Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum: nowoczesne rozwiązania dla inteligentnych miast!

     

    Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel, to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi z rozwojem miast.

    Program wydarzenia obejmuje kluczowe zagadnienia, takie jak transport, energetyka, data science oraz budownictwo, a także umożliwi samorządowcom zdobycie wiedzy potrzebnej do inwestowania w nowe technologie.

    Pierwszego dnia, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić innowacyjne modele zarządzania miastami, skupiające się na współpracy z biznesem i dostosowaniu rozwiązań technologicznych do lokalnych potrzeb. Dyskusje obejmą także temat bezpieczeństwa miast, w tym budowę centrów cyberbezpieczeństwa i edukację mieszkańców w kontekście zagrożeń. Uwagę poświęci się również technologiom generującym oszczędności, takim jak termomodernizacja, automatyka budynkowa czy smart lighting, które poprawiają efektywność energetyczną i zarządzanie zasobami miejskimi. Zostaną omówione także kwestie związane z decentralizacją produkcji ciepła oraz rozwijaniem odnawialnych źródeł energii w miastach.

    Drugi dzień, skoncentruje się na tematyce edukacji i równości w miastach przyszłości. Uczestnicy będą debatować nad nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi wspierającymi pozyskiwanie kompetencji przyszłości oraz programami mieszkaniowymi promującymi równość i inkluzję społeczną, szczególnie w odniesieniu do osób cyfrowo wykluczonych i seniorów. W ramach bloku poświęconego smart security zostaną poruszone kwestie ochrony infrastruktury krytycznej, systemów IT oraz integracji cyberbezpieczeństwa z technologiami Smart City. W dalszej części przedstawione zostaną przykłady praktycznych wdrożeń sztucznej inteligencji, a także inicjatywy takie jak UrbanLab, które wspierają aktywne zaangażowanie mieszkańców i rozwój lokalnych społeczności poprzez budżety obywatelskie i politykę młodzieżową.

    Podczas wydarzenia uczestnicy będą mogli wymieniać się doświadczeniami oraz wypracowywać strategie, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju miast, poprawiając jakość życia mieszkańców i przygotowując je na wyzwania przyszłości.

    Wśród prelegentów pojawią się m.in.:

    • Jacek Karnowski, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
    • Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Krystyna Danilecka-Wojewódzka, Prezydentka Miasta Słupska
    • Konrad Pokora, Prezydent Miasta Zduńska Wola
    • Magdalena Czarzyńska-Jachim, Prezydentka Miasta Sopot
    • Bartosz Dominiak, Dyrektor Generalny, Ministerstwo Cyfryzacji

    Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menedżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.

    Niezalezność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

     

    Rosnące ceny energii, niestabilność geopolityczna oraz postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że władze miejskie intensyfikują działania na rzecz rozwoju lokalnych źródeł energii z OZE. Coraz więcej miast w Polsce sięga po rozwiązania, które zapewnią im bezpieczeństwo energetyczne i zrównoważony rozwój.

    Na temat innowacyjnych modeli zarządzania miastami, technologii generujących oszczędności oraz niezależności energetycznej miast będą debatować eksperci podczas 19. Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada b.r. w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie. Szczegółowa agenda wydarzenia oraz zapisy: https://smartcityforum.pl/

    Zapraszamy!

    Znaczenie niezależności energetycznej dla bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju miasta

    Niezależność energetyczna miast to nie tylko kwestia ekonomiczna czy ekologiczna, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. W coraz bardziej niestabilnym świecie, gdzie zdarzenia losowe, konflikty czy zmiany klimatyczne mogą prowadzić do zakłóceń w dostawach oraz skoków cen energii, własne źródła prądu stają się niezbędne dla funkcjonowania i rozwoju miast. Miasta, czerpiąc energię z lokalnych instalacji OZE, zyskują autonomię w kształtowaniu polityki energetycznej, która jest dopasowana do lokalnych potrzeb i warunków.  To przekłada się na stabilizację kosztów ich funkcjonowania, lepsze warunki dla biznesu oraz wyższą jakość życia mieszkańców. Mniejsza zależność od fluktuacji cenowych globalnych cen prądu pozwala lokalnym samorządom na długofalowe planowanie inwestycji koniecznych dla rozwoju miasta. Wśród nich, dużą część mogą stanowić projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i rozwojem technologii smart city, co pozwala m.in. na realizację celów związanych ze zrównoważonym rozwojem takich jak redukcja śladu węglowego, poprawa efektywności energetycznej budynków czy rozwój zielonej infrastruktury. Ponadto, redukcja emisji zanieczyszczeń, związana ze zwiększeniem udziału zielonej energii w miksie energetycznym miasta, wpływa na poprawę jakości powietrza. Czystsze powietrze oznacza mniejsze ryzyko zachorowania na choroby układu oddechowego i krążenia mieszkańców miast. 

    Innowacyjne rozwiązania w ciepłownictwie miejskim i integracja z OZE

    Przyszłość miejskiego ciepłownictwa prawdopodobnie będzie związana z rozwojem systemów IV generacji, które charakteryzują się obniżoną temperaturą nośnika ciepła, wyższym udziałem odnawialnych źródeł energii oraz większą efektywnością energetyczną. Dzięki niskotemperaturowemu przesyłowi, energia pozyskiwana ze słońca czy wiatru, w połączeniu z magazynami ciepła,  będzie mogła zasilać sieci ciepłownicze, a wielkoskalowe pompy ciepła odzyskają ciepło z lokalnych źródeł energii takich jak oczyszczalnie ścieków, zbiorniki wodne czy procesy przemysłowe. Tego rodzaju technologię zastosowano już w Poznaniu, gdzie ciepło z odlewni Volkswagena trafia do miejskiej sieci. Co ważne, systemy IV generacji będą zintegrowane z inteligentnymi technologiami zarządzania energią. Zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT) oraz sztucznej inteligencji umożliwi monitorowanie zużycia energii na poziomie poszczególnych budynków i dostosowanie dostaw ciepła do rzeczywistego zapotrzebowania. Systemy smart heating mogą także dynamicznie reagować na zmiany warunków pogodowych oraz dostępność odnawialnych źródeł energii, co znacznie zwiększy elastyczność i efektywność działania całego systemu. 

    Integracja systemów ciepłowniczych z odnawialnymi źródłami energii wiąże się z szeregiem wyzwań technologicznych i infrastrukturalnych. Przede wszystkim, istniejąca sieć ciepłownicza w polskich miastach nie jest przystosowana do pracy z niskotemperaturowymi źródłami takimi jak pompy ciepła czy geotermia. Dlatego w pierwszej kolejności, obecna infrastruktura, oparta na wysokotemperaturowych kotłach węglowych czy gazowych, musi zostać gruntownie zmodernizowana. Ponadto, różnorodność źródeł OZE, w tym biogazownie, biomasa czy energia słoneczna, wymaga elastycznych rozwiązań technicznych i lepszej koordynacji pomiędzy producentami ciepła a operatorami systemów. Wyzwaniem dla ciepłownictwa może być także utrzymanie stabilności, gdyż energia ze słońca czy wiatru jest zależna od warunków pogodowych. Ważnym elementem integracji sieci ciepłowniczej z OZE będzie zatem rozwój zaawansowanych systemów magazynowania ciepła oraz lepsza cyfryzacja, która umożliwi inteligentne zarządzanie przesyłem i zużyciem energii.

    Rozwój energetyki fotowoltaicznej w miastach

    Fotowoltaika stanowi istotny element rozwoju niezależnych energetycznie miast oraz lokalnych klastrów energii.  Te ostatnie, poprzez optymalizację produkcji i konsumpcji energii przyczyniają się do stabilizacji sieci elektroenergetycznej oraz redukcji kosztów prądu. Mimo dynamicznego rozwoju, fotowoltaika w Polsce zmaga się z problemem niskiej sezonowości wynikającej z ograniczonego nasłonecznienia. W praktyce oznacza to, że aby systemy PV były efektywnym źródłem energii w miejskim miksie energetycznym konieczne jest zintegrowanie ich z zaawansowanymi technologiami magazynowania energii oraz inteligentnymi systemami zarządzania (smart grid), które mogą kompensować zmienność produkcji. Ponadto, rozwój projektów fotowoltaicznych w miastach napotyka bariery przestrzenne. Ograniczona dostępność powierzchni dachowych oraz ścisła zabudowa miejska nie pozwalają na rozwój większych projektów fotowoltaicznych, zmuszając tym samym inwestorów do szukania nowych rozwiązań takich jak fasady fotowoltaiczne, panele dwustronne montowane wschód – zachód, panele balkonowe, czy panele PV instalowane na wiatach przystankowych.  W najbliższych latach sektor fotowoltaiki w miastach będzie przechodził istotne transformacje. Wprowadzenie dynamicznych taryf prawdopodobnie zwiększy zainteresowanie magazynami energii wśród prosumentów. W rezultacie, coraz większą rolę będą odgrywać  zaawansowane systemy zarządzania energią, które wykorzystują technologię IoT i sztuczną inteligencję, umożliwiając bardziej zautomatyzowane i efektywne gospodarowanie energią. Równocześnie, rozwój wirtualnych elektrowni oraz wsparcie w postaci grantów OZE może wpłynąć na wzrost popularności instalacji fotowoltaicznych na budynkach wielorodzinnych. Choć zmiany te będą wyzwaniem, jednocześnie otworzą przed sektorem nowe możliwości rozwoju.

    Rozwój energetyki wiatrowej w miastach

    Energia wiatrowa stanowi obiecującą perspektywę dla miast dążących do niezależności energetycznej i zeroemisyjności. Miniaturyzacja technologii oraz rozwój inteligentnych systemów zarządzania energią otwierają nowe perspektywy dla zastosowania turbin wiatrowych w środowisku miejskim. Integracja turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu (VAWT) z architekturą miejską, połączona z magazynowaniem energii w lokalnych systemach pozwala na tworzenie mikrosieci zdolnych do zasilania budynków czy całych osiedli. Co więcej, łącząc instalacje wiatrowe z innymi źródłami energii odnawialnej takimi jak fotowoltaika, a także z inteligentnym systemem zarządzania (smart grid), miasta mogą znacząco zwiększyć swoją efektywność energetyczną. Jednak, rozwój technologii wiatrowej w polskich miastach napotyka szereg wyzwań technicznych, urbanistycznych, społecznych i prawnych. Do najważniejszych należą: ograniczona przestrzeń do instalacji większych turbin wiatrowych, hałas generowany przez turbiny, brak akceptacji społecznej dla tego typu instalacji oraz brak odpowiednich regulacji prawnych, które ułatwiłyby proces inwestycyjny i pozwoliły na bardziej elastyczne podejście do zagospodarowania przestrzeni miejskiej. W przyszłości możemy spodziewać się dalszej miniaturyzacji turbin wiatrowych, co umożliwi ich integrację z elementami architektury miejskiej, np. w postaci inteligentnych słupów oświetleniowych. Jednocześnie, rozwój technologii magazynowania energii umożliwi efektywne gromadzenie nadwyżek energii wytworzonej przez turbiny wiatrowe, zwiększając tym samym ich wartość dla systemu energetycznego w miastach.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum

     

    9 września 2024 roku odbyło się posiedzenie Rady Programowej 19. Smart City Forum, podczas którego omówiono zagadnienia dotyczące agendy jesiennej edycji wydarzenia poświęconego rozwojowi inteligentnych miast w Polsce. Kongres odbędzie się w dniach 18-19 listopada w The Westin Warsaw Hotel.

    Spotkanie poprowadził Maciej Bluj, Przewodniczący Rady Programowej, ekspert w dziedzinie rozwiązań smart city oraz Wiceprezydent Miasta Wrocławia w latach 2007–2018. Uczestnicy skoncentrowali się na opracowaniu ram programowych forum, które stanie się przestrzenią wymiany doświadczeń, pomysłów i innowacji związanych z miejską transformacją.

    Podczas rady uczestnicy poruszyli kluczowe tematy związane z samorządowym dialogiem, wizjami i wyzwaniami dla miast. Dyskusje koncentrowały się na innowacyjnych modelach zarządzania miejskiego, efektywnej współpracy miast z biznesem oraz optymalnym wykorzystaniu dofinansowań na rozwój innowacyjnych rozwiązań. Zwrócono również uwagę na istotowość tematu związanego z bezpieczeństwem kraju, w tym cyberbezpieczeństwa m.in. w jednostkach samorządowych. Zauważono także potrzebę zacieśniania współpracy między metropoliami a miastami średniej wielkości i wspieranie zrównoważonego rozwoju regionalnego.

    Eksperci zwrócili uwagę na nowoczesne narzędzia edukacyjne i ich wpływ na jakość nauczania oraz jak samorządy mogą wspierać rozwój placówek edukacyjnych i bezpieczeństwo dzieci w kontakcie z nowymi technologiami. Ważnym tematem była również polityka równych szans, uwzględniająca potrzeby różnych grup społecznych oraz programy wspierające równość.

    Poruszone zostały zagadnienia związane z niezależną energetyką miejską, w tym ciepłownictwem, odnawialnymi źródłami energii (OZE) i gospodarką odpadami, oraz nowoczesnymi technologiami generującymi oszczędności w mieście. Eksperci zwrócili uwagę na automatykę budynkową i monitorowanie zużycia energii, co może przyczynić się do zwiększenia efektywności energetycznej, a także jak inteligentne zarządzanie oświetleniem miejskim (Smart Lighting) może zoptymalizować zużycie energii oraz zredukować zanieczyszczenie światłem.

    Członkowie rady rozmawiali na temat infrastruktury i mobilności opartej na nowych technologiach, które wspierają rozwój miast przyszłości. Dyskusje skupiły się także na wyzwaniach związanych z wdrażaniem idei Smart City i e-urzędów, koncentrując się na współpracy i organizacji pracy w urzędach.

    Kolejnym tematem była przyszłość miast w kontekście wykorzystania danych i ich jakości. Rozważano, czy polskie miasta potrafią efektywnie wykorzystywać dane, jakie są wyzwania związane z ich utrzymaniem oraz jak sztuczna inteligencja może wspierać procesy gromadzenia i analizy danych. Omówiono także kwestie gospodarki odpadami w oparciu o zasady obiegu zamkniętego, które mogą wspierać zrównoważony rozwój miejskich społeczności.

    Na koniec poruszono kwestię roli UrbanLabów i nowoczesnych platform miejskich w kształtowaniu polityki miejskiej. Dyskusje skupiły się na inicjatywach skierowanych do młodzieży, a także na tematach związanych ze smart security, koncentrując się na ochronie infrastruktury krytycznej i miejskich systemach IT.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum zakończyło się zebraniem wielu wartościowych pomysłów i sugestii, które zostaną uwzględnione w ostatecznym programie nadchodzącego forum.

    W spotkaniu Rady Programowej udział wzięli m.in.:

    • Hanna Zdanowska, Prezydentka Miasta Łodzi
    • Aldona Machnowska-Góra, Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy
    • Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Piotr Borawski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu
    • Beata Moskal-Słaniewska, Prezydentka Miasta Świdnicy
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Adam Szponka, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia
    Aktualności
    • 23
      kwiecień
      Zapraszamy na 8. edycję Kongresu Biometanu, która odbędzie się 20-21 maja 2025 w Poznaniu. Kongres będzie znakomitą okazją do oceny sytuacji w branży, w szczególności w kotekście przyszłości jaka czeka rynek biometanu. Kongres jest zorganizowany w formule Conference&Expo, tworząc przestrzeń zarówno do poznania uwarunkowań rynku biometanu w Polsce oraz dotychczasowych doświadczeń prowadzących instalacje, jak i oferty dostawców technologii.
    • 07
      kwiecień
      W bieżącym tygodniu będą miały miejsce dwa ważne wydarzenia: - Targi Ekotech 2025: 8-10 kwietnia w Kielcach - Kongres Carbon Capture (CCS): 10 kwietnia 2025 w Poznaniu Serdecznie zapraszamy
    • 27
      styczeń
      Na stronie KOBiZE zostały opublikowane dwa ważne komunikaty: 1. Komunikat o próbach wyłudzania danych za pomocą wiadomości e-mail podszywających się pod KOBiZE i kierujących na fałszywy panel logowania Przejdź do strony komunikatu Komunikat jest ważnym sygnałem o zauważeniu przez przestępców potencjału systemów sprawozdawczych. Rekomendujemy zachowanie szczególnej ostrożności wobec wiadomosci dotyczących wszystkich systemów sprawozdawczych, w tym GUS i E-PRTR. W razie utraty danych logowania należy bezzwłocznie skontaktować się z administratorem systemu. 2. Raport o najczęściej występujących błędach przy wprowadzaniu danych do systemu CBAM Przejdź do Raportu Pozostałe dokumenty dotyczace CBAM są dostępne pod adresem ttps://www.kobize.pl/pl/article/cbam/id/2453/materialy-do-pobrania
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Kongres Biometanu 20-21 maja 2025 Poznań
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Operat FB
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Annual European Union greenhouse gas inventory 1990-2023 and inventory document 2025 (16.4.2025)

    EEA: EU’s energy sector leads the way in cuts to greenhouse gas emissions in 2023 (16.4.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Investment simplification - Council agrees position on the ‘Invest EU’ regulation to boost EU competitiveness (16.4.2025)

    JRC: Earth Observation in support of EU policies for urban climate adaptation (15.4.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Upraszczanie przepisów - Rada zgadza się na tymczasowe odroczenia mające zwiększyć konkurencyjność UE i dać firmom pewność prawa (14.4.2025)

    JRC: Monitorowanie zerowego zanieczyszczenia i perspektywy na rok 2025 (14.4.2025)

    JRC: Rules for the calculation of the Carbon Footprint of Industrial Batteries without external storage CFB-IND (11.4.2025)

    JRC: War worsens climate and environmental challenges in Ukraine (11.4.2025)

    KOBiZE: Stanowisko wobec systemu ETS2 wchodzącego w życie w 2027 r.  – wystąpienie Roberta Jeszke podczas  European Climate Summit (10.4.2025)

    EEA: Imagining a sustainable Europe in 2050 (10.4.2025)

    EEA: Air quality status report 2025 (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of PM₁₀ in 2023 in relation to the 2030 EU annual limit value (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of PM₂.₅ in 2023 in relation to the 2030 EU daily limit value (9.4.2025)

    EEA: BaP concentrations in 2023 by country (9.4.2025)

    EEA: Comparison of 2023 air quality data against 2030 air quality standards (9.4.2025)

    EEA: Percentage of reporting monitoring stations registering PM₁₀ concentrations above EU limit values and WHO guideline levels (9.4.2025)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected EU air quality standards, EU-27 (9.4.2025)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above 2021 WHO air quality guidelines and reference levels, EU-27 (9.4.2025)

    EEA: Percentage of stations in 2023 with annual average concentrations below applicable EU and WHO standards (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of NO₂ in 2023 and 2024 in relation to EU annual limit value and the WHO annual guideline level (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of O₃ in 2023 and 2024 in relation to the EU target value (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of NO₂ in 2023 in relation to the 2030 EU annual limit value (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of O₃ in 2023 in relation to the 2030 EU target value threshold (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of NO₂ in 2023 in relation to the 2030 EU daily limit value (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of PM₁₀ in 2023 and 2024 in relation to the EU daily limit value (9.4.2025)

    EEA: Percentage of reporting monitoring stations registering NO₂ concentrations above EU limit values and WHO guideline levels (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of PM₂.₅ in 2023 and 2024 in relation to EU annual limit values and WHO annual guideline level (9.4.2025)

    EEA: O₃ concentrations in 2023 by country in relation to the EU target value (9.4.2025)

    EEA: PM₂.₅ concentrations in 2023 by country in relation to the EU annual limit value and WHO annual guideline level (9.4.2025)

    EEA: Percentage of reporting monitoring stations registering O₃ concentrations above the EU target value and the WHO guideline levels in 2023 and 2024 (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of BaP in 2023 (9.4.2025)

    EEA: Percentage of reporting monitoring stations registering PM₂.₅ concentrations abovethe EU limit value and WHO guideline levels (9.4.2025)

    EEA: NO₂ concentrations in 2023 by country in relation to the EU annual limit values and WHO annual guideline level (9.4.2025)

    EEA: PM₁₀ concentrations in 2023 by country in relation to the EU daily limit value (9.4.2025)

    EEA: Concentrations of PM₂.₅ in 2023 in relation to the 2030 EU annual limit value (9.4.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Granulat z tworzyw sztucznych - Rada i Parlament uzgadniają nowe przepisy o ograniczeniu zanieczyszczenia mikroplastikiem (8.4.2025)

    EPA [CCS] Issues Final Permits for Geologic Sequestration of Carbon Dioxide in Texas (7.4.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Ostrzeżenie przed kupnem czynników chłodniczych pochodzących z kradzieży (2.4.2025)

    JRC: Status of Environment and Climate in Ukraine (1.4.2025)

    KE [system nowych zezwoleń na import od 1 stycznia 2026 towarów objętych CBAM]: Commission Implementing Regulation as regards the conditions and procedures related to the status of authorised CBAM declarant (28.3.2025)

    MKiŚ: Pakt na rzecz czystego przemysłu w Radzie EU ds. Środowiska (27.3.2025)

    KOBiZE: Obowiązek składania sprawozdań CBAM za I kwartał 2025 roku (27.3.2025)

    MKiŚ: Źródła danych na potrzeby opracowania miejskich planów adaptacji do zmian klimatu - bezpłatny webinar 2 kwietnia 2025 r. (27.3.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada uzgadnia stanowisko co do mechanizmu tymczasowych odroczeń mającego zwiększyć konkurencyjność UE i zapewnić firmom pewność prawa (26.3.2025)

    KOBiZE: Robert Jaszke „Kluczowe kwestie systemu ETS2 dla sektorów budynków, transportu drogowego i tzw. sektorów dodatkowych nieobjętych systemem ETS” (26.3.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluation of personal exposure to volatile organic chemicals (VOCs) in small-scale dry-cleaning facilities using passive sampling

    Reassessing the missing OH reactivity based on organic molecular formulas: Comparison between urban and regional environments

    Wind tunnel model of the Jack Rabbit II field experiments in the mock urban array: Part 2. approach wind conditions and particle image velocimetry measurements of simulated chlorine releases

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE2024/1203 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne i zastępującej dyrektywy 2008/99/WE i 2009/123/WE (15.4.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/658 z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Francję na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą buraka cukrowego, pszenicy zwyczajnej, kukurydzy na ziarno, rzepaku i słonecznika w tym państwie członkowskim (4.4.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia WE nr 166/2006 (2.4.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/422 z dnia 17 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych (31.3.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/623 z dnia 28 marca 2025 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, minimalne wymogi dotyczące certyfikatów dla osób fizycznych oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do odzysku rozpuszczalników na bazie fluorowanych gazów cieplarnianych z urządzeń oraz uchylające rozporządzenie Komisji WE nr 306/2008 (31.3.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/625 z dnia 28 marca 2025 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, minimalne wymogi dotyczące certyfikatów dla osób fizycznych i prawnych oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń ochrony przeciwpożarowej zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane lub odpowiednie alternatywy oraz uchylające rozporządzenie Komisji WE nr 304/2008 (31.3.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/627 z dnia 28 marca 2025 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573, minimalne wymogi dotyczące certyfikatów dla osób fizycznych oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do instalowania, konserwacji lub serwisowania, naprawy lub likwidacji stacjonarnych rozdzielnic elektrycznych zawierających fluorowane gazy cieplarniane oraz odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych ze stacjonarnych rozdzielnic elektrycznych oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2066 (31.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2025/33 z dnia 13 stycznia 2025 r. zezwalającego na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych o GWP równym 150 lub większym w schładzarkach lub zamrażarkach szokowych, urządzeniach do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną, urządzeniach do wyrobu lodu, wózkach do przechowywania i regeneracji żywności, komorach chłodniczo-garowniczych, urządzeniach do napojów lodowych i urządzeniach do kremowych napojów lodowych (27.3.2025)

    Zawiadomienie Komisji – Wytyczne dotyczące planów społeczno-klimatycznych (25.3.2025)

    Zawiadomienie KomisjiSpis treści – Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady nie czyń poważnych szkód na podstawie rozporządzenia w sprawie Społecznego Funduszu Klimatycznego (25.3.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniającego dyrektywę UE 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie UE nr 517/2014 (24.3.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/486 z dnia 17 marca 2025 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM (18.3.2025)