Konkluzje BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania LCP

    Konkluzje BAT LCP17 sierpnia 2017 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L212) opublikowana została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE.

    Zgodnie z art 215 ust. 1 ustawy Poś organ właściwy do wydania pozwolenia dokonuje analizy warunków pozwolenia zintegrowanego do 16 lutego 2018 r. Zgodnie z art. 215. 4. pkt 2 w przypadku gdy analiza dokonana na podstawie ust. 1 wykazała konieczność zmiany pozwolenia zintegrowanego, organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie wzywa prowadzącego instalację do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia w terminie roku od dnia doręczenia wezwania, określając zakres tego wniosku mający związek ze zmianami wynikającymi z dokonanej analizy. Prowadzący instalację mają czas na ich dostosowanie do konkluzji BAT do dnia 16 sierpnia 2021 r.

    Zawarte w decyzji wymagania dotyczą rodzajów działalności określonych w sekcjach 1.1; 1.4 (a i b) oraz 5.2 (a i b) załącznika I do dyrektywy 2010/75/UE, to jest:

    - spalania paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 50 MW lub więcej (sekcja 1.1),

    - zgazowania węgla lub innych paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie wynoszącej 20 MW lub więcej tylko wtedy, gdy taka działalność jest bezpośrednio związana z obiektem energetycznego spalania (sekcja 1.4),

    - unieszkodliwiania lub odzysku odpadów we współspalarniach odpadów w odniesieniu do odpadów innych niż niebezpieczne, o wydajności przekraczającej 3 tony na godzinę lub w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych, o wydajności przekraczającej 10 ton na dobę, tylko wtedy, gdy taka działalność odbywa się w obiektach energetycznego spalania objętych ppkt 1.1.

    Konkluzje BAT dla ww. działalności obejmują właściwe procesy wytwórcze wraz z procesami i operacjami poprzedzającymi, np. operowaniem paliwami, oraz integralne procesy następcze, np. przetwarzanie energii, gospodarkę odpadami. W niektórych przypadkach dla procesów poprzedzających i następczych wyszczególniono techniki zapobiegania i ograniczania emisji (techniki kontroli).

    Zakres zastosowania odnosi się do określonych rodzajów paliw z kategorii paliw stałych, w tym biomasy, paliw ciekłych i gazowych, a także odpadów (z wyjątkiem niektórych odpadów, w tym komunalnych odpadów zmieszanych) i ubocznych strumieni procesowych w przemyśle, np. przemyśle chemicznym i hutnictwie.

    Konkluzje BAT dla LCP nie obejmują jednostek spalania o nominalnej mocy cieplnej poniżej 15 MW (wyłączenie z sumowania mocy zgodnie z art. 29. 3 Dyrektywy IED), obiektów energetycznych korzystających z odstępstw oraz niektórych instalacji zgazowania paliw, pieców procesowych i podgrzewaczy, urządzeń dopalających, pochodni (wymagania określone w konkluzjach BAT dla wspólnych dla sektora chemicznego technik oczyszczania ścieków i gazów odlotowych i zarządzania nimi CWW), kotłów odzysknicowych, źródeł spalania objętych konkluzjami BAT dla rafinerii i spalarni odpadów. Konkluzje BAT nie określają poziomów emisji BAT-AEL dla turbin i silników opalanych paliwem ciekłym i paliwem gazowym do stosowania w sytuacji awaryjnej, użytkowanych mniej niż 500 godzin rocznie, kiedy takie stosowanie w sytuacji awaryjnej nie zapewnia przestrzegania BAT.

    W zakresie emisji substancji do powietrza konkluzje BAT określają wymagania wobec:

    -    systemów zarządzania środowiskowego,
    -    ograniczania emisji niezorganizowanych pyłów,
    -    ograniczania oddziaływania odorów,
    -    monitoringu, w tym w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych,
    -    poziomów emisji BAT-AELs oraz wskaźnikowych poziomów emisji (wskaźników pomocniczych),
    -    poziomów sprawności energetycznej BAT-AEELs,
    -    technik zapobiegania emisjom uznawanym za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik ograniczania emisji uznawanych za najlepsze dostępne techniki,
    -    technik osiągania wysokiego poziomu sprawności spalania i efektywności energetycznej,
    -    technik osiągania wysokiej ogólnej efektywności środowiskowej.

    Prowadzący instalację może stosować inne techniki, niż wymienione w decyzji pod warunkiem, że zapewnią one co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska.

    Systemy zarządzania środowiskowego

    Analogicznie jak we wszystkich opublikowanych wcześniej konkluzjach w decyzji 2017/1442 określono obowiązek wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego. Uszczegółowienie ogólnych wymagań systemowych dla LCP stanowi:

    -    program zapewniania i kontroli jakości paliwa,
    -    plan zarządzania emisjami w warunkach odbiegających od normalnych (w tym w trakcie uruchamiania i zatrzymywania  obiektu), w celu ograniczania tych emisji,
    -    plan zarządzania pyłem, w celu ograniczania emisji niezorganizowanej z przeładunku, magazynowania i operowania paliwem, dodatkami, odpadami,
    -    identyfikację potencjalnych emisji do środowiska i metody radzenia sobie z nimi, w szczególności emisji związanych z samonagrzewaniem lub samozapłonem magazynowanego paliwa,
    -    plan zarządzania zapachami w przypadku spalania, zgazowania lub współspalania substancji o przykrym zapachu.

    Po raz pierwszy w konkluzjach BAT wprowadzono obowiązek uzasadnienia w pozwoleniu zintegrowanym odstępstwa od któregoś z elementów systemu zarządzania środowiskowego dla przypadków, gdy z oceny instalacji wynika brak konieczności stosowania.

    Rozwinięciem stosowanego dotychczas obowiązkowego zakresu systemu środowiskowego jest określenie wymagań uwzględnienia na etapie projektowania nowego obiektu i przez cały okres jego użytkowania wpływu na środowisko wynikającego z ostatecznego wycofania instalacji z użytkowania, obejmującego:

    -    unikanie stosowania konstrukcji podziemnych,
    -    wprowadzenie właściwości ułatwiających demontaż,
    -    dobór nawierzchni, które można łatwo oczyszczać,
    -    zastosowanie wyposażenia, które ogranicza gromadzenie chemikaliów na terenie zakładu i ułatwia ich usuwanie lub oczyszczanie terenu,
    -    projektowanie sprzętu, który umożliwia stopniowe zakończenie pracy zakładu,
    -    stosowanie, o ile jest to możliwe, materiałów biodegradowalnych i nadających się do recyklingu.

    Monitoring emisji

    Konkluzje BAT LCP ustalają następujący zakres monitoringu obowiązkowego:

    Pomiar ciągły:

    -    NH3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR) lub selektywnej niekatalitycznej redukcji (SNCR), z uwagi na dozowanie do spalin amoniaku),
    -    NOX
    -    CO
    -    SO2
    -    pył

    Podstawa wyników z pomiaru ciągłego są według BAT ważne wartości średnie godzinne. Zgodnie z definicją z konkluzji BAT średnią godzinną uznaje się za ważną, jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.

    Do oceny dopuszczalnych poziomów emisji BAT-AEL na podstawie wyników pomiaru ciągłego będą wykorzystywane średnie wartości dobowe (średnie z okresu 24 godzin obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych) oraz średnie wartości roczne (średnie z okresu jednego roku obliczone dla ważnych średnich wartości godzinnych).

    Pomiar okresowy:

    -    N2O (podtlenek azotu): dla wszystkich obiektów spalających w kotłach fluidalnych węgiel kamienny, węgiel brunatny, biomasę stałą lub torf,
    -    SO3 (dla wszystkich obiektów wyposażonych w SCR),
    -    metale i metaloidy z wyjątkiem rtęci (As, Cd, Co, Cr, Cu, Mn, Ni, Pb, Sb, Se, Tl, V, Zn),
    -    formaldehyd (wyłącznie silniki o zapłonie iskrowym opalanych gazem ziemnym o mieszance ubogiej i dwupaliwowych),
    -    CH4 (wyłącznie silniki zasilane gazem ziemnym),
    -    dioksyny i furany PCDD/F (wyłącznie przy współspalaniu odpadów i spalaniu w kotłach paliw procesowych z przemysłu chemicznego).

    Wyniki pomiarów okresowych będą zgodnie z konkluzjami BAT stanowiły podstawę obliczania średnich z okresu pobierania próbek (średnich wartości uzyskanych na podstawie trzech kolejnych pomiarów, z których każdy trwa co najmniej 30 minut, przy czym jeżeli ze względu na ograniczenia w pobieraniu próbek lub ograniczenia analityczne, zastosowanie 30-minutowego pomiaru jest niewłaściwe, stosuje się właściwy okres pobierania próbek, a w przypadku PCDD/F stosuje się okres pobierania próbek trwający od 6 do 8 godzin) oraz średnich z wyników uzyskanych w ciągu jednego roku.

    Pomiar ciągły lub okresowy:

    -    chlorki gazowe, wyrażone jako HCl,
    -    nieorganiczne gazowe związki fluoru, wyrażone jako HF,
    -    rtęć (Hg),
    -    całkowite LZO.

    Dodatkowy monitoring okresowy dotyczy emisji z oczyszczania spalin do wody.

    Pomiar parametrów paliwa:

    W ramach programu zarządzania paliwem najlepsze dostępne techniki dla LCP stanowią również pomiary podstawowych parametrów paliwa i ich składu, o różnym zakresie, w zależności od rodzaju paliwa. Dla węgla kamiennego obowiązkowy monitoring paliwa odnosi się do następującym pomiarów:

    -    wartość opałowa (LHV),
    -    wilgotność,
    -    zawartość substancji lotnych,
    -    zawartość części niepalnych,
    -    wartość współczynnika „fixed carbon”, C, H, N, O, S,
    -    zawartość związków bromu, chloru i fluoru,
    -    zawartość związków metali i półmetali (As, Cd, Co, Cr, Cu, Hg, Mn, Ni, Pb, Sb, Tl, V, Zn).

    System prognozowania emisji:

    Z uwagi na rygorystyczne poziomy emisji dopuszczalnej (BAT-AEL) w wielu obiektach / źródłach sterowanie procesem spalania będzie musiało być prowadzone w ścisłym powiązaniu z systemem monitoringu emisji, parametrów procesu i paliwa, tak, by nie dopuszczać do przekroczenia stężeń średniodobowych i rocznych. Konkluzje BAT LCP opisują ten system jako system monitoringu emisji przewidywanych (PEMS), stosowany do określania stężeń emisji substancji zanieczyszczającej z emitora w sposób ciągły, w oparciu o ich powiązanie z szeregiem charakterystycznych, monitorowanych w sposób ciągły parametrów procesu (np. zużyciem paliwa gazowego, stosunkiem powietrza do paliwa) i danymi dotyczącymi jakości paliwa lub surowca zasilającego (np. zawartością siarki).

    Monitoring i zarządzanie emisjami w warunkach odbiegających od normalnych:

    Konkluzje BAT LCP wprowadzają obowiązek oceny znaczenia emisji w warunkach odbiegających od normalnych jako podstawy wdrożenia rozwiązania systemowego (planu zarządzania) dla tych emisji. W ocenie należy uwzględnić co najmniej:

    -    znaczenie warunków procesu dla emisji,
    -    reagowanie na warunki odbiegające od normalnych,
    -    rejestrowanie emisji w warunkach odbiegających od normalnych: monitorowanie może być prowadzone na podstawie bezpośredniego pomiaru emisji lub parametrów zastępczych. Emisje podczas uruchamiania i zatrzymywania mogą być oceniane na podstawie szczegółowych pomiarów emisji przeprowadzanych dla typowej procedury uruchomienia / zatrzymania - co najmniej raz do roku, i wykorzystywane do wyznaczenia emisji ze wszystkich uruchomień / zatrzymań w danym roku.

    Poziomy emisji odpowiadające najlepszym dostępnym technikom BAT-AELs

    Konkluzje BAT określają poziomy emisji dopuszczalnej dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania biomasy stałej lub torfu (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, rtęci),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego* w kotłach (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju opałowego w silnikach tłokowych (NOX, SO2, pyłu),
    -    spalania oleju napędowego w turbinach gazowych (SO2, pył),
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach (NOX),
    -    spalania gazu ziemnego w silnikach (NOX, formaldehyd, CH4),
    -    spalania gazów procesowych powstałych przy produkcji żelaza i stali (NOX, SO2, pył),
    -    spalania paliw gazowych w turbinach gazowych w obiegu otwartym na platformach morskich (NOX),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach (NOX, SO2, HCl, HF, pyłu, PCDD/F, LZO),
    -    współspalania odpadów z węglem kamiennym, węglem brunatnym, biomasą lub torfem – poza ww. (Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, Cd + Tl, PCDD/F, LZO),
    -    zgazowania zintegrowanego ze spalaniem IGCC (NOX, SO2, pył, Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V, rtęć),
    oraz dodatkowo BAT-AELs NH3 dla instalacji wyposażonych w SCR i SNCR.

    * w artykule umownie użyto określenia zawartego w polskim tłumaczeniu decyzji Komisji jako olej napędowy. Zakres stosowania dotyczy frakcji destylacyjnej ropy naftowej przywołanej w decyzji.

    Dla porównania wartości emisji dopuszczalnych przedstawiamy poniżej dopuszczalne stężenia określane przez konkluzje BAT dla LCP oraz rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. Poz. 1546) - dla nowych kotłów fluidalnych opalanych węglem kamiennym o nominalnej mocy cieplnej  ponad 300 MW.

    Rodzaj substancji
    Poziom emisji BAT-AEL (konkluzje BAT LCP)
    Standard emisyjny
    Wartości średnie dobowe
    Definicja średniej dobowej: średnia z okresu 24 godzin obliczona dla ważnych średnich wartości godzinnych uzyskanych w wyniku ciągłych pomiarów.
    Ważna (średnia godzinna): jeżeli nie miały miejsca konserwacja lub awaria automatycznego systemu pomiarowego.
    Warunek dotrzymania standardu na podstawie średnich dobowych: standard emisyjny uznaje się za dotrzymany, jeżeli żadna z zatwierdzonych średnich dobowych wartości stężeń substancji nie przekracza 110% standardów emisyjnych.
    Definicja obiektu nowego: obiekt energetycznego spalania, który po raz pierwszy uzyskał pozwolenie w instalacji po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT lub całkowicie zastąpiony na istniejących fundamentach po opublikowaniu niniejszych konkluzji BAT
    Definicja źródła nowego: źródło spalania paliw, dla którego pozwolenie na budowę wydano po dniu 6 stycznia 2013 r. lub które zostało oddane do użytkowania po dniu 7 stycznia 2014 r.
    NOX
    80 - 125
    165 (150 + 10%)
    SO2
    25 - 110
    220 (200 + 10%)
    pył
    3 - 10
    11 (10 + 10%)
    HCl
    1 - 3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    HF
    < 1 - 2 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    rtęć
    < 1 - 2 μg/Nm3 (średnia roczna)
    Nie określono standardu
    CO poziom wskaźnikowy
    < 30 - 140
    Nie określono standardu
     

    Poziomy wskaźnikowe emisji CO

    Oprócz poziomów emisji BAT-AELs konkluzje BAT LCP wprowadzają wskaźniki emisji tlenku węgla i NOX jako wartości pomocnicze. Wskaźniki emisji CO określono dla następujących procesów:

    -    spalania węgla kamiennego lub brunatnego,
    -    spalania biomasy stałej lub torfu,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w kotłach,
    -    spalania ciężkiego oleju opałowego lub oleju napędowego w silnikach tłokowych,
    -    spalania gazu ziemnego w turbinach gazowych (OCGT, CCGT oraz istniejące turbiny gazowe w napędach mechanicznych),
    -    spalania gazu ziemnego w kotłach i silnikach,
    -    spalania gazów procesowych z produkcji żelaza i stali (100%),
    -    spalania paliw procesowych z przemysłu chemicznego w kotłach,
    -    zgazowania zintegrowanych ze spalaniem w blokach gazowo-parowych.

    Poziomy wskaźnikowe emisji NOX

    Wskaźniki emisji tlenków azotu w przeliczeniu na NO2 określono dla spalania oleju napędowego w dwupaliwowych turbinach gazowych do awaryjnego stosowania użytkowanych < 500 godz./rok.

    Najlepsze dostępne techniki dla urządzeń oczyszczających spaliny:

    -    wszystkie rodzaje urządzeń: odpowiednie zaprojektowanie, eksploatacja i konserwacja, umożliwiające stosowanie systemów redukcji emisji z optymalną wydajnością i dyspozycyjnością, z uwzględnieniem efektywności oczyszczania spalin z różnych składników,
    -    SCR, SNCR: optymalizowanie projektu lub pracy SCR, SNCR, np. poprzez optymalizowanie udziału reagenta do zawartości NOX, homogeniczny rozkład reagenta i optymalny rozmiar kropel reagenta,
    -    płukanie, mieszanie i komponowanie paliwa w celu ograniczenia / zmniejszenia zawartości rtęci lub poprawy wychwytywania w urządzeniach ograniczających emisję,
    -    zaawansowany system kontroli: automatyczny system komputerowy do kontroli wydajności spalania oraz wspierania zapobiegania emisjom lub ich ograniczania, obejmujący również wysoce wydajne monitorowanie,
    -    stosowanie konstrukcji mokrego komina,
    -    optymalizacja spalania.

    Decyzja Komisji dostępna jest na stronie:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017D1442&from=PL

    Aktualności
    • 10
      listopad
      Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961) zostało sprostowane.  Poprawiono błąd braku stawki dla spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2 tabela D lp. 32) „silniki w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach”. Zamiast braku stawki dla oleju napędowego ON (kolumna 7) obowiązuje stawka 22,21 zł. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. o sprostowaniu błędu dostępne jest na stronie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20200001015
    • 02
      listopad
      Stronę „Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – zmiany stawek opłat” uzupełniliśmy o stawki na rok 2021, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961). Stawki opłat dla roku 2021 będą na poziomie nieznacznie wyższym niż dla roku 2020 (w przybliżeniu o wskaźnik inflacji). W stosunku do stawek opłat obowiązujących w roku 2020, w roku 2021 nieznacznej zmianie ulegają również: - jednostkowe stawki opłaty za gazy wprowadzane do powietrza powstające przy przeładunku benzyn silnikowych (załącznik nr 2, tabela B), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane (załącznik nr 2, tabela C), - jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu (załącznik nr 2, tabela E). Stawki opłat dostępne są na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat
    • 28
      wrzesień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2019, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 8 września 2020 r. (M. P. 2020 poz. 799). W stosunku do roku 2018 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 18 w ocenie za rok 2018 do 14 za rok 2019. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 9.12.2020 Webinarium / 10-11.12.2020 Warsztaty on-line
    szkolenie bilans LZO 2020 2021
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [tlenek etylenu] Continues Action to Address Ethylene Oxide (19.11.2020)

    EPA [emisje ze strzępiarek złomu] Settlement with Connecticut and Rhode Island Scrap Metal Companies Reduces Air Pollution (17.11.2020)

    EEA: Exposure of Europe's ecosystems to ozone (13.11.2020)

    ozon zanieczyszczenie powietrza obszary wiejskie EEA

    ozon zanieczyszczenie powietrza las EEA
    © EEA

    U.S. EPA [efektywność ochrony ludzi i środowiska]: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Delivers Results (13.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA's Lean Management System Delivers Results on Brownfields Projects in Maine (12.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Helps the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention Deliver Results (12.11.2020)

    U.S. EPA: Greenhouse Gas Emissions Continue to Decline as the American Economy Flourishes Under the Trump Administration (09.11.2020)

    EPA [ryzyko uwolnień amoniaku z układów chłodniczych] U.S. EPA fines Safeway over chemical safety violations at ice cream facility (29.10.2020)

    EPA [uwolnienia amoniaku] U.S. EPA finalizes settlement with chemical manufacturer in Cochise County, Ariz., will protect workers and the community (29.10.2020)

    EPA [emisje ze strzepiarek złomu] EPA and Rhode Island Scrap Metal Facility Resolve Clean Air Act Claims (16.10.2020)

    EPA [emisje NOx z elektrowni i odległe formowanie ozonu] EPA Proposes Revised Cross-State Air Pollution Rule Update for 2008 Ozone NAAQS (15.10.2020)

    EPA [zasady postępowania z chlorem] EPA settles with Honolulu-based BEI Hawaii over a Chlorine Gas Release and Pesticides Violations (15.10.2020)

    EPA [nanosrebro] EPA and Electrolux Reach Settlement for Illegal Imports of Air Filter Products Incorporating Nanosilver (15.10.2020)

    EPA [monitoring emisji rozproszonych z nieszczelności instalacji] EPA Reaches Settlement with Hydrite Chemical Co. of Wisconsin regarding Air Pollution (15.10.2020)

    EEA: Moving towards zero pollution in Europe (15.10.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Bioavailability of elements in atmospheric PM2.5 during winter episodes at Central Eastern European urban background site

    Characterizing start emissions of gasoline vehicles and the seasonal, diurnal and spatial variabilities in China

    Air quality impacts of new public transport provision: A causal analysis of the Jubilee Line Extension in London

    Reducing power sector emissions under the 1990 Clean Air Act Amendments: A retrospective on 30 years of program development and implementation

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2020/1722 z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (18.11.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1604 z dnia 23 października 2020 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z tym rozporządzeniem (03.11.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego »Nowa strategia przemysłowa dla Europy«” (28.10.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Mechanizmy podatkowe na rzecz zmniejszenia emisji CO2” (28.10.2020)

    ZALECENIE KOMISJI (UE) 2020/1563 z dnia 14 października 2020 r. dotyczące ubóstwa energetycznego (27.10.2020)

    Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania art. 2, 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (22.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1492 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do przyjęcia wspólnych procedur operacyjnych (16.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1493 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników I i II do umowy oraz przyjęcia norm technicznych powiązania (16.10.2020)