Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – praca instalacji w warunkach odbiegających od normalnych i przygotowanie instalacji do remontu

    Emisja towarzysząca pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych skutkuje obowiązkiem wniesienia opłaty analogicznie jak emisja w warunkach normalnych, przy czym kwota należnej opłaty jest obliczana praktycznie wyłącznie na podstawie wielkości uwolnionych ładunków. W zależności od rodzaju prowadzonego procesu oraz przyczyn pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, do wyznaczenia wielkości emisji wykorzystuje się następujące metody obliczeniowe:

    • bilans procesu: obliczenie strumieni odgazów o zwiększonej zwartości substancji lub incydentalnych strumieni procesowych skierowanych do atmosfery w warunkach odbiegających od normalnych – dotyczy w szczególności zatrzymań i uruchomień oraz zaburzeń w procesach prowadzonych w przemyśle wielkotonażowych związków organicznych oraz nieorganicznych, rafinerii, petrochemii oraz przy wydobyciu gazu,

    • pomiar ciągły: dla instalacji prowadzących monitoring ciągły na emitorach, którymi uwalniane są odgazy w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych (instalacje spalania paliw, instalacje spalania odpadów, źródła technologiczne),

    •  szacunki: wykorzystujące monitoring czasu pracy instalacji lub urządzeń oraz wskaźniki emisji – dotyczy w szczególności emisji przy niesprawnych urządzeniach oczyszczających odgazy,

    • analiza wyników „odbiegających”: analiza wyników pomiarów emisji niemieszczących się w zakresie uznanym za reprezentatywne dla normalnej pracy instalacji oraz warunków panujących w trakcie wykonywania pomiarów.

    Opłaty za emisję związaną z przygotowaniem instalacji do remontu oraz za emisję podczas rozruchu instalacji

    Wielkość opłaty należnej za emisję substancji do powietrza powinna uwzględniać ładunki uwolnione w trakcie przygotowania instalacji do remontu. Z uwagi na niewielką skalę emisji wielkości należnych opłat mogą być wyznaczane na podstawie szacunków. Wobec instalacji chemicznych, których przygotowanie prowadzi się poprzez przedmuch azotem, powszechnie uznaje się, że wielkość ładunku powinna obejmować substancje wykorzystywane w instalacji lub produkty ich przemian, z pominięciem strumienia azotu, który jako podstawowy składnik powietrza nie stanowi substancji zanieczyszczającej.

    W przypadku instalacji wymagających rozruchu po ich wybudowaniu lub przebudowie (zmianie) i gdy rozruch skutkuje emisją do powietrza, ładunki uwolnionych substancji powinny zostać uwzględnione w opłacie za pierwszy rok eksploatacji instalacji.

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Uwzględnienie źródeł pomniejszych w łącznej kwocie opłaty z instalacji, w której eksploatowane są źródła o znacznej emisji stanowi jedynie zadośćuczynienie wymaganiom prawa. Nie ma bowiem istotnego znaczenia dla całkowitej niepewności kwoty za emisję z instalacji lub z grupy instalacji eksploatowanych na terenie zakładu. Z tego względu obliczenia dla źródeł pomniejszych mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności. Podejście to odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych uwzględnienia wymagają:

    • lotne związki organiczne zawarte w środkach do konserwacji i czyszczenia maszyn: jeśli są wykorzystywane w znaczących ilościach,

    • czynniki chłodnicze wykorzystywane w układach chłodniczych i klimatyzacyjnych,

    • emisje z warsztatów naprawczych,

    • gazy zawarte w cysternach kolejowych i samochodowych przewidzianych do załadunku produktów ciekłych, gazy sprężone „brudne” wprowadzane do atmosfery przed załadunkiem produktów gazowych,

    • emisje ze środków transportu (samochody, wózki widłowe, ładowarki, wozidła, lokomotywy, ciągniki),

    • emisje z układów kanalizacyjnych (jeśli ścieki zawierają istotne ilości substancji lotnych),

    • emisje z oczyszczalni ścieków, odstojników, lagun, zbiorników retencyjnych ścieków,

    • emisje z silosów oraz zbiorników magazynowych i międzyoperacyjnych,

    • emisje z laboratoriów.

    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)