Emisja pyłu z dróg nieutwardzonych | Pylenie drogi - jak ograniczyć?

    Pył z drogi: przyczyny emisji

    Szczególnie wysoka uciążliwość pylenia dróg dotyczy nawierzchni nieutwardzonych, takich jak drogi gruntowe, drogi z tłucznia, nazywane również drogami szutrowymi, drogi wykonane z kruszonego gruzu oraz drogi żużlowe. W przeciwieństwie do dróg utwardzonych (asfaltowych, betonowych, brukowanych) struktura warstwy wierzchniej drogi nieutwardzonej jest zaburzana przy każdorazowym przejeździe pojazdu. Pod wpływem nacisku kół luźne ziarna nawierzchni przemieszczają się względem siebie. Wolny materiał z nawierzchni nieutwardzonej jest unoszony w wyniku podciśnienia wytwarzanego przez odrywającą się powierzchnię opon. Jest również podnoszony z powierzchni drogi na bieżniku kół, a ziarna o małej średnicy są bezpośrednio porywane przez ruch powietrza wywołany poruszającym się pojazdem. Mechanizmy te prowadzą do powstawania znacznych emisji pyłu, sprawiając że ruch po drodze nieutwardzonej może być poważnym problemem zarówno w użytkowaniu drogi, jak i jej oddziaływaniu na bezpośrednią okolicę.

    Nawierzchnie nieutwardzone stosuje się powszechnie na następujących rodzajach dróg:

    - docelowych drogach gminnych o małym natężeniu ruchu (głównie na obszarach wiejskich),

    - drogach tymczasowych (w czasie remontu lub przebudowy dróg, w okresie budowy osiedli mieszkaniowych, na obrzeżach osiedli),

    - drogach transportowych i technologicznych (na terenach przemysłowych, w kopalniach i kamieniołomach, jako drogi dojazdowe do baz transportowych, hurtowni, itd.).

    Czynniki decydujące o emisji

    Wielkość emisji pyłu z drogi zależy od kilku czynników: zawartości cząstek drobnych w materiale nawierzchni, stopnia zagęszczenia materiału nawierzchni, wilgotności nawierzchni, prędkości i masy poruszających się po drodze pojazdów oraz od natężenia ruchu. Podstawowym parametrem służącym do charakteryzowania potencjału emisji z drogi nieutwardzonej jest udział w materiale nawierzchni cząstek drobnych o średnicy ziaren mniejszej niż 75 µm (silt content, Sc, s). Według poradnika opracowanego przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska US EPA Emissions Factors & AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors, 13.2.2 Unpaved Roads, U.S. Environmental Protection Agency, 12.2006 zawartość cząstek drobnych waha się od 0,2% do 29% dla dróg wewnątrzzakładowych oraz od 1,8% do 35% dla dróg publicznych. Poniżej przedstawiamy zdjęcia wybranych dróg nieutwardzonych w Polsce (publicznych) wraz z wartościami parametru Sc.

    pylenie drogi

    Fot. 1. Płock - Nowe Gulczewo, ul. Bohuna. Sc = 3,2%

    pył droga

    Fot. 2. Bydgoszcz, ul. Osiedle Rzemieślnicze. Sc = 2,1%

    pył z drogi

    Fot. 3. Gdańsk - Osowa, ul. Międzygwiezdna. Sc = 7,5%

    pylenie dróg

    Fot. 4. Wrocław, ul. Ubocze. Sc = 4,8%

    Szczegółowy skład granulometryczny materiału z nawierzchni ww. dróg, obejmujący frakcje odpowiedzialne za emisję pyłu zawieszonego PM2,5 oraz PM10, jak również udział ziaren spoza zakresu Sc przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Średnica ziaren

    Procent masowy frakcji [%]

    Bydgoszcz, ul. Osiedle Rzemieślnicze

    Gdańsk - Osowa,
    ul. Międzygwiezdna

    Płock - Nowe Gulczewo, ul. Bohuna

    Wrocław,
    ul. Ubocze

    0,010 - 2,5 µm

    0,16

    0,58

    0,12

    0,28

    2,5 - 10,0 µm

    0,29

    1,82

    0,34

    0,6

    10,0 - 20,0 µm

    0,2

    1,7

    0,3

    0,55

    20,0 - 40,0 µm

    0,58

    2,08

    0,81

    1,41

    40,0 - 75,0 µm

    0,84

    1,33

    1,61

    1,94

    0,010 - 75,0 µm (Sc)

    2,1

    7,5

    3,2

    4,8

    0,075 - 0,15 mm

    10,44

    13,23

    6,59

    9,47

    0,15 - 0,25 mm

    8,68

    12,17

    5,14

    10,62

    0,25 - 0,5 mm

    21,95

    17,14

    14,07

    26,75

    0,5 - 1 mm

    17,28

    17,69

    17,15

    15,79

    1 - 2 mm

    9,54

    17,39

    17,42

    10,02

    2 - 4 mm

    13,73

    12,79

    22,63

    14,61

    > 4 mm

    16,32

    2,08

    13,83

    7,97

    Przedstawione wartości uziarnienia materiału uzyskano na podstawie pomiarów: metodą sitową w zakresie 75 µm ÷ > 4 mm; metodą dyfrakcji laserowej w zakresie < 75 µm.
     

    Wilgotność nawierzchni drogi

    Drugim podstawowym parametrem decydującym o emisji pyłu z drogi nieutwardzonej jest wilgotność materiału. Przy dostatecznie wysokiej wilgotności (wilgotności granicznej) siły adhezji i wzrost ciężaru cząstek stałych uniemożliwiają emisję pyłu lub ograniczają ją do poziomu, przy którym nie jest widoczna. Szybkość wysychania nawierzchni drogi nieutwardzonej zależy od wielu czynników, między innymi od spójności materiału, grubości warstwy luźnego materiału i warunków meteorologicznych. Poniżej przedstawiamy wykres ilustrujący dobową zmienność wilgotności nawierzchni drogi szutrowej.

    emisja z drogi

    emisja z dróg

    W wybranym dniu kampanii pomiarowej najwyższą wartość wskaźnika wilgotności odnotowano o godzinie 6 rano. Zmierzona wartość wynosiła 0,59 % i była niższa od wartości granicznej, charakterystycznej dla testowego odcinka drogi szutrowej, wynoszącej około 0,62 %. W tych warunkach pogodowych ruch po analizowanej drodze powoduje widoczną emisję pyłu w ciągu całego dnia.

    Znaczne wahania wilgotności materiału nawierzchni drogi są związane ze zmianami warunków pogodowych – opadami deszczu i wzrostem wilgotności powietrza. Poniżej przedstawiamy fragment rocznej charakterystyki wilgotności nawierzchni nieutwardzonej.

    jak ograniczyć pylenie z drogi

    Dane o wilgotności materiału na powierzchni drogi w dniach, w których emisja pyłu była widoczna zaznaczono kolorem czerwonym. Kolorem zielonym zaznaczono wartości wilgotności w dniach bez widocznej emisji pyłu. Przebieg zmienności wilgotności oraz opadów atmosferycznych obrazuje ogół zjawisk zachodzących w materiale na powierzchni drogi nieutwardzonej, w tym migrację wilgoci w głąb warstwy wierzchniej i wysychanie warstwy.

    Model obliczeniowy emisji

    W obliczeniach emisji z dróg nieutwardzonych powszechnie wykorzystywana jest metodyka opracowana przez US EPA, zawarta w poradniku Emissions Factors& AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors,13.2.2 Unpaved Roads. Emisję chwilową związaną z ruchem pojazdów po drogach wewnątrzzakładowych określa zależność:

    jak ograniczyć emisję z dróg

    gdzie:

    EF – wskaźnik emisji (g/VKT; VKT- vehicle kilometer traveled),

    k – współczynnik korekcyjny (TSP, PM10, PM2,5),

    s – zawartość w materiale na powierzchni drogi cząstek drobnych - o średnicy ziaren mniejszej, równej 75 μm (%),

    a, b – stałe wykładnicze, wyznaczone w sposób empiryczny

    W – średnia masa pojazdu (Mg).

    Emisję chwilową związaną z ruchem pojazdów po drogach publicznych (głównie pojazdów lekkich, do 4,5 Mg masy całkowitej) określa zależność:

    emisja z drogi obliczenia

    gdzie:

    EF – wskaźnik emisji (g/VKT; VKT- vehicle kilometer traveled),

    k – współczynnik korekcyjny (TSP, PM10, PM2,5),

    s – zawartość w materiale na powierzchni drogi cząstek drobnych - o średnicy ziaren mniejszej, równej 75 μm (%),

    a, c, d – stałe wykładnicze, wyznaczone w sposób empiryczny,

    S – średnia prędkość pojazdów (mph),

    M – wilgotność nawierzchni (%),

    C – wskaźnik emisji z silników spalinowych, ścierania hamulców i opon.

    Emisja roczna powinna natomiast uwzględniać warunki meteorologiczne panujące na danym obszarze, według następującej zależności:

    drogi nieutwardzone

    gdzie:

    Eext – średnioroczny wskaźnik emisji uwzględniający łagodzenie emisji w ciągu roku w wyniku opadów atmosferycznych,

    P – liczba dni w roku z opadem atmosferycznym nie mniejszym niż 0,254 mm.

    Skalę emisji z przykładowej drogi wewnątrzzakładowej (transportowej) o nawierzchni szutrowej przedstawia tabela:

    pył z drogi

    Skalę emisji z przykładowej publicznej drogi tymczasowej o nawierzchni szutrowej przedstawia tabela:

     jak ograniczyć pylenie z drogi nieutwardzonej

     Wpływ emisji na stan zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego

    Ocena oddziaływania emisji z dróg nieutwardzonych na jakość powietrza atmosferycznego jest zagadnieniem skomplikowanym i trudnym. Jest to bowiem emisja bardzo zmienna w czasie (impulsowa). Poniżej przedstawiamy przykład zmienności stężenia pyłu w powietrzu w bezpośrednim sąsiedztwie wewnątrzzakładowej drogi tłuczniowej, przy pojedynczym przejeździe samochodu ciężarowego. Charakterystyka obserwowanej imisji obejmuje różne poziomy wilgotności nawierzchni oraz prędkości przejazdu. Z uwagi na wysoki poziom koncentracji pyłu w powietrzu stężenia wyrażono w mg/m3 (tys. µg/m3).

    pył z drogi kamieniołom

    Rys. Zmiany stężenia pyłu całkowitego (TSP) na drodze technologicznej, w zależności od stopnia nawilżenia nawierzchni (tłuczniowej) oraz szybkości ruchu pojazdu.

    Źródło: Stefanicka M., Techniczne metody ograniczania zapylenia w zakładach kruszyw i ocena ich skuteczności, Mining Science, vol. 20, 2013, 71−85; Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii, Instytut Górnictwa Politechniki Wrocławskiej

    Ocena oddziaływania emisji z drogi nieutwardzonej na podstawie obowiązujących normatywów jakości powietrza wymaga zastosowania modelu uśredniającego emisję do wartości godzinowych, np. przedstawionego powyżej modelu US EPA oraz obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu. Wykorzystując metodykę zawartą w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87) oraz model drogi CALINE3 zawarty w programie obliczeniowym Operat FB, dla analizowanej tymczasowej drogi miejskiej, eksploatowanej przez okres jednego miesiąca uzyskujemy następujące poziomy stężeń:

    pył z drogi zanieczyszczenie powietrza

    Wydruk z programu Operat FB. Model drogi CALINE3: strefa mieszania 10 m, wysokość warstwy mieszania 1000 m.

    Aktualności
    • 13
      wrzesień
      „Napędzając przyszłość - Strategie LNG i bioLNG dla Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności” pod takim hasłem przewodnim w dniach 2-3 października odbędzie się w Gdyni VIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. To jedno z kluczowych wydarzeń w branży, które zgromadzi czołowych ekspertów, decydentów oraz przedstawicieli firm związanych z rynkiem gazu, biogazu i biometanu. Tegoroczna edycja skupi się na najnowszych trendach, regulacjach oraz innowacjach technologicznych, które napędzają rozwój sektora w Polsce i na świecie. LNG i bioLNG stają się kluczowymi paliwami dla zrównoważonego rozwoju transportu, a ich znaczenie dla polskiej gospodarki rośnie wraz z dążeniem do dekarbonizacji. Według najnowszych danych IEA (International Energy Agency) , światowy rynek LNG rośnie o 6% rocznie, a w Polsce zapotrzebowanie na to paliwo wzrosło o 15% w ciągu ostatnich dwóch lat [czytaj dalej…]
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2024

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ w Warszawie: Awaria instalacji amoniakalnej na terenie zakładu produkcyjnego w gm. Baranowo (12.09.2024)

    U.S. EPA [PFAS] Awards Two Texas Institutions $3.2 Million for Research on PFAS Exposure and Reduction in Agriculture (12.09.2024)

    ETO: EU recovery fund probably not as green as claimed (11.09.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Informacja dotycząca wyników pomiarów benzenu w Koniecpolu w związku z pożarem na terenie ARW BALTIC Sp. z o.o.

    U.S. EPA [ograniczanie emisji z centrów logistycznych] Approves South Coast AQMD’s Groundbreaking Rule to Reduce Southern California Air Pollution Associated with Warehouses (11.09.2024)

    EU-BRITE: On 17/09/2024, the IED Article 75 Committee will give its opinion on the draft Commission Implementing Decisions establishing BAT conclusions for the smitheries and foundries industry SF (10.09.2024)

    U.S. EPA [transport] North Carolina Auto Parts Seller and its Owner to Pay $10M for Making, Selling and Installing Emissions Defeat Devices on Motor Vehicles (10.09.2024)

    EPA [postępowanie administracyjne w oparciu o wyniki monitoringu powietrza] Announces Settlement with Federal Cartridge Co. in Anoka, Minnesota, for Alleged Clean Air Act Violations (06.09.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Issues Enforcement Alert to Address Illegal Import of Hydrofluorocarbons into the United States (06.09.2024)

    EPA [mapa dymu z pożarów lasów] and Forest Service Release Updated AirNow Fire and Smoke Map (05.09.2024)

    EPA [bezwodny moniak] Fines Norfolk, Nebraska, Company for Alleged Chemical Risk Prevention Violations (03.09.2024)

    EEA: Uppsala has cleanest city air in Europe (29.08.2024)

    EPA [zielona chemia] Calls for Nominations for 2025 Green Chemistry Challenge Awards (29.08.2024)

    EEA: European city air quality viewer (21.08.2024)

    EPA [monitorowanie rtęci] Settlement with AES Requires More Monitoring and Payment of Penalty for Clean Air Act Violations in Guayama, Puerto Rico (19.08.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] orders Connecticut winter sports park to correct alleged violation of the Clean Air Act (19.08.2024)

    NIK: Resort zdrowia nie dostrzega problemu zanieczyszczenia powietrza w uzdrowiskach (19.08.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Lung cell injury risks of PM2.5 exposure in the high humidity and low solar radiation environment of southwestern China

    Estimating 1-km PM2.5 concentrations based on a novel spatiotemporal parallel network STMSPNet in the Beijing-Tianjin-Hebei region

    Evaluation of the PM2.5 concentrations in South America: Climatological patterns and trend analysis

    A hybrid approach for integrating micro-satellite images and sensors network-based ground measurements using deep learning for high-resolution prediction of fine particulate matter (PM2.5) over an indian city, lucknow

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2215 z dnia 6 września 2024 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, minimalne wymogi dotyczące wydawania certyfikatów osobom fizycznym i prawnym oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, organicznych obiegów Rankine’a i agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych chłodni, przyczep chłodni, samochodów dostawczych chłodni, kontenerów intermodalnych oraz wagonów kolejowych zawierających fluorowane gazy cieplarniane lub rozwiązania alternatywne, a także uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2015/2067 (09.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2195 z dnia 4 września 2024 r. określające format składania sprawozdań zawierających dane, o których mowa w art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 1191/2014 (05.09.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 5 lipca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na lata 2024 i 2025 do rejestru Unii (04.09.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2024/2174 z dnia 2 września 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w odniesieniu do formatu etykiet dla niektórych produktów i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji 2015/2068 (03.09.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2165 z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021 (21.08.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 czerwca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii i Finlandii do dziennika transakcji Unii Europejskiej (21.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE (09.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zabezpieczenie naszej przyszłości – Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa (09.08.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2024/2053 z dnia 30 lipca 2024 r. przydzielające prawa do produkcji wodorofluorowęglowodorów na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych producentom, którzy wyprodukowali takie substancje w 2022 r. (01.08.2024)