Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – lotne związki organiczne (LZO, VOC)

    Opłaty za wprowadzanie do powietrza lotnych związków organicznych wyznacza się w oparciu o jedną z czterech metod:

    • obliczenia emisji wykonywane w systemie do pomiarów ciągłych lub na podstawie wyników pomiarów okresowych: metodę tę stosuje się głównie w instalacjach przemysłu chemicznego oraz dla niektórych źródeł eksploatowanych w instalacjach podlegających pod wymogi standardów emisyjnych, przy produkcji mas bitumicznych, w przetwórstwie tworzysz sztucznych i depolimeryzacji,

    • obliczenia emisji niezorganizowanej z nieszczelności instalacji: przedstawiamy je w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Nieszczelności instalacji,

    • bilans LZO dla instalacji wykorzystujących lotne związki organiczne jako surowce,

    • bilans zużycia preparatów: wykorzystywanych do czyszczenia i konserwacji maszyn.

    Poniżej przedstawiamy dwie metody wyznaczania należnych opłat bazujące na bilansie LZO.

    Jeżeli jest taka możliwość emisja całkowita powinna być przyporządkowana poszczególnym źródłom emisji zorganizowanej oraz niezorganizowanej. Sumaryczną wielkość emisji - jedną wartość dla całej instalacji - podaje się jedynie, gdy sprawdzenia dotrzymania standardu dokonuje się łącznie dla emisji zorganizowanej i niezorganizowanej. Bez względu na sposób określania emisji, jej wielkość powinna wynikać z bilansu LZO. Zasady sporządzania bilansu dla poszczególnych rodzajów działalności omówiono w dziale Bilans LZO. W dziale tym opisano również metody wyznaczania poszczególnych strumieni zawierających lotne związki organiczne istotnych dla wysokości należnych opłat:

    Uwzględnienie w obliczeniach należnej opłaty strumieni takich jak LZO (VOC) zawarte w produktach, odpadach i ściekach oraz LZO (VOC) zredukowanych pozwala na spełnienie warunku opłaty za faktycznie wyemitowaną ilość substancji. Dane, na podstawie których strumienie te są wyznaczane powinny być dostatecznie wiarygodne. Z punktu widzenia prowadzącego instalację, uwzględnienie niektórych strumieni obarczonych niepewnością jest nieuzasadnione wobec ich niewielkiego znaczenia dla wysokości opłat oraz kosztów związanych z ich monitoringiem. W takich przypadkach strumienie te nie są uwzględniane w bilansie, a LZO (VOC) w nich zawarte uznaje się za wyemitowane do powietrza.

    Bilans maksymalnie uproszczony, to jest ograniczony wyłącznie do rozpuszczalników wprowadzonych do procesu, wykorzystuje się do wyznaczania należnej opłaty za substancje lotne zawarte w preparatach wykorzystywanych do czyszczenia i konserwacji maszyn. Sposób wyznaczania tego rodzaju emisji przedstawiamy w dziale Emisja niezorganizowana w zakładce Emisje z konserwacji maszyn i procesów nieobjętych standardami.

    Wybór stawek opłat

    Obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska w znaczący sposób różnicuje stawki dla poszczególnych grup substancji należących do lotnych związków organicznych oraz stawkę ogólną dla substancji organicznych. Poniżej przedstawiono wysokość stawek opłat obowiązujących w roku 2014:

    • aldehydy alifatyczne i ich pochodne…………………….....1,27 zł/kg,

    • aldehydy pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne…...1,27 zł/kg,

    • alkohole alifatyczne i ich pochodne……………………...…1,27 zł/kg,

    • alkohole pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne…….1,27 zł/kg,

    • aminy i ich pochodne…………………………………….......1,27 zł/kg,

    • kwasy organiczne, ich związki i pochodne………………...1,27 zł/kg,

    • substancje organiczne……………………………………......6,33 zł/kg.

    Znaczna różnica w wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów substancji należących do grupy lotnych związków organicznych oraz stawki ogólnej dla substancji organicznych sprawia, że opłata całkowita za emisję LZO (VOC) z instalacji, w zależności od metody sporządzenia bilansu, może się różnić nawet do kilkuset procent. Warunkiem umożliwiającym rozliczenie części emisji według stawek dla poszczególnych rodzajów substancji jest wiedza o ich udziale w sumie lotnych związków organicznych. W przypadku dostatecznie wiarygodnych danych i sporządzenia bilansu LZO w rozbiciu na poszczególne substancje, opłata może zostać wniesiona według ogólnej stawki dla substancji organicznych tylko za tę część emisji, wobec której nie można określić rodzajów substancji wchodzących w skład LZO (VOC). Pozostała część ładunku lotnych związków organicznych może zostać rozliczona według stawek właściwych dla poszczególnych rodzajów substancji. Metody wyodrębniania substancji z grupy lotnych związków organicznych przedstawiono w dziale Bilans LZO w zakładce LZO w surowcach.

    Definicja LZO (VOC)

    Za lotne związki organiczne (LZO, VOC) uznaje się związki organiczne o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężności par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    logP = A – B/(C+T)

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Operat FB
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: One in five cardiovascular deaths in the EU, preventable by improving the environment (3.11.2025)

    NIK: Kopciuchy wciąż zatruwają powietrze (31.10.2025)

    GIOŚ: Ocena jakości powietrza za 2024 rok – zbiorczy raport krajowy (30.10.2025)

    KOBiZE: Prace nad Europejskim Portalem Emisji Przemysłowych (22.10.2025)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - publikacja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego uproszczenia (21.10.2025)

    EEA: Emissions of pollutants from transport in EU-27 (21.10.2025)

    EEA: Variations (1990-2023) in the emissions of pollutants from transport by mode in EU-27 (21.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: COP 30 – Rada ustala stanowisko UE na konferencję klimatyczną w Belém (21.10.2025)

    EPA [CCS] Seeks Public Comment on Draft Carbon Storage Permit for Company in Randolph County, Indiana (20.10.2025)

    INCITE: One Year with INCITE (16.10.2025)

    GIOŚ: Rejestr poważnych awarii w 2024 r.

    IOŚ: Od krajowych strategii do lokalnych działań. Rolnictwo w obliczu zmian klimatu (17.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Uciążliwość zapachowa pochodząca od osadów ściekowych na terenie Ostrowi Mazowieckiej (16.10.2025)

    KOBiZE: publikacja dotycząca modyfikacji ETS2: “A Fairer ETS2: Policy options ensuring climate ambition with social balance, while addressing price risks and distributional impacts” (16.10.2025)

    EPA [zapobieganie pożarom lasów] Issues Policy Guidance to Help Prevent Catastrophic Wildfires, Promote Use of Prescribed Fires for Mitigation Efforts (16.10.2025)

    IOŚ: Jak planować rozwój w kontekście zmian klimatu? (15.10.2025)

    MKiŚ: 2 mld zł z KPO na wsparcie produkcji zielonego wodoru (14.10.2025)

    IOŚ: Opracowany przez ekspertów z IOŚ-PIB pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu (10.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada zatwierdza wnioski dotyczące stosowania zachęt podatkowych w celu wspierania czystych technologii i przemysłu (10.10.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for Landfills (LAN BREF) took place as a hybrid meeting from 6 to 9 October 2025 (10.10.2025)

    WIOŚ w Rzeszowie: Działania kontrolne WIOŚ w związku ze zgłoszeniem zanieczyszczenia powietrza z instalacji do przetopu wtórnego aluminium w Nowej Dębie (9.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: ćwiczenia w zakładzie o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w Mościskach (9.10.2025)

    JRC: Podaż i popyt na biomasę w UE w latach 2012–2022 (9.10.2025)

    JRC: Unprecedented Amazon fires in 2024 fuel record CO₂ emissions (8.10.2525)

    KOBiZE: Wyłączenie dotychczasowego interfejsu Rejestru Unii (8.10.2025)

    KOBiZE: Wywiad Roberta Jeszke dla Business Insider Polska na temat potencjalnych skutków i uwarunkowań związanych z wprowadzaniem nowego systemu ETS2 (6.10.2025)

    Instrat: Czwarty odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki IDPG – za I półrocze 2025 r. (6.10.2025)

    JRC: Who is "energy poor" in the EU? (6.10.2025)

    JRC: Global anthropogenic emissions (CAMS-GLOB-ANT) for the Copernicus Atmosphere Monitoring Service simulations of air quality forecasts and reanalyses (6.10.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Modelling exposure of semi-volatile organic chemicals (SVOCs) in car cabins and assessment of their relative risks

    Can vehicle emission standards alone ensure clean air in urban centers? Lessons from a South American metropolitan area

    PM-bound organic compounds from residential coal combustion: levels and toxicological effects

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wpływ gospodarczy wdrożenia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ETS (29.10.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Współzależność między pokojem a zmianą klimatu: potrzeba odnowionej globalnej dyplomacji (29.10.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1482 z dnia 24 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do trwałych zanieczyszczeń organicznych: eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu, eteru heptabromodifenylu i eteru dekabromodifenylu (28.10.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Finlandii do rejestru Unii (24.10.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (23.10.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 z dnia 8 października 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (17.10.2025)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (8.10.2025)

    P9_TA(2024)0319 – Jakość powietrza i czystsze powietrze dla Europy – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (17.9.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. (16.9.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1786 z dnia 9 września 2025 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2023 (11.9.2025)