Bilans LZO – lotne związki organiczne wprowadzane do powietrza w sposób zorganizowany

    W załączniku nr 8 rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych z instalacji standard emisji zorganizowanej S1 występuje, za wyjątkiem impregnowania kreozotem, zawsze równocześnie ze standardem emisji niezorganizowanej S2 lub S3. Tym samym standard emisji zorganizowanej S1 wyznacza granicę ładunku o jaki całkowite straty LZO (VOC) mogą zostać pomniejszone przez strumień wprowadzany do powierza w sposób zorganizowany, zgodnie z poniższymi formułami:

    Bilans_LZO_12_-_LZO_wprowadzane_do_powie

    „Korzystna” dla warunku S2 i S3 jest zatem jak największa masa LZO (VOC) wprowadzanych do atmosfery w sposób zorganizowany, z zachowaniem standardu S1. Przede wszystkim jednak wielkość ta musi być wyznaczona w sposób wiarygodny i precyzyjny.

    Emisja LZO (VOC) z większości źródeł charakteryzuje się znaczną zmiennością. Mimo tego, podstawowym sposobem jej wyznaczania są obliczenia oparte na wynikach pomiarów. Istotne jest zatem zapewnienie dostatecznie wysokiej częstości wykonywania pomiarów, uzasadnionej ekonomicznie, oraz oceny znaczenia emisji z poszczególnych źródeł dla obrazu bilansu. Określenie częstotliwości pomiarów można oprzeć na następującej klasyfikacji źródeł:

    • źródła pomniejsze: pomiar jednorazowy (lub wskaźnik obliczeniowy) – metoda ta umożliwia jedynie zgrubne oszacowanie wielkości emisji, obarczając wynik znaczną niepewnością. Wobec wysokich kosztów pomiarów jej stosowanie jest uzasadnione dla źródeł o niewielkiej skali emisji oraz ich małym udziale w całkowitym ładunku LZO wprowadzanych do atmosfery w sposób zorganizowany,

    • źródła o średniej skali emisji i znaczeniu dla bilansu – pomiar wykonywany raz w roku. W zależności od charakteru źródła (zmienności emisji) obliczenia należy oprzeć na wyniku bieżącym lub średniej z okresu 2 lub 3 lat. Jeśli w procesie nie następują zmiany, które mogłyby powodować zmianę skali emisji, np. zmiana maszyn, parametrów procesu, wykorzystywanych surowców i materiałów pomocniczych, obliczenia mogą zostać oparte na wynikach z wielu lat,

    • źródła decydujące: pomiar raz w kwartale lub pomiar ciągły. Dla pomiarów okresowych obliczenia można prowadzić w rozbiciu na podokresy, dla których uzyskany wynik jest reprezentatywny lub na podstawie wartości średniej.

    Wybór techniki pomiaru

    Ponieważ większość preparatów zawiera mieszaniny różnych substancji lotnych podstawową techniką pomiarów jest detekcja płomieniowo jonizacyjna (FID), pozwalająca zmierzyć sumę wszystkich substancji w przeliczeniu na węgiel (TOC). Wymagana bilansem suma LZO (VOC) bez przeliczenia na TOC powinna zostać wyznaczona na podstawie najbardziej prawdopodobnego wskaźnika zawartości węgla w związkach zawartych w odgazach. Wykonanie równolegle z pomiarem techniką FID poboru gazów na rurki z węglem aktywnym i oznaczenie chromatograficzne, umożliwia w niektórych przypadkach znaczącą redukcję ilości LZO (VOC) wymagającej przeliczenia z TOC na podstawie wskaźnika obliczeniowego (teoretycznego).

    Postępowanie z wynikami pomiarów poniżej oznaczalności metody oraz poniżej wykrywalności metody omówiono w dziale Obliczenia emisji w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 22
      grudzień
      Przedstawiamy postanowienie WSA w Łodzi w sprawie ze skargi na uchwałę Rady Gminy w Czarnożyłach w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnożyły. Argumentacja stron konfrontuje różne interpretacje uciążliwości wykraczającej poza granice działki, do której inwestor posiada tytuł prawny, przeciwstawiając rozumienie pojęcia jako każde, choćby najmniejsze oddziaływanie z interpretacją uciążliwości ponadnormatywnych, czyli przekraczających normy oddziaływań określonych w obowiązujących przepisach prawa.
    • 22
      grudzień
      Artykuł zawiera fragmenty wyroku WSA w Łodzi z dnia 30 listopada 2017 r. oceniającego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ostrówek. Jedną z kluczowych nieprawidłowości było pominięcie w prognozie oddziaływania na środowisko wpływu na ludzi i powietrze projektowanej eksploatacji złoża węgla brunatnego. Sąd za trafne uznał argumenty strony skarżącej, według których w prognozie, mimo uwag do projektu Studium, nie uwzględniono wpływu eksploatacji węgla brunatnego metodą odkrywkową na zanieczyszczenie powietrza w gminie w związku z emisją pyłów, głównie z wyrobiska i zwałowiska zewnętrznego odkrywki. Wobec istotnego naruszenia zasad sporządzania studium WSA w Łodzi stwierdził nieważność w całości studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Fuel Economy Reaches New Record, Manufacturers Meet Greenhouse Gas Standards, EPA Reports Show (11.01.2018)

    EPA Offers Tips to Burn Smarter and Cleaner During Winter Season (02.01.2018)

    EPA, DOJ Announce Settlement with Carbon Black Producer Columbian Chemicals Company (22.12.2017)

    EPA Advances Cooperative Federalism Through Designation Process for Sulfur Dioxide and Ozone Standards (22.12.2017)

    JRC: The chemical industry can achieve a 36% reduction in annual greenhouse gas emissions by 2050, study shows (21.12.2017)

    EPA: Settlement requires Clean Air Act compliance at ArcelorMittal Monessen Coke Plant (20.12.2017)

    EPA Announces Next Steps After Proposed Clean Power Plan Repeal (18.12.2017)

    EEA: Production and consumption of ozone-depleting substances (14.12.2017)


    © EEA

    Agreement on Commission proposal to tighten rules for safer and cleaner cars (08.12.2017)

    EEA: Use of renewable fuels in transport (08.12.2017)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2017 (07.12.2017)

    f-gazy
    © EEA

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    The isotopic composition of CO in vehicle exhaust (12.01.2018)

    Optimal redistribution of an urban air quality monitoring network using atmospheric dispersion model and genetic algorithm (10.01.2018)

    Impacts of a large boreal wildfire on ground level atmospheric concentrations of PAHs, VOCs and ozone (10.01.2018) OPEN ACCESS

    Experimental study on the particulate matter and nitrogenous compounds from diesel engine retrofitted with DOC+CDPF+SCR (08.01.2018)

    Characteristics of inorganic aerosol formation over ammonia-poor and ammonia-rich areas in the Pearl River Delta region, China (05.01.2018)

    Increases in wintertime PM2.5 sodium and chloride linked to snowfall and road salt application (04.01.2018)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2377 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE przypadających na poszczególne państwa członkowskie za rok 2015 (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2379 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania Kanady dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji  2017/2356 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia przedstawionego przez Australię sprawozdania dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (16.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2333 z dnia 13 grudnia 2017 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2018 r. (15.12.2017)

    L323 Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (07.12.2017)

    konkluzje BAT
    © 123rf

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)