Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – lotne związki organiczne (LZO, VOC)

    Opłaty za wprowadzanie do powietrza lotnych związków organicznych wyznacza się w oparciu o jedną z czterech metod:

    • obliczenia emisji wykonywane w systemie do pomiarów ciągłych lub na podstawie wyników pomiarów okresowych: metodę tę stosuje się głównie w instalacjach przemysłu chemicznego oraz dla niektórych źródeł eksploatowanych w instalacjach podlegających pod wymogi standardów emisyjnych, przy produkcji mas bitumicznych, w przetwórstwie tworzysz sztucznych i depolimeryzacji,

    • obliczenia emisji niezorganizowanej z nieszczelności instalacji: przedstawiamy je w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Nieszczelności instalacji,

    • bilans LZO dla instalacji wykorzystujących lotne związki organiczne jako surowce,

    • bilans zużycia preparatów: wykorzystywanych do czyszczenia i konserwacji maszyn.

    Poniżej przedstawiamy dwie metody wyznaczania należnych opłat bazujące na bilansie LZO.

    Jeżeli jest taka możliwość emisja całkowita powinna być przyporządkowana poszczególnym źródłom emisji zorganizowanej oraz niezorganizowanej. Sumaryczną wielkość emisji - jedną wartość dla całej instalacji - podaje się jedynie, gdy sprawdzenia dotrzymania standardu dokonuje się łącznie dla emisji zorganizowanej i niezorganizowanej. Bez względu na sposób określania emisji, jej wielkość powinna wynikać z bilansu LZO. Zasady sporządzania bilansu dla poszczególnych rodzajów działalności omówiono w dziale Bilans LZO. W dziale tym opisano również metody wyznaczania poszczególnych strumieni zawierających lotne związki organiczne istotnych dla wysokości należnych opłat:

    Uwzględnienie w obliczeniach należnej opłaty strumieni takich jak LZO (VOC) zawarte w produktach, odpadach i ściekach oraz LZO (VOC) zredukowanych pozwala na spełnienie warunku opłaty za faktycznie wyemitowaną ilość substancji. Dane, na podstawie których strumienie te są wyznaczane powinny być dostatecznie wiarygodne. Z punktu widzenia prowadzącego instalację, uwzględnienie niektórych strumieni obarczonych niepewnością jest nieuzasadnione wobec ich niewielkiego znaczenia dla wysokości opłat oraz kosztów związanych z ich monitoringiem. W takich przypadkach strumienie te nie są uwzględniane w bilansie, a LZO (VOC) w nich zawarte uznaje się za wyemitowane do powietrza.

    Bilans maksymalnie uproszczony, to jest ograniczony wyłącznie do rozpuszczalników wprowadzonych do procesu, wykorzystuje się do wyznaczania należnej opłaty za substancje lotne zawarte w preparatach wykorzystywanych do czyszczenia i konserwacji maszyn. Sposób wyznaczania tego rodzaju emisji przedstawiamy w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Emisje z konserwacji maszyn i procesów nieobjętych standardami.

    Wybór stawek opłat

    Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska w znaczący sposób różnicuje stawki dla poszczególnych grup substancji należących do lotnych związków organicznych oraz stawkę ogólną dla substancji organicznych. Poniżej przedstawiono wysokość stawek opłat obowiązujących w roku 2014:

    • aldehydy alifatyczne i ich pochodne…………………….....1,27 zł/kg,

    • aldehydy pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne…...1,27 zł/kg,

    • alkohole alifatyczne i ich pochodne……………………...…1,27 zł/kg,

    • alkohole pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne…….1,27 zł/kg,

    • aminy i ich pochodne…………………………………….......1,27 zł/kg,

    • kwasy organiczne, ich związki i pochodne………………...1,27 zł/kg,

    • substancje organiczne……………………………………......6,33 zł/kg.

    Znaczna różnica w wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów substancji należących do grupy lotnych związków organicznych oraz stawki ogólnej dla substancji organicznych sprawia, że opłata całkowita za emisję LZO (VOC) z instalacji, w zależności od metody sporządzenia bilansu, może się różnić nawet do kilkuset procent. Warunkiem umożliwiającym rozliczenie części emisji według stawek dla poszczególnych rodzajów substancji jest wiedza o ich udziale w sumie lotnych związków organicznych. W przypadku dostatecznie wiarygodnych danych i sporządzenia bilansu LZO w rozbiciu na poszczególne substancje, opłata może zostać wniesiona według ogólnej stawki dla substancji organicznych tylko za tę część emisji, wobec której nie można określić rodzajów substancji wchodzących w skład LZO (VOC). Pozostała część ładunku lotnych związków organicznych może zostać rozliczona według stawek właściwych dla poszczególnych rodzajów substancji. Metody wyodrębniania substancji z grupy lotnych związków organicznych przedstawiono w dziale Bilans LZO w zakładce LZO w surowcach.

    Definicja LZO (VOC)

    Za lotne związki organiczne (LZO, VOC) uznaje się związki organiczne o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężności par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    logP = A – B/(C+T)

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015

    Aktualności
    • 04
      czerwiec
      W Dzienniku Ustaw (poz. 1022) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody. Rozporządzenie wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 313). Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie obowiązku wykonywania okresowych pomiarów emisji, co najmniej raz na trzy lata, ze źródeł spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW, z których emisja wymaga zgłoszenia. Dla źródeł istniejących pierwsze pomiary przeprowadza się nie później niż do dnia 1 stycznia 2024 r. lub 1 stycznia 2029 r., w zależności od mocy źródła. Dla źródeł nowych pierwsze pomiary przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwolenia zintegrowanego albo dokonania zgłoszenia, albo od daty rozpoczęcia użytkowania źródła. przejdź do rozporządzenia..
    • 28
      maj
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 kwietnia 2018 r. (II SA/Łd 85/18) w sprawie ze skargi na  decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przedmiocie opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji do chowu brojlerów bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. WSA w Łodzi podtrzymał ocenę SKO wobec decyzji Marszałka Województwa Łódzkiego o wymierzeniu opłaty za korzystanie ze środowiska, z uwzględnieniem decyzji Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o wstrzymaniu użytkowania instalacji. Zdaniem sądu SKO miało pełne podstawy do zakwestionowania wiarygodności i mocy dowodowej przedłożonych przez stronę skarżącą umów użyczenia części kurników innym osobom.
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie f-gazy 2018
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    Szkolenia Bilans LZO
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    Punkty zbierania złomu i kruszarki – emisja niezorganizowana: EPA Cites General Iron for Air Pollution in Chicago (27.07.2018)

    Zobacz instalację: 

    emisja niezorganizowana przeładunek złomu EPA kruszarka
    © EPA

    Acting EPA Administrator Wheeler Approves Sorghum Oil Pathways Under RFS (24.07.2018)

    EPA Announces Public Comment Period on Draft Clean Air Act Permit for Veolia’s Hazardous Waste Incinerator in Sauget, Illinois (19.07.2018)

    spalarnia odpadów
    © 123rf.com

    EEA: Air pollution: agriculture and transport emissions continue to pose problems in meeting agreed limits (13.07.2018)

    EEA: Air pollutant emissions data viewer (12.07.2018)

    emisje z rolnictwa Polska EEA raport
    © EEA

    EEA: Emissions and supply of fluorinated greenhouse gases (06.07.2018)

    f-gazy
    © EEA

    EPA: Justice Department, EPA Reach Settlement with MFA Incorporated and MFA Enterprises Incorporated to Address Alleged Chemical Accident Prevention Violations (02.07.2018)

    EPA Proposal Addresses “Good Neighbor” Obligations for 2008 Ozone Standard (29.06.2018)

    EPA Approves Changes to Arkansas’ Clean-Air Plan for New or Modified Minor Sources of Air Pollution (29.06.2018)

    JRC: Chemical mixtures: How to address the safety of combined exposures to multiple chemicals for people and the environment (28.06.2018)

    EU JRC emisja do powietrza
    © EU

    EPA: Settlement with Amherst, Mass., Company Reduces Emissions to Air (26.06.2018)

    emisja niezorganizowana pyłu
    © 123rf.com

    EPA Proposes Biofuel Requirements for 2019; On Track to Meet Congressional Deadline (26.06.2018)

    EEA: Environmental change: knowledge is key to mitigating impacts on people and nature (15.06.2018)

    Europe leads the global clean energy transition: Commission welcomes ambitious agreement on further renewable energy development in the EU (14.06.2018)

    EEA: EU progress in meeting its emission ceilings and comparison with future emission reduction commitments (14.06.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Emission factors of organic carbon and elemental carbon for residential coal and biomass fuels in China- A new database for 39 fuel-stove combinations OPEN ACCESS

    Modeling natural dust emissions in the central Middle East: Parameterizations and sensitivity

    Impacts of green infrastructures on aerodynamic flow and air quality in Porto's urban area

    Source depletion analogy for reactive plume dispersion over schematic urban areas

    Zobacz EUR-Lex:

    Wyrok Trybunału z dnia 7 czerwca 2018 r. - wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (Sprawa C-160/17) - Ocena skutków wywieranych przez niektóre plany i programy na środowisko naturalne - Obszar miejski objęty scaleniem - Możliwość odstępstw od obowiązujących założeń zagospodarowania przestrzennego - Zmiana „planów i programów” (30.07.2018)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Komunikat Komisji: Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej (25.07.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 31 maja 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska (Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 2011/92/WE - Ocena oddziaływania na środowisko odwiertów w celu poszukiwania lub rozpoznawania złóż gazu łupkowego - Głębokie wiercenia - Kryteria selekcji - Ustalenie progów -  Sprawa C-526/16 (23.07.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/504 w odniesieniu do dostosowania przepisów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych do wartości granicznych emisji dla etapu V (18.07.2018) 

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/656 określającego wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/654 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/985 z dnia 12 lutego 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników, a także uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 (18.07.2018)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/987 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/655 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do monitorowania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników spalinowych wewnętrznego spalania w trakcie eksploatacji zamontowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach (18.07.2018)

    Postanowienie Sądu z dnia 4 maja 2018 r. - Abel i in. / Komisja - Sprawa T-197/17 Przyjęcie przez Komisję rozporządzenia dotyczącego emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (09.07.2018)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (09.07.2018)