Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – spalanie paliw w źródłach wyposażonych z system do ciągłego pomiaru emisji

    Wielkości emisji wyznaczone w oparciu o dane z systemu pomiaru ciągłego uznaje się, co do ogólnej zasady, za poprawne, jeśli system spełnia warunki określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206 poz. 1291) oraz wymagania dodatkowe określone w obowiązującym instalację pozwoleniu. Kryteria wiarygodności wyników systemu do ciągłego pomiaru emisji stanowią w szczególności:

    • metodyka pomiarów,

    • dotrzymanie procedur zapewniających odpowiedni poziom jakości wyników pomiarów (pomiary równoległe, procedura kalibracji i walidacji),

    • poprawność algorytmów obliczeniowych,

    • poprawność rejestracji trybów pracy źródeł (praca, rozruch, wyłączenie),

    • sposób przyjmowania danych zastępczych,

    • poprawność oceny dotrzymania standardów emisyjnych.

    Oprócz ww. kryteriów oceny wymaga również układ kanałów spalinowych i miejsca lokalizacji stanowisk pomiaru ciągłego – w przypadku źródeł, w których podczas pracy w warunkach odbiegających od normalnych spaliny są kierowane do atmosfery z pominięciem odcinka, na którym zainstalowane jest stanowisko pomiarowe. Dla tak skonstruowanych układów oraz w przypadku dłuższej pracy źródeł przy niesprawnym systemie pomiaru ciągłego, prawidłowe wyznaczenie wielkości emisji oraz należnych opłat wymaga uwzględnienia zmienności parametrów pracy źródeł w okresach braku danych z systemu pomiaru ciągłego. Systemy monitoringu ciągłego, które na to nie pozwalają, wymagają wprowadzenia zbioru parametrów zastępczych opracowanych przez prowadzącego instalację.

    System pomiarów ciągłych obejmuje przeważnie pomiar stężeń tlenków azotu (NO, NO2), dwutlenku siarki, pyłu oraz tlenku węgla. W opłatach za emisję ze źródeł większych mocy (umownie ≥ 50 MW) powinny zostać ujęte co najmniej następujące rodzaje pozostałych substancji:

    • dwutlenek węgla: w kwocie odpowiadającej zweryfikowanej wielkości emisji wg systemu handlu uprawnieniami do emisji,

    • metale zawarte w pyłach oraz suma związków rtęci,

    • podtlenek azotu,

    • amoniak (głównie źródła większych mocy),

    • niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO, VOC) i metan: z części źródeł nie dochodzi do emisji tych rodzajów substancji, wykluczenie wymaga uzasadnienia,

    • sadza: głównie ze źródeł spalania paliw stałych,

    • wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (w tym benzo(a)piren): w części źródeł stężenia WWA w spalinach nie przekraczają poziomów oznaczalności stosowanych metod pomiarowych, wykluczenie wymaga uzasadnienia,

    • związki chloru ze źródeł spalania paliw stałych,

    • dioksyny i furany ze źródeł spalania paliw stałych,

    • inne specyficzne związki organiczne z niektórych źródeł spalania paliw stałych.

    Wymienione powyżej rodzaje substancji odnoszą się do źródeł spalających paliwa powszechne takie jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, ciężki olej opałowy, lekki olej opałowy oraz gaz ziemny. Emisja ze źródeł zasilanych paliwami specyficznymi lub współspalającymi odpady wymagają analiz indywidualnych.

    Sposób wyznaczania wielkości emisji substancji objętych pomiarami okresowymi, stanowiących podstawę naliczenia opłaty, powinien uwzględniać zależność emisji od parametrów technologicznych, głównie zmian składu paliwa (wartości właściwe dla kolejnych partii paliwa) oraz obciążenia źródeł. Wybór argumentu funkcji – zależności stanowiących podstawę obliczeń powinien uwzględniać wiarygodność jego wyznaczenia oraz dostępność danych. Do najczęściej wykorzystywanych korelacji należą:

    • metale zawarte w pyłach: kg/kg wyemitowanego pyłu,

    • związki rtęci: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • podtlenek azotu: kg/m3 spalin, kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • amoniak: j.w. z uwzględnieniem zależności od obciążenia źródła,

    • NMLZO (VOC), metan: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii, kg/Mg wyemitowanego CO2,

    • sadza: kg/kg wyemitowanego CO, kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii,

    • WWA, związki chloru, dioksyny i furany, inne specyficzne związki organiczne: kg/Mg paliwa, kg/MJ wyprodukowanej energii.

    Aktualności
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    • 05
      marzec
      Opublikowany przez JRC dokument referencyjny odnosi się do Dyrektywy 2006/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego i stanowi aktualizację dokumentu z roku 2009 (MTWR BREF). W zakresie oddziaływania na powietrze atmosferyczne dokument charakteryzuje głównie emisje niezorganizowane pyłu. Za najlepsze dostępne techniki BAT do ich ograniczania wskazano utrzymanie wysokiej wilgotności powierzchni o potencjalne emisyjnym, zamgławianie i zraszanie materiału w trakcie przeładunku, ochronę przed wiatrem poprzez stosowanie barier wiatrochronnych lub zamkniętych obszarów składowania oraz rekultywację powierzchni i techniki odpowiedniego zabezpieczenia taśmociągów. © Pixabay
    • 25
      luty
      Już za dwa dni – 27 lutego rozpoczną się w Kielcach Targi EKOTECH. Tegoroczna edycja potrwa do 1 marca i obejmie między innymi konferencję „Neutralizacja odorów i substancji toksycznych w zakładach utylizacji odpadów ",  wykład prof. dr hab. Jana Łabętowicza dot. zanieczyszczenia powietrza i projektu RDI2CluB oraz pokaz eliminacji zapylenia i odorów przy zastosowaniu mgły wodnej. © TARGI KIELCE S.A.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EPA Announces Environmental Compliance Website for the Crude Oil and Natural Gas Sector (09.04.2019)

    emisje LZO ropa gaz EPA portal
    © U.S. EPA

    EPA and Ohio Agree that Cleveland Area Now Meets Federal Air Quality Standard for Fine Particulate Matter (03.04.2019)

    EPA Launches Voluntary Audit Program for New Owners of Upstream Oil and Natural Gas Facilities (29.03.2019)

    EPA Highlights Clean Drinking Water and Indoor Air at the Atlanta Science Festival (27.03.2019)

    EPA: Proposed Settlement Resolves Clean Air Act Claims Between EPA and South Portland, Maine Facility (25.03.2019)

    NIK o smogu w Brukseli (23.03.2019)

    EEA: Europes urban air quality - re-assessing implementation challenges in cities (18.03.2019)

    Zanieczyszczenie powietrza w miastach Europy Europejska Agencja Środowiska
    © EEA

    U.S. EPA Fiat Chrysler Automobiles Issues Voluntary Recall of Nearly 900,000 Vehicles in the United States (13.03.2019)

    EPA Chief Tells World to Buy "Cleaner" American Energy (12.03.2019)

    U.S. EPA: Settlement with Diodes Incorporated Resolves Clean Air Act Violations at Former Lee’s Summit Facility (08.03.2019)

    U.S. EPA settles with three California auto parts companies over Clean Air Act violations (07.03.2018)

    Primary and final energy consumption 2005-2017 and targets 2020 and 2030 (06.03.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Air quality impacts from the electrification of light-duty passenger vehicles in the United States

    Quantifying the emission potentials of fugitive dust sources in Nanjing, East China

    An assessment of important SPECIATE profiles in the EPA emissions modeling platform and current data gaps

    Potential impacts of electric vehicles on air quality and health endpoints in the Greater Houston Area in 2040

    An evaluation of a Lagrangian stochastic model for the assessment of odours

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wdrażanie prawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska w odniesieniu do jakości powietrza i wody oraz do odpadów” (22.03.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Europa, która chroni: czyste powietrze dla wszystkich«” (22.03.2019)

    Decyzja Rady (UE) 2019/448  z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku o włączenie metoksychloru do załącznika A do Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (20.03.2019)

    Sprostowanie do dyrektywy Komisji 2015/1480 z dnia 28 sierpnia 2015 r. zmieniającej niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE i 2008/50/WE ustanawiających przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza (14.03.2019)

    Komunikat Komisji w sprawie monitorowania ekosystemów na podstawie art. 9 i załącznika V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (11.03.2019)

    Komunikat Komisji – Wytyczne dotyczące opracowania krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (01.03.2019)

    krajowy program ograniczania ograniczenia zanieczyszczenia powietrza
    © JRC

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (27.02.2019)

    Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2400 oraz dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie (26.02.2019)