Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne

    Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93) określa między innymi rodzaje odpadów które mogą być wykorzystywane jako paliwo. Listę odpadów przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93)

    Rodzaj odpadów wg rozporządzenia Ministra Środowiska  z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. 2014 poz. 1923), jeśli określony inaczej niż w rozp. z dnia 10 listopada 2015 r.

    Rodzaj odpadu

    Kod odpadu

    Warunki dopuszczenia do wykorzystania jako paliwo w procesie odzysku R1 (wykorzystania jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii)

    Odpadowa masa roślinna

    02 01 03

    Wytłoki i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem
    02 03 81)

    ex* 02 03 80

    Wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych

    (z wyłączeniem 02 03 81)

    Odpady kory i korka

    03 01 01

    Trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04, z wyłączeniem trocin, wiórów, ścinków pochodzących z obróbki płyt wiórowych

    ex* 03 01 05

    Trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione

    w 03 01 04

    Odpady z kory

    ex* 03 03 01

    Odpady z kory i drewna

    Opakowania z papieru i tektury

    15 01 01

    Dopuszcza się możliwość wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub  odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę do przeprowadzek).

    Opakowania z drewna

    15 01 03

    Drewno

    17 02 01

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 19 12 06

    19 12 07

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 20 01 37

    20 01 38

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Odpady drewna z pielęgnacji zadrzewień

    ex* 20 02 01

    Odpady ulegające biodegradacji

    Odpady ulegające biodegradacji

    ex* 20 03 02

    Odpady z targowisk

    Kartony

    ex* 20 03 02

    Dopuszcza się możliwość

    wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę organizacyjną do przeprowadzek.

    Odpady z targowisk

    * kod z oznaczeniem ex obejmuje wyłącznie odpady określone w kolumnie pierwszej, wyodrębnione z rodzaju odpadu określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3  ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

    Rozporządzenie z dnia 10 listopada 2015 r. było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. Nr 75, poz. 527 oraz z 2008 r. Nr 235, poz. 1614), w którym do wykorzystania jako paliwo dopuszczono następujące rodzaje odpadów:

    • 02 01 07 odpady z gospodarki leśnej
    • 03 01 01 odpady kory i korka
    • ex 03 01 05 trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04
    • ex 03 03 01 odpady z kory
    • 17 02 01 drewno (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 19 12 01 papier i tektura
    • 19 12 07 drewno inne niż wymienione w 19 12 06 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 20 01 01 papier i tektura
    • 20 01 38 drewno inne niż wymienione 20 01 37 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • ex 20 03 02 odpady ulegające biodegradacji, kartony

    Równolegle z omawianym rozporządzeniem z dnia 10 listopada 2015 r. obowiązuje ustawa Prawo ochrony środowiska, w której zmiany mające na celu wprowadzenie możliwości ograniczenia rodzajów spalanych paliw wprowadziła ustawa antysmogowa (ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska; Dz. U. poz. 1593). Na jej podstawie Sejmik Województwa Małopolskiego w dniu 15 stycznia 2016 r. przyjął uchwałę Nr XVIII/243/16 w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Miejskiej Kraków ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

    Uchwała przewiduje zakaz spalania innych paliw niż paliwa gazowe oraz lekki olej opałowy i wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Treść uchwały stanowi:

    § 1

    „W celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i na środowisko, wprowadza się w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków ograniczenia określone niniejszą uchwałą.”

    § 2

    „Rodzaje instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia w zakresie ich eksploatacji to instalacje, w których następuje spalanie paliw w rozumieniu art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.), w szczególności kocioł, kominek i piec, jeżeli:”

    „1) dostarczają ciepło do systemu centralnego ogrzewania lub

    2) wydzielają ciepło poprzez:

    a) bezpośrednie przenoszenie ciepła lub

    b) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy lub

    c) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z systemem dystrybucji gorącego powietrza.”

    § 3

    „Podmiotami dla których wprowadza się ograniczenia są podmioty eksploatujące instalacje wskazane w § 2.”

    § 4

    „W instalacjach wskazanych w § 2 dopuszcza się wyłącznie stosowanie następujących rodzajów paliw:”

    „1) gazu ziemnego wysokometanowego lub zaazotowanego (w tym skroplonego gazu ziemnego), propan-butanu, biogazu rolniczego lub innego rodzaju gazu palnego,

    2) lekkiego oleju opałowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1728 z późn. zm.).”

    § 5

    „Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Małopolskiego.”

    § 6

    „1. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

    2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.”

    Pokaż uzasadnienie.

    Aktualności
    • 22
      grudzień
      Przedstawiamy postanowienie WSA w Łodzi w sprawie ze skargi na uchwałę Rady Gminy w Czarnożyłach w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnożyły. Argumentacja stron konfrontuje różne interpretacje uciążliwości wykraczającej poza granice działki, do której inwestor posiada tytuł prawny, przeciwstawiając rozumienie pojęcia jako każde, choćby najmniejsze oddziaływanie z interpretacją uciążliwości ponadnormatywnych, czyli przekraczających normy oddziaływań określonych w obowiązujących przepisach prawa.
    • 22
      grudzień
      Artykuł zawiera fragmenty wyroku WSA w Łodzi z dnia 30 listopada 2017 r. oceniającego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ostrówek. Jedną z kluczowych nieprawidłowości było pominięcie w prognozie oddziaływania na środowisko wpływu na ludzi i powietrze projektowanej eksploatacji złoża węgla brunatnego. Sąd za trafne uznał argumenty strony skarżącej, według których w prognozie, mimo uwag do projektu Studium, nie uwzględniono wpływu eksploatacji węgla brunatnego metodą odkrywkową na zanieczyszczenie powietrza w gminie w związku z emisją pyłów, głównie z wyrobiska i zwałowiska zewnętrznego odkrywki. Wobec istotnego naruszenia zasad sporządzania studium WSA w Łodzi stwierdził nieważność w całości studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EPA: Fuel Economy Reaches New Record, Manufacturers Meet Greenhouse Gas Standards, EPA Reports Show (11.01.2018)

    EPA Offers Tips to Burn Smarter and Cleaner During Winter Season (02.01.2018)

    EPA, DOJ Announce Settlement with Carbon Black Producer Columbian Chemicals Company (22.12.2017)

    EPA Advances Cooperative Federalism Through Designation Process for Sulfur Dioxide and Ozone Standards (22.12.2017)

    JRC: The chemical industry can achieve a 36% reduction in annual greenhouse gas emissions by 2050, study shows (21.12.2017)

    EPA: Settlement requires Clean Air Act compliance at ArcelorMittal Monessen Coke Plant (20.12.2017)

    EPA Announces Next Steps After Proposed Clean Power Plan Repeal (18.12.2017)

    EEA: Production and consumption of ozone-depleting substances (14.12.2017)


    © EEA

    Agreement on Commission proposal to tighten rules for safer and cleaner cars (08.12.2017)

    EEA: Use of renewable fuels in transport (08.12.2017)

    EEA: Fluorinated greenhouse gases 2017 (07.12.2017)

    f-gazy
    © EEA

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    The isotopic composition of CO in vehicle exhaust (12.01.2018)

    Optimal redistribution of an urban air quality monitoring network using atmospheric dispersion model and genetic algorithm (10.01.2018)

    Impacts of a large boreal wildfire on ground level atmospheric concentrations of PAHs, VOCs and ozone (10.01.2018) OPEN ACCESS

    Experimental study on the particulate matter and nitrogenous compounds from diesel engine retrofitted with DOC+CDPF+SCR (08.01.2018)

    Characteristics of inorganic aerosol formation over ammonia-poor and ammonia-rich areas in the Pearl River Delta region, China (05.01.2018)

    Increases in wintertime PM2.5 sodium and chloride linked to snowfall and road salt application (04.01.2018)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2377 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie emisji gazów cieplarnianych objętych decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady 406/2009/WE przypadających na poszczególne państwa członkowskie za rok 2015 (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2379 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania Kanady dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (19.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji  2017/2356 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia przedstawionego przez Australię sprawozdania dotyczącego typowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wynikających z uprawy surowców rolnych (16.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2333 z dnia 13 grudnia 2017 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2018 r. (15.12.2017)

    L323 Decyzja wykonawcza Komisji 2017/2117 z dnia 21 listopada 2017 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do produkcji wielkotonażowych organicznych substancji chemicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (07.12.2017)

    konkluzje BAT
    © 123rf

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)