Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – spalanie paliw w źródłach wyposażonych z system do ciągłego pomiaru emisji

    Wielkości emisji wyznaczone w oparciu o dane z systemu pomiaru ciągłego uznaje się, co do ogólnej zasady, za poprawne, jeśli system spełnia warunki określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206 poz. 1291) oraz wymagania dodatkowe określone w obowiązującym instalację pozwoleniu. Kryteria wiarygodności wyników systemu do ciągłego pomiaru emisji stanowią w szczególności:

    • metodyka pomiarów,

    • dotrzymanie procedur zapewniających odpowiedni poziom jakości wyników pomiarów (pomiary równoległe, procedura kalibracji i walidacji),

    • poprawność algorytmów obliczeniowych,

    • poprawność rejestracji trybów pracy źródeł (praca, rozruch, wyłączenie),

    • sposób przyjmowania danych zastępczych,

    • poprawność oceny dotrzymania standardów emisyjnych.

    Oprócz ww. kryteriów oceny wymaga również układ kanałów spalinowych i miejsca lokalizacji stanowisk pomiaru ciągłego – w przypadku źródeł, w których podczas pracy w warunkach odbiegających od normalnych spaliny są kierowane do atmosfery z pominięciem odcinka, na którym zainstalowane jest stanowisko pomiarowe. Dla tak skonstruowanych układów oraz w przypadku dłuższej pracy źródeł przy niesprawnym systemie pomiaru ciągłego, prawidłowe wyznaczenie wielkości emisji oraz należnych opłat wymaga uwzględnienia zmienności parametrów pracy źródeł w okresach braku danych z systemu pomiaru ciągłego. Systemy monitoringu ciągłego, które na to nie pozwalają, wymagają wprowadzenia zbioru parametrów zastępczych opracowanych przez prowadzącego instalację.

    System pomiarów ciągłych obejmuje przeważnie pomiar stężeń tlenków azotu (NO, NO2), dwutlenku siarki, pyłu oraz tlenku węgla. W opłatach za emisję ze źródeł większych mocy (umownie ≥ 50 MW) powinny zostać ujęte co najmniej następujące rodzaje pozostałych substancji:

    • dwutlenek węgla: w kwocie odpowiadającej zweryfikowanej wielkości emisji wg systemu handlu uprawnieniami do emisji,

    • metale zawarte w pyłach oraz suma związków rtęci,

    • podtlenek azotu,

    • amoniak (głównie źródła większych mocy),

    • niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO, VOC) i metan: z części źródeł nie dochodzi do emisji tych rodzajów substancji, wykluczenie wymaga uzasadnienia,

    • sadza: głównie ze źródeł spalania paliw stałych,

    • wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (w tym benzo(a)piren): w części źródeł stężenia WWA w spalinach nie przekraczają poziomów oznaczalności stosowanych metod pomiarowych, wykluczenie wymaga uzasadnienia,

    • związki chloru ze źródeł spalania paliw stałych,

    • dioksyny i furany ze źródeł spalania paliw stałych,

    • inne specyficzne związki organiczne z niektórych źródeł spalania paliw stałych.

    Wymienione powyżej rodzaje substancji odnoszą się do źródeł spalających paliwa powszechne takie jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, ciężki olej opałowy, lekki olej opałowy oraz gaz ziemny. Emisja ze źródeł zasilanych paliwami specyficznymi lub współspalającymi odpady wymagają analiz indywidualnych.

    Sposób wyznaczania wielkości emisji substancji objętych pomiarami okresowymi, stanowiących podstawę naliczenia opłaty, powinien uwzględniać zależność emisji od parametrów technologicznych, głównie zmian składu paliwa (wartości właściwe dla kolejnych partii paliwa) oraz obciążenia źródeł. Wybór argumentu funkcji – zależności stanowiących podstawę obliczeń powinien uwzględniać wiarygodność jego wyznaczenia oraz dostępność danych. Do najczęściej wykorzystywanych korelacji należą:

    • metale zawarte w pyłach: kg/kg wyemitowanego pyłu,

    • związki rtęci: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • podtlenek azotu: kg/m3 spalin, kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • amoniak: j.w. z uwzględnieniem zależności od obciążenia źródła,

    • NMLZO (VOC), metan: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • sadza: kg/kg wyemitowanego CO, kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii,

    • WWA, związki chloru, dioksyny i furany, inne specyficzne związki organiczne: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii.

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)