Emisja niezorganizowana - emisje z konserwacji maszyn i procesów nieobjętych standardami

    Emisja z konserwacji maszyn

    Wiele powszechnie stosowanych środków do konserwacji i czyszczenia maszyn produkcyjnych lub wyposażenia zawiera rozpuszczalniki organiczne. Są one stosowane jako zmywacze, medium, w którym rozpuszczone są smary lub jako gaz nośny (środki typu spray). Poza nielicznymi przypadkami gdy wykorzystane środki w znacznej mierze zostają zebrane na czyściwach i przekazane jako odpad, ilość odparowujących rozpuszczalników w stosunku 1:1 do ilości zawartej w materiałach przedostaje się do atmosfery. Najbardziej wiarygodnym sposobem wyznaczenia wielkości emisji LZO (VOC) zawartych w środkach do czyszczenia i konserwacji maszyn jest zatem uproszczony bilans masy. Dla każdego preparatu ilość składnika „i” odpowiada iloczynowi ilości zużytego preparatu i zawartości w nim składnika „i” zgodnie z zależnością:

    Ei = N × M × xi gdzie:

    Ei – emisja składnika „i”

    N – ilość opakowań preparatu zużytego w okresie rozliczeniowym,

    M – masa preparatu w pojedynczym opakowaniu,

    xi – udział składnika „i” w preparacie.

    Emisja z czyszczenia produktów

    Drugą kategorią powszechnego zastosowania rozpuszczalników jest mycie półproduktów lub produktów końcowych. Analogicznie jak w przypadku czyszczenia maszyn i elementów wyposażenia, jeśli LZO (VOC) nie zostają przekazane wraz z odpadami, ilość rozpuszczalników wprowadzonych do procesu jako uzupełnienie środka myjącego uznaje się za równą ilości utraconej w sposób niekontrolowany w postaci emisji niezorganizowanej. Jeśli stanowiska operacyjne wyposażone są w odciągi wentylacyjne, część straty rozpuszczalników stanowi emisję zorganizowaną. W takich przypadkach wyznaczenie emisji rozpuszczalników sprowadza się do obliczenia LZO (VOC) zawartych w zużytych preparatach.

    Emisja z rodzajów działalności nieobjętych standardami

    Niezorganizowana emisja LZO (VOC) towarzyszy wielu instalacjom lub układom technologicznym, które nie podlegają wymogom standardów emisyjnych, jednak w których prowadzone są procesy pokrewne do czynności objętych standardami, lub zużywane są w nich rozpuszczalniki w ilościach mniejszych niż progi klasyfikujące instalacje do standardów, zwane dalej progami klasyfikacji. W szczególności należą do nich:

    • drukarnie, maszyny drukarskie, drukarki oznaczeń produktów: stosujące inne techniki druku niż wymienione w rozporządzeniu o standardach lub o zużyciu rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji,

    • produkcja mieszanin zawierających LZO (VOC), m.in. odczynników chemicznych, surowców i mediów stanowiących środowiska prowadzenia procesów, impregnatów oraz produkcja preparatów powlekających o zużyciu LZO (VOC) poniżej progu klasyfikacji,

    • produkcja form i elementów produktów techniką laminowania o zużyciu LZO (VOC) poniżej progu klasyfikacji,

    • klejenie z wykorzystaniem klejów rozpuszczalnikowych wiążących poprzez odparowanie rozpuszczalników o zużyciu poniżej progu klasyfikacji,

    • powlekanie innych rodzajów materiałów niż określone w rozporządzeniu o standardach lub o zużyciu LZO  (VOC) poniżej progu klasyfikacji.

    Najbardziej wiarygodną metodą wyznaczania emisji niezorganizowanej z ww. procesów jest bilans LZO. Zasady sporządzania bilansów przedstawiono w dziale Bilans LZO.

    Wobec niektórych procesów wyznaczenie niezorganizowanej emisji LZO (VOC) w oparciu o bilans może być obarczone dużą niepewnością. Ryzyko to jest znaczne dla instalacji, w których LZO (VOC) podlegają przemianom chemicznym lub występują w niektórych strumieniach w niewielkich stężeniach, trudnych do precyzyjnego określenia. W takich przypadkach obliczenia emisji powinny opierać się na innych metodach, np. wykorzystujących wyniki pomiarów, wskaźniki lub metody specyficzne. Nie zaleca się stosowania bilansu LZO (VOC) wobec następujących procesów i branż:

    • produkcji i układania mas bitumicznych,

    • przeładunku benzyn i chemikaliów,

    • przemysłu wielkotonażowych chemikaliów organicznych, rafinerii i produkcji biopaliw, produkcji polimerów,

    • produkcji mieszanin i preparatów o niskiej zawartości LZO (np. środków czystości, kosmetyków, środków ochrony roślin),

    • przetwórstwa tworzyw sztucznych,

    • rozkładu tworzyw sztucznych z odzyskiem monomerów, w tym produkcji paliw z odpadowych tworzyw sztucznych.

    Aktualności
    • 04
      kwiecień
      Z wprowadzonego w jednym ze stanów (stanie Arizona) nakazu pozostania w domach wyłączono tak zwane sektory / działalności niezbędne. Zaliczono do nich działalność firmy zajmującej się supresją emisji niezorganizowanej pyłów (SOILWORKS®). Dzięki tej klasyfikacji walka o życie i zdrowie mieszkańców w związku z epidemią koronawirusa nie pogorsza znacząco efektów stałych starań o łagodzenie skutków zdrowotnych zanieczyszczenia powietrza, w tym przedwczesnych zgonów związanych z emisją pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5
    • 22
      marzec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 497) opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Środowiska. Opublikowano również (poz. 498) rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Aktywów Państwowych polegającego na wyłączeniu komórek organizacyjnych obsługujących sprawy działu energia oraz pracowników obsługujących sprawy tego działu. Wyłączone komórki organizacyjne i pracownicy zostają włączeni do Ministerstwa klimatu na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Klimatu (poz. 499).
    • 20
      marzec
      Z uwagi na stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (koronawirus) terminy zaplanowanych konferencji i szkoleń zostały zmienione: - szkolenie z modelowania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu odbędzie się 15 września br. - Kongres Biomasy 2020 zaplanowany jest na dni 18-19 maja br. Miejsca i programy Wydarzeń nie ulegają zmianie. Dokonane zgłoszenia utrzymują rezerwację miejsc.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Kongres Biomasy 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Settlement with Concrete and Stone Producer Resolves Clean Air Violations in N. Attleborough, Mass. 13.03.2020

    EEA: Assessing air quality through citizen science 12.03.2020

    pył zawieszony PM10
    © EEA

    EPA to Review Lead Ambient Air Standards 12.03.2020

    EEA: Member States must cut emissions across all sectors to achieve EU climate targets by 2030 10.03.2020

    EPA settles diesel emissions cases against three northwest companies 05.03.2020

    EPA: Agency Releases Annual Automotive Trends Report Showing Marginal Increases in Fuel Economy 02.03.2020

    EPA Releases PFAS Action Plan: Program Update 26.02.2020

    EPA Continues to Act on PFAS, Proposes to Close Import Loophole and Protect American Consumers (20.02.2020)

    EPA and OXARC, Inc. settle Clean Air Act violations at company’s Pasco facility (20.02.2020)

    EPA’s 2019 Power Plant Emissions Data Demonstrate Significant Progress (19.02.2020)

    EPA Proposes Additional Amendments to the Regulations for Coal Combustion Residuals (19.02.2020)

    EPA Announces 2019 Annual Environmental Enforcement Results (19.02.2020)

    EPA Announces Community-Scale Air Toxics Monitoring Grant Competition (13.02.2020)

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (06.02.2020)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2019 Data reported by companies on the production, import,export, destruction and feedstock use of fluorinated greenhouse gases in the European Union, 2007-2018 (04.02.2020)

    f-gazy
    © EEA

    EEA: European Union continues to phase-down its use of climate-warming fluorinated gases (04.02.2020)

    EEA: Consumption of controlled ozone-depleting substances (04.02.2020)

    EEA: Transport: increasing oilconsumption andgreenhouse gas emissionshamper EU progresstowards environment andclimate objectives (03.02.2020)

    EPA Settlement with Gulfport Energy to Reduce Emissions from Oil and Natural Gas Operations by 313 Tons Per Year (22.01.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Near-road vehicle emissions air quality monitoring for exposure modeling

    The impact of biomass burning on the oxidative potential of PM2.5 in the metropolitan area of Milan

    Physical and chemical properties of non-exhaust particles generated from wear between pavements and tyres

    Where air quality has been impacted by weather changes in the United States over the last 30 years?

    Emission and simulation of primary fine and submicron particles and water-soluble ions from domestic coal combustion in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 6/2020 „Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa” 11.03.2020

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie przekazania przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmienionego przejściowego planu krajowego, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych 26.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Zjednoczeni w realizacji unii energetycznej i działań w dziedzinie klimatu – Przygotowanie fundamentów w celu zapewnienia udanego przejścia na czystą energię«” 11.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska” 11.02.2020

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2021 r. 06.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonej Europy 2030: działania następcze w związku z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, transformacją ekologiczną i porozumieniem klimatycznym z Paryża 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wdrażanie pakietu „Czysta energia”: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym i terytorialnym w dziedzinie klimatu oraz energii aktywnej i pasywnej 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Inteligentne miasta – nowe wyzwania dla sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej: jak osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju? 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)