Ochrona środowiska

    Ochrona środowiska - studia

    Ochrona środowiska w zakładach produkcyjnych realizowana jest powszechnie według zasady, zgodnie z którą spełnienie wymagań prawa zabezpiecza środowisko przed nadmiernym oddziaływaniem emisji. Rozumiana w ten sposób ekologia produkcji sprowadza się wobec ochrony powietrza atmosferycznego do identyfikacji źródeł, które powodują jego zanieczyszczenie oraz zarządzania emisjami zgodnie z przepisami prawa, w szczególności poprzez:

    • dotrzymanie standardów emisyjnych,
    • spełnienie najlepszych dostępnych technik BAT oraz konkluzji BAT,
    • nieprzekraczanie norm jakości powietrza,
    • prowadzenie pomiarów emisji i sprawozdawczości,
    • dokonywanie opłat za korzystanie ze środowiska.

    W wielu zakładach przemysłowych ochrona środowiska wykracza poza ww. minimum, między innymi poprzez zasadę stosowania najlepszych dostępnych rozwiązań, które w znaczący sposób ograniczają zanieczyszczenie powietrza. W szczególności w trakcie planowania inwestycji, spośród rozwiązań o zbliżonych kosztach jako jedno z kryteriów decydujących o wyborze oferty stosuje się możliwość ograniczenia emisji zanieczyszczeń. Niejednokrotnie kryteria ekonomiczne, technologiczne i ekologiczne idą ze sobą w parze, czego przykładem może być wymiana źródeł energetycznych niskich mocy (od kilku do kilkudziesięciu megawatów) zasilanych węglem i wymagających stałej obsługi na kotły zasilane paliwem ekologicznym  – gazem ziemnym. Za wyjątkiem nielicznych przypadków kiedy jako paliwo wykorzystywane są uboczne strumienie z procesu produkcyjnego, lub braku dostępu do infrastruktury, nowe instalacje są wyposażane w kotły na gaz ziemny. Zasadę stosowania najlepszych dostępnych rozwiązań wykorzystuje się również przy wyborze urządzeń oczyszczających gazy odlotowe. Niejednokrotnie przy nieznacznym wzroście kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych możliwe jest osiągnięcie istotnej poprawy skuteczności pracy urządzeń, np. obniżenie stężenia pyłu gwarantowanego przez dostawcę filtrów z poziomu 20 mg/m3 do poziomu 10 mg/m3.

    Celem podejmowanych działań nie jest zaprzestanie emisji, ale jej ograniczenie lub zmiana tak, by w możliwie najbardziej efektywny sposób zmniejszać negatywne oddziaływanie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. Ocenę skutków emisji (potencjalnych, nie zaistniałej szkody) przeprowadza się na podstawie porównania stężeń substancji w powietrzu poza terenem, do którego prowadzący instalację posiada tytuł prawny, jakie mogą występować w wyniku emisji, ze stężeniami uznanymi za normy jakości powietrza. W polskim systemie prawnym są one określone w następujących rozporządzeniach:

    • rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2012 poz. 1031),
    • rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2010 nr 16, poz. 87).

    Przykład dopuszczalnych stężeń lub wartości odniesienia dla kilku wybranych substancji przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Nazwa substancji

    Stężenie substancji w powietrzu atmosferycznym [µg/m3]

    Okres uśredniania

    Jedna godzina

    Rok kalendarzowy

    Dwutlenek azotu

    200

    40

    Dwutlenek siarki

    350

    20

    Benzen

    30

    5

    Amoniak

    400

    50

    pył zawieszony PM2,5

    25 (do dnia 31 grudnia 2019 r.)

    20 (od dnia 1 stycznia 2020 r.)

     
    Obowiązujący sposób oceny dotrzymania norm jakości powietrza uwzględnia oprócz przedstawionych powyżej wartości również dodatkowe uwarunkowania, np. dozwoloną częstość ich przekroczeń. Nie opisujemy ich jednak w tym artykule, który ma charakter informacji wprowadzającej w zagadnienia ochrony środowiska w zakładach przemysłowych. Szczegółowe informacje przedstawiamy w dziale Prawo oraz w dziale Operaty ochrony powietrza.
     
    Monitoring efektów podejmowanych działań prowadzony jest dwoma metodami:
    • poprzez pomiary emisji lub obliczenia,
    • poprzez pomiary imisji (stężeń substancji w powietrzu atmosferycznym) lub obserwacje ekosystemów narażonych na emisję.

    W zależności od skali oddziaływania na środowisko pomiary wykonywane są z różną częstotliwością, w zakresie od pomiaru jednorazowego, poprzez pomiary okresowe, do pomiarów prowadzonych z wysoką częstotliwością lub pomiarów ciągłych. Monitoring odgrywa szczególną rolę w systemach ochrony środowiska w zakładach przemysłowych. Pozwala bowiem na weryfikację dotrzymania wymagań prawnych, jak i ocenę skuteczności przyjmowanych rozwiązań organizacyjnych i technicznych.

     

    Stronę zaktualizowano: 23 maja 2015 r.

    Aktualności
    • 16
      maj
      Stronę dotyczącą Rocznych ocen jakości powietrza uzupełniliśmy o zestawienie ocena za rok 2021. Dokumenty te będą obowiązywały do daty publikacji kolejnych ocen (za rok 2022), prawdopodobnie do końca kwietnia 2023 r. Aktualizacja rocznych ocen jakości powietrza ma szczególne znaczenie dla określania obszarów, na których uzyskanie pozwolenia emisyjnego dla instalacji nowych i istotnie zmienionych jest możliwe po przeprowadzeniu postępowania kompensacyjnego (zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska) oraz dla ustalania wartości tła zanieczyszczenia powietrza wydawanego przez wydziały regionalne GIOŚ. Adresy rocznych ocen zostały przedstawione w dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA, w zakładce Roczna ocena jakości powietrza za rok 2021, 2020, 2019
    • 02
      maj
      Zapraszamy na V Narodowy Kongres Biometanu, który odbędzie się 30 i 31 maja 2022 w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Tegoroczny Kongres będzie dotyczył perspektyw produkcji biometanu w Polsce, technicznych aspektów zatłaczania biometanu do sieci gazowej, wsparcia dla biometanu oraz potencjału „zielonego” wodoru produkowanego z biometanu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Organizatora – wydawcy magazynu Biomasa.pl: https://wszystkooemisjach.pl/480/v-narodowy-kongres-biometanu  
    • 07
      kwiecień
      Ruszyły zapisy na letnią edycję szkoleń z Obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i Specjalisty ds. Emisji. Szczegółowe informacje o szkoleniach oraz formularze zgłoszeń dostępne są na stronach: - Specjalista ds. Emisji – szkolenie 21-22.06.2022 - Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu - 31.05.2022 Webinarium / 01.06.2022 Warsztaty on-line
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenie Specjalista ds. Emisji 21-22.06.2022
    Szkolenie obliczenia Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń 2022 maj czerwiec
    Kongres Biometanu 2022

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ: Zaproszenie na 19 maja 2022 r. na prezentację wyników raportu „Termiczne przekształcanie odpadów komunalnych w Polsce w roku 2020 - dane BDO” (10.05.2022)

    MKiŚ: informacja o planowanej zmianie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (09.05.2022)

    MKiŚ: prace nad rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, wraz z uchyleniem rozporządzenia nr 1005/2009 (09.05.2022)

    EPA [azbest] Proposes Rule to Require More Comprehensive Reporting on Asbestos, Continuing Work to Protect Public from Asbestos Exposure (05.05.2022)

    MKiS: Propozycje zmian w zakresie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 (dotyczy substancji zubożających warstwę ozonową) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 (dotyczy fluorowanych gazów cieplarnianych) 27.04.2022

    EEA: Industrial Reporting under the Industrial Emissions Directive 2010/75/EU and European Pollutant Release and Transfer Register Regulation (EC) No 166/2006 (22.04.2022)

    EPA [emisje z turbin gazowych] Releases White Paper on Reducing Climate Pollution from New Gas-Fired Turbines (21.04.2022)

    MKiŚ: Zmiany w rozporządzeniu w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych (19.04.2022)

    EPA [raport z emisji gazów cieplarnianych] Publishes 29th Annual U.S. Greenhouse Gas Inventory (14.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected EU air quality standards, EU-27 (13.04.2022)

    MKiŚ: Konsultacje publiczne ws. przeglądu przepisów dot. rtęci (08.04.2022)

    GIOŚ: Rozwój IOŚ w kierunku zwalczania przestępstw i wykroczeń środowiskowych (08.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above 2005 WHO air quality guidelines, EU-27 (08.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected EU air quality standards, EU-27 (08.04.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Intermodal comparison of tailpipe emission rates between transit buses and private vehicles for on-road passenger transport

    Impacts of severe residential wood burning on atmospheric processing, water-soluble organic aerosol and light absorption, in an inland city of Southeastern Europe

    A physical knowledge-based machine learning method for near-real-time dust aerosol properties retrieval from the Himawari-8 satellite data

    Zobacz EUR-Lex:

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2021 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE oraz liczby nieprzydzielonych uprawnień w latach 2013–2020 (13.05.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii” (12.05.2022)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie strategii UE na rzecz ograniczenia emisji metanu (05.05.2022)

    Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (12.04.2022)

    Decyzje wykonawcze Komisji (UE) z dnia 8 kwietnia 2022 r. dotyczące biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, odnawialnych paliw ciekłych i gazowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z  recyklingu paliw węglowych (12.04.2022)

    Decyzja Rady UE 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji (06.04.2022)

    Decyzja Rady UE 2022/550 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas drugiej części czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji określającej progi dla odpadów rtęciowych, o których mowa w art. 11 ust. 2 tej konwencji (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE” (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i rozporządzenie (UE) 2015/757”[COM(2021) 551 final – 2021/0211 (COD)]„Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję (UE) 2015/1814 w odniesieniu do liczby uprawnień, które mają zostać wprowadzone do rezerwy stabilności rynkowej na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do 2030 r.”[COM(2021) 571 final – 2021/0202 (COD)] (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego” (06.04.2022)

    Klasy spalin (stage V): Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/518 z dnia 13 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych dotyczących niektórych pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki o zakresach mocy co najmniej 56 kW i nie większym niż 130 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 (01.04.2022)