Prawo – stanowiska pomiarowe

    Obowiązek określenia usytuowania stanowisk pomiarowych w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniu zintegrowanym oraz we wnioskach o ich wydanie wynika z art. 224, 202 oraz 208 i 221 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepisy te mają charakter bardzo ogólny, nie ograniczając obowiązku do źródeł emisji, dla których prowadzone są pomiary, lub wymagane jest ich prowadzenie. Nie przewidują również możliwości wystąpienia trudności technicznych w lokalizacji stanowisk dla niektórych źródeł. W praktyce dość powszechnie odstępuje się od obowiązku usytuowania stanowisk pomiarowych dla źródeł, na których nie ma możliwości wykonywania pomiarów strumienia objętości odgazów lub stężeń pyłu dających wiarygodne wyniki, np. z bezpośredniego wylotu z filtra do atmosfery lub wentylatorów dachowych posadowionych bezpośrednio na stropie pomieszczenia, z którego pobierane jest powietrze. We wszystkich pozostałych przypadkach, jeśli nie jest to w sprzeczności z zasadami bhp, źródła emisji lub emitory powinny być wyposażone w stanowiska pomiarowe. Przykład uzasadnienia do wyroku w sprawie wymagań wobec stanowisk pomiarowych przedstawiamy w zakładce Orzeczenie WSA stanowiska pomiarowe. Zasady ich sytuowania zostały określone w normie PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. W normie określono szereg warunków jakie musi spełniać stanowisko pomiarowe, między innymi:

    • usytuowanie przekroju pomiarowego,

    • warunki wymagane dla przewodów kominowych z wylotem do atmosfery,

    • zasady wyboru przekroju pomiarowego jeżeli spełnienie ww. warunków jest niemożliwe oraz wymagany zakres zwiększenia liczby punktów pomiarowych,

    • minimalną liczbę osi pomiarowych – determinującą ilość króćców jakie należy zamontować na przewodzie:

      • dla przekroju kołowego,

      • dla przekroju prostokątnego,

    • typ króćca (norma nie odnosi się do wymogów technicznych dla pomiarów pyłu impaktorem kaskadowym).

    Ww. wymagania stanowią jedynie przedstawienie części zakresu normy PN-Z-04030-7. Poprawna lokalizacja stanowiska pomiarowego wymaga uwzględnienia całości normy dostępnej na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

    Oprócz ww. warunków technicznych, przy wyborze lokalizacji stanowiska pomiarowego należy uwzględnić również:

    • zasadę łatwego dostępu do stanowiska, bez potrzeby ustawiania rusztowań, stosowania podnośników, nie powodującego utrudnień w funkcjonowaniu stanowisk pracy zintegrowanych ze źródłem przewidzianym do wykonania pomiaru,

    • odpowiednie pole dostępu do manewrowania sondą,

    • odpowiednie zakończenie izolacji zewnętrznej przewodu jeżeli jej grubość przekracza długość króćca,

    • dostępność energii elektrycznej,

    • zasady bhp,

    • trwałe i czytelne oznakowanie emitora przy stanowisku pomiarowym.

    Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu stanowisk pomiarowych przez wyspecjalizowanych pracowników. Audyt taki umożliwia określenie zgodności z wymaganiami ww. normy i ocenę możliwości uzyskania akredytowanego wyniku pomiaru. Zasada ta dotyczy w szczególności emitorów, które nie spełniają podstawowych warunków odcinków prostych przed i za przekrojem pomiarowym określonych w treści normy.

    Opisane w normie PN-Z-04030-7 zasady lokalizacji stanowisk pomiarowych dotyczą zasadniczo pomiaru stężeń pyłu, który wymaga zachowania warunku izokinetycznego poboru próbki. Wobec źródeł emitujących wyłącznie gazy, prawie zawsze na drodze od źródła emisji do stanowiska pomiarowego następuje uśrednienie stężeń składników gazowych, co umożliwia np. wykonanie pomiaru stężeń i obliczenie wielkości emisji na podstawie danych o strumieniu objętości odgazów zmierzonych w innym miejscu układu, lub według danych projektowych.

    Aktualności
    • 05
      listopad
      W Monitorze Polskim (poz. 1038) opublikowane zostało Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2019. W stosunku do roku 2018 nieznacznej zmianie ulegną jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza (tabela A) oraz stawki ryczałtowe (tabela B, C, D, E) załącznika nr 2 do rozporządzenia. © Pixabay
    • 05
      październik
      W Dzienniku Ustaw (poz. 1890 - 1893) opublikowane zostały 4 rozporządzenia Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. dotyczące paliw stałych: - w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, - w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych, - w sprawie metod badania jakości paliw stałych, - w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych. Rozporządzenia stanowią akty wykonawcze do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2018 r. poz. 427, 650, 1654 i 1669). © Pixabay
    • 01
      październik
      W Monitorze Polskim (poz. 923) opublikowane zostało coroczne Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wykazu miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracji, w których wartość wskaźnika średniego narażenia przekracza wartość pułapu stężenia ekspozycji… Spośród 30  ocenianych aglomeracji i miast dla 16 wartość wskaźnika średniego narażenia uległa zmniejszeniu (min. dla aglomeracji Wrocławskiej, Warszawskiej), 4 zwiększeniu, a 10 nie uległa zmianie. Pierwszy raz w historii ocen dla  miasta Wałbrzycha i aglomeracji lubelskiej wskaźnik średniego narażenia nie przekroczył pułapu stężenia ekspozycji wynoszącego 20 µg/m3.  Najwyższą wartość wskaźnika w roku 2017 określono dla aglomeracji krakowskiej (32 µg/m3) oraz górnośląskiej (30 µg/m3). Najniższą dla miasta Koszalina (13 µg/m3). Zobacz szczegółowe zestawienie wskaźników
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie f-gazy
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    Szkolenia Bilans LZO
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    NIK z Bankiem Światowym - Na ratunek czystemu powietrzu (12.11.2018)

    EEA: Netherlands - Industrial pollution profile 2018 (09.11.2018)

    emisja zanieczyszczeń do powietrza Holandia
    © EEA

    EEA: Sweden - Industrial pollution profile 2018 (09.11.2018)

    Emisja zanieczyszczeń do powietrza Szwecja
    © EEA

    EPA Settlement with Yonkers Dry Cleaner Means Company to Operate as “Green” Facility (08.11.2018)

    EPA: MPLX LP To Cut Harmful Air Pollution At Natural Gas Processing Facilities Improving Air Quality For Communities In Six States (01.11.2018)

    JRC: Reducing methane emissions can play a key-role in reducing ozone worldwide (30.10.2018)

    EEA: Air quality in Europe — 2018 report (29.10.2018)

    EEA zanieczyszczenie powietrza raport
    © EEA

    EEA: Assessing the risks to health from air pollution (29.10.2018)

    EEA zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EEA: Trends and projections in the EU ETS in 2018 (26.10.2018)

    ETS handel emisjami
    © EEA

    EPA: Utah Physicians for a Healthy Environment receives $120,000 for air quality project in Summit County, Utah (04.10.2018)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (02.10.2018)

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (02.10.2018)

    zanieczyszczenie powietrza kwaśne deszcze
    © EEA

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for crops, 2015 (02.10.2018)

    ozon zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for forest, 2015 (02.10.2018)

    EEA: Agricultural area in EEA member countries for each ozone exposure class (02.10.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Propagation of toxic substances in the urban atmosphere: A complex network perspective

    Bridge-based remote sensing of NOx emissions from locomotives

    Aviation impact on air quality present day and mid-century simulated in the Community Atmosphere Model (CAM)

    Residential coal combustion as a source of primary sulfate in Xi'an, China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2018 Wykorzystanie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz innowacyjnych odnawialnych źródeł energii w projektach demonstracyjnych na skalę komercyjną w UE – w ostatnim dziesięcioleciu nie zostały osiągnięte zamierzone postępy (29.10.2018)

    CCS CO2 handel emisjami
    © ETO

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej (25.10.2018)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1522 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiającej wspólny format krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza (16.10.2018)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1522 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiająca wspólny format krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (12.10.2018)

    emisja zanieczyszczeń ETO

    Sprawozdanie specjalne ETO nr 23/2018 Zanieczyszczenie powietrza. Nasze zdrowie nadal nie jest wystarczająco chronione (13.09.2018)

    © ETO

    Decyzja wykonawcza Komisji 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów (17.08.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Działania UE na rzecz poprawy przestrzegania prawa ochrony środowiska i zarządzania środowiskiem (10.08.2019)