Obliczenia i wprowadzanie LZO do KOBiZE

    Zagadnienia LZO omawiamy również na cyklicznych szkoleniach z bilansów LZO. Najbliższe szkolenie odbędzie się 25-26 listopada 2025 r. Zobacz program szkolenia

    Tworząc schemat wprowadzania danych do Krajowej bazy (KOBiZE) powinniśmy zadbać o spełnienie wymagań art. 285 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którym „Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza ustala się na podstawie wielkości rocznej rzeczywistej emisji, określonej w raporcie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji”.

    Jednocześnie w najwyższym możliwym stopniu (uzasadnionym nakładem sił i środków na wprowadzenie danych do KOBiZE w stosunku do skali emisji i opłat) powinniśmy umożliwić marszałkowi dokonanie weryfikacji, o której mowa w art. 288 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym „Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska, będąc do tego obowiązanym przedłożył wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, ale zamieścił w nim informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu”.

    Poniżej przedstawiono dwie metody wprowadzania danych o LZO do KOBIZE:

    Metoda 1 "źródło-surowiec"

    W założeniach systemowych KOBiZE jednemu źródłu emisji przyporządkowuje się tylko raz dany rodzaj emitowanych związków, np. niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO, LZO).

    Dopóki w danym preparacie występują związki, dla których określono taką samą stawkę opłat (np. alkohole, aminy, pochodne kwasów organicznych), albo zgadzamy się na zapłatę po najwyższej stawce (np. przyjmując stawkę węglowodorów pierścieniowych dla mieszaniny takich węglowodorów i alkoholi, amin, itd.), możemy wprowadzić do KOBiZE zużycie preparatu (surowca) i wskaźnik emisji odpowiadający łącznej zawartości składników.

    W przypadku, gdy chcemy zoptymalizować opłaty, konieczne jest wprowadzenie różnych wskaźników dla różnych grup związków, przy czym aby umożliwić KOBiZE policzenie emisji łącznej LZO z danego źródła, konieczne jest zwielokrotnienie surowców. Program policzy z danego źródła emisję LZO jako sumę iloczynów zużycia i różnych wskaźników emisji i przedstawi ją w postaci jednej wartości. Dzięki tej operacji, na etapie generowania wykazu do opłat możliwe będzie wskazanie, jaka część emisji przynależy poszczególnym stawkom.

    Przykład

    Źródłem emisji jest proces wykorzystywania rozpuszczalnika A na stanowisku B (1000 kg/rok) o składzie:

    - 30% alkohol alifatyczny

    - 70% węglowodory alifatyczne

    Całość rozpuszczalnika jest tracona do powietrza (emitowana) poprzez emitor E-1.

    Krok 1 – zdefiniowanie źródła:

    1 KOBiZE źrodło emisji

    Krok 2 – zdefiniowanie dla każdego składnika oddzielnego surowca o takim samym zużyciu 1000 kg/rok (1 Mg)

    2 KOBiZE surowce

    Krok 3 – wybranie rodzaju emitowanych związków (NMLZO) oraz wprowadzenie w zakładce „Wskaźnik emisji” dwóch wskaźników:

    3 KOBiZE wskaźnik emisji LZO

    Krok 4 – pobranie łącznej emisji LZO ze źródła, obliczonej ze zużycia obu surowców i obu wskaźników:

    4 KOBiZE emisja LZO

    Krok 5 – przypisanie stawek opłat w zakładce „Opłaty”

    Dzięki zdefiniowaniu wskaźników dla różnych grup związków, łączną emisję LZO można podzielić według stawek opłat wskazując w zakładce „Opłaty” emisję dla poszczególnych grup:

    5 KOBiZE stawki opłat

    Metoda 2 "wskaźniki zastępcze dla instalacji"

    W przypadku instalacji, które wykorzystują wiele rodzajów preparatów (kilkadziesiąt, kilkaset), w szczególności gdy emisje i opłaty nie są znaczne, w praktyce stosuje się zastępcze wartości wskaźników. Nie odpowiadają one bezpośrednio zawartościom poszczególnych składników w preparatach, ani emisyjności procesów, ale obrazują emisję poprzez wskaźniki zaglomerowane, odniesione do ogólnego parametru charakteryzującego pracę instalacji w ciągu roku, np. wielkości produkcji, albo zużycia wybranego lub kilku surowców.

    W metodzie 2 obliczenia emisji z poszczególnych procesów wykonuje się poza KOBiZE, najczęściej w arkuszu obliczeniowym, wraz z wyznaczenie wskaźników zastępczych.

    Przykład

    W dwudziestu procesach wykorzystywane są preparaty zawierające alkohole alifatyczne. Łączne zużycie preparatów (w tym tych, które zawierają alkohole) wyniosło w ciągu roku 10 Mg, a łączna emisja alkoholi 100 kg.

    Zastępczy wskaźnik emisyjności wynosi 100 kg / 10 Mg = 0,01 (10 000 g/Mg)

    Krok 1 – zdefiniowanie źródła:

    6 KOBiZE źródło wskaźnik zastępczy

    Krok 2 – zdefiniowanie parametru odniesienia (np. sumarycznego zużycia surowców):

    7 KOBiZE surowiec zastępczy

    Krok 3 – wybranie rodzaju emitowanych związków (NMLZO) oraz wprowadzenie wskaźnika emisji:

    8 KOBiZE emisja  wskaźnik zastępczy

    Krok 4 – przypisanie stawki opłat i sprawdzenie prezentacji danych w wykazie do opłat:

    9 KOBiZE wykaz do opłat surowce

    9 KOBiZE wykaz do opłat emisje

    Metoda 2 zapewnia wysoką efektywność wprowadzania danych do KOBiZE, a w przypadku instalacji, które korzystają z szerokiego spektrum preparatów o zróżnicowanym składzie jest jedynym możliwym do zaakceptowania pod względem nakładu sił i środków sposobem spełnienia art. 285 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przykładowo dla instalacji wykorzystującej 50 preparatów, zawierających przeciętnie 3 rodzaje związków, wprowadzenie danych do KOBiZE według metody 1 wymaga zdefiniowania 50 źródeł, 150 surowców i 150 wskaźników emisji. W metodzie 2 ilość danych zależy od powtarzalności składu. Przy pełnej powtarzalności ograniczy się do 3 źródeł, 3 surowców i 3 wskaźników. Wadą metody 2 jest ryzyko wynikające z art. 288 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Możliwość weryfikacji, czy dane zamieszczone w wykazie nie nasuwają zastrzeżeń ograniczone jest w niej do sprawdzenia poprawności arytmetycznej obliczeń (zużycie × wskaźnik × stawka opłat). Metoda nie umożliwia weryfikacji zużycia poszczególnych preparatów, ani wskaźników emisyjności.

    Przedstawiona powyżej charakterystyka metod wprowadzania danych o emisji LZO do KOBiZE umożliwia podjęcie decyzji o kształcie sprawozdania z uwzględnieniem analizy ryzyka związanego z uproszczeniami, skali emisji i opłat oraz nakładu czasu na wprowadzenie danych. Wybraną metodę kontynuuje się w kolejnych latach, z wyjątkiem operacji specyficznych, które mogą być w systemie traktowane niezależnie, np. emisje z płynów do dezynfekcji rąk. Płyn do dezynfekcji, który zawiera mieszaninę alkoholi, może być traktowany jako jeden surowiec (metoda 1), albo sumowany razem z innymi płynami do dezynfekcji, wraz z określeniem wskaźnika zastępczego (metoda 2).

    Aktualności
    • 01
      październik
      Zapraszamy na IX edycję konferencji PPLNG i bioLNG, która odbędzie się już 6–7 października 2025 w Gdyni. Wydarzenie nie tylko wskazuje kierunki rozwoju rynku paliw gazowych, ale także praktyczne rozwiązania możliwe do wdrożenia już dziś, w tym w zakresie: - zastosowania LNG i bioLNG na morzu i na drogach - energii chłodu z regazyfikacji LNG - innowacyjnych projektów biometanowych Konferencja to okazja do zdobycia eksperckiej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania kontaktów z przedstawicielami branży energetycznej, transportowej, instytucji publicznych i środowiska naukowego. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/612/konferencja-pplng-i-biolng-67-pazdziernika-2025-w-gdyni
    • 28
      sierpień
      Artykuły z omówieniem systemu opłat za emisję substancji do powietrza zaktualizowaliśmy o stawki na rok 2026. Strony są dostępne pod adresami: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska Stawki opłat za emisję w roku 2026 będą wyższe względem roku 2025 średnio o 3,6% (zgodnie z wymaganiem Prawa ochrony środowiska i rocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych GUS za rok 2024). Podstawę stawek opłat dla roku 2026 stanowi Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 sierpnia 2025 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2026 (M. P. poz. 769). Zasady stosowania stawek opłat nie ulegają zmianie i są w dalszym ciągu określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490).
    • 27
      sierpień
      Zapraszamy na 7. edycję konferencji Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie, która odbędzie się 9-10 października w Janowie Podlaskim. Konferencja zgromadzi przedstawicieli przedsiębiorstw ciepłowniczych, firm energetycznych i sektora odpadowego, producentów biomasy oraz dostawców technologii dla ciepłownictwa. Na tegorocznej edycji Konferencji zostaną poruszone między innymi następujące tematy: - Biomasa w strategii energetycznej Polski 2030-2040 - Wykorzystanie biomasy i paliw odpadowych w ciepłownictwie - Nowe paliwa biomasowe (rynkowe trendy) - Dostępne programy i fundusze wspierające modernizację ciepłownictwa
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Konferencja LNG i bioLNG 6-7.10.2025 Gdynia
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Kongres Nowej Mobilności w Katowicach: okrągły stół ws. ETS2 (26.09.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze cementu i betonu w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze aluminium w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze stalowym UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze tworzyw sztucznych w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Dekarbonizacja europejskiego transportu ciężkiego (24.9.2025)

    NIK: Polskim kopalniom grożą miliardowe kary za emisje metanu (23.9.2025)

    EEA: Emission trends of the main air pollutants in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (23.9.2025)

    EEA: Emission reductions of the main air pollutants by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (23.9.2025)

    EPA [Halon-1301] Seeks Information to Safeguard a Critical Aviation Fire Suppression Agent from Needless Destruction (23.9.2025)

    GIOŚ: Upowszechnianie i ułatwianie dostępu do informacji o jakości powietrza w Polsce poprzez utworzenie nowego Portalu „Jakość Powietrza” (19.9.2025)

    KOBiZE: Stanowisko w sprawie nowelizacji rozporządzenia Europejskiego Prawa o Klimacie z lipca 2025 r. (17.09.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for Landfills (LAN BREF)  (16.9.2025)

    EEA: Emission trends of persistent organic air pollutants in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (16.9.2025)

    EEA: Emission reductions of persistent organic air pollutants by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (16.9.2025)

    EEA: EU and global consumption of controlled ozone-depleting substances (16.9.2025)

    EEA: Emission trends of primary heavy metals in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (16.9.2025)

    EEA: Emission reductions of primary heavy metals by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (16.9.2025)

    EPA [morski statek pomocniczy do wychwytywania LZO z załadunku tankowców] Issues Air Permit for Offshore Deepwater Port for Crude Oil Export, Unleashing American Energy Dominance (15.9.2025)

    EPA [rezygnacja z monitoringu CO2] Releases Proposal to End the Burdensome, Costly Greenhouse Gas Reporting Program, Saving up to $2.4 Billion (12.9.2025)

    JRC: Przegląd wpływu cząstek stałych z hamulców i opon samochodowych na zdrowie (12.9.2025)

    JRC: Zużycie opon samochodów osobowych C1 w warunkach testowania na drodze zgodnie z przepisami (12.9.2025)

    JRC: Udziały tarcia i hamowania regeneracyjnego w różnych warunkach laboratoryjnych i drogowych samochodu osobowego z napędem hybrydowym typu plug-in (12.9.2025)

    JRC: Zużycie opon, zmniejszenie głębokości bieżnika i żywotność (12.9.2025)

    IOS: Konferencja „Krajowy Program Współpracy COPERNICUS – Jakość Powietrza i Klimat” 22-23 października 2025 r. (12.9.2025)

    EPA [PFAS w pianach gaśniczych] Enforcement Order Addresses Unauthorized Release of PFAS-Containing Foam into Maine Waters (11.9.2025)

    EPA [filtry HEPA jako II stopień odpylania po filtrach workowych dla pyłów zawierających ołów] Announces Settlement with St. Paul Brass for Alleged Violations of the Clean Air Act in Minnesota (10.9.2025)

    JRC: World emissions CO2 hit record high (9.9.2025)

    U.S. EPA [epidemia przewlekłych chorób wieku dziecięcego] MAHA Commission Unveils Sweeping Strategy to Make Our Children Healthy Again (9.9.2025)

    EPA [łagodzenie wymagań prawnych w procesie inwestycyjnym] Announces Permitting Reform to Provide Clarity, Expedite Construction of Essential Power Generation, Reshore Manufacturing (9.9.2025)

    IOŚ: Zakończyliśmy prace nad Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu dla Redy (9.9.2025)

    EPA [CCS] Seeks Public Comment on Draft Carbon Storage Permit for Company in Putnam County, Illinois (8.9.2025)

    JRC: EDGAR – baza danych o emisjach gazów cieplarnianych we wszystkich krajach świata (8.9.2025)

    JRC: evaluation of wet and dry deposition schemes as an integral part of regional-scale air quality models (5.9.2025)

    IOŚ: Zaproszenie na konferencję „Krajowy Program Współpracy COPERNICUS – Jakość Powietrza i Klimat 22-23.10.2025” (3.9.2025)

    JRC: jak przygotować inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych (3.9.2025)

    JRC: Wiodące rynki dla technologii czystej (3.9.2025)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne prowadzone przez Komisję Europejską w zakresie mechanizmu CBAM (3.9.2025)

    MKiŚ: programy ochrony powietrza – projekt zmiany przepisów prawnych (możliwość ograniczenia informacji przedstawianych w programach) (1.9.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Atomspheric oxidation mechanism of fluorene initiated by the OH radicals

    Emission rates and composition of particulate matter from a large waste fire in Stockholm, Sweden

    Health risk assessment of atmospheric fine particulate matter in China

    Breathing like a smoker: Estimating relative risk of PM2.5, BC, and NO2 exposure in semi-urban India for better public perception

    Substantial reduction in vehicular PAH emissions and emerging roles of tire wear: Tunnel-test in Guangzhou (2014–2019)

    Exploring the presence of microplastics in lung lavage of respiratory patients and correlation with airborne microplastics

    A novel integrated strategy for air quality monitoring in volcanic-hydrothermal, wetland, urban and industrial areas

    Zobacz EUR-Lex:

    P9_TA(2024)0319 – Jakość powietrza i czystsze powietrze dla Europy – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (17.9.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. (16.9.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1786 z dnia 9 września 2025 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2023 (11.9.2025)

    Sektory energochłonne – Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie sektorów energochłonnych 2025/2536 RSP (9.9.2025)

    Zmiana dyrektyw UE 2022/2464 i UE 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego dyrektywy UE 2022/2464 i UE 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (9.9.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/1706 z dnia 25 lipca 2025 r. ustanawiające zasady, procedury i metodyki badań dotyczące stosowania rozporządzenia UE 2024/1257 w odniesieniu do homologacji typu pojazdów kategorii M1 i N1 w zakresie emisji spalin i emisji par oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2020/683 (5.9.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakt dla czystego przemysłu (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wyjść poza finansowanie – władze lokalne i regionalne mobilizują zasoby publiczne i prywatne na rzecz skutecznych działań następczych w związku z dialogami na temat czystej transformacji w terenie (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Realizacja działań w dziedzinie klimatu w świetle wkładu UE w konferencję stron UNFCCC COP30 (29.8.2025)