Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – instalacje niewymagające pozwolenia

    Funkcjonowaniu znacznej części instalacji niewymagających pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego towarzyszy emisja o niewielkiej skali, dla której wielkość należnych opłat nie przekracza poziomu 800 zł w skali roku, zobowiązującego podmiot korzystający ze środowiska do wniesienia opłaty na podstawie art. 289 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 2. Emisje z tych instalacji wymagają natomiast rzetelnego monitorowania, głównie w oparciu o metody obliczeniowe, dzięki czemu możliwa jest wiarygodna ocena wysokości należnych opłat. Poniżej przedstawiono metody wyznaczania opłat dla niektórych instalacji wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz.U. Nr 130, poz. 881):

    • instalacje energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 5, 10, 15 MW (według kryteriów ustalonych dla poszczególnych rodzajów paliw w ww. rozporządzeniu): zaleca się naliczanie opłat według zasad określonych w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy Dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW wysokość należnych opłat może być wyznaczana na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska,

    • instalacje inne niż energetyczne o nominalnej mocy cieplnej do 1 MW: wobec emisji pochodzących ze spalania paliw zaleca się stosowanie zasad dla ww. źródeł spalania paliw. Emisja substancji ze źródeł technologicznych wymaga każdorazowo przeprowadzenia analizy indywidualnej,

    • instalacje do spawania obejmujące nie więcej niż 3 stanowiska spawalnicze: rodzaje substancji wymagające uwzględnienia w obliczaniu należnych opłat zależą od stosowanej metody spawania oraz rodzaju spawanych metali. Zakres substancji uwalnianych podczas spawania obejmuje co najmniej substancje takie jak tlenki azotu, tlenek węgla oraz pył zawierający metale (głównie żelazo, mangan, chrom, nikiel, glin, miedź). Źródłem emisji są również wykorzystywane gazy osłonowe: dwutlenek węgla oraz hel. Metody wyznaczania wysokości należnych opłat opisano w zakładce Spawanie, lutowanie i cięcie stali

    • instalacje do obróbki szkła o wydajności mniejszej niż 1 Mg na dobę: oprócz procesu głównego, uwzględnienia w obliczeniach należnych opłat wymaga co najmniej emisja z następujących źródeł:

      • spalanie gazu w palnikach (topienie szkła, suszenie międzyoperacyjne, podgrzewanie kąpieli myjących),

      • lakierowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • drukowanie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

      • klejenie: według ogólnych zasad dla LZO (VOC),

    • instalacje do suszenia, brykietowania lub mielenia węgla o mocy przerobowej mniejszej niż 30 Mg surowca na godzinę: uwzględnienia wymaga zorganizowana i niezorganizowana emisja pyłu, spalanie paliw w silnikach maszyn roboczych oraz emisja ze źródeł energetycznych,

    • instalacje do chowu lub hodowli zwierząt z wyłączeniem instalacji zaliczonych do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: wielkość należnych opłat można wyznaczać w oparciu o następujące metody:

      • trzoda chlewna: wskaźniki emisji określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub na podstawie bilansu białka lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 dostępnego pod adresem
        http://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-emission-inventory-guidebook-2009/part-b-sectoral-guidance-chapters/4-agriculture/4-b/4-b-animal-husbandry-and-manure-management.pdf lub wg. dokumentu US EPA AP 42 Emissions From Animal Feeding Operations dostępnego pod adresem ​http://www.epa.gov/ttnchie1/ap42/ch09/draft/draftanimalfeed.pdf

      • bydło: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub w dokumencie EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • drób (kury nioski, brojlery, indyki, kaczki, perlice): wysokość opłat wyznaczona na podstawie stawek zawartych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji wyznaczonej w oparciu o wskaźniki określone w Dokumencie Referencyjnym o Najlepszych Dostępnych Technikach dla Intensywnego Chowu Drobiu i Świń (lipiec 2003) / projekt JRC dokumentu następczego (sierpień 2013) lub wg. poradnika EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010 lub wg. dokumentu EPA- AP42 Emissions From Animal Feeding Operations,

      • zwierzęta futerkowe: wskaźniki emisji określone w poradniku EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2009, 4.B Animal husbandry and manure management 2010.

    Z opłaty za emisję z fermy zwolnione są osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami jeśli jej prowadzenie nie wymaga uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego (art. 284 ustawy Prawo ochrony środowiska),

    • instalacje do powlekania, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych z instalacji i w których zużywa się mniej niż jedną tonę powłok w ciągu roku: wielkość należnych opłat można wyznaczyć:

      • w sposób uproszczony: odnosząc się jedynie do informacji o składzie wykorzystywanych preparatów i przyjmując założenie 100 % emisji LZO (VOC) w nich zawartych, z uwzględnieniem emisji odkurzu lakierniczego jeśli do niej dochodzi,

      • w sposób dokładny: zgodnie z zasadami sporządzania bilansu LZO, które opisujemy w dziale bilans LZO

    • zbiorniki materiałów sypkich o pojemności mniejszej niż 50 m3: należne opłaty można wyznaczać na podstawie zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Załadunek silosów, pamiętając o zróżnicowaniu stawek w przypadku emisji pyłów zawierających metale ciężkie lub inne substancje,

    • instalacje do przetwórstwa owoców lub warzyw o zdolności produkcyjnej mniejszej niż 50 Mg/rok: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji) oraz środki transportu (wózki widłowe),

    • instalacje do suszenia owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej źródła spalania paliw, źródła emisji pyłów z przyjęcia i obróbki materiału oraz środki transportu,

    • instalacje do przechowywania owoców, warzyw, zboża, innych płodów rolnych lub leśnych: opłatami należy objąć co najmniej uzupełnienia agregatów chłodniczych (jeśli dochodzi z nich do emisji), środki transportu (wózki widłowe, jeśli wykorzystywane są wózki inne niż z napędem elektrycznym) oraz etylen,

    • młyny spożywcze: uwzględnienia wymagają źródła zorganizowanej i niezorganizowanej emisji pyłu, takie jak przyjęcie i przeładunek zboża, jego oczyszczanie, pakowanie i załadunek mąki,

    • instalacje do przesyłu, przeładunku lub magazynowania paliw płynnych: w zależności od rodzaju i struktury instalacji, rodzaju paliwa oraz stosowanych metod ograniczenia emisji wysokość należnych opłat można naliczyć z wykorzystaniem stawek opłat właściwych dla przeładunku benzyn silnikowych określonych w załączniku nr 2 do obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska lub na podstawie emisji obliczonej z zachowaniem zasad opisanych w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach oraz w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Nieszczelności instalacji,

    • instalacje do oczyszczania ścieków: o ilości emitowanych gazów stanowiących podstawę naliczenia opłat decyduje charakter ścieków (ścieki przemysłowe, komunalne, rolnicze) oraz procesy zastosowane do ich oczyszczania. W przypadku ścieków przemysłowych zawierających związki lotne, emisje tych związków należy uwzględnić w opłatach z przypisaniem im właściwych stawek. Z procesu oczyszczania biologicznego w opłatach należy uwzględnić:

      • emisję metanu i siarkowodoru – dla procesu beztlenowego,

      • emisję dwutlenku węgla – dla procesu tlenowego (w części instalacji bilans węgla jest ujemny co uzasadnia brak emisji CO2).

    Jeśli w obrębie instalacji eksploatowane są dodatkowe źródła emisji, takie jak źródła spalania biogazu (pochodnie, silniki tłokowe) lub zbiorniki dodatków, źródła te należy uwzględnić z zachowaniem właściwych dla nich zasad wyznaczania emisji,

    • instalacje do odprowadzania gazu składowiskowego do powierza: wielkość należnych opłat zależy od sposobu zagospodarowania gazu. W przypadku wprowadzania bezpośredniego wielkość należnych opłat powinna obejmować co najmniej dwutlenek węgla oraz metan. W przypadku spalania gazu (palniki, pochodnie, silniki) w systemie opłat należy uwzględnić dodatkowo co najmniej tlenek węgla, tlenki azotu oraz pył,

    • dygestoria: wielkość należnych opłat powinna odpowiadać strukturze i charakterowi prowadzonych analiz. Uwzględnienia mogą wymagać analizy prowadzone z wykorzystaniem rozpuszczalników oraz emisje ze spalania i mineralizacji próbek. Opłatami powinny być również objęte źródła emisji (aparaty) wykorzystywane poza dygestoriami, z których dochodzi do emisji. Metody obliczeń mikroemisji pochodzących z analiz laboratoryjnych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Analizy laboratoryjne (mikroemisje).

    Aktualności
    • 22
      kwiecień
      Można już zgłaszać chęć udziału w wydarzeniu inaugurującym INCITE (poprzez dostęp do transmisji w internecie lub osobiście w Sevilli). Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Preregistration_INCITE Agenda wydarzenia jest dostępna pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-04/18.04.18%20-INCITE%20Agenda.pdf INCITE jest częścią nowego systemu wynikającego ze zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (tak zwanej dyrektywy IED 2.0). Zmiana dyrektywy ma charakter bardzo poważnej zmiany systemowej w zakresie pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian szczegółowo opisujemy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/554/zmiana-dyrektywy-o-emisjach-przemyslowych-2024 INCITE stanie się centralnym punktem odniesienia w Unii (platformą skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, ogół społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską), w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym.
    • 12
      kwiecień
      Miło nam potwierdzić termin szkolenia na dzień 4 czerwca br. Szkolenie w całości będzie poświęcone zmianie dyrektywy 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwanej dyrektywie IED 2.0. Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski: ekspert, który brał udział w pracach nad rewizją dyrektywy (ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej). Szczegółowe informacje o szkoleniu i zmianie dyrektywy o emisjach przemysłowych na stronie: www.wszystkooemisjach.pl/543
    • 02
      kwiecień
      Wkrótce w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostanie opublikowana znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwana dyrektywa IED 2.0. Wprowadza ona wiele nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych oraz fundamentalne zmiany w uzgadnianiu warunków pozwoleń zintegrowanych, które odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż objętych obecnie pozwoleniami zintegrowanymi, np. w zakresie: - ustalania w pozwoleniach dopuszczalnych wielkości emisji na podstawie analiz wskazujących najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT-AELs, - zwiększenia udziału społeczeństwa, - wiążącego charteru niektórych poziomów przygotowania środowiskowego BAT-AEPLs, - planów transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji. Szczegółowy opis zmian dyrektywy 2010/75/EU zamieściliśmy na stronie www.wszystkooemisjach.pl/543, która jest jednocześnie stroną szkolenia zaplanowanego na 4 czerwca 2024 r.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/ KOBiZE/ IOŚ-PIB dotycząca synergii systemu EU ETS z innymi politykami (19.04.2024)

    2024 04 21 EXPLORING SYNERGIES BETWEEN THE EU ETS AND OTHER EU CLIMATE POLICY MEASURES - CARBON REMOVAL - HYDROGEN SECTORAL TRANSPORT POLICY
    ©CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB

    U.S. EPA [PFAS] Biden-Harris Administration Finalizes Critical Rule to Clean up PFAS Contamination to Protect Public Health (19.04.2024)

    GIOŚ: Drony kluczowym narzędziem w walce z przestępczością środowiskową (19.04.2024)

    EEA: EU indicator framework for chemicals (17.04.2024)

    KOBiZE: Konieczność aktualizacji planów metodyki monitorowania (17.04.2024)

    KOBiZE: Film instruktażowy jak wypełnić raport CBAM (17.04.2024)

    IPPC Bureau: Expression of Interests to join the INCITE Launch Event are open! (16.04.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in Europe (16.04.2024)

    EEA: Hydrofluorocarbon phase-down in Europe (16.04.2024)

    EPA [niewystarczające dowody na brak emisji związków toksycznych z turbin spalających paliwa] Takes Action to Maintain Public Health Protections for Communities Near Stationary Combustion Turbines (15.04.2024)

    EPA [ochrona przed pyleniem podczas  dekontaminacji gruntu] Approves Plan to Remove PCB Contamination at the North Austin Community Center in Chicago (15.04.2024)

    KOBiZE: Wejście w życie rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/331, a przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (15.04.2024)

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - sprawozdanie CBAM za pierwszy kwartał 2024 roku oraz Rejestr przejściowy CBAM i wytyczne w języku polskim (04.04.2024)

    U.S. EPA [20 000 000 000 $ na mobilizację prywatnego kapitału i dostarczanie rozwiązań w zakresie czystej energii i klimatu] Biden-Harris Administration Announces $20 Billion in Grants to Mobilize Private Capital and Deliver Clean Energy and Climate Solutions to Communities Across America (04.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie: pożar hali magazynowej – zakończenie sprawy ze względu na brak  zagrożeń dla środowiska (29.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Finalizes Strongest Ever Greenhouse Gas Standards for Heavy-Duty Vehicles to Protect Public Health and Address the Climate Crisis While Keeping the American Economy Moving (29.03.2024)

    NIK: kontrola terminów rozpatrywania spraw przez marszałków – na przykładzie postępowań dla wybranych spalarni odpadów (27.03.2024)

    EEA: Change in energy consumption of EU Member States between 2005 and 2022 (26.03.2024)

    EPA [postój autobusów z włączonym silnikiem] enforcement action leads to settlement with school bus transportation company for alleged Clean Air Act violations (26.03.2024)

    NIK: Miasta nadal przegrywają walkę ze spalinami (25.03.2024)

    EEA: Share of energy from renewable sources, by country (25.03.2024)

    EPA [PFAS narażenie poprzez powietrze] issues PFAS test order as part of National Testing Strategy (25.03.2024)

    EEA: Progress towards renewable energy source targets for EU-27 (21.03.2024)

    MKiŚ: Informacje o zmianach w Centralnym Rejestrze Operatorów – CRO (22.03.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluating a simplified oxidation flow reactor configuration to characterize fresh and aged emissions from traditional and plancha-type cookstoves under field-like conditions

    Particle-size correlation and prediction models of atmospheric heavy metals

    Particulate matter annual emission factors for dairy facilities and cattle feedlots of Texas, USA

    Atmospheric chemistry regimes in intercontinental air traffic corridors: Ozone versus NOx sensitivity

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (19.04.2024)

    Rozporządzenie Komisji UE 2024/1103 z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń i oddzielnych powiązanych regulatorów oraz uchylające rozporządzenie Komisji UE 2015/1188 (19.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (17.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/1127 z dnia 8 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (16.04.2024)

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)