Ograniczanie emisji niezorganizowanej LZO z wykorzystaniem olejów

    Dzięki własnościom fizykochemicznym olejów stanowią one skuteczną barierę w dyfuzji lotnych związków organicznych do powietrza. Są przy tym obojętne chemicznie wobec znacznej grupy związków, a niektóre ulegają również łatwo biodegradacji, dzięki czemu mogą być szeroko stosowane jako środek ograniczający emisję LZO. Zakres zastosowania olejów obejmuje:

    -  ograniczenie dyfuzji z gleby (w przypadku zanieczyszczenia gruntu w wyniku awarii lub podczas usuwania zanieczyszczonego gruntu w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych),

    - ograniczenie parowania z powierzchni cieczy,

    - ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym.

    Ograniczenie emisji ze skażonego gruntu

    W przypadku skażenia gruntu łatwo parującą cieczą w miejscu, z którego emisja do powietrza może stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, pokrycie powierzchni gruntu filmem olejowym umożliwia ograniczenie narażenia na wysokie stężenia substancji w powietrzu w pobliżu miejsca rozlewu. Dostatecznie długi czas działania utworzonej bariery stwarza możliwość wdrożenia pełnej procedury zabezpieczenia przed emisją i usunięcia skażonego gruntu. Zastosowanie filmu olejowego umożliwia również zabezpieczenie przed emisją z trudno dostępnych miejsc, których w trakcie usuwania skażonej ziemi nie można objąć systemem aspiracji i oczyszczania powietrza.

    W porównaniu ze środkami pianotwórczymi (pianami) membrany olejowe charakteryzuje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji chemicznej dezaktywującej powłokę lub prowadzącej do powstania niebezpiecznych produktów reakcji chemicznej. Aplikacja oleju jest również możliwa przy niesprzyjających warunkach pogodowych, np. silnym wietrze, co może być problematyczne w przypadku pian (Air emissions from the treatment of soils contaminated with petroleum fuels and other substances, US EPA, 1992). Ograniczeniem metody jest natomiast narażenie na spływ powierzchniowy w przypadku, gdy w bezpośredniej okolicy znajdują się ekosystemy wodne.

    Poniżej przedstawiamy wykresy ilustrujące szybkość parowania węglowodorów z gruntu z zastosowaniem bariery z łatwo biodegradowalnego oleju rzepakowego.

    Ograniczenie parowania z powierzchni cieczy

    Z uwagi na brak wolnych przestrzeni w barierze olejowej (pustek powietrznych), skuteczność zabezpieczenia olejowego powierzchni cieczy przewyższa barierę utworzoną na powierzchni gruntu. Bardzo wysoka izolacyjność warstwy olejowej sprawia, że parowanie zostaje prawie całkowicie zatrzymane. Poniżej przedstawiamy przykład ilustrujący skuteczność warstwy oleju w ograniczeniu emisji z wodnego roztworu etanolu.

    Przedstawiony poziom tłumienia emisji odpowiada warstwie oleju syntetycznego o grubości 6 mm.

    Ograniczenie emisji niezorganizowanej ze zbiorników magazynowych gazów z dachem pływającym

    Konstrukcja niskociśnieniowego zbiornika gazu wykorzystuje wodę jako uszczelnienie podstawy pływającego dachu. W wyniku dyfuzji przez uszczelnienie wodne zbiorniki tego rodzaju są narażone na emisję niezorganizowaną magazynowanej substancji. Również w takich przypadkach można ją skutecznie ograniczać poprzez zastosowanie przegrody olejowej.

    Możliwości te opisali: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron w artkule Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, dostępnym na stronie http://dx.doi.org/10.1080/10473289.2004.10470891 [1]. Poniższe rysunki ilustrują miejsca emisji niezorganizowanej oraz różnice szybkości emisji z zastosowaniem i bez zastosowania bariery olejowej.

    Źródło: Julie Verville , Christophe Guy & Richard F. Caron (2004) Estimation of Vinyl Chloride Emissions from Gasholders and Validation of In Situ Emission Reduction Methods, Journal of the Air & Waste Management Association, 54:2, 172-180, DOI: 10.1080/10473289.2004.10470891

    Przedstawione wyniki badań wskazują na skuteczność redukcji emisji chlorku winylu przez zamknięcie wodne na poziomie 94% oraz pośrednio emisji z mokrych ścian zbiornika o 53%, przy zastosowaniu pojedynczej warstwy oleju, to jest wyłącznie pomiędzy uszczelnieniem wodnym i powietrzem atmosferycznym, bez warstwy oleju pomiędzy uszczelnieniem wodnym i magazynowanym gazem. W praktyce, w przemyśle polichlorku winylu, w zbiornikach z dachem pływającym do magazynowania chlorku winylu stosuje się warstwę oleju mineralnego o grubości około 1 cm.

    Aktualności
    • 28
      sierpień
      Artykuły z omówieniem systemu opłat za emisję substancji do powietrza zaktualizowaliśmy o stawki na rok 2026. Strony są dostępne pod adresami: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska Stawki opłat za emisję w roku 2026 będą wyższe względem roku 2025 średnio o 3,6% (zgodnie z wymaganiem Prawa ochrony środowiska i rocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych GUS za rok 2024). Podstawę stawek opłat dla roku 2026 stanowi Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 sierpnia 2025 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2026 (M. P. poz. 769). Zasady stosowania stawek opłat nie ulegają zmianie i są w dalszym ciągu określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490).
    • 27
      sierpień
      Zapraszamy na 7. edycję konferencji Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie, która odbędzie się 9-10 października w Janowie Podlaskim. Konferencja zgromadzi przedstawicieli przedsiębiorstw ciepłowniczych, firm energetycznych i sektora odpadowego, producentów biomasy oraz dostawców technologii dla ciepłownictwa. Na tegorocznej edycji Konferencji zostaną poruszone między innymi następujące tematy: - Biomasa w strategii energetycznej Polski 2030-2040 - Wykorzystanie biomasy i paliw odpadowych w ciepłownictwie - Nowe paliwa biomasowe (rynkowe trendy) - Dostępne programy i fundusze wspierające modernizację ciepłownictwa
    • 26
      sierpień
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2024, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 sierpnia 2025 r. Pod tabelą ze wskaźnikami narażenia znajdują się dwa bloki tematyczne ułatwiające analizę trendów: - Wytyczne do analiz trendów - Kontekst polityczny i zdrowotny Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Specjalista ds Emisji Emisje Zanieczyszczenie powietrza
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Konferencja LNG i bioLNG 6-7.10.2025 Gdynia
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: evaluation of wet and dry deposition schemes as an integral part of regional-scale air quality models (5.9.2025)

    IOŚ: Zaproszenie na konferencję „Krajowy Program Współpracy COPERNICUS – Jakość Powietrza i Klimat 22-23.10.2025” (3.9.2025)

    JRC: jak przygotować inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych (3.9.2025)

    JRC: Wiodące rynki dla technologii czystej (3.9.2025)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne prowadzone przez Komisję Europejską w zakresie mechanizmu CBAM (3.9.2025)

    MKiŚ: programy ochrony powietrza – projekt zmiany przepisów prawnych (możliwość ograniczenia informacji przedstawianych w programach) (1.9.2025)

    KOBiZE: Szkolenie na temat weryfikacji i akredytacji w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w zakresie budynków, transportu drogowego i dodatkowych sektorów ETS 2 (29.8.2025)

    IOŚ: 9. Zgromadzenie Ogólne CAMS – rejestracja wciąż otwarta (27.8.2025)

    EPA [spalanie odpadów z katastrof naturalnych] Cuts Red Tape for Commercial, Industrial Incinerators After Natural Disasters (22.8.2025)

    U.S. EPA [Toxics Release Inventory, TRI] New Data Shows Chemical Releases Decline While American Economy Thrives (21.8.2025)

    EPA [czynniki chłodnicze] Administrator Zeldin, VP Vance Tour Alta Refrigeration, Highlight EPA Action to Lower Costs for American Families (21.8.2025)

    U.S. EPA [zasady bezpieczeństwa dla magazynów energii] – Battery Energy Storage Systems: Main Considerations for Safe Installation and Incident Response

    U.S. EPA [zasady bezpieczeństwa dla magazynów energii] – Administrator Zeldin in New York Post: New York State’s Push for Battery Energy Storage Systems (BESS) Ignoring Legitimate, Local Safety Concerns (19.8.2025)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Chemical Safety Improvements at Stockton Facility (19.8.2025)

    GIOŚ: Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wskaźnika średniego narażenia na pył PM2,5 w dużych miastach i aglomeracjach (14.8.2025)

    U.S. EPA [transport]: ICYMI – EPA Green Lights Diesel Exhaust Fluid (14.8.2025)

    EPA [CCS] Orders Archer Daniels Midland to Ensure Environmental Compliance of Carbon Sequestration Well in Decatur, Illinois (13.8.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Synergistic PM2.5 and PAHs suppression in biomass-coal briquettes for household combustion: multi-parameter optimization and mechanistic insights from ash chemistry to particulate morphology

    The spatial diversity of secondary organic carbon aerosols at the city level: insights from explainable machine learning

    An overlooked health risk of PM2.5: Elevated respiratory viral susceptibility revealed by assessing inflammatory and antiviral responses to chemical constituents

    Spatial distribution, potential sources, and dry deposition fluxes of per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) in atmospheric particles (PM2.5) in the offshore eastern China sea (OECS)

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakt dla czystego przemysłu (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wyjść poza finansowanie – władze lokalne i regionalne mobilizują zasoby publiczne i prywatne na rzecz skutecznych działań następczych w związku z dialogami na temat czystej transformacji w terenie (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Realizacja działań w dziedzinie klimatu w świetle wkładu UE w konferencję stron UNFCCC COP30 (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2006/43/WE, 2013/34/UE, (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektórych wymogów w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (20.8.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1710 z dnia 30 lipca 2025 r. w sprawie dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla małych i średnich jednostek (5.8.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/927 z dnia 20 maja 2025 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji UE 2019/1603 (31.7.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1463 z dnia 23 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 w odniesieniu do określenia podkategorii technologii neutralnych emisyjnie oraz wykazu konkretnych komponentów używanych na potrzeby tych technologii (28.7.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (25.7.2025)

    Decyzja Komisji UE 2025/1479 z dnia 22 maja 2025 r. określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. (25.7.2025)