Ograniczanie emisji niezorganizowanej LZO z wykorzystaniem olejów

    Dzięki własnościom fizykochemicznym olejów stanowią one skuteczną barierę w dyfuzji lotnych związków organicznych do powietrza. Są przy tym obojętne chemicznie wobec znacznej grupy związków, a niektóre ulegają również łatwo biodegradacji, dzięki czemu mogą być szeroko stosowane jako środek ograniczający emisję LZO. Zakres zastosowania olejów obejmuje:

    -  ograniczenie dyfuzji z gleby (w przypadku zanieczyszczenia gruntu w wyniku awarii lub podczas usuwania zanieczyszczonego gruntu w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych),

    - ograniczenie parowania z powierzchni cieczy,

    - ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym.

    Ograniczenie emisji ze skażonego gruntu

    W przypadku skażenia gruntu łatwo parującą cieczą w miejscu, z którego emisja do powietrza może stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, pokrycie powierzchni gruntu filmem olejowym umożliwia ograniczenie narażenia na wysokie stężenia substancji w powietrzu w pobliżu miejsca rozlewu. Dostatecznie długi czas działania utworzonej bariery stwarza możliwość wdrożenia pełnej procedury zabezpieczenia przed emisją i usunięcia skażonego gruntu. Zastosowanie filmu olejowego umożliwia również zabezpieczenie przed emisją z trudno dostępnych miejsc, których w trakcie usuwania skażonej ziemi nie można objąć systemem aspiracji i oczyszczania powietrza.

    W porównaniu ze środkami pianotwórczymi (pianami) membrany olejowe charakteryzuje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji chemicznej dezaktywującej powłokę lub prowadzącej do powstania niebezpiecznych produktów reakcji chemicznej. Aplikacja oleju jest również możliwa przy niesprzyjających warunkach pogodowych, np. silnym wietrze, co może być problematyczne w przypadku pian (Air emissions from the treatment of soils contaminated with petroleum fuels and other substances, US EPA, 1992). Ograniczeniem metody jest natomiast narażenie na spływ powierzchniowy w przypadku, gdy w bezpośredniej okolicy znajdują się ekosystemy wodne.

    Poniżej przedstawiamy wykresy ilustrujące szybkość parowania węglowodorów z gruntu z zastosowaniem bariery z łatwo biodegradowalnego oleju rzepakowego.

    Ograniczenie parowania z powierzchni cieczy

    Z uwagi na brak wolnych przestrzeni w barierze olejowej (pustek powietrznych), skuteczność zabezpieczenia olejowego powierzchni cieczy przewyższa barierę utworzoną na powierzchni gruntu. Bardzo wysoka izolacyjność warstwy olejowej sprawia, że parowanie zostaje prawie całkowicie zatrzymane. Poniżej przedstawiamy przykład ilustrujący skuteczność warstwy oleju w ograniczeniu emisji z wodnego roztworu etanolu.

    Przedstawiony poziom tłumienia emisji odpowiada warstwie oleju syntetycznego o grubości 6 mm.

    Ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym

    Konstrukcja niskociśnieniowego zbiornika gazu wykorzystuje wodę jako uszczelnienie podstawy pływającego dachu. W wyniku dyfuzji przez uszczelnienie wodne zbiorniki tego rodzaju są narażone na emisję niezorganizowaną magazynowanej substancji. Również w takich przypadkach można ją skutecznie ograniczać poprzez zastosowanie przegrody olejowej.

    Możliwości te opisali: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron w artkule Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, dostępnym na stronie http://dx.doi.org/10.1080/10473289.2004.10470891 [1]. Poniższe rysunki ilustrują miejsca emisji niezorganizowanej oraz różnice szybkości emisji z zastosowaniem i bez zastosowania bariery olejowej.

    Źródło: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron (2004) Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, 54:2, 172-180, DOI: 10.1080/10473289.2004.10470891

    Przedstawione wyniki badań wskazują na skuteczność redukcji emisji chlorku winylu przez zamknięcie wodne na poziomie 94% oraz pośrednio emisji z mokrych ścian zbiornika o 53%, przy zastosowaniu pojedynczej warstwy oleju, to jest wyłącznie pomiędzy uszczelnieniem wodnym i powietrzem atmosferycznym, bez warstwy oleju pomiędzy uszczelnieniem wodnym i magazynowanym gazem. W praktyce, w przemyśle polichlorku winylu, w zbiornikach z dachem pływającym do magazynowania chlorku winylu stosuje się warstwę oleju mineralnego o grubości około 1 cm.

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)