Prawo – stanowiska pomiarowe

    Obowiązek określenia usytuowania stanowisk pomiarowych w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniu zintegrowanym oraz we wnioskach o ich wydanie wynika z art. 224, 202 oraz 208 i 221 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepisy te mają charakter bardzo ogólny, nie ograniczając obowiązku do źródeł emisji, dla których prowadzone są pomiary, lub wymagane jest ich prowadzenie. Nie przewidują również możliwości wystąpienia trudności technicznych w lokalizacji stanowisk dla niektórych źródeł. W praktyce dość powszechnie odstępuje się od obowiązku usytuowania stanowisk pomiarowych dla źródeł, na których nie ma możliwości wykonywania pomiarów strumienia objętości odgazów lub stężeń pyłu dających wiarygodne wyniki, np. z bezpośredniego wylotu z filtra do atmosfery lub wentylatorów dachowych posadowionych bezpośrednio na stropie pomieszczenia, z którego pobierane jest powietrze. We wszystkich pozostałych przypadkach, jeśli nie jest to w sprzeczności z zasadami bhp, źródła emisji lub emitory powinny być wyposażone w stanowiska pomiarowe. Przykład uzasadnienia do wyroku w sprawie wymagań wobec stanowisk pomiarowych przedstawiamy w zakładce Orzeczenie WSA stanowiska pomiarowe. Zasady ich sytuowania zostały określone w normie PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. W normie określono szereg warunków jakie musi spełniać stanowisko pomiarowe, między innymi:

    • usytuowanie przekroju pomiarowego,

    • warunki wymagane dla przewodów kominowych z wylotem do atmosfery,

    • zasady wyboru przekroju pomiarowego jeżeli spełnienie ww. warunków jest niemożliwe oraz wymagany zakres zwiększenia liczby punktów pomiarowych,

    • minimalną liczbę osi pomiarowych – determinującą ilość króćców jakie należy zamontować na przewodzie:

      • dla przekroju kołowego,

      • dla przekroju prostokątnego,

    • typ króćca (norma nie odnosi się do wymogów technicznych dla pomiarów pyłu impaktorem kaskadowym).

    Ww. wymagania stanowią jedynie przedstawienie części zakresu normy PN-Z-04030-7. Poprawna lokalizacja stanowiska pomiarowego wymaga uwzględnienia całości normy dostępnej na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

    Oprócz ww. warunków technicznych, przy wyborze lokalizacji stanowiska pomiarowego należy uwzględnić również:

    • zasadę łatwego dostępu do stanowiska, bez potrzeby ustawiania rusztowań, stosowania podnośników, nie powodującego utrudnień w funkcjonowaniu stanowisk pracy zintegrowanych ze źródłem przewidzianym do wykonania pomiaru,

    • odpowiednie pole dostępu do manewrowania sondą,

    • odpowiednie zakończenie izolacji zewnętrznej przewodu jeżeli jej grubość przekracza długość króćca,

    • dostępność energii elektrycznej,

    • zasady bhp,

    • trwałe i czytelne oznakowanie emitora przy stanowisku pomiarowym.

    Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu stanowisk pomiarowych przez wyspecjalizowanych pracowników. Audyt taki umożliwia określenie zgodności z wymaganiami ww. normy i ocenę możliwości uzyskania akredytowanego wyniku pomiaru. Zasada ta dotyczy w szczególności emitorów, które nie spełniają podstawowych warunków odcinków prostych przed i za przekrojem pomiarowym określonych w treści normy.

    Opisane w normie PN-Z-04030-7 zasady lokalizacji stanowisk pomiarowych dotyczą zasadniczo pomiaru stężeń pyłu, który wymaga zachowania warunku izokinetycznego poboru próbki. Wobec źródeł emitujących wyłącznie gazy, prawie zawsze na drodze od źródła emisji do stanowiska pomiarowego następuje uśrednienie stężeń składników gazowych, co umożliwia np. wykonanie pomiaru stężeń i obliczenie wielkości emisji na podstawie danych o strumieniu objętości odgazów zmierzonych w innym miejscu układu, lub według danych projektowych.

    Aktualności
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    • 12
      czerwiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 maja 2019 r. (II SA/Gd 181/19) w sprawie ze sprzeciwu od decyzji SKO uchylającej decyzję organu I instancji i kierującej do ponownego rozpatrzenia sprawę o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozdrabnianiu materiału pochodzącego z rozbiórki budynków. Orzeczenie cenne z uwagi na czytelny opis błędów postępowania sądowo-administracyjnego, jak i komentarze do analiz merytorycznych. Poruszone przez SKO i WSA kwestie dotyczą, między innymi możliwości odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, interpretacji zasady zrównoważonego rozwoju, zapewnienia oceny merytorycznej przewidywanego oddziaływania na środowisko poprzez instytucję biegłego oraz znaczenie konfliktu społecznego w postępowaniu o decyzję środowiskową. © Pixabay
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    rtęć emisja produkcja stali
    © EEA

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    emisja metanu CO2
    © EEA

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza w miastach PM10
    © EEA

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    dyrektywa NEC PM10
    © EEA

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    ozon EEA zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    emisja zanieczyszczeń LCP PM10 EEA
    © EEA

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    pochodnia emisja PM10

    EPA Finalizes Affordable Clean Energy Rule, Ensuring Reliable, Diversified Energy Resources while Protecting our Environment (19.06.2019)

    EEA: Adaptation challenges and opportunitiesfor the European energy system (18.06.2019)

    EPA Issues Clean Air Act Permit for Veolia’s Hazardous Waste Incinerator in Sauget, Illinois (18.06.2019)

    EPA starts treating groundwater at vapor intrusion site in Southeast Grand Rapids, Michigan (13.06.2019)

    EEA: Observed trend in heating and cooling degree days 1981-2017 (11.06.2019)

    JRC: Recovery of critical and other raw materials from mining waste and landfills (04.06.2019)

    EPA: Administrator Wheeler Signs Final Rule to Add Reporting Exemption Under EPCRA for Air Emissions from Animal Waste (04.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Indoor ozone estimation from outdoor ozone and LBNL relocatable classroom study data

    Transport most likely to cause air pollution peak exposures in everyday life: Evidence from over 2000 days of personal monitoring

    Dynamic effects of topography on dust particles in the Beijing region of China

    Size-resolved hygroscopi- city of ambient submicron particles in a suburban atmosphere

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)

     DECYZJA WYKONAWCZA RADY UE 2019/814 z dnia 17 maja 2019 r. upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz gazu płynnego używanych do celów grzewczych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE (21.05.2019)

    KOMUNIKAT KOMISJI Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu w 2018 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (16.05.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku ósmego unijnego programu działań w zakresie środowiska EAP (16.05.2019)

    DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI  2019/708 z dnia 15 lutego 2019 r. uzupełniająca dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wskazania sektorów i podsektorów uznanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021–2030 (08.05.2019)

    Wyrok Trybunału z dnia 13 marca 2019 r. — Rzeczpospolita Polska/Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej - Skarga o stwierdzenie nieważności - Dyrektywa (UE) 2016/2284 - Redukcja krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (06.05.2019)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2020 r. (06.05.2019)