Frakcje pyłu – baza danych US EPA

    Dane zawarte w zbiorach Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (US EPA) dostępne są pod następującymi adresami www:

    • AP-42 (skład granulometryczny pyłów) http://www.epa.gov/ttn/chief/ap42/index.html,

    • Speciate (skład chemiczny pyłów) http://www.epa.gov/ttnchie1/software/speciate/.

    US EPA AP-42:

    Baza danych o emisjach AP-42 Compilation of Air Pollutant Emission Factors, Fifth Edition, Volume 1: Stationary Point and Area Sources zawiera szeroki zbiór danych o składzie granulometrycznym pyłów zarówno uwalnianych ze źródeł emisji zorganizowanej (przemysłowych i usługowych) jak i ze źródeł emisji niezorganizowanej, w tym z dróg, placów budów i pożarów. Informacje o granulometrii pyłów przedstawione są na 3 sposoby:

    • ujednolicone przedziały średnic ziaren (PM2,5; PM6,0; PM10) dla wybranych źródeł (APPENDIX B.1),

    • dane szczegółowe dla niektórych rodzajów źródeł objętych AP-42,

    • uogólniony rozkład uziarnienia (APPENDIX B.2) umożliwiający oszacowanie składu frakcyjnego pyłu w przypadku braku danych szczegółowych.

    Dane szczegółowe:

    Skład frakcyjny pyłów emitowanych z poszczególnych rodzajów źródeł został scharakteryzowany w różny sposób, co jest konsekwencją specyfiki pyłów i doboru właściwych dla nich metod pomiarowych. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych sposobów klasyfikacji pyłów:

    • podział pyłu na frakcje: 0,625µm; 1,00µm; 1,25µm; 2,5µm; 6µm; 10µm; 15µm oraz pył ogółem, np. dla źródeł spalania węgla i paliw ciekłych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 10µm oraz pył ogółem, np. dla elewatorów zbożowych, produkcji piwa,

    • określenie charakterystyki pyłu ogółem (np. 100% PM1,0) wraz z podaniem udziału pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla źródeł spalania gazu ziemnego,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla komór wędzarniczych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 stanowiącego sumę pyłu PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 z kondensacji, np. dla procesu smażenia chipsów ziemniaczanych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego, PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla produkcji płyt MDF,

    • podział pyłu na frakcje: 1,00µm; 2,5µm; 5µm; 10µm oraz 15µm, np. dla wytwórni mas bitumicznych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 5µm oraz 10µm, np. dla produkcji mocznika, azotanu amonu,

    • określenie emisji jednej frakcji pyłu, np. PM7 (przy wyznaczaniu emisji na podstawie obliczeń stężeń pyłu w powietrzu [downwind diffusion model] ze zbioru i przeładunku zbóż).

    Ocena pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji odnosi się do:

    • pyłów, które bez chłodzenia gazów można zaaspirować na filtrze o skuteczności nie mniejszej niż 99,95 % dla ziaren o średnicy 0,3 µm (metoda EPA Method 5, Determination of particulate matter emissions from stationary sources),

    • pyłów, których pomiar wymaga wychłodzenia odgazów według metody EPA Method 202, Dry impinger method for determining condensable particulate emissions from stationary sources.

    Wobec niektórych źródeł prawidłowa ocena emisji pyłów wymaga wychłodzenia próbki gazów. Przykładem może być udział w pyle całkowitym pyłu zaaspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji (po ochłodzeniu próbki) dla procesu spalania gazu ziemnego. Według tabeli 1.4-2 Emission factors for criteria pollutants and greenhouse gases from natural gas combustion AP-42 proporcja pomiędzy obydwoma częściami pyłu całkowitego wynosi 1,9/7,6 do 5,7/7,6 odpowiednio dla pyłu przed i po wychłodzeniu próbki. Zasady pomiaru pyłu z kondensacji, w tym sposób desorpcji dwutlenku siarki opisano w ww. dokumencie EPA Method 5.

    Uogólniony rozkład uziarnienia:

    Przedstawiona w załączniku B.2 AP-42 Generalized particle size distributions metoda obliczeniowa pozwala oszacować emisję pyłu dla frakcji PM2,5; PM6,0; PM10, i poprzez aproksymację również dla frakcji PM1,0; PM2,0; PM3,0; PM4,0; PM5,0 dla źródeł, z których nie określono składu granulometrycznego w poszczególnych rozdziałach SP-42 ani w załączniku B.1. Kryterium doboru właściwych wskaźników jest pokrewieństwo procesu powodującego emisję (analizowanego i stanowiącego podstawę odniesienia) oraz podobieństwo wykorzystywanych materiałów. Algorytm postepowania obejmuje:

    • identyfikację analizowanego procesu w zbiorze AP-42 oraz obliczenie unosu emisji pyłu ogółem (emisji z założeniem braku urządzeń odpylających),

    • przypisanie numeru kategorii z tabeli B.2-1,

    • przyjęcie właściwego składu frakcyjnego z tabeli B.2-2,

    • dla źródeł wyposażonych w odpylacze - przyjęcie odpowiednich skuteczności redukcji emisji dla poszczególnych przedziałów średnic ziaren B.2-3.

    Zakres stosowania powyższej metody wraz z przykładem obliczeń przedstawiono w załączniku B.2 AP-42.

    Aktualności
    • 06
      wrzesień
      5 września 2017 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe. Graniczne wielkości emisji dla nowych kotłów obejmują tlenek węgla, pył oraz organiczne związki gazowe (OGC). Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2017 r., przy czym do kotłów wyprodukowanych, a niewprowadzonych do obrotu ani do użytkowania przed dniem 1 października 2017 r. przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2018 r.
    • 28
      sierpień
      17 sierpnia 2017 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowana została decyzja wykonawcza Komisji 2017/1442 ustanawiająca konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania (LCP). Długo oczekiwana regulacja przynosi wiele zmian w zakresie i sposobie określania najlepszych dostępnych technik. Oprócz poziomów emisji odpowiadających najlepszym dostępnych technikom (BAT-AELs), określone zostały wskaźnikowe poziomy emisji. Poszerzono również wymagany dotychczas w konkluzjach BAT zakres obowiązkowego systemu zarządzania środowiskowego oraz monitoring emisji. Wobec emisji niezorganizowanej konkluzje BAT wprowadzają dla obiektów LCP obowiązek wdrożenia planu gospodarki pyłem, obejmujący przeładunek, magazynowanie paliw i dodatków oraz odpadów.
    • 28
      sierpień
      WSA w Krakowie wyrokiem z dnia 10 lipca 2017 r. (III SA/Kr 535/15) stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Zakopane z dnia 27 marca 2008 r. nr XXII/250/2008 w sprawie ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2008 r., Nr 291, poz. 1908). W uzasadnieniu WSA wskazał, że zaskarżona uchwała jest sprzeczna z prawem, bowiem została wydana z naruszeniem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową, miedzy innymi zachowaniem na terenie strefy, w której jest położona dana miejscowość, dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu. © 123rf.com, nightman1965
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    prawo ochrony środowiska
    Operat FB
    Renexpo 2017
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: EU companies cut further the use of chemicals harmful to ozone layer (14.09.2017)

    EPA Finalizes Rule to Postpone Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (13.09.2017)

    EPA Exercises Enforcement Discretion for All Power Plants in Florida (11.09.2017)

    EEA Report: Landscapes in transition - 4.3.2 Emissions to the atmosphere (07.09.2017)

    NH3
    © EEA

    NIK i ETO o współpracy w ramach europejskiej kontroli powietrza (04.09.2017)

    EPA Statement on Expected Fire at Arkema Facility in Crosby, Texas (01.09.2017)

    EPA, partners study roadside vegetation and air quality at local school (22.08.2017)

    EPA Announces Innovative Research (22.08.2017)

    EPA $1.6M grant to help Wyoming address Leaking Underground Petroleum Storage Tanks (22.08.2017)

    EPA Announces Intent to Revisit Provisions of Phase 2 Heavy-Duty Rules (17.08.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Development of the GC-MS organic aerosol monitor (GC-MS OAM) for in-field detection of particulate organic compounds (14.09.2017)

    Methods for regionalization of impacts of non-toxic air pollutants in life-cycle assessments often tell a consistent story (14.09.2017)

    OH reactivity of the urban air in Helsinki, Finland, during winter (12.09.2017)

    Characteri- zation of atmos- pheric black carbon and co-pollutants in urban and rural areas of Spain (09.09.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Zdrowie w miastach: wspólne dobro (15.09.2017)

    Decyzja Rady 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Poprawki do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Zanieczyszczenie powietrza z powodu nielegalnego palenia odpadów - Zasada „zanieczyszczający płaci” - Odpowiedzialność solidarna właściciela nieruchomości oraz sprawcy zanieczyszczenia (04.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Prawo publicznego dostępu do dokumentów instytucji Unii Europejskiej (04.09.2017)

    Sprostowanie do obwieszczenia Komisji w sprawie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ochrony środowiska (31.08.2017)

    Decyzja Komisji 2017/1508 z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji żywności i napojów (30.08.2017)

    Decyzja Komisji 2017/1494 w sprawie pomocy państwa, którą Zjednoczone Królestwo planuje wdrożyć na rzecz umowy inwestycyjnej dotyczącej przekształcenia pierwszego bloku elektrowni Drax na spalanie biomasy (23.08.2017)

    Obwieszczenie Komisji w sprawie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ochrony środowiska (18.08.2017)

    konkluzje bat LCPDecyzja wykonawcza Komisji 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (17.08.2017)