Krajowe pułapy emisji i Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji

    6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych.

    Poniżej przedstawiamy komentarz Ministerstwa Środowiska do wyroku wyjaśniający brak ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    „Wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczy skargi wniesionej przez Polskę 10 marca 2017 r. o stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (dalej: dyrektywa NEC). Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC.

    Trybunał nie uwzględnił tym samym zarzutów Polski dotyczących m.in. naruszenia zasady proporcjonalności, które związane były z tym, że wypełnianie zobowiązań w zakresie redukcji emisji będzie implikowało w Polsce koszty rzędu 557 mln euro rocznie, najwyższe wśród innych państw członkowskich.

    Wobec oddalenia przez Trybunał skargi RP, transpozycja dyrektywy NEC i wykonanie wynikających z niej zobowiązań w zakresie redukcji niektórych substancji jest sprawą oczywistą. Jednocześnie informuję, że postanowienia dyrektywy NEC są dopiero przedmiotem transpozycji do prawa krajowego. W Sejmie znajduje się projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, który przenosi na grunt tej ustawy regulacje implementujące postanowienia dyrektywy NEC (druk sejmowy 3471).

    Projekt ten wprowadza szereg nowych rozwiązań prawnych, które mają na celu, w pierwszej kolejności, zapewnić przestrzeganie krajowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji, w drugiej zaś, jeśli wystąpią określone przesłanki, umożliwią skorzystanie przez Polskę z tzw. mechanizmów elastycznego podejścia, które każdemu państwu członkowskiemu gwarantują przepisy dyrektywy (np. mechanizm kompensowania przekroczeń poziomów redukcji jednej substancji większym poziomem redukcji emisji innych substancji objętych zobowiązaniami).

    W przypadku gdy zastosowanie mechanizmów elastycznego podejścia nie będzie gwarantowało dotrzymywania poziomów redukcji emisji substancji, dyrektywa i w ślad za nią projektowana ustawa przewidują podjęcie skoordynowanych tzw. dodatkowych działań, które zapewnią powrót na realizowaną przez państwo ścieżkę redukcji emisji.

    Działania te nie muszą i raczej nie będą obejmowały instalacji przemysłowych, które z mocy innych przepisów (np. standardy emisyjne wprowadzane decyzjami wykonawczymi BAT) objęte są surowymi ograniczeniami w zakresie emisji zanieczyszczeń. Nakładanie na przedsiębiorstwa przemysłowe, które spełniają już wymagania BATowskie, dodatkowych ograniczeń w zakresie redukcji emisji nieuchronnie prowadziłoby do pogorszenia ich konkurencyjności, co nie leży w interesie państwa i prowadzonej przez Rząd polityki gospodarczej.

    Przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska nie są bezpośrednio powiązane z regulacjami procedowanej przez RM ustawy transponującej dyrektywę NEC. Przepis art. 15 ust. 1 i 4 ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, i w ślad za nim art. 194 ust. 1 pkt 4 Poś, odnosi się do sytuacji, gdy zostają przekroczone krajowe pułapy emisji.

    Krajowe pułapy emisji zgodnie z ustawą o systemie zarządzania emisjami oznaczają maksymalną wielkość emisji, jaka może być wyemitowana na terytorium RP w danym okresie rozliczeniowym, która ma wynikać z przepisów prawa międzynarodowego lub prawa UE. Pułapy tego rodzaju wyznaczają między innymi roczne limity emisji CO2 , które w odniesieniu do tzw. sektorów non-ETS wprowadzają przepisy unijne (np. decyzja wykonawcza KE 2013/634/UE).

    Natomiast krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, które wyznacza dyrektywa NEC, to na gruncie projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami inna kategoria niż krajowe pułapy emisji. Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, jak wskazano wyżej, powiązane są z innym katalogiem środków zapewniających ich przestrzeganie. Zostały one wskazane w art. 16a-16e projektowanej ustawy.”

    źródło: Ministerstwo Środowiska, Departament Edukacji i Komunikacji

    Ustawa implementująca zapisy dyrektywy NEC tworzy systemowe podstawy prawne Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza dla substancji, dla których określono krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, to jest związków siarki wyrażonych jako SO2, (w tym trójtlenek siarki, kwas siarkowy i zredukowane związki siarki, takie jak siarkowodór, merkaptany i siarczki dimetylu) oraz tlenki azotu (NO, NO2), niemetanowe lotne związki organiczne (NM LZO), amoniak i pył zwieszony PM2,5.

    Przywołane dokumenty dostępne są na stronach:

    KRAJOWY PROGRAM OGRANICZANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA

    Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 3471)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE

    Aktualności
    • 20
      grudzień
      Termin szkolenia zaplanowanego pierwotnie na 25-26 stycznia 2022 r. został zmieniony na 8-9.03.2022 r. Zmiana podyktowana jest realizacją przez Organizatora celów z pozostałych dziedzin poza działalnością edukacyjną.
    • 15
      listopad
      Zapraszamy na unikalne szkolenie 25÷26 stycznia 2022 r., poświęcone w całości praktycznym aspektom zarządzania emisjami w zakładach przemysłowych, które mają fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa prawnego i ochrony środowiska. Zakres i treść szkolenia zostały opracowane z myślą o specjalistach ds. ochrony środowiska w zakładach przemysłowych, produkcyjnych (personelu zakładu, firm konsultingowych), którzy chcą osiągnąć wysoki poziom kompetencji, umożliwiający prowadzenie ochrony środowiska w zakresie emisji w sposób swobodny i bezpieczny, pomimo skomplikowanego charakteru zagadnienia. Szkolenie jest prowadzone w nowej formule, która łączy zalety szkolenia tradycyjnego (możliwość przedyskutowania ważnych dla Uczestników tematów) i jednocześnie wykorzystuje atuty szkolenia on-line (brak dojazdu, bezpieczeństwo SARS-CoV-2). Szkolenie obejmuje: - dzień I: prelekcja (webinarium 25.01.2022 r.) z możliwością zamieszczenia pytań nadesłanych przed szkoleniem oraz zadaniem pytań poprzez komunikator w trakcie szkolenia, - dzień II (26.01.2022 r.) warsztaty: trzy bloki tematyczne (nadzór nad emisjami w zakładzie, zapewnienie bezpieczeństwa postępowań, arkusz obliczeniowy emisji z przykładami). Szczegóły szkolenia dostępne są na stronie:https://wszystkooemisjach.pl/461
    • 03
      listopad
      Stronę Zmiany stawek opłat za korzystanie ze środowiska zaktualizowaliśmy o stawki opłat na rok 2022 zawarte w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 października 2021 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022 (M.P. 2021 poz. 960). Aktualizując wysokość stawek utrzymano trend z poprzednich lat. Średni wzrost stawek w stosunku do roku 2021 wynosi 3,4%. Zmianie nie uległy najniższe stawki (za tlenek węgla oraz węglowodory alifatyczne). Jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D) uzupełniono o stawkę za ON spalany w silnikach w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach (lp. 32). Porównanie stawek opłat w ostatnich latach przedstawione jest na stronie https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska dostępne jest na stronie https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20210000960
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    DPF SNCR EcoeXhaust oczyszczanie spalin

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [emisje ołowiu z samolotów z silnikami tłokowymi] to Evaluate Whether Lead Emissions from Piston-Engine Aircraft Endanger Human Health and Welfare (12.01.2022)

    EPA [energetyka NOx SCR] proposes to disapprove revisions to Wyoming’s 2014 regional haze plan as inconsistent with the Clean Air Act (12.01.2022)

    WIOŚ: Zbyt wolne tempo wymiany urządzeń grzewczych w Małopolsce (10.01.2022)

    pył zawieszony PM2,5
    © WIOŚ w Krakowie

    WIOŚ: Stanowisko UMWM i WIOŚ w sprawie realizacji Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego (10.01.2022)

    EPA [odzysk f-gazów z pojazdów] Settlement with Texas Recycling Company Will Prevent the Release of Ozone Depleting Refrigerants Which Contributes to Climate Change (07.01.2022)

    EPA [huta cynku] seeks public comment on proposed cleanup plan for Sandoval Zinc Company Superfund Site in Illinois (03.01.2022)

    EPA [emisje siarkowodoru z papierni] Proposes Settlement Agreement with New Indy to Address Emissions of Hydrogen Sulfide from Catawba, South Carolina Paper Mill (29.12.2021)

    EPA [podsumowanie roku 2021] Wraps Up A Year of Significant Accomplishments (28.12.2021)

    EPA [PFAS] Grants Petition to Order Testing on Human Health Hazards of PFAS (28.12.2021)

    EPA [tlenek etylenu, glikol] Expands TRI Reporting Requirements for Ethylene Oxide and Ethylene Glycol by Requiring Reporting for 29 Sterilization Facilities (27.12.2021)

    MKiŚ: Decyzja Komisji Europejskiej dot. dostosowanej, rocznej liczby uprawnień do emisji przydzielonej instalacjom na 2021 r. (21.12.2021)

    U.S. EPA [transport] WHAT THEY ARE SAYING: New EPA Emissions Standards Will Reduce Pollution, Cut Costs, and Improve Lives (21.12.2021)

    EPA [transport] Finalizes Greenhouse Gas Standards for Passenger Vehicles, Paving Way for a Zero-Emissions Future (20.12.2021)

    EPA [rtęć] Settlement with Avantor Performance Materials Resolves Public Right to Know and Mercury Export Violations (20.12.2021)

    GIOŚ: Zanieczyszczenie powietrza WWA na stacjach tła miejskiego w 2020 r. (20.12.2021)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Connection between lung deposited surface area (LDSA) and black carbon (BC) concentrations in road traffic and harbour environments

    Tropospheric photolysis of CF3CHO

    Comparison between economic growth and satellite-based measurements of NO2 pollution over northern Italy Open access

    Health risk of heavy metal exposure from dustfall and source apportionment with the PCA-MLR model: A case study in the Ebinur Lake Basin, China

    A new mobile monitoring approach to characterize community-scale air pollution patterns and identify local high pollution zones Open access

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (30.12.2021)

    Komunikat Komisji uzupełniający Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. (30.12.2021)

    Zalecenie Komisji (UE) 2021/2279 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie stosowania metod oznaczania śladu środowiskowego do pomiaru efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów i organizacji oraz informowania o niej (30.12.2021)

    Decyzja Rady (UE) 2021/2271 z dnia 11 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na siódmej sesji spotkania stron Konwencji z Aarhus w odniesieniu do spraw ACCC/C/2008/32, ACCC/C/2015/128, ACCC/C/2013/96, ACCC/C/2014/121 i ACCC/C/2010/54 dotyczących jej przestrzegania (21.12.2021)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (09.12.2021)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2021 r. – ClientEarth / Komisja Europejska, Europejska Agencja Chemikaliów (Sprawa C-458/19 P) Odwołanie – Skarga o stwierdzenie nieważności – Decyzja wykonawcza Komisji C(2016) 3549 final – Zezwolenie na zastosowania ftalanu bis(2-etyloheksylu) DEHP – Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 –Artykuły 60 i 62 – Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 – Wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej – Decyzja Komisji C(2016) 8454 final – Oddalenie wniosku (29.11.2021)

    Decyzja Komisji (UE) 2021/2053 z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji wyrobów metalowych gotowych do celów rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (25.11.2021)