Bilans LZO – powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru

    Powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru ujęte zostało w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji w załączniku nr 7, w punkcie 2.3. oraz 2.5. Instalacje, których łączna zdolność produkcyjna wymaga zużycia LZO (VOC) na poziomie przekraczającym 5 Mg/rok obowiązują standardy emisyjne określone w załączniku nr 8, w tabeli 1, pozycja 11, to jest standard S1 (standard emisji zorganizowanej – stężenie LZO (VOC) w gazach odlotowych w przeliczeniu na TOC) równy 100 mg/m3u lub 75 mg/m3u lub 50 mg/m3u oraz standard S2 (standard emisji niezorganizowanej) wynoszący 20 %. Ze względu na uniwersalny charakter kategorii, obejmującej wiele rodzajów materiałów oraz nie określający metody powlekania, kategoria ta jest najczęściej występującą wśród instalacji podlegających pod standardy emisji LZO.

    Zgodnie z § 34.1. ww. rozporządzenia dotrzymanie standardu S2 sprawdza się na podstawie następującego równania:

     Bilans_LZO_5_-_powlekanie_metali%2C_twor

    Dla instalacji prowadzących powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru poprawne wyznaczenie elementów powyższego wzoru wymaga zachowania następujących zasad:

    • precyzyjnego określenia LZO (VOC) w wykorzystanych materiałach (I1): zaleca się oparcie obliczeń na strumieniach preparatów, dla których w sposób wiarygodny określono zawartość LZO (VOC), np. z podziałem wykorzystywanych preparatów na poszczególne rodzaje (najbardziej szczegółowo jak to możliwe), dla których dostawca zapewnia karty charakterystyki. W przypadku braku danych lub wątpliwości co do ich jakości, różnicę masy LZO (VOC) zawartych w surowcu i utrwalonej powłoce można wyznaczyć doświadczalnie. Przykłady oznaczeń dla różnych rodzajów farb przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Malowanie farbami rozpuszczalnikowymi. Analizą objęliśmy farbę epoksydową, poliwinylową, chlorokauczukową, ftalową, olejno-ftalową, poliuretanową oraz nitrocelulozową. Dla instalacji o stałych poziomach magazynowych na początku i końcu okresu rozliczeniowego można pominąć stany magazynowe,

    • wiarygodnego określenia masy LZO (VOC) odzyskanych i skierowanych poza instalację (I3) lub ponownie w niej zastosowanych (I2): w przypadku gdy wykorzystywany układ destylacji, lub układ adsorpcji z desorpcją nie jest wyposażony w automatyczny pomiar ilości rozpuszczalników, wymagane jest zastosowanie algorytmu szacowania strumienia I2, I3 odpowiadającego charakterystyce pracy eksploatowanych urządzeń,

    • wobec nielicznych rodzajów farb, w których w trakcie utwardzania następuje wiązanie LZO (VOC) w masie powłoki lakierniczej, uzyskanie zweryfikowanych danych o masie LZO (VOC) zawartych w produkcie (H),

    • zidentyfikowania strumieni odpadów zawierających LZO (O), w szczególności:

      • szlamów z układów mokrego wychwytywania odkurzu,

      • farb odpadowych,

      • wykorzystanych „brudnych” rozpuszczalników (dla instalacji bez układu destylacji),

      • pozostałości w opakowaniach,

    w przypadku istotnych różnic w masie odpadów magazynowanych na początku i końcu okresu rozliczeniowego, zaleca się uwzględnienie w bilansie LZO różnicy stanów magazynowych,

    • wiarygodnego określenia ładunku LZO (VOC) zawartych w ściekach (W): w przypadku instalacji o znaczących strumieniach ścieków, zaleca się określenie zawartości LZO (VOC) na podstawie pomiarów,

    • określenia rzeczywistej ilości LZO (VOC) zneutralizowanych lub zatrzymanych w urządzeniach oczyszczających odgazy (R): wielokrotny pomiar skuteczności urządzeń dopalających, pomiar masy adsorbentów „czystych” i wykorzystanych,

    • zapewnienia dostatecznej pewności obliczeń wielkości emisji zorganizowanej (G) z wyłączeniem emisji z układów wentylacji ogólnej i odpowietrzeń zbiorników, które nie są wyposażone w urządzenia ograniczające emisję.

    Zrównoważenie emisji LZO (VOC)

    Określenie dla instalacji do powlekania dwóch rodzajów standardów (S1 oraz S2) daje możliwość zrównoważenia emisji LZO (VOC). Pomijając strumienie poboczne (O, W) oraz z uwzględnieniem specyfiki stosowanych farb (decydującej o strumieniu H), celem zrównoważenia emisji jest właściwe wypośrodkowanie ładunku LZO (VOC) pomiędzy emisję zorganizowaną i niezorganizowaną tak, by oba standardy były dotrzymane. Metodyka ta dotyczy głównie instalacji nowych lub zmienianych w zakresie układów wentylacyjnych. Przy projektowaniu wydajności układów wentylacyjnych kabin lakierniczych, pól odkładczych i suszarni, równie istotnym kryterium jak dotrzymanie standardu S1 jest wielkość ładunku o jaki te strumienie pomniejszają ilość LZO (VOC) wprowadzanych w sposób zorganizowany, a więc kryterium standardu S2. Właściwe zrównoważenie emisji pozwala również w niektórych przypadkach wyeliminować potrzebę instalowania urządzeń do redukcji emisji lub ograniczyć strumień powietrza jaki musi być oczyszczany, a który decyduje o kosztach inwestycyjnych i eksploatacyjnych.

    Aktualności
    • 16
      czerwiec
      W sesji jesiennej 2025 roku odbędą się następujące kursy: - Specjalista ds. Emisji   23-24 września 2025 - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu   28-29 października 2025 - Bilans LZO   25-26 listopada 2025 Zapisy poprzez formularze dostępne na ww. stronach. Zapraszamy
    • 28
      maj
      Zapraszamy na 3. Europejskie Forum Pelletu połączone z 10. Forum Pelletu. Wydarzenia odbędą się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. w Gdyni. Organizowane przez Magazyn Biomasa Forum Pelletu to miejsce spotkań producentów i dystrybutorów pelletu i kotłów pelletowych, dostawców technologii, przedstawicieli sektora energetycznego i ciepłowniczego, a także samorządów i stowarzyszeń branżowych.  Wydarzenie będzie miejscem wymiany aktualnych informacji na temat innowacji technologicznych, nowych trendów i prognoz dla europejskich rynków pelletu. Program konferencji obejmuje następujące zagadnienia: Europejskie regulacje dla pelletu drzewnego Zmiany w certyfikacji pelletu  Polski rynek pelletu w Europie – interakcje z innymi państwami Rynek urządzeń grzewczych na pellet w Polsce – stan aktualny i prognozy rozwoju Szczegółowe informacje są dostępne na stronie https://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu
    • 05
      maj
      W minionym tygodniu zostały opublikowane roczne oceny jakości powietrza za rok 2024 – kluczowe dokumenty dla końcowego etapu procesu inwestycyjnego (uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza). Wskazane w raportach obszary przekroczeń standardów jakości powietrza, które zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska determinują konieczność przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego dla instalacji nowych lub zmienianych w sposób istotny, będą obowiązywały przez rok, do momentu opublikowania rocznej oceny jakości powietrza za rok 2025 (30.04.2026). Raporty dla poszczególnych województw i szczegółowe informacje o systemie rocznych ocen w kontekście postępowań kompensacyjnych przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Specjalista ds Emisji Emisje Zanieczyszczenie powietrza
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    GIOŚ: Rozwój i modernizacja wyposażenia do badań jakości powietrza oraz wspieranie ocen jakości powietrza (18.7.2025)

    MKiŚ: Nowe zasady - kontyngenty na HFC na 2026 r. (16.7.2025)

    KOBiZE/CAKE po raz trzeci z rzędu z najtrafniejszą krótkoterminową prognozą cen uprawnień do emisji EUA (14.7.2025)

    JRC: Instrumenty finansowe na rzecz działań w zakresie łagodzenia skutków zmian klimatu, adaptacji i walki z ubóstwem energetycznym (11.7.2025)

    KOBiZE: obowiązek składania sprawozdań CBAM za II kwartał 2025 roku oraz informacja na temat konsultacji ws. rozszerzenia mechanizmu CBAM (11.7.2025)

    KOBiZE: Wywiad Roberta Jeszke dla Business Insider dotyczący konsekwencji wdrożenia unijnego celu redukcyjnego na 2040 r. (9.7.2025)

    EPA [pożar magazynu energii] Orders Cleanup Following Battery Fire at Gateway Energy Storage Facility in San Diego (7.7.2025)

    KOBiZE: Stanowisko KOBiZE do przeglądu dyrektywy EU ETS (4.7.2025)

    EEA: Industrial releases of pollutants to air and economic activity in the EU-27 (4.7.2025)

    EEA: Change of pollutant releases into air in EU-27 countries in the period 2010-2023 (4.7.2025)

    EEA: Nordic capitals rank as cleanest in updated European city air quality viewer (4.7.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (3.7.2025)

    CBAM: Public consultation on the extension of CBAM to downstream products (2.7.2025)

    CBAM: Commission announces plan to mitigate carbon leakage risk for exporters (2.7.2025)

    EEA: Emission of dust, nitrogen oxides and sulphur dioxide from large combustion plants in the EU-27 (30.6.2025)

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 2005-2023 (27.6.2025)

    EEA: Annual European Union Informative Report 1990-2023 to the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution (27.6.2025)

    EEA: Air pollution in Europe — 2025 reporting status under the National Emission reduction Commitments Directive (27.6.2025)

    KOBiZE: Europejski Centralny Bank Węglowy (ECCB) jako odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania systemu EU ETS (27.06.2025)

    EEA: Trends in EU emissions of BaP, Cd, Pb, Hg, As and Ni, between 2005 and 2023 (26.6.2025)

    EEA: Trends in EU emissions of NH3, NMVOCs, NOx, SO2, primary PM2.5, primary PM10, BC and CO, between 2005 and 2023 (26.6.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluating traffic-related air pollution in urban areas: A case study of Warsaw using the ATMO-Street model chain

    Impact of bacterial biodegradation in fog on formaldehyde and hydroxymethanesulfonate (HMS) concentrations

    Four-year community-wide PM2.5 exposure characterization using a low-cost sensor network in a rural valley influenced by residential wood smoke

    Assessing the efficiency of different mitigation strategies to reduce shipping related air pollution levels and exposure in the Mediterranean coastal region – An ensemble modelling approach

    Long-term hospital utilisation in children exposed to a severe air pollution episode in their first two years of life

    The dose-response of asthma to PM2.5 exposure in the underserved community of Fresno, California

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji UE 2021/2326 z dnia 30 listopada 2021 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (10.7.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1307 z dnia 2 lipca 2025 r. w sprawie zachęt podatkowych wspierających Pakt dla czystego przemysłu oraz w świetle ram pomocy państwa na potrzeby Paktu dla czystego przemysłu (9.7.2025)

    Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2025 r. w sprawie propozycji zmian wymogów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i wymogów w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (8.7.2025)

    KOMUNIKAT KOMISJI – Ramy środków pomocy państwa na rzecz wsparcia Paktu dla czystego przemysłu: ramy pomocy państwa na potrzeby Paktu dla czystego przemysłu (4.7.2025)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2025/737 z dnia 15 kwietnia 2025 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Finlandię sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budynków, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (26.6.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2025/1214 z dnia 17 czerwca 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia UE 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025–2027 (19.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1100 z dnia 23 maja 2025 r. w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących wdrażania niektórych kryteriów kwalifikacji strategicznych projektów na rzecz neutralności emisyjnej określonych w art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 (18.6.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Europejska strategia dotycząca paliw ciekłych na rzecz zrównoważonego, przystępnego cenowo i odpornego przejścia na gospodarkę niskoemisyjną (16.6.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1131 z dnia 26 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 691/2011 w odniesieniu do inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu i wprowadzające klasyfikację celów środowiskowych (4.6.2025)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2024 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (4.6.2025)