Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 22
      marzec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 497) opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Środowiska. Opublikowano również (poz. 498) rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Aktywów Państwowych polegającego na wyłączeniu komórek organizacyjnych obsługujących sprawy działu energia oraz pracowników obsługujących sprawy tego działu. Wyłączone komórki organizacyjne i pracownicy zostają włączeni do Ministerstwa klimatu na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Ministerstwa Klimatu (poz. 499).
    • 20
      marzec
      Z uwagi na stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (koronawirus) terminy zaplanowanych konferencji i szkoleń zostały zmienione: - szkolenie z modelowania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu odbędzie się 15 września br. - Kongres Biomasy 2020 zaplanowany jest na dni 18-19 maja br. Miejsca i programy Wydarzeń nie ulegają zmianie. Dokonane zgłoszenia utrzymują rezerwację miejsc.
    • 26
      luty
      Zapraszamy na I Kongres Biomasy – Wschodnioeuropejskie Spotkanie Kupców i Dostawców, które odbędzie się w Poznaniu 17 i 18 marca. To zupełnie nowa jakość na branżowym rynku konferencyjnym. Mniej prelekcji – więcej rozmów o biznesie! Swój udział w wydarzeniu potwierdzili przedstawiciele branży biomasowej, między innymi z Litwy, Białorusi i Rosji. 
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Kongres Biomasy 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Settlement with Concrete and Stone Producer Resolves Clean Air Violations in N. Attleborough, Mass. 13.03.2020

    EEA: Assessing air quality through citizen science 12.03.2020

    pył zawieszony PM10
    © EEA

    EPA to Review Lead Ambient Air Standards 12.03.2020

    EEA: Member States must cut emissions across all sectors to achieve EU climate targets by 2030 10.03.2020

    EPA settles diesel emissions cases against three northwest companies 05.03.2020

    EPA: Agency Releases Annual Automotive Trends Report Showing Marginal Increases in Fuel Economy 02.03.2020

    EPA Releases PFAS Action Plan: Program Update 26.02.2020

    EPA Continues to Act on PFAS, Proposes to Close Import Loophole and Protect American Consumers (20.02.2020)

    EPA and OXARC, Inc. settle Clean Air Act violations at company’s Pasco facility (20.02.2020)

    EPA’s 2019 Power Plant Emissions Data Demonstrate Significant Progress (19.02.2020)

    EPA Proposes Additional Amendments to the Regulations for Coal Combustion Residuals (19.02.2020)

    EPA Announces 2019 Annual Environmental Enforcement Results (19.02.2020)

    EPA Announces Community-Scale Air Toxics Monitoring Grant Competition (13.02.2020)

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register (E-PRTR), Member States reporting under Article 7 of Regulation (EC) No 166/2006 (06.02.2020)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2019 Data reported by companies on the production, import,export, destruction and feedstock use of fluorinated greenhouse gases in the European Union, 2007-2018 (04.02.2020)

    f-gazy
    © EEA

    EEA: European Union continues to phase-down its use of climate-warming fluorinated gases (04.02.2020)

    EEA: Consumption of controlled ozone-depleting substances (04.02.2020)

    EEA: Transport: increasing oilconsumption andgreenhouse gas emissionshamper EU progresstowards environment andclimate objectives (03.02.2020)

    EPA Settlement with Gulfport Energy to Reduce Emissions from Oil and Natural Gas Operations by 313 Tons Per Year (22.01.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Near-road vehicle emissions air quality monitoring for exposure modeling

    The impact of biomass burning on the oxidative potential of PM2.5 in the metropolitan area of Milan

    Physical and chemical properties of non-exhaust particles generated from wear between pavements and tyres

    Where air quality has been impacted by weather changes in the United States over the last 30 years?

    Emission and simulation of primary fine and submicron particles and water-soluble ions from domestic coal combustion in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 6/2020 „Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa” 11.03.2020

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie przekazania przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmienionego przejściowego planu krajowego, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych 26.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Zjednoczeni w realizacji unii energetycznej i działań w dziedzinie klimatu – Przygotowanie fundamentów w celu zapewnienia udanego przejścia na czystą energię«” 11.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska” 11.02.2020

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2021 r. 06.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonej Europy 2030: działania następcze w związku z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, transformacją ekologiczną i porozumieniem klimatycznym z Paryża 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wdrażanie pakietu „Czysta energia”: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym i terytorialnym w dziedzinie klimatu oraz energii aktywnej i pasywnej 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Inteligentne miasta – nowe wyzwania dla sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej: jak osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju? 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)