Prawo – stanowiska pomiarowe

    Obowiązek określenia usytuowania stanowisk pomiarowych w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniu zintegrowanym oraz we wnioskach o ich wydanie wynika z art. 224, 202 oraz 208 i 221 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepisy te mają charakter bardzo ogólny, nie ograniczając obowiązku do źródeł emisji, dla których prowadzone są pomiary, lub wymagane jest ich prowadzenie. Nie przewidują również możliwości wystąpienia trudności technicznych w lokalizacji stanowisk dla niektórych źródeł. W praktyce dość powszechnie odstępuje się od obowiązku usytuowania stanowisk pomiarowych dla źródeł, na których nie ma możliwości wykonywania pomiarów strumienia objętości odgazów lub stężeń pyłu dających wiarygodne wyniki, np. z bezpośredniego wylotu z filtra do atmosfery lub wentylatorów dachowych posadowionych bezpośrednio na stropie pomieszczenia, z którego pobierane jest powietrze. We wszystkich pozostałych przypadkach, jeśli nie jest to w sprzeczności z zasadami bhp, źródła emisji lub emitory powinny być wyposażone w stanowiska pomiarowe. Przykład uzasadnienia do wyroku w sprawie wymagań wobec stanowisk pomiarowych przedstawiamy w zakładce Orzeczenie WSA stanowiska pomiarowe. Zasady ich sytuowania zostały określone w normie PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. W normie określono szereg warunków jakie musi spełniać stanowisko pomiarowe, między innymi:

    • usytuowanie przekroju pomiarowego,

    • warunki wymagane dla przewodów kominowych z wylotem do atmosfery,

    • zasady wyboru przekroju pomiarowego jeżeli spełnienie ww. warunków jest niemożliwe oraz wymagany zakres zwiększenia liczby punktów pomiarowych,

    • minimalną liczbę osi pomiarowych – determinującą ilość króćców jakie należy zamontować na przewodzie:

      • dla przekroju kołowego,

      • dla przekroju prostokątnego,

    • typ króćca (norma nie odnosi się do wymogów technicznych dla pomiarów pyłu impaktorem kaskadowym).

    Ww. wymagania stanowią jedynie przedstawienie części zakresu normy PN-Z-04030-7. Poprawna lokalizacja stanowiska pomiarowego wymaga uwzględnienia całości normy dostępnej na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

    Oprócz ww. warunków technicznych, przy wyborze lokalizacji stanowiska pomiarowego należy uwzględnić również:

    • zasadę łatwego dostępu do stanowiska, bez potrzeby ustawiania rusztowań, stosowania podnośników, nie powodującego utrudnień w funkcjonowaniu stanowisk pracy zintegrowanych ze źródłem przewidzianym do wykonania pomiaru,

    • odpowiednie pole dostępu do manewrowania sondą,

    • odpowiednie zakończenie izolacji zewnętrznej przewodu jeżeli jej grubość przekracza długość króćca,

    • dostępność energii elektrycznej,

    • zasady bhp,

    • trwałe i czytelne oznakowanie emitora przy stanowisku pomiarowym.

    Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu stanowisk pomiarowych przez wyspecjalizowanych pracowników. Audyt taki umożliwia określenie zgodności z wymaganiami ww. normy i ocenę możliwości uzyskania akredytowanego wyniku pomiaru. Zasada ta dotyczy w szczególności emitorów, które nie spełniają podstawowych warunków odcinków prostych przed i za przekrojem pomiarowym określonych w treści normy.

    Opisane w normie PN-Z-04030-7 zasady lokalizacji stanowisk pomiarowych dotyczą zasadniczo pomiaru stężeń pyłu, który wymaga zachowania warunku izokinetycznego poboru próbki. Wobec źródeł emitujących wyłącznie gazy, prawie zawsze na drodze od źródła emisji do stanowiska pomiarowego następuje uśrednienie stężeń składników gazowych, co umożliwia np. wykonanie pomiaru stężeń i obliczenie wielkości emisji na podstawie danych o strumieniu objętości odgazów zmierzonych w innym miejscu układu, lub według danych projektowych.

    Aktualności
    • 28
      sierpień
      Artykuły z omówieniem systemu opłat za emisję substancji do powietrza zaktualizowaliśmy o stawki na rok 2026. Strony są dostępne pod adresami: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska Stawki opłat za emisję w roku 2026 będą wyższe względem roku 2025 średnio o 3,6% (zgodnie z wymaganiem Prawa ochrony środowiska i rocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych GUS za rok 2024). Podstawę stawek opłat dla roku 2026 stanowi Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 sierpnia 2025 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2026 (M. P. poz. 769). Zasady stosowania stawek opłat nie ulegają zmianie i są w dalszym ciągu określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490).
    • 27
      sierpień
      Zapraszamy na 7. edycję konferencji Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie, która odbędzie się 9-10 października w Janowie Podlaskim. Konferencja zgromadzi przedstawicieli przedsiębiorstw ciepłowniczych, firm energetycznych i sektora odpadowego, producentów biomasy oraz dostawców technologii dla ciepłownictwa. Na tegorocznej edycji Konferencji zostaną poruszone między innymi następujące tematy: - Biomasa w strategii energetycznej Polski 2030-2040 - Wykorzystanie biomasy i paliw odpadowych w ciepłownictwie - Nowe paliwa biomasowe (rynkowe trendy) - Dostępne programy i fundusze wspierające modernizację ciepłownictwa
    • 26
      sierpień
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2024, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 sierpnia 2025 r. Pod tabelą ze wskaźnikami narażenia znajdują się dwa bloki tematyczne ułatwiające analizę trendów: - Wytyczne do analiz trendów - Kontekst polityczny i zdrowotny Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Specjalista ds Emisji Emisje Zanieczyszczenie powietrza
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Konferencja LNG i bioLNG 6-7.10.2025 Gdynia
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: evaluation of wet and dry deposition schemes as an integral part of regional-scale air quality models (5.9.2025)

    IOŚ: Zaproszenie na konferencję „Krajowy Program Współpracy COPERNICUS – Jakość Powietrza i Klimat 22-23.10.2025” (3.9.2025)

    JRC: jak przygotować inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych (3.9.2025)

    JRC: Wiodące rynki dla technologii czystej (3.9.2025)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne prowadzone przez Komisję Europejską w zakresie mechanizmu CBAM (3.9.2025)

    MKiŚ: programy ochrony powietrza – projekt zmiany przepisów prawnych (możliwość ograniczenia informacji przedstawianych w programach) (1.9.2025)

    KOBiZE: Szkolenie na temat weryfikacji i akredytacji w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w zakresie budynków, transportu drogowego i dodatkowych sektorów ETS 2 (29.8.2025)

    IOŚ: 9. Zgromadzenie Ogólne CAMS – rejestracja wciąż otwarta (27.8.2025)

    EPA [spalanie odpadów z katastrof naturalnych] Cuts Red Tape for Commercial, Industrial Incinerators After Natural Disasters (22.8.2025)

    U.S. EPA [Toxics Release Inventory, TRI] New Data Shows Chemical Releases Decline While American Economy Thrives (21.8.2025)

    EPA [czynniki chłodnicze] Administrator Zeldin, VP Vance Tour Alta Refrigeration, Highlight EPA Action to Lower Costs for American Families (21.8.2025)

    U.S. EPA [zasady bezpieczeństwa dla magazynów energii] – Battery Energy Storage Systems: Main Considerations for Safe Installation and Incident Response

    U.S. EPA [zasady bezpieczeństwa dla magazynów energii] – Administrator Zeldin in New York Post: New York State’s Push for Battery Energy Storage Systems (BESS) Ignoring Legitimate, Local Safety Concerns (19.8.2025)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Chemical Safety Improvements at Stockton Facility (19.8.2025)

    GIOŚ: Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wskaźnika średniego narażenia na pył PM2,5 w dużych miastach i aglomeracjach (14.8.2025)

    U.S. EPA [transport]: ICYMI – EPA Green Lights Diesel Exhaust Fluid (14.8.2025)

    EPA [CCS] Orders Archer Daniels Midland to Ensure Environmental Compliance of Carbon Sequestration Well in Decatur, Illinois (13.8.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Synergistic PM2.5 and PAHs suppression in biomass-coal briquettes for household combustion: multi-parameter optimization and mechanistic insights from ash chemistry to particulate morphology

    The spatial diversity of secondary organic carbon aerosols at the city level: insights from explainable machine learning

    An overlooked health risk of PM2.5: Elevated respiratory viral susceptibility revealed by assessing inflammatory and antiviral responses to chemical constituents

    Spatial distribution, potential sources, and dry deposition fluxes of per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) in atmospheric particles (PM2.5) in the offshore eastern China sea (OECS)

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakt dla czystego przemysłu (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wyjść poza finansowanie – władze lokalne i regionalne mobilizują zasoby publiczne i prywatne na rzecz skutecznych działań następczych w związku z dialogami na temat czystej transformacji w terenie (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Realizacja działań w dziedzinie klimatu w świetle wkładu UE w konferencję stron UNFCCC COP30 (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2006/43/WE, 2013/34/UE, (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektórych wymogów w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (20.8.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1710 z dnia 30 lipca 2025 r. w sprawie dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla małych i średnich jednostek (5.8.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/927 z dnia 20 maja 2025 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji UE 2019/1603 (31.7.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1463 z dnia 23 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 w odniesieniu do określenia podkategorii technologii neutralnych emisyjnie oraz wykazu konkretnych komponentów używanych na potrzeby tych technologii (28.7.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (25.7.2025)

    Decyzja Komisji UE 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. (25.7.2025)