Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w odpadach

    Lotne związki organiczne zawarte w odpadach powstających w niektórych rodzajach instalacji mogą stanowić istotny strumień pomniejszający emisję do powietrza. W takich przypadkach czas poświęcony na określenie zawartości LZO  (VOC) w poszczególnych rodzajach odpadów oraz ich masy przynosi wymierne korzyści, między innymi zmniejszenie opłat za korzystanie ze środowiska. Przykładem procesów, w których odpady stanowią istotny strumień LZO (VOC) mogą być:

    • produkcja farmaceutyków,

    • produkcja farb, lakierów i spoiw,

    • niektóre techniki druku z wykorzystaniem farb rozpuszczalnikowych.

    Wśród rodzajów odpadów wartych oceny zawartości LZO (VOC) znajdują się:

    • wykorzystane „brudne” rozpuszczalniki,

    • szlamy i pozostałości farb rozpuszczalnikowych,

    • materiały filtracyjne i czyściwa o wysokiej zawartości preparatów rozpuszczalnikowych,

    • wykorzystany węgiel aktywny,

    • nieudane partie wyrobów,

    • odpady poekstrakcyjne.

    Ogólną zasadą i warunkiem umożliwiającym uwzględnianie LZO (VOC) w odpadach jest wiarygodne określenie ich zawartości w stanie rzeczywistym, w jakim odpady opuszczają teren instalacji. Określenie zawartości LZO (VOC) w odpadach powstających w instalacji i pominięcie etapu magazynowania do czasu odbioru odpadów jest poprawne tylko w nielicznych sytuacjach.

    Sposoby wyznaczania LZO (VOC) w odpadach:

    a) w odpadach, dla których jest możliwe pobranie małej ilości próbki reprezentatywnej dla dużych partii („brudne” rozpuszczalniki, szlamy, ujednolicone pozostałości farb), i w których zawarte LZO nie są wiązane w trakcie wysychania, zawartość LZO (VOC) można wyznaczyć na podstawie prostej analizy laboratoryjnej – ważenia w stanie po pobraniu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC): do oznaczenia wystarczy 100-200 g odpadu, w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    b) metodę opisaną w punkcie a) można zastosować do niektórych rodzajów odpadów, w których w trakcie wysychania LZO (VOC) są wiązane w masie odpadów, odnosząc wyniki ważenia do charakterystyki preparatów stanowiących składniki odpadów,

    c) dla odpadów o złożonym składzie lub obecności substancji uniemożliwiających ww. oznaczenie, właściwe jest zastosowanie bardziej zaawansowanych technik analitycznych – o ile jest to uzasadnione ekonomicznie lub konieczne z innych względów,

    d) w czyściwach zawartość LZO (VOC) można wyznaczać na podstawie różnicy masy próbki odpadów w stanie, w jakim zostałaby ona odebrana z terenu zakładu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC), przy czym należy zapewnić właściwą reprezentatywność próbek poprzez odpowiedni dobór jej masy (zaleca się pomiar wagami technicznymi próbek o masie od kilku do kilkunastu kilogramów) oraz częstotliwości (np. raz na kwartał), w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    e) w węglu aktywnym (również pochodzącym z adsorberów oczyszczających gazy odlotowe) LZO można wyznaczyć na podstawie różnicy masy wsadu czystego i wykorzystanego, uważając na substancje inne niż LZO (VOC), w tym wodę,

    f) w nieudanych partiach wyrobów, szczególnie gdy LZO (VOC) są wiązane w masie podczas odparowania, zaleca się określenie zawartości lotnych związków organicznych na podstawie receptur,

    g) w odpadach poekstrakcyjnych (lub pofermentacyjnych): w sytuacji gdy odpady nie są wywożone z terenu zakładu bezpośrednio po ich powstaniu, nie powinno się opierać obliczeń na stężeniu LZO (VOC) w strumieniu procesowym, chyba że odpady posiadają własności skutecznie utrudniające odparowanie LZO (VOC), np. znaczne zaolejenie i niewielkie stężenie LZO (VOC).

    Aktualności
    • 22
      grudzień
      Przedstawiamy postanowienie WSA w Łodzi w sprawie ze skargi na uchwałę Rady Gminy w Czarnożyłach w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnożyły. Argumentacja stron konfrontuje różne interpretacje uciążliwości wykraczającej poza granice działki, do której inwestor posiada tytuł prawny, przeciwstawiając rozumienie pojęcia jako każde, choćby najmniejsze oddziaływanie z interpretacją uciążliwości ponadnormatywnych, czyli przekraczających normy oddziaływań określonych w obowiązujących przepisach prawa.
    • 22
      grudzień
      Artykuł zawiera fragmenty wyroku WSA w Łodzi z dnia 30 listopada 2017 r. oceniającego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ostrówek. Jedną z kluczowych nieprawidłowości było pominięcie w prognozie oddziaływania na środowisko wpływu na ludzi i powietrze projektowanej eksploatacji złoża węgla brunatnego. Sąd za trafne uznał argumenty strony skarżącej, według których w prognozie, mimo uwag do projektu Studium, nie uwzględniono wpływu eksploatacji węgla brunatnego metodą odkrywkową na zanieczyszczenie powietrza w gminie w związku z emisją pyłów, głównie z wyrobiska i zwałowiska zewnętrznego odkrywki. Wobec istotnego naruszenia zasad sporządzania studium WSA w Łodzi stwierdził nieważność w całości studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Fuel Economy Reaches New Record, Manufacturers Meet Greenhouse Gas Standards, EPA Reports Show (11.01.2018)

    EPA Offers Tips to Burn Smarter and Cleaner During Winter Season (02.01.2018)

    EPA, DOJ Announce Settlement with Carbon Black Producer Columbian Chemicals Company (22.12.2017)

    EPA Advances Cooperative Federalism Through Designation Process for Sulfur Dioxide and Ozone Standards (22.12.2017)

    JRC: The chemical industry can achieve a 36% reduction in annual greenhouse gas emissions by 2050, study shows (21.12.2017)

    EPA: Settlement requires Clean Air Act compliance at ArcelorMittal Monessen Coke Plant (20.12.2017)

    EPA Announces Next Steps After Proposed Clean Power Plan Repeal (18.12.2017)

    EEA: Production and consumption of ozone-depleting substances (14.12.2017)


    © EEA

    Agreement on Commission proposal to tighten rules for safer and cleaner cars (08.12.2017)

    EEA: Use of renewable fuels in transport (08.12.2017)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2017 (07.12.2017)

    f-gazy
    © EEA

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    The isotopic composition of CO in vehicle exhaust (12.01.2018)

    Optimal redistribution of an urban air quality monitoring network using atmospheric dispersion model and genetic algorithm (10.01.2018)

    Impacts of a large boreal wildfire on ground level atmospheric concentrations of PAHs, VOCs and ozone (10.01.2018) OPEN ACCESS

    Experimental study on the particulate matter and nitrogenous compounds from diesel engine retrofitted with DOC+CDPF+SCR (08.01.2018)

    Characteristics of inorganic aerosol formation over ammonia-poor and ammonia-rich areas in the Pearl River Delta region, China (05.01.2018)

    Increases in wintertime PM2.5 sodium and chloride linked to snowfall and road salt application (04.01.2018)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2377 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE przypadających na poszczególne państwa członkowskie za rok 2015 (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2379 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania Kanady dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji  2017/2356 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia przedstawionego przez Australię sprawozdania dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (16.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2333 z dnia 13 grudnia 2017 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2018 r. (15.12.2017)

    L323 Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (07.12.2017)

    konkluzje BAT
    © 123rf

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)