Bariery wiatrochronne – eliminacja emisji wywołanej erozją wietrzną

    bariery przeciwwietrzne emisjaJedną z najbardziej skutecznych metod ograniczenia emisji wywołanej erozją wietrzną jest zabezpieczenia powierzchni przed działaniem wiatru o dużej prędkości. W niniejszym artykule prezentujemy czołowych dostawców barier przeciwwietrznych na świecie oraz efekty jakie można uzyskać przy zastosowaniu ich produktów. Oprócz zabezpieczenia hałd i placów składowych bariery wiatrochronne umożliwiają również uzyskanie strefy uspokojonego przepływu powietrza w części zakładu, w którym występuje wysokie zapylenie. W obszarach narażonych na porywy wiatru w czasie wietrznej pogody nagromadzony pył stanowi źródło wtórnej emisji do powietrza oraz może znacząco pogarszać warunki pracy. Eliminacja porywów wiatru pozwala na rozwiązanie obu problemów. Najczęściej zabezpieczanymi obszarami są place składowe i hałdy węgla, kruszyw, żużlu i popiołu oraz obszary wokół źródeł procesowych generujących znaczne ilości pyłu, np. kruszarek, linii sortowniczych, przesiewaczy, itp.

    Charakterystyka emisji wywołanej erozją wietrzną

    Istotą emisji wywołanej erozją wietrzną jest jej okresowy - incydentalny charakter, wynikający ze zjawiska jednorazowego uniesienia cząstek drobnych zawartych w materiale poddanym działaniu wiatru. Do obliczeń emisji z hałd magazynowych i placów składowych stosujemy model oparty na potencjale emisyjnym powierzchni. Zgodnie z jego założeniami epizod emisyjny wykorzystuje całkowicie potencjał erozji, i ponowna emisja jest możliwa dopiero po jego odnowieniu. Odnowienie potencjału emisji następuje zarówno poprzez dodanie nowego materiału (deponowanie, opad pyłu), jak i usunięcie wierzchniej warstwy (pobór materiału) oraz każde naruszenie powierzchni (obsunięcie). Wielkość emisji spowodowanej erozją wietrzną zależy od wielkości narażonej powierzchni i różnicy pomiędzy prędkością tarcia (pochodną prędkości wiatru) i graniczną prędkością tarcia, przy której rozpoczyna się proces erozji (wielkość właściwa dla rodzaju składowanego materiału). Prędkość wiatru mniejsza od prędkości granicznej nie powoduje emisji. Model emisji z erozji wietrznej zawarty jest w metodyce Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (US EPA) - Emissions Factors & AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors, 13.2.5 Industrial Wind Erosion, U.S. Environmental Protection Agency, 11.2006. Metodyka ta, oparta na wielu pracach badawczych prowadzonych w Stanach Zjednoczonych od lat 50-tych XX wieku, jest powszechnie uznawana za podstawę obliczeń emisji z hałd magazynowych materiałów pylących oraz placów składowych.

    Model US EPA uwzględnia wiele uwarunkowań procesu erozji, w tym szczegółową charakterystykę prędkości wiatru, stopień ekspozycji na wiatr poszczególnych obszarów hałdy oraz częstotliwość zaburzeń powierzchni. Współczynnik emisji pyłu z erozji wietrznej, wyrażony w gramach na powierzchnię materiału, określony jest następującą zależnością:

    bariery wiatrochronne

    gdzie:

    WE – współczynnik  emisji (g/m2),

    k     – mnożnik wielkości cząstek pyłu, który wynosi:

    – dla całkowitego pyłu zawieszonego (TSP):  k=1,0

    – dla pyłu zawieszonego PM10: k=0,5

    – dla pyłu zawieszonego PM2,5: k=0,075

    N    – liczba zaburzeń w ciągu roku,

    Pi     – potencjał erozji wietrznej odpowiadający obserwowanej (lub prawdopodobnej) największej prędkości wiatru (u+) dla okresu między zaburzeniami (g/m2).

    Potencjał erozji wietrznej (P) określony jest zależnością:

    bariery wiatrochronne

    gdzie:

    P – potencjał erozji wietrznej (g/m2),

    u* – prędkość tarcia (m/s),

    ut* – graniczna prędkość tarcia właściwa dla danego rodzaju materiału (m/s).

    Dla wszystkich przypadków, gdy prędkość tarcia nie przekracza granicznej prędkości tarcia, potencjał emisji jest równy zeru, co oznacza, że materiał nie jest porywany z powierzchni hałdy, zgodnie z warunkiem:

    W obliczeniach wykorzystujemy dane o prędkościach wiatru z najbliższej stacji synoptycznej, zapewniającej wyniki o dostatecznej wiarygodności i częstotliwości odczytów. Metodyka US EPA wymaga przyjęcia najwyższej prędkości wiatru w każdym okresie emisji. Przykład różnicy pomiędzy wartościami prędkości średnich godzinowych, średniej prędkości dobowej i prędkością maksymalną z odczytów 10 minutowych przedstawiamy w poniższej tabeli (przykład danych IMGW, wysokość anemometru 10 m).

    Parametr
    Godziny
    01:00
    02:00
    03:00
    04:00
    05:00
    06:00
    07:00
    08:00
    09:00
    10:00
    11:00
    12:00
    13:00
    14:00
    15:00
    16:00
    17:00
    18:00
    19:00
    20:00
    21:00
    22:00
    23:00
    24:00
    Kierunek
    161
    165
    151
    106
    98
    82
    90
    93
    67
    94
    102
    124
    126
    131
    140
    137
    138
    137
    128
    142
    168
    187
    168
    222
    Średnia prędkość godzinowa
    1,7
    1,3
    0,9
    0,7
    2,0
    1,4
    2,1
    1,6
    1,7
    2,8
    3,2
    3,1
    3,0
    2,6
    2,6
    3,2
    1,8
    2,1
    2,5
    2,0
    1,9
    1,9
    1,3
    1,2
    Średnia prędkość dobowa
    2,0
    Prędkość maksy-malna
    6,9
     

    Podział roku na poszczególne okresy, dla których wyznacza się maksymalną prędkość wiatru wynika z charakterystyki pracy hałdy – modelu naruszania powierzchni skutkującej odświeżeniem potencjału emisyjnego. Dla hałd eksploatowanych z wysoką częstotliwością właściwe jest przyjęcie okresów dobowych lub godzinowych i aglomeracja okresów, w których dochodzi do emisji do kilkunastu lub kilkudziesięciu w roku.

    W przypadku wyższych hałd, dla których obszary narażenia na erozję wietrzną znajdują się w granicznej warstwie wiatru poprawne obliczenie prędkości tarcia wiatru wymaga podziału powierzchni hałdy na podobszary reprezentujące różne stop­nie ekspozycji na wiatr. Różnica prędkości powietrza opływającego hałdę dla poszczególnych podobszarów jest określona za pomocą współ­czynnika us/ur stanowiącego iloraz prędkości wiatru nad powierzchnią podobszaru oraz pręd­kości wiatru natarcia. Obraz podobszarów właściwych dla hałd o różnej geometrii i różnych kierunków wiatru przedstawia poniższy rysunek.

    bariery wiatrochronne pył

    Rys. Schemat rozkładu podobszarów o różnym współczynniku zróżnicowania prędkości wiatru (us/ur) w zależności od kształtu hałdy i kierunku wiatru

    Źródło: Compilation of Air Pollutant Emission Factors, 13.2.5 Industrial Wind Erosion Figure 13.2.5-2. Contours of normalized surface windspeeds us/ur

    Skala emisji

    Przykład ilustrujący wielkość emisji z erozji wietrznej może stanowić średniej wielkości plac składowy węgla. Parametry przyjęte do obliczeń wynoszą:

    - powierzchnia aktywna: 30 arów (3 000 m2),

    - częstotliwość odświeżania potencjału emisji: 1/1h,

    - czas eksploatacji: 10 godzin dziennie,

    - graniczna prędkość tarcia: 0,54 m/s,

    - charakterystyka meteorologiczna: prędkość maksymalna w każdej godzinie, z odczytów 10 minutowych.

    Dla wybranego przykładu wielkość emisji rocznej wynosi:

    - pył ogółem (TSP): 2,9 Mg/rok,

    - pył zawieszony PM10: 1,4 Mg/rok,

    - pył zawieszony PM2,5: 0,21 Mg/rok.

    Techniki ograniczania emisji z erozji wietrznej

    Ochrona składowanych materiałów przed erozją wietrzną jest powszechnie rekomendowana jako najlepsza dostępna technika BAT w następujących sektorach:

    - dużych obiektów energetycznego spalania: stosowanie ekranów wiatrochronnych magazynów węgla (Dokument Referencyjny LCP, pkt 4.4.1 Techniki wyładunku, magazynowania i transportu paliwa),

    - produkcji żelaza i stali: zainstalowanie barier przeciwwietrznych lub wykorzystanie naturalnego terenu jako osłony (konkluzje BAT - decyzja nr 2012/135 z dnia 28 lutego 2012 r., BAT 11),

    - produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu: przykrywanie lub obudowanie miejsca składowania materiałów sypkich ekranami, ścianami lub barierą pionowo rosnącej zieleni - umieszczenie sztucznych lub naturalnych barier w celu ochrony otwartych pryzm przed wiatrem (konkluzje BAT -  decyzja nr 2013/163 z dnia 26 marca 2013 r., pkt 15a, pkt 41a),

    - przemysłu metali nieżelaznych: stosowanie nasadzeń ochronnych, barier wiatrochronnych lub kopców w celu ograniczenia prędkości wiatru w przypadku składowania na wolnym powietrzu (konkluzje BAT - decyzja nr 2016/1032 z dnia 13 czerwca 2016 r., BAT 7p),

    - produkcji płyt drewnopochodnych: przechowywanie trocin i materiałów, z których łatwo powstaje pył w silosach, pojemnikach, pod zadaszeniem itp. lub w zamkniętych obszarach składowania (konkluzje BAT - decyzja nr 2015/2119 z dnia 20 listopada 2015 r., BAT 23 c).

    - powszechne zastosowanie przy magazynowaniu: stosowanie nasadzeń ochronnych, ogrodzeń wiatrochronnych lub kopców od strony nawietrznej, obniżających prędkość wiatru (Dokument Referencyjny EFS, pkt 4.3.5. Techniki i środki zapobiegania / redukcji pylenia stosowane przy magazynowaniu na powietrzu, pkt 4.3.6.2. Metody ochrony przed wiatrem).

    Spośród wszystkich przedstawionych powyżej metod najwyższą skutecznością charakteryzują się bariery wiatrochronne wykonane ze specjalnie przygotowanych materiałów zmniejszających prędkość wiatru i dobranych pod względem parametrów i lokalizacji do geometrii hałdy.

    Materiał przegród stanowi barierę przepuszczającą częściowo powietrze, dzięki czemu za przegrodą nie powstaje strefa zawirowań. Różnice w opływie przegrody litej i półprzepuszczalnej przedstawia poniższy rysunek.

    przegrody wiatrochronne pył

    Rys. Wizualizacja opływu bariery litej (a) i półprzepuszczalnej (b).

    Źródło: B. J. Billman, S. P. S. Arya, Windbreak effectiveness for storage-pile fugitive-dust control. A Wind Tunel Study, Department of Marine, Earth and Atmospheric Sciences North Carolina State University.

    W przeciwieństwie do barier litych, bariery półprzepuszczalne charakteryzuje również znaczny zasięg strefy cienia aerodynamicznego, przedstawiony na poniższym diagramie.

    ochrona przed wiatrem

    Rys. Obraz pola prędkości wiatru przy braku przeszkody i dla przeszkody półprzepuszczalnej.

    Źródło: Materiały reklamowe Dust Solutions, Inc.

    Dzięki bardzo dużemu zasięgowi strefy uspokojonego przepływu możliwa jest ochrona przed erozją wietrzną całej powierzchni hałdy lub placu składowego. W praktyce oznacza to prawie całkowite wyeliminowanie emisji z erozji wietrznej i związanej z nią uciążliwości. Wyniki badań skuteczności barier wiatrochronnych zawiera między innymi raport Komisji Europejskiej -  Reduction of fugitive dust from coal stockpiles, EUR 17162 EN, A. King, British Coal Corporation, 1996.

    Producenci barier wiatrochronnych

    Oferowane na rynku systemy barier wiatrochronnych oparte są na trzech rodzajach materiałów:

    - siatkach,

    - pasach,

    - blachach otworowych.

    Poniżej przedstawiamy produkty wiodących producentów barier oraz efekty możliwe do osiągnięcia z ich zastosowaniem i przykłady wdrożeń.

    Dust Solutions Inc.

    bariery wiatrochronne DSIDust Solutions Inc. oferuje unikalną technologię siatek poliestrowych z włóknem samoczyszczącym. Dzięki elastyczności bariery ruch przepływającego powietrza powoduje usuwanie pyłu osadzającego się na przegrodzie. Własności te zabezpieczają również barierę przed osadzaniem lodu (śniegu, szronu, szadzi, marznącego deszczu) i nadmiernym wzrostem masy materiału bariery. Oprócz dostawy siatki i podpór oferta Dust Solutions Inc. obejmuje również projekt techniczny w pełnym zakresie, jaki jest wymagany przez zamawiającego (lokalizację, geometrię, wyznaczenie wysokości) oraz projekty podpór. DSI Solutions Inc. oferuje również montaż bariery lub wsparcie wykonawcy oraz serwis pogwarancyjny.

    przegroda wiatrochronna DSIMaksymalna skuteczność redukcji prędkości wiatru siatek DSI mieści się w przedziale od 70 do 80 procent, w zależności od rodzaju materiału. Żywotność siatki dostawca gwarantuje na poziomie 10 lat, zapewniając, że materiał jest zaprojektowany na okres 20 lat i wskazując na doświadczenia klientów, którzy eksploatują barierę przez okres 30 lat. Szczegółowe informacje o produktach Dust Solutions Inc. dostępne są na stronie:

    http://www.nodust.com

     

    WeatherSolve Structures Inc.

    Oferta WeatherSolve Structures Inc. obejmuje kompleksową realizację bariery, począwszy od projektu technicznego (lokalizacji i geometrii) oraz projektu podpór i specyfikacji ich wykonania, poprzez dostawę specjalistycznych elementów systemu, aż do montażu bariery. Elementy konstrukcji wsporczych (pylonów) są przeważnie wykonywane na miejscu. Zakres oferowanych usług obejmuje również serwis pogwarancyjny.

    bariery wiatrochronne WeatherSolve

    Bariery WeatherSolve Structures Inc. wykonane są z siatek polipropylenowych. W zależności od wymaganych parametrów tłumienia wiatru dobierany jest materiał o odpowiednim współczynniku przepuszczalności aerodynamicznej (47%, 40%, 24%). Osadzający się na siatce pył w ograniczonym zakresie zmienia jej własności aerodynamiczne. Przeważnie nie w takim stopniu, aby konieczne było oczyszczania siatki. W razie potrzeby istnieje możliwość usunięcia pyłu za pomocą armatki wodnej.

    przegrody wiatrochronne WeatherSolveDostawca rekomenduje wykonanie dolnej warstwy bariery z litego materiału, np. bloków betonowych oraz zapewnienie pasa wolnego z obu stron bariery w celu usuwania śniegu, który może wytrącać się u podnóża bariery, z jednej lub drugiej strony, w zależności od kierunku wiatru. Minimalna żywotność siatki wynosi 8 lat (10-12 lat przy zapewnieniu bieżących napraw mocowań i odpowiedniego naciągu). Szczegółowe informacje o produktach WeatherSolve Structures Inc. dostępne są na stronie:
    ttp://www.weathersolve.com/

     

    Linear Composites Limited Ltd.

    bariery przeciwwietrzne Linear CompositeOferta Linear Composites Limited Ltd. obejmuje pełne wsparcie projektowe na dowolnym poziomie określonym przez zamawiającego:

    • projekt bariery (wytrzymałość, wysokość, długość, siły itp.),

    • projekt słupów (specyfikacja stali i architektury elementów kratowych lub stężeń),

    • projekt fundamentów (na podstawie danych geotechnicznych oraz odpowiednich norm projektowych).

    Dostawca charakteryzuje skuteczność bariery zarówno poprzez ogólny wskaźnik redukcji prędkości wiatru (wartość przeciętna od 50 % do 60 %, wartość maksymalna do 90 %) oraz w formie szczegółowego profilu prędkości. Oferowana bariera wykonywana jest w systemie szczebli, które stanowią pasy z tworzywa sztucznego (poliestru i polietylenu). Odporność na osadzanie śniegu i lodu zapewnia wysoka wytrzymałość materiału i ruch wywołany wiatrem. Gładka powierzchnia pasów nie dopuszcza również do osadzania znacznych ilości pyłu. W razie potrzeby powierzchnię bariery można oczyścić strumieniem wody.

    przegrody wiatrochronne Linear CompositeDostawca nie udziela gwarancji na określony czas użytkowania materiału, wskazując na swoje doświadczenie, w którym przy prawidłowej eksploatacji bariery, jej żywotność kształtuje się na poziomie 25 lat. Oferta firmy Linear Composites Limited Ltd. dostępna jest na stronie: http://linearcomposites.net/

     

    Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd.

    bariera wiatrochronna YagiOferta Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd. obejmuje dostawę elementów barier wiatrochronnych - paneli z blach otworowych. Panele mają szerokości 1,0 m i długości 4,0 m i są oferowane z blachy o grubości 0,5 mm lub 0,8 mm. Elementy przegrody wykonane są ze stali czarnej pokrytej powłoką PCW. Wraz z materiałem bariery Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd. dostarcza rysunki techniczne i obliczenia wytrzymałościowe przegrody oraz słupów podporowych.

    Ogólny wskaźnik redukcji prędkości powietrza przepływającego przez przegrodę Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd. wynosi 60%. W przypadku potrzeby oczyszczania powierzchni bariery z osadzającego się pyłu istnieje możliwość zastosowania do tego celu armatki wodnej (przy grubości blachy 0,8 mm).

    przegroda wiatrochronna YagiTrwałość powłoki gwarantowana przez Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd. wynosi 10 lat. Oferta firmy Anping Yaqi Wire Mesh Co. Ltd. dostępna jest na stronie:

    http://www.yaqiwiremesh.com/

     

     

    Anping Anxin Wire Mesh Co. Ltd.

    bariera wiatrochronna pyłDrugim z głównych dostawców barier w systemie blach otworowych jest firma Anping Anxin Wire Mesh Co. Ltd. Oferowane przez nią elementy mają szerokość 0,9 m i długość 2,0 m, i są wykonane ze stali czarnej, niskowęglowej, pokrytej powłoką PCW. Grubość wykorzystywanej do produkcji blachy to 0,8 mm. Zastosowanie blachy o tej grubości umożliwia okresowe spłukiwanie pyłu z bariery za pomocą strumienia wody pod wysokim ciśnieniem. Dzięki specjalnemu profilowi poszczególne panele i cała bariera wiatrochronna są odporne na obciążenie związane z ciężarem śniegu lub szronu. Firma oprócz dostawy paneli zapewnia również rysunki techniczne i obliczenia wytrzymałościowe przegrody oraz słupów podporowych. Na życzenie zamawiającego możliwe jest dostarczenie jednej sztuki kratownicy podporowej jako przykładu  umożliwiającego ich wykonanie przez lokalna firmę, co pozwala zredukować koszty dostawy bariery. Ogólny wskaźnik redukcji prędkości wiatru przez barierę produkcji Anping Anxin Wire Mesh Co. Ltd. wynosi 75 %. Gwarancja na powłokę paneli obejmuje okres od 8 do 10 lat. Szczegóły oferty dostępne są na stronie http://www.anxinwiremesh.com/

    Próbki materiału barier

    Materiały barier dostarczanych przez: Dust Solutions Inc., WeatherSolve Structures Inc., Linear Composites Limited Ltd. oraz Anping Anxin Wire Mesh Co. Ltd. można obejrzeć w redakcji portalu Wszystkooemisjach.pl (po uprzednim ustaleniu terminu).

    Obliczenia przed decyzją o inwestycji

    Z uwagi na znaczny koszt budowy bariery wiatrochronnej decyzja o inwestycji musi być poprzedzona rzetelną analizą emisji niezorganizowanej ze wszystkich źródeł na terenie obiektu, w tym innych przyczyn emisji niezorganizowanej pyłu, takich jak ruch pojazdów po placach składowych i zanieczyszczonych drogach, przeładunek materiałów pylących oraz eksploatacja otwartych źródeł procesowych.

    Jedynie dysponując wielkościami emisji dla wszystkich źródeł możliwa jest ocena ich udziału w emisji całkowitej oraz w oddziaływaniu na powietrze. Warunkiem uniknięcia błędu w wyborze metod ochronnych jest poprawne wytypowanie źródeł, z których emisja wymaga ograniczenia. Kompleksowa analiza źródeł na terenie zakładu i przewidywanych redukcji emisji wraz z kosztorysem działań stanowią również podstawę optymalizacji nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacyjnych.

    Więcej informacji o analizach emisji niezorganizowanej dostępnych jest na stronie:
    Programy ograniczenia emisji niezorganizowanej pyłu w zakładach przemysłowych

    Aktualności
    • 19
      czerwiec
      6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC. Artykuł zawiera wyjaśnienia Ministerstwa dotyczące implementacji dyrektywy NEC i braku ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
    • 12
      czerwiec
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 maja 2019 r. (II SA/Gd 181/19) w sprawie ze sprzeciwu od decyzji SKO uchylającej decyzję organu I instancji i kierującej do ponownego rozpatrzenia sprawę o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozdrabnianiu materiału pochodzącego z rozbiórki budynków. Orzeczenie cenne z uwagi na czytelny opis błędów postępowania sądowo-administracyjnego, jak i komentarze do analiz merytorycznych. Poruszone przez SKO i WSA kwestie dotyczą, między innymi możliwości odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, interpretacji zasady zrównoważonego rozwoju, zapewnienia oceny merytorycznej przewidywanego oddziaływania na środowisko poprzez instytucję biegłego oraz znaczenie konfliktu społecznego w postępowaniu o decyzję środowiskową. © Pixabay
    • 06
      marzec
      Zapraszamy na Konferencję Paliwa z odpadów, która odbędzie się w dniach 19 – 21 marca br. w Katowicach. Problematyka paliw z odpadów staje się obecnie  kluczowa w gospodarce odpadami wraz z polepszaniem technologii segregacji. Konferencja od lat stanowi  największą w Polsce platformę wymiany informacji na temat wytwarzania i wykorzystywania paliw z odpadów. Wśród wielu ciekawych tematów, zaplanowanych przez organizatora – ABRYS Sp. z o.o. znajdzie się między innymi prezentacja stanowiska ministerstwa Środowiska w sprawie perspektyw zagospodarowania frakcji energetyczne w lokalnych ciepłowniach.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Announces Biofuel and Small Refinery Exemption Priorities (09.08.2019)

    EPA: Sixteen Organizations Receive 2019 Emergency Planning Awards at EPA Conference in Omaha (09.08.2019)

    NIK: Bomby ekologiczne wciąż trują (05.08.2019)

    IOŚ-PIB stworzy bazę informacji o urządzeniach grzewczych 

    EPA Proposes Amendments to the Coal Ash Regulations, Reconsiders the Beneficial Use Provisions and Provides Greater Clarity on Managing Piles of Coal Ash (30.07.2019)

    zanieczyszczenie powietrza PM10 lotny popiół EPA
    © Pixabay

    EU Member States make only mixed progress in reducing emissions under UN convention, latest air pollution data shows (22.07.2019)

    redukcja emisji przemysłowych EEA
    © Pixabay

    NIK o termomodernizacji – efekty są, choć mniejsze niż oczekiwano (26.07.2019)

    efekty ekologiczne termomodernizacja NIK
    © NIK

    GDOŚ: Dodatkowe informacje dotyczące nowelizacji ustawy OOŚ (25.07.2019)

    zmiana ustawy OOŚ 100 m zanieczyszczenie powietrza
    © GDOŚ

    JRC: New database to monitor national energy use and CO2 emissions (22.07.2019)

    emisje do powietrza narzędzia JRC PM10
    © JRC

    EPA: Air Pollution Trends Show Cleaner Air, Growing Economy (17.08.2019)

    EEA: Mercury emissions per unit of steel production and number of facilities reporting to the E-PRTR in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: CH4 emissions from landfills and CO2 emissions from waste incinerators in the EEA-33 countries (08.07.2019)

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data from EUTL (05.07.2019)

    EEA: Exceedance of air quality standards in urban areas (03.07.2019)

    EEA: NEC Directive reporting status 2019 (28.06.2019)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for vegetation, 2016 (28.06.2019)

    EEA: Assessing the effectiveness of EU policy on large combustion plants in reducing air pollutant emissions (26.06.2019)

    EPA: Reducing Regulatory Burdens: EPA’s Proposal Levels the Playing Field for Sources That Reduce Hazardous Air Emissions (25.06.2019)

    EPA Proposes Approval of Georgia’s Coal Ash Permit Program, Encourages Other States to Follow Suit (24.06.2019)

    JRC: The future of road transport – what we will drive, if we still drive at all (21.06.2019)

    GIOS: Warsztaty IMPEL w ramach projektu dotyczącego wdrażania dyrektywy o emisjach przemysłowych (21.06.2019)

    EPA Meets with Oneida Nation to Discuss Important Step to Further Protect Children from Exposure to Lead-Contaminated Dust (21.06.2019)

    EPA: Sinclair Oil to pay $1.6 million penalty and install additional pollution controls at Sinclair, Wyoming Refinery (20.06.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Reliable data from low cost ozone sensors in a hierarchical network

    1951–2017 changes in the frequency of days with visibility higher than 10 km and 20 km in Italy

    Atmospheric dry deposition processes of particles on urban and suburban surfaces: Modelling and validation works

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)