Bilans LZO – lotne związki organiczne utracone lub zatrzymane w urządzeniach ochronnych

    Dla większości instalacji wyposażonych w urządzenia oczyszczające odgazy z LZO (VOC) określenie ilości związków zatrzymanych lub zneutralizowanych w tych urządzeniach jest decydujące dla obrazu bilansu. Szczególnie ważne jest wiarygodne określenie tego strumienia dla instalacji, w których urządzenia zostały zainstalowane nie tylko w celu dotrzymania standardu S1 ale również standardu S2, S3, S4 lub S5. Poniżej przedstawiono metody obliczania ilości LZO (VOC) zneutralizowanych. W znacznej części instalacji niewyposażonych w system pomiarów ciągłych wykorzystuje się metodę opartą na wskaźniku redukcji i parametrze określającym pracę instalacji w okresie objętym bilansem, takim jak strumień odgazów kierowanych na urządzenie, masa adsorbentów, czas pracy urządzeń, itp.

    Wyznaczanie wskaźników i parametrów redukcji

    • dopalacze termiczne i katalityczne: w niektórych przypadkach, przy dostatecznie rozbudowanym systemie automatyki sterowniczej ilość LZO (VOC) zneutralizowanych można wyznaczyć z kombinacji parametrów technicznych i zużycia gazu ziemnego lub energii elektrycznej do ogrzewania złoża (bilans cieplny). W przypadku gdy jest to niemożliwe, wskaźnik redukcji może zostać wyznaczony na podstawie pomiarów skuteczności (zaleca się kilkukrotny pomiar przy różnych obciążeniach), na podstawie pomiarów stężeń LZO  (VOC) lub CO2 w odgazach lub na podstawie założeń projektowych (metoda o najniższej dokładności),

    • adsorbery z węglem aktywnym: poza nielicznymi wyjątkami, za dostatecznie dokładny sposób wyznaczenia ilości LZO (VOC) zatrzymanych w urządzeniu uznaje się pomiar masy węgla na początku i na końcu cyklu jego pracy. Różnica masy wsadu i węgla zużytego odpowiada ilości LZO (VOC) zatrzymanych,

    • absorbery z odzyskiem LZO (VOC), wykraplacze: określenie masy LZO (VOC) wychwyconych wymaga pomiarów lub szacunków. W przypadku, gdy są one zawracane do procesu, strumień ten nie jest uznawany za LZO utracone lub zatrzymane w urządzeniach (R), lecz jako LZO (VOC) odzyskane i ponownie wprowadzone do instalacji (I2).

    Wyznaczenie sumarycznej masy LZO (VOC) zredukowanych w dopalaczach

    Do wyznaczenia ilości LZO (VOC) zneutralizowanych w dopalaczu w okresie rozliczeniowym potrzebny jest wskaźnik redukcji oraz parametr odniesienia charakteryzujący pracę urządzenia. Wybór parametru odniesienia jest możliwy po analizie zmienności warunków pracy instalacji, w tym zmienności obciążenia i jego wpływu na pracę dopalacza.

    Metoda o najniższej wiarygodności, w wielu przypadkach niemożliwa do zastosowania, opiera się na ewidencji czasu pracy urządzenia oraz wyznaczeniu wskaźnika redukcji (kg/h). Przyczyną znacznej niepewności wyniku jest elastyczność pracy dopalaczy, które w granicach projektowych bez względu na ilość LZO (VOC) dopływających do urządzenia unieszkodliwiają je do poziomu gwarantowanego przez producenta. Tym samym w przypadku instalacji o zmiennym unosie LZO (VOC), mnożąc czas pracy (h/rok) i redukcję (kg/h), wynik może być obarczony bardzo dużą niepewnością.

    Bardziej wiarygodne wyniki zapewnia metoda oparta na sumarycznym ładunku LZO (VOC) poddawanych neutralizacji w okresie rozliczeniowym oraz skuteczności dopalania wyrażonej w procentach. Ilość LZO (VOC) kierowanych do urządzenia wyznacza się w pomocniczym bilansie masy uwzględniającym wszystkie strumienie LZO (VOC) na „wejściu” i „wyjściu” z obszaru, w którym pracuje dopalacz. Natomiast wskaźnik skuteczność dopalania (%) można wyznaczyć na podstawie wielokrotnych pomiarów masy LZO (VOC) przed i za dopalaczem lub na podstawie bilansu węgla w odgazach (pomiar LZO przed dopalaczem, pomiar CO2 za dopalaczem).

    Aktualności
    • 17
      styczeń
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2018 r. (II SA/Wr 452/18) oddalający skargę na zarządzenie pokontrolne D. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska zobowiązujące do podjęcia działań eliminujących nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska w instalacji do przerobu odpadów z żużla pohutniczego. WSA we Wrocławiu nie uznał nawierzchni twardej nieulepszonej określonej Polską Normą PN-S-06102:1997 "Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie" za drogę utwardzoną spełniającą wymagania najlepszej dostępnej techniki, której obowiązek stosowania wynikał z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji. Oprócz uzasadnienia wyroku artykuł zawiera również odniesienie do klasyfikacji drogi do dróg utwardzonych lub nieutwardzonych przyjętej w metodyce obliczeniowej emisji Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska U.S. EPA oraz przywołanie parametrów charakteryzujących nawierzchnię (silt loading SL, silt content SC). Opisywane orzeczenie WSA we Wrocławiu odnosi się również do zasady przezorności wynikającej z art. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska i jej znaczenia dla stosowania najlepszych dostępnych technik w sytuacji potencjalnego, a nie zaistniałego negatywnego oddziaływania na środowisko.
    • 05
      styczeń
      Zapraszamy na 15. Międzynarodową Konferencję Termiczne przekształcanie odpadów zorganizowaną przez ABRYS Sp. z o.o. w dniach od 29 do 31 stycznia 2019 w Rzeszowie. Tematami konferencji będą między innymi kluczowe problemy nurtujące obecnie branżę WtE, czyli perspektywę zakwalifikowania żużli jako odpadów niebezpiecznych, zakaz finansowania instalacji WtE procedowany w Parlamencie Europejskim oraz perspektywę 2030, czyli możliwy zakaz przetwarzania odpadów w ITPOK. Zaproszeni eksperci opowiedzą również o doświadczeniach z eksploatacji instalacji WtE oraz zagospodarowaniu odpadów procesowych. Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji, w tym zwiedzanie nowo otwartej Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.
    • 05
      styczeń
      W związku z wdrażaniem systemu udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu przed złożeniem wniosku sugerujemy kontakt telefoniczny z właściwym regionalnym wydziałem monitoringu środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Wnioski o udostępnianie informacji dla poszczególnych województw zamieszczone są na stronie http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/519-uwaga-udostepnianie-informacji-o-tle-substancji-w-powietrzu
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska
    Operat FB
    f-gazy szkolenie
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EPA Announces 2018 Annual Environmental Enforcement Results 08.02.2019

    EC, EIB: €12 million loan goes from the EU to Estonian fuel cell company 08.02.2019

    EEA: More action needed to protect Europe’s most vulnerable citizens from air pollution, noise and extreme temperatures 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza EEA
    © EEA

    EEA: Spatial distribution of exposure to four air pollutants across Europe, 2013-2014 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza w Europie EEA
    © EEA

    MŚ: Konsultacje społeczne do Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza 01.02.2019

    NIK, EUROSAI: report on air quality – skuteczność działań na rzecz poprawy jakości powietrza w 14 krajach Europy oraz Izraelu 31.01.2019

    Zanieczyszczenie powietrza skuteczność NIK EUROSAI 2019

    EPA: Proposed Settlement Resolves Clean Air Act Claims Between EPA and Greenfield Mass. Facility 30.01.2019

    EEA: Intensity of final energy consumption 30.01.2019

    EPA Releases 2018 Year in Review 28.01.2019

    EEA: Environment and climate impacts of aviation continue growing 24.01.2019

    EEA: Single programming document 2019 2021 (11.01.2019)

    EPA Releases Proposal to Revise MATS Supplemental Cost Finding and “Risk and Technology Review” (28.12.2018)

    Kontrole NIK w 2019 roku (27.12.2018)

    EEA: Primary energy consumption by fuel (21.12.2019)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (19.12.2018)

    EEA: EU goal on phase-down of F-gases remains on track (19.12.2018)

    EEA: Total greenhouse gas emission trends and projections (19.12.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Real-time assessment of wintertime organic aerosol characteristics and sources at a suburban site in northern France

    Optical properties of PM2.5 particles: Results from a monitoring campaign in southeastern Italy

    Comparative efficiency of airborne pollen concentration evaluation in two pollen sampler designs related to impaction and changes in internal wind speed

    Emissions of fine particulate nitrated phenols from residential coal combustion in China

    Accountability of wind variability in AERMOD for computing concentrations in low wind conditions

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2019/61 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora administracji publicznej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/62 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji samochodów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/63 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/56 z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.34045 (2013/C) (ex 2012/NN) udzielonej przez Niemcy dużym odbiorcom energii elektrycznej na podstawie § 19 StromNEV (16.01.2019)

    niedozwolona pomoc państwa energetyka
    © 123rf.com

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (31.12.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (31.12.2018)