Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – instalacje niewymagające pozwolenia

    Funkcjonowaniu znacznej części instalacji niewymagających pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego towarzyszy emisja o niewielkiej skali, dla której wielkość należnych opłat nie przekracza poziomu 800 zł w skali roku, zobowiązującego podmiot korzystający ze środowiska do wniesienia opłaty na podstawie art. 289 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 2. Emisje z tych instalacji wymagają natomiast rzetelnego monitorowania, głównie w oparciu o metody obliczeniowe, dzięki czemu możliwa jest wiarygodna ocena wysokości należnych opłat. Poniżej przedstawiono metody wyznaczania opłat dla niektórych instalacji wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz.U. Nr 130, poz. 881):

    • instalacje energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 5, 10, 15 MW (według kryteriów ustalonych dla poszczególnych rodzajów paliw w ww. rozporządzeniu): zaleca się naliczanie opłat według zasad określonych w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy Dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW wysokość należnych opłat może być wyznaczana na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska,

    • instalacje inne niż energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 1 MW: wobec emisji pochodzących ze spalania paliw zaleca się stosowanie zasad dla ww. źródeł spalania paliw. Emisja substancji ze źródeł technologicznych wymaga każdorazowo przeprowadzenia analizy indywidualnej,

    • instalacje do spawania obejmujące nie więcej niż 3 stanowiska spawalnicze: rodzaje substancji wymagające uwzględnienia w obliczaniu należnych opłat zależą od stosowanej metody spawania oraz rodzaju spawanych metali. Zakres substancji uwalnianych podczas spawania obejmuje co najmniej substancje takie jak tlenki azotu, tlenek węgla oraz pył zawierający metale (głównie żelazo, mangan, chrom, nikiel, glin, miedź). Źródłem emisji są również wykorzystywane gazy osłonowe: dwutlenek węgla oraz hel. Metody wyznaczania wysokości należnych opłat opisano w zakładce Spawanie, lutowanie i cięcie stali

    • instalacje do obróbki szkła o wydajności mniejszej niż 1 Mg na dobę: oprócz procesu głównego, uwzględnienia w obliczeniach należnych opłat wymaga co najmniej emisja z następujących źródeł:

      • spalanie gazu w palnikach (topienie szkła, suszenie międzyoperacyjne, podgrzewanie kąpieli myjących),

      • lakierowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • drukowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • klejenie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

    • instalacje do suszenia, brykietowania lub mielenia węgla o mocy przerobowej mniejszej niż 30 Mg surowca na godzinę: uwzględnienia wymaga zorganizowana i niezorganizowana emisja pyłu, spalanie paliw w silnikach maszyn roboczych oraz emisja ze źródeł energetycznych,

    • instalacje do chowu lub hodowli zwierząt z wyłączeniem instalacji zaliczonych do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: wielkość należnych opłat można wyznaczać w oparciu o następujące metody:

      • trzoda chlewna: wskaźniki emisji określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub na podstawie bilansu białka lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 dostępnego pod adresem
        http://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-emission-inventory-guidebook-2009/part-b-sectoral-guidance-chapters/4-agriculture/4-b/4-b-animal-husbandry-and-manure-management.pdf lub wg. dokumentu US EPA AP 42 Emissions From Animal Feeding Operations dostępnego pod adresem ​http://www.epa.gov/ttnchie1/ap42/ch09/draft/draftanimalfeed.pdf

      • bydło: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub w dokumencie EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • drób (kury nioski, brojlery, indyki, kaczki, perlice): wysokość opłat wyznaczona na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji wyznaczonej w oparciu o wskaźniki określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub wg. dokumentu EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • zwierzęta futerkowe: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010.

    Z opłaty za emisję z fermy zwolnione są osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami jeśli jej prowadzenie nie wymaga uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego (art. 284 ustawy Prawo ochrony środowiska),

    • instalacje do powlekania, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych z instalacji i w których zużywa się mniej niż jedną tonę powłok w ciągu roku: wielkość należnych opłat można wyznaczyć:

      • w sposób uproszczony: odnosząc się jedynie do informacji o składzie wykorzystywanych preparatów i przyjmując założenie 100 % emisji LZO (VOC) w nich zawartych, z uwzględnieniem emisji odkurzu lakierniczego jeśli do niej dochodzi,

      • w sposób dokładny: zgodnie z zasadami sporządzania bilansu LZO, które opisujemy w dziale bilans LZO

    • zbiorniki materiałów sypkich o pojemności mniejszej niż 50 m3: należne opłaty można wyznaczać na podstawie zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Załadunek silosów, pamiętając o zróżnicowaniu stawek w przypadku emisji pyłów zawierających metale ciężkie lub inne substancje,

    • instalacje do przetwórstwa owoców lub warzyw o zdolności produkcyjnej mniejszej niż 50 Mg/rok: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji) oraz środki transportu (wózki widłowe),

    • instalacje do suszenia owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, źródła emisji pyłów z przyjęcia i obróbki materiału oraz środki transportu,

    • instalacje do przechowywania owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji), środki transportu (wózki widłowe, jeśli wykorzystywane są wózki inne niż z napędem elektrycznym) oraz etylen,

    • młyny spożywcze: uwzględnienia wymagają źródła zorganizowanej i niezorganizowanej emisji pyłu, takie jak przyjęcie i przeładunek zboża, jego oczyszczanie, pakowanie i załadunek mąki,

    • instalacje do przesyłu, przeładunku lub magazynowania paliw płynnych: w zależności od rodzaju i struktury instalacji, rodzaju paliwa oraz stosowanych metod ograniczenia emisji wysokość należnych opłat można naliczyć z wykorzystaniem stawek opłat właściwych dla przeładunku benzyn silnikowych określonych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji obliczonej z zachowaniem zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach oraz w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Nieszczelności instalacji,

    • instalacje do oczyszczania ścieków: o ilości emitowanych gazów stanowiących podstawę naliczenia opłat decyduje charakter ścieków (ścieki przemysłowe, komunalne, rolnicze) oraz procesy zastosowane do ich oczyszczania. W przypadku ścieków przemysłowych zawierających związki lotne, emisje tych związków należy uwzględnić w opłatach z przypisaniem im właściwych stawek. Z procesu oczyszczania biologicznego w opłatach należy uwzględnić:

      • emisję metanu i siarkowodoru – dla procesu beztlenowego,

      • emisję dwutlenku węgla – dla procesu tlenowego (w części instalacji bilans węgla jest ujemny co uzasadnia brak emisji CO2).

    Jeśli w obrębie instalacji eksploatowane są dodatkowe źródła emisji, takie jak źródła spalania biogazu (pochodnie, silniki tłokowe) lub zbiorniki dodatków, źródła te należy uwzględnić z zachowaniem właściwych dla nich zasad wyznaczania emisji,

    • instalacje do odprowadzania gazu składowiskowego do powierza: wielkość należnych opłat zależy od sposobu zagospodarowania gazu. W przypadku wprowadzania bezpośredniego wielkość należnych opłat powinna obejmować co najmniej dwutlenek węgla oraz metan. W przypadku spalania gazu (palniki, pochodnie, silniki) w systemie opłat należy uwzględnić dodatkowo co najmniej tlenek węgla, tlenki azotu oraz pył,

    • dygestoria: wielkość należnych opłat powinna odpowiadać strukturze i charakterowi prowadzonych analiz. Uwzględnienia mogą wymagać analizy prowadzone z wykorzystaniem rozpuszczalników oraz emisje ze spalania i mineralizacji próbek. Opłatami powinny być również objęte źródła emisji (aparaty) wykorzystywane poza dygestoriami, z których dochodzi do emisji. Metody obliczeń mikroemisji pochodzących z analiz laboratoryjnych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Analizy laboratoryjne (mikroemisje).

    Aktualności
    • 13
      styczeń
      Na stronie KOBiZE (w zbiorze materiałów pomocniczych) zostało opublikowane opracowanie pt. Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raportach do Krajowej bazy za lata 2022-2024. Opracowanie jest dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/MATERIAL_wskazniki_male_zrodla_spalania_paliw_2022-2024.pdf W zbiorze poradników dotyczących sporządzania i wprowadzania raportów do Krajowej bazy znajduje się natomiast opracowanie pt. Kotły i inne stacjonarne urządzenia techniczne, w których następuje proces spalania paliw (w celu wytworzenia ciepła lub energii elektrycznej), w raportach do Krajowej bazy za lata 2023-2024. Jest ono dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/Poradnik_KB-ISP_2023-2024v1.pdf
    • 13
      styczeń
      Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego zostały opublikowane terminy złożenia sprawozdania OS-1 (sprawozdania o emisji zanieczyszczeń powietrza oraz o stanie urządzeń oczyszczających). Sprawozdanie z danymi za rok 2024 będzie można składać od dnia 10.02.2025 r. do dnia 27.02.2025 r. Terminy oraz wzór sprawozdania OS-1 zostały opublikowane pod adresem: https://form.stat.gov.pl/formularze/2025/index.htm Logowanie do portalu sprawozdawczego oraz informacje dodatkowe są dostępne pod adresem: https://raport.stat.gov.pl/gus.ps/login/login.pa;JSESSIONID_PS=GdReymF8QDJCd_dfTEf98p93jF5Oc-T7BDPZ9JNxvSkgzkLKLx0y!-459486469
    • 07
      styczeń
      Zimowa edycja szkolenia Specjalista ds. Emisji odbędzie się w dniach 4-5 marca 2025. Szkolenie jest adresowane do specjalistów ds. ochrony środowiska w zakładach produkcyjnych, specjalistów z firm konsultingowych oraz urzędników. Dwa intensywne dni szkolenia poświęcamy w całości zarządzaniu emisjami do powietrza w zakładach przemysłowych. Zakres szkolenia obejmuje: - obliczenia emisji - wymagania prawne - sprawozdawczość i opłaty - nadzór nad dokumentacją, w tym nad wnioskami o pozwolenia - szczegółowe omówienie postępowań kompensacyjnych z art. 225 P.o.ś. - przygotowanie instalacji do pomiarów Szczegółowe informacje o szkoleniu są dostępne na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/585/specjalista-ds-emisji-szkolenie-4-5032025
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 4-5 marca 2025
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ: Szkolenia z elementami warsztatów dla samorządów: Jak opracować lub zaktualizować Miejski Plan Adaptacji oraz przygotować efektywne inwestycje adaptacyjne? (10.01.2025)

    EPA [transport] and Justice Department Reach Settlement with White’s Diesel Performance for Failure to Respond to Information Requests and Selling and Installing Defeat Devices (10.01.2025)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za IV kwartał 2024 roku (9.01.2025)

    IOŚ: Nowa publikacja ZMAiK na temat zmian zanieczyszczeń powietrza w kontekście rozwoju elektromobilności (9.01.2025)

    JRC: Air pollution from heating and cooling: stepping up clean energy use urgently needed (7.01.2025)

    EPA [PFAS] Adds Nine Additional PFAS to the Toxics Release Inventory (3.01.2025)

    MKiŚ: Posiedzenie Zespołu ds. rozwoju technologii CCSU - wychwytu, składowania i wykorzystania CO2 (2.01.2025)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na webinary Copernicus C3S (2.01.2025)

    GIOŚ: Uruchomienie stacji monitoringu oddziaływania transportu na jakość powietrza w Gdańsku (2.01.2025)

    EPA [CCS-UIC] issues first ever underground injection permits for carbon sequestration in California (31.12.2024)

    EEA: Air pollution in EU cities (20.12.2024)

    KOBiZE: Nowe wskaźniki emisyjności dla energii elektrycznej (19.12.2024)

    GIOŚ: Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2023 roku (19.12.2024)

    IOŚ-PIB: Webinar na temat produktów i usług Serwisu Zmian Klimatu Copernicus (18.12.2024)

    GIOŚ: Jakość powietrza w Polsce w roku 2023 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska (18.12.2024)

    GIOŚ: Raport na temat jakości powietrza w uzdrowiskach w Polsce w roku 2023 (18.12.2024)

    EPA [chlorek winylu, aldehyd octowy, akrylonitryl, benzenamina, MBOCA] Begins Five Chemical Risk Evaluations Under Toxic Substances Control Act, Starts Process for the Next Five Chemicals (18.12.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Rada uzgadnia stanowisko w sprawie ograniczenia strat granulatu z tworzyw sztucznych (17.12.2024)

    U.S. EPA [funkcjonalność aplikacji AirNow] Updated EPA’s AirNow Mobile Device App Allows Public to Receive Air Quality Forecasts via Push Notification (16.12.2024)

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (16.12.2024)

    Rada EU ds. Środowiska: tematy na posiedzenie 17 grudnia 2024 (13.12.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Fines Culbertson, Nebraska, Company for Alleged Chemical Accident Prevention Violations (13.12.2024)

    GIOŚ: Analiza wyników modelowania na potrzeby oceny udziału źródeł transgranicznych w Polsce w roku 2023 (13.12.2024)

    KOBiZE: Wartości opałowe WO i wskaźniki emisji CO2 WE w roku 2022 do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za rok 2025 (12.12.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Assessing the impact of climate change on summertime tropospheric ozone in the Eastern Mediterranean: Insights from meteorological and air quality modeling

    Operational ozone forecasting system in Mexico City: A machine learning framework integrating forecasted weather and historical ozone data

    Quantitative impacts of VOC sources on atmospheric oxidation capacity and O3 formation from a megacity in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Zmiana klimatu i jej wpływ na gospodarkę (10.01.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/18 z dnia 9 stycznia 2025 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, kukurydzy, słonecznika, soi i rzepaku na Węgrzech (10.01.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/3210 z dnia 18 grudnia 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/956 w odniesieniu do rejestru CBAM (30.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3214 z dnia 16 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw (27.12.2024)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji UE 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3176 z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą UE 2022/602 w sprawie zatwierdzenia dobrowolnego systemu International Sustainability & Carbon Certification – ISCC EU w odniesieniu do biomasy leśnej, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3180 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu CertifHy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3181 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program Zatwierdzania Certyfikacji Lasów – PEFC na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

     Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3191 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program zrównoważonej biomasy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej UE 2022/1657 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3194 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu REDcert-EU na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/605 (20.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3215 z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie sprostowania niektórych wersji językowych rozporządzenia delegowanego UE 2021/2139 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (19.12.2024)