Prawo – stanowiska pomiarowe

    Obowiązek określenia usytuowania stanowisk pomiarowych w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniu zintegrowanym oraz we wnioskach o ich wydanie wynika z art. 224, 202 oraz 208 i 221 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepisy te mają charakter bardzo ogólny, nie ograniczając obowiązku do źródeł emisji, dla których prowadzone są pomiary, lub wymagane jest ich prowadzenie. Nie przewidują również możliwości wystąpienia trudności technicznych w lokalizacji stanowisk dla niektórych źródeł. W praktyce dość powszechnie odstępuje się od obowiązku usytuowania stanowisk pomiarowych dla źródeł, na których nie ma możliwości wykonywania pomiarów strumienia objętości odgazów lub stężeń pyłu dających wiarygodne wyniki, np. z bezpośredniego wylotu z filtra do atmosfery lub wentylatorów dachowych posadowionych bezpośrednio na stropie pomieszczenia, z którego pobierane jest powietrze. We wszystkich pozostałych przypadkach, jeśli nie jest to w sprzeczności z zasadami bhp, źródła emisji lub emitory powinny być wyposażone w stanowiska pomiarowe. Przykład uzasadnienia do wyroku w sprawie wymagań wobec stanowisk pomiarowych przedstawiamy w zakładce Orzeczenie WSA stanowiska pomiarowe. Zasady ich sytuowania zostały określone w normie PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. W normie określono szereg warunków jakie musi spełniać stanowisko pomiarowe, między innymi:

    • usytuowanie przekroju pomiarowego,

    • warunki wymagane dla przewodów kominowych z wylotem do atmosfery,

    • zasady wyboru przekroju pomiarowego jeżeli spełnienie ww. warunków jest niemożliwe oraz wymagany zakres zwiększenia liczby punktów pomiarowych,

    • minimalną liczbę osi pomiarowych – determinującą ilość króćców jakie należy zamontować na przewodzie:

      • dla przekroju kołowego,

      • dla przekroju prostokątnego,

    • typ króćca (norma nie odnosi się do wymogów technicznych dla pomiarów pyłu impaktorem kaskadowym).

    Ww. wymagania stanowią jedynie przedstawienie części zakresu normy PN-Z-04030-7. Poprawna lokalizacja stanowiska pomiarowego wymaga uwzględnienia całości normy dostępnej na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

    Oprócz ww. warunków technicznych, przy wyborze lokalizacji stanowiska pomiarowego należy uwzględnić również:

    • zasadę łatwego dostępu do stanowiska, bez potrzeby ustawiania rusztowań, stosowania podnośników, nie powodującego utrudnień w funkcjonowaniu stanowisk pracy zintegrowanych ze źródłem przewidzianym do wykonania pomiaru,

    • odpowiednie pole dostępu do manewrowania sondą,

    • odpowiednie zakończenie izolacji zewnętrznej przewodu jeżeli jej grubość przekracza długość króćca,

    • dostępność energii elektrycznej,

    • zasady bhp,

    • trwałe i czytelne oznakowanie emitora przy stanowisku pomiarowym.

    Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu stanowisk pomiarowych przez wyspecjalizowanych pracowników. Audyt taki umożliwia określenie zgodności z wymaganiami ww. normy i ocenę możliwości uzyskania akredytowanego wyniku pomiaru. Zasada ta dotyczy w szczególności emitorów, które nie spełniają podstawowych warunków odcinków prostych przed i za przekrojem pomiarowym określonych w treści normy.

    Opisane w normie PN-Z-04030-7 zasady lokalizacji stanowisk pomiarowych dotyczą zasadniczo pomiaru stężeń pyłu, który wymaga zachowania warunku izokinetycznego poboru próbki. Wobec źródeł emitujących wyłącznie gazy, prawie zawsze na drodze od źródła emisji do stanowiska pomiarowego następuje uśrednienie stężeń składników gazowych, co umożliwia np. wykonanie pomiaru stężeń i obliczenie wielkości emisji na podstawie danych o strumieniu objętości odgazów zmierzonych w innym miejscu układu, lub według danych projektowych.

    Aktualności
    • 14
      wrzesień
      Zapraszamy na IV Kongres Biogazu, który odbędzie się 16-17 września w Poznaniu. Tegoroczny program obejmuje wiele bogatych wystąpień z zakresu prawa, finansowania projektów biogazowych, doboru technologii do instalacji oraz eksploatacji biogazowni. Przewidziane są między innymi następujące wystąpienia: - Najnowsze trendy regulacyjno-rynkowe w polskiej branży biogazowej - Instrumenty wsparcia dla biogazowni rolniczych 2019-2020 - Inwestycje biogazowe – perspektywa inwestora - Biometan a kogeneracja - Ustawa o odpadach i ustawa o czystości i porządku w gminie – impuls inwestycyjny dla biogazowni odpadowych - Biogazownia liniowa vs. biogazownia szczytowa  – możliwości i bariery Wśród nowości Organizatorzy zaplanowali Dyżur Technologiczny i Dyżur Prawny dla biogazowników.
    • 23
      sierpień
      Zapraszamy na 23. edycję Międzynarodowego Kongresu Ochrony Środowiska ENVICON Environment, który odbędzie się 10 - 11 października w Poznaniu podczas targów POL-ECO SYSTEM. W ciągu 2 dni intensywnych obrad wysłuchamy około 30 wystąpień. Przedstawiciele resortu, samorządów i biznesu zabiorą głos w 7 panelach dyskusyjnych, między innymi w zakresie potencjału energetycznego odpadów komunalnych.
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    IV Kongres Biogazu
    ENVICON
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Announces Biofuel and Small Refinery Exemption Priorities (09.08.2019)

    EPA: Sixteen Organizations Receive 2019 Emergency Planning Awards at EPA Conference in Omaha (09.08.2019)

    NIK: Bomby ekologiczne wciąż trują (05.08.2019)

    IOŚ-PIB stworzy bazę informacji o urządzeniach grzewczych 

    EPA Proposes Amendments to the Coal Ash Regulations, Reconsiders the Beneficial Use Provisions and Provides Greater Clarity on Managing Piles of Coal Ash (30.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza PM10 lotny popiół EPA
    © Pixabay

    EU Member States make only mixed progress in reducing emissions under UN convention, latest air pollution data shows (22.07.2019)

    redukcja emisji przemysłowych EEA
    © Pixabay

    NIK o termomodernizacji – efekty są, choć mniejsze niż oczekiwano (26.07.2019)

    efekty ekologiczne termomodernizacja NIK
    © NIK

    GDOŚ: Dodatkowe informacje dotyczące nowelizacji ustawy OOŚ (25.07.2019)

    zmiana ustawy OOŚ 100 m zanieczyszczenie powietrza
    © GDOŚ

    JRC: New database to monitor national energy use and CO2 emissions (22.07.2019)

    emisje do powietrza narzędzia JRC PM10
    © JRC

    EPA: Air Pollution Trends Show Cleaner Air, Growing Economy (17.08.2019)

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Reliable data from low cost ozone sensors in a hierarchical network

    1951–2017 changes in the frequency of days with visibility higher than 10 km and 20 km in Italy

    Atmospheric dry deposition processes of particles on urban and suburban surfaces: Modelling and validation works

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)