Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – instalacje niewymagające pozwolenia

    Funkcjonowaniu znacznej części instalacji niewymagających pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego towarzyszy emisja o niewielkiej skali, dla której wielkość należnych opłat nie przekracza poziomu 800 zł w skali roku, zobowiązującego podmiot korzystający ze środowiska do wniesienia opłaty na podstawie art. 289 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 2. Emisje z tych instalacji wymagają natomiast rzetelnego monitorowania, głównie w oparciu o metody obliczeniowe, dzięki czemu możliwa jest wiarygodna ocena wysokości należnych opłat. Poniżej przedstawiono metody wyznaczania opłat dla niektórych instalacji wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz.U. Nr 130, poz. 881):

    • instalacje energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 5, 10, 15 MW (według kryteriów ustalonych dla poszczególnych rodzajów paliw w ww. rozporządzeniu): zaleca się naliczanie opłat według zasad określonych w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy Dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW wysokość należnych opłat może być wyznaczana na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska,

    • instalacje inne niż energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 1 MW: wobec emisji pochodzących ze spalania paliw zaleca się stosowanie zasad dla ww. źródeł spalania paliw. Emisja substancji ze źródeł technologicznych wymaga każdorazowo przeprowadzenia analizy indywidualnej,

    • instalacje do spawania obejmujące nie więcej niż 3 stanowiska spawalnicze: rodzaje substancji wymagające uwzględnienia w obliczaniu należnych opłat zależą od stosowanej metody spawania oraz rodzaju spawanych metali. Zakres substancji uwalnianych podczas spawania obejmuje co najmniej substancje takie jak tlenki azotu, tlenek węgla oraz pył zawierający metale (głównie żelazo, mangan, chrom, nikiel, glin, miedź). Źródłem emisji są również wykorzystywane gazy osłonowe: dwutlenek węgla oraz hel. Metody wyznaczania wysokości należnych opłat opisano w zakładce Spawanie, lutowanie i cięcie stali

    • instalacje do obróbki szkła o wydajności mniejszej niż 1 Mg na dobę: oprócz procesu głównego, uwzględnienia w obliczeniach należnych opłat wymaga co najmniej emisja z następujących źródeł:

      • spalanie gazu w palnikach (topienie szkła, suszenie międzyoperacyjne, podgrzewanie kąpieli myjących),

      • lakierowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • drukowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • klejenie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

    • instalacje do suszenia, brykietowania lub mielenia węgla o mocy przerobowej mniejszej niż 30 Mg surowca na godzinę: uwzględnienia wymaga zorganizowana i niezorganizowana emisja pyłu, spalanie paliw w silnikach maszyn roboczych oraz emisja ze źródeł energetycznych,

    • instalacje do chowu lub hodowli zwierząt z wyłączeniem instalacji zaliczonych do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: wielkość należnych opłat można wyznaczać w oparciu o następujące metody:

      • trzoda chlewna: wskaźniki emisji określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub na podstawie bilansu białka lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 dostępnego pod adresem
        http://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-emission-inventory-guidebook-2009/part-b-sectoral-guidance-chapters/4-agriculture/4-b/4-b-animal-husbandry-and-manure-management.pdf lub wg. dokumentu US EPA AP 42 Emissions From Animal Feeding Operations dostępnego pod adresem ​http://www.epa.gov/ttnchie1/ap42/ch09/draft/draftanimalfeed.pdf

      • bydło: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub w dokumencie EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • drób (kury nioski, brojlery, indyki, kaczki, perlice): wysokość opłat wyznaczona na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji wyznaczonej w oparciu o wskaźniki określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub wg. dokumentu EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • zwierzęta futerkowe: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010.

    Z opłaty za emisję z fermy zwolnione są osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami jeśli jej prowadzenie nie wymaga uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego (art. 284 ustawy Prawo ochrony środowiska),

    • instalacje do powlekania, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych z instalacji i w których zużywa się mniej niż jedną tonę powłok w ciągu roku: wielkość należnych opłat można wyznaczyć:

      • w sposób uproszczony: odnosząc się jedynie do informacji o składzie wykorzystywanych preparatów i przyjmując założenie 100 % emisji LZO (VOC) w nich zawartych, z uwzględnieniem emisji odkurzu lakierniczego jeśli do niej dochodzi,

      • w sposób dokładny: zgodnie z zasadami sporządzania bilansu LZO, które opisujemy w dziale bilans LZO

    • zbiorniki materiałów sypkich o pojemności mniejszej niż 50 m3: należne opłaty można wyznaczać na podstawie zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Załadunek silosów, pamiętając o zróżnicowaniu stawek w przypadku emisji pyłów zawierających metale ciężkie lub inne substancje,

    • instalacje do przetwórstwa owoców lub warzyw o zdolności produkcyjnej mniejszej niż 50 Mg/rok: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji) oraz środki transportu (wózki widłowe),

    • instalacje do suszenia owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, źródła emisji pyłów z przyjęcia i obróbki materiału oraz środki transportu,

    • instalacje do przechowywania owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji), środki transportu (wózki widłowe, jeśli wykorzystywane są wózki inne niż z napędem elektrycznym) oraz etylen,

    • młyny spożywcze: uwzględnienia wymagają źródła zorganizowanej i niezorganizowanej emisji pyłu, takie jak przyjęcie i przeładunek zboża, jego oczyszczanie, pakowanie i załadunek mąki,

    • instalacje do przesyłu, przeładunku lub magazynowania paliw płynnych: w zależności od rodzaju i struktury instalacji, rodzaju paliwa oraz stosowanych metod ograniczenia emisji wysokość należnych opłat można naliczyć z wykorzystaniem stawek opłat właściwych dla przeładunku benzyn silnikowych określonych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji obliczonej z zachowaniem zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach oraz w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Nieszczelności instalacji,

    • instalacje do oczyszczania ścieków: o ilości emitowanych gazów stanowiących podstawę naliczenia opłat decyduje charakter ścieków (ścieki przemysłowe, komunalne, rolnicze) oraz procesy zastosowane do ich oczyszczania. W przypadku ścieków przemysłowych zawierających związki lotne, emisje tych związków należy uwzględnić w opłatach z przypisaniem im właściwych stawek. Z procesu oczyszczania biologicznego w opłatach należy uwzględnić:

      • emisję metanu i siarkowodoru – dla procesu beztlenowego,

      • emisję dwutlenku węgla – dla procesu tlenowego (w części instalacji bilans węgla jest ujemny co uzasadnia brak emisji CO2).

    Jeśli w obrębie instalacji eksploatowane są dodatkowe źródła emisji, takie jak źródła spalania biogazu (pochodnie, silniki tłokowe) lub zbiorniki dodatków, źródła te należy uwzględnić z zachowaniem właściwych dla nich zasad wyznaczania emisji,

    • instalacje do odprowadzania gazu składowiskowego do powierza: wielkość należnych opłat zależy od sposobu zagospodarowania gazu. W przypadku wprowadzania bezpośredniego wielkość należnych opłat powinna obejmować co najmniej dwutlenek węgla oraz metan. W przypadku spalania gazu (palniki, pochodnie, silniki) w systemie opłat należy uwzględnić dodatkowo co najmniej tlenek węgla, tlenki azotu oraz pył,

    • dygestoria: wielkość należnych opłat powinna odpowiadać strukturze i charakterowi prowadzonych analiz. Uwzględnienia mogą wymagać analizy prowadzone z wykorzystaniem rozpuszczalników oraz emisje ze spalania i mineralizacji próbek. Opłatami powinny być również objęte źródła emisji (aparaty) wykorzystywane poza dygestoriami, z których dochodzi do emisji. Metody obliczeń mikroemisji pochodzących z analiz laboratoryjnych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Analizy laboratoryjne (mikroemisje).

    Aktualności
    • 20
      grudzień
      Termin szkolenia zaplanowanego pierwotnie na 25-26 stycznia 2022 r. został zmieniony na 8-9.03.2022 r. Zmiana podyktowana jest realizacją przez Organizatora celów z pozostałych dziedzin poza działalnością edukacyjną.
    • 15
      listopad
      Zapraszamy na unikalne szkolenie 25÷26 stycznia 2022 r., poświęcone w całości praktycznym aspektom zarządzania emisjami w zakładach przemysłowych, które mają fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa prawnego i ochrony środowiska. Zakres i treść szkolenia zostały opracowane z myślą o specjalistach ds. ochrony środowiska w zakładach przemysłowych, produkcyjnych (personelu zakładu, firm konsultingowych), którzy chcą osiągnąć wysoki poziom kompetencji, umożliwiający prowadzenie ochrony środowiska w zakresie emisji w sposób swobodny i bezpieczny, pomimo skomplikowanego charakteru zagadnienia. Szkolenie jest prowadzone w nowej formule, która łączy zalety szkolenia tradycyjnego (możliwość przedyskutowania ważnych dla Uczestników tematów) i jednocześnie wykorzystuje atuty szkolenia on-line (brak dojazdu, bezpieczeństwo SARS-CoV-2). Szkolenie obejmuje: - dzień I: prelekcja (webinarium 25.01.2022 r.) z możliwością zamieszczenia pytań nadesłanych przed szkoleniem oraz zadaniem pytań poprzez komunikator w trakcie szkolenia, - dzień II (26.01.2022 r.) warsztaty: trzy bloki tematyczne (nadzór nad emisjami w zakładzie, zapewnienie bezpieczeństwa postępowań, arkusz obliczeniowy emisji z przykładami). Szczegóły szkolenia dostępne są na stronie:https://wszystkooemisjach.pl/461
    • 03
      listopad
      Stronę Zmiany stawek opłat za korzystanie ze środowiska zaktualizowaliśmy o stawki opłat na rok 2022 zawarte w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 października 2021 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022 (M.P. 2021 poz. 960). Aktualizując wysokość stawek utrzymano trend z poprzednich lat. Średni wzrost stawek w stosunku do roku 2021 wynosi 3,4%. Zmianie nie uległy najniższe stawki (za tlenek węgla oraz węglowodory alifatyczne). Jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D) uzupełniono o stawkę za ON spalany w silnikach w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach (lp. 32). Porównanie stawek opłat w ostatnich latach przedstawione jest na stronie https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska dostępne jest na stronie https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20210000960
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    DPF SNCR EcoeXhaust oczyszczanie spalin

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [emisje ołowiu z samolotów z silnikami tłokowymi] to Evaluate Whether Lead Emissions from Piston-Engine Aircraft Endanger Human Health and Welfare (12.01.2022)

    EPA [energetyka NOx SCR] proposes to disapprove revisions to Wyoming’s 2014 regional haze plan as inconsistent with the Clean Air Act (12.01.2022)

    WIOŚ: Zbyt wolne tempo wymiany urządzeń grzewczych w Małopolsce (10.01.2022)

    pył zawieszony PM2,5
    © WIOŚ w Krakowie

    WIOŚ: Stanowisko UMWM i WIOŚ w sprawie realizacji Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego (10.01.2022)

    EPA [odzysk f-gazów z pojazdów] Settlement with Texas Recycling Company Will Prevent the Release of Ozone Depleting Refrigerants Which Contributes to Climate Change (07.01.2022)

    EPA [huta cynku] seeks public comment on proposed cleanup plan for Sandoval Zinc Company Superfund Site in Illinois (03.01.2022)

    EPA [emisje siarkowodoru z papierni] Proposes Settlement Agreement with New Indy to Address Emissions of Hydrogen Sulfide from Catawba, South Carolina Paper Mill (29.12.2021)

    EPA [podsumowanie roku 2021] Wraps Up A Year of Significant Accomplishments (28.12.2021)

    EPA [PFAS] Grants Petition to Order Testing on Human Health Hazards of PFAS (28.12.2021)

    EPA [tlenek etylenu, glikol] Expands TRI Reporting Requirements for Ethylene Oxide and Ethylene Glycol by Requiring Reporting for 29 Sterilization Facilities (27.12.2021)

    MKiŚ: Decyzja Komisji Europejskiej dot. dostosowanej, rocznej liczby uprawnień do emisji przydzielonej instalacjom na 2021 r. (21.12.2021)

    U.S. EPA [transport] WHAT THEY ARE SAYING: New EPA Emissions Standards Will Reduce Pollution, Cut Costs, and Improve Lives (21.12.2021)

    EPA [transport] Finalizes Greenhouse Gas Standards for Passenger Vehicles, Paving Way for a Zero-Emissions Future (20.12.2021)

    EPA [rtęć] Settlement with Avantor Performance Materials Resolves Public Right to Know and Mercury Export Violations (20.12.2021)

    GIOŚ: Zanieczyszczenie powietrza WWA na stacjach tła miejskiego w 2020 r. (20.12.2021)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Connection between lung deposited surface area (LDSA) and black carbon (BC) concentrations in road traffic and harbour environments

    Tropospheric photolysis of CF3CHO

    Comparison between economic growth and satellite-based measurements of NO2 pollution over northern Italy Open access

    Health risk of heavy metal exposure from dustfall and source apportionment with the PCA-MLR model: A case study in the Ebinur Lake Basin, China

    A new mobile monitoring approach to characterize community-scale air pollution patterns and identify local high pollution zones Open access

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (30.12.2021)

    Komunikat Komisji uzupełniający Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. (30.12.2021)

    Zalecenie Komisji (UE) 2021/2279 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie stosowania metod oznaczania śladu środowiskowego do pomiaru efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów i organizacji oraz informowania o niej (30.12.2021)

    Decyzja Rady (UE) 2021/2271 z dnia 11 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na siódmej sesji spotkania stron Konwencji z Aarhus w odniesieniu do spraw ACCC/C/2008/32, ACCC/C/2015/128, ACCC/C/2013/96, ACCC/C/2014/121 i ACCC/C/2010/54 dotyczących jej przestrzegania (21.12.2021)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (09.12.2021)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2021 r. – ClientEarth / Komisja Europejska, Europejska Agencja Chemikaliów (Sprawa C-458/19 P) Odwołanie – Skarga o stwierdzenie nieważności – Decyzja wykonawcza Komisji C(2016) 3549 final – Zezwolenie na zastosowania ftalanu bis(2-etyloheksylu) DEHP – Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 –Artykuły 60 i 62 – Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 – Wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej – Decyzja Komisji C(2016) 8454 final – Oddalenie wniosku (29.11.2021)

    Decyzja Komisji (UE) 2021/2053 z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji wyrobów metalowych gotowych do celów rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (25.11.2021)