Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji – pomiary (US EPA Metoda 21)

    Metodyka wykonywania pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów instalacji została opisana w dokumencie US EPA Method 21 - determination of volatile organic compound leaks oraz w rozdziale 3.0 dokumentu pt. Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995. Oba dokumenty zalecają zastosowanie ręcznych detektorów LZO (VOC) i określają dla nich wymagania sprzętowe. W punkcie 3.3. Protokołu zaproponowano następujący model planowania pomiarów:

    • określenie granic części instalacji wytypowanej do przeprowadzenia serii pomiarowej,

    • usystematyzowanie wiedzy o wybranej części instalacji w formie schematu przepływów z zaznaczonymi strumieniami procesowymi,

    • wyszczególnienie elementów narażonych na wycieki, np. wg zasady przemieszczania się po strumieniach zgodnie z kierunkiem przepływu mediów,

    • identyfikacja wg numerów elementów w obrębie strumieni.

    Przed przystąpieniem do pomiarów według powyższej metody powinny zostać scharakteryzowane wszystkie układy przewidziane do wykonania pomiarów, co w znaczący sposób ułatwia pracę zespołu pomiarowego oraz zwiększa jego efektywność.

    Typując elementy narażone na wycieki LZO (VOC) należy uwzględnić co najmniej następujące rodzaje armatury:

    • połączenia kołnierzowe,

    • połączenia elastyczne,

    • zawory i zasuwy regulacyjne (ręczne i automatyczne),

    • zawory upustowe,

    • zawory bezpieczeństwa,

    • pompy i sprężarki,

    • uszczelnienia wałów innych rodzajów urządzeń (mieszadeł, suszarek obrotowych, wirówek),

    • klapy, pokrywy, włazy rewizyjne,

    • otwarte końce rur, odpowietrzenia,

    • króćce przyłączeniowe,

    • uszczelnienia i elementy oprzyrządowania pomiarowego i innych rodzajów elementów automatyki,

    • miejsca poboru próbek.

    Opisany w dokumentach US EPA sposób wykonywania pomiarów polega na zmierzeniu stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów. Dla każdego elementu wynikiem pomiaru jest najwyższa wartość spośród stężeń odnotowanych na jego powierzchni (screening value). Aby ją wyznaczyć sondę analizatora należy powoli przesuwać wzdłuż powierzchni narażonej na wyciek (prostopadle do powierzchni): dla elementów nieruchomych – bezpośrednio po powierzchni elementu, dla elementów ruchomych, np. uszczelnień wałów pomp – w odległości około 1 cm od uszczelnienia. Pomiar stężenia powinien zostać wykonany na całej długości miejsca narażonego na wyciek, np. w przypadku połączeń kołnierzowych na całym obwodzie uszczelnienia. Szybkość przesuwania sondy musi uwzględniać ograniczenia techniczne wykorzystywanego miernika. W szczególności w miejscu gdzie występuje stężenie maksymalne, czas pomiaru powinien być co najmniej dwa razy dłuższy niż czas odpowiedzi detektora. W przypadku pomiarów na elementach zabrudzonych substancjami oleistymi, należy uważać na stopień zabrudzenia sondy, bowiem pomiar wykonywany miernikiem z zabrudzoną sondą może być obarczony znacznym błędem. Jeśli dojdzie do zabrudzenia sondy (króćca filtra lub wężyka) skutkującego fałszywym wskazaniem, należy je wymienić. Zasady czyszczenia i kalibracji oprzyrządowania zostały opisane w punkcie 3.3.2 Protokołu.

    Pomiar nieszczelności zaworów

    Przed każdym pomiarem nieszczelności zaworów wykonujący pomiary musi rozpoznać miejsca potencjalnej ucieczki LZO (VOC), które są ściśle związane z budową zaworu. Pomiar na zaworach z trzpieniem i dławicą powinien zostać wykonany w szczelinie pomiędzy trzpieniem i dławicą oraz pomiędzy dławicą i korpusem zaworu, tzn. w miejscach którymi LZO (VOC)  migrujące przez uszczelnienie dławicy może wydostawać się z zaworu. Jeśli korpus zaworu nie jest monolityczny, pomiar należy wykonać również na uszczelnieniu połączeń elementów korpusu.

    Pomiar nieszczelności pomp, kompresorów i mieszadeł

    Analogicznie jak dla zaworów pierwszym krokiem jest wyznaczenie potencjalnych miejsc wycieku. Przeważnie wobec pomp i kompresorów jest nim uszczelnienie wału oraz uszczelnienie połączeń części korpusu. Pomiar stężenia LZO (VOC) na elementach ruchomych należy wykonywać w odległości około 1 cm od uszczelnienia lub szczeliny między wałem i obudową.

    Pomiar nieszczelności zaworów upustowych

    Niektóre elementy jak np. zawory upustowe wymagają zachowania szczególnej ostrożności w trakcie wykonywania pomiarów. Zadaniem pomiaru stężenia na zaworach upustowych jest umożliwienie wyznaczenia emisji z nieszczelności, a więc przy zamkniętym zaworze. Nie powinno się jednak polegać na założeniu, że w trakcie wykonywania pomiaru zawór nie otworzy się automatycznie. Z tego względu niedopuszczalne jest wkładanie aparatu pomiarowego ani rąk do wylotu z zaworu. Pomiaru stężenia LZO (VOC) należy dokonać na powierzchni wylotowej z przewodu za zaworem upustowym.

    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)