Operaty ochrony powietrza – wsparcie procesu projektowania

    Przeprowadzenie na etapie projektowania instalacji pełnej identyfikacji źródeł emisji oraz analizy dotrzymania normatywów jakości powietrza atmosferycznego pozwala ograniczyć (wyeliminować) ryzyko zastrzeżeń w trakcie postępowania administracyjnego oraz zoptymalizować koszty urządzeń oczyszczających odgazy i koszty budowy emitorów. W praktyce wobec części projektowanych instalacji identyfikacja źródeł emisji i ocena ich znaczenia dla jakości powietrza atmosferycznego następuje dopiero na etapie wniosku o wydanie decyzji następczych po decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (pozwolenia zintegrowanego, pozwolenia na wprowadzania gazów i pyłów do powietrza lub zgłoszenia), w trakcie postępowania administracyjnego o wydanie decyzji, lub podczas oddania instalacji do użytkowania, co obciąża proces inwestycyjny niepotrzebnym ryzykiem, włącznie z możliwością przedłużenia terminu rozpoczęcia eksploatacji instalacji lub odmową wydania pozwolenia. Poniżej przedstawiamy zakres zastosowania modelowania imisji jako narzędzia wsparcia procesu projektowania:

    Ocena wariantów lokalizacji inwestycji

    Spośród wielu kryteriów wyboru lokalizacji inwestycji, szczególnej uwagi wymagają dwa aspekty emisji substancji do powietrza:

    • wielkość i kształt terenu, do którego prowadzący instalację będzie posiadał tytuł prawny i poza którym emisja nie będzie mogła powodować przekroczenia kryteriów jakości powietrza. Zasady oceny terenu przedstawiamy w zakładce Analiza terenów własności. Przeprowadzenie obliczeń stężeń imisyjnych na tym etapie postępowania umożliwia miedzy innymi określenie prawdopodobieństwa niedotrzymania normatywów oraz wytypowanie podmiotów, z którymi może być potrzebne zawarcie umowy o służebności polegającej na znoszeniu oddziaływań środowiskowych lub inne rozwiązania umożliwiające dotrzymanie wymaganych prawem kryteriów jakości powietrza,

    • stan zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego umożliwiający ocenę czy w miejscu przewidywanej lokalizacji inwestycji nie są przekroczone standardy jakości powietrza oraz analizę trendu zmian lub prognoz jakości powietrza. Zgodnie z art. 225 i 226 ustawy Prawo ochrony środowiska na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza, wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, również pozwolenia zintegrowanego, dla nowo budowanej instalacji lub zmienianej w sposób istotny wymaga przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego. Ocena jakości powietrza na etapie wyboru wariantu lokalizacji inwestycji pozwala określić ryzyko konieczności przeprowadzenia postepowania kompensacyjnego.

    Wstępna ocena zgodności

    Projektowane wielkości emisji i parametry emitorów poddaje się sprawdzeniu dla poszczególnych wariantów technologicznych i technicznych realizacji inwestycji na zgodność z wymaganiami prawa wobec jakości powietrza atmosferycznego. Wykonując obliczenia stężeń w powietrzu atmosferycznym, jakie będą powodowane przez emisję dla poszczególnych wariantów można wybrać rozwiązanie zapewniające akceptowalny poziom wysycenia wartości normatywnych, tożsamy z marginesem (rezerwą) stężeń właściwą dla danego etapu procesu projektowania.

    Obliczeniami stężeń imisyjnych powinny być obejmowane wszystkie źródła emisji jakie mogą występować w instalacji, w tym źródła emisji niezorganizowanej oraz wszystkie warunki pracy instalacji, w tym warunki odbiegające od warunków normalnej pracy instalacji. Zagadnienia emisji niezorganizowanej opisaliśmy w dziale Emisja niezorganizowana.

    Optymalizacja kosztów budowy i eksploatacji urządzeń oczyszczających odgazy oraz kosztów budowy emitorów

    Dla instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych, najlepszych dostępnych technik oraz wymogi obowiązujące w stowarzyszeniach producenckich poziomy emisji lub metody oczyszczania odgazów mogą być ustalone jako obowiązujące normy. Dla wszystkich pozostałych rodzajów instalacji wyznaczenie optymalnego rozwiązania pomiędzy stopniem oczyszczania odgazów i parametrami emitorów zapewniającymi właściwe rozpraszanie substancji w powietrzu atmosferycznym jest możliwe na podstawie modelowania stężeń imisyjnych. Optymalizacja kosztów oczyszczania odgazów uwzględnia również znaczne zróżnicowanie wartości standardów jakości powietrza atmosferycznego i wartości odniesienia pomiędzy poszczególnymi rodzajami substancji.

    Dobór parametrów emitorów

    Dysponując danymi o terenie oraz projektowanymi wielkościami emisji, na podstawie obliczeń stężeń imisyjnych można wyznaczyć optymalne parametry emitorów (wysokość, średnicę, charakter wylotu), zapewniające osiągnięcie ustalonego poziomu wysycenia dopuszczalnych stężeń imisyjnych. Obliczenia z wykorzystaniem metodyki referencyjnej pozwalają również określić wymagany poziom kolektorowania odgazów umożliwiający ocenę, czy przy danych warunkach lokalnych i emisjach bardziej korzystne jest usytuowanie wielu rozproszonych emitorów, np. wentylatorów dachowych, czy ich aglomerację i wyposażenie we wspólny emitor.

    Procedura sprawdzeń środowiskowych

    Dobrą praktyką projektowania instalacji mogących powodować emisje jest bieżące sprawdzanie zmian w rozwiązaniach projektowych pod kątem dotrzymania założonych kryteriów jakości powietrza atmosferycznego. Niezbędny do tego celu nakład czasu jest niewspółmiernie niski w porównaniu z ewentualnymi trudnościami jakie może spowodować przyjęcie rozwiązań sprzecznych z wymaganiami prawa.

    Aktualności
    • 27
      wrzesień
      Strona dotycząca stawek opłat za korzystanie ze środowiska została zaktualizowana o stawki na rok 2018. Podstawą naliczania opłat za emisję substancji do powietrza w roku 2018 będzie Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018 (M. P. poz. 875).
    • 26
      wrzesień
      Strona dedykowana ocenie narażenia na pył zawieszony PM2,5 w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracjach została zaktualizowana o wartości wskaźników za rok 2016. Zgodnie z danymi zawartymi w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2017 r. w 19 z 30 miast i aglomeracji podlegających ocenie wskaźnik średniego narażenia przekroczył w 2016 roku pułap stężenia ekspozycji pyłu zawieszonego PM2,5. W stosunku do klasyfikacji za rok 2015 i wcześniejsze lata zmianie uległa ocena dla aglomeracji białostockiej. Według oceny za rok 2016 w aglomeracji tej nie miało miejsca przekroczenie kryterium jakości powietrza atmosferycznego.
    • 22
      wrzesień
      Zapraszamy na Konferencję organizowaną przez Polską Izbę Ekologii w dniu 9 października 2017 r. pt. „Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie”. Celem konferencji jest wymiana poglądów i doświadczeń w zakresie metod ograniczania skutków szkodliwych zanieczyszczeń powietrza zagrażających zdrowiu i życiu człowieka. Konferencja skierowana jest do jednostek samorządu terytorialnego, ekspertów specjalizujących się w ochronie powietrza, przedsiębiorstw, uczelni, instytutów badawczo-naukowych, organizacji pozarządowych, osób fizycznych zaangażowanych w problematykę ochrony powietrza. Uczestnictwo w Konferencji jest bezpłatne.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Operat FB
    Efektywność energetyczna
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: 93.2 percentile of O3 maximum daily 8-hours mean in 2015 (12.10.2017)


    © EEA

    EEA: Annual mean lead (Pb) concentrations in 2015 (12.10.2017)

    JRC launches two new products for regional authorities (12.10.2017)

    EEA: Air quality in europe - 2017 report (11.10.2017)

    zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EPA: Advance President Trump's America First Strategy, Proposes Repeal Of "Clean Power Plan" (10.10.2017)

    EU countries should use pesticides more sustainably (10.10.2017)

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by Directive 2001/80/EC (06.10.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Carbon sequestration by mangrove forest: One approach for managing carbon dioxide emission from coal-based power plant (12.10.2017)

    Formation of secondary aerosols from the ozonolysis of styrene: Effect of SO2 and H2O (07.10.2017)

    Investigating the role of chemical and physical processes on organic aerosol modelling with CAMx in the Po Valley during a winter episode (07.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)

    Decyzja Rady UE 2017/1757 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie przyjęcia w imieniu Unii Europejskiej zmiany Protokołu z 1999 r. do Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości w zakresie przeciwdziałania zakwaszeniu, eutrofizacji i powstawaniu ozonu w warstwie przyziemnej z 1979 r. (27.09.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Zdrowie w miastach: wspólne dobro (15.09.2017)

    Decyzja Rady 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Poprawki do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (14.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Zanieczyszczenie powietrza z powodu nielegalnego palenia odpadów - Zasada „zanieczyszczający płaci” - Odpowiedzialność solidarna właściciela nieruchomości oraz sprawcy zanieczyszczenia (04.09.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości: Prawo publicznego dostępu do dokumentów instytucji Unii Europejskiej (04.09.2017)

    Sprostowanie do obwieszczenia Komisji w sprawie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ochrony środowiska (31.08.2017)

    Decyzja Komisji 2017/1508 z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji żywności i napojów (30.08.2017)

    Decyzja Komisji 2017/1494 w sprawie pomocy państwa, którą Zjednoczone Królestwo planuje wdrożyć na rzecz umowy inwestycyjnej dotyczącej przekształcenia pierwszego bloku elektrowni Drax na spalanie biomasy (23.08.2017)

    Obwieszczenie Komisji w sprawie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ochrony środowiska (18.08.2017)

    konkluzje bat LCPDecyzja wykonawcza Komisji 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (17.08.2017)