Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w odpadach

    Lotne związki organiczne zawarte w odpadach powstających w niektórych rodzajach instalacji mogą stanowić istotny strumień pomniejszający emisję do powietrza. W takich przypadkach czas poświęcony na określenie zawartości LZO  (VOC) w poszczególnych rodzajach odpadów oraz ich masy przynosi wymierne korzyści, między innymi zmniejszenie opłat za korzystanie ze środowiska. Przykładem procesów, w których odpady stanowią istotny strumień LZO (VOC) mogą być:

    • produkcja farmaceutyków,

    • produkcja farb, lakierów i spoiw,

    • niektóre techniki druku z wykorzystaniem farb rozpuszczalnikowych.

    Wśród rodzajów odpadów wartych oceny zawartości LZO (VOC) znajdują się:

    • wykorzystane „brudne” rozpuszczalniki,

    • szlamy i pozostałości farb rozpuszczalnikowych,

    • materiały filtracyjne i czyściwa o wysokiej zawartości preparatów rozpuszczalnikowych,

    • wykorzystany węgiel aktywny,

    • nieudane partie wyrobów,

    • odpady poekstrakcyjne.

    Ogólną zasadą i warunkiem umożliwiającym uwzględnianie LZO (VOC) w odpadach jest wiarygodne określenie ich zawartości w stanie rzeczywistym, w jakim odpady opuszczają teren instalacji. Określenie zawartości LZO (VOC) w odpadach powstających w instalacji i pominięcie etapu magazynowania do czasu odbioru odpadów jest poprawne tylko w nielicznych sytuacjach.

    Sposoby wyznaczania LZO (VOC) w odpadach:

    a) w odpadach, dla których jest możliwe pobranie małej ilości próbki reprezentatywnej dla dużych partii („brudne” rozpuszczalniki, szlamy, ujednolicone pozostałości farb), i w których zawarte LZO nie są wiązane w trakcie wysychania, zawartość LZO (VOC) można wyznaczyć na podstawie prostej analizy laboratoryjnej – ważenia w stanie po pobraniu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC): do oznaczenia wystarczy 100-200 g odpadu, w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    b) metodę opisaną w punkcie a) można zastosować do niektórych rodzajów odpadów, w których w trakcie wysychania LZO (VOC) są wiązane w masie odpadów, odnosząc wyniki ważenia do charakterystyki preparatów stanowiących składniki odpadów,

    c) dla odpadów o złożonym składzie lub obecności substancji uniemożliwiających ww. oznaczenie, właściwe jest zastosowanie bardziej zaawansowanych technik analitycznych – o ile jest to uzasadnione ekonomicznie lub konieczne z innych względów,

    d) w czyściwach zawartość LZO (VOC) można wyznaczać na podstawie różnicy masy próbki odpadów w stanie, w jakim zostałaby ona odebrana z terenu zakładu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC), przy czym należy zapewnić właściwą reprezentatywność próbek poprzez odpowiedni dobór jej masy (zaleca się pomiar wagami technicznymi próbek o masie od kilku do kilkunastu kilogramów) oraz częstotliwości (np. raz na kwartał), w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    e) w węglu aktywnym (również pochodzącym z adsorberów oczyszczających gazy odlotowe) LZO można wyznaczyć na podstawie różnicy masy wsadu czystego i wykorzystanego, uważając na substancje inne niż LZO (VOC), w tym wodę,

    f) w nieudanych partiach wyrobów, szczególnie gdy LZO (VOC) są wiązane w masie podczas odparowania, zaleca się określenie zawartości lotnych związków organicznych na podstawie receptur,

    g) w odpadach poekstrakcyjnych (lub pofermentacyjnych): w sytuacji gdy odpady nie są wywożone z terenu zakładu bezpośrednio po ich powstaniu, nie powinno się opierać obliczeń na stężeniu LZO (VOC) w strumieniu procesowym, chyba że odpady posiadają własności skutecznie utrudniające odparowanie LZO (VOC), np. znaczne zaolejenie i niewielkie stężenie LZO (VOC).

    Aktualności
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    • 12
      czerwiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 maja 2019 r. (II SA/Gd 181/19) w sprawie ze sprzeciwu od decyzji SKO uchylającej decyzję organu I instancji i kierującej do ponownego rozpatrzenia sprawę o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozdrabnianiu materiału pochodzącego z rozbiórki budynków. Orzeczenie cenne z uwagi na czytelny opis błędów postępowania sądowo-administracyjnego, jak i komentarze do analiz merytorycznych. Poruszone przez SKO i WSA kwestie dotyczą, między innymi możliwości odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, interpretacji zasady zrównoważonego rozwoju, zapewnienia oceny merytorycznej przewidywanego oddziaływania na środowisko poprzez instytucję biegłego oraz znaczenie konfliktu społecznego w postępowaniu o decyzję środowiskową. © Pixabay
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Announces Biofuel and Small Refinery Exemption Priorities (09.08.2019)

    EPA: Sixteen Organizations Receive 2019 Emergency Planning Awards at EPA Conference in Omaha (09.08.2019)

    NIK: Bomby ekologiczne wciąż trują (05.08.2019)

    IOŚ-PIB stworzy bazę informacji o urządzeniach grzewczych 

    EPA Proposes Amendments to the Coal Ash Regulations, Reconsiders the Beneficial Use Provisions and Provides Greater Clarity on Managing Piles of Coal Ash (30.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza PM10 lotny popiół EPA
    © Pixabay

    EU Member States make only mixed progress in reducing emissions under UN convention, latest air pollution data shows (22.07.2019)

    redukcja emisji przemysłowych EEA
    © Pixabay

    NIK o termomodernizacji – efekty są, choć mniejsze niż oczekiwano (26.07.2019)

    efekty ekologiczne termomodernizacja NIK
    © NIK

    GDOŚ: Dodatkowe informacje dotyczące nowelizacji ustawy OOŚ (25.07.2019)

    zmiana ustawy OOŚ 100 m zanieczyszczenie powietrza
    © GDOŚ

    JRC: New database to monitor national energy use and CO2 emissions (22.07.2019)

    emisje do powietrza narzędzia JRC PM10
    © JRC

    EPA: Air Pollution Trends Show Cleaner Air, Growing Economy (17.08.2019)

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Reliable data from low cost ozone sensors in a hierarchical network

    1951–2017 changes in the frequency of days with visibility higher than 10 km and 20 km in Italy

    Atmospheric dry deposition processes of particles on urban and suburban surfaces: Modelling and validation works

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)