Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w odpadach

    Lotne związki organiczne zawarte w odpadach powstających w niektórych rodzajach instalacji mogą stanowić istotny strumień pomniejszający emisję do powietrza. W takich przypadkach czas poświęcony na określenie zawartości LZO  (VOC) w poszczególnych rodzajach odpadów oraz ich masy przynosi wymierne korzyści, między innymi zmniejszenie opłat za korzystanie ze środowiska. Przykładem procesów, w których odpady stanowią istotny strumień LZO (VOC) mogą być:

    • produkcja farmaceutyków,

    • produkcja farb, lakierów i spoiw,

    • niektóre techniki druku z wykorzystaniem farb rozpuszczalnikowych.

    Wśród rodzajów odpadów wartych oceny zawartości LZO (VOC) znajdują się:

    • wykorzystane „brudne” rozpuszczalniki,

    • szlamy i pozostałości farb rozpuszczalnikowych,

    • materiały filtracyjne i czyściwa o wysokiej zawartości preparatów rozpuszczalnikowych,

    • wykorzystany węgiel aktywny,

    • nieudane partie wyrobów,

    • odpady poekstrakcyjne.

    Ogólną zasadą i warunkiem umożliwiającym uwzględnianie LZO (VOC) w odpadach jest wiarygodne określenie ich zawartości w stanie rzeczywistym, w jakim odpady opuszczają teren instalacji. Określenie zawartości LZO (VOC) w odpadach powstających w instalacji i pominięcie etapu magazynowania do czasu odbioru odpadów jest poprawne tylko w nielicznych sytuacjach.

    Sposoby wyznaczania LZO (VOC) w odpadach:

    a) w odpadach, dla których jest możliwe pobranie małej ilości próbki reprezentatywnej dla dużych partii („brudne” rozpuszczalniki, szlamy, ujednolicone pozostałości farb), i w których zawarte LZO nie są wiązane w trakcie wysychania, zawartość LZO (VOC) można wyznaczyć na podstawie prostej analizy laboratoryjnej – ważenia w stanie po pobraniu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC): do oznaczenia wystarczy 100-200 g odpadu, w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    b) metodę opisaną w punkcie a) można zastosować do niektórych rodzajów odpadów, w których w trakcie wysychania LZO (VOC) są wiązane w masie odpadów, odnosząc wyniki ważenia do charakterystyki preparatów stanowiących składniki odpadów,

    c) dla odpadów o złożonym składzie lub obecności substancji uniemożliwiających ww. oznaczenie, właściwe jest zastosowanie bardziej zaawansowanych technik analitycznych – o ile jest to uzasadnione ekonomicznie lub konieczne z innych względów,

    d) w czyściwach zawartość LZO (VOC) można wyznaczać na podstawie różnicy masy próbki odpadów w stanie, w jakim zostałaby ona odebrana z terenu zakładu i po całkowitym odparowaniu LZO (VOC), przy czym należy zapewnić właściwą reprezentatywność próbek poprzez odpowiedni dobór jej masy (zaleca się pomiar wagami technicznymi próbek o masie od kilku do kilkunastu kilogramów) oraz częstotliwości (np. raz na kwartał), w oznaczeniu przeszkadza obecność wody w odpadach oraz niektórych grup związków organicznych,

    e) w węglu aktywnym (również pochodzącym z adsorberów oczyszczających gazy odlotowe) LZO można wyznaczyć na podstawie różnicy masy wsadu czystego i wykorzystanego, uważając na substancje inne niż LZO (VOC), w tym wodę,

    f) w nieudanych partiach wyrobów, szczególnie gdy LZO (VOC) są wiązane w masie podczas odparowania, zaleca się określenie zawartości lotnych związków organicznych na podstawie receptur,

    g) w odpadach poekstrakcyjnych (lub pofermentacyjnych): w sytuacji gdy odpady nie są wywożone z terenu zakładu bezpośrednio po ich powstaniu, nie powinno się opierać obliczeń na stężeniu LZO (VOC) w strumieniu procesowym, chyba że odpady posiadają własności skutecznie utrudniające odparowanie LZO (VOC), np. znaczne zaolejenie i niewielkie stężenie LZO (VOC).

    Aktualności
    • 17
      styczeń
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2018 r. (II SA/Wr 452/18) oddalający skargę na zarządzenie pokontrolne D. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska zobowiązujące do podjęcia działań eliminujących nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska w instalacji do przerobu odpadów z żużla pohutniczego. WSA we Wrocławiu nie uznał nawierzchni twardej nieulepszonej określonej Polską Normą PN-S-06102:1997 "Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie" za drogę utwardzoną spełniającą wymagania najlepszej dostępnej techniki, której obowiązek stosowania wynikał z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji. Oprócz uzasadnienia wyroku artykuł zawiera również odniesienie do klasyfikacji drogi do dróg utwardzonych lub nieutwardzonych przyjętej w metodyce obliczeniowej emisji Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska U.S. EPA oraz przywołanie parametrów charakteryzujących nawierzchnię (silt loading SL, silt content SC). Opisywane orzeczenie WSA we Wrocławiu odnosi się również do zasady przezorności wynikającej z art. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska i jej znaczenia dla stosowania najlepszych dostępnych technik w sytuacji potencjalnego, a nie zaistniałego negatywnego oddziaływania na środowisko.
    • 05
      styczeń
      Zapraszamy na 15. Międzynarodową Konferencję Termiczne przekształcanie odpadów zorganizowaną przez ABRYS Sp. z o.o. w dniach od 29 do 31 stycznia 2019 w Rzeszowie. Tematami konferencji będą między innymi kluczowe problemy nurtujące obecnie branżę WtE, czyli perspektywę zakwalifikowania żużli jako odpadów niebezpiecznych, zakaz finansowania instalacji WtE procedowany w Parlamencie Europejskim oraz perspektywę 2030, czyli możliwy zakaz przetwarzania odpadów w ITPOK. Zaproszeni eksperci opowiedzą również o doświadczeniach z eksploatacji instalacji WtE oraz zagospodarowaniu odpadów procesowych. Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji, w tym zwiedzanie nowo otwartej Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.
    • 05
      styczeń
      W związku z wdrażaniem systemu udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu przed złożeniem wniosku sugerujemy kontakt telefoniczny z właściwym regionalnym wydziałem monitoringu środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Wnioski o udostępnianie informacji dla poszczególnych województw zamieszczone są na stronie http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/519-uwaga-udostepnianie-informacji-o-tle-substancji-w-powietrzu
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska
    Operat FB
    f-gazy szkolenie
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EPA Announces 2018 Annual Environmental Enforcement Results 08.02.2019

    EC, EIB: €12 million loan goes from the EU to Estonian fuel cell company 08.02.2019

    EEA: More action needed to protect Europe’s most vulnerable citizens from air pollution, noise and extreme temperatures 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza EEA
    © EEA

    EEA: Spatial distribution of exposure to four air pollutants across Europe, 2013-2014 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza w Europie EEA
    © EEA

    MŚ: Konsultacje społeczne do Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza 01.02.2019

    NIK, EUROSAI: report on air quality – skuteczność działań na rzecz poprawy jakości powietrza w 14 krajach Europy oraz Izraelu 31.01.2019

    Zanieczyszczenie powietrza skuteczność NIK EUROSAI 2019

    EPA: Proposed Settlement Resolves Clean Air Act Claims Between EPA and Greenfield Mass. Facility 30.01.2019

    EEA: Intensity of final energy consumption 30.01.2019

    EPA Releases 2018 Year in Review 28.01.2019

    EEA: Environment and climate impacts of aviation continue growing 24.01.2019

    EEA: Single programming document 2019 2021 (11.01.2019)

    EPA Releases Proposal to Revise MATS Supplemental Cost Finding and “Risk and Technology Review” (28.12.2018)

    Kontrole NIK w 2019 roku (27.12.2018)

    EEA: Primary energy consumption by fuel (21.12.2019)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (19.12.2018)

    EEA: EU goal on phase-down of F-gases remains on track (19.12.2018)

    EEA: Total greenhouse gas emission trends and projections (19.12.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Real-time assessment of wintertime organic aerosol characteristics and sources at a suburban site in northern France

    Optical properties of PM2.5 particles: Results from a monitoring campaign in southeastern Italy

    Comparative efficiency of airborne pollen concentration evaluation in two pollen sampler designs related to impaction and changes in internal wind speed

    Emissions of fine particulate nitrated phenols from residential coal combustion in China

    Accountability of wind variability in AERMOD for computing concentrations in low wind conditions

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2019/61 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora administracji publicznej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/62 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji samochodów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/63 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/56 z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.34045 (2013/C) (ex 2012/NN) udzielonej przez Niemcy dużym odbiorcom energii elektrycznej na podstawie § 19 StromNEV (16.01.2019)

    niedozwolona pomoc państwa energetyka
    © 123rf.com

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (31.12.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (31.12.2018)