Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne

    Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93) określa między innymi rodzaje odpadów które mogą być wykorzystywane jako paliwo. Listę odpadów przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93)

    Rodzaj odpadów wg rozporządzenia Ministra Środowiska  z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. 2014 poz. 1923), jeśli określony inaczej niż w rozp. z dnia 10 listopada 2015 r.

    Rodzaj odpadu

    Kod odpadu

    Warunki dopuszczenia do wykorzystania jako paliwo w procesie odzysku R1 (wykorzystania jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii)

    Odpadowa masa roślinna

    02 01 03

    Wytłoki i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem
    02 03 81)

    ex* 02 03 80

    Wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych

    (z wyłączeniem 02 03 81)

    Odpady kory i korka

    03 01 01

    Trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04, z wyłączeniem trocin, wiórów, ścinków pochodzących z obróbki płyt wiórowych

    ex* 03 01 05

    Trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione

    w 03 01 04

    Odpady z kory

    ex* 03 03 01

    Odpady z kory i drewna

    Opakowania z papieru i tektury

    15 01 01

    Dopuszcza się możliwość wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub  odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę do przeprowadzek).

    Opakowania z drewna

    15 01 03

    Drewno

    17 02 01

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 19 12 06

    19 12 07

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 20 01 37

    20 01 38

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Odpady drewna z pielęgnacji zadrzewień

    ex* 20 02 01

    Odpady ulegające biodegradacji

    Odpady ulegające biodegradacji

    ex* 20 03 02

    Odpady z targowisk

    Kartony

    ex* 20 03 02

    Dopuszcza się możliwość

    wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę organizacyjną do przeprowadzek.

    Odpady z targowisk

    * kod z oznaczeniem ex obejmuje wyłącznie odpady określone w kolumnie pierwszej, wyodrębnione z rodzaju odpadu określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3  ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

    Rozporządzenie z dnia 10 listopada 2015 r. było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. Nr 75, poz. 527 oraz z 2008 r. Nr 235, poz. 1614), w którym do wykorzystania jako paliwo dopuszczono następujące rodzaje odpadów:

    • 02 01 07 odpady z gospodarki leśnej
    • 03 01 01 odpady kory i korka
    • ex 03 01 05 trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04
    • ex 03 03 01 odpady z kory
    • 17 02 01 drewno (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 19 12 01 papier i tektura
    • 19 12 07 drewno inne niż wymienione w 19 12 06 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 20 01 01 papier i tektura
    • 20 01 38 drewno inne niż wymienione 20 01 37 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • ex 20 03 02 odpady ulegające biodegradacji, kartony

    Równolegle z omawianym rozporządzeniem z dnia 10 listopada 2015 r. obowiązuje ustawa Prawo ochrony środowiska, w której zmiany mające na celu wprowadzenie możliwości ograniczenia rodzajów spalanych paliw wprowadziła ustawa antysmogowa (ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska; Dz. U. poz. 1593). Na jej podstawie Sejmik Województwa Małopolskiego w dniu 15 stycznia 2016 r. przyjął uchwałę Nr XVIII/243/16 w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Miejskiej Kraków ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

    Uchwała przewiduje zakaz spalania innych paliw niż paliwa gazowe oraz lekki olej opałowy i wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Treść uchwały stanowi:

    § 1

    „W celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i na środowisko, wprowadza się w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków ograniczenia określone niniejszą uchwałą.”

    § 2

    „Rodzaje instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia w zakresie ich eksploatacji to instalacje, w których następuje spalanie paliw w rozumieniu art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.), w szczególności kocioł, kominek i piec, jeżeli:”

    „1) dostarczają ciepło do systemu centralnego ogrzewania lub

    2) wydzielają ciepło poprzez:

    a) bezpośrednie przenoszenie ciepła lub

    b) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy lub

    c) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z systemem dystrybucji gorącego powietrza.”

    § 3

    „Podmiotami dla których wprowadza się ograniczenia są podmioty eksploatujące instalacje wskazane w § 2.”

    § 4

    „W instalacjach wskazanych w § 2 dopuszcza się wyłącznie stosowanie następujących rodzajów paliw:”

    „1) gazu ziemnego wysokometanowego lub zaazotowanego (w tym skroplonego gazu ziemnego), propan-butanu, biogazu rolniczego lub innego rodzaju gazu palnego,

    2) lekkiego oleju opałowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1728 z późn. zm.).”

    § 5

    „Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Małopolskiego.”

    § 6

    „1. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

    2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.”

    Pokaż uzasadnienie.

    Aktualności
    • 07
      czerwiec
      REECO Poland zaprasza na kolejną – siódmą edycję Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej, która odbędzie się w dniach 25-27 października  w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tematyka targów skupia się na odnawialnych źródłach energii jak wytwarzanie energii z drewna, biomasy, biogazu i biopaliwa; energia wiatrowa, CHP - kogeneracja; energooszczędne budownictwo i renowacja budynków; energia wodna; pompy ciepła; energia geotermiczna;  energia słoneczna. Podczas imprezy zaprezentowane zostaną innowacje w branży OZE oraz z zakresu efektywności energetycznej i magazynowania energii.
    • 27
      kwiecień
      Artykuł zawiera fragmenty orzeczenia WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r. (II SA/Ol 37/17) oceniającego sposób naliczania opłaty za emisję pyłu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego. Przedmiotem postępowania były kotły o mocy do 5 MW, z rusztem stałym i ciągiem naturalnym, z których w pewnych warunkach użytkowania może dochodzić do emisji sadzy. Ocenie sądu podlegało postępowanie ustalające różnicę pomiędzy opłatą wyznaczoną przez Spółkę eksploatującą kotły i marszałka województwa (zweryfikowane przez SKO). Istotą sporu było  odmienne podejście do klasyfikacji pyłu ze spalania węgla i określenia właściwej stawki opłat. Według prowadzącego instalację właściwa była stawka dla pyłów ze spalania paliw (pozycja 53). Według marszałka i SKO stawka dla pyłów węglowo-grafitowych, sadzy (pozycja 52). W uzasadnieniu WSA ocenił również metody uzyskania innych danych technicznych i technologicznych, na podstawie o których organ może dokonywać własnych ustaleń (opinia biegłego) oraz możliwości oceny przez organ administracji lub sąd administracyjny prawidłowości metodologii przyjętej przez biegłego i całościowej oceny opinii jako dowodu w sprawie. Skomentowany został również sposób uczestnictwa strony skarżącej w postępowaniu, ograniczony do kwestionowania dowodów przyjętych przez organ, bez wykazania dowodów przeciwnych.
    • 04
      kwiecień
      Artykuł zawiera szczegółowy opis metodyki wyznaczania emisji niezorganizowanej związków organicznych z oczyszczalni ścieków, opracowanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (US EPA). Opis teorii modelu uzupełnia przykład obliczeń dla komory zbiorczej ścieków zawierających fenol, pozwalający prześledzić sposób doboru algorytmów obliczeniowych oraz zakres niezbędnych do obliczeń danych. W artykule oceniono również uproszczone metody szacowania emisji niezorganizowanej z oczyszczalni ścieków oraz obliczenia na podstawie pomiarów imisji i modelowania.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Renexpo 2017
    Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie SZKOLENIE
    Filtry odpylanie
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    JRC: Chemicals in Europe: understanding impacts on human health and the environment (15.06.2017)

    EPA Proposes Longer Stay of Portions of Oil and Gas Standards (13.06.2017)

    EPA: United States Resets Climate Change Discussion At G7  (12.06.2017)

    EU: Better Regulation policy simplifies environmental reporting: more information for citizens, less administrative burden (09.06.2017)

    EPA to Extend Deadline for 2015 Ozone NAAQS Area Designations (06.06.2017)

    EEA: Monitoring, reporting and evaluation systems for adaptation in Europe (02.06.2017)

    © EEA

    JRC: Car emissions and safety: Commission welcomes Member States' agreement on stricter rules (29.05.2017)

    EPA Takes Action to Postpone Costly Steam Electric Power Plant Effluent Guidelines Rule (25.05.2017)

    EPA Budget Returns Focus to Core Statutory Mission (23.05.2017)

    EPA Stays Landfill Methane Rules (23.05.2017)

    United States Files Complaint Against Fiat Chrysler Automobiles for Alleged Clean Air Act Violation (23.05.2017)

    EPA Administrator Meets With Congressional Coal Caucus (22.05.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    NO to NO2 conversion rate analysis and implications for dispersion model chemistry methods using Las Vegas, Nevada near-road field measurements (17.06.2017)

    Impact of LULCC on the emission of BVOCs during the 21st century (15.06.2017)

    Isotopic signatures of anthropogenic CH4 sources in Alberta, Canada (12.06.2017)

    Isotopic signatures in atmospheric particulate matter suggest important contributions from recycled gasoline for lead and non-exhaust traffic sources for copper and zinc in aerosols in London, United Kingdom (12.06.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1015 z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE na każde państwo członkowskie za rok 2014 (16.06.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla (13.06.2017)

    Decyzja Rady 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (02.06.2017)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (31.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2017 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii (sprawa C-488/15) Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Jakość powietrza - Dzienne i roczne dopuszczalne wartości stężeń PM10 - Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych (29.05.2017)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci (24.05.2017)

    Skarga - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej -  Stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (15.05.2017)

    Komunikat Komisji – Publikacja całkowitej liczby uprawnień do emisji znajdujących się w obiegu do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2017)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości  z dnia 8 marca 2017 r. System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej - Zaprzestanie działalności instalacji - Zwrot niewykorzystanych uprawnień (08.05.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/785 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania w napędzanych przez konwencjonalny silnik spalinowy samochodach osobowych wysoko- sprawnych 12-woltowych zespołów silnikowo- prądnicowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 (06.05.2017)