Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – praca instalacji w warunkach odbiegających od normalnych i przygotowanie instalacji do remontu

    Emisja towarzysząca pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych skutkuje obowiązkiem wniesienia opłaty analogicznie jak emisja w warunkach normalnych, przy czym kwota należnej opłaty jest obliczana praktycznie wyłącznie na podstawie wielkości uwolnionych ładunków. W zależności od rodzaju prowadzonego procesu oraz przyczyn pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, do wyznaczenia wielkości emisji wykorzystuje się następujące metody obliczeniowe:

    • bilans procesu: obliczenie strumieni odgazów o zwiększonej zwartości substancji lub incydentalnych strumieni procesowych skierowanych do atmosfery w warunkach odbiegających od normalnych – dotyczy w szczególności zatrzymań i uruchomień oraz zaburzeń w procesach prowadzonych w przemyśle wielkotonażowych związków organicznych oraz nieorganicznych, rafinerii, petrochemii oraz przy wydobyciu gazu,

    • pomiar ciągły: dla instalacji prowadzących monitoring ciągły na emitorach, którymi uwalniane są odgazy w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych (instalacje spalania paliw, instalacje spalania odpadów, źródła technologiczne),

    •  szacunki: wykorzystujące monitoring czasu pracy instalacji lub urządzeń oraz wskaźniki emisji – dotyczy w szczególności emisji przy niesprawnych urządzeniach oczyszczających odgazy,

    • analiza wyników „odbiegających”: analiza wyników pomiarów emisji niemieszczących się w zakresie uznanym za reprezentatywne dla normalnej pracy instalacji oraz warunków panujących w trakcie wykonywania pomiarów.

    Opłaty za emisję związaną z przygotowaniem instalacji do remontu oraz za emisję podczas rozruchu instalacji

    Wielkość opłaty należnej za emisję substancji do powietrza powinna uwzględniać ładunki uwolnione w trakcie przygotowania instalacji do remontu. Z uwagi na niewielką skalę emisji wielkości należnych opłat mogą być wyznaczane na podstawie szacunków. Wobec instalacji chemicznych, których przygotowanie prowadzi się poprzez przedmuch azotem, powszechnie uznaje się, że wielkość ładunku powinna obejmować substancje wykorzystywane w instalacji lub produkty ich przemian, z pominięciem strumienia azotu, który jako podstawowy składnik powietrza nie stanowi substancji zanieczyszczającej.

    W przypadku instalacji wymagających rozruchu po ich wybudowaniu lub przebudowie (zmianie) i gdy rozruch skutkuje emisją do powietrza, ładunki uwolnionych substancji powinny zostać uwzględnione w opłacie za pierwszy rok eksploatacji instalacji.

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Uwzględnienie źródeł pomniejszych w łącznej kwocie opłaty z instalacji, w której eksploatowane są źródła o znacznej emisji stanowi jedynie zadośćuczynienie wymaganiom prawa. Nie ma bowiem istotnego znaczenia dla całkowitej niepewności kwoty za emisję z instalacji lub z grupy instalacji eksploatowanych na terenie zakładu. Z tego względu obliczenia dla źródeł pomniejszych mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności. Podejście to odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych uwzględnienia wymagają:

    • lotne związki organiczne zawarte w środkach do konserwacji i czyszczenia maszyn: jeśli są wykorzystywane w znaczących ilościach,

    • czynniki chłodnicze wykorzystywane w układach chłodniczych i klimatyzacyjnych,

    • emisje z warsztatów naprawczych,

    • gazy zawarte w cysternach kolejowych i samochodowych przewidzianych do załadunku produktów ciekłych, gazy sprężone „brudne” wprowadzane do atmosfery przed załadunkiem produktów gazowych,

    • emisje ze środków transportu (samochody, wózki widłowe, ładowarki, wozidła, lokomotywy, ciągniki),

    • emisje z układów kanalizacyjnych (jeśli ścieki zawierają istotne ilości substancji lotnych),

    • emisje z oczyszczalni ścieków, odstojników, lagun, zbiorników retencyjnych ścieków,

    • emisje z silosów oraz zbiorników magazynowych i międzyoperacyjnych,

    • emisje z laboratoriów.

    Aktualności
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    • 05
      marzec
      Opublikowany przez JRC dokument referencyjny odnosi się do Dyrektywy 2006/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego i stanowi aktualizację dokumentu z roku 2009 (MTWR BREF). W zakresie oddziaływania na powietrze atmosferyczne dokument charakteryzuje głównie emisje niezorganizowane pyłu. Za najlepsze dostępne techniki BAT do ich ograniczania wskazano utrzymanie wysokiej wilgotności powierzchni o potencjalne emisyjnym, zamgławianie i zraszanie materiału w trakcie przeładunku, ochronę przed wiatrem poprzez stosowanie barier wiatrochronnych lub zamkniętych obszarów składowania oraz rekultywację powierzchni i techniki odpowiedniego zabezpieczenia taśmociągów. © Pixabay
    • 25
      luty
      Już za dwa dni – 27 lutego rozpoczną się w Kielcach Targi EKOTECH. Tegoroczna edycja potrwa do 1 marca i obejmie między innymi konferencję „Neutralizacja odorów i substancji toksycznych w zakładach utylizacji odpadów ",  wykład prof. dr hab. Jana Łabętowicza dot. zanieczyszczenia powietrza i projektu RDI2CluB oraz pokaz eliminacji zapylenia i odorów przy zastosowaniu mgły wodnej. © TARGI KIELCE S.A.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EPA Announces Environmental Compliance Website for the Crude Oil and Natural Gas Sector (09.04.2019)

    emisje LZO ropa gaz EPA portal
    © U.S. EPA

    EPA and Ohio Agree that Cleveland Area Now Meets Federal Air Quality Standard for Fine Particulate Matter (03.04.2019)

    EPA Launches Voluntary Audit Program for New Owners of Upstream Oil and Natural Gas Facilities (29.03.2019)

    EPA Highlights Clean Drinking Water and Indoor Air at the Atlanta Science Festival (27.03.2019)

    EPA: Proposed Settlement Resolves Clean Air Act Claims Between EPA and South Portland, Maine Facility (25.03.2019)

    NIK o smogu w Brukseli (23.03.2019)

    EEA: Europes urban air quality - re-assessing implementation challenges in cities (18.03.2019)

    Zanieczyszczenie powietrza w miastach Europy Europejska Agencja Środowiska
    © EEA

    U.S. EPA Fiat Chrysler Automobiles Issues Voluntary Recall of Nearly 900,000 Vehicles in the United States (13.03.2019)

    EPA Chief Tells World to Buy "Cleaner" American Energy (12.03.2019)

    U.S. EPA: Settlement with Diodes Incorporated Resolves Clean Air Act Violations at Former Lee’s Summit Facility (08.03.2019)

    U.S. EPA settles with three California auto parts companies over Clean Air Act violations (07.03.2018)

    Primary and final energy consumption 2005-2017 and targets 2020 and 2030 (06.03.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Air quality impacts from the electrification of light-duty passenger vehicles in the United States

    Quantifying the emission potentials of fugitive dust sources in Nanjing, East China

    An assessment of important SPECIATE profiles in the EPA emissions modeling platform and current data gaps

    Potential impacts of electric vehicles on air quality and health endpoints in the Greater Houston Area in 2040

    An evaluation of a Lagrangian stochastic model for the assessment of odours

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wdrażanie prawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska w odniesieniu do jakości powietrza i wody oraz do odpadów” (22.03.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Europa, która chroni: czyste powietrze dla wszystkich«” (22.03.2019)

    Decyzja Rady (UE) 2019/448  z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku o włączenie metoksychloru do załącznika A do Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (20.03.2019)

    Sprostowanie do dyrektywy Komisji 2015/1480 z dnia 28 sierpnia 2015 r. zmieniającej niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE i 2008/50/WE ustanawiających przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza (14.03.2019)

    Komunikat Komisji w sprawie monitorowania ekosystemów na podstawie art. 9 i załącznika V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (11.03.2019)

    Komunikat Komisji – Wytyczne dotyczące opracowania krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (01.03.2019)

    krajowy program ograniczania ograniczenia zanieczyszczenia powietrza
    © JRC

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (27.02.2019)

    Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2400 oraz dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie (26.02.2019)