąpić np. poprzez podanie wskaźników emisji, które wykorzystano jako podstawę obliczenia ładunku substancji oraz załączenie wyników pomiarów, na podstawie których zostały te wskaźniki wyznaczone.

    Odrzucanie wyników „odbiegających”

    Sposób oceny wyników „odbiegających” został określony w Dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu, (lipiec 2003 r.) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013 r.). W praktyce dotyczy on przeważnie wyników znacznie wyższych niż przeciętnie odnotowywane, które nie mają uzasadnienia w warunkach pracy źródła. Oprócz opisanych w obu dokumentach metod analizy statystycznej lub modeli emisji nieprawidłowej, podstawą do sprawdzenia poprawności wyników pomiarów i ewentualnego ich odrzucenia mogą być informacje o technologii procesu i o sposobie odbioru odgazów. Poniżej przedstawiamy podstawowe narzędzia weryfikacji wyników „odbiegających”:

    • analiza składu surowców i materiałów wykorzystywanych w produkcji:

      • w przypadku stwierdzenia nieprawdopodobnego wyniku zawartości substancji w pyle, np. metali, gdy dostępna jest pełna wiedza o wykorzystywanych surowcach i dane te nie potwierdzają możliwości występowania emisji jakie wynikają z pomiarów, oraz gdy elementy wyposażenia, w tym układu odbioru odgazów nie mogą stanowić źródła metali w pyłach,

      • w przypadku stwierdzenia w pomiarach substancji, które z całą pewnością nie mogą wystąpić w procesie technologicznym ani powstać w emitorze, należy przeanalizować możliwość występowania emisji wtórnej – migracji substancji w powietrzu atmosferycznym dostającym się do emitora. Zasady tej nie należy stosować do odgazów ze spalania gazu ziemnego. Mimo iż gaz jest praktycznie pozbawiony cząstek stałych, a emitowany pył w znacznej mierze stanowi krzemionka pochodząca z powietrza niezbędnego do spalania, uznaje się pył zawarty w spalinach jako powstały w procesie spalania. Podejście takie znajduje również uzasadnienie ekonomiczne (nieznaczna skala opłat), a poprzez rozstrzygnięcie na korzyść odbiorcy opłat, zmniejsza ryzyko zastrzeżenia poprawności obliczeń emisji,

    • analiza charakteru i parametrów prowadzonych procesów,

    • zastosowanie pomiaru równoległego z wykorzystaniem innej metody pomiarowej lub analitycznej.

    Wyodrębnianie wyników niereprezentatywnych

    Obowiązek naliczenia opłaty za faktyczną ilość wyemitowanych do powietrza substancji wymusza na prowadzących instalacje prowadzenie analizy wyników odbiegających od występujących powszechnie pod kątem warunków pracy instalacji jakie panowały podczas wykonywania pomiarów emisji. W przypadku uzyskania wyniku odbiegającego od przeciętnych oraz stwierdzenia pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, wynik ten należy wykluczyć z obliczeń podstawowych i uwzględnić w obliczeniach dodatkowych z właściwym dla niego czasem trwania emisji.

    Przyjęcie zerowej wartości emisji

    Przyjmowanie zerowych wartości emisji na podstawie wyników pomiarów poniżej wykrywalności metody pomiarowej lub poniżej oznaczalności metody opisano w dziale Obliczenia emisji w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 10
      czerwiec
      W minionym tygodniu zostały opublikowane następujące artykuły o jakości powietrza w Europie: -    podsumowanie oceny narażenia mieszkańców miast według aktualnych i nowych standardów jakości powietrza (opracowanie Europejskiej Agencji Środowiska EEA) -    artykuł Atmospheric Environment pt. Future scenarios for air quality in Europe […] An assessment for the Gothenburg protocol review Opracowanie EEA zawiera przyjazne dla użytkownika zobrazowanie stężeń występujących w roku 2022 i 2023 na tle obowiązujących obecnie standardów oraz wytycznych WHO, które stanowiły podstawę rewizji dyrektyw w sprawie jakości powietrza atmosferycznego. Zobrazowanie jest dostępne dla 5 substancji: pyłu zawieszonego PM10; PM2,5; ozonu; NO2 oraz BaP. W artykule Atmospheric Environment przedstawiono natomiast wyniki modelowania średnich rocznych stężeń PM2,5 i NO2 dla różnych scenariuszy emisji, w tym scenariusza maksymalnej możliwej technicznie redukcji (MFR). Wskazują one, że w scenariuszu bazowym do 2030 r. 75% populacji UE będzie w dalszym ciągu narażonych na działanie pyłu PM 2,5 powyżej poziomu WHO wynoszącego 5 µg/m3, a w roku 2050 - 40%. Dopiero scenariusz maksymalnej redukcji MFR umożliwia do roku 2050 ograniczenie liczby mieszkańców narażonych na przekroczenia poziomu WHO do 14%.
    • 28
      maj
      Pakiet programów komputerowych Operat FB został poszerzony o nowy moduł MSKP (Modelowanie Stężeń Korygowanych Pomiarowo). Moduł umożliwia wykonywanie obliczeń stężeń godzinowych z uwzględnieniem korekty wynikającej z pomiarów prowadzonych w sieci mierników monitorujących stężenia wokół zakładu. Nowy moduł Operatu FB został opracowany z myślą o zakładach prowadzących monitoring jakości powietrza wokół instalacji, dla których jest trudne uzyskanie wysokiej dokładności obliczeń emisji lub propagacji zanieczyszczeń w powietrzu, np. dla oczyszczalni ścieków. Program pobiera automatycznie dane meteorologiczne z serwera weatherstack, a następnie na ich podstawie określa stan równowagi atmosfery i oblicza stężenia w powietrzu. W kolejnym kroku obliczone stężenia są korygowane względem wyników pomiarów z mierników (mnożone przez odpowiednie współczynniki z zastosowaniem metody odwrotności odległości). Szczegółowy opis modułu MSKP znajduje się na stronie https://www.proekors.pl/operatfb-modul-mskp.php
    • 06
      maj
      W minionym tygodniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r., które tworzy nowy Europejski Portal Emisji Przemysłowych zamiast obecnego E-PRTR. Pełny tytuł i link do rozporządzenia: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 166/2006 W założeniu zmiana systemu sprawozdawczego ma poprawić dostęp społeczeństwa do informacji dotyczących środowiska i poprawić efektywność udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska oraz w  identyfikacji źródeł zanieczyszczeń. Wprowadzana zmiana systemu sprawozdawczego jest związana z gruntowną zmianą systemu zarządzania emisjami przemysłowymi w państwach członkowskich UE, zawartą w zmienionej w ostatnim czasie dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych. Szczegółowy opis zmian dyrektywy IED przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543 oraz https://wszystkooemisjach.pl/554 Nowe rozporządzenie jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich - od dnia 1 stycznia 2028 r., co oznacza, że prowadzący instalacje po raz pierwszy będą wprowadzać dane o emisjach do nowego systemu za rok 2027.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Europe's air quality status 2024 (06.06.2024)

    zanieczyszczenie powietrza w Europie i Polsce pył zawieszony PM10 PM2,5 nowe standardy jakości powietrza
    © EEA

    U.S. EPA [emisje z galwanizerni] Portland company fined $139,000 for Clean Air Act violations (06.06.2024)

    EPA [N-metylopirolidon] Proposes Requirements to Protect Workers and Consumers from Exposure to Toxic Solvent N-Methylpyrrolidone (05.06.2024)

    IPPC Bureau: rozpoczęcie prac nad BREFem dla wydobywania rud metali (04.06.2024)

    JRC: Cross-border and emerging risks (04.06.2024)

    EPA [transport] penalizes Murfreesboro-based seller of automobile ‘defeat devices’ (04.06.2024)

    KOBiZE: Procedura składania wniosków o przydział uprawnień do emisji na lata 2026-2030 (04.06.2024)

    EPA [transport] cracks down on Louisville-based seller of automobile emissions ‘defeat devices’ that increase air pollution (04.06.2024)

    KOBiZE: Zmiana poziomu znaczącej redukcji emisji do 30,4% dla sieci ciepłowniczych (03.06.2024)

    JRC [produkcja wodoru -  parowy reforming metanu, elektroliza vs transport wodoru pod ciśnieniem, wodoru płynnego lub związanego chemicznie]: Delivering hydrogen to EU’s industry: which are the greenest options? (31.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: UE obszarem wolnym od rtęci - Rada zatwierdza rozporządzenie zmierzające do osiągnięcia zerowego poziomu emisji rtęci (30.05.2024)

    U.S. EPA [niszczenie i regeneracja HFC] Biden-Harris Administration Selects Five Recipients to Receive Nearly $15M in Grants to Address Climate-Damaging Hydrofluorocarbons as Part of Investing in America Agenda (28.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: przyjęła rozporządzenie o śledzeniu i redukcji emisji metanu (27.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: rozporządzenie ustanawiające ramy dla przemysłu neutralnego emisyjnie (27.05.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Zakończyła się kontrola w firmie prowadzącej prace na hałdzie Charlotta w Rydułtowach. Sprawa została zgłoszona do Prokuratury 

    emisja niezorganizowana pylenie hałdy zanieczyszczenie powietrza Pm10 PM25
    © WIOŚ Katowice

    EPA [bezpieczeństwo chemiczne] Enforcement Actions at Facilities in Arizona, California and Nevada Address Chemical Safety Deficiencies (23.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej: nowe regulacje dla rynku gazu ziemnego,  wodoru i gazów odnawialnych w ramach pakietu Fit for 55 (21.05.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie eksplozjom, butadien] Texas Petrochemical Company Pleads Guilty to Clean Air Act Violation, Fined More than $30 Million in Criminal Fines and Civil Penalties Related to Explosions at Its Facility in Port Neches (21.05.2024)

    MKiŚ: Publikacja projektów 2 rozporządzeń KE w zakresie F-gazów (14.05.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdziła bardziej rygorystyczne normy emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich i cel osiągnięcia przez autobusy miejskie 100-procentowej bezemisyjności do roku 2035 (13.05.2024)

    GIOŚ: Pożar składowiska odpadów w Siemianowicach Śląskich (13.05.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Future scenarios for air quality in Europe, the Western Balkans and EECCA countries: An assessment for the Gothenburg protocol review

    Intercomparison of methods for atmospheric reactive mercury observations: Evidences to interpret what we are actually measuring

    The role of roadside green infrastructure in improving air quality in and around elderly care centres in Nanjing, China

    Ultrafine particles formation from ozonolysis of gas- and particle-phases of cigarette smoke

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/956Tekst mający znaczenie dla EOG (06.06.2024)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2023 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (03.06.2024)

    Sprostowanie do dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2024/1405 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającej załącznik IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 w odniesieniu do dodawania surowców do produkcji biopaliw i biogazu (27.05.2024)

    Dyrektywa delegowana Komisji UE 2024/1405 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniająca załącznik IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 w odniesieniu do dodawania surowców do produkcji biopaliw i biogazu (17.05.2023)

    Decyzja Komisji z dnia 12 marca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Czech, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Węgier, Austrii, Polski, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (15.05.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze UE 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (15.05.2023)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (15.05.2023)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/1321 z dnia 8 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2018/2067 w odniesieniu do weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów (13.05.2023)

    URZĄD NADZORU EFTA – Decyzja nr 039/24/COL z dnia 27 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego obejmującego spalanie odpadów oraz z podatku od emisji CO2 obejmującego gaz płynny (LPG) i gaz ziemny w przypadku przedsiębiorstw objętych systemem ETS – Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią II art. 4 ust. 4 i częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do wyżej wymienionych środków (08.05.2024)

    P9_TA(2023)0394 – Homologacja typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatorów (Euro7) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7) oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 (COM(2022)0586 – C9-0375/2022 – 2022/0365 COD - Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie (08.05.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1257 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów, w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7), zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009, rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 oraz rozporządzenie Komisji (UE) 2022/1362 (08.05.2024)