Emisja niezorganizowana - emisje z konserwacji maszyn i procesów nieobjętych standardami

    Emisja z konserwacji maszyn

    Wiele powszechnie stosowanych środków do konserwacji i czyszczenia maszyn produkcyjnych lub wyposażenia zawiera rozpuszczalniki organiczne. Są one stosowane jako zmywacze, medium, w którym rozpuszczone są smary lub jako gaz nośny (środki typu spray). Poza nielicznymi przypadkami gdy wykorzystane środki w znacznej mierze zostają zebrane na czyściwach i przekazane jako odpad, ilość odparowujących rozpuszczalników w stosunku 1:1 do ilości zawartej w materiałach przedostaje się do atmosfery. Najbardziej wiarygodnym sposobem wyznaczenia wielkości emisji LZO (VOC) zawartych w środkach do czyszczenia i konserwacji maszyn jest zatem uproszczony bilans masy. Dla każdego preparatu ilość składnika „i” odpowiada iloczynowi ilości zużytego preparatu i zawartości w nim składnika „i” zgodnie z zależnością:

    Ei = N × M × xi gdzie:

    Ei – emisja składnika „i”

    N – ilość opakowań preparatu zużytego w okresie rozliczeniowym,

    M – masa preparatu w pojedynczym opakowaniu,

    xi – udział składnika „i” w preparacie.

    Emisja z czyszczenia produktów

    Drugą kategorią powszechnego zastosowania rozpuszczalników jest mycie półproduktów lub produktów końcowych. Analogicznie jak w przypadku czyszczenia maszyn i elementów wyposażenia, jeśli LZO (VOC) nie zostają przekazane wraz z odpadami, ilość rozpuszczalników wprowadzonych do procesu jako uzupełnienie środka myjącego uznaje się za równą ilości utraconej w sposób niekontrolowany w postaci emisji niezorganizowanej. Jeśli stanowiska operacyjne wyposażone są w odciągi wentylacyjne, część straty rozpuszczalników stanowi emisję zorganizowaną. W takich przypadkach wyznaczenie emisji rozpuszczalników sprowadza się do obliczenia LZO (VOC) zawartych w zużytych preparatach.

    Emisja z rodzajów działalności nieobjętych standardami

    Niezorganizowana emisja LZO (VOC) towarzyszy wielu instalacjom lub układom technologicznym, które nie podlegają wymogom standardów emisyjnych, jednak w których prowadzone są procesy pokrewne do czynności objętych standardami, lub zużywane są w nich rozpuszczalniki w ilościach mniejszych niż progi klasyfikujące instalacje do standardów, zwane dalej progami klasyfikacji. W szczególności należą do nich:

    • drukarnie, maszyny drukarskie, drukarki oznaczeń produktów: stosujące inne techniki druku niż wymienione w rozporządzeniu o standardach lub o zużyciu rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji,

    • produkcja mieszanin zawierających LZO (VOC), m.in. odczynników chemicznych, surowców i mediów stanowiących środowiska prowadzenia procesów, impregnatów oraz produkcja preparatów powlekających o zużyciu LZO (VOC) poniżej progu klasyfikacji,

    • produkcja form i elementów produktów techniką laminowania o zużyciu LZO (VOC) poniżej progu klasyfikacji,

    • klejenie z wykorzystaniem klejów rozpuszczalnikowych wiążących poprzez odparowanie rozpuszczalników o zużyciu poniżej progu klasyfikacji,

    • powlekanie innych rodzajów materiałów niż określone w rozporządzeniu o standardach lub o zużyciu LZO  (VOC) poniżej progu klasyfikacji.

    Najbardziej wiarygodną metodą wyznaczania emisji niezorganizowanej z ww. procesów jest bilans LZO. Zasady sporządzania bilansów przedstawiono w dziale Bilans LZO.

    Wobec niektórych procesów wyznaczenie niezorganizowanej emisji LZO (VOC) w oparciu o bilans może być obarczone dużą niepewnością. Ryzyko to jest znaczne dla instalacji, w których LZO (VOC) podlegają przemianom chemicznym lub występują w niektórych strumieniach w niewielkich stężeniach, trudnych do precyzyjnego określenia. W takich przypadkach obliczenia emisji powinny opierać się na innych metodach, np. wykorzystujących wyniki pomiarów, wskaźniki lub metody specyficzne. Nie zaleca się stosowania bilansu LZO (VOC) wobec następujących procesów i branż:

    • produkcji i układania mas bitumicznych,

    • przeładunku benzyn i chemikaliów,

    • przemysłu wielkotonażowych chemikaliów organicznych, rafinerii i produkcji biopaliw, produkcji polimerów,

    • produkcji mieszanin i preparatów o niskiej zawartości LZO (np. środków czystości, kosmetyków, środków ochrony roślin),

    • przetwórstwa tworzyw sztucznych,

    • rozkładu tworzyw sztucznych z odzyskiem monomerów, w tym produkcji paliw z odpadowych tworzyw sztucznych.

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)