Obliczenia emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych

    Wykonanie pomiarów jest często najlepszym, a w niektórych przypadkach jedynym sposobem umożliwiającym wyznaczanie emisji z dostateczną wiarygodnością. Jeśli wyłącznym celem monitoringu jest uzyskanie podstaw obliczeń emisji na potrzeby systemów sprawozdawczych i opłat, zakres i częstotliwość wykonywania pomiarów powinny uwzględniać racjonalne wydatkowanie środków finansowych. Zasadę niepowodowania nadmiernych kosztów określoną w dokumentach referencyjnych można sparametryzować dla dowolnego zakładu, przyjmując że różnica pomiędzy opłatą za emisję ze źródła lub grupy źródeł obliczona na podstawie założeń projektowych lub ekspertyzy i na podstawie pomiarów będzie co najmniej równa kosztom pomiarów w danym okresie rozliczeniowym. Rozwiązanie równania różnica opłat – koszty pomiarów pozwoli określić uzasadnioną częstotliwość pomiarów: znaczną dla źródeł o dużej skali emisji oraz niewielką (pomiar jednorazowy) lub bliską zeru (odstąpienie od pomiarów) dla źródeł niskoemisyjnych. Zauważyć należy przy tym, że nie określa się maksymalnej długości okresu obliczeniowego do rozstrzygnięcia ww. warunku, co oznacza że w przypadku źródeł niskoemisyjnych o niezbyt zmiennej emisji, za okres taki może zostać uznany łączny przewidywany czas eksploatacji źródeł (10, 20, 30 i więcej lat).

    Oprócz głównego celu monitoringu, zakres pomiarów powinien uwzględniać wymagania dodatkowe:

    • obowiązki wykonywania pomiarów okresowych lub ciągłych wynikające bezpośrednio z rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody oraz warunków pozwolenia,

    • obowiązek wykonania pomiarów wstępnych dla instalacji nowych lub zmienionych w sposób istotny,

    • uzyskanie niezbędnego minimum danych o emisji mogących stanowić wiarygodną podstawę oceny możliwości modernizacji lub rozbudowy instalacji,

    • zmiany wymagań prawnych, np. wprowadzenie standardu jakości powietrza dla pyłu zawieszonego PM2,5 – zagadnienia te przedstawiamy w dziale Frakcje pyłu w zakładce Wymagania prawne.

    Podczas określania zakresu monitoringu wyznaczane są również parametry odniesienia dla wskaźników emisji, które będą następnie wykorzystywane do obliczeń ładunków w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Wybór parametru powinien umożliwiać obliczenia emisji uwzględniające zmienność pracy źródeł, np.

    • dla źródeł energetycznego spalania paliw: wyznaczanie wskaźników emisji uwzględniających obciążenie źródła w trakcie wykonywania pomiarów oraz obliczenia emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie zużycia paliwa lub produkcji energii:

    Przyjaznym sposobem bilansowania emisji NOX, CO oraz pyłu ze źródeł spalania paliw jest odniesienie zmierzonych wielkości emisji do emisji dwutlenku węgla (przedstawianej w sprawozdaniach pomiarowych jako ładunek lub stężenie) oraz obliczanie emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie średniego wskaźnika i łącznej emisji CO2, którą łatwo wyznaczyć na podstawie zużycia paliwa. Przykład sposobu wyznaczania wskaźnika kg/kg CO2 przedstawiamy w zakładce Zasady ogólne.

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje intensywność procesu: wybór wskaźnika wyrażonego w kg/Mg produktu lub kg/Mg surowca i obliczenia emisji na podstawie sumarycznej wielkości produkcji lub zużycia surowców,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje cecha procesu: wybór parametru technologicznego,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje prawidłowa praca urządzeń ochronnych: ustalenie parametrów dodatkowych.

    Dla źródeł, wobec których nie ma możliwości ustalenia parametru odniesienia, lub przeprowadzenie analizy wiązałoby się z nakładem czasu i środków niewspółmiernych do korzyści wynikających z bardziej dokładnego wyznaczania emisji, dopuszczalne jest arytmetyczne uśrednianie wyników pomiarów.

    Zasady pomijania w obliczeniach wyników pomiarów „odbiegających” oraz postępowanie z wynikami poniżej poziomu oznaczalności / poniżej poziomu wykrywalności przedstawiamy w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 17
      styczeń
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2018 r. (II SA/Wr 452/18) oddalający skargę na zarządzenie pokontrolne D. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska zobowiązujące do podjęcia działań eliminujących nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska w instalacji do przerobu odpadów z żużla pohutniczego. WSA we Wrocławiu nie uznał nawierzchni twardej nieulepszonej określonej Polską Normą PN-S-06102:1997 "Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie" za drogę utwardzoną spełniającą wymagania najlepszej dostępnej techniki, której obowiązek stosowania wynikał z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji. Oprócz uzasadnienia wyroku artykuł zawiera również odniesienie do klasyfikacji drogi do dróg utwardzonych lub nieutwardzonych przyjętej w metodyce obliczeniowej emisji Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska U.S. EPA oraz przywołanie parametrów charakteryzujących nawierzchnię (silt loading SL, silt content SC). Opisywane orzeczenie WSA we Wrocławiu odnosi się również do zasady przezorności wynikającej z art. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska i jej znaczenia dla stosowania najlepszych dostępnych technik w sytuacji potencjalnego, a nie zaistniałego negatywnego oddziaływania na środowisko.
    • 05
      styczeń
      Zapraszamy na 15. Międzynarodową Konferencję Termiczne przekształcanie odpadów zorganizowaną przez ABRYS Sp. z o.o. w dniach od 29 do 31 stycznia 2019 w Rzeszowie. Tematami konferencji będą między innymi kluczowe problemy nurtujące obecnie branżę WtE, czyli perspektywę zakwalifikowania żużli jako odpadów niebezpiecznych, zakaz finansowania instalacji WtE procedowany w Parlamencie Europejskim oraz perspektywę 2030, czyli możliwy zakaz przetwarzania odpadów w ITPOK. Zaproszeni eksperci opowiedzą również o doświadczeniach z eksploatacji instalacji WtE oraz zagospodarowaniu odpadów procesowych. Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji, w tym zwiedzanie nowo otwartej Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.
    • 05
      styczeń
      W związku z wdrażaniem systemu udostępniania informacji o tle substancji w powietrzu przed złożeniem wniosku sugerujemy kontakt telefoniczny z właściwym regionalnym wydziałem monitoringu środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Wnioski o udostępnianie informacji dla poszczególnych województw zamieszczone są na stronie http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/519-uwaga-udostepnianie-informacji-o-tle-substancji-w-powietrzu
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie opłaty za korzystanie ze środowiska
    Operat FB
    f-gazy szkolenie
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / MŚ:

    EPA Announces 2018 Annual Environmental Enforcement Results 08.02.2019

    EC, EIB: €12 million loan goes from the EU to Estonian fuel cell company 08.02.2019

    EEA: More action needed to protect Europe’s most vulnerable citizens from air pollution, noise and extreme temperatures 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza EEA
    © EEA

    EEA: Spatial distribution of exposure to four air pollutants across Europe, 2013-2014 04.02.2019

    Zanieczyszczenie powietrza w Europie EEA
    © EEA

    MŚ: Konsultacje społeczne do Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza 01.02.2019

    NIK, EUROSAI: report on air quality – skuteczność działań na rzecz poprawy jakości powietrza w 14 krajach Europy oraz Izraelu 31.01.2019

    Zanieczyszczenie powietrza skuteczność NIK EUROSAI 2019

    EPA: Proposed Settlement Resolves Clean Air Act Claims Between EPA and Greenfield Mass. Facility 30.01.2019

    EEA: Intensity of final energy consumption 30.01.2019

    EPA Releases 2018 Year in Review 28.01.2019

    EEA: Environment and climate impacts of aviation continue growing 24.01.2019

    EEA: Single programming document 2019 2021 (11.01.2019)

    EPA Releases Proposal to Revise MATS Supplemental Cost Finding and “Risk and Technology Review” (28.12.2018)

    Kontrole NIK w 2019 roku (27.12.2018)

    EEA: Primary energy consumption by fuel (21.12.2019)

    EEA: Final energy consumption by sector and fuel (19.12.2018)

    EEA: EU goal on phase-down of F-gases remains on track (19.12.2018)

    EEA: Total greenhouse gas emission trends and projections (19.12.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Real-time assessment of wintertime organic aerosol characteristics and sources at a suburban site in northern France

    Optical properties of PM2.5 particles: Results from a monitoring campaign in southeastern Italy

    Comparative efficiency of airborne pollen concentration evaluation in two pollen sampler designs related to impaction and changes in internal wind speed

    Emissions of fine particulate nitrated phenols from residential coal combustion in China

    Accountability of wind variability in AERMOD for computing concentrations in low wind conditions

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2019/61 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora administracji publicznej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/62 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji samochodów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/63 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie sektorowego dokumentu referencyjnego dotyczącego najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego, sektorowych wskaźników efektywności środowiskowej oraz kryteriów doskonałości dla sektora produkcji sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie EMAS (18.01.2019)

    Decyzja Komisji (UE) 2019/56 z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.34045 (2013/C) (ex 2012/NN) udzielonej przez Niemcy dużym odbiorcom energii elektrycznej na podstawie § 19 StromNEV (16.01.2019)

    niedozwolona pomoc państwa energetyka
    © 123rf.com

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (31.12.2018)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (31.12.2018)