Bilans LZO – lotne związki organiczne utracone lub zatrzymane w urządzeniach ochronnych

    Dla większości instalacji wyposażonych w urządzenia oczyszczające odgazy z LZO (VOC) określenie ilości związków zatrzymanych lub zneutralizowanych w tych urządzeniach jest decydujące dla obrazu bilansu. Szczególnie ważne jest wiarygodne określenie tego strumienia dla instalacji, w których urządzenia zostały zainstalowane nie tylko w celu dotrzymania standardu S1 ale również standardu S2, S3, S4 lub S5. Poniżej przedstawiono metody obliczania ilości LZO (VOC) zneutralizowanych. W znacznej części instalacji niewyposażonych w system pomiarów ciągłych wykorzystuje się metodę opartą na wskaźniku redukcji i parametrze określającym pracę instalacji w okresie objętym bilansem, takim jak strumień odgazów kierowanych na urządzenie, masa adsorbentów, czas pracy urządzeń, itp.

    Wyznaczanie wskaźników i parametrów redukcji

    • dopalacze termiczne i katalityczne: w niektórych przypadkach, przy dostatecznie rozbudowanym systemie automatyki sterowniczej ilość LZO (VOC) zneutralizowanych można wyznaczyć z kombinacji parametrów technicznych i zużycia gazu ziemnego lub energii elektrycznej do ogrzewania złoża (bilans cieplny). W przypadku gdy jest to niemożliwe, wskaźnik redukcji może zostać wyznaczony na podstawie pomiarów skuteczności (zaleca się kilkukrotny pomiar przy różnych obciążeniach), na podstawie pomiarów stężeń LZO  (VOC) lub CO2 w odgazach lub na podstawie założeń projektowych (metoda o najniższej dokładności),

    • adsorbery z węglem aktywnym: poza nielicznymi wyjątkami, za dostatecznie dokładny sposób wyznaczenia ilości LZO (VOC) zatrzymanych w urządzeniu uznaje się pomiar masy węgla na początku i na końcu cyklu jego pracy. Różnica masy wsadu i węgla zużytego odpowiada ilości LZO (VOC) zatrzymanych,

    • absorbery z odzyskiem LZO (VOC), wykraplacze: określenie masy LZO (VOC) wychwyconych wymaga pomiarów lub szacunków. W przypadku, gdy są one zawracane do procesu, strumień ten nie jest uznawany za LZO utracone lub zatrzymane w urządzeniach (R), lecz jako LZO (VOC) odzyskane i ponownie wprowadzone do instalacji (I2).

    Wyznaczenie sumarycznej masy LZO (VOC) zredukowanych w dopalaczach

    Do wyznaczenia ilości LZO (VOC) zneutralizowanych w dopalaczu w okresie rozliczeniowym potrzebny jest wskaźnik redukcji oraz parametr odniesienia charakteryzujący pracę urządzenia. Wybór parametru odniesienia jest możliwy po analizie zmienności warunków pracy instalacji, w tym zmienności obciążenia i jego wpływu na pracę dopalacza.

    Metoda o najniższej wiarygodności, w wielu przypadkach niemożliwa do zastosowania, opiera się na ewidencji czasu pracy urządzenia oraz wyznaczeniu wskaźnika redukcji (kg/h). Przyczyną znacznej niepewności wyniku jest elastyczność pracy dopalaczy, które w granicach projektowych bez względu na ilość LZO (VOC) dopływających do urządzenia unieszkodliwiają je do poziomu gwarantowanego przez producenta. Tym samym w przypadku instalacji o zmiennym unosie LZO (VOC), mnożąc czas pracy (h/rok) i redukcję (kg/h), wynik może być obarczony bardzo dużą niepewnością.

    Bardziej wiarygodne wyniki zapewnia metoda oparta na sumarycznym ładunku LZO (VOC) poddawanych neutralizacji w okresie rozliczeniowym oraz skuteczności dopalania wyrażonej w procentach. Ilość LZO (VOC) kierowanych do urządzenia wyznacza się w pomocniczym bilansie masy uwzględniającym wszystkie strumienie LZO (VOC) na „wejściu” i „wyjściu” z obszaru, w którym pracuje dopalacz. Natomiast wskaźnik skuteczność dopalania (%) można wyznaczyć na podstawie wielokrotnych pomiarów masy LZO (VOC) przed i za dopalaczem lub na podstawie bilansu węgla w odgazach (pomiar LZO przed dopalaczem, pomiar CO2 za dopalaczem).

    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)