Frakcje pyłu – baza danych US EPA

    Dane zawarte w zbiorach Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (US EPA) dostępne są pod następującymi adresami www:

    • AP-42 (skład granulometryczny pyłów) http://www.epa.gov/ttn/chief/ap42/index.html,

    • Speciate (skład chemiczny pyłów) http://www.epa.gov/ttnchie1/software/speciate/.

    US EPA AP-42:

    Baza danych o emisjach AP-42 Compilation of Air Pollutant Emission Factors, Fifth Edition, Volume 1: Stationary Point and Area Sources zawiera szeroki zbiór danych o składzie granulometrycznym pyłów zarówno uwalnianych ze źródeł emisji zorganizowanej (przemysłowych i usługowych) jak i ze źródeł emisji niezorganizowanej, w tym z dróg, placów budów i pożarów. Informacje o granulometrii pyłów przedstawione są na 3 sposoby:

    • ujednolicone przedziały średnic ziaren (PM2,5; PM6,0; PM10) dla wybranych źródeł (APPENDIX B.1),

    • dane szczegółowe dla niektórych rodzajów źródeł objętych AP-42,

    • uogólniony rozkład uziarnienia (APPENDIX B.2) umożliwiający oszacowanie składu frakcyjnego pyłu w przypadku braku danych szczegółowych.

    Dane szczegółowe:

    Skład frakcyjny pyłów emitowanych z poszczególnych rodzajów źródeł został scharakteryzowany w różny sposób, co jest konsekwencją specyfiki pyłów i doboru właściwych dla nich metod pomiarowych. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych sposobów klasyfikacji pyłów:

    • podział pyłu na frakcje: 0,625µm; 1,00µm; 1,25µm; 2,5µm; 6µm; 10µm; 15µm oraz pył ogółem, np. dla źródeł spalania węgla i paliw ciekłych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 10µm oraz pył ogółem, np. dla elewatorów zbożowych, produkcji piwa,

    • określenie charakterystyki pyłu ogółem (np. 100% PM1,0) wraz z podaniem udziału pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla źródeł spalania gazu ziemnego,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla komór wędzarniczych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 stanowiącego sumę pyłu PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 z kondensacji, np. dla procesu smażenia chipsów ziemniaczanych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego, PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla produkcji płyt MDF,

    • podział pyłu na frakcje: 1,00µm; 2,5µm; 5µm; 10µm oraz 15µm, np. dla wytwórni mas bitumicznych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 5µm oraz 10µm, np. dla produkcji mocznika, azotanu amonu,

    • określenie emisji jednej frakcji pyłu, np. PM7 (przy wyznaczaniu emisji na podstawie obliczeń stężeń pyłu w powietrzu [downwind diffusion model] ze zbioru i przeładunku zbóż).

    Ocena pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji odnosi się do:

    • pyłów, które bez chłodzenia gazów można zaaspirować na filtrze o skuteczności nie mniejszej niż 99,95 % dla ziaren o średnicy 0,3 µm (metoda EPA Method 5, Determination of particulate matter emissions from stationary sources),

    • pyłów, których pomiar wymaga wychłodzenia odgazów według metody EPA Method 202, Dry impinger method for determining condensable particulate emissions from stationary sources.

    Wobec niektórych źródeł prawidłowa ocena emisji pyłów wymaga wychłodzenia próbki gazów. Przykładem może być udział w pyle całkowitym pyłu zaaspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji (po ochłodzeniu próbki) dla procesu spalania gazu ziemnego. Według tabeli 1.4-2 Emission factors for criteria pollutants and greenhouse gases from natural gas combustion AP-42 proporcja pomiędzy obydwoma częściami pyłu całkowitego wynosi 1,9/7,6 do 5,7/7,6 odpowiednio dla pyłu przed i po wychłodzeniu próbki. Zasady pomiaru pyłu z kondensacji, w tym sposób desorpcji dwutlenku siarki opisano w ww. dokumencie EPA Method 5.

    Uogólniony rozkład uziarnienia:

    Przedstawiona w załączniku B.2 AP-42 Generalized particle size distributions metoda obliczeniowa pozwala oszacować emisję pyłu dla frakcji PM2,5; PM6,0; PM10, i poprzez aproksymację również dla frakcji PM1,0; PM2,0; PM3,0; PM4,0; PM5,0 dla źródeł, z których nie określono składu granulometrycznego w poszczególnych rozdziałach SP-42 ani w załączniku B.1. Kryterium doboru właściwych wskaźników jest pokrewieństwo procesu powodującego emisję (analizowanego i stanowiącego podstawę odniesienia) oraz podobieństwo wykorzystywanych materiałów. Algorytm postepowania obejmuje:

    • identyfikację analizowanego procesu w zbiorze AP-42 oraz obliczenie unosu emisji pyłu ogółem (emisji z założeniem braku urządzeń odpylających),

    • przypisanie numeru kategorii z tabeli B.2-1,

    • przyjęcie właściwego składu frakcyjnego z tabeli B.2-2,

    • dla źródeł wyposażonych w odpylacze - przyjęcie odpowiednich skuteczności redukcji emisji dla poszczególnych przedziałów średnic ziaren B.2-3.

    Zakres stosowania powyższej metody wraz z przykładem obliczeń przedstawiono w załączniku B.2 AP-42.

    Aktualności
    • 04
      czerwiec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 1022) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody. Rozporządzenie wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 313). Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie obowiązku wykonywania okresowych pomiarów emisji, co najmniej raz na trzy lata, ze źródeł spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW, z których emisja wymaga zgłoszenia. Dla źródeł istniejących pierwsze pomiary przeprowadza się nie później niż do dnia 1 stycznia 2024 r. lub 1 stycznia 2029 r., w zależności od mocy źródła. Dla źródeł nowych pierwsze pomiary przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwolenia zintegrowanego albo dokonania zgłoszenia, albo od daty rozpoczęcia użytkowania źródła. przejdź do rozporządzenia..
    • 28
      maj
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 kwietnia 2018 r. (II SA/Łd 85/18) w sprawie ze skargi na  decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przedmiocie opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji do chowu brojlerów bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. WSA w Łodzi podtrzymał ocenę SKO wobec decyzji Marszałka Województwa Łódzkiego o wymierzeniu opłaty za korzystanie ze środowiska, z uwzględnieniem decyzji Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o wstrzymaniu użytkowania instalacji. Zdaniem sądu SKO miało pełne podstawy do zakwestionowania wiarygodności i mocy dowodowej przedłożonych przez stronę skarżącą umów użyczenia części kurników innym osobom.
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie f-gazy 2018
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    Szkolenia Bilans LZO
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Environmental change: knowledge is key to mitigating impacts on people and nature (15.06.2018)

    Europe leads the global clean energy transition: Commission welcomes ambitious agreement on further renewable energy development in the EU (14.06.2018)

    EEA: EU progress in meeting its emission ceilings and comparison with future emission reduction commitments (14.06.2018)

    emisja zanieczyszczeń
    © EEA

    EPA (leak detection and repair program) EPA Reaches Agreement with Decostar Industries, Inc. in Carrollton, Georgia to Reduce Hazardous Air Emissions (13.06.2018)

    European Commission: Clean Air Outlook (07.06.2018)

    EPA Approves Louisiana’s Clean-Air Plan for Transport of Pollutants to Other States, Cleans Out Backlog (04.06.2018)

    EPA, Port Everglades Report Shines Light on New Methods for Analyzing Potential Air Pollution Reductions (01.06.2018)

    EPA Takes Three Important Steps to Ensure Chemical Safety Under the Lautenberg Act, Proposes Action on Asbestos (01.06.2018)

    EEA: Annual European Union greenhouse gasinventory 1990 - 2016 and inventory report 2018 (31.05.2018)


    © EEA

    EPA Advises Facility Operators to Prevent and Minimize Chemical Releases during Hazardous Weather Events (31.05.2018)

    EEA: EU Member State progress in meeting 2010 NEC Directive emission ceilings and 2020/2030 reduction commitments (29.05.2018)

    emisje cele
    © EEA

    EEA: EU progress in meeting its emission ceilings and comparison with future emission reduction commitments (29.05.2018)

    emisje cele Polska
    © EEA

    EPA Proposes to Retain National Ambient Air Quality Standards for Sulfur Dioxide (29.05.2018)

    Single-use plastics: New EU rules (28.05.2018)

    EEA: Energy intensity (25.05.2018)

    energia zwiększenie zapotrzebowania
    © EEA

    EEA: Environmental pressures from industry’s heavy metal pollution decreasing (24.05.2018)

    emisja metali ciężkich
    © 123rf.com

    Heavy metal releases to air by sector and sub-sector expressed in ecotoxicity, 2016 (22.05.2018)

    Circular Economy: New rules will make EU the global front-runner in waste management and recycling (22.05.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Atmospheric stability characteriza- tion using the Pasquill method: A critical evaluation

    Oxidative potential of size-segregated PM in an urban and an industrial area of Italy

    Can we separate industrial CH4 emission sources from atmospheric observations? - A test case for carbon isotopes, PMF and enhanced APCA

    Large-eddy simulation of reactive pollutant exchange at the top of a street canyon

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2018/813 z dnia 14 maja 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora rolnictwa na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (08.06.2018)

    Publikacja całkowitej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2017 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji EU ETS (16.05.2018)

    Zawiadomienie Komisji Wstępny wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2021–2030 (08.05.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Znaczenie przetwarzania odpadów w energię w gospodarce o obiegu zamkniętym (08.05.2018)

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)