Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – opłaty na podstawie wyników pomiarów okresowych

    Obliczenia emisji z wykorzystaniem wyników pomiarów okresowych są jedną z najczęściej stosowanych metod naliczania opłat. Jeśli wskaźniki emisji są wyznaczone prawidłowo, metoda ta spełnia wymagania ustawy Prawo ochrony środowiska wobec naliczania opłat za faktycznie wyemitowaną ilość substancji. Wybór sposobu przetwarzania wyników pomiarów okresowych powinien umożliwiać obliczanie emisji w danym okresie rozliczeniowym w sposób najbardziej wiarygodny, to znaczy odpowiadający w najwyższym możliwym stopniu emisji rzeczywistej. Zastosowanie techniki opartej wyłącznie na wynikach pomiarów okresowych (bez obliczeń dodatkowych) może być ograniczone w następujących sytuacjach:

    • braku możliwości usytuowania stanowiska pomiarowego zgodnie z normą PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną, lub w przypadku wyników uzyskanych na podstawie pomiarów prowadzonych z wykorzystaniem stanowiska, które nie spełnia ww. wymagań,

    • wyników nieakredytowanych,

    • występowania niskich stężeń lub niskich prędkości przepływu odgazów, uniemożliwiających zebranie wystarczającej ilości wiarygodnych wyników,

    • dużej zmienności emisji (wymaga uzyskania znacznej liczby wyników),

    • braku możliwości spełnienia warunku izokinetyczności pomiaru stężeń pyłu (dotyczy obliczeń emisji pyłu).

    Poza ww. sytuacjami wyniki pomiarów okresowych są rekomendowane jako podstawa naliczania opłat, która zapewnia wysokie prawdopodobieństwo zobrazowania emisji rzeczywistej, bowiem uwzględnia sumę czynników decydujących o emisji. Stanowi tym samym wobec znacznej części źródeł podstawę bardziej wiarygodną niż literaturowe, uniwersalne wskaźniki emisji, które zostały wyznaczone w oparciu o wyniki pomiarów z różnych źródeł.

    Poprawność wysokości opłat w głównej mierze zależy od sposobu określenia wskaźników, na podstawie których obliczany jest ładunek substancji uwolnionych do powietrza w danym okresie rozliczeniowym. Poniżej wymieniono najczęściej stosowane sposoby przetwarzania wyników pomiarów okresowych:

    • obliczenie średniej arytmetycznej wartości emisji godzinowej (kg/h): najprostszy sposób wyznaczenia wskaźnika średniego; nie uwzględnia warunków procesu panujących w trakcie pomiarów ani zmienności warunków w okresie rozliczeniowym; poprawny wyłącznie przy bardzo wysokiej częstotliwości wykonywania pomiarów lub dla źródeł o nieznacznej skali emisji,

    • przyjęcie wyników właściwych dla poszczególnych podokresów (kg/h): w założeniu wysokość opłaty wynika z ładunków wyznaczonych w kolejnych podokresach, w których wykonano pomiary; ograniczenia zastosowania tej metody są analogiczne do obliczeń średniej arytmetycznej,

    • obliczenie średnich kroczących wartości emisji godzinowej (kg/h): sposób stanowiący kombinację obu ww. metod,

    • wskaźniki sparametryzowane: wyniki pomiarów odniesione do parametru charakteryzującego proces w trakcie wykonywania pomiarów lub innej substancji w zależności od argumentu funkcji wykorzystywanej do obliczeń wielkości emisji, np. g/GJ, g/Mg (paliwa lub CO2), szerzej sposób wyznaczania opłat na podstawie wskaźników sparametryzowanych opisano w dziale Obliczenia emisji w zakładce Obliczenia emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych.

    Zgodnie ze wzorem wykazów zawartym w załączniku nr 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska (Dz.U. 2014 poz. 274) wpisując wielkość emisji ze wskazanej instalacji lub działalności należy podać również wskaźniki emisji i wyniki pomiarów. Według informacji zawartych w objaśnieniach (punkt 6, 7) w opisie należy podać warunki eksploatacyjne występujące w trakcie pomiarów; w przypadku pomiarów ciągłych − średnie emisje dobowe, z wyłączeniem informacji dotyczących wyników pomiarów dołączonych do wykazu. Spełnienie wymogów ww. rozporządzenia może nastąpić np. poprzez podanie wskaźników emisji, które wykorzystano jako podstawę obliczenia ładunku substancji oraz załączenie wyników pomiarów, na podstawie których zostały te wskaźniki wyznaczone.

    Odrzucanie wyników „odbiegających”

    Sposób oceny wyników „odbiegających” został określony w Dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu, (lipiec 2003 r.) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013 r.). W praktyce dotyczy on przeważnie wyników znacznie wyższych niż przeciętnie odnotowywane, które nie mają uzasadnienia w warunkach pracy źródła. Oprócz opisanych w obu dokumentach metod analizy statystycznej lub modeli emisji nieprawidłowej, podstawą do sprawdzenia poprawności wyników pomiarów i ewentualnego ich odrzucenia mogą być informacje o technologii procesu i o sposobie odbioru odgazów. Poniżej przedstawiamy podstawowe narzędzia weryfikacji wyników „odbiegających”:

    • analiza składu surowców i materiałów wykorzystywanych w produkcji:

      • w przypadku stwierdzenia nieprawdopodobnego wyniku zawartości substancji w pyle, np. metali, gdy dostępna jest pełna wiedza o wykorzystywanych surowcach i dane te nie potwierdzają możliwości występowania emisji jakie wynikają z pomiarów, oraz gdy elementy wyposażenia, w tym układu odbioru odgazów nie mogą stanowić źródła metali w pyłach,

      • w przypadku stwierdzenia w pomiarach substancji, które z całą pewnością nie mogą wystąpić w procesie technologicznym ani powstać w emitorze, należy przeanalizować możliwość występowania emisji wtórnej – migracji substancji w powietrzu atmosferycznym dostającym się do emitora. Zasady tej nie należy stosować do odgazów ze spalania gazu ziemnego. Mimo iż gaz jest praktycznie pozbawiony cząstek stałych, a emitowany pył w znacznej mierze stanowi krzemionka pochodząca z powietrza niezbędnego do spalania, uznaje się pył zawarty w spalinach jako powstały w procesie spalania. Podejście takie znajduje również uzasadnienie ekonomiczne (nieznaczna skala opłat), a poprzez rozstrzygnięcie na korzyść odbiorcy opłat, zmniejsza ryzyko zastrzeżenia poprawności obliczeń emisji,

    • analiza charakteru i parametrów prowadzonych procesów,

    • zastosowanie pomiaru równoległego z wykorzystaniem innej metody pomiarowej lub analitycznej.

    Wyodrębnianie wyników niereprezentatywnych

    Obowiązek naliczenia opłaty za faktyczną ilość wyemitowanych do powietrza substancji wymusza na prowadzących instalacje prowadzenie analizy wyników odbiegających od występujących powszechnie pod kątem warunków pracy instalacji jakie panowały podczas wykonywania pomiarów emisji. W przypadku uzyskania wyniku odbiegającego od przeciętnych oraz stwierdzenia pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, wynik ten należy wykluczyć z obliczeń podstawowych i uwzględnić w obliczeniach dodatkowych z właściwym dla niego czasem trwania emisji.

    Przyjęcie zerowej wartości emisji

    Przyjmowanie zerowych wartości emisji na podstawie wyników pomiarów poniżej wykrywalności metody pomiarowej lub poniżej oznaczalności metody opisano w dziale Obliczenia emisji w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 27
      styczeń
      Na stronie KOBiZE zostały opublikowane dwa ważne komunikaty: 1. Komunikat o próbach wyłudzania danych za pomocą wiadomości e-mail podszywających się pod KOBiZE i kierujących na fałszywy panel logowania Przejdź do strony komunikatu Komunikat jest ważnym sygnałem o zauważeniu przez przestępców potencjału systemów sprawozdawczych. Rekomendujemy zachowanie szczególnej ostrożności wobec wiadomosci dotyczących wszystkich systemów sprawozdawczych, w tym GUS i E-PRTR. W razie utraty danych logowania należy bezzwłocznie skontaktować się z administratorem systemu. 2. Raport o najczęściej występujących błędach przy wprowadzaniu danych do systemu CBAM Przejdź do Raportu Pozostałe dokumenty dotyczace CBAM są dostępne pod adresem ttps://www.kobize.pl/pl/article/cbam/id/2453/materialy-do-pobrania
    • 27
      styczeń
      Jest już dostępna aplikacja Ślad C opracowana przez Ryszarda Samocia – twórcy wiodącego oprogramowania do obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu Operat FB. Aplikacja umożliwia obliczenia śladu węglowego wg protokołu GHG we wszystkich trzech zakresach, w tym upstream i downstream zakresu III, w jakości oprogramowania Proeko RS. Aplikacja jest skierowana do zakładów i podmiotów, a także do firm zajmujących się usługowo wyznaczaniem śladu węglowego, tak by obliczenia były intuicyjne i najprostsze jak to tylko możliwe. Licencja zapewnia dostęp do aktualizowanej na bieżąco bazy wskaźników. Szczegółowy opis aplikacji znajduje się na stronie: https://proekors.pl/slad-c
    • 20
      styczeń
      W minionym tygodniu Komisja Europejska poprzez EU-BRITE opublikowała projekt BREFu dla przemysłu ceramicznego (CER). Dokument jest pierwszym projektem opracowanym według zasad znowelizowanej dyrektywy o emisjach przemysłowych, tak zwanej dyrektywy IED 2.0. BREF obejmuje projekt konkluzji BAT. W zakresie głębokiej transformacji przemysłowej (pkt 5.2) w konkluzjach zaproponowano zastąpienie tradycyjnych paliw energią elektryczną lub wodorem. Przejdź do Projekt dokumentu referencyjnego BREF dla przemysłu ceramicznego
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Targi Ekotech 8–10 kwietnia 2025 w Kielcach

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KE [system nowych zezwoleń na import od 1 stycznia 2026 towarów objętych CBAM]: Commission Implementing Regulation as regards the conditions and procedures related to the status of authorised CBAM declarant (28.3.2025)

    MKiŚ: Pakt na rzecz czystego przemysłu w Radzie EU ds. Środowiska (27.3.2025)

    KOBiZE: Obowiązek składania sprawozdań CBAM za I kwartał 2025 roku (27.3.2025)

    MKiŚ: Źródła danych na potrzeby opracowania miejskich planów adaptacji do zmian klimatu - bezpłatny webinar 2 kwietnia 2025 r. (27.3.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada uzgadnia stanowisko co do mechanizmu tymczasowych odroczeń mającego zwiększyć konkurencyjność UE i zapewnić firmom pewność prawa (26.3.2025)

    KOBiZE: Robert Jaszke „Kluczowe kwestie systemu ETS2 dla sektorów budynków, transportu drogowego i tzw. sektorów dodatkowych nieobjętych systemem ETS” (26.3.2025)

    INCITE: pierwsze warsztaty dla sektora żelaza i stali 13-15 maja 2025

    U.S. EPA [transport]: Court Sentences Hino Motors Ltd., a Toyota Subsidiary, and Imposes Over $1.6B in Penalties for Emissions Fraud Scheme (19.3.2025)

    KOBiZE: Aktualizacja formularza rocznego raportu na temat wielkości emisji CO2 dla instalacji (18.3.2025)

    U.S. EPA [zmiany w polityce klimatycznej USA]: Administrator Zeldin in WSJ: “EPA Ends the ‘Green New Deal’” (17.3.2025)

    U.S. EPA [emisje CO2 vs zmiany klimatu]: ICYMI - Wall Street Journal Editorial Lauds Reconsideration of EPA’s Endangerment Finding, Calling it “Trump’s Biggest Climate Decision” (14.3.2025)

    JRC: Econometric model derived from meta-analysis to estimate VSL and VOLY associated to air pollution at a global level (14.3.2025)

    JRC: Towards the prevention of rebound effects in Europe and beyond: insights for policymaking (14.3.2025)

    JRC: Comparison of source apportionment targeting hot-spot concentration and average population exposure (14.3.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting report for the drawing up of the Best Available Techniques Reference Document for mineral extraction, including on-site processing operations (MIN BREF) is available on the EU-BRITE website (14.3.2025)

    EPA [program ochrony powietrza ze względu na ozon] Approves State of Texas Plan to Improve Air Quality in San Antonio Area (13.3.2025)

    KOBiZE: Komunikat - poprawa funkcjonowania Krajowej bazy (12.3.2025)

    EPA [transport] Announces Action to Implement POTUS’s Termination of Biden-Harris Electric Vehicle Mandate (12.3.2025)

    U.S. EPA [rezygnacja z raportowania emisji CO2] Trump EPA Announces Reconsideration of Burdensome Greenhouse Gas Reporting Program (12.3.2025)

    U.S. EPA: Administrator Zeldin Begins Restructuring Regional Haze Program (12.3.2025)

    U.S. EPA [weryfikacja podstaw przeciwdziałania zmianom klimatu] Trump EPA Kicks Off Formal Reconsideration of Endangerment Finding with Agency Partners (12.3.2025)

    EPA Announces Action to Address Costly Obama, Biden “Climate” Measurements - Social Cost of Carbon (12.3.2025)

    U.S. EPA [rewizja przepisów dot. elektrowni węglowych] Trump EPA to Reconsider Biden-Harris MATS Regulation That Targeted Coal-Fired Power Plants to be Shut Down (12.3.2025)

    U.S. EPA [rewizja wymagań dla przemysłu ropy naftowej i gazu] Trump EPA Announces OOOO b/c Reconsideration of Biden-Harris Rules Strangling American Energy Producers (12.3.2025)

    U.S. EPA [rewizja wymagań dla przemysłu] Trump EPA Announces Reconsideration of Air Rules Regulating American Energy, Manufacturing, Chemical Sectors NESHAPs (12.3.2025)

    U.S. EPA [regionalne programy ochrony powietrza] Administrator Zeldin Takes Action to Prioritize Cooperative Federalism, Improve Air Quality Faster (12.3.2025)

    U.S. EPA [rewizja norm jakości powietrza dla PM2,5] Trump EPA Announces Path Forward on National Air Quality Standards for Particulate Matter (PM2.5) to Aid Manufacturing, Small Businesses (12.3.2025)

    EPA [weryfikacja przepisów w U.S.A.] Launches Biggest Deregulatory Action in U.S. History (12.3.2025)

    KOBiZE: Komisja Europejska opublikowała wniosek prawodawczy dot. uproszczeń w ramach CBAM (10.3.2025)

    INCITE: INCITE Team conducts site visits to Iron and Steel demonstration and first-of-a-kind industrial installations in Europe (7.3.2025)

    MKiŚ: List intencyjny dot. rozwoju technologii wychwytu, składowania i wykorzystania CO2 (6.3.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Very volatile and volatile organic compounds (VVOCs/VOCs) and endotoxins in the indoor air of German schools and apartments

    The significant effects of loading mass on emissions of intermediate and semi-volatile volatility organic compounds from diesel trucks

    Mass flow analysis of tire-wear particles, including carbon black, and implications for road dust management

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2025/33 z dnia 13 stycznia 2025 r. zezwalającego na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych o GWP równym 150 lub większym w schładzarkach lub zamrażarkach szokowych, urządzeniach do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną, urządzeniach do wyrobu lodu, wózkach do przechowywania i regeneracji żywności, komorach chłodniczo-garowniczych, urządzeniach do napojów lodowych i urządzeniach do kremowych napojów lodowych (27.3.2025)

    Zawiadomienie Komisji – Wytyczne dotyczące planów społeczno-klimatycznych (25.3.2025)

    Zawiadomienie KomisjiSpis treści – Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady nie czyń poważnych szkód na podstawie rozporządzenia w sprawie Społecznego Funduszu Klimatycznego (25.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniającego dyrektywę UE 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie UE nr 517/2014 (24.3.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/486 z dnia 17 marca 2025 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM (18.3.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/473 z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Czechy na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą ziarna pszenicy ozimej, buraka cukrowego, ziarna kukurydzy, kukurydzy na kiszonkę, ziarna jęczmienia jarego i ziarna jęczmienia ozimego w tym państwie członkowskim (14.3.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/478 z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Słowację na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i ziarna kukurydzy w tym państwie członkowskim (13.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2024/2174 z dnia 2 września 2024 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do formatu etykiet dla niektórych produktów i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane i uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2015/2068 (12.3.2025)

    ZAWIADOMIENIE KOMISJI w sprawie interpretacji i wykonania niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju w dziedzinie środowiska, aktu delegowanego w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zmiany klimatu oraz aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji dotyczących unijnej systematyki (5.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2024/2473 z dnia 19 września 2024 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2019/661 (5.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2024/2195 z dnia 4 września 2024 r. określającego format składania sprawozdań zawierających dane, o których mowa w art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1191/2014 (5.3.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/387 z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, żyta, jęczmienia ozimego, jęczmienia jarego, pszenżyta, rzepaku, kukurydzy na ziarno, słonecznika, soi, buraka cukrowego, ziemniaka i kukurydzy na kiszonkę w Austrii (4.3.2025)