Ograniczanie emisji niezorganizowanej LZO z wykorzystaniem olejów

    Dzięki własnościom fizykochemicznym olejów stanowią one skuteczną barierę w dyfuzji lotnych związków organicznych do powietrza. Są przy tym obojętne chemicznie wobec znacznej grupy związków, a niektóre ulegają również łatwo biodegradacji, dzięki czemu mogą być szeroko stosowane jako środek ograniczający emisję LZO. Zakres zastosowania olejów obejmuje:

    -  ograniczenie dyfuzji z gleby (w przypadku zanieczyszczenia gruntu w wyniku awarii lub podczas usuwania zanieczyszczonego gruntu w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych),

    - ograniczenie parowania z powierzchni cieczy,

    - ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym.

    Ograniczenie emisji ze skażonego gruntu

    W przypadku skażenia gruntu łatwo parującą cieczą w miejscu, z którego emisja do powietrza może stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, pokrycie powierzchni gruntu filmem olejowym umożliwia ograniczenie narażenia na wysokie stężenia substancji w powietrzu w pobliżu miejsca rozlewu. Dostatecznie długi czas działania utworzonej bariery stwarza możliwość wdrożenia pełnej procedury zabezpieczenia przed emisją i usunięcia skażonego gruntu. Zastosowanie filmu olejowego umożliwia również zabezpieczenie przed emisją z trudno dostępnych miejsc, których w trakcie usuwania skażonej ziemi nie można objąć systemem aspiracji i oczyszczania powietrza.

    W porównaniu ze środkami pianotwórczymi (pianami) membrany olejowe charakteryzuje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji chemicznej dezaktywującej powłokę lub prowadzącej do powstania niebezpiecznych produktów reakcji chemicznej. Aplikacja oleju jest również możliwa przy niesprzyjających warunkach pogodowych, np. silnym wietrze, co może być problematyczne w przypadku pian (Air emissions from the treatment of soils contaminated with petroleum fuels and other substances, US EPA, 1992). Ograniczeniem metody jest natomiast narażenie na spływ powierzchniowy w przypadku, gdy w bezpośredniej okolicy znajdują się ekosystemy wodne.

    Poniżej przedstawiamy wykresy ilustrujące szybkość parowania węglowodorów z gruntu z zastosowaniem bariery z łatwo biodegradowalnego oleju rzepakowego.

    Ograniczenie parowania z powierzchni cieczy

    Z uwagi na brak wolnych przestrzeni w barierze olejowej (pustek powietrznych), skuteczność zabezpieczenia olejowego powierzchni cieczy przewyższa barierę utworzoną na powierzchni gruntu. Bardzo wysoka izolacyjność warstwy olejowej sprawia, że parowanie zostaje prawie całkowicie zatrzymane. Poniżej przedstawiamy przykład ilustrujący skuteczność warstwy oleju w ograniczeniu emisji z wodnego roztworu etanolu.

    Przedstawiony poziom tłumienia emisji odpowiada warstwie oleju syntetycznego o grubości 6 mm.

    Ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym

    Konstrukcja niskociśnieniowego zbiornika gazu wykorzystuje wodę jako uszczelnienie podstawy pływającego dachu. W wyniku dyfuzji przez uszczelnienie wodne zbiorniki tego rodzaju są narażone na emisję niezorganizowaną magazynowanej substancji. Również w takich przypadkach można ją skutecznie ograniczać poprzez zastosowanie przegrody olejowej.

    Możliwości te opisali: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron w artkule Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, dostępnym na stronie http://dx.doi.org/10.1080/10473289.2004.10470891 [1]. Poniższe rysunki ilustrują miejsca emisji niezorganizowanej oraz różnice szybkości emisji z zastosowaniem i bez zastosowania bariery olejowej.

    Źródło: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron (2004) Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, 54:2, 172-180, DOI: 10.1080/10473289.2004.10470891

    Przedstawione wyniki badań wskazują na skuteczność redukcji emisji chlorku winylu przez zamknięcie wodne na poziomie 94% oraz pośrednio emisji z mokrych ścian zbiornika o 53%, przy zastosowaniu pojedynczej warstwy oleju, to jest wyłącznie pomiędzy uszczelnieniem wodnym i powietrzem atmosferycznym, bez warstwy oleju pomiędzy uszczelnieniem wodnym i magazynowanym gazem. W praktyce, w przemyśle polichlorku winylu, w zbiornikach z dachem pływającym do magazynowania chlorku winylu stosuje się warstwę oleju mineralnego o grubości około 1 cm.

    Aktualności
    • 23
      czerwiec
      Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (U.S. EPA) poinformowała o wniosku o dodanie 1-bromopropanu (CAS 106-94-5) do listy substancji normowanych w ustawie o czystym powietrzu (the Clean Air Act), ze względu na niebezpieczne własności substancji i powszechne wykorzystywanie w wielu produktach i procesach, w tym w czyszczeniu na sucho, czyszczeniu elektroniki i metali, procesach farmaceutycznych i produktach rolniczych oraz przy aplikacji klejów w sprayu. Substancji tej nie ma również obecnie w polskim systemie prawnym (standardów emisyjnych, standardów jakości powietrza i wartości odniesienia). Kryteria jakości powietrza w zakresie bromopochodnych węglowodorów ustalono jedynie dla bromoetanu (74-96-4) i bromometanu (74-83-9). Informacje o procedurze U.S. EPA dostępne są na stronach: https://www.epa.gov/newsreleases/washington-examiner-epa-add-new-hazardous-air-pollutant-list-regulated-substances-first https://www.epa.gov/newsreleases/epa-grants-first-ever-petition-add-hazardous-air-pollutants-list-under-clean-air-act
    • 23
      czerwiec
      Zawarte w artykule orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 26 października 2017 r. uzupełniliśmy o wyrok NSA z 2020 r. (II OSK 627/18), w którym podtrzymano stanowisko WSA, oddalając skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. NSA wyraził pogląd, zgodnie z którym ograniczenie stron postępowania o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (art. 185 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska) do prowadzącego instalację oraz władających powierzchnią ziemi na obszarze ograniczonego użytkowania nie wyłącza stosowania art. 28 k.p.a. w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów zamieszczonych w dziale III –"Odpowiedzialność administracyjna" (art. 362 – 375). Nie wyłącza go również art. 372 POŚ, ani żaden inny przepis Prawa ochrony środowiska, w tym art. 365 i art. 367. Tym samym w postępowaniu WIOŚ o wstrzymanie użytkowania instalacji oraz w postępowaniu o podjęcie wstrzymanej działalności władający nieruchomościami narażonymi na oddziaływanie instalacji mają przymiot strony w postępowaniu administracyjnym. Mają bowiem interes prawny, aby chronić w toku tego postępowania przysługujące im prawa zgodnie z art. 28 k.p.a., według którego „Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. Oba orzeczenia dostępne są na stronie: Strony postępowania o wstrzymanie / wznowienie użytkowania instalacji - orzeczenia WSA, NSA
    • 29
      maj
      W dniu dzisiejszym na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska opublikowane zostały wyniki pomiarów jakości powietrza w Kędzierzynie-Koźlu w zakresie benzenu oraz pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 (pomiary równoległe na stacji PMŚ i stacji badawczej GIOŚ nr 1): Wyniki w formie prezentacji zamieszczone są na stronie GIOŚ pt. Badania jakości powietrza w Kędzierzynie-Koźlu W dniu 21 maja br. rozpoczęto pomiary w drugiej lokalizacji stacji badawczej (stacja badawcza nr 2):
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans increased again in 2019 (26.06.2020)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from vans – Regulation 510/2011 (26.06.2020)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EU) 2019/631 (26.06.2020)

    EEA: Petrol and diesel fuels sold for road transport (26.06.2020)

    EEA paliwa samochody Zanieczyszczenie powietrza PM10
    © EEA

    EPA Takes Action to Stop Use of Certain PFAS in Products and Protect American Consumers (22.06.2020)

    WIOŚ w Warszawie: kolejny pożar w Zakładzie Utylizacji Odpadów w Radomiu (19.06.2020)

    WIOŚ pożar odpadów Radom zanieczyszczenie powietrza PM10 2020
    © WIOŚ w Warszawie

    EPA Releases First Final Chemical Risk Evaluation (19.06.2020)

    ETO: Journal 02/2020: Climate Change and Audit (19.06.2020)

    Europejski Trybunał Obrachunkowy Zmiany klimatu
    © ETO

    U.S. EPA: Washington Examiner - EPA to add new hazardous air pollutant to list of regulated substances for first time ever (18.06.2020)

    EPA Grants First-Ever Petition to Add to Hazardous Air Pollutants List Under Clean Air Act (18.06.2020)

    EEA: Industrial Reporting under the Industrial Emissions Directive 2010/75/EU and European Pollutant Release and Transfer Register Regulation (EC) No 166/2006 (16.06.2020)

    EPA Advises Facility Operators to Prevent and Minimize Releases during Hazardous Weather Events (09.06.2020)

    EPA Urges Preparedness as Hurricane Season Begins; Advises on prevention, preparedness, and reporting requirements during Hazardous Weather Events (09.06.2020)

    EPA Celebrates 50 Years of Protecting Our Nation's Air (08.06.2020)

    EPA Reaches Settlement With Hydrite Chemical Co. for Alleged Clean Air Act Violations at Waterloo, Iowa, Facility (05.06.2020)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for forest, 2017 (05.06.2020)

    ozon raport EPA 2020 zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EPA Proposes Honest Accounting Standard to Improve Future Clean Air Act Rules (04.06.2020)

    U.S. EPA: What They Are Saying: EPA Proposes Honest Accounting Standard to Improve Future Clean Air Act Rules (04.06.2020)

    EEA: New cars and vans sold in 2018 more CO2 intensive, final data confirms (03.06.2020)

    EEA: Monitoring CO2 emissions from passenger cars and vans in 2018 (03.06.2020)

    emisje samochody EEA zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EPA and State Propose Settlement of Clean Air Act Violations at Sewage Sludge Incinerator in Bridgewater, NJ (02.06.2020)

    U.S. EPA: President Trump Delivering on Promise to Protect Our Nation’s Air (02.06.2020)

    EPA Finalizes Amendments to the Miscellaneous Organic Chemical Manufacturing National Emission Standards for Hazardous Air Pollutants (01.06.2020)

    EPA: Proposed Settlement with United States and Massachusetts Will Help Reduce Air Pollution from Sprague Resources’ Heated Petroleum Storage Facilities Across New England (29.05.2020)

    EEA: National emissions reported to the UNFCCC and to the EU Greenhouse Gas Monitoring Mechanism (29.05.2020)

    EEA: Trends and drivers of EU greenhouse gas emissions (29.05.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Total gaseous mercury in a coastal city (Qingdao, China): Influence of sea-land breeze and regional transport

    A 24-h real-time emissions assessment of 41 uncontrolled household raw coal combustion stoves in four provinces of Northern China

    Fractionation of mercury in aerosols of the southern Baltic coastal zone

    One year evaluation of three low-cost PM2.5 monitors

    Modeling lateral plume deflection in the wake of an elongated building

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawa C-139/20: Skarga wniesiona w dniu 16 marca 2020 r. – Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej (15.06.2020)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (09.06.2020)

    Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/735 z dnia 2 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do stosowania mączki mięsno-kostnej jako paliwa w obiektach energetycznego spalania (03.06.2020)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (26.05.2020)

    Decyzja Komisji (UE) 2020/654 z dnia 13 maja 2020 r. dotycząca przepisów krajowych notyfikowanych przez Niemcy w sprawie małych i średnich jednostek spalania (15.05.2020)

    Komunikat Komisji — Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2019 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego system handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2020)

    Trybunał Obrachunkowy Sprawozdanie specjalne nr 11/2020 „Efektywność energetyczna budynków – należy położyć większy nacisk na opłacalność inwestycji” (05.05.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonych dzielnic i małych społeczności – Polityka ochrony środowiska poniżej poziomu gminnego (29.04.2020)

    Sprawa C-395/18: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 30 stycznia 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio – Włochy) – Direzione e coordinamento Vivendi SA przeciwko Consip SpA, Ministero dell'Economia e delle Finanze. Odesłanie prejudycjalne – Udzielanie zamówień publicznych na dostawy, roboty budowlane lub usługi – Dyrektywa 2014/24/UE – Artykuł 18 ust. 2 – Artykuł 57 ust. 4 – Fakultatywne podstawy wykluczenia – Podstawa wykluczenia dotycząca podwykonawcy wymienionego w ofercie wykonawcy – Naruszenie przez podwykonawcę obowiązków z dziedziny prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy – Uregulowanie krajowe przewidujące automatyczne wykluczenie wykonawcy z powodu takiego naruszenia (27.04.2020)