Bilans LZO – lotne związki organiczne wprowadzane do powietrza w sposób zorganizowany

    W załączniku nr 8 rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych z instalacji standard emisji zorganizowanej S1 występuje, za wyjątkiem impregnowania kreozotem, zawsze równocześnie ze standardem emisji niezorganizowanej S2 lub S3. Tym samym standard emisji zorganizowanej S1 wyznacza granicę ładunku o jaki całkowite straty LZO (VOC) mogą zostać pomniejszone przez strumień wprowadzany do powierza w sposób zorganizowany, zgodnie z poniższymi formułami:

    Bilans_LZO_12_-_LZO_wprowadzane_do_powie

    „Korzystna” dla warunku S2 i S3 jest zatem jak największa masa LZO (VOC) wprowadzanych do atmosfery w sposób zorganizowany, z zachowaniem standardu S1. Przede wszystkim jednak wielkość ta musi być wyznaczona w sposób wiarygodny i precyzyjny.

    Emisja LZO (VOC) z większości źródeł charakteryzuje się znaczną zmiennością. Mimo tego, podstawowym sposobem jej wyznaczania są obliczenia oparte na wynikach pomiarów. Istotne jest zatem zapewnienie dostatecznie wysokiej częstości wykonywania pomiarów, uzasadnionej ekonomicznie, oraz oceny znaczenia emisji z poszczególnych źródeł dla obrazu bilansu. Określenie częstotliwości pomiarów można oprzeć na następującej klasyfikacji źródeł:

    • źródła pomniejsze: pomiar jednorazowy (lub wskaźnik obliczeniowy) – metoda ta umożliwia jedynie zgrubne oszacowanie wielkości emisji, obarczając wynik znaczną niepewnością. Wobec wysokich kosztów pomiarów jej stosowanie jest uzasadnione dla źródeł o niewielkiej skali emisji oraz ich małym udziale w całkowitym ładunku LZO wprowadzanych do atmosfery w sposób zorganizowany,

    • źródła o średniej skali emisji i znaczeniu dla bilansu – pomiar wykonywany raz w roku. W zależności od charakteru źródła (zmienności emisji) obliczenia należy oprzeć na wyniku bieżącym lub średniej z okresu 2 lub 3 lat. Jeśli w procesie nie następują zmiany, które mogłyby powodować zmianę skali emisji, np. zmiana maszyn, parametrów procesu, wykorzystywanych surowców i materiałów pomocniczych, obliczenia mogą zostać oparte na wynikach z wielu lat,

    • źródła decydujące: pomiar raz w kwartale lub pomiar ciągły. Dla pomiarów okresowych obliczenia można prowadzić w rozbiciu na podokresy, dla których uzyskany wynik jest reprezentatywny lub na podstawie wartości średniej.

    Wybór techniki pomiaru

    Ponieważ większość preparatów zawiera mieszaniny różnych substancji lotnych podstawową techniką pomiarów jest detekcja płomieniowo jonizacyjna (FID), pozwalająca zmierzyć sumę wszystkich substancji w przeliczeniu na węgiel (TOC). Wymagana bilansem suma LZO (VOC) bez przeliczenia na TOC powinna zostać wyznaczona na podstawie najbardziej prawdopodobnego wskaźnika zawartości węgla w związkach zawartych w odgazach. Wykonanie równolegle z pomiarem techniką FID poboru gazów na rurki z węglem aktywnym i oznaczenie chromatograficzne, umożliwia w niektórych przypadkach znaczącą redukcję ilości LZO (VOC) wymagającej przeliczenia z TOC na podstawie wskaźnika obliczeniowego (teoretycznego).

    Postępowanie z wynikami pomiarów poniżej oznaczalności metody oraz poniżej wykrywalności metody omówiono w dziale Obliczenia emisji w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Filtry odpylanie
    Renexpo 2017
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Air pollution from agriculture: ammonia exceeds emission limits in 2015 (12.07.2017)


    © EEA

    EEA: European Union emission inventory report 1990–2015 under the UNECE Convention on Long-range Transboundary Air Pollution LRTAP (12.07.2017)


    © EEA

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by Directive 2001/80/EC (10.07.2017)

    EEA: Releases of pollutants to the environment from Europe's industrial sector – 2015 (09.07.2017)


    © EEA

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (07.07.2017)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected air quality standards of the air quality Directive, by country (05.07.2017)


    © EEA

    EEA: Air pollution in Europe: Countries struggle to meet emission limits due to emissions from agriculture and transport (03.07.2017)

    EEA: NEC Directive reporting status 2017 - The need to reduce air pollution in Europe (03.07.2017)

    EPA: Agreement with Rocky Mountain Bottle Company to reduce air emissions, improve compliance at Colorado facility (30.06.2017)

    EU: Commission takes further steps to enhance business transparency on social and environmental matters (26.06.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Comparison of air pollutant emissions and household air quality in rural homes using improved wood and coal stoves (18.07.2017)

    New insights on humic-like substances associated with wintertime urban aerosols from central and southern Europe: Size-resolved chemical characterization and optical properties (18.07.2017)

    Comparing on-road real-time simultaneous in-cabin and outdoor particulate and gaseous concentrations for a range of ventilation scenarios (14.07.2017)

    Ship emission inventory and its impact on the PM2.5 air pollution in Qingdao Port, North China (13.07.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących, wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych i klimakonwektorów wentylatorowych (14.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji 2017/1262 z dnia 12 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie 142/2011 w odniesieniu do wykorzystania obornika zwierząt gospodarskich jako paliwa w obiektach energetycznego spalania (13.07.2017)

    Bilans alkoholu etylowego w UE-28 za rok 2016 (13.07.2017)

    Decyzje Komisji ustanawiające kryteria oznakowania ekologicznego niektórych detergentów (12.07.2017)

    Rozporządzenie Komisji 2017/1221 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie nr 692/2008 w odniesieniu do metody oznaczania emisji par (07.07.2017)

    Rozporządzenia Komisji uzupełniające rozporządzenie 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz zmieniające rozporządzenie 293/2012 i rozporządzenie 1014/2010 (07.07.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku nowej strategii UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu – zintegrowane podejście (30.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Rewitalizacja miast portowych oraz terenów portowych (30.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/1138 z dnia 19 czerwca 2017 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na pierwszym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (27.06.2017)