Emisja trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie

    28 stycznia 2016 r. Europejska Agencja Środowiska opublikowała raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” (Persistent organic pollutant emissions; POPs). Do grupy związków objętych raportem należą:

    - heksachlorobenzen (HCB),

    - polichlorowane bifenyle (PCB),

    - dioksyny i furany (PCDD/F),

    - wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH, WWA).

    Cechą wspólną ww. substancji jest oprócz ich trwałości również toksyczność wobec organizmów żywych oraz zdolność bioakumulacji, w wyniku czego człowiek może być szczególnie narażony na ich działanie. Substancje te różnią się natomiast potencjałem toksyczności, kancerogenności oraz wpływem na działanie systemu odpornościowego i rozrodczość.

    Trendy zmian emisji na przestrzeni lat 1990 – 2013 przedstawiają się następująco:

     

    Heksachlorobenzen:

    Widoczny na rysunku 1 gwałtowny spadek emisji sześciochlorobenzenu był w głównej mierze spowodowany znaczną redukcją emisji w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 1998 – 1999, która nastąpiła w wyniku ograniczenia stosowania heksachloroetanu (HCE) w przemyśle przetwórczym aluminium. W wyniku wprowadzonych przepisów prawnych udział emisji Wielkiej Brytanii w całkowitym ładunku sześciochlorobenzenu z krajów objętych monitoringiem EEA zmniejszył się z poziomu 59% w roku 1990 do 12% w roku 2013.

    Łączna redukcja emisji HCB na przestrzeni lat 1990 – 2013 wyniosła 96%.

    Polichlorowane bifenyle:

    Za wyjątkiem Portugalii i Hiszpanii wszystkie kraje objęte Raportem EEA wskazały na redukcję emisji polichlorowanych dwufenyli. Sumaryczna emisja PCB zmniejszyła się na przestrzeni lat 1990 – 2013 o 76%. Jako główne przyczyny obserwowanego trendu EEA wskazuje obniżenie emisji przemysłowych oraz emisji związanych z wykorzystaniem produktów.

    Dioksyny i furany:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 sumaryczna emisja dioksyn i furanów uległa zmniejszeniu o 84%. Jedynie Malta i Łotwa wykazały w badanym okresie wzrost emisji. Obniżenie emisji sumarycznej było zdaniem EEA spowodowane głównie redukcją w sektorze produkcji i dystrybucji energii (28%), gospodarki odpadami (23%) oraz sektorze handlu i usług, sektorze publicznym i gospodarstw domowych (22%). Sektor ten w roku 2013 był odpowiedzialny za 40% całkowitej emisji PCDD/F, podczas gdy wykorzystanie energii w przemyśle odpowiadało 18% emisji, na równi z gospodarką odpadami (18%).

    Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne:

    Na przestrzeni lat 1990 – 2013 w 33 państwach objętych monitoringiem EEA sumaryczna emisja WWA uległa zmniejszeniu o 62%. Większość państw wykazała znaczącą redukcję emisji, natomiast pięć krajów (Dania, Finlandia, Islandia, Włochy, Malta) wskazały na zwiększenie emisji WWA. Jako jedną z przyczyn wzrostu emisji EEA podaje przyjęcie polityki promującej wykorzystywanie paliw odnawialnych, wskazując jako przykład sektor komunalny w Danii. Polityka ukierunkowana na łagodzenie zmian klimatu, poprzez zwiększenie emisji WWA powstających w trakcie spalania biomasy może również przynieść niezamierzone skutki w postaci lokalnego zwiększenia zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.

    Udział poszczególnych sektorów gospodarki w całkowitej emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych w Europie przedstawia poniższy diagram.

    W roku 2013 najbardziej znaczącymi źródłami emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych  był:

    - sektor handlu i usług, sektor publiczny i gospodarstwa domowe (2/3 całkowitej emisji WWA, 40% całkowitej emisji dioksyn i furanów). Według EEA całkowita emisja WWA uległa obniżeniu względem roku 1990 w wyniku zmniejszenia wykorzystania węgla w paleniskach domowych,

    - procesy przemysłowe i emisje towarzyszące wykorzystaniu produktów (blisko połowa całkowitej emisji PCB, przy czym emisja w tym sektorze od roku 1990 uległa zmniejszeniu o 80% w wyniku poprawy skuteczności oczyszczania odgazów przemyśle metalurgicznym).

    W Raporcie szczegółowo omówiono działania prawne jakie przyczyniły się do redukcji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych na przestrzeni lat 1990 – 2013. Wskazano również na zobowiązania wynikające z Protokołu w Aarhus oraz Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości.

    Raport „Emisja Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych” dostępny jest na stronie:

    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    źródło rysunków:
    http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-persistent-organic-pollutant-pop-emissions-1/assessment-5

    Szczegółową analizę emisji i imisji WWA w Polsce przedstawia raport Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2014 roku.

    Raport Komisji z roku 2015 dotyczący emisji dioksyn i furanów z sektora komunalnego oraz inne źródła danych z tej dziedziny przedstawiamy jest na stronie http://wszystkooemisjach.pl/184/dioksyny

    Aktualności
    • 19
      luty
      W minionym tygodniu na stronie Biura IPPC został zamieszczony BREF dla rzeźni, przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i/lub jadalnych produktów ubocznych. Dokument zastępuje wcześniejszą wersję z roku 2005 i uwzględnia, między innymi konkluzje BAT zawarte w decyzji wykonawczej Komisji 2023/2749 z dnia 11 grudnia 2023 r. BREF jest dostępny na stronie: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/ (SA) lub bezpośrednio pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-02/SA%20BREF.pdf
    • 13
      luty
      W minionym tygodniu opublikowane zostało oficjalne stanowisko Komisji w sprawie wychwytywania, składowania i wykorzystywania CO2 pochodzącego z emisji przemysłowych, tak zwana „Strategia zarządzania węglem przemysłowym”. Zdaniem Komisji wychwytywanie dwutlenku węgla z odgazów przemysłowych, a następnie jego podziemne składowanie (CCS - Carbon Capture and Storage) i/lub wykorzystywanie (CCU - Carbon Capture and Utilization) jest  niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych. Wśród branży, które ze względu na brak możliwości ograniczenia emisji CO2 mogą być szczególnie „zainteresowane” technologią CCS wymienia się produkcję cementu, stali, spalanie odpadów, produkcję energii elektrycznej i ciepła, spalanie gazu ziemnego oraz procesy rafineryjne. Zdaniem Komisji skala CCS w Unii Europejskiej powinna osiągnąć do roku 2030 co najmniej 50 mln Mg CO2/rok (do roku 2040 - 280 mln Mg/rok, a do roku 2050 - 450 mln Mg/rok). Zaproponowane przez Komisję poziomy są bardzo ambitne, zwłaszcza w kontekście opisanych Komunikacie braków w wielu obszarach, począwszy od zasadności ekonomicznej i ryzyka inwestycyjnego, poprzez brak norm jakościowych wychwyconego CO2, aż do braku podstaw systemowych planowania sieci gazociągów przesyłowych w Europie. Nie wydaje się jednak, aby konieczność masowego wdrożenia CCS była możliwa do uniknięcia. Znajdujący się pod poniższym linkiem komunikat zawiera wyniki ogólnej oceny potrzeb i uwarunkowań CCUS, jednak nie obejmuje niektórych ważnych zagadnień technicznych i środowiskowych, np. braku konkluzji BAT dla CCS. Komunikat Komisji jest dostępny pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2024%3A62%3AFIN&qid=1707312980822
    • 31
      styczeń
      Na stronie KOBiZE został opublikowany komunikat na podstawie informacji Komisji Europejskiej z dnia 29 stycznia br. o możliwości wydłużenia terminu złożenia sprawozdania CBAM za IV kwartał 2023 r. w związku z problemami technicznymi systemu sprawozdawczego. Od 1 lutego w rejestrze przejściowym zostanie udostępniona nowa funkcja, umożliwiająca wnioskowanie o złożenie sprawozdania z opóźnieniem (request delayed submission), która ma zapewnić dodatkowych 30 dni na złożenie raportu CBAM. Szczegółowe informacje są dostępne na stronach: - KE: https://taxation-customs.ec.europa.eu/news/technical-issues-related-cbam-transitional-registry-and-import-control-system-2-ics2-2024-01-29_en - KOBiZE: https://www.kobize.pl/pl/article/aktualnosci-2024/id/2555/mechanizm-cbam-zlozenie-sprawozdania-po-terminie-31-stycznia-2024-r
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ-PIB: Seminarium „Monitoring chemizmu opadów atmosferycznych i ocena depozycji atmosferycznej do 2023 i od 2024 roku – 23 lutego w godzinach 10:00-11:00 ” (17.02.2024)

    opady atmosferyczne depozycja w Polsce zanieczyszczenie powietrza szkolenie
    © IOŚ-PIB

    U.S. EPA [rozwój cieci monitoringowej jakości powietrza] Biden-Harris Administration announces nearly $83 million in funding to expand air quality monitoring across the nation as part of Investing in America agenda (16.02.2024)

    EPA [odpylanie młynów zbożowych] Corn milling company officials sentenced to federal prison for their role in deadly explosion that killed five workers (16.02.2024)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na FAIRMODE PLENARY MEETING oraz VIII CAMS POLICY USER WORKSHOP (15.02.2024)

    EPA releases 2023 power plant emissions data (15.02.2024)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques (BAT) Reference Document (BREF) for Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products Industries has been published (14.02.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] releases 2023 update to Equity Action Plan, outlines new commitments to advance equity (14.02.2024)

    EPA [metan] to hold webinars on final rule to reduce methane from oil and natural gas operations (14.02.2024)

    EPA [metan] and DOE announce intent to fund projects to reduce methane emissions from the oil and natural gas sectors as part of President Biden’s Investing in America agenda (09.02.2024)

    EPA [pochłanianie CO2] and New England Aquarium spotlight the sunken treasure of Blue Carbon in climate resilience (08.02.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Leprino Foods Company in Tracy, Calif., to Improve Chemical Safety (08.02.2024)

    GIOŚ: PRTR - Pamiętaj o złożeniu sprawozdania za 2023 rok, korzystając z aktualnych jednostek wielkości produkcji (07.02.2024)

    EPA [zmiana średniorocznego standardu stężenia PM2,5 z 12 na 9 µg/m3] finalizes stronger standards for harmful soot pollution, significantly increasing health and clean air protections for families, workers, and communities (07.02.2024)

    JRC: CO2 transport infrastructure: key to achieving climate neutrality by 2050 (06.02.2024)

    KOBiZE: Nowy numer „GO2’50. Klimat. Społeczeństwo. Gospodarka.” Nr 4/2023 (05.02.2023)

    IOŚ-PIB: Katalog dobrych praktyk adaptacyjnych (05.02.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Kontrole interwencyjne WIOŚ w 2023 r. (02.02.2024)

    EPA [zanieczyszczenie gleby dioksynami]  Works to Address Dioxin Contamination in Benton, La. (02.02.2024)

    EPA [usuwanie tetrachloroetylenu z gleby] Issues Explanation of Significant Differences for PCE Southeast Contamination Superfund Site in York, Nebraska (02.02.2024)

    JRC: Boosting the twin transition through innovation: inspiring practices and tools from across Europe (26.01.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM – błędy generowane przez rejestr przejściowy CBAM (25.01.2024)

    U.S. EPA [przygotowanie na dym z pożarów] Biden-Harris Administration, EPA announce $1.8 million to South Los Angeles community organization for wildfire smoke preparedness (25.01.2024)

    EEA: Costs of industrial pollution from largest facilities decline in Europe but remain at 2% of EU GDP (25.01.2024)

    EPA [emisje z pożaru] Fines Omaha Chemical Manufacturing Facility for Alleged Violations of Multiple Environmental Laws (24.01.2024)

    ETO: Reducing cars’ emissions: easier said than done (24.01.2024)

    EPA [CCS] Approves Permits to Begin Construction of Wabash Carbon Services Underground Injection Wells in Indiana’s Vermillion and Vigo Counties (24.01.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM – problem przy wpisywaniu kodów towarów przy przygotowaniu sprawozdania CBAM (23.01.2024)

    GIOŚ: Zmiany w sieci monitoringu jakości powietrza (23.01.2024)

    U.S. EPA [przygotowanie na dym z pożarów] Utah to reduce indoor air pollution in schools, public buildings from wildfire smoke events through EPA grant (23.01.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi czynności na terenie pożaru hali produkcyjnej i magazynu wyrobów gotowych w miejscowości Ołtarzew, gm. Ożarów Mazowiecki (22.01.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi działania wyjaśniające w związku z pożarem hali magazynowej w m. Nowy Dwór Mazowiecki (19.01.2024)

    EEA: Consumption footprints for EU countries in 2010 and 2021 (18.01.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Predicting PM2.5 levels and exceedance days using machine learning methods

    Analysis of an ozone episode in the Greater Bay Area based on low-cost sensor network

    Unveiling vertical ozone variation with UAV-Based monitoring and modeling: A new challenge for city-level ozone pollution control in the pearl river delta region

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/564 z dnia 14 lutego 2024 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne, opracowanych na potrzeby rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1187 i rozporządzenia (UE) 2015/1189 (15.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wielopoziomowe zarządzanie na rzecz Zielonego Ładu. W kierunku zmiany rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Europejski Bank Wodoru (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych” (06.02.2024)

    Sprawozdanie specjalne 01/2024: Ograniczanie emisji dwutlenku węgla z samochodów osobowych – tempo zmian wreszcie wzrasta, lecz na horyzoncie pojawiają się przeszkody (25.01.2024)

    Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 15 listopada 2023 r. w odniesieniu do zmiany załącznika I oraz uwzględnienia wyjaśnienia w załączniku IV do umowy 2024/301 (25.01.2024)

    Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2024/299 z dnia 27 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w odniesieniu do metod zgłaszania prognozowanych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (17.01.2024)