Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)