LNG i bioLNG - Wywiad z Adamem Niklewskim, Prezesem Polskiej Platformy LNG i bioLNG 30.09.2024

    Polska zyskuje coraz większą pozycję w produkcji biomenatu. Świadczy o tym m.in. historyczne, pierwsze w Polsce tankowanie ciężarówki wyłącznie bioLNG, które odbyło się na początku września w Rzepinie. O znaczeniu nowych regulacji unijnych, przyszłości sektora i wyzwaniach związanych z rozwojem infrastruktury tzw. paliw przyszłości, tuż przed tegoroczną VIII edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z Adamem Niklewskim, prezesem Polskiej Platformy LNG i BioLNG.

    Jakie są najważniejsze zagadnienia tegorocznej konferencji, czemu będzie poświęcona i czy koncentruje się na jakimś konkretnym obszarze?

    Tegoroczna, ósma edycja konferencji nosi tytuł „Napędzając przyszłość. Strategie LNG i bioLNG dla Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności”. Punktem wyjścia jest samo hasło, które utwierdza nas w przekonaniu, że skroplony gaz ziemny i skroplony metan, szczególnie
    w kontekście źródła pochodzenia są paliwem zdecydowanie perspektywicznym. Powinny być one jednym z priorytetów w przyszłej, bądź budującej się na naszych oczach strukturze miksu energetycznego, szczególnie jeżeli mówimy o zasilaniu transportu.

    Należy rozpatrywać to na dwóch płaszczyznach - transportu dalekobieżnego bądź dalekomorskiego. W przypadku transportu towarowego rozwiązania bateryjne, znane

    z obecnie coraz bardziej rozwijającej się elektromobilności na rynku samochodów osobowych, to szereg ograniczeń. BioLNG w całym łańcuchu wartości jest nie tylko niskoemisyjne, wręcz może być emisjochłonne. Paliwo pochodzenia naturalnego jest całkowitym odejściem od ich kopalnianych odpowiedników. Skroplony metan, bądź gaz ziemny, którego metan jest głównym składnikiem, stawia bioLNG w bardzo uprzywilejowanej pozycji, ponieważ infrastruktura techniczna i technologiczna jest dostępna na wyciagnięcie ręki. Zamienienie LNG z bioLNG następuje więc praktycznie bezkonfliktowo.

    Jakie Pana zdaniem były przełomowe wydarzenia dla rynku LNG i bio LNG w ostatnim czasie, które wpłynęły na rozwój sektora?

    Na początku września mieliśmy historyczny moment, czyli pierwsze tankowanie pojazdu ciężarowego w 100% przy użyciu bioLNG. Byli w to zaangażowani członkowie Związku Pracodawców Polska Platforma LNG i bioLNG, firma Duon oraz Iveco. W wydarzeniu uczestniczyli również nasi partnerzy. Myślę, że warto podkreślić fakt, że było to tankowanie na stacji, której właścicielem jest grupa Elmex. Ten znaczący krok w rozwoju paliw alternatywnych w Polsce, nie wydarzyłby się bez wcześniejszych, wspomnianych działań.

    W tym roku mijają trzy lata od podpisania porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju biogazu i biometanu. Analiza i podsumowanie działań w sektorze LNG i bioLNG będzie jaskrawym punktem tegorocznej konferencji. Akt podpisany w Warszawie w 2021 roku przy udziale Ministerstwa Klimatu i Środowiska był pierwszym istotnym krokiem, żeby odblokować rynek produkcji biometanu w Polsce. Wielkim wyzwaniem jest oczyszczenie biogazu do postaci biometanu, a najlepiej jeszcze skroplenie do postaci bioLNG. Wówczas gaz staje się bardzo łatwy w transporcie. Należy też pamiętać, że obszary, na których produkuje się biogaz są rozproszone i zazwyczaj mieszczą się na tych obszarach geograficznych Polski, które są w mniejszym stopniu osieciowane. Porozumienie sektorowe to pierwszy kamień milowy, który stworzył podstawy do tego, żeby mówić o rozwoju rynku biogazu i biometanu.
    Aktualizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii jest procesem, który pozwala nam
    z optymizmem patrzeć w przyszłość. Przed nami kilka bardzo istotnych wyzwań. Nie możemy się doczekać, kiedy będzie można mówić o w pełni przemysłowym uruchomieniu produkcji biometanu i bioLNG. Ważnym punktem w kontekście rozwoju tzw. paliw przyszłości są także pierwsze molekuły biometanu, które produkowane są w eksperymentalnym ośrodku w podpoznańskich Brodach (Ośrodek Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu). Biogazownia powstała z inicjatywy i pod nadzorem profesora Jacka Dacha, który jest jednym z członków  Rady Naukowej PPLNG.

    Jak wygląda obecna sytuacja LNG i BioLNG w Polsce? Dużo środowisk jest wciąż sceptycznie do tego nastawione. Czy słusznie?

    To krok w przeciwnym kierunku niż ten, w którym zmierza Unia Europejska. W ramach polityk europejskich Fit for 55 czy też New Green Deal punktem przełomowym było oświadczenie Repower EU, gdzie w strategii gazowej postanowiono, że Europa ma być docelowo zasilana 35-cioma miliardami metrów sześciennych biometanu wytworzonego z zasobów własnych.
    To ogromne ilości gazu i szacuje się, że nawet do 30% z niego może być produkowane w Polsce. Biorąc pod uwagę ten fakt, uważam, że sceptycyzm niektórych środowisk w naszym kraju jest po prostu niezrozumiały. Posiadamy możliwości, potencjał i politykę na poziomie Unii Europejskiej, która promuje to rozwiązanie, natomiast rynek jest odwrócony i negatywnie nastawiony. Wydaje mi się, że wynika to z sentymentu pochodzenia gazu ziemnego i postrzegania LNG i bioLNG w tej samej perspektywie, co jest niestety nieprawidłowe. 

    Jakie zatem kroki należy podjąć, żeby nasze społeczeństwo było bardziej świadome, otwarte na zmiany, a rynek bardziej zrozumiał potencjał tych paliw przyszłości?

    Kluczową i niezastąpioną rolę odgrywa tutaj edukacja w każdej możliwej formie. Są to m. in.  kursy, spotkania czy ogólnodostępne webinary. Ciekawą propozycją jest niedawno stworzona gra strategiczna dla młodych pokoleń. Dzięki opracowaniu symulatora farmowego pozwalającego na uruchomienie biogazowni. Zainteresowani znajdą ten produkt z łatwością. Myślę, że każda forma edukacji i uświadamiania jest niezwykle istotna. Dużą barierą jest niestety opór społeczny i przekonanie, że instalacje biogazowe czy biometanowe mogą być uciążliwe ze względu na fetor. Tymczasem najnowsze rozwiązania są bezwonne w swoim funkcjonowaniu. Zmiana tego postrzegania to proces i niestety też czas.

    Co jest istotne z perspektywy rynku transportu morskiego?

    Technologia napędzania statków w transporcie morskim za pomocą skroplonego gazu ziemnego istnieje na rynku już od niemal dwóch dekad. Szacuje się, że transport morski odpowiada za około 5% emisyjności globalnie. Stąd też LNG, który na starcie obniża emisyjność jednostki o 21% sprawia, że LNG obecnie ma dominującą pozycję w tzw. napędach alternatywnych. Emisyjność statków napędzanych LNG jest znacznie mniejsza względem standardowych paliw statkowych. Ta sama przewaga dotyczy również transportu kołowego.

    W transporcie morskim bardzo duże znaczenie ma ograniczenie pojemności zbiorników na nośnik energi. Niezależnie, czy mówimy tu o zbiornikach paliwowych czy gazowych, dalekomorskie jednostki muszą mieć możliwość przewozu towarów na znaczne odległości, więc przestrzeń paliwowa jest mocno limitowana. Możliwości doładowywania baterii także są bardzo ograniczone. Biorąc pod uwagę tzw. gęstość energetyczną, LNG ma zdecydowanie największą przewagę, ponieważ jego objętość potrzebna na przestrzeń paliwową jest najbardziej korzystna ze wszystkich alternatywnych metod zasilania napędu statku.

    Od obecnego roku w Unii Europejskiej obowiązuje dyrektywa Maritime FuelEU, która nakłada surowe wymagania dotyczące emisji, tzw. ETS-y. LNG, które można blendować (mieszać w dowolnych proporcjach) z bioLNG, oferuje realną możliwość spełnienia tych kryteriów na całej ścieżce dekarbonizacji narzuconej przez dyrektywę. Technologia ta jest sprawdzona i stosowana od dwóch dekad, cechuje się wysoką niezawodnością. Wysoko gęstość energetyczna skroplonego metanu pozwala na minimalne wykorzystanie przestrzeni na zbiorniki paliwowe. To rozwiązanie wciąż dominuje zarówno w modernizacjach istniejących statków, jak i przy nowych zamówieniach.

    Dlaczego warto pojawić się 2-3 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni?

    Każda kolejna odsłona naszych corocznych konferencji nawiązuje do tego, o czym rozmawialiśmy w ubiegłych edycjach. W 2023 roku prowadziliśmy dyskusję o polityce zrównoważonego rozwoju, czyli o ESG. Podczas obecnej VIII edycji rozwiniemy ten temat szczególnie w jednym obszarze – zaproponujemy bardziej detaliczne rozwinięcie tzw. metodyki Science Based Target, SBTi. W Związku Pracodawców staramy się nie tylko promować rozwiązania biometanowe, ale również pokazywać, jak istotne są w szerszym kontekście zmian na rynku gospodarczym. Polityka zrównoważonego rozwoju to obszar,
    o którym powinny pamiętać nie tylko największe przedsiębiorstwa, ale również każdy z nas. Nie koncentrujemy się wyłącznie na obszarach specjalistycznych, ale też na obszarach tzw. miękkich, które narzucają nam dynamikę zmian w otaczającym nas ekosystemie gospodarczym.

    Konferencja skierowana jest tylko do osób z branży i tego sektora, czy mogą też uczestniczyć w niej inne osoby, niezwiązane dotychczas z LNG i bioLNG?

    Wszystkich bardzo serdecznie zapraszam do udziału w VIII Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na wydarzeniu będziemy omawiać zagadnienia z różnych dziedzin.  Będziemy mówić o transporcie kołowym, morskim, o inwestycjach w biometanownie czy miksie energetycznym. Poruszamy w tych obszarach zdecydowanie szerszy kontekst zastosowań, jesteśmy otwarci i zapraszamy jak największe grono uczestników. Myślę, że marka konferencji, budowana przez osiem kolejnych lat sprawia, że jest to wydarzenie dość jaskrawe na mapie konferencji naukowych, a merytoryka i praktyka jest naszym wyróżnikiem i wielką siłą.

    Adam Niklewski

    bioLNG i LNG konferencja 2024 wywiad z Adamem NiklewskimPrezes Związku pracodawców Polska Platforma LNG i bioLNG, absolwent Politechniki Gdańskiej na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, pracę magisterską oparł o wiedzę i praktyki odbyte w Technical Universitat Hamburg-Harburg (TUHH) i Istanmbul Technical University (ITU).  Ponadto absolwent programu International Executive MBA. Od 19-stu lat związany z DNV, obecnie Członek Rady Nadzorczej DNV Holding AS. Na codzień zajmując się zarządzaniem projektami związanymi m.in. z nadzorem nad remontami statków w serwisie, jak i certyfikacją wyposażenia okrętowego.

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Kongres Biogazu i Expo 16-17 grudnia 2025 Warszawa
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: Rola biomasy w polityce Europejskiego Zielonego Ładu (12.12.2025)

    GIOŚ: Ocena zanieczyszczenia powietrza na stacjach monitoringu tła regionalnego w Polsce w roku 2024 w zakresie składu pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz depozycji metali ciężkich i WWA (12.12.2025)

    EPA Unveils Clean Air Act-Related Resource to Provide Transparency for Data Center Developers, Local Communities, Tribes (11.12.2025)

    EEA: Monitoring report on progress towards the 8th EAP objectives 2025 (10.12.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Cel klimatyczny na 2040 r.: Rada i Parlament zgodne co do redukcji emisji o 90% (10.12.2025)

    WIOŚ we Wrocławiu: Szkolenie antysmogowe (10.12.2025)

    GIOŚ: Pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska autorami nowego kanału pomiarowego z regulacją przepływu gazu (10.12.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada i Parlament za uproszczeniem wymogów dotyczących sprawozdawczości i należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju w celu zwiększenia konkurencyjności UE (9.12.2025)

    EPA [amoniak] Enforcement Action Against Lodi Facility Results in Significant Chemical Safety Improvements (8.12.2025)

    KOBiZE: Rejestr docelowy CBAM i możliwość składania wniosków o status upoważnionego zgłaszającego – dodatkowe informacje (5.12.2025)

    MKiŚ: Jak uzyskać status upoważnionego zgłaszającego CBAM i dostęp do portalu? (3.12.2025)

    JRC: Charakterystyka cząstek dymu z pożaru akumulatora litowo-jonowego: morfologia, wielkość i skład (3.12.2025)

    EEA: Premature deaths normalized by population attributable to exposure to PM₂.₅ at country level in 2005 and 2023, and percentage of change (1.12.2025)

    EEA: Premature deaths attributable to exposure to PM2.5 at NUTS3 level per 100,000 inhabitants over 30 years, 2023 (1.12.2025)

     EEA: Premature deaths attributable to exposure to fine particulate matter (PM₂.₅), EU (1.12.2025)

    EEA: Harm to human health from air pollution in Europe: burden of disease status, 2025 (1.12.2025)

    EEA: Air quality improving, but just over 180,000 deaths still attributable to air pollution in EU (1.12.2025)

    JRC: W kierunku transformacji przemysłowej na Śląsku (1.12.2025)

    JRC: Europejskie mapy radonu w pomieszczeniach 2024 (1.12.2025)

    JRC: Kraje muszą jasno określić rolę usuwania dwutlenku węgla w swoich zobowiązaniach klimatycznych (1.12.2025)

    KOBiZE: Nowa publikacja CAKE/KOBIZE w ramach projektu LIFE ENSPIRE pt. „CBAM and Budgetary Revenue. Prospects for the EU and Poland” (1.12.2025)

    JRC: Urban PM2.5 Atlas Air Quality in European Cities, 2025 Report (30.11.2025)

    JRC: Urban PM2.5 Atlas. Air Quality in Cities of Countries involved in the EU Enlargement policy (30.11.2025)

    EEA: Air quality around ports and airports (27.11.2025)

    KOBiZE: Dostęp do rejestru CBAM oraz możliwość składania wniosków o status upoważnionego zgłaszającego CBAM (28.11.2025)

    MKiŚ: CCUS – Ministra Paulina Hennig-Kloska na rozmowach w Norwegii (27.11.2025)

    EEA [coraz większe znaczenie emisji z portów i lotnisk] Better air quality monitoring needed amid rising air pollution from ports and airports (27.11.2025)

    Instrat: Dekarbonizacja przemysłu daleko w tyle za energetyką (27.11.2025)

    EPA [LZO] Issues Final Rule to Extend Unrealistic Biden-era Compliance Deadlines for Oil and Gas Industry, Saves Hundreds of Millions in Costs (26.11.2025)

    JRC: Raport o emisjach gazów cieplarnianych (25.11.2025)

    EPA [energetyka węglowa] Proposes to Extend the Compliance Deadline for Certain Coal-Fired Facilities (25.11.2025)

    JRC: Quantification of Hotspot Methane Emissions Using Sentinel-5P TROPOMI Observations (24.11.2025)

    EPA [przykłady działań U.S. EPA] Delivers Additional 100 Top Environmental Accomplishments, 300 Environmental Wins Now Highlighted Since President Trump Took Office in January (21.11.2025)

    IOŚ: Polskie samorządy w obliczu rosnącego ryzyka klimatycznego. Poradnik ekspertek IOŚ-PIB wskazuje kierunek zmian (21.11.2025)

    MKiŚ: Sejm przyjął ustawę wdrażającą CBAM - tarczę dla polskiego przemysłu (21.11.2025)

    Instrat: Metan kopalniany – czy Polska wyjaśni wątpliwości ws. emisji i ich weryfikacji? (20.11.2025)

    KOBiZE: Komentarz Roberta Jeszke dla BIZNES24 dotyczący aktualnej sytuacji wokół systemu ETS2 (18.11.2025)

    EEA: Municipal waste landfill rates in Europe by country - 2010 and 2023 (18.11.2025)

    IOŚ: Dziura ozonowa – co się z nią stało? (18.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada odracza do 2028 r. przepisy o klasyfikacji, oznakowaniu i pakowaniu chemikaliów (17.11.2025)

    JRC: Raport UNEP dotyczący luki emisyjnej 2025 – Rozdział 2 Globalne trendy emisji CO2 (17.11.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Impact of ambient air pollutants on influenza-like illness, influenza A and influenza B: A nationwide time-series study in China

    Exposure assessment and particle number size distribution in train carriages in the London subway

    Revealing long-term anthropogenic influence on PM10 through lead isotope signatures in a post-mining region

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 121/25/COL z dnia 9 lipca 2025 r. zmieniająca zasady merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez wprowadzenie nowych Ram środków pomocy państwa na rzecz wsparcia Paktu dla czystego przemysłu (ramy pomocy państwa na potrzeby Paktu dla czystego przemysłu) (11.12.2025)

    Zawiadomienie dotyczące zharmonizowanej klasyfikacji ditlenku tytanu jako substancji rakotwórczej kategorii 2 działającej przez drogi oddechowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (10.12.2025)

    Wytyczne Komisji – Zawiadomienie Komisji: wytyczne dotyczące stosowania w praktyce definicji miejsca, zakładu i instalacji, określonych w art. 13 lit. h) rozporządzenia o Europejskim Portalu Emisji Przemysłowych (rozporządzenie (UE) 2024/1244) (4.12.2025)

    Decyzja Rady (UE) 2025/2468 z dnia 13 listopada 2025 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dotyczących wspólnego obszaru sanitarnego i fitosanitarnego między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do Wielkiej Brytanii oraz w celu powiązania systemów handlu emisjami gazów cieplarnianych Zjednoczonego Królestwa i Unii (4.12.2025)

    P10_TA(2025)0108 – Zmiana rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 22 maja 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (2.12.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2365 z dnia 12 listopada 2025 r. w sprawie zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku (26.11.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/2359 z dnia 8 lipca 2025 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom niskoemisyjnym (21.11.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2335 z dnia 20 listopada 2025 r. ustanawiające emisje odniesienia CO2 na okres sprawozdawczy roku 2019 (21.11.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/2310 z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/781 poprzez skreślenie emisji odniesienia CO2 (19.11.2025)

    WYROK TRYBUNAŁU z dnia 21 maja 2025 r. w sprawie E-18/24 – Państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway: Środowisko – dyrektywa 2011/92/UE – ocena skutków wywieranych przez przedsięwzięcia na środowisko – art. 3 ust. 1 – przedsięwzięcia objęte zakresem załącznika I – wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, które zostaną sprzedane osobom trzecim – zasada lojalnej współpracy – wymóg usunięcia bezprawnych skutków naruszenia prawa EOG (13.11.2025)