Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie SZKOLENIE
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Size of the vehicle fleet (22.06.2017)

    JRC: Chemicals in Europe: understanding impacts on human health and the environment (15.06.2017)

    EPA Proposes Longer Stay of Portions of Oil and Gas Standards (13.06.2017)

    EPA: United States Resets Climate Change Discussion At G7  (12.06.2017)

    EU: Better Regulation policy simplifies environmental reporting: more information for citizens, less administrative burden (09.06.2017)

    EPA to Extend Deadline for 2015 Ozone NAAQS Area Designations (06.06.2017)

    EEA: Monitoring, reporting and evaluation systems for adaptation in Europe (02.06.2017)

    © EEA

    JRC: Car emissions and safety: Commission welcomes Member States' agreement on stricter rules (29.05.2017)

    EPA Takes Action to Postpone Costly Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (25.05.2017)

    EPA Budget Returns Focus to Core Statutory Mission (23.05.2017)

    EPA Stays Landfill Methane Rules (23.05.2017)

    United States Files Complaint Against Fiat Chrysler Automobiles for Alleged Clean Air Act Violation (23.05.2017)

    EPA Administrator Meets With Congressional Coal Caucus (22.05.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Identification of biased sectors in emission data using a combination of chemical transport model and receptor model (24.06.2017)

    NO to NO2 conversion rate analysis and implications for dispersion model chemistry methods using Las Vegas, Nevada near-road field measurements (17.06.2017)

    Impact of LULCC on the emission of BVOCs during the 21st century (15.06.2017)

    Isotopic signatures of anthropogenic CH4 sources in Alberta, Canada (12.06.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1015 z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE na każde państwo członkowskie za rok 2014 (16.06.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla (13.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (02.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (31.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2017 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii (sprawa C-488/15) Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Jakość powietrza - Dzienne i roczne dopuszczalne wartości stężeń PM10 - Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych (29.05.2017)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci (24.05.2017)

    Skarga - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej -  Stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (15.05.2017)

    Komunikat Komisji – Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości  z dnia 8 marca 2017 r. System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej - Zaprzestanie działalności instalacji - Zwrot niewykorzystanych uprawnień (08.05.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/785 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania w napędzanych przez konwencjonalny silnik spalinowy samochodach osobowych wysoko- sprawnych 12-woltowych zespołów silnikowo- prądnicowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 (06.05.2017)