Obliczenia emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych

    Wykonanie pomiarów jest często najlepszym, a w niektórych przypadkach jedynym sposobem umożliwiającym wyznaczanie emisji z dostateczną wiarygodnością. Jeśli wyłącznym celem monitoringu jest uzyskanie podstaw obliczeń emisji na potrzeby systemów sprawozdawczych i opłat, zakres i częstotliwość wykonywania pomiarów powinny uwzględniać racjonalne wydatkowanie środków finansowych. Zasadę niepowodowania nadmiernych kosztów określoną w dokumentach referencyjnych można sparametryzować dla dowolnego zakładu, przyjmując że różnica pomiędzy opłatą za emisję ze źródła lub grupy źródeł obliczona na podstawie założeń projektowych lub ekspertyzy i na podstawie pomiarów będzie co najmniej równa kosztom pomiarów w danym okresie rozliczeniowym. Rozwiązanie równania różnica opłat – koszty pomiarów pozwoli określić uzasadnioną częstotliwość pomiarów: znaczną dla źródeł o dużej skali emisji oraz niewielką (pomiar jednorazowy) lub bliską zeru (odstąpienie od pomiarów) dla źródeł niskoemisyjnych. Zauważyć należy przy tym, że nie określa się maksymalnej długości okresu obliczeniowego do rozstrzygnięcia ww. warunku, co oznacza że w przypadku źródeł niskoemisyjnych o niezbyt zmiennej emisji, za okres taki może zostać uznany łączny przewidywany czas eksploatacji źródeł (10, 20, 30 i więcej lat).

    Oprócz głównego celu monitoringu, zakres pomiarów powinien uwzględniać wymagania dodatkowe:

    • obowiązki wykonywania pomiarów okresowych lub ciągłych wynikające bezpośrednio z rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody oraz warunków pozwolenia,

    • obowiązek wykonania pomiarów wstępnych dla instalacji nowych lub zmienionych w sposób istotny,

    • uzyskanie niezbędnego minimum danych o emisji mogących stanowić wiarygodną podstawę oceny możliwości modernizacji lub rozbudowy instalacji,

    • zmiany wymagań prawnych, np. wprowadzenie standardu jakości powietrza dla pyłu zawieszonego PM2,5 – zagadnienia te przedstawiamy w dziale Frakcje pyłu w zakładce Wymagania prawne.

    Podczas określania zakresu monitoringu wyznaczane są również parametry odniesienia dla wskaźników emisji, które będą następnie wykorzystywane do obliczeń ładunków w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Wybór parametru powinien umożliwiać obliczenia emisji uwzględniające zmienność pracy źródeł, np.

    • dla źródeł energetycznego spalania paliw: wyznaczanie wskaźników emisji uwzględniających obciążenie źródła w trakcie wykonywania pomiarów oraz obliczenia emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie zużycia paliwa lub produkcji energii:

    Przyjaznym sposobem bilansowania emisji NOX, CO oraz pyłu ze źródeł spalania paliw jest odniesienie zmierzonych wielkości emisji do emisji dwutlenku węgla (przedstawianej w sprawozdaniach pomiarowych jako ładunek lub stężenie) oraz obliczanie emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie średniego wskaźnika i łącznej emisji CO2, którą łatwo wyznaczyć na podstawie zużycia paliwa. Przykład sposobu wyznaczania wskaźnika kg/kg CO2 przedstawiamy w zakładce Zasady ogólne.

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje intensywność procesu: wybór wskaźnika wyrażonego w kg/Mg produktu lub kg/Mg surowca i obliczenia emisji na podstawie sumarycznej wielkości produkcji lub zużycia surowców,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje cecha procesu: wybór parametru technologicznego,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje prawidłowa praca urządzeń ochronnych: ustalenie parametrów dodatkowych.

    Dla źródeł, wobec których nie ma możliwości ustalenia parametru odniesienia, lub przeprowadzenie analizy wiązałoby się z nakładem czasu i środków niewspółmiernych do korzyści wynikających z bardziej dokładnego wyznaczania emisji, dopuszczalne jest arytmetyczne uśrednianie wyników pomiarów.

    Zasady pomijania w obliczeniach wyników pomiarów „odbiegających” oraz postępowanie z wynikami poniżej poziomu oznaczalności / poniżej poziomu wykrywalności przedstawiamy w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie SZKOLENIE
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Size of the vehicle fleet (22.06.2017)

    JRC: Chemicals in Europe: understanding impacts on human health and the environment (15.06.2017)

    EPA Proposes Longer Stay of Portions of Oil and Gas Standards (13.06.2017)

    EPA: United States Resets Climate Change Discussion At G7  (12.06.2017)

    EU: Better Regulation policy simplifies environmental reporting: more information for citizens, less administrative burden (09.06.2017)

    EPA to Extend Deadline for 2015 Ozone NAAQS Area Designations (06.06.2017)

    EEA: Monitoring, reporting and evaluation systems for adaptation in Europe (02.06.2017)

    © EEA

    JRC: Car emissions and safety: Commission welcomes Member States' agreement on stricter rules (29.05.2017)

    EPA Takes Action to Postpone Costly Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (25.05.2017)

    EPA Budget Returns Focus to Core Statutory Mission (23.05.2017)

    EPA Stays Landfill Methane Rules (23.05.2017)

    United States Files Complaint Against Fiat Chrysler Automobiles for Alleged Clean Air Act Violation (23.05.2017)

    EPA Administrator Meets With Congressional Coal Caucus (22.05.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Identification of biased sectors in emission data using a combination of chemical transport model and receptor model (24.06.2017)

    NO to NO2 conversion rate analysis and implications for dispersion model chemistry methods using Las Vegas, Nevada near-road field measurements (17.06.2017)

    Impact of LULCC on the emission of BVOCs during the 21st century (15.06.2017)

    Isotopic signatures of anthropogenic CH4 sources in Alberta, Canada (12.06.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1015 z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE na każde państwo członkowskie za rok 2014 (16.06.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla (13.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (02.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (31.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2017 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii (sprawa C-488/15) Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Jakość powietrza - Dzienne i roczne dopuszczalne wartości stężeń PM10 - Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych (29.05.2017)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci (24.05.2017)

    Skarga - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej -  Stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (15.05.2017)

    Komunikat Komisji – Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości  z dnia 8 marca 2017 r. System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej - Zaprzestanie działalności instalacji - Zwrot niewykorzystanych uprawnień (08.05.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/785 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania w napędzanych przez konwencjonalny silnik spalinowy samochodach osobowych wysoko- sprawnych 12-woltowych zespołów silnikowo- prądnicowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 (06.05.2017)