Frakcje pyłu – baza danych US EPA

    Dane zawarte w zbiorach Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (US EPA) dostępne są pod następującymi adresami www:

    • AP-42 (skład granulometryczny pyłów) http://www.epa.gov/ttn/chief/ap42/index.html,

    • Speciate (skład chemiczny pyłów) http://www.epa.gov/ttnchie1/software/speciate/.

    US EPA AP-42:

    Baza danych o emisjach AP-42 Compilation of Air Pollutant Emission Factors, Fifth Edition, Volume 1: Stationary Point and Area Sources zawiera szeroki zbiór danych o składzie granulometrycznym pyłów zarówno uwalnianych ze źródeł emisji zorganizowanej (przemysłowych i usługowych) jak i ze źródeł emisji niezorganizowanej, w tym z dróg, placów budów i pożarów. Informacje o granulometrii pyłów przedstawione są na 3 sposoby:

    • ujednolicone przedziały średnic ziaren (PM2,5; PM6,0; PM10) dla wybranych źródeł (APPENDIX B.1),

    • dane szczegółowe dla niektórych rodzajów źródeł objętych AP-42,

    • uogólniony rozkład uziarnienia (APPENDIX B.2) umożliwiający oszacowanie składu frakcyjnego pyłu w przypadku braku danych szczegółowych.

    Dane szczegółowe:

    Skład frakcyjny pyłów emitowanych z poszczególnych rodzajów źródeł został scharakteryzowany w różny sposób, co jest konsekwencją specyfiki pyłów i doboru właściwych dla nich metod pomiarowych. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych sposobów klasyfikacji pyłów:

    • podział pyłu na frakcje: 0,625µm; 1,00µm; 1,25µm; 2,5µm; 6µm; 10µm; 15µm oraz pył ogółem, np. dla źródeł spalania węgla i paliw ciekłych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 10µm oraz pył ogółem, np. dla elewatorów zbożowych, produkcji piwa,

    • określenie charakterystyki pyłu ogółem (np. 100% PM1,0) wraz z podaniem udziału pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla źródeł spalania gazu ziemnego,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla komór wędzarniczych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 stanowiącego sumę pyłu PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu PM10 z kondensacji, np. dla procesu smażenia chipsów ziemniaczanych,

    • określenie emisji pyłu całkowitego, PM10 aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji, np. dla produkcji płyt MDF,

    • podział pyłu na frakcje: 1,00µm; 2,5µm; 5µm; 10µm oraz 15µm, np. dla wytwórni mas bitumicznych,

    • podział pyłu na frakcje: 2,5µm; 5µm oraz 10µm, np. dla produkcji mocznika, azotanu amonu,

    • określenie emisji jednej frakcji pyłu, np. PM7 (przy wyznaczaniu emisji na podstawie obliczeń stężeń pyłu w powietrzu [downwind diffusion model] ze zbioru i przeładunku zbóż).

    Ocena pyłu aspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji odnosi się do:

    • pyłów, które bez chłodzenia gazów można zaaspirować na filtrze o skuteczności nie mniejszej niż 99,95 % dla ziaren o średnicy 0,3 µm (metoda EPA Method 5, Determination of particulate matter emissions from stationary sources),

    • pyłów, których pomiar wymaga wychłodzenia odgazów według metody EPA Method 202, Dry impinger method for determining condensable particulate emissions from stationary sources.

    Wobec niektórych źródeł prawidłowa ocena emisji pyłów wymaga wychłodzenia próbki gazów. Przykładem może być udział w pyle całkowitym pyłu zaaspirowanego na filtrze oraz pyłu z kondensacji (po ochłodzeniu próbki) dla procesu spalania gazu ziemnego. Według tabeli 1.4-2 Emission factors for criteria pollutants and greenhouse gases from natural gas combustion AP-42 proporcja pomiędzy obydwoma częściami pyłu całkowitego wynosi 1,9/7,6 do 5,7/7,6 odpowiednio dla pyłu przed i po wychłodzeniu próbki. Zasady pomiaru pyłu z kondensacji, w tym sposób desorpcji dwutlenku siarki opisano w ww. dokumencie EPA Method 5.

    Uogólniony rozkład uziarnienia:

    Przedstawiona w załączniku B.2 AP-42 Generalized particle size distributions metoda obliczeniowa pozwala oszacować emisję pyłu dla frakcji PM2,5; PM6,0; PM10, i poprzez aproksymację również dla frakcji PM1,0; PM2,0; PM3,0; PM4,0; PM5,0 dla źródeł, z których nie określono składu granulometrycznego w poszczególnych rozdziałach SP-42 ani w załączniku B.1. Kryterium doboru właściwych wskaźników jest pokrewieństwo procesu powodującego emisję (analizowanego i stanowiącego podstawę odniesienia) oraz podobieństwo wykorzystywanych materiałów. Algorytm postepowania obejmuje:

    • identyfikację analizowanego procesu w zbiorze AP-42 oraz obliczenie unosu emisji pyłu ogółem (emisji z założeniem braku urządzeń odpylających),

    • przypisanie numeru kategorii z tabeli B.2-1,

    • przyjęcie właściwego składu frakcyjnego z tabeli B.2-2,

    • dla źródeł wyposażonych w odpylacze - przyjęcie odpowiednich skuteczności redukcji emisji dla poszczególnych przedziałów średnic ziaren B.2-3.

    Zakres stosowania powyższej metody wraz z przykładem obliczeń przedstawiono w załączniku B.2 AP-42.

    Aktualności
    • 01
      październik
      W przeddzień VIII Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która odbędzie się 2-3 października w Gdyni przedstawiamy najważniejsze informacje o zmianach zachodzących na rynku paliw gazowych, w szczególności w zakresie zastępowania metanu kopalnego biometanem. W zagadnienie rozpoczynającej się transformacji wprowadza Adam Niklewski Prezes Związku pracodawców Polska Platforma LNG i bioLNG. Wywiad publikujemy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/573/lng-i-biolng-wywiad-z-adamem-niklewskim-prezesem-polskiej-platformy-lng-i-biolng-3009
    • 30
      wrzesień
      Artykuły z omówieniem systemu opłat za emisję substancji do powietrza zaktualizowaliśmy o stawki na rok 2025. Strony są dostępne pod adresami: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska Stawki opłat za emisję w roku 2025 będą wyższe względem roku 2024 średnio o 11,4% (zgodnie z wymaganiem Prawa ochrony środowiska w zakresie zastosowania rocznego wskaźnikowa cen towarów i usług konsumpcyjnych GUS za rok 2023). Podstawę stawek opłat dla roku 2025 stanowi Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 lipca 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2025 (M.P. poz. 794). Zasady stosowania stawek opłat nie ulegają zmianie i są w dalszym ciągu określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490).
    • 13
      wrzesień
      „Napędzając przyszłość - Strategie LNG i bioLNG dla Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności” pod takim hasłem przewodnim w dniach 2-3 października odbędzie się w Gdyni VIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. To jedno z kluczowych wydarzeń w branży, które zgromadzi czołowych ekspertów, decydentów oraz przedstawicieli firm związanych z rynkiem gazu, biogazu i biometanu. Tegoroczna edycja skupi się na najnowszych trendach, regulacjach oraz innowacjach technologicznych, które napędzają rozwój sektora w Polsce i na świecie. LNG i bioLNG stają się kluczowymi paliwami dla zrównoważonego rozwoju transportu, a ich znaczenie dla polskiej gospodarki rośnie wraz z dążeniem do dekarbonizacji. Według najnowszych danych IEA (International Energy Agency) , światowy rynek LNG rośnie o 6% rocznie, a w Polsce zapotrzebowanie na to paliwo wzrosło o 15% w ciągu ostatnich dwóch lat [czytaj dalej…]
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie Konferencja 17-18.10.2024
    Green Gas Poland 2024 VI Konferencja Biogazu i Biometanu 14 - 15 października 2024 w Warszawie

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    INCITE starts work with the iron and steel sector through site visits in Sweden (10.10.2024)

    KOBiZE: Instrukcja wypełniania sprawozdania CBAM na podstawie danych z arkusza wymiany informacji oraz powiadomienie o narzędziu samooceny CBAM (10.10.2024)

    KOBiZE: Metoda wypełniania sprawozdań CBAM w przypadku braku danych rzeczywistych – aktualizacja (10.10.2024)

    WIOŚ w Warszawie: ćwiczenia na terenie zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (08.10.2024)

    EU-BRITE: The Industrial Emissions Directive IED Article 75 Committee gave a positive opinion on the draft Commission Implementing Decision establishing the Best Available Techniques BAT conclusions for the Smitheries and Foundries industry SF (04.10.2024)

    EPA [bezwodny amoniak) Fines Roquette America Inc. of Keokuk, Iowa, for Alleged Chemical Risk Prevention Violations (03.10.2024)

    EPA [jakość powietrza w pomieszczeniach] Honors Home Builders and Raters for Providing Healthier Indoor Air (03.10.2024)

    EPA [migracja LZO z wód gruntowych do budynków] Finalizes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (02.10.2024)

    EPA [PFAS] Proposes to Expand Public Access to Information on More Than One Hundred PFAS “Forever Chemicals” and Support Needed Pollution Prevention Efforts (02.10.2024)

    WIOŚ w Warszawie: Wyciek chloru na terenie punktu skupu złomu w Wyszogrodzie (01.10.2024)

    EPA [chlor] Requires City of Tolleson, Ariz. to Comply with Chemical Safety Laws (01.10.2024)

    ETO: Greener national agricultural plans still do not match EU targets (30.09.2024)

    ETO: Seeing through the smog around urban pollution (27.09.2024)

    KOBiZE: Metoda wypełniania sprawozdań CBAM w przypadku braku danych rzeczywistych (25.09.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] settlement with Superior Farms resolves chemical risk violations at North Denver facility (25.09.2024)

    IOŚ: III spotkanie Krajowego Programu Współpracy Serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus (24.09.2024)

    EPA [HFC] Finalizes Rule to Accelerate American Leadership in Cutting Climate-Damaging Hydrofluorocarbons Used in Refrigeration and Air Conditioning Equipment (23.09.2024)

    WIOŚ w Warszawie: wstępna ocena uwolnienia 2,7 m3 LPG do powietrza ze stacji paliw – brak zagrożenia dla środowiska (20.09.2024)

    MKiŚ: Rozporządzenie ws. rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych (20.09.2024)

    JRC: Cutting methane emissions key to fighting climate change and harmful ozone (20.09.2024)

    EEA: Emission reduction of the main air pollutants by Member State from 2005 to 2022 (20.09.2024)

    EEA: Percentage emission reductions of main air pollutants in 2022 compared with 2005 levels (20.09.2024)

    EEA: Percentage emission reductions of primary heavy metals of EU Member States in 2022 compared with 2005 levels (20.09.2024)

    EEA: Percentage emission reductions in 2022 of primary heavy metals compared with 2005 levels (20.09.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in the EU-27 Member States, by country, 2005-2022 (20.09.2024)

    EEA: Emissions of persistent organic air pollutants in the 27 EU Member States, 2005-2022 (20.09.2024)

    EEA: EU and global consumption of controlled ozone-depleting substances (20.09.2024)

    EEA: EU consumption of controlled ozone-depleting substances (20.09.2024)

    EPA [CCS zagrożenie ze strony podziemnego składowania CO2 dla wody pitnej] Announces Proposed Order Requiring Archer Daniels Midland Co. to Take Actions to Ensure Safe Operation of its Carbon Sequestration Well in Decatur, Illinois (19.09.2024)

    IOŚ: Zaproszenie na IV Kongres Polityki Miejskiej i Regionalnej (19.09.2024)

    MKiŚ: Rozporządzenie ws. certyfikacji F-gazowej (17.09.2024)

    KOBiZE: Obowiązek sprawozdawczy w ramach mechanizmu CBAM od 1 października 2024 roku – dane rzeczywiste (16.09.2024)

    EEA: Trend in the production of controlled substances within the EU (16.09.2024)

    EEA: Trend in consumption of controlled substances by activity (16.09.2024)

    EEA: Trend in exports of controlled virgin substances out of the EU (16.09.2024)

    EEA: Trend in destruction of controlled substances within the EU (16.09.2024)

    U.S. EPA [transport] United States Reaches Agreement with COBB Tuning Products for Clean Air Act Violations (16.09.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Gaseous and aerosol emissions from open burning of tree pruning and hedge trimming residues: Detailed composition and toxicity

    A comprehensive evaluation of the atmospheric impacts and health risks of cooking fumes from different cuisines

    Spatial heterogeneity of volatile organic compound pollution in a typical industrial park based on multi-point online monitoring: Pollution characteristics, health risks, and priority-controlled species

    Estimation of carbon emissions in various clustered regions of China based on OCO-2 satellite XCO2 data and random forest modelling

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2624 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku w Czechach (09.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2626 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, kukurydzy i rzepaku na Litwie (09.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2630 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku w Danii (09.10.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie (04.10.2024)

    Sprawozdanie specjalne ETO 20/2024: Plany w ramach wspólnej polityki rolnej – bardziej ekologiczne, ale nieodpowiadające ambicjom UE w dziedzinie klimatu i środowiska (01.10.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 25 lipca 2024 r. polecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie w rejestrze Unii korekt w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Danii, Niemiec, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Austrii i Portugalii (30.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2493 z dnia 23 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2018/2066 w odniesieniu do aktualizacji monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (27.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2473 z dnia 19 września 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2019/661 (20.09.2024)

    Decyzja Komisji UE 2024/2418 z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie środka pomocy państwa SA.53625 (2021/C) wdrożonego przez Niemcy na rzecz odchodzenia od węgla brunatnego (17.09.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku Globalnego Zielonego Ładu: harmonizacja globalnych ram dotyczących zmiany klimatu, różnorodności biologicznej i zrównoważonego rozwoju (17.09.2024)

    Sprawozdanie specjalne ETO 14/2024 „Transformacja ekologiczna – wkład RRF nie jest jasny” (16.09.2024)